Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سهام دلاری در بورس | سهم های دلاری بورس کدامند؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام دلاری در بورس | سهم های دلاری بورس کدامند؟

سهام دلاری در بورس ایران کم نیست و در واقع بیشتر مردم و سرمایه گذاران به ویژه افراد تازه کار همواره به دنبال پیدا کردن سهام دلاری و غیردلاری در بورس هستند تا در زمان افزایش و یا کاهش قیمت دلار بتوانند با استفاده از آن سهم ها، سود خوبی را کسب کنند. سهام دلاری در بورس به سهام هایی گفته می شود که صادرات محور هستند و معمولا با ارائه محصولات خود به کشورهای دیگر، ارز آوری به کشور دارند، خب به تبع اگر قیمت ارز در ایران افزایش یابد، این شرکت ها با افزایش سودآوری روبرو خواهند شد. شرکت فولاد مبارکه سپاهان با نماد فولاد در بورس، یکی از شرکت های صادرات محور است و در واقع سهم دلاری بورس به حساب می آید و در مقابل شرکت هایی که واردات محور هستند و یا مثلا محصولات خام وارد می کنند، با افزایش قیمت دلار، حاشه سود شرکت آن ها کاهش می یابد و در واقع این شرکت ها، سهام های غیردلاری به حساب می آیند، مثل شرکت های سیمانی که تمام محصولات خود را از صفر تا صد خودشان تولید کرده و در کشور استفاده می شود و به دلار وابستگی قیمتی ندارد. اگر دوست دارید لیست سهام دلاری در بورس را مشاهده کنید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

سهام دلاری در بورس چیست؟

در بازار بورس شرکت هایی هستند که به علت صادرات محور بودن آنها با افزایش  قیمت دلار سوددهی شرکت نیز افزایش پیدا خواهد کرد که می توانید در زمان افزایش قیمت دلار روی این شرکت ها سرمایه گذاری نمایید، چرا که همگام با افزایش دلار صعود خواهند کرد و در اصطلاح به این سهم ها سهام دلاری می گویند. به شرکت هایی که محصولات آن ها در داخل ایران به ریال تولید می شود ولی به هر صورتی توسط دلار به فروش میرسد و به اصطلاح صادرات محور هستند سهام دلاری گفته می شود. همان طور که می توان حدس زد، سهام دلاری وابسته به قیمت دلار است یعنی قیمت آن ها با توجه به بالا یا پایین رفتن دلار تغییر می کند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در سهام ‌های دلاری، فرآورده ‌ها و محصولات به سایر کشورها صادر می ‌شود و یا به نوعی شرکت با شرکت ها و شرکای خارجی در ارتباط است و نقش صادر کننده مواد خام، محصول نهایی و یا مواردی از این دست را دارد. حتی تورم نيز به اين سهم‌ ها سود خواهد بخشید. معمولا مواد اوليه اين فرآورده‌ ها خيلی آسان و ارزان در داخل تامين می ‌شوند. شركت ‌های صادرات محور، ارز خارجی كه همان دلار است، دريافت می ‌كنند.

با افزايش دلار، سود اين شركت ها از پیش هم بيشتر خواهد شد. البته با افزايش دلار، تورم بر اقتصاد جامعه سايه می ‌افكند. دارايی ‌های یک شركت نيز، دچار افزايش قيمت می شود. اين دارايی ‌ها می تواند شامل زمين كارخانه، ماشين آلات صنعتی و محصولاتی كه هنوز درون انبار كارخانه هستند، باشد كه با موج تورم، افزايش قيمت پيدا می ‌كنند. با افزايش تورم و بالا رفتن دلار، بازار سهام نيز، روندی صعودی به خود خواهد گرفت. بسياری از صنايع مادر مثل شركت ‌های نفتی، پتروشيمی، فلزی و مدنی صادرات محورند و بر مبنای دلار كسب درآمد می ‌كنند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که سهام دلاری چه سهامی هستند و سهام های دلاری بورس کدامند و سهام های غیر دلاری چه تفاوتی با سهام های دلاری دارند.

سهام های دلاری بورس کدامند؟

در پاسخ به این سوال که سهام دلاری چه سهامی هستند میتوان گفت؛ سهام دلاری به سهام شرکت هایی گفته میشود که درآمد آنها به دلار است، یعنی محصول خود را به دیگر کشورها صادر می کنند و به ازای آن ارز دریافت می کنند. شرکت ‌هایی که سهام دلاری دارند به‌ این دلیل که درآمد آن ‌ها همبستگی زیادی به دلار دارد، چنانچه قیمت دلار افزایش یابد درآمد این شرکت‌ ها هم افزایش خواهد یافت و وقتی هم که درآمد شرکت ‌ها افزایش پیدا کند، قیمت سهام آن ‌ها هم به همان صورت افزایش پیدا خواهد کرد. با افزایش قیمت دلار و افزایش تورم چنانچه در سبد سهام خود سهام دلاری داشته باشید، نسبت به کاهش ارزش ریال مصون می مانید.

سهام دلاری بورس کدامند

شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند و مواد اولیه آن ها به سادگی در داخل کشور به ریال تامین می شود، هزینه تولیدش به مراتب کمتر است و میتواند سود سازی بیشتری داشته باشد. هنگامی که نرخ دلار افزایش پیدا می کند، شرکتی که صادرات محور است و ارز خارجی دریافت می کند، از این افزایش نرخ دلار بسیار بیشتر سود به دست می آورد. به زبان ساده به شرکت هایی که محصولات آن ها در داخل ایران به ریال تولید می شود ولی به هر صورتی از طریق دلار به فروش میرسد و به اصطلاح صادرات محور هستند سهام دلاری گفته می شود.

حتما بخوانید : بهترین روش سودآوری در بورس + راهنمای رایگان کسب سود


به بیان دیگر سهام دلاری به قیمت دلار بستگی دارد؛ یعنی قیمت آن ها با توجه به بالا یا پایین رفتن دلار تغییر میکند. برای مثال به این منظور که بهتر درک کنید سهام دلاری چیست، یک مثال میزنیم؛ به عنوان مثال فرض کنید شرکت های معدنی مواد اولیه خود را در داخل ایران تهیه می کنند و استخراج این این شرکت ها در داخل صورت می گیرد نه در خارج از ایران، ولی مواد خام یا محصولات خود را به کشور های خارجی صادر می کند و فروش خارجی دارد. حال اگر قیمت دلار زیاد شود، سود آنها هم به مراتب بیشتر از سابق خواهد شد و در مقابل اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، سود شرکت هم کاهش خواهد یافت.

سهام غیر دلاری کدامند؟

پس از این که فهمیدیم سهام های دلاری در بورس کدامند بهتر است در خصوص سهام های غیر دلاری هم صحبت کنیم. همانطور که میتوان حدس زد، سهام غیر دلاری کاملا برعکس سهام دلاری است و به این صورت که سهام های غیر دلاری در حقیقت به سهام هایی گفته می شود که درآمد آن ها به دلار نیست و شرکت هایی که سهام غیر دلاری دارند، یعنی برای تولید مواد اولیه خود احتیاج به مواد داخل کشور دارند و در غیر این صورت باید از خارج از کشور، مواد اولیه را وارد کنند و در این صورت وارد شدن این مواد اولیه که به دلار وارد کشور می شوند هزینه اضافی برای شرکت داشته و تاثیر منفی بر سودآوری شرکت دارد.

اثرات رشد دلار و تورم بر قیمت سهام های بورسی

بعد از این که قیمت دلار افزایش پیدا کند، یک موج تورمی شدید اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آن را مختل می کند و موجب افزایش قیمت ها خواهد شد. شرکت‌ های داخل بورس که دارایی ‌هایی مانند زمین یک کارخانه، ماشین‌ آلات صنعتی و یا محصول تولیدشده در انبار یا و. .. دارند با افزایش تورم و افزایش قیمت هایی که با موج تورم همراه می شوند و قیمت آن‌ ها افزایش می یابد.

بنابراین وقتی که کشور در وضعیت تورمی قرار دارد، بهتر است سهام شرکت هایی را بخریم که دارایی ‌های ارزشمندی داشته باشد و با افزایش قیمت دلار ارزش دارایی های شرکت هم افزایش پیدا کند و ارزش پول شما در برابر تورم حفظ شود.

افزایش ارز از نگاه بنیادی در طولانی مدت موجب سودآوری سهام های دلاری و ضرر شرکت های غیر دلاری می شود، ولی با توجه به این که تورم و دلار محرک اصلی بازار سرمایه هستند با افزایش قیمت دلار بازار سرمایه هم رشد می کند، اگرچه که امکان دارد این بازار اصلاحاتی هم داشته باشد ولی به صورت کلی روند کلی بازار صعودی خواهد بود.

دلار بهتر است یا سهام دلاری؟

تمامی افراد دوست دارند که سود بیشتری کسب کنند و در هر معامله ایی سود بیشتر نصیبشان شود. افراد می توانند با خرید دلار هم سود کنند و به صورت مستقیم این معامله را انجام دهند، ولی دلار بهتر است یا سهام دلاری و کدام سود بیشتری نصیب ما می کند؟ هرگاه قیمت دلار افزایش پیدا کند سهم های دلاری جذاب تر و پرسودتر خواهند بود، ولی این را در نظر داشته باشید که کلا سرمایه گذاری در بازارهای مالی موازی بورس مانند طلا، دلار، مسکن و … هرچند امکان دارد سود بسیار زیادی نصیب سرمایه گذاران نماید، ولی موجب ایجاد تورم در کشور شده و به ضرر بقیه مردم تمام خواهد شد.

حتما بخوانید : آموزش سیو سود در بورس – راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم


البته شما می توانید به جای این که از دلار سود ببرید از سهام دلاری بورس ایران سود به دست بیاورید و علاوه بر این که ارزش پول خود را حفظ کرده اید به چرخیدن چرخه تولید کشور و رونق شرکت های صادرات محور کمک نمایید و سود شما به ضرر عده دیگری تمام نشده است. علاوه براین سرمایه گذاری در دلار همیشه مطمئن نیست و گاهی وجود حباب در قیمت دلار موجب می شود قیمت آن به سرعت کاهش یافته و موجب متضرر شدن شما شود، هر چند بازار سرمایه نیز غیرقابل پیش بینی است ولی این طور به نظر می آید که چنانچه با آگاهی و دانش انجام شود، سرمایه گذاری مطمئن تری خواهد بود.

تاثیر نرخ ارز بر صنایع بورسی

بر اساس جدول زیر که ملاحظه می فرمایید، شرکت های پالایشی، معدنی، فلزی و پتروشیمی ها صادرات محور یا سهام دلاری هستند و در مقابل شرکت های غذایی، دامپروری، زراعت و … شرکت های غیر دلاری به حساب می آیند.

تاثیر سودآوری شرکت امکان افزایش قیمت محصول تاثیر دلار بر هزینه های عملیاتی صنعت
منفی کم متوسط غذایی
مثبت زیاد زیاد تولید کاغذ
مثبت زیاد متوسط فلزات اساسی
خنثی متوسط کم حمل و نقل
مثبت زیاد کم استخراج کانه های فلزی
مثبت زیاد کم پالایشی
مثبت زیاد کم شیمیایی و پتروشیمی

لیست سهام دلاری در بورس

معرفی شرکت های بزرگ دلاری یا همان صادرات محور در بورس ایران شرکت های بزرگ و بنیادی وجود دارند که صادرات محور به حساب می ایند و در آمد دلاری دارند. برخی از بزرگ ترین سهم های دلاری بازار بورس ایران به شرح زیر می باشند :

  • معادن بافق با نماد کبافق
  • پتروشیمی جم با نماد جم
  • آلومینیوم ایران با نماد فایرا
  • کالسیمین با نماد فاسمین
  • فولاز خوزستان با نماد فخوز
  • ذوب آهن اصفهان با نماد ذوب
  • ملی صنایع مس با نماد فملی
  • پتروشیمی پارس با نماد پارس
  • پتروشیمی مارون با نماد مارون
  • فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد
  • فولاد هرمزگان جنوب با نماد هرمز
  • سرمایه گذاری غدیر با نماد وغدیر
  • نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان
  • پتروشیمی خارک با نماد شخارک
  • فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه
  • پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس
  • صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران
  • معدنی و صنعتی صبانور با نماد کنور
  • پتروشیمی بندر عباس با نماد شبندر
  • پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس
  • معدنی و صنعتی گل گهر با نماد کگل
  • معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد
  • تولید و صادرات ریشمک با نماد ریشم

خلاصه مطلب و کلام پایانی

حال دیگر فهمیده اید که سهام دلاری چیست و سهم های دلاری در بورس ایران کدامند و چه ویژگی هایی دارند که به آن ها سهام های دلاری گفته می شود. همانطور که گفتیم؛ سهام های دلاری، سهام هایی هستند که درآمدشان به دلار است. شرکت هایی هستند که مواد اولیه آن ها کاملا در داخل کشور وجود دارد یا تولید می شود و فروش آن ها در خارج از کشور است و در حقیقت صادرات محور نامیده می شوند.

شرکتی که مواد اولیه آن به سادگی در داخل کشور به ریال تامین می شود، هزینه های تولیداتش بسیار کمتر می شود و موجب میشود که سودآوری شرکت افزایش یابد و این بدین معنی است که با یک تیر دو نشان می زند؛ از طرفی هزینه های شرکت پایین است از طرف دیگر فروش محصولات در کشورهای خارجی و به دلار انجام می شود، یعنی شرکت از دو طرف سود می کند. به عنوان مثال صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، معادن و فلزات و … جزو سهم های دلاری در بورس به شمار می روند.

سهام غیر دلاری دقیقا برعکس سهم های دلاری بورس هستند. سهام های غیردلاری سهام هایی می باشند که درآمدشان به دلار نیست. در بورس شرکت هایی هستند که برای تولید نیاز به مواد اولیه دارند. این مواد اولیه اگر در کشور تولید نشود، شرکت مجبور است که آن ها را از کشورهای دیگر وارد کند. حالا این واردات مواد اولیه با ریال و تومان نیست بلکه با دلار معاملات صورت می پذیرد.

حالا این واردات دلاری با افزایش هزینه های تولید روی سودآوری شرکت اثر منفی می گذارد. در حقیقت سود شرکت را کم می کند، به خاطر این که به صورت معمولا فروش این شرکت ها در داخل کشور اتفاق می افتد که به ریال است و این بدین معنی است که شرکت مجبور است مواد اولیه را به دلار تهیه کنید ولی موقع فروش نمی تواند به دلار بفروشد و باید به ریال بفروشند. به عنوان مثال صنایع خودرو، غذایی، دامپروری و … جزو سهام های غیردلاری محسوب می شوند.

در پایان امیدوارم فهمیده باشید سهام دلاری کدامند و تفاوت سهام دلاری و ریالی در چیست.

از نظر شما سرمایه گذاری در سهام غیر دلاری بورس و یا سهام های دلاری در بورس در سال ۱۴۰۰ مناسب تر است ؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: