برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلیل افزایش قیمت بیت کوین | هدف بعدی ۱۰۰ هزار دلار؟

اخیرا در بازار رمزارزها شاهد نوسانات شدید و مثبت هستیم که بیت کوین یعنی اولین و بزرگترین ارز دیجیتال معرفی شده در دنیا در این امر پیش رو می باشد. دلیل افزایش قیمت بیت کوین را میتوان موارد مختلفی دانست که مهم ترین آن موضوع عرضه و تقاضاست و یا حتی میتوان کمیاب بودن و محدود بودن بیت کوین را یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین به حساب آورد. در حال حاضر که بازار ارزهای دیجیتال در حال اوج گیری مجدد بعد از شیوع بیماری کروناست، آیا هدف بعدی بیت کوین ۱۰۰ هزار دلار است؟! دلیل افزایش قیمت بیت کوین که بسیار سریع و شدید رخ داد چی بود؟ در این مطلب راهنما قصد داریم اهداف قیمتی بیت کوین در آینده را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه مواردی روی قیمت بیت کوین اثرگذار هستند و دلیل افزایش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم، بیت کوین کش، ریپل و … چیست، پس با ما همراه باشید.

دلیل افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ به وسیله ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است، نامی که به خالق ناشناخته این ارز مجازی داده می شود. معاملات بیت کوین در بستر بلاکچین ثبت می شود که به منظور نمایش تاریخ معامله برای هر واحد و اثبات مالکیت مورد استفاده قرار می گیرد. خرید بیت کوین با خرید سهام یا اوراق قرضه متفاوت است، به خاطر این که بیت کوین یک شرکت نیست.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بنابراین هیچ ترازنامه شرکت یا فرم ۱۰-K برای بررسی وجود ندارد. همین طور برخلاف سرمایه گذاری در ارزهای سنتی، بیت کوین به وسیله یک بانک مرکزی صادر نمی شود یا از طرف دولت حمایت نمی شود. لذا سیاست پولی، نرخ تورم و اندازه گیری رشد اقتصادی که معمولا بر ارزش ارز تاثیر می گذارد، مربوط به بیت کوین نیست، ولی چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارند. در این مطلب همراه ما باشید و با ۹ مورد از عوامل موثر بر قیمت بیت کوین آشنا شوید.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

  • جوایز صادر شده به ماینرهای بیت کوین برای تایید معاملات به بلاکچین
  • هزینه تولید بیت کوین از طریق فرآیند استخراج معادن
  • عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن
  • صرافی هایی که در آن تجارت میشود
  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب
  • مقررات حاکم بر فروش آن
  • حاکمیت داخلی آن

۱) سیستم عرضه و تقاضا

قسمتی از ارزش فلزهای گرانب ها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه محدود آن ها حاصل می شود و اغلب هم قیمت این فلزات به وسیله سیستم عرضه و تقاضا کنترل می ‌شود. عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ اقتصادی است که روی قیمت خیلی از کالاها تاثیر می ‌گذارد. عرضه و تقاضا بیت کوین نیز از مهم ترین و اصلی ترین عواملی به حساب می آید که روی قیمت آن موثر است.

به صورت کلی هر اندازه تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشد، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و هر اندازه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش می یابد. این اصل در مورد ارزهای دیجیتال نیز صادق است. هر اندازه تقاضا برای یک ارز دیجیتال افزایش یابد و حجم عرضه آن محدود باشد، قیمت آن ارز افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال با افزایش تقاضای بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع همان تحلیل تکنیکال و بررسی نمودار قیمت بیت کوین محسوب می شود.

۲) هاوینگ بیت کوین

به منظور کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر ۴ سال یکبار پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود که به این پدیده هاوینگ گفته می شود. در سال ۲۰۰۹ که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود. اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲، دومین هاوینگ در سال ۲۰۱۶ و سومین هاوینگ در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. امروزه پاداش استخراج یک بیت کوین که حدود ۱۰ دقیقه زمان می برد و دستگاه های پرقدرتی نیاز دارد، ۶٫۲۵ بیت کوین است.

بعضی از تحلیلگران با بیان این که تاریخ همیشه تکرار می شود، بر این باورند که هاوینگ موجب افزایش قیمت بیت کوین می شود و این امر از کاهش عرضه بیت کوین ناشی می شود، به خاطر این که نصف شدن پاداش استخراج موجب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی خواهد شد. به صورت کلی، هیچ قطعیتی در خصوص با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هاوینگ وجود نخواهد داشت.

۳) ثبات و امنیت شبکه بیت کوین

چیزی که بیت کوین را از دیگر ارزها و دارایی‌ ها متمایز می ‌کند، غیرمتمرکز بودن و امنیت آن است. در تمام بیش از ۱۱ سال فعالیت بیت کوین، امنیت این شبکه بسیار بیشتر شده است، قوانین اصلی پروتکل آن تغییری نکرده، تا به امروز هیچ تراکنشی برگشت نخورده و هیچ کس نتوانسته است جلوی یک تراکنش بیت کوین را بگیرد.

هر چقدر که پیش می رویم و شبکه بیت کوین پایداری خود را حفظ می ‌کند، اعتماد به این شبکه افزایش خواهد یافت. خیال آسوده از بابت هک نشدن دارایی ‌ها، عرضه ثابت، بلوکه نشدن پول و عدم برگشت تراکنش موجب می شود تا بیت کوین در نزد مردم به تدریج اعتبار بیشتری پیدا کند و به ذخیره ارزش یا روش پرداخت محبوب ‌تری تبدیل شود. این عامل هم در افزایش تقاضا و افزایش ارزش بیت کوین تأثیرگذار است.

۴) سودمندی ارزهای دیجیتال

یک عامل حائز اهمیت و اصلی در تعیین قیمت هر ارز دیجیتالی، مفید و سودمند بودن آن است. چنانچه شما نتوانید برای کار خاصی از یک ارز استفاده کنید، برای مثال، سرمایه گذاری یا پرداختی را با آن انجام دهید، آن ارز هیچ گونه ارزشی ندارد. بیت کوین، حتی در مقیاس های بالا و زیاد هم قادر است در پرداخت ها استفاده شود و این بدین معنی است که سودمندی بیتکوین بسیار بالا است. همین سودمندی عامل بسیار مهمی در افزایش قیمت بیت کوین محسوب می شود.

حتما بخوانید : علائم ورود بیت کوین به کانال صعودی – نشانه های بازار صعودی در رمزارز بیت کوین

پیچیدگی بالای بیت کوین به علاوه مصرف بالای انرژی برای استخراج آن، باعث افزایش قیمت بیت کوین شده است و از همین روی می ‌تواند در سرمایه گذاری‌ ها مورد استفاده قرار گیرد. چنانچه این سودمندی و کاربرد ارزها عوض شود، می ‌تواند به نوسانات قیمت منجر شود. به عنوان مثال، سودمندی اتریوم به خاطر یک پلتفرم قرارداد هوشمند است و این امر، علت قیمت نسبتا بالای اتریوم در مقابل سایر ارزهای دیجیتال است.

۵) پیچیدگی بلاکچین ها و سختی استخراج

هر اندازه بلاکچین ها ایمن ‌تر و هر چه پیچیدگی استخراج بیت کوین هم بیشتر باشد، ارزش و قیمت بیت کوین و سایر ارزها افزایش خواهد یافت. البته در این صورت، کسب بقیه بیت کوین ها از طریق استخراج هم دشوارتر خواهد بود.

۶) فاکتورهای اجتماعی و فعالیت رسانه ها

از جمله دلایلی که می تواند بر قیمت بیت کوین موثر باشد، فاکتورهای اجتماعی است که احساسات سرمایه گذاران بازر ارزهای دیجیتال را در تیر راس خود دارد. با استناد به سخنان تام لی بنیانگذار شرکت تحقیقاتی، می توان گفت که اظهار نظر مقامات کشورها، روسای شرکت های مطرح دنیا و سخنرانی افراد مشهور در حوزه ارزهای دیجیتال، می تواند موجب ایجاد شک و تردید در سرمایه گذاران شود. این شک و تردید ها موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران به منظور جلوگیری از ریسک های احتمالی بازار، ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانند و به سرعت سرمایه خود را از این بازار خارج نمایند.

در حقیقت می توان گفت که ترس از دست دادن سرمایه و ترس از دست دادن فرصت سود، موجب می شود که سرمایه گذارن دست به تصمیم گیری های احساساتی برای فروش ارزهای دیجیتال خود بزنند. دقیقا مثل اتفاقی که در این روزها در اثر ایپدمی ویروس کرونا برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رخ داد. ترس و وحشت در جهان به دلیل ظهور این ویروس، موجب شد کاربران دست به فروش دارایی های خود بزنند و قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یابد. بازار بیت کوین بارها شاهد این نزول های وحشتناک بوده است که سخنرانی یک رئیس جمهور یا یک مدیر معروف در دنیا، قیمت آن را به سرعت کاهش یا افزایش داده است. برای مثال، سخنرانی مارک زاکربرگ در کنگره آمریکا و شهادت او در مورد قابل اطمینان بودن لیبرا، منجر به کاهش قیمت بیت کوین شد!

بعضی از تحلیلگران رمزارزها این ترس ها و تردیدها را در کوتاه مدت امری طبیعی می دانند، همان طور که در بازارهای سنتی نیز این ترس ها وجود دارد. نمی توان از بروز احساسات در بازارهای سنتی و بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری نمود. دنیای ارزهای دیجیتال پر بوده است از خبرهایی که بعضی اوقات بیت کوین را حمایت کردند و گاهی موجب منزوی شدن این ارز دیجیتال محبوب شده است. اخبار منفی که در مورد هک شدن صرافی های بیت کوین و سرقت دارایی ها مثل صرافی بایننس و MTGOX منتشر می شود، تأثیرات منفی بر قیمت بیت کوین داشته است.

۷) پذیرش و درک عمومی

از چالش هایی که بازار بیتکوین و دیگر رمزارزها با آن روبرو هستند، مسئله پذیرش و درک ارزهای دیجیتال به وسیله عموم مردم، بانک ها، دولت ها و شرکت های بزرگ است. فهم و ادراک عمومی از یک ارز دیجیتال، روی ارزش آن ارز تأثیر زیادی دارد. برای مثال برای بیت کوین، عامل تاثیرگذار بر قیمت بیتکوین می ‌تواند مردمی باشند که به نوآوری ‌ها واکنش مثبتی نشان می ‌دهند، با سیستم بانکداری سنتی کنونی مشکل دارند و به دنبال ساز و کاری جدید برای از بین بردن فساد های مالی هستند.

۸) حجم معاملات

حجم پایین معاملات در بازار را می توان از دیگر دلایل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال به حساب آورد. این حجم پایین معاملات می تواند تردید های سرمایه گذاران را با افزایش روبرو کند. می توان گفت که فعالیت و رفتار افراد مشهور و انتشار اخبار منفی در حوزه ارزهای دیجیتال خود موجب ایجاد شک و تردید می شود و همین موضوع بر روی حجم معاملات روزانه ای که در بازار انجام می شود، تاثیرات بسیاری دارد.

۹) افزایش تعداد صرافی ‌ها و خودپردازهای بیت کوین

امروزه در میان تمامی ارزهای دیجیتال، دسترسی به بیت کوین آسان‌ تر از سایریان است، ولی همچنان جای پیشرفت زیادی وجود دارد. تقریبا همه صرافی ‌های ارز دیجیتال جدای از هر ارز دیجیتال دیگری، به عنوان اولین ارز، بیت کوین خرید و فروش می ‌کنند، ولی همچنان دسترسی به بیت کوین و تبدیل پول نقد به این ارز دیجیتال یکی از چالش ‌های کاربران است. این چالش‌ ها میل به استفاده از بیت کوین را کم‌ رنگ می ‌کنند. افزایش تعداد صرافی ‌ها و آسان ‌تر شدن خرید بیت کوین از آن ‌ها می ‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین گردد.

حتما بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری – چه ارزی جایگزین بیت کوین میشود؟

از طرفی خودپردازهای بیت کوین هم جایگاه خاصی برای کاربردی شدن این ارز دیجیتال دارند. مثل خودپردازهای سنتی که با نصب در خیابان ‌ها، فرودگاه‌ ها، ایستگاه‌ های مترو و … به افزایش مقبولیت کارت‌ های اعتباری کمک کردند، دستگاه ‌های خودپردازهای بیت کوین با تبدیل سریع پول نقد به بیت کوین و یا بالعکس، دسترسی به بیت کوین را افزایش می ‌دهند. خبر خوب برای سرمایه ‌گذاران بیت کوین این است که روند نصب خودپردازهای بیت کوین در سراسر جهان به شدت صعودی است و به نوعی میتوان آینده نظام پولی دنیا را ازآن رمزارزها دانست.


نتیجه گیری و کلام آخر

همان طور که می دانید، بیت کوین کمیاب است و عرضه ثابت ۲۱ میلیونی دارد. به همین خاطر هر چیزی که بتواند عرضه را کاهش داده یا تقاضا را افزایش دهد، باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد. بعضا هم رشد قیمت مصنوعی است و به واسطه دستکاری قیمتی اتفاق خواهد افتاد. در این مقاله از حائز اهمیت ترین عواملی که قادرند باعث رشد قیمت بیت کوین شوند نام بردیم ولی فراموش نکنید که هر عامل دیگری امکان دارد در نوسانات قیمت نقش‌ آفرینی کند.

در پایان امیدوارم از این مقاله که با عنوان دلیل افزایش قیمت بیت کوین تقدیم حضورتان شد، نهایت استفاده را برده باشید.

همچنین هر سوال یا ابهامی در مورد قیمت بیت کوین در آینده و علت افزایش قیمت بیت کوین داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: