برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عوامل موثر بر شاخص کل بورس ایران کدامند؟

تاثیر اخبار بر بورس ، تاثیر تورم بر شاخص بورس و مواردی از این دست بسیار در روند شاخص کل بورس تاثیرگذار است. حالا سوال اینجاست که در کنار مواردی که گفتیم، عوامل موثر بر شاخص کل بورس کدام است و این عوامل، چگونه موجب بالا رفتن شاخص بورس و یا کاهش شاخص های بورسی است؟ به صورت کلی در خصوص با عوامل موثر بر شاخص کل بورس ایران می توان گفت که معاملات حقوقی ها، اخبار و رسانه های مختلف، انتظار تورمی سهامداران، پتانسیل سودآوری شرکت ها و صنایع مختلف بورسی، میزان نقدینگی کشور، وضعیت بازارهای موازی اقتصادی مثل بازار سکه و طلا و همچنین بازار دلار، خودرو و سایر بازارها، میزان امیدواری به آینده بورسی، سطح دانش معامله گران از بورس و روند انجام معاملات و مواردی اینچنینی در تعیین عدد شاخص کل بازار بورس موثر هستند که در متن دقیق تر عوامل موثر بر شاخص کل بورس را یاد خواهید گرفت.

عوامل موثر بر شاخص کل بورس

پیش ‌بینی شاخص بورس از چالش ‌های بورس به حساب می آید. از سرمایه ‌گذاران خرد تا شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری دوست دارند بدانند که رفتار بعدی بازار چطور خواهد بود. آیا بازار رونق خواهد گرفت یا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد؟ برای پیش ‌بینی شاخص بورس روش ‌های گوناگونی وجود دارد، ولی در ابتدای امر باید عوامل تاثیرگذار در بازار سهام را بدانید تا بتوانید پیش بینی دقیق تری از آینده بورس داشته باشید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از نگاه‌ های بنیادین به صنایع گرفته تا تحلیل‌ های نموداری و به کار بستن شبکه‌ های عصبی و هوش ‌های مصنوعی. حتی افرادی هستند که معتقدند حرکت شاخص بورس حرکتی کاملا تصادفی و غیر قابل‌ پیش ‌بینی است. به این منظور که بتوانیم درک مناسب تری از وضعیت آینده بازار سرمایه و شاخص کل داشته باشیم، بهتر است نگاهی اجمالی به پارامترهای با اهمیت و تاثیرگذار این روزهای بازار سرمایه داشته باشیم، پس همراه سایت کد بورسی بمانید.

۱) انتظار تورمی

با ‌توجه به تجربیات پیشین، محرک تاثیرگذار و تاریخی قیمت ‌ها در بورس، تورم است و بقیه عوامل در اولویت‌ های بعدی جای خواهند گرفت. کسری بودجه چنانچه به درستی از طرف دولت جبران نشود، به قطع منجر به تشدید انتظار تورمی می‌ شود و به این صورت به رشد قابل ‌توجه بازار منجر خواهد شد که معمولا هم همین خواهد شد! با ‌توجه به احتمال برداشت از منابع ارزی صندوق توسعه یا افزایش احتمالی پایه پولی، برای امسال می ‌توان تورم بالایی را پیش‌ بینی کرد و با‌ توجه به محدودیت منابع ارزی که چه به واسطه تحریم و چه به خاطر رکود داخلی وجود دارد، عمدتا قیمت ارز تمایل زیادی به افزایش دارد.

این بدین معنی است که ارزش ریال مطابق با روال گذشته کاهش خواهد یافت و اگر این امر محقق شود، یعنی تورم بالا برود یا قیمت دلار افزایش پیدا نماید، اغلب شاخص بورس می ‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند، به این دلیل که هم دارایی شرکت ‌ها گران ‌تر شده است و هم در بخش تولید و فروش شرکت ‌ها افزایش قیمت اعمال شده است، حتی اگر این افزایش صرفا عددی باشد و نه تاثیرگذار بر ارزش واقعی شرکت ‌ها.

۲) نقدینگی سرگردان

ارزش معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومانی به همراه صف ‌های خرید عرضه نشده‌ هشت هزار میلیاردی در هفته‌ ها و ماه های گذشته از یکسو و تشکیل صف‌ های سنگین با ارزش معاملات پایین ‌تر از متوسط ماهانه در روزهای گذشته از طرف دیگر، بیانگر سردرگمی شدید سهامداران و در راس آنها کد اولی ‌های این روزهای بورس است. همچنین تفاوت ‌های فاحش بین قیمت ‌های پایانی و قیمت آخرین معامله سهام هنگام معاملات روزانه نیز گواه دیگری بر این هیجانات است.

مهم ترین دلیل این آشفتگی معاملاتی و تکانه‌ های شدید اخیر را باید در سیاست‌ های اشتباه مقام ناظر در مورد ورود مستقیم سرمایه ‌گذاران جدید و سخت ‌گیری برای اعطای مجوزهای افزایش سقف اغلب صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک دانست. امری که در صورت تحقق می‌ توانست موجب تعدیل هیجانات سرمایه‌ گذاران جدید و اعمال مدیریت حرفه ‌ای دارایی ‌های آن ها به وسیله نهادهای مالی با مدیریت حرفه ‌ای شود.

۳) بازارهای اقتصادی موازی

به صورت طبیعی و منطقی همواره قیمت هر بازاری باید روی قیمت دیگر بازارهای موازی خود تاثیر بگذارد تا جایی ‌که اثرات سوداگرانه و سفته‌ بازانه به میزان مطلوبی تعدیل شود، لذا کاهش ارزش ریال و به‌ دنبال آن افزایش قیمت ارز و سکه، هرچند به میزان کم تری، اثر افزایش شاخص‌ های بورس را نشان دادند و روند صعودی به خود گرفتند. دولت مجبور است تقاضای سوداگرانه را میان این بازارها به نوعی تقسیم کند.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که امکان مهار مطلق دیگر بازارهای سرمایه ‎گذاری موازی و تمرکز کامل بر بازار سرمایه امری غیرمتعارف و غیرممکن به ‌نظر می آید. بازار بورس فعلی رقیبی ندارد و امروزه بزرگ‌ ترین بخش سفته ‌بازی اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، به این دلیل که بازار ارز با محدودیت ‌های نقل‌ و انتقال شدید پول و با محدودیت بانک مرکزی در گردش نقدینگی، بسیار کند و پر ریسک شده، بازار سکه و طلا نیز روزهای پرنوسان و غیر مطمئن را تجربه می ‌کند و بازار مسکن نیز همچنان دارای ضعف تقاضا است.


حتما بخوانید : پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورس؛ بهترین سهم ها و صنایع جامانده از بازار


با این حال امروزه بازار بورس کشور به نظر آخرین سنگر برای مهار قدرت مخرب نقدینگی است و در صورت عدم موفقیت در پیاده‌ سازی استراتژی ‌های کلان سیاست‌ گذاران در این مسیر معلوم نیست کدام ابزار قرار است منجی اقتصاد ایران باشد. همین طور سابقه تاریخی حرکت قیمت ارز نشان می‌ دهد اغلب در نیمسال دوم باید شاهد تحرکات مثبت بیشتری بود و این افزایش قیمت ارز محرک سود شرکت‌ ها نیز خواهد شد، به خاطر این که این حرکت ارزی عمدتا ناشی از آن است که کسری بودجه دولت نمود بیشتری در ۶ ماه دوم دارد و قیمت ‌های پایین احتمالی نفت این موضوع را تشدید خواهد کرد و به افزایش نقدینگی و تورم مجدد منتهی خواهد شد.

۴) صندوق ‌های قابل ‌معامله دولت

از دیگر نگرانی ‌های روزهای اخیر در مورد بازار مربوط به صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری قابل‌ معامله دولتی است که در اولین  صندوق با نماد معاملاتی دارا یکم کمتر از ۴۰ درصد از کل واحدهای آن به وسیله مردم خریداری شد و نمی ‌توان آن را عرضه ‌ای کاملا موفقیت ‌آمیز خواند، همچنین در عرضه صندوق پالایش هم به همین صورت مشارکت مردمی به دلیل بی اعتمادی به دولت بسیار پایین بود و وقتی که صندوق پالایش یا همان دارا دوم بازگشایی شد، دلیل این بی اعتمادی کاملا نمایان شد و مشخص شد که سود و ضرر مردم برای دولت مردان کوچک ترین ارزشی ندارد و هم اکنون این صندوق با ضرر همراه شده است!

در واقع به نظر می ‌رسد یکی از دلایلی که به شرکت ‌های حقوقی اجازه شرکت در پذیره‌ نویسی داده نشده، برنامه ‌ریزی در راستای حمایت از صندوق قابل معامله مذکور در بازار ثانویه باشد. همچنین با توجه به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت باید از مدیریت این صندوق‌ ها کناره ‌گیری نماید و هر شخصی که بیش از ۰٫۱ درصد از سهام این صندوق‌ ها را داشته باشد، می‌تواند در مجمع شرکت کند، به ‌صورت بالقوه شرایط برای حمایت حقوقی‌ ها از این نحوه‌ تامین‌م الی دولت فراهم خواهد بود. اگر دوست دارید بدانید پذیره نویسی در بورس به چه معناست این مطلب به شما کمک می کند.

۵) سامانه معاملات

یکی از اتفاقات نادر بازار سهام در امسال چندتکه شدن بازار و تداوم معاملات تا بعد از ساعت رسمی بازار است که این روزها به شکلی نامحسوس در رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران نمود پیدا کرده است. سیاستی که به نظر تنها راه چاره برای مدیریت سامانه منسوخ شده معاملات در نظر گرفته شده است. سامانه معاملاتی در هفته ‌های اخیر فشاری بیش از ۱۰ برابر و در برخی روزهای خاص تا ۲۰ برابر ظرفیت اسمی طراحی شده خود در بخش تعداد معاملات را متحمل می ‌شود و می ‌توان این طور گفت که دریافت که حتی با بخش‌بندی‌ بازار در ساعت ‌های مختلف معاملاتی، همچنان ایرادات بسیاری بر آن وارد است. اهمیت هسته معاملات در روندهای روزانه زمانی نمود پیدا می ‌کند که بدانیم به دفعات و به‌علت عدم آگاهی فعالان و معامله ‌گران از قیمت ‌های دقیق، گاه صف‌ های فروش عریض و طویل تشکیل می‌ شود و روند طبیعی بازار را تحت ‌تاثیر قرار خواهد داد.

عوامل موثر بر شاخص سهام

همواره به دو دلیل سامانه معاملات می‌ تواند تحت فشارهای بسیار بیشتری قرار بگیرد و این امر مسلما بر شاخص کل نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ مورد اول افزایش تعداد کدهای معاملاتی و مورد دوم رقیق شدن سهام شرکت ‌های پرتعداد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ هاست که به افزایش چندبرابری تعداد معاملات سهام شرکت ‌ها منتهی می شود و قاعدتا باید منتظر تغییرات زیرساختی زیادی در ساختار معاملاتی بازار سرمایه باشیم، لذا پارامتر هسته معاملات باید به عوامل موثر بر رشد شاخص و پیش ‌بینی رفتار سرمایه ‌گذاران به ‌عنوان یک متغیر ساختاری اضافه شود. حتی چنانچه هنوز تاثیرات دقیق آن قابلیت سنجش نداشته باشد.

۶) صورت ‌های مالی و گذارشات عملکرد شرکت‌ ها

در روزهای گذشته صورت ‌های مالی سالانه شرکت‌ ها برای سال مالی پیش بر روی سامانه کدال قرار گرفت. این جریان اطلاعات حائز اهمیتی را می ‌توان نخستین تلنگر جدی بر وضعیت عملیاتی شرکت ‌ها قلمداد کرد. تغییرات قیمتی از ابتدای سال ۹۹ تا قبل از خواندن گزارش ‌ها، عموما با توجه ‌به جریان نقدینگی اتفاق افتاده بود. نکته مهم در بیشتر گزارش ‌های سالانه عملکرد شرکت‌ های بورسی را می‌ توان رشد معنادار بهای تمام‌شده و در برخی موارد پیشی گرفتن هزینه‌ ها از درآمدها و در نتیجه فشار بر میزان سودآوری شرکت‌ ها به شمار آورد که موجب به هم خوردن تعادل رشد سودآوری با رشد قیمت سهام شده است.


حتما بخوانید : تحلیل صورت های مالی در بورس – انواع صورت های مالی شرکتها


به نظر می آید به رغم رشد حدود ۱۵ درصدی میانگین نرخ ارز آزاد و نیما نسبت به فصل زمستان ۹۸، به ‌علت افت قیمت ‌های جهانی از یک طرف و همچنین محدودیت ‌های تولید و فروش محصولات به دلیل شیوع بیماری کرونا، از طرفی دیگر، انتظار نمی ‌رود گزارش‌ های فصل بهار نیز بهتر از زمستان باشد و فعالان باید بهانه‌ های ادامه رشد بازار را در عواملی غیر از فعالیت‌ های عملیاتی شرکت ‌ها جست ‌و جو نمایند.

۷) احساسات سرمایه ‌گذاران

این طور فرض کنید که هیچ عاملی در هیچ‌ جایی عوض نشود، ولی به هر دلیلی علاقه عمومی به بازار بروس افزایش پیدا کند. در این صورت شاخص بورس رشد خواهد کرد. همین طور سرخوردگی عمومی می ‌تواند موجب خروج فعالان از بازار شود. شاید آن‌ ها جایی بهتر برای سرمایه‌ های خود پیدا کنند. به عنوان مثال ترجیح بدهند به ‌جای سهام بر روی بازار مسکن سرمایه‌ گذاری کنند. فسادهای سازمانی، تبعیض، عدم شفافیت در اطلاعات، رانت، تقلب و تبانی باعث دلسرد شدن سرمایه‌ گذاران و رکود بازار بورس می شود.

۸) چشم ‌انداز و انتظارات از بورس

انتظار ما از آینده، حتی بیشتر از شرایط فعلی بر رفتارهای امروز ما اثرگذار خواهد بود. کسی که سال آینده قصد دارد شهر یا کشور محل زندگی‌اش را تغییر بدهد، بعید است خانه‌ای با اقساط بلندمدت خریداری کند. در مورد بازار بورس هم وضع به همین صورت خواهد بود. چنانچه اکثر مردم به آینده اقتصادی کشور خوش ‌بین باشند، تمایلشان به خرید سهام افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین در مقابل انتظارات منفی مثل بدبینی، نگرانی، ترس، عدم قطعیت و احتمال جنگ آن ‌ها را به سمت نقد کردن دارایی سوق می‌ دهد، از همین روی اخبار بد و دلسردکننده می‌تواند موجب سقوط شاخص بورس گردد.

۹) تغییرات تصادفی و پیچیدگی

می توان گفت که ثبات سیاسی بر بازار بورس به صورت مستقیم اثرگذار است، ولی موضوع اصلی اینجا است که به درستی نمی‌ دانیم هر یک از این عوامل به صورت کمّی چقدر بر بازار اثرگذار هستند. همچنین هیچ‌ کس نمی ‌داند که آیا تاثیر تورم بر بازار بیشتر است یا نرخ بهره؟ از طرفی هیچ‌ کدام از این عوامل مستقل از هم نیستند. شرایط سیاسی بر تورم تاثیر می ‌گذارد. نرخ بهره و نرخ ارز تابع تورم هستند. مشکلات ساختاری مانند فساد می ‌تواند تورم را بیشتر کند و همین مشکلات احساسات مردم را تغییر می ‌دهد.


حتما بخوانید : بهترین استراتژی معاملاتی در بورس کدام است؟


زمانی که بیش از ۱۰۰ هزار انسان که هر کدام به تنهایی پیش ‌بینی ‌ناپذیر هستند، قرار می ‌شود تصمیمی بگیرند، رخدادهای تصادفی اجتناب ‌ناپذیر خواهد شد. تصمیماتی که بیشتر از علت های عقلانی و منطقی تابع شرایط روان ‌شناختی و احساسی است. حتی بعضی اوقات تاثیر این عوامل غیرمنطقی بیشتر از مواردی است که ما به آن‌ها اشاره کردیم. تمامی این موارد بازار بورس را به یک سیستم پیچیده تبدیل می‌کند. یعنی نمی‌ شود این طور بیان کرد که تغییر در چه عاملی موجب ایجاد چه تغییری، در چه راستایی و با چه بزرگی خواهد شد.

۱۰) نرخ ارز

برخی از شرکت ‌ها واردکننده کالا هستند و برخی دیگر صادرکننده، لذا چنانچه قیمت ارز افزایش یابد، تامین مواد اولیه برای شرکت‌ های متکی بر واردات دیگر آسان نیست. در مقابل گران شدن دلار موجب می ‌شود که کالاهای صادراتی برای خارجی ‌ها ارزان ‌تر و جذاب ‌تر شوند. به منظور بررسی تاثیر قیمت ارز باید هر صنعت را جداگانه بررسی کرد. به عنوان مثال افزایش قیمت ارز می ‌تواند قیمت خودروی خارجی را با افزایش روبرو کند و همین امر می تواند موجب افزایش فروش خودروسازان داخلی شود. اگرچه این شرکت ‌ها صادرکننده خودرو نیستند. در مجموع می ‌توان گفت که افزایش قیمت دلار با رونق بورس همراه خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بر این اساس از میان عوامل بسیار موثر بر شاخص قیمت سهام، عوامل تورم، رشد اقتصادی، درآمد خانوار، نرخ بهره، نرخ ارز، پس ‌انداز، نقدینگی، واردات، صادرات، درآمدهای نفتی، باز بودن اقتصاد، بازار طلا، بازار ارز، بازار مسکن و سپرده‌ گذاری بانکی برگزیده شده و در سه گروه عوامل اقتصادی، عوامل تجاری و بازارهای جایگزین تقسیم‌ بندی گردیده ‌اند. جالب است بدانید که از ۳ عامل اقتصادی، تجاری و بازارهای جایگزین به عنوان تبیین کننده مدل، عوامل اقتصادی و بازارهای جایگزین دارای ارتباط مستقیم بر شاخص قیمت هستند، ولی عوامل تجاری به صورت مستقیم بر شاخص قیمت سهام تاثیر نمی ‌گذارد بلکه اثر خود را از طریق عوامل اقتصادی بر شاخص قیمت سهام وارد می‌‌ کنند.

به غیر از عواملی که گفتیم، شما فکر می ‌کنید عوامل موثر بر شاخص کل بورس چیست؟

اگر دوست دارید تغییرات وضعیت بازار را به صورت روزانه در بازار بورس رصد کنید، این لینک می تواند شما را رایگان کمک کند.

ساده بگویم، آیا شما به آینده بازار سرمایه خوش ‌بین هستید؟

برای دوستانتان بفرستید: