برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پامپ و دامپ چیست و تشخیص پامپ و دامپ چگونه است؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، مطمئنا شنیده اید که ارز x پامپ شد و یا شاهد دامپ شدن ارز y هستیم، ولی آیا می دانید منظور از پامپ و دامپ چیست و تشخیص آن چگونه است و چه کمکی به معامله گران می کند؟ در پاسخ به این سوال که پامپ و دامپ چیست باید گفت که نوسانات شدید و مشکوک ارزهای دیجیتال اگر صعودی باشند پامپ و اگر نزولی باشند به اصطلاح دامپ نامیده می شوند و جالب است بدانید که پامپ و دامپ در ارز دیجیتال معمولا در رمزارزهای کم ارزش تر بازار دیده می شود ولی اصطلاح دامپ و پامپ برای این بازار است و امکان دارد در رمزارزهای بزرگ نیز شاهد کلاهبرداری پامپ و دامپ باشیم. لذا برای یادگیری دقیق تر و فهم این که پامپ و دامپ چیست و در کدام ارزهای دیجیتالی بیشتر دیده می شود، ادامه این مطلب را به شما توصیه می کنیم؛

پامپ و دامپ چیست ؟

پامپ و دامپ یک استراتژی در بازارهای مالی به حساب می آید که سرمایه گذاران وظیفه شناس و با وجدان به هیچ عنوان آن را نمی پذیرند. کسانی که وقتی قیمت ها کم باشد، روی کالا و سهام سرمایه گذاری هنگفتی می کنند و در ادامه با فشار تبلیغاتی و بیشتر به وسیله اظهارات دروغین و گمراه کننده سعی در فریب سرمایه گذاران تازه وارد و خرد دارند. به این کار به اصطلاح “پامپ” می گویند و به عنوان مثال با تبلیغات ادعا می کنند که در حال حاضر بهترین موقع برای خرید رمزارز است و این موجبات افزایش تقاضا و همین طور افزایش قیمت را فراهم می کند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


زمانی که دامپ اتفاق می افتد، افراد مورد نظر سهام خود را با بیشترین قیمت به فروش می رسانند که این کار به صورت معمول برای آن ها سودآور است ولی موجب خواهد شد تا ارزش همان کالا پس از گذشت مدت زمانی، کاهش یابد که به این ترفند “دامپ” می گویند. بازار کریپتو به اندازه سایر بازارها مستعد پذیرش استراتژی های پامپ و دامپ است و شاید می توان این طور گفت که این بازار، پتانسیل به مراتب بیشتری برای اجرای دامپ و پامپ نسبت به سایر بازارها دارد. به منظور در امان ماندن از آن، می بایست از سرمایه گذاری زیاد و تهاجمی اجتناب نمایید و سرمایه گذاران می بایست سریعا منشا اطلاعات نادرست را پیدا کنند. در ادامه بیشتر در مورد مفهوم دامپ و پامپ صحبت خواهیم کرد؛

پامپ (Pump) چیست؟

پامپ به صورت معمول وقتی اتفاق می افتد که اشخاصی با دارایی‌ های کلان برای خرید رمزارز یا یک کالای هدف دیگر که در کف قیمتی خود قرار گرفته است، اقدام می کنند. این افراد را معمولا افراد قدرتمند، بانک‌ ها و شرکت‌ ها شامل می شوند؛ کسانی که با عنوان نهنگ‌ های بازار نیز شهرت پیدا کرده اند. این گروه‌ ها بعد از آن که حجم زیادی از سرمایه خود را وارد بازار کردند، به تبلیغات گسترده و تشویق مردم به سرمایه‌ گذاری هر چه بیشتر روی همان سهام یا ارز می پردازند. به عنوان مثال یک گروه قدرتمند، برای خرید حجم بالایی از رمزارز x اقدام می کند و در ادامه با استفاده از فضای مجازی و سایر ابزارهای تبلیغاتی، مردم را به خرید رمزارز x ترغیب و تشویق خواهد کرد.

به صورت معمول این تبلیغات فریبکارانه و دروغین اند و هیچ منبع علمی موثقی ندارند. چنانچه جایی با چنین جملاتی مواجه شدید؛ چنانچه همین روزها برای خرید اقدام نکنید، دیگر فرصتی برای خرید رمزارز x نصیبتان نمی شود» یا «سرمایه‌ تان را با خرید رمزارز x در مدتی کوتاه چند برابر کنید» و ده‌ ها جمله وسوسه‌ انگیز دیگر که از آن استفاده می کنند ولی شما باید حواستان را جمع کنید تا در دام این گروه فعال و قدرتمند نیفتید. در ادامه با همچین تبلیغاتی است که مردم رفته رفته فریب می خورند و برای خرید اقدام می کنند و حتی این کار را به دیگران نیز توصیه می‌ کنند. در نهایت بر اثر افزایش تقاضا، قیمت محصول یا ارز مورد نظر به شدت و به صورت حبابی افزایش می یابد که به این فرآیند پامپ می گویند و دو نوع دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم؛

به صورت کلی پامپ به دو دسته کلی تقسیم می شود که شامل: 

  • کوتاه مدت : در پامپ کوتاه مدت، ارزش یک رمزارز در چند ثانیه بیشتر می شود. البته این نوع پامپ را وقتی شاهد خواهیم بود که معامله گران بسیاری در بازار شرکت کنند. به صورت معمول یک تایمر برای وقتی که یک ارز دیجیتال پامپ شود، تنظیم می شود که در ادامه معامله گران برای انجام معامله اقدام می کنند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مشارکت کنندگان پامپ، در مورد درصد رشد مورد نظر آگاهیی های لازم را دارند.
  • بلند مدت : به پامپی، بلند مدت می گویند که از چند روز تا چند ماه ادامه یابد. میتوان گفت مزیتی که پامپ بلند مدت دارد، این است که رمزارزهایی که قصد پامپ کردن آن را دارند، می توان تا حدودی متوجه شد! برای مثال یک سری از کوین های مطمئن انتخاب می شوند. در این مدل پامپ تمام مشارکت کنندگان خبرهای گوناگونی در خصوص ارزهای انتخاب شده دریافت خواهند کرد تا در شبکه های اجتماعی، صرافی ها با عموم مردم به اشتراک بگذرانند. در این شرایط است که میزان تقاضای کاربران نیز افزایش پیدا می کند.

دامپ (Dump) چیست؟

زمانی که افراد سودجو و کلاهبردار به سود مورد نظر و هدف خود دست پیدا کردند، برای فروش ناگهانی سهام یا رمزارز خود اقدام می کنند. در این حالت افراد خبره و حرفه‌ ای بازار هم که پامپ را شناسایی کرده بودند، با مشاهده افزایش عرضه، سریعا برای سیو سود اقدام می کنند و پیش از ریزش شدید از بازار خارج می شوند. حال افراد تازه کار و فریب خورده‌ ای که برای ورود به بازار اقدام کرده اند، زمانی که حجم فروش و کاهش قیمت به این سنگینی را می بینند، از ترس نابودی کامل سرمایه‌ خود برای فروش در قیمت کم تر از خرید خود اقدام خواهند کرد و بدین ترتیب کل بازار با ریزش و سقوطی بسیار شددی روبرو می شود و افراد زیادی ضررهای سنگین را متوجه سرمایه خود می بینند که به این فرآیند دامپ می گویند.

آیا Dump و Pump خطرناک است؟

به طور کلی دامپ و پامپ ها قانونی نیستند، ولی در رمزارزها به علت نبود قانون به کرات این امر به چشم می خورد. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که در ارزهای معتبر تر کم تر این اتفاق را شاهد هستیم، به این خاطر که حجم بازار آن ها وسیع تر است و زمانی که حجم معاملات و سرمایه گذاران یک سهم یا ارز بالا باشد، یک یا دو گروه خاص از سرمایه گذاران قادر نیستند بازار را کنترل کنند و در آن دستکاری داشته باشند.

حتما بخوانید : کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال


با این وجود پامپ و دامپ را باید بسیار خطرناک دانست، به این خاطر که شما چنانچه تحت تاثیر تبلیغات چنین افرادی قرار بگیرید و در ارزهایی که حجم معاملات زیادی ندارند، اقدام به سرمایه گذاری نمایید، این امکان وجود دارد که کسانی که سرمایه گذاری بیشتری انجام داده اند کنترل آن ارز یا سهم را در دست بگیرند و پامپ و دامپ های مورد نظر خود را اعمال کنند که در هر صورت در حال بازی با سرمایه شما هستند و این اصلا نمی تواند هیجان انگیز و خوب باشد.

چه بازارهایی بیشتر در معرض پامپ و دامپ هستند؟

پامپ و دامپ را به صورت معمول در بازارهایی که عمق آن ها زیاد نشده است شاهد هستیم؛ همان بازارهایی که ارزش بازار آن ها پایین است. به عنوا مثال بازار ارزهای دیجیتال می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این کار باشد، البته نه بیت کوین و اتریوم که در چشم است سرمایه گذاران و ارزش بازار بسیار زیادی دارد، بلکه دوج کوین و شیبا که قدرت مانور تبلیغاتی افراد قدرتمند به مراتب بالاتر است. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در قیاس با دیگر بازارهای مالی جهانی، زیاد نیست و همچنین در بازارهایی با ارزش بازار پایین، دارایی‌ هایی که قیمت آن ها بسیار کم است، بیشتر در معرض این روش هستند. به عنوان مثال در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکنی که کم تر از ۱ سنت باشد در قیاس با توکنی که قیمت آن ۲۰ دلار است، به مراتب بیشتر در معرض پامپ و دامپ قرار دارد.

این کلاهبرداران بعد از آنکه بازار مورد نظر خود را بر می گزینند، برای تبلیغات گسترده بر روی دارایی خود اقدام خواهند کرد. این تبلیغات اغواکننده و گول‌ زننده‌ طراحی می شود. جمله‌ هایی مشابه این که این دارایی زیرخاکی بازار است یا دیگر فرصتی نمی ماند اگر خریداری نکنید و قیمت این روزهاست که پرواز کند و … که شما را گول می زنند. با این تبلیغات جذاب بسیاری از افراد ناآگاه، به امید سود نجومی برای ورود به بازار اقدام می کنند. در ایام قدیم این تبلیغات به شکل تلفنی و یا ایمیل در دستور کار قرار می گرفت، ولی با گسترش شبکه‌ های اجتماعی، در حال حاضر انجام این کار بسیار ساده تر و به مراتب تاثیرگذارتر از پیش است.

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

بعد از تبلیغات وسیع، مردم زیادی جذب این پروژه شده و برای خرید دارایی اقدام می کنند. خرید گسترده به وسیله مردم، موجب افزایش تقاضا در بازار خواهد شد و در نهایت قیمت دارایی افزایش پیدا خواهد کرد. آن دسته از افرادی که ورود کردند، هر روز شاهد افزایش ارزش سرمایه‌ گذاری خود هستند و این کار را نیز به سایرین پیشنهاد می دهند. افراد مبتدی تر وارد بازار مورد نظر می شوند و به این خاطر که فروشنده‌ ای در بازار وجود ندارد، قیمت همچنان روند صعودی خود را خواهد رفت. در ادامه قیمت سریعا افزایش پیدا می کند و به اصطلاح قیمت پامپ می‌ شود.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال WCX | کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال این بار با WCX


هنگامی که قیمت به اندازه کافی افزایش پیدا کرد و کلاهبرداران اهداف خود را محقق شده دیدند، یکباره تمام دارایی خود را می فروشند و از بازار خارج می شوند. این کار موجب افزایش ناگهانی عرضه در بازار شده و قیمت با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد. این ریزش قیمت سرمایه‌ گذاران خوشحال و سرمست را در فاز نگرانی فرو خواهد برد. وحشت از دست دادن دارایی به جان سرمایه‌ گذاران می افتد و آن ها هم دارایی خود را برای فروش می گذارند و در نتیجه فشار فروش بسیار افزایش پیدا می کند و قیمت به یکباره به شدت ریزش می کند که به این ریزش شدید قیمت، دامپ قیمتی می گویند.

تشخیص پامپ و دامپ چگونه است؟

روش اصلی شناسایی یک طرح پامپ و دامپ اینجاست که در مورد پروژه‌ ها و رمزارزهایی که به وسیله افراد ناشناس معرفی و حمایت می شوند، وسواس بیشتری به خرج دهیم و تحقیق بیشتری در مورد آن انجام دهید و از افراد خبره بازار کمک بگیریم. لذا در کریپتو هر زمان با تبلیغاتی مواجه شدید که از نظر شما جذاب بود، لحظه‌ ای وعده‌ های جذاب آن را بگذارید کنار و رزومه تیم توسعه دهنده پروژه را مطالعه فرمایید. در واقع باید بررسی کنید که این تیم در گذشته چه فعالیت هایی داشته اند و سرنوشت پروژه‌ های پیشین آن ها چگونه بوده است.

چنانچه همه پروژه‌ های پیشین آن ها نیمه کاره رها شده است، چه تضمینی وجود دارد این پروژه نیز سرنوشت دیگری داشته باشد؟ به حساب توئیتر این افراد بروید و کامنت‌ ها را مطالعه نمایید. ببینید دیگر افراد در مورد آن ها چه نقطه نظری دارند. چنانچه مشاهده کردید دیگر افراد بر این باورند که این پروژه یک روش پامپ و دامپ است، وسواستان را برای انجام سرمایه گذاری در آن بیشتر کنید. به منظور سرمایه و زمان خود ارزش قائل باشید! قدم بعدی در شناسایی که روش پامپ و دامپ بررسی فنی پروژه است. با استفاده از ابزارهای تحلیل فاندامنتال ارزش پروژه را مورد بررسی قرار دهید و همچنین با استفاده از شاخص‌ های اقتصادی معتبر، ارزش پروژه را در آینده پیش بینی کنید.

چنانچه قیمت فعلی بسیار کم تر از ارزش واقعی آن است، با خیالی راحت برای سرمایه گذاری در آن اقدام نمایید ولی چنانچه دیدید ارزش واقعی رمزارز مورد نظر، با قیمت کنونی آن براب راست، به دنبال پروژه دیگری باشید و کاری به تبلیغات و حواشی پیرامون آن نداشته باشید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید اینجاست که در شناسایی یک پامپ و دامپ بررسی حجم معاملات بسیار حائز اهمیت است. حجم معاملات ابزار دقیقی برای شناسایی یک طرح پامپ و دامپ محسوب می شود. حجم معاملات در همه پامپ و دامپ‌ ها مشابه خواهد بود.

حتما بخوانید : مدیریت سرمایه در بازار کریپتو چگونه است؟


حجم معاملات در رمزارز برای مدت زیادی نزدیک به صفر و یا بسیار کم است. وقتی حجم معاملات در گذشته را مورد بررسی قرار می دهید، متوجه خواهید شد که روزانه تعداد بسیار کمی از افراد برای معامله روی آن ارز اقدام کرده اند، ولی به یکباره و با افزایش قیمت، حجم معاملات نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. حتما این موضوع را مورد بررسی قرار دهید که چه اتفاقی رخ داده است که به یکباره حجم افزایش پیدا کرده، بعضی اوقات خبر همکاری با یک شرکت بزرگ یا پروژه بزرگ دیگری موجب این اقبال سرمایه‌ گذاران شده، در غیر این صورت، اطمینان داشته باشید که با یک طرح پامپ و دامپ روبرو هستید و از سرمایه‌ گذاری در آن صرف نظر کنید.

ارزهای پامپ شده بازار کدامند؟
  1. شیبا : در رمزارز شیبا اینو که یک شت کوین به حساب می آید، چندین بار شاهد پامپ شدن و یا حتی دامپ شدن قیمت بوده ایم.
  2. دوج‌ کوین : دوج کوین اخیرا شاهد پامپ و دامپ‌ های مداوم بوده است. عده‌ ای شروع و عامل اصلی آن‌ را ایلان ماسک می دانند. مدتی پیش ایلان ماسک در توییتر خود، دوج کوین را ارز دیجیتال مردم خواند و سپس گفت که از دوج کوین حمایت می کند.
  3. ریپل : معامله‌ گران بازار رمزازرها عنوان کرده اند که چندی پیش یک کانال تلگرامی به تبلیغات مرموزی برای خرید ریپل اقدام کرده است. از طرفی گروه وال استریت بتز نیز متهم به پامپ ریپل است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

با افزایش روزافزون محبوبیت ارزهای دیجیتالی و با توجه به نبود چهارچوب‌ های قانونی شفاف برای این بازار، این طور به نظر می آید که طرح‌ هایی مثل پامپ و دامپ رفته رفته کم که نشوند هیچ، افزایش نیز پیدا کنند. چرا که سود زیاد ناشی از چنین طرح‌ هایی، کلاهبرداران را ترغیب خواهد کرد تا روش‌ های خلاقانه‌ تری به منظور پیشبرد اهداف خود و فریب دادن تریدرها ناآگاه بیابند. مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم به کاربران حوزه کریپتو کمک خواهد کرد تا ذهن کلاهبرداران پامپ و دامپ را خوانده و به سادگی طرح‌ های کلاهبرداری را تشخیص دهند.

همچنین باید اطلاعات بیشتری در مورد معامله کردن ارزهای دیجیتال به دست آورید و با تسلط بر نحوه عملکرد اندیکاتورهای گوناگون، به سادگی روندهای غیرعادی را تشخیص دهید. با این وجود توصیه می کنیم که در طول دوره پامپ و دامپ برای ورود به بازار اقدامی نکنید، چرا که خطر از دست دادن سرمایه در چنین مواقعی بسیار محتمل است. در انتها قصد دارم روی این سه نکته تاکید کنم؛

  • برای معاملات خود حد ضرر تعیین کنید تا کل سرمایه خود را به یکباره از دست ندهید.
  • یش از اقدام به خرید، از متخصصان بازار راهنمایی بگیرید و مطالعات کافی را در مورد آن ارز انجام دهید.
  • با کل سرمایه خود وارد بازار نشوید؛ در ابتدا یاد بگیرید سرمایه‌ خود را مدیریت نمایید و در ادامه برای معامله اقدام کنید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که پامپ و دامپ چیست و چطور گرفتار آن نشویم. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید دامیننس بیت کوین چیست و آیا میتوان به آن استناد کرد، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: