برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در یوان چین خوب یا بد؟

اگر اخبار بین المللی را دنبال کرده باشید، مطمئنا دیر یا زود به این سوال می رسید که سرمایه گذاری در یوان چین می تواند سودآور باشد یا خیر؟ چرا که در حال حاضر کشور چین و آمریکا در جنگ اقتصادی هستند و چین در این جنگ توانسته بعضا توان اقتصادی خود را به ایالات متحده آمریکا دیکته کند! پس اگر ما الآن به دنبال سرمایه گذاری در یوان چین باشیم، در آینده ای نزدیک می توانیم سود خوبی کسب کنیم و در عین حال، ریسک سرمایه گذاری ما روی یوان چین نیز بسیار اندک است، چرا که چین قدرت اقتصادی بسیار زیادی دارد و ارز این کشور که یوان باشد نیز از چرخه رقابت حذف نخواهد شد؛ پس در این مطلب همه چیز درباره سرمایه گذاری در یوان چین را به زبان ساده یاد بگیرید.

سرمایه گذاری در یوان چین

یوان که به نام RMB هم شهرت دارد، واحد پول رسمی کشور چین است و اهمیت آن در صحنه جهانی همواره در حال افزایش است و همین باعث شد در این مطلب کد بورسی به بررسی آینده آن بپردازیم. در سالیان گذشته، دولت چین اقدامات زیادی را برای بین المللی کردن پول رسمی خود انجام داده است و در حال حاضر بیش از هر زمانی در تجارت بین المللی و معاملات سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

مطابق با گزارشات بانک تسویه حساب های بین المللی، اهمیت روزافزون یوان را می توان در این واقعیت دید که امروزه یکی از ۵ ارز برتر دنیاست که بیشترین معاملات را به خود اختصاص می دهند. همچنین در سبد ارزهای ذخیره صندوق بین المللی پول نیز در کنار دلار آمریکا، یورو، ین و پوند گنجانده شده است.

حتما بخوانید : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس


چین در سال ۲۰۱۳ به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا لقب گرفت، از همین روی توجه سرمایه گذاران زیادی را در خارج و داخل ایران به خود جلب کرده است و همین امر موجب شده است تا تجار و بازرگانان برای خرید و بعضا سرمایه گذاری در این ارز اقدام نمایند. در حال حاضر یوان به دلار آمریکا وصل است، ولی برای بسیاری از سرمایه‌ گذاران از همه اقشار جامعه راحت است که بدین وسیله برای سرمایه‌ گذاری و جابجایی کالاهای خود بهره بگیرند.

هرچند بحث درباره این که آیا امکان دارد دلار توسط یوان جایگزین شود یا خیر داغ شده، اما حقیقت چیز دیگری است! بازارهای سرمایه در کشورهایی با سیستم‌ های حقوقی قابل پیش‌ بینی و ارزهای قابل تبدیل عمیق‌ تر شده‌ اند و تعداد زیادی از آن‌ ها بازدهی با ریسک بهتری نسبت به اوراق خزانه ارائه می‌ دهند که این موضوع مدیران ذخایر را قادر می سازد تا بدون به خطر انداختن اصولی که ارزهای ذخیره را قابل اعتماد می‌ کند، ریسک خود را مدیریت نمایند.

تحقیقات نشان داده است که وزن خالص اقتصادی برای ایجاد یک سیستم ارزی بین‌ المللی کافی نیست. حتی در جاهایی که تسلط دلار در حال کمتر شدن است، توانایی یوان برای تصاحب این جایگاه محدود به نظر می آید. از طرفی خواه دلار آمریکا نقش خود را در سیستم پولی بین‌ المللی حفظ کند یا نه، دارندگان و استفاده‌ کنندگان ارزهای جهانی همچنان به نقدشوندگی، انعطاف‌ پذیری و قابل اعتماد بودن کشورها اهمیت می‌ دهند؛ مسائلی که هر ارزی نمی‌ تواند آن ها را تامین نماید!

جنگ یوان چین با دلار ایالات متحده

جالب است بدانید که یکی از قدرت های بزرگ آمریکا استفاده از دلار است؛ به شکلی که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا کلیه کشورهای جهان را مجبور به استفاده از دلار خود کرد. بیشتر مبادلات در سطح جهان با دلار انجام می‌ شود و این امر موجب می شود این ارز قدرت زیادی در برابر سایر واحدهای پولی جهان داشته باشد و همچنین تبدیل به اهرم فشاری شود که اگر هر کشوری مورد سلیقه آمریکا عمل نکرد، فورا تحت فشار اقتصادی قرار گیرد. این امر چندین دهه ادامه یافت و تقریبا همه دنیا تلاش داشتند خشم آمریکا را خروشان نکنند تا مبادا مورد فشار اقتصادی قرار گیرند.

این امر معروف به پترو دلار آمریکاست. پترو دلار آمریکا یکی از دست های قدرتمند این کشور به حساب می آید که خط قرمز ایالات متحده است و هرکس بخواهد روبروی جریانات آن قرار گیرد، با بیشترین فشارها و هجمه های بین‌ المللی مواجه خواهد شد. در دهه اخیر کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، ترکیه، لیبی و چندین کشور دیگر در این رابطه و از موضوع پترو دلار ضربات سنگین سیاسی و اقتصادی را تجربه کرده اند.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری با ۱۰ میلیون تومان


این امر تا جایی ادامه یافت که ۳ کشور ایران، چین و روسیه تصمیم به مبارزه با پترو دلار گرفتند و در ادامه، این حرکت موجب خشم زیاد آمریکا شده و این اهرم های فشار نیز این سه کشور را در بیشترین فشارهای اقتصادی قرار داده است. به صورت کلی، تصمیمی که بین این سه کشور برای مبارزه با پترو دلار گرفته شده، از این قرار است که مبادلات بین خود را افزایش دهند و بجای استفاده از دلار، از ارز رایج خود در مبادلات استفاده شود. این فشار آنجایی افزایش پیدا می کند که روسیه با کشور اکراین وارد تقابل نظامی شد و در پی آن به ترتیب وارد یک جنگ نیابتی با کشورهای اروپایی شد.

این جنگ موجب شد تا روسیه صادرات سوخت‌ های فسیلی را بر روی اروپا ببندد و حامیان آمریکایی را تحت فشار شدید انرژی و در پی آن بی ثبات کردن صنایع و کارخانه ها و در ادامه بی ثبات کردن پوند و یورو را در پیش دارد. پس از چندین دهه ارزش یورو و پوند انگلیس به زیر ۱ دلار آمد و همچنان این جنگ بر سر قدرتمند کردن ارز کشورها ادامه پیدا کرد و متاسفانه این مردم عادی هستند که دی این بین بیشترین آسیب متوجه آن ها و خانواده هایشان خواهد شد!!

چرا دلار در دنیا تا این اندازه قدرت دارد؟

برتری دلار را تنها نمی توان از این موضوع دانست که اقتصاد آمریکا بزرگ و دولت آن قدرت بسیار زیادی دارد. نقدشوندگی، انعطاف‌ پذیری و قابل اعتماد بودن سیستم قانونی احتمالا به حفظ نقش جهانی آن کمک کرده است. در معدود مناطقی که دلار جایگاه خود را از دست داده، قابلیت هایی که آن را به پادشاه ارزها تبدیل کرده هنوز به وسیله دارندگان دلار دنبال می‌ شود. سپرده‌ های یورودلاری نقش دلار را به عنوان یک منبع حائز اهمیت ذخیره ارزش در دنیا نشان می‌ دهد، ولی این تنها چیزی نیست که دلار را به یک ارز بین‌ المللی تبدیل می‌ کند!

نقش آن به عنوان یک واحد حساب، در صورتحساب تجارت جهانی، می‌ تواند اصلی ترین دلیل غلبه دلار در سیستم ارزی جهان  باشد. طبق تحقیقات انجام شده به وسیله صندوق بین‌ المللی پول در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از نیمی از صادرات غیرآمریکایی‌ ها و غیراروپایی‌ ها به دلار می باشد. در بازارهای نوظهور آسیایی و آمریکای لاتین این سهم به ترتیب به حدود ۷۵ درصد و تقریباً ۱۰۰ درصد است. غیر از افزایش سهم یورو در بعضی کشورهای اروپایی، این ارقام در دو دهه گذشته متوجه تغییرات زیاد و تاثیرگذاری نشده است.

از دیگر ستون‌ های تسلط دلار، نقش آن در پرداخت‌ های فرامرزی تحت عنوان وسیله مبادله می باشد. نقدشوندگی پایین ارزهای کوچک تر بدین معنی است که به صورت معمول دلار را به عنوان ارز واسط انتخاب می کنند. برای مثال یک واردکننده اروگوئه‌ ای احتمالا با تبدیل پزو به دلار و تبدیل آن دلار به تاکا به صادرکننده بنگلادشی مبادله می‌ کند به جای آنکه به صورت مستقیم پزو را به تاکا تبدیل نماید. تا به امروز رویگردانی چندانی از دلار انجام نشده است؛ جالب است بدانید که صورت میانگین، از هر پنج تراکنش ثبت‌ شده توسط سوئیفت، تنها یک تراکنش دلاری نیست و این ارقام به ندرت تغییر می کند.

ولی مطرود غیرممکن نیست. ارزهای کوچک تر می‌ توانند نقدشوندگی بیشتری داشته باشند، تا جایی که نیاز به واسطه کاهش پیدا کند. اسوار پراساد از دانشگاه کرنل به شکل قانع‌ کننده‌ ای استدلال می‌ کند که شبکه‌ های پرداخت جایگزین، مثل سیستم پرداخت بین‌ بانکی برون‌ مرزی چین، امکان دارد نقش دلار را تضعیف نماید. او همچنین پیشنهاد می‌ کند که استفاده بیشتر از رمزارزها، نهایتا نیاز به دلار را کاهش خواهد داد. به خصوص ارزهای دیجیتالی که به وسیله بانک‌ های مرکزی توسعه پیدا کرده اند، می‌ توانند ارتباط مستقیم میان سیستم‌ های پرداخت ملی را ساده سازی نمایند.

جایگاه یوان چین در بازار جهانی

استفاده از حواله یوان در سرتاسر دنیا مرسوم است و در سال های آتی نیز به یکی از بزرگترین ذخایر سرمایه گذاری دنیا تبدیل می شود. یکی از حائز اهمیت ترین اقدامات چین برای ثبت این ارزش و افزایش ارزش و اعتبار آن، تنظیم و امضای قراردادها و موافقت نامه هایی با کشورهایی مثل استرالیا، تایلند، روسیه، ژاپن و ویتنام است.

با انجام این کار، این کشورها قادرند به صورت مستقیم از یوان برای طیف وسیعی از معاملات جهانی بدون نیاز به تبدیل ارزهای خود به دلار آمریکا استفاده نمایند. صندوق بین المللی پول به چین احتیاج دارد تا بازارهای سرمایه خود را باز نماید. به عبارتی یوان را می توان آزادانه در بازار ارز مورد معامله قرار داد، پس دستور می دهد که رنمینبی به شکل ارز ذخیره در بانک مرکزی واریز و نگهداری شود.

حتما بخوانید : سهام دلاری در بورس


این امکان وجود دارد که بهترین مثال در حوزه مالی جهانی که در آن دلار به صورت واقعی و قابل اندازه‌ گیری جایگاه خود را از دست می‌ دهد، ذخایر ارزی بانک‌ های مرکزی باشد. تحقیقات نشان می دهد که چگونه حضور دلار در ذخایر بانک‌ های مرکزی کاهش پیدا کرده است. بدین وسیله، سهم دلار از ۷۱ درصد ذخایر جهانی در سال ۱۹۹۹ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افت کرده است. این موضوع به شکل گسترده‌ ای رخ داده و نمی‌ توان آن را با تغییرات نرخ ارز توضیح داد.

این یافته‌ ها چیزی قانع‌ کننده را درباره رقبای جدید دلار نشان می‌ دهد. سهم از دست‌ رفته دلار تا حد زیادی به آنچه محققان ارزهای ذخیره “غیر سنتی” می‌ نامد، اختصاص یافته است. یوان فقط یک چهارم سهم این گروه در ذخایر جهانی را به خود اختصاص داده است. در مقایسه، دلار استرالیا و دلار کانادا ۴۳ درصد از آن را تشکیل می‌ دهند. ارزهای دانمارک، نروژ، کره جنوبی و سوئد ۲۳ درصد دیگر را تشکیل می‌ دهند.

چالش‌ های یوان تحت عنوان ارز بین المللی

با این حال بعضی دیگر بر این باورند که بین المللی شدن یوان به اندازه دلار آمریکا در درجه اول به دلیل ساختار حاکمیتی و توسعه چین چالش برانگیز است. حکومت تک حزبی، فقدان حق رای همگانی و فقدان یک سازوکار منظم و مسالمت آمیز انتقال قدرت باعث نگرانی درباره ثبات سیاسی چین شده است. چالش دیگر آن است که یوان به شکل کامل قابل تبدیل نیست. لذا به منظور نقل و انتقالات وجوه برون مرزی مشکل ایجاد می‌ کند. همچنین، مدل توسعه اقتصادی چین با نئولیبرالیسم هم هماهنگی ندارد.

خرید ارز یوان برای حفظ ارزش سرمایه

در سالیان گذشته سرمایه گذاران بزرگ برای سرمایه گذاری و همچنین جلوگیری از کاهش سرمایه فعلی خود برای خرید و نگهداری دلار اقدام کردند، ولی امروزه دلار به نسبت دیگر ارزهای جهان، مثل قبل جایگاه مستحکمی ندارد و ضررهای زیادی را به سرمایه گذاران این ارز جهانی وارد کرده است. لذا سرمایه گذاری در روی ارز یوان به مراتب نسبت به گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. به هر روی فعالان این بازار از یوان به عنوان یکی از مهم ترین رقبای دلار یاد کردند. با تضعیف ارزش و اعتماد به دلار، سرمایه گذاران به دنبال روشی برای حفظ سود اصلی و سرمایه می گردند.

یوان چین برای سرمایه گذاری

از همین روی شرکت ها و ادارات معتبر و بزرگ در سرتاسر دنیا راه را برای سرمایه گذاران در این بازار سودده برای حفظ سرمایه و ایجاد یک روش سرمایه گذاری مطمئن هموار کرده اند؛ لذا سرمایه گذاران می توانند با خیال راحت تراکنش های مالی و نقل و انتقالات گسترده بین چین و ایران را انجام دهند. با این حال، درخواست حواله و انتقال یوان را می توان از طریق چندین روش اساسی انجام داد که به شرح زیر می باشد؛

روش های امن خرید حواله یوان کدام است؟

حواله های ارزی در هر کشور مطابق با مقررات مصوب در دستور کار قرار می گیرد. در این بین روش های گوناگونی برای ارسال یوان به چین وجود دارد که هر کسی می تواند با توجه به نیاز خود از آن استفاده نماید. روش های گوناگون ایمن و آسان برای خرید و سرمایه گذاری در حواله یوان چین به صورت زیر می باشد:

  • حواله سوئیفت : استفاده از این روش، مشمول پرداخت کارمزد برای انتقال حواله‌ های بالای ۱۰ هزار دلار است.
  • حواله RMB : از مرسوم ترین روش هایی که بازرگانان و تجار ایرانی برای ارسال پول به چین در زمان واردات کالا از چین بهره می گیرند، همین روش می باشد.
  • حواله ریا : زمانی که افراد به منظور نقل و انتقالات و انجام معاملات وقت کافی ندارند، انتخاب روش حواله ریا یوان گزینه مناسب تری به حساب می آید. این روش بدون نیاز به داشتن حساب بانکی صورت می پذیرد.
  • حواله وسترن یونیون : استفاده از این حواله برای ارسال فوری و خرید و معاملات حساسی که باید سریع انجام شود، کاربرد دارد. همچنین می‌ توان از این حواله به منظور کسب درآمدهای ارزی و خارج‌ کردن آن به سادگی بهره برد.

نکته : از طرفی دیگر، یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری، خرید و سرمایه‌ گذاری در یوان در یک پلتفرم سرمایه‌ گذاری صندوق قابل معامله در بورس است. خرید سهام ETF از طریق یک حساب کارگزاری بین المللی قابل انجام خواهد بود. لذا متقاضیان قادرند به جای خرید یک شرکت یا برند، یوان یا سبدی از ارزها از جمله ارز یوان را بخرند. برای مثال، استراتژی های صندوق به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا از طریق حساب های کارگزاری خود در حواله یوان چین سرمایه گذاری نمایند. این صندوق هزینه مدیریت سالانه حدود ۰٫۴۵ درصد را اخذ می نماید. همچنین سرمایه گذاران یوان قادرند به دنبال ارزهای بازارهای نوظهور و دیگر صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کم‌ هزینه نیز باشند.

سرمایه گذاری در یوان چین بصورت دیجیتالی

e-CNY که با نام یوان دیجیتال هم شهرت دارد و به صورت رسمی پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال (DC/EP) نام دارد، نسخه دیجیتالی شده ارز قانونی چین، رنمینبی می باشد که توسط بانک مرکزی چین صادر شده است. از این پول به صورت معمول به منظور استفاده خریدها و معاملات خرده فروشی با فرکانس بالا و در مقیاس کوچک استفاده می شود. e-CNY یا یوان دیجیتال، یک رمزارز متمرکز و پول نقد است که انتظار می‌ رود معمولا برای پرداخت‌ های خرده‌ فروشی در چین مورد استفاده قرار گیرد.

حتما بخوانید : ده نکته مهم که در خرید دلار باید به آن توجه کنید


بانک مردمی چین، بانک مرکزی و موسسات عامل e-CNY برنامه های آزمایشی e-CNY را در مقیاس بزرگ در چندین شهر اجرا کرده است. e-CNY بخشی از پایه پولی کشور را به خود اختصاص داده است و این بدین معنی است که ارز دیجیتال بخشی از “پول نقد” است که در گردش است. البته در نظر داشته باشید که e-CNY نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی است و توسط بانک خلق چین صادر می‌ شود، بنابراین این ارز، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیست و همچنین بر روی بلاک چین فعالیت نمی کند.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که امروزه شهروندان غیر چینی توانایی خرید e-CNY را ندارند. با این وجود کانال‌ هایی وجود دارد که از طریق آن خارجی‌ ها قادرند RMB فیزیکی مورد معامله قرار دهند؛ مثل خرید نقدی RMB یا خرید آتی ارز RMB. از آنجایی که e-CNY همان ارزش RMB فیزیکی را دارد، این گزینه برای سرمایه گذاران خارجی که به دنبال خرید RMB هستند، باقی خواهد ماند.

سرمایه گذاری در یوان چین چه آینده ای دارد؟

تحلیلگران اقتصادی اعلام کرده اند که سهم یوان در ذخایر ارزی جهان در قیاس با وضعیت امروزه ۲ درصد است. پیش‌ بینی‌ ها نشان می دهد که ارزش یوان در برابر ین و پوند بیش از دو برابر می شود و به ارز غالب‌ تر تبدیل خواهد شد. آن ها همچنین بر این باورند که در ۱۰ سال آینده، یوان به سومین ارز ذخیره بزرگ دنیا تبدیل می شود که این موضوع دوز از انتظار هم نیست.

بانک سرمایه گذاری جهانی علیرغم تأثیر شیوع کرونا بر اقتصاد چین و دنیا، نسبت به یوان اعلام کرده که روند این ارز صعودی باقی خواهد ماند. با گذشت زمان، طیف وسیعی از بانک های مرکزی در سرتاسر دنیا یوان را در خزانه مرکزی خود نگهداری کردند. به گفته تحلیلگران بازار سرمایه گذاری ارزی، حداقل ۱۰ بانک در سرتاسر دنیا در سال گذشته یوان چین را به ذخایر ارزی خود افزودند و تعداد افراد دارای این ذخایر ارزی در حال حاضر به ۷۰ نفر رسیده است.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، از وقتی که برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۶ در سبد ارزی ذخایر اصلی صندوق قرار گرفت، سهم یوان در ذخایر جهانی دو برابر شده است. سهم این ارز در آن زمان ۱ درصد بود و در حال حاضر به ۲٫۰۲ درصد رسیده است.

رقبای اصلی یوان ین و پوند به حساب می آیند که به ترتیب ۵٫۷ درصد و ۴٫۴۳ درصد از صندوق بین المللی پول را در اختیار دارند. دلار آمریکا ۶۲ درصد از ذخایر ارزی دنیا را به خود اختصاص داده است و سهم یورو بیش از ۲۰ درصد است. برخی دیگر بر این باورند که یوان نمی تواند جایگزین دلار به عنوان اولین ارز دنیا شود، ولی بعضی این طور پیش بینی می کنند که دلار نفوذ خود را در بازارهای جهانی از دست می دهد و این می تواند فرصت خوبی برای یوان باشد تا جایگاه این ارز پرطرفدار را در دنیا به دست آورد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

آینده یوان چین امیدوار کننده است، تا جایی که بسیاری از بانک های مرکزی برای خرید و ذخیره این ارز اقدام کرده اند. بسیاری از فعالان ارز بر این باورند که دلار جایگاه قبلی خود را در بین بازار های مالی جهانی از دست داده است و رفته رفته روند کاهشی را تجربه خواهد کرد و احتمال این که در آنیده یوان بتواند به سطح ارزش دلار برسد بسیار زیاد است.

استفاده از ارز یوان در تمام نقاط دنیا تثبیت شده است و در سالیان آینده به یکی از بزرگ‌ ترین ذخایر سرمایه‌ گذاری جهانی تبدیل خواهد شد. یکی از اصلی ترین اقداماتی که کشور چین در راستای ثبت، افزایش ارزش و اعتبار یوان در دستور کار قرار داده است، تنظیم و عقد قرارداد و امضای توافق‌ نامه‌ هایی با کشورهای استرالیا، تایلند، روسیه، ژاپن و ویتنام است.

با این کار، این کشورها توانسته‌ اند بدون تبدیل ارز خود به دلار، مستقیما و با استفاده از ارز یوان چینی معاملات گسترده در سطح بین المللی انجام دهند. صندوق بین‌ المللی پول احتیاج دارد که چین بورس خود را آزاد کند. به بیانی دیگر یوان به صورت آزاد در بازارهای ارز خارجی به فروش رسانده می شود؛ لذا دستور می دهد که در بانک‌ های مرکزی یوان به نشانه ارز ذخیره نگهداری شود. این ارز می‌ تواند برای سرمایه‌ گذاران بازار ارز هم سوددهی بالایی به خصوص در بلندمدت داشته باشد.

در حقیقت با توجه به ارزش بالایی که یوان دارد و همچنین با پیش‌ بینی‌ های صورت گرفته، نشان می‌ دهد که این ارز برای سرمایه‌ گذاری گزینه مناسبی به حساب می آید. رمزارز یوان یا یوان سفید هم مکملی برای پول نقد این کشور محسوب می شود که امروزه فقط در اختیار شهروندان چینی قرار می گیرد. تا جایی که تحلیلگران اقتصادی اعلام کرده اند که سهم ارز یوان در ذخایر ارز‌های خارجی دنیا نسبت به وضعیت فعلی ۲ درصد است. البته پیش‌ بینی‌ ها نشان می دهد که این رقم دو برابر خواهد شد و نسبت به ین ژاپن و پوند انگلیس برتری بیشتری پیدا خواهد کرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که سرمایه گذاری در یوان چین تا چه اندازه می تواند سودآور و منطقی باشد.

همچنین اگر دوست دارید روش های کسب درآمد دلاری برای ایرانی ها را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

نظر شما راجع به سرمایه گذاری در یوان چین چیست؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: