Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
خرید سهام استقلال | نحوه خرید سهام استقلال در بورس تهران | کدبورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید سهام استقلال | نحوه خرید سهام استقلال در بورس

صحبت از عرضه دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس در بورس زمان زیادی است که پیش کشیده شده است و خصوصی سازی این دو باشگاه به نوعی دیگر وعده ای محسوب می شد که هیچ گاه به فاز اجرایی نمی رفت، ولی اخیرا عرضه این دو باشگاه در بورس قطعی تر از همیشه است و قرار است تا پایان در سال ۹۹ عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس را شاهد باشیم و متقاضیان به صورت عرضه اولیه بتوانند برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس اقدام نمایند. در این مقاله می خواهیم درباره خرید سهام استقلال و پرسپولیس و به صورت خاص نحوه خرید سهام استقلال در بورس صحبت کنیم و همچنین عنوان کنیم که برای این که قادر به خریداری پرسپولیس و استقلال باشید، چطور می توانید کد بورسی دریافت کنید و در روز عرضه، سفارش خرید سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس را در بورس ثبت کرده و صاحب تعدادی از سهام این دو باشگاه پرطرفدار و بزرگ شوید.

خرید سهام استقلال

شورای عالی نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، از عرضه ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها در بورس با هدف کشف قیمت خبر داد. بر این اساس ۱۰ درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکت‌های سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونی‌های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار خواهد شد. بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش‌ خصوصی، عمر درازی دارد. دولتی بودن این دو باشگاه همیشه محل سؤال و انتقاد بوده است. از نظر فیفا هم مالکیت مشترک دو باشگاه در یک رده، خلاف مقررات بوده و اکنون سال‌هاست در فوتبال ایران شاهد نقض این قانون هستیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از سهام پرسپولیس و یا استقلال را خریداری و از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


راه‌حل همه اینها، خصوصی‌سازی دو باشگاه است؛ پروژه‌ای که همیشه بحثش وجود داشته و حتی در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به مرحله اجرایی هم رسید، اما بعد از برگزاری چند مزایده، دولت به بهانه فرهنگی بودن این دو باشگاه، از واگذاری آنها سر باز زد. رئیس‌ جمهوری با کلیات واگذاری دو باشگاه موافقت کرده و با این وجود، هنوز موانع مهمی وجود دارد. اغلب فقط صحبت از خصوصی سازی این دو باشگاه دولتی بود، ولی امسال زمزمه های عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در بورس قوت پیدا کرده است و در حقیقت این که این دو باشگاه امسال در بورس عرضه شوند تقریبا قعطی شده است. در این مقاله راهنما بنا داریم درباره عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در بورس و به خصوص خرید سهام استقلال صحبت کنیم، نحوه خرید سهام پرسپولیس در بورس را عنوان کنیم و همین طور زمان حدودی این عرضه جذاب را تخمین بزنیم.

کسانی که می خواهند در زمان مشخص عرضه، برای خرید سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس اقدام کنند، باید پیش از آن کد بورسی دریافت کرده باشند تا بتوانند در روز عرضه، برای ثبت سفارش خرید سهام این دو باشگاه اقدام کنند. در ادامه نحوه دریافت کد بورسی را توضیح خواهیم داد و همچنین عنوان خواهیم کرد که در روز عرضه، چگونه میتوانید نسبت به خرید سهام باشگاه ها اقدام کنید و نحوه سفارش گذاری در بورس را که خیلی ساده هم هست، توضیح خواهیم داد تا بتوانید به سادگی سفارشات خرید و فروش خود را در بورس ثبت کرده و انجام دهید، لذا چنانچه می خواهید سهام تیم محبوب خودتان را بخرید، این مقاله قطعا بهترین راهنما و آموزش ها را در اختیارتان قرار می دهد، پس حتما در انتها این مطلب رو مطالعه نمایید؛

همه چیز درباره واگذاری سهام باشگاه استقلال 

خصوصی‌ سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق بازار بورس باعث خواهد شد تا در بستری رقابتی و شفاف ‌تر خصوصی ‌سازی سرخابی ‌ها انجام گردد. مسئولین درباره واگذاری تیم ‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی این طور بیان کرده اند که دیر یا زود باید این اتفاق در فوتبال ما بیفتد؛ در ضمن این که سال ‌هاست که نام این دو باشگاه در فهرست واگذری‌ های سازمان خصوصی ‌سازی قرار دارد.

اگرچه باید سعی کنیم در کوتاه‌ ترین زمان ممکن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار گردند، ولی باید به این موضوع توجه داشته باشید که امروزه در کشور ما زیرساخت ‌های مناسب به منظور واگذاری تیم‌ های فوتبال به بخش خصوصی به صورت کامل فراهم نیست ولی فرآیند خصوصی سازی از همیشه قطعی تر و جدی تر دنبال می شود. برای موفقیت در واگذاری سرخابی‌ ها باید سعی کنیم در کنار این که هر یک از این دو باشگاه به قیمتی مناسب و با سازوکاری علمی و شفاف به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، از طرفی نیز باید تمام امکانات و زیرساخت ‌های درآمدزایی باشگاه‌ ها مانند حق پخش، برند، تبلیغات دور زمین، تبلیغات روی پیراهن، حق کپی ‌رایت، بلیت ‌فروشی و ‌.‌.‌. را برای صاحب و خریداران هر یک از این باشگاه‌ ها فراهم نماییم.

خرید سهم باشگاه استقلال

لذا در کنار این که باید سازوکار واگذاری این دو باشگاه را مهیا کنیم، باید موضوعات مربوط به درآمدزایی باشگاه‌ های ورزشی را نیز تدارک ببینیم. درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر این که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید در فرابورس واگذار شوند، ذکر این نکته الزامیست که عرضه سهام شرکت ‌ها مانند سرخابی‌ ها در بازار سرمایه دارای مزایای زیادی است که از جمله این موارد می‌ توان به شفافیت اطلاعاتی و صورت ‌های مالی، سودده شدن این باشگاه‌ ها و موارد‌ی به اثن صورت اشاره داشت. همچنین خصوصی‌ سازی استقلال و پرسپولیس به وسیله بازار بورس باعث می ‌شود در بستری رقابتی و شفاف ‌تر خصوصی‌ سازی رخ دهد.

حتما بخوانید : خرید سهام پرسپولیس | نحوه خرید سهام پرسپولیس در بورس

از طرفی واگذاری سهام این دو باشگاه در بورس یکی از بهترین روش هایی است که به دنبال آن می ‌توان برای هواداران این باشگاه‌ ها نیز سهمی قائل شد و آنها نیز از طریق خرید سهام این دو باشگاه در بورس یا فرابورس در خصوصی ‌سازی سرخابی ‌ها شرکت داشته باشند. البته باید توجه داشت که پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سهام نیز به پیش ‌زمینه‌ هایی احتیاج دارد که از جمله این موارد این است که وقتی شرکتی قرار است در بورس عرضه شود، باید ترازهای مالی ‌خود را کاملا شفاف و در طول ۳ سال متوالی مثبت باشد، لذا چنانچه قرار است سرخابی ‌ها در بورس یا فرابورس عرضه شوند، باید این شرایط به صورت کامل ایجاد شود.

همچنین با عرضه قسمتی از سهام این دو باشگاه در بازار بورس، امکان کشف قیمت سهام، آن ‌هم به بهترین قیمت ممکن ایجاد خواهد شد و در نهایت هرکسی می ‌تواند سهام این دو باشگاه را بخرند. همچنین این اتفاق به شفاف ‌سازی صورت‌ های مالی این دو باشگاه نیز کمک بسیاری می کند. نمونه تجربه موفق خصوصی ‌سازی باشگاه‌ های فوتبال در بورس را می ‌توان کشور انگلیس عنوان کرد که امروزه یکی از پیشرفته ترین و پردرآمدترین لیگ ‌های جهان به حساب می آید. بر این اساس امروزه سهام بیش از ۲۰ باشگاه فوتبال در انگلیس در بورس پذیرفته‌ شده و این موضوع نشان دهنده این است که الگوبرداری درست و منطبق با مشخصه‌ های ورزش کشور، می ‌تواند در موفقیت واگذاری باشگاه‌ های استقلال و پرسپولیس از طریق بازار سهام موثر واقع شود.

شایعه خرید سهام استقلال توسط دو مدیر اسبق!

شایعاتی به گوش می خورد مبنی بر اینکه دو مدیر سابق باشگاه استقلال آماده هستند تا سهام این باشگاه را در زمان خصوصی ‌سازی خریداری کنند و بعد از خصوصی شدن، باشگاه را به صورت کامل در اختیار بگیرند. این دو مدیر چند صباحی در استقلال بودند، ولی به هر روی بروز پاره ‌ای از اختلافات موجب شد قید ماندن در این باشگاه را بزنند، ولی حالا برای خرید باشگاه در دوران خصوصی سازی دورخیز کرده ‌اند. اکنون باید منتظر اتفاقات ماه‌ های آینده و مراحل خصوصی شدن باشیم، اما مسلما عزم این دو مدیر که مدتی هم با هم زاویه داشتند، برای خرید استقلال جزم شده است.

معاون امور مجلس و مسئول حقوقی و هماهنگی امور استان ‌های وزارت ورزش و جوانان با تایید این خبر عنوان داشت :

قرار است در ابتدای امر سهام باشگاه پرسپولیس وارد بورس شود و در ادامه هم این اتفاق برای استقلال اتفاق خواهد افتاد.

اعمال افزایش سرمایه برای نماد استقلال و پرسپولیس

وزیر ورزش از عرضه ۱۰۰ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس خبر داد و گفت؛ افزایش سرمایه مطلوب این دو باشگاه انجام شد. درباره عرضه سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید توجه داشت که مراحل واگذاری با سرعت و دقت در حال انجام بوده و بر اساس زمانبندی هیات عالی، عرضه ۱۰۰ در صد سهام دو باشگاه در فرابورس صورت می پذیرد. ورزشگاه های شهید درفشی فر و شهدای گمنام به پرسپولیس و کمپ مرحوم ناصر حجازی و شهید مرغوبکار به استقلال واگذار شد تا افزایش سرمایه مطلوب این ۲ باشگاه انجام گردد.

حتما بخوانید : افزایش سرمایه خوب است یا بد – وضعیت سهم پس از افزایش سرمایه

مراحل ثبت سند در حالت عادی بیش از ۲ سال به طول می انجامید، ولی با تلاش های انجام شده با سرعت انجام شد. در شرایط تحریم بدون پرداخت ۱ ریال از منابع دولتی و عمومی استقلال و پرسپولیس را اداره کرده ‌ایم. پرداخت بدهی‌ های انباشته و بجا مانده از قبل و نیز تامین منابع مالی مورد نیاز از بخش خصوصی و درآمد زایی های پایدار اقداماتی بودند که طی این سال ها برای این باشگاه ها بدون هیچ تبعیضی انجام شده است.

آیا ارزش سهام استقلال به عملکرد آن در مسابقات ارتباط دارد؟

یکی از سوالاتی که امروزه در بین اهالی بازار سرمایه بسیار به گوش می ‌خورد، این است که آیا ارزش سهام استقلال ربطی به عملکرد آن در مسابقات مختلف دارد؟ می ‌توان گفت بله؛ همانطور که قیمت سهام باشگاه پرسپولیس با توجه به موفقیت ‌های این تیم در سه دوره جام لیگ برتر و باشگاه‌ های آسیا با افزایش قابل توجهی مواجه شده، عملکرد هر تیم در ارزش سهام آن تاثیر مستقیم دارد.

سودآوری سهام استقلال برای عرضه در بورس

شرکت باید در دوره متوالی سودآور بوده و امکان سودآوری آن در آینده وجود داشته باشد و زیان انباشته نداشته باشد. به صورت خلاصه، شرکت ‌هایی می‌ توانند در بورس و فرابورس عرضه شوند که برای چند سال متوالی صورت‌ های مالی شفاف و حسابرسی شده داشته و سودده باشند. این شرکت ‌ها باید حاکمیت شرکتی را مورد توجه قرار دهند. باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید تمام الزاماتی را که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است، با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند و از آنجایی‌ که تا همین الآن بر سر داشتن یا نداشتن صورت‌ های مالی، حسابرسی شده و سودده یا زیان‌ده بودن این دو باشگاه حرف و حدیث ‌های زیادی وجود داشت، این بنگاه ‌ها امروزه شرایط عرضه در فرابورس را ندارند.

همچنین بند های ۱۱ و ۱۲ از آئین نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار ذکر می کند:

۱۱) شرکت باید از نظام حسابداری مطلوبی برخوردار باشد و به تشخیص هیأت پذیرش، در مورد شرکت های تولیدی، روش حسابداری قیمت تمام شده استقرار داشته باشد. به علاوه دفاتر و حسابهای شرکت باید طبق استانداردهای حسابداری مصوب در کشور، نگهداری شود.

۱۲) شرکت متقاضی پذیرش باید گزارش های حسابرسی دو دوره مالی متوالی پیش از زمان پذیرش را ارائه نماید. این گونه گزارش ها باید به وسیله مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که واجد قابلیت های خاص مصوب شورای بورس نیز باشند، تهیه شده باشد.

در حال حاضر که امنیت سرمایه‌ گذاری و فعالیت بخش خصوصی دشواری ‌هایی دارد، می ‌شود دو باشگاه به عظمت استقلال و پرسپولیس را به همین سادگی به بخش خصوصی واگذار کرد و منتظر بازدهی آنها ماند؟ اصلا بخش خصوصی چرا باید برای خرید این دو باشگاه اقدام کنند؟ باشگاه‌هایی که واقعا به‌ جز هوادار، چیز دیگری ندارند. نه زمین تمرین اختصاصی و نه ورزشگاه اختصاصی. از همه مهم ‌تر، بدهی ‌های کلان که در اثر سوء‌ مدیریت در سال ‌های اخیر گریبان‌ گیر این دو باشگاه شده، تنها ارثیه ‌ای است که به سرمایه‌ گذاران می ‌رسد. نکته دیگر، منابع درآمدزایی برای این دو باشگاه است. روزی که استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند، دیگر نمی ‌توانند یک ریال هم از دولت ارتزاق کنند و باید به فکر درآمد برای خود باشند.

تاثیر حق پخش تلویزیونی در سودآوری سهام استقلال

یکی از مهم ‌ترین روش های درآمدزایی برای یک باشگاه خصوصی، حق‌ پخش تلویزیونی است. باشگاه‌ های بزرگ و سرشناس کشورهای صاحب فوتبال، مبالغ کلانی را هر سال بابت حق‌ پخش از شبکه ‌های تلویزیونی اخذ می نمایند تا اجازه ورود دوربین ‌های آنها را به ورزشگاهشان بدهند و از طریق همین پول، بخش زیادی از هزینه‌ های خود را تأمین می ‌نمایند.

برای مثال سازمان فوتبال و امور مالی در گزارشی اعلام کرد که باشگاه لیورپول بیش ترین درآمد را از نظر حق پخش تلویزیونی در سال گذشته داشته است. قرمزهای آنفیلد از این راه حدود ۱۷۲.۸ میلیون یورو درآمد زایی کردند که در نوع خود رقمی حیرت انگیز و جالب توجه به نظر می‌ آید. بعد از لیورپول نیز دو باشگاه دیگر انگلیسی با فاصله بسیار نزدیک قرار گرفته اند.

حتما بخوانید : عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در بورس – زمان عرضه این دو باشگاه

منچستر سیتی با ۱۷۱.۱ میلیون یورو و چلسی با ۱۶۵.۶ میلیون یورو در رتبه های بعدی بعد از لیورپول قرار دارند. در حال حاضر کافی است به سرنوشت حق‌ پخش تلویزیونی در فوتبال ایران بنگرید. آیا صداوسیما حاضر می ‌شود وقتی استقلال و پرسپولیس خصوصی شدند، به منظور پخش بازی این دو باشگاه، مبلغ زیادی بپردازد تا بخش زیادی از هزینه ‌های آنها تأمین شود؟ بی شک خیر!

چنانچه پس از عرضه شرکت زیان ده شد، چیکار باید کرد؟

عرضه دو تیم بزرگ پایتخت را می ‌توان یکی از ابهام برانگیز ترین عرضه‌ های تاریخ نامید، به خاطر این که پرسپولیس و استقلال از ضررده‌ ترین تیم ‌های حال حاضر فوتبال ایران محسوب می شوند و هیچ تضمینی برای سوددهی آن‌ ها بعد از خصوصی شدن وجود ندارد. از طرفی یکی از مهم ‌ترین الزامات ورود هر شرکتی به بازار بورس سوددهی آن در چند سال متوالی و همچنین، شفافیت آن است؛ به صورتی که صورت‌ های مالی و حسابرسی شده آن‌ ها باید به منظور بررسی به سازمان خصوصی ‌سازی ارائه شود که این موضوع در مورد هیچ ‌یک از این دو تیم صدق نمی ‌کند و مشخص نیست این خلأ قانونی مهم، یعنی شفافیت به چه شکل برطرف می شود.

تکلیف بدهی‌ های استقلال چیست؟

رئیس سازمان خصوصی ‌سازی در این خصوص عنوان کرده است؛ این باشگاه مشمول ماده ۱۴۱ است اما تا وقتی که ورزشگاه آن واگذار نشود از ورشکستگی خارج نمی شوند. با ارسال برنامه ۳ ساله باشگاه استقلال، قیمت ‌گذاری روی دو باشگاه به سرانجام می رسد. شایان ذکر است که در ایده آل ترین حالت ممکن تنها ۱۰ درصد از سهام باشگاه استقلال در بورس عرضه خواهد شد و بدهی ‌های این باشگاه ربطی به بازار سرمایه و عرضه آن ندارد.

خرید سهام استقلال از فرابورس به کد بورسی جدا احتیاج دارد؟

خیر، با همان کد معاملاتی بورسی می ‌توانید در بازارهای فرابورس نیز اقدام به خرید و فروش سهام استقلال و اوراق بهادار نمایید. اوراقی مثل اوراق تسهیلات مسکن نیز با همین کد خریداری می‌ شود، همین طور گواهی خرید و فروش سکه و طلا در بورس و همین طور خرید و فروش سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس که اخیرا صحبت های قطعی از عرضه آن ها به عمل آمده است و همچنین معاملات بورس کالا نیز با همین کد معاملاتی بورسی انجام خواهد شد.

خرید سهام باشگاه استقلال

در خاطر داشته باشید که تفاوت بین بورس و فرابورس این است که شرایط پذیرش شرکت ‌ها در این دو بازار با هم متفاوت است، پس از دید ما سرمایه گذاران، تفاوت چندانی بین دو بازار وجود ندارد. معاملات سهام شرکت‌ های فرابورسی و بورسی در سایت سازمان بورس قابل مشاهده است و شرکت های بورسی و فرابورسی فرق زیادی برای سرمایه گذاران بورسی ندارند. بنابراین برای خرید سهام استقلال که قرار است در بازار فرابورس ایران عرضه شود، نیاز به دریافت کد معاملاتی جداگانه ای نیست.

شیوه دریافت کد بورسی برای خرید سهام باشگاه استقلال

جهت شروع فعالیت در بازار بورس ایران و امکان خرید سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس نیاز است در گام نخست با مراجعه و ثبت نام در سامانه سجام، همچنین یافتن و ثبت نام در یک کارگزاری مناسب مراحل اولیه ثبت نام را طی کنید و پس از آن برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. همچنین برای دریافت کد بورسی شما باید یک شماره حساب بانکی در اختیار داشته باشید و شماره شبا و اطلاعات مورد نیاز دیگر حساب خود را وارد سامانه سجام کنید. همچنین شما نیاز به یک خط تلفن همراه به نام خود دارید که اعتباری یا ثابت آن تفاوتی نخواهد کرد.

۱) ثبت نام در سامانه سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام به وسیله شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به سهامداران و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و به ‌ویژه سرمایه‌ گذاران حقیقی و حقوقی راه اندازی شد.

پس از راه اندازی سامانه سجام بر اساس قوانین، برای دریافت هرگونه خدمات برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه باید در سجام ثبت اطلاعات کنند. با ثبت نام در سامانه سجام، هر فرد می تواند از همه خدمات بازار سرمایه استفاده کند. برای ثبت نام در سجام باید به سایت سجام مراجعه کنید و با ارائه مدارکی مثل تصویر صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی اقدام به ثبت نام در سامانه و دریافت کد سجام کنید.

۲) احراز هویت در سامانه سجام

پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی می بایست نسبت به تکمیل احراز هویت خود اقدام نمایید. احراز هویت در یکی از شعبه های دفاتر پیشخوان دولت مربوط به کارگزاری مورد نظر انجام می گردد. برای این کار شرایط خاص احراز هویت احتیاج است.

۳) مراجعه به کارگزاری برای دریافت کد آنلاین

در مرحله بعد با مراجعه به کارگزاری ها نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام اقدام می کنید. کارگزاری ها شرکت های خدماتی فعال در بازار سرمایه محسوب می شوند که خرید و فروش اوراق بهادار قابل معامله در بورس به واسطه آنها انجام می شود و در واقع کارگزاری واسط بین سرمایه گذاران و شرکت های بورسی است و درصدی را به عنوان کارمزد معاملات بر می دارد.

حتما بخوانید : دریافت کد بورسی کاملاً غیر حضوری – ثبت نام اینترنتی بورس در کارگزاری فارابی

هر فرد متقاضی خرید و فروش سهام باید به کارگزاری ها مراجعه نماید و خود شخص نمیتواند بدون واسطه یک کارگزار به معامله اوراق بهادار در بورس بپردازد. اگر امکان ثبت نام آنلاین در کارگزاری مورد نظر شما وجود نداشته باشد، باید به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کنید و از واحد پذیرش شرکت فرم‌ های ثبت ‌نام را دریافت و تکمیل نمایید. در روش حضوری قادرید به یکی از شعبه های کارگزاری‌ مورد نظر خود مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام کنید.

بعد از تکمیل و امضای فرم‌ های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری ارسال می نماید تا برای شما کد بورسی صادر شود. البته امروزه و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراجعه به کارگزاری کم تر انجام می شود و جهت احراز هویت حضوری باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

نحوه خرید عرضه اولیه سهم استقلال در بورس

به منظور خرید عرضه اولیه به دو صورت آنلاین و آفلاین میتوانید اقدام کنید. در خرید آفلاین، سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده به وسیله ناظر بازار بورس اقدام به خرید سهام کند که خرید سهام استقلال هم از این قائله مستثنی نیست و به شرح زیر است :

گام اول) مطلع شدن از اطلاعات عرضه اولیه در بورس

خرید سهام عرضه اولیه برای تمامی افرادی که کد بورسی دارند، امکانپذیر است. توجه داشته باشید که ثبت نام برای کد بورسی رایگان است و پس از دریافت کد بورسی، یک نام کاربری و رمز عبور آن به منظور ورود به نرم افزار معاملاتی از طریق کارگزاری برای شما ارسال می شود. برای باخبر شدن از زمان عرضه‌ اولیه و اطلاعات مربوط به آن باید به اخبار سایت‌ های بورسی و کانال ‌های خبری که این اخبار را اطلاع ‌رسانی می ‌کنند، توجه داشته باشید.

بیشتر کارگزاری‌ ها نیز این عرضه ‌ها را به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند، بعد از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت ۱۰ صبح همان ‌روز به سایت بورس مراجعه کنید و از اطلاع ‌رسانی ‌های ناظر بازار باخبر شوید. در نظر داشته باشید که اطلاعیه ‌های ناظر بازار به صورت یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می ‌شود. بعد از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌ های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را ملاحظه می کنید.

اگر قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری رخ دهد، معمولا ناظر بازار بین ساعات ۱۰ تا ۱۳، پیام مربوط به عرضه اولیه را انتشار می دهد که در این پیام ‌ها زمان و نحوه این عرضه اطلاع رسانی می شود. امروزه اکثر عرضه اولیه ها در روز سه شنبه و چهار شنبه و در ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ یا ۱:۳۰ تا ۱۷:۰۰ انجام می شود.

گام دوم) ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه

بعد از مشاهده جزییات عرضه اولیه از پیام ناظر، باید موجودی حساب ‌خود را نزد کارگزاری افزایش دهید و در ادامه سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده، به هسته معاملاتی بورس ارسال کنید. همچنین توجه داشته باشید که سهمیه هر فرد مشخص شده است و اگر شما سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید، هیچ سهامی به شما تعلق نخواهد گرفت. همین طور به قیمت مجاز توجه کافی را داشته باشید، قیمت باید دقیقا ریال به ریال با قیمت اعلام شده مطابقت داشته باشد. به این دلیل که تقاضا برای خرید عرضه اولیه همواره در حال رشد است، باید همه افراد سقف قیمت مجاز را در فرم سفارش خرید وارد نمایند، وگرنه سهامی به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

پیش تر عنوان کردیم که برای خرید عرضه اولیه باید کد بورسی داشته باشید و پس از دریافت کد بورسی رایگان، کارگزاری رمز عبور و نام کاربری ورود به سیستم معاملاتی آنلاین را برای شما ارسال می ‌کند. در ساعت عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی ‌تان شوید سپس موجودی خود را از طریق پرداخت آنلاین و رمز دوم افزایش دهید. برای محاسبه موجودی لازم برای خرید عرضه اولیه باید سهمیه هر شخص را ضربدر حداکثر قیمت مجاز کنید تا حداکثر سرمایه لازم را ارزیابی نمایید.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه سهام در بورس – آموزش خرید عرضه اولیه

برای مثال اگر بیشترین قیمت عرضه، ۲,۵۰۰ ریال باشد و سهمیه هر نفر حداکثر ۱,۰۰۰ سهم، حداکثر مبلغ موردنیاز برای خرید ۲۵۰,۰۰۰ تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که امروزه و با توجه به مشارکت و تقاضای بالا برای خرید عرضه اولیه های مختلف در بورس، امکان تخصیص حداکثری سهام های عرضه اولیه شده وجود ندارد و شما می توانید برای مثال ۶۰۰ سهم را در سقف قیمتی سفارش بگذارید تا نیاز به شارژ بی مورد حساب و بلکه ماندن یک روزه آن در حساب بورسی شما نباشد و همچنین بیشترین مقدار هم به شما اختصاص پیدا کرده باشد.

بعد از انجام مراحل بالا باید در ساعت مشخص شده برای عرضه اولیه، سفارش خودتان را مطابق با جزییات ارسال نمایید. این موضوع حائز اهمیت را در خاطر داشته باشید که باید بعد از ارسال سفارش، پیام موفقیت ‌آمیز بودن ارسال سفارش را مشاهده کنید. برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می ‌توانید لیست سفارشات را مورد بررسی قرار دهید.

گام سوم) بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه

تخصیص سهام به هر کد معاملاتی بعد از پایان زمان اعلام شده برای خرید صورت می پذیرد. بورس با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن ها، سهام را میان متقاضیان خرید عرضه اولیه مورد نظر توزیع می کند. در ساعت ۱۴ تا ۱۸ موجودی سهام ‌تان را بررسی کنید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان اطلاع یابید.

گام چهارم) پس از خرید سهام در عرضه اولیه

همیشه به این شکل است که در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید سنگینی برای سهام شرکت عرضه شده شکل می گیرد. یعنی قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود یعنی مثبت ۵ درصد می رسید و تعداد زیادی سفارش برای خرید سهام ثبت خواهد شد، البته با توجه به حجم مبنای سهم، قیمت پایانی که همان صفر تابلوی فرداست میتواند به قیمت آخرین معامله نزدیک شود و مثبت ۵ درصد را کاملا پر نماید.

معمولا نخستین تجربه‌ سرمایه ‌گذاری بسیاری از افراد در بورس تهران، خرید عرضه اولیه است که معمولا به تجربه شیرینی هم تبدیل شده است، به این دلیل که سهام هر شرکتی عرضه می‌ شود، اغلب تا چند روز صف خرید برای آن ایجاد می شود و حدودا تا چند روز شاهد رشد ۵ درصدی ارزش سهام با توجه به حجم مبنای سهام این شرکت ‌ها هستیم. البته این موضوع فقط تا چند روز ادامه دارد.

حتما بخوانید : سوالات پرتکرار در بازار بورس | پرتکرارترین سوالات بورسی به همراه پاسخ ساده

بعضی اوقات تا ۸ روز، گاهی ۱۵ روز و بعضا اگر قیمت تعیین شده برای عرضه جذاب نباشد و بسیار بالا تعیین شده باشد، یک هفته! اخیرا بسیار دیده ایم که صف خرید تا بیش از ۱۵ روز یا حتی بیشتر به طول می انجامد که دلیل آن میتواند قیمت مناسب عرضه و اختلاف بین قیمت عرضه و ارزش ذاتی سهم است مانند سهام شستا و یا عدم پر کردن حجم مبنا در روز های بعد از عرضه است که موجب می شود سهم برای مدت زمان بیشتری قفل در صف خرید باشد و معاملات عادی سهم انجام نشود.

خلاصه مطلب و کلام آخر 

پس از سال ‌ها کشمکش، به نظر می ‌رسد بورسی شدن استقلال و پرسپولیس در ماه‌ های آتی به ایستگاه پایانی خود برسد. خصوصی‌ سازی پرسپولیس و استفلال که بارها شاهد صحبت ‌های گوناگونی پیرامون آن بوده ‌ایم، این بار با جدیت بیشتری در حال پیگیری است و سازمان خصوصی ‌سازی معطل اقدامات قانونی باشگاه‌ ها برای نهایی کردن این آرزوی دیرینه است.

به نظر می آید دولت که بارها در خصوصی ‌سازی دو تیم پایتخت با شکست مواجه شده، عزم خود را برای خصوصی‌ سازی پرسپولیس و استقلال جزم کرده اما خصوصی‌ سازی این دو باشگاه چندان کم ‌حاشیه نخواهد بود؛ از قیمت عرضه گرفته تا شیوه عرضه آن، همگی موضوعاتی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

سودآوری یک شرکت، حائز اهمیت ترین اصل در تعیین قیمت آن در بورس است. هر شرکتی که قصد ورود به بورس دارد، باید برنامه ٣ ساله کسب‌ و کار بدهد و هر زمانی که نتواند این برنامه را پیاده کند در بورس به مشکل بر خواهد خورد، چون مردم طبق برنامه شرکت ‌ها وارد بورس می شوند. اگر یک شرکت تجاری قواعد بورس را رعایت نکند و مغایر برنامه ‌اش حرکت کند، دچار مشکل خواهد شد.

بر خلاف پرسپولیس، استقلال هنوز برنامه ۳ ساله خود را ارائه نداده و بنا به گفته مسئولان سازمان خصوصی ‌سازی تا زمان ارائه این برنامه، هیچ اقدامی برای خصوصی ‌سازی باشگاه ‌ها انجام نمی شود. لذا، در حالت عادی، نمی ‌توان روی سهام استقلال قیمت قطعی گذاشت، ولی به عقیده برخی کارشناسان، قیمت آن بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ رقمی که از ارزش پرسپولیس کمی پایین ‌تر خواهد بود. احتمالا تا انتهای سال ۹۹ شاهد عرضه شدن دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس خواهیم بود.

امیدوارم از این مقاله با عنوان خرید سهام استقلال نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی داشتید، حتما در بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها برای من بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: