Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سوالات پرتکرار در بازار بورس | پرتکرارترین سوالات بورسی به همراه پاسخ ساده

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سوالات پرتکرار در بازار بورس | پرتکرارترین سوالات بورسی به همراه پاسخ ساده

بسیاری از تازه واردان به بازار سرمایه با سوالات و ابهاماتی در بورس مواجه می شوند که خب کاملا طبیعی است و چندی بگذرد با تمامی آن ها به مرور آشنا خواهند شد. به همین خاطر ما آمدیم و کار شما عزیزان را ساده کردیم و لیستی از سوالات پرتکرار در بازار بورس برایتان فراهم آوردیم تا بتوانید در همین مقاله به تمامی ابهاماتتون راجب بازار بورس پایان بدید. پس پرتکرارترین سوالات بورسی به همراه پاسخ ساده را در این مطلب آموزشی رایگان بورسی با عنوان سوالات پرتکرار در بازار بورس مطالعه کنید و انتهای مطلب و در بخش پرسش و پاسخ بورسی ، هر سوال یا ابهامی هنوز برات باقی مانده بود یا هر موردی بود، برای ما بنویسید تا پاسخ آن را در کمتر از ۱ ساعت به شما عزیزان بدهیم.

سوالات پرتکرار در بازار بورس

امروزه بازار بورس ایران رونق زیادی یافته است و روز به روز افراد بیشتری به سرمایه گذاری در این بازار علاقه مند میشوند. همانند تمامی زمینه های مالی دیگر، بورس نیز مفاهیم مخصوص به خود را دارد که لازم است سرمایه ‌گذاران تا حدودی با آن‌ ها آشنا باشند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


امکان دارد در ابتدای ورود به بورس بعضی از فرایندها و ادبیات رایج در این حوزه، پیچیده به نظر برسد و سوالاتی را برای‌ شما به وجود آورد، از همین روی ما مجموعه‌ ای از سوالات متداول بورسی را گرد ‌آوری کرده‌ ایم و پاسخ هر سوال را به صورت دقیق و روشن، بیان کرده ایم.

سوالات متداول بورسی

لذا بورس و بازار سرمایه حوزه گسترده‌ ای است و بسته به میزان آشنایی و تجربه ‌ای که در این زمینه دارید، امکان دارد سوالات و ابهامات مختلفی برای ‌شما ایجاد شود. فهرست ۳۰ تایی زیر شامل پرتکرارترین سوالات بورسی به همراه پاسخ است و مطمئنا به کارتان خواهد آمد:

۱) برای سرمایه‌ گذاری در بورس چه مبلغی لازم است؟

حداقل سرمایه ‌ای که قادرید با آن وارد بورس شوید، ۵۰۰ هزار تومان است و سهام شرکت ‌های مختلف را با حداقل ۵۰۰ هزار تومان میتوانید خریداری کنید.

توجه داشته باشید که برای خرید عرضه اولیه سهام در بورس این محدودیت خرید سهام وجود ندارد و میتواند عرضه اولیه شرکت های تازه وارد به بورس را با هر قیمتی که داشتند، خریداری کنید.

برای مثال عرضه اولیه شرکتی ۱۵، ۱۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان نقدینگی نیاز دارد و مشکلی برای خرید این عرضه های اولیه وجود ندارد.

۲) ساعت کار بورس ایران چه زمانی است؟ ساعت شروع بورس ایران

معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار از شنبه تا چهارشنبه و در ساعت ‌های ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر صورت می پذیرد.

البته بازار از ساعت ۸:۳۰ باز می ‌شود و می ‌توانید سفارش ‌های خود را وارد کنید، ولی در نظر داشته باشید که انجام معاملات اعم از خرید و فروش از ساعت ۹ صبح شروع خواهد شد.

حتما بخوانید : ساعت کار بازار بورس – ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ برای معاملات بازار بورس

این روند در تمامی روزهای سال، به غیر از پنج ‌شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی ادامه دارد.

البته اخیرا به دلیل مشکلات هسته معاملاتی بعضی از سهام های بورسی و فرابورسی که تقاضای خرید یا فروش بالایی دارند را به تایمی دیگر می برند تا فشار زیادی به هسته معاملاتی نیاورد، برای مثال سهام خودرو برای مدتی در تایم ۱۳ تا ۱۵:۳۰ معامله میشد.

۳) پرسودترین سهام در بورس ایران سال ۹۹ کدام خواهد بود؟

تا به اینجا سهم ثشاهد توانسته بیشترین درصد سود میان نمادهای بورسی و فرابورسی را به خود اختصاص دهد.

۴) بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم؟

پس از انجام امور مربوط به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین رایگان ، نهایتا ظرف ۴۸ ساعت آینده کد معاملاتی آنلاین شما برای شما ایمیل و یا اس ام اس می شود و وقتی شما کد بورسی خود را دریافت کنید، میتوانید با نام کاربری و رمز عبوری که خودتون تعریف کردید، برای خرید سهم باید وارد سامانه معاملاتی شوید و طبق قیمت و تعداد سهمی که قصد دارید خریداری کنید، سفارش خود را ثبت کنید.

برای فروش سهام هم باید قیمت و تعداد سهمی که قصد دارید به فروش برسانید را در سفارش فروش مشخص ‌کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

چنانچه قیمت بازار با قیمتی که سفارش گذاشتید مطابقت داشته باشد، سفارش خرید یا فروش شما ثبت و انجام خواهد شد.

۵) بهترین کارگزاری برای فروش سهام عدالت کدام است؟

طبق پیگیری‌ های سایت کد بورسی از شرکت سپرده ‌گذاری در مورد عملکرد کارگزاری ‌ها در این دو ماه، کارگزاری‌ های اقتصاد بیدار، سهم آشنا و ملل عملکرد بهتری نسبت به دیگر کارگزاری‌ ها دارند و در مقابل کارگزاری ‌های آگاه، مفید، بانک ملی، بانک سپه و بانک صادرات بدترین عملکرد را داشته‌ اند.

۶) سود مرکب در بورس چیست؟

سود یا بهره مرکب به نوعی از سود می گویند که برای محاسبه آن علاوه اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌ های جمع شده از دوره‌ های قبل سپرده یا وام نیز اضافه می شود.

به بیانی دیگر سود حاصله از اصل سرمایه به علاوه سود حاصل از سودهای قبلی که به آن سودِ سود نیز گفته می ‌شود را سود مرکب می نامند.

اول این ‌که مبلغ یک میلیون تومان را یک ماه دیگر نقدی به شما بدهد و یا اینکه از امروز مبلغ ۱۰۰۰ تومان برای شما پس ‌انداز کرده و هر روز اندوخته شما را دو برابر میر‌کند تا در پایان ۳۰ روز تمام پس ‌انداز انباشته شده را به شما تحویل دهد!

اگر اهل حساب ‌و کتاب نباشید به احتمال زیاد فوری پیشنهاد اول را انتخاب می کنید، ولی این نکته را در نظر ندارید که پیشنهاد دوم با یک محاسبه کوتاه بسیار سودآورتر از پیشنهاد اول بوده و مبلغ آن ۵۳۶،۸۷۰،۹۱۲ تومان است!

۷) شاخص کل بورس چیست؟

یکی از معیارهای بررسی بازار سرمایه و رشد و  ریزش ان تغییرات شاخص کل بورس به حساب می آید.

شاخص کل به عنوان یک دماسنج برای بازار سرمایه عمل میکند.

این شاخص نشان میدهد که آیا بازار در یک روز معاملاتی رشد داشته و یا ریزش داشته است.

از همین روی سرمایه گذاران از شاخص کل برای بررسی عملکرد بازار استفاده میکنند.

سوالات پرتکرار در بازار بورس

البته در خاطر داشته باشید که رشد و یا ریزش شاخص کل بیانگر رشد و یا ریزش پرتفو سرمایه گذار نیست.

در کنار شاخص کل شاخص دیگری به نام شاخص کل هم وزن داریم.

شاخص کل هم وزن بورس شاخص بیشتر عملکرد شرکت های کوچک تر بازار را می سنجد و برای بررسی بازار در یک روز باید شاخص کل و شاخص هم وزن را در کنار هم مورد بررسی قرار داد.

۸) سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

در واقع سود یا زیانی که با آن مواجه می ‌شوید به صورت درصدی محاسبه می شود.

طبیعتا هر چه سرمایه بیشتری وارد بورس کنید، میزان سود یا زیان ‌تان نیز بیشتر می ‌شود.

سود و زیان بورس درصد و اندازه مشخصی ندارد که مثلا بگوییم ماهی ۵ میلیون تومان سود خواهیم کرد و یا ۱ میلیون تومان ضرر خواهید کرد!

حتما بخوانید : اگر روزی نیم درصد در بورس سود کنیم آخر سال چقدر سود کرده ایم؟

بلکه وضعیت بازار و شاخص کل، نحوه خرید و فروش شهام و استراتژی معاملاتی و دانش شما از بازار سرمایه نقش مهمی در تعیین میزان سود و ضرر شما در یک ماه معاملاتی دارد.

همان طور که گفتیم میزان سرمایه هم اهمیت بسیاری در تعیین سودآوری دارد.

سرمایه بیشتر سودهای بیشتر و در عین حال ضرر های سنگین تر را برای شما عزیزان به همراه خواهد داشت.

۹) سهام های بنیادی بازار بورس کدام اند؟

به صروت کلی سهام هایی که سودآوری همیشگی و رو به رشدی دارند، ساختار مالی، تولیدی و فروش شرکت بسیار خوب است، عمر شرکت بالاست و نسبت سود تقسیمی مناسبی دارد و به نوعی سهام بزرگ و قوی بازار بورس به حساب می آید را سهام های بنیادی بورس می نامند.

سهام شرکت هایی با نماد؛ شستا ، فولاد ، فملی ، اخابر ، شپنا ، شبندر ، وبصادر ، شبریز ، شتران ، فارس ، کگل ، وبملت ، وتجارت ، ومعادن ، پارس ، پارسان ، تاپیکو ، حکشتی ، رمپنا ، کچاد ، وغدیر و … را میتوان سهام های بنیادی بازار بورس نامید که برای سرمایه گذاری بلند مدت بهترین گزینه به حساب می آیند.

۱۰) بهترین کارگزاری های بورس ایران کدام اند؟

  • کارگزاری اقتصاد بیدار (رتبه الف)
  • کارگزاری آگاه (رتبه الف)
  • کارگزاری فارابی (رتبه الف)
  • کارگزاری حافظ (رتبه الف)
  • کارگزاری مفید (رتبه الف)
  • کارگزاری تامین سرمایه نوین (رتبه الف)
  • کارگزاری تدبیرگران فردا (رتبه الف)
  • کارگزاری نهایت نگر (رتبه الف)
  • کارگزاری مبین سرمایه (رتبه الف)
  • کارگزاری بانک آینده (رتبه الف)

۱۱) ثبت نام در بورس چگونه است؟

برای ورود به بورس و دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه از کارگزاری های بورس، باید برای احراز هویت و افتتاح حساب در بورس و کارگزاری اقدام کنید.

فرآیند ثبت نام در بورس به این صورت است که شما در ابتدا به سامانه سجام مراجعه می کند و روی ثبت نام جدید کلیک می کنید، در ادامه چند فرم در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد که باید آن ها را به دقت تکمیل کنید.

این فرم ها اطلاعات شخصی و بانکی شما را دریافت می نماید.

پس از تکمیل تمامی فرم های سایت سجام ، اگر اطلاعاتی که وارد کردید به درستی وارد شده باشد، نهایتا بعد از گذشت ۲۴ ساعت از تکمیل فرم ها در سایت سجام، کد ده رقمی سجام برای شما ارسال خواهد شد.

در ادامه شما عزیزان با در دست داشتن این کد ده رقمی به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی باید به کارگزاری بورس مراجعه نمایید، پس مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس همین کد سجام ده رقمی به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه شماست.

۱۲) کارگزاری کیست؟

کارگزاری ‌ها شرکت‌ هایی هستند که به عنوان واسطه بین مردم و سازمان بورس شناخته شده اند.

همان طور که بانک ‌های مختلف، مورد تایید بانک مرکزی قرار می ‌گیرند و مردم برای انجام امور بانکی به آن ‌ها مراجعه می‌ کنند، لازم است جهت استفاده از خدمات سرمایه گذاری بورسی از طریق کارگزاری ها اقدام شود.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری بورسی کدام است؟

کارگزاری ‌ها نیز مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می ‌گیرند و به این ترتیب، مردم معاملات خود را به واسطه آن‌ ها انجام می ‌دهند.

در قبال این خدمات، کارگزاری ها از معاملات سرمایه گذاران درصدی تحت عنوان کارمزد دریافت می نمایند.

جالب است بدانید که کارمزد کارگزاری ها ۱٫۵ درصد در زمان خرید بود که اخیرا ۲۰ درصد کاهش یافت.

۱۳) چگونه سهام عدالت را وارد بورس کنیم؟

هم اکنون امکان ورود سهام عدالت به بورس وجود ندارد و تنها امکان مشاهده دارایی های سهام عدالت شما وجود دارد، اما اگر بخواهید برای فروش سهام عدالت اقدام کنید، میتوانید از طریق بانک یا سامانه سعدی اقدام کنید.

در ادامه احتمالا که تب فروش سهام عدالت در بانک خوابید، سهام عدالت به پرتفوی سهام هر شخص سهامدار منتقل می شود و امکان مدیریت، خرید و فروش سهام عدالت بر عهده خود افراد خواهد بود.

۱۴) کد معاملاتی همان کد بورسی است؟

یکی از سوالات پرتکرار در بازار بورس این است که کد معاملاتی با کد بورسی و کد سهامداری چه تفاوتی دارد؟ کد بورسی که همان کد معاملاتی است یک نام کاربری به همراه گذرواژه است که امکان دسترسی شما را به سامانه معاملات کارگزار فراهم می آورد.

پس از ورود به سامانه معاملاتی کارگزار، امکان ارسال سفارشات خرید و فروش سهام برای شما فعال می‌ شود.

تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند در گام اول باید از یک کارگزاری کد بورسی دریافت کنند.

بدون دریافت کد سهامداری نمی ‌توان معاملات بورس را انجام داد.

به این خاطر که برای خرید و فروش سهام در بورس باید به سامانه معاملات کارگزار بورس دسترسی داشته باشید.

لذا نیاز است برای دریافت کد معاملاتی به کارگزار بورس مراجعه کنید.

پس از آنکه به یکی از سامانه‌های معاملاتی کارگزار بورس دسترسی پیدا کردید، امکان خرید و فروش سهام دارید.

۱۵) فروش سهام عدالت در بورس چه شرایطی دارد؟

در حال حاضر تمامی مشمولان سهام عدالت میتوانند برای فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت خود در بانک اقدام کنند و بانک هم توافقنامه ای روبروی شما خواهد گذاشت که باید امضا کنید و در این صورت نمیتوانید اعتراضی نسبت به زمان واریز پول فروش سهام عدالت و نحوه انتقال آن و میزان آن داشته باشید.

گفته مسئولان این طور است که تا نهایتا ۱۰ روز باید پول حاصل از فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت افراد به شماره شبایی که اعلام کرده اند و ثبت شده است، واریز گردد.

۱۶) احراز هویت کد بورسی یعنی چی؟

زمانی که قصد دریافت کد بورسی را دارید، باید در دفاتر پیشخوان (کارگزاری) احراز هویت حضوری شوید و یا به وسیله اپلیکیشن های احراز هویت غیر حضوری، نسبت به تکمیل فرآیند احراز هویت خود بپردازید.

برای احراز هویت حضوری و یا غیر حضوری به یک تلفن همراه به نام خود، شماره حساب، شبا و به صورت کلی اطلاعات بانکی که به نام شماست و کارت ملی و شناسنامه و تکمیل چند فرم احتیاج خواهید داشت.

۱۷) دریافت کد بورسی برای سهام عدالت نیاز است؟

افرادی که مشمولان سهام عدالت هستند، نباید الزاما کد بورسی داشته باشند، ولی افرادی که قصد فروش سهام عدالت را دارند، باید الزاما برای دریافت کد بورسی اقدام نمایند تا بتوانند نسبته به فروش سهام عدالت خود در بانک اقدام نمایند.

۱۸) کد بورسی برای کودکان با چه شرایطی داده میشود؟

به منظور دریافت کد بورسی برای کودکان ، تنها کافیست سرپرست افراد زیر ۱۸ سال برای ارائه مدارک هویتی به شعب کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مراجعه نمایند.

با توجه به دستورالعمل شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی، افرادی که قصد دریافت کد بورسی و انجام معاملات در بورس را دارند، باید احراز هویت سجام را انجام دهند که این احراز هویت برای افراد زیر ۱۸ سال به وسیله سرپرست وی قابل انجام خواهد بود.

سرپرست اول، پدر فرزند و در صورت نبودن پدر، پدربزرگ یا قیم فرد میتواند این فرآیند رو انجام دهد.

این نکته را در خاطر داشته باشید که برای گرفتن کد بورسی افراد زیر ۱۸ سال ، زمان احراز هویت مدارک هویتی سرپرست و فرد هردو ارائه شوند.

در نظر داشته باشید که به منظور دریافت کد بورسی آفلاین بایستی شناسنامه و کارت ملی سرپرست و فرد زیر ۱۸ سال را ارائه کنید.

توجه به این نکته هم الزامیست که چنانچه فردی که می خواهد برای دریافت کد بورسی آفلاین اقدام کند و کارت ملی ندارد، مشکلی برای احراز هویت و گرفتن کد بورسی آفلاین ندارد.

۱۹) احراز هویت غیر حضوری چیست؟

احراز هویت غیر حضوری اخیرا و با توجه به شیوع بیماری کرونا بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و به نحوه طراحی شده است تا بتواند برای احراز هویت در سامانه سجام به صورت سیستمی اقدام کنید تا نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری برای این منظور نداشته باشید.

۲۰) دریافت کد بورسی رایگان است؟

همواره یکی از سوالات پرتکرار در بازار بورس این است که نحوه دریافت کد بورسی در بازار سرمایه به چه صورت است؟ به صورت کلی فرآیند دریافت کد بورسی رایگان است، ولی برای ثبت اطلاعات در سامانه سجام باید ۱۰ هزار تومان به صورت اینترنتی پرداخت کنید و اخیرا کارگزاری ها برای ثبت نام خود که پیش از این رایگان بود، عدد های گوناگونی را دریافت می کنند که زیاد نیست و زیر ۲۰ هزار تومان است.

۲۱) چگونه دارا دوم بخریم؟

پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم یا همان نماد دارا دوم در بورس و همین طور از طریق بانک و اپلیکیشن های موبایلی آغاز شده است و فرآیند پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا پایان روز ۱۹ شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت، مگر این که مسئولیت برای تمدید مهلت پذیره نویسی پالایشی یکم (دارا دوم) اقدام کنند که در این صورت مطلب را بروزرسانی میکنیم.

هر شخصی در مجموع صندوق دارا یکم و پالایشی یکم (دارا دوم) میتواند تا سقف ۵ میلیون تومان خرید داشته باشید و ۲۰ درصد تخفیف دریافت کند.

خرید صندوق پالایشی یکم در بورس به تمامی افرادی که کد بورسی دارند پیشنهاد میشود و جذابیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

۲۲) صندوق پالایشی یکم همان دارا دوم است؟

صندوق دارا دوم در حقیقت همان صندوق پالایشی یکم با نماد پالایش است که در زمان عرضه نام آن از دارا دوم به پالایشی یکم تغییر کرد و با نماد پالایش در سازمان بورس ثبت شد.

۲۳) سیو سود در بورس یعنی چه؟

سیو سود در حالت عامیانه یعنی رسیدن به سود ذهنی منتج شده از روابط بنیادی و تکنیکال.

با رسیدن به این میزان رشد قیمت سخت اتفاق می افتد و در نتیجه دیگر نیازی به صبر اضافی و طمع در خرید سهام نیست و بهترین گزینه فروش سهام در این حالت است.

حتما بخوانید : آموزش سیو سود در بورس – راهنمای نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهم

این کار موجب خواهد شد تا معامله ‌گر با بیش ترین میزان سود ممکن سهم را به فروش برسانید.

بهتر می ‌دانید که بازار بورس درگیر نظرات و علایق افراد است، ولی پس از سیو سود مناسب و رسیدن به هدف قیمتی، استراتژی زمانی شما حرف اول را می ‌زند.

۲۴) تحلیل تکنیکال چیست؟

در روش تحلیل تکنیکال، آمارهای فعالیت بازار مورد بررسی قرار می گیرد.

تحلیل ‌گران تکنیکال، فاکتورهایی مانند؛ قیمت و حجم معاملات را در نظر می‌ گیرند با تشخیص روندها و الگوها، سهم‌ های پرسود را شناسایی نمایند.

آن ‌ها بر این باورند که با بررسی‌ های آماری، می ‌توان میزان رشد سهم‌ های مختلف را پیش ‌بینی نمود.

۲۵) تحلیل بنیادی (فاندامنتال) چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار در بازار بورس این است که این نوع از تحلیل چیست؟ تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال بر محاسبه ارزش ذاتی هر سهم تاکید دارد و برای این کار، فاکتورهای گوناگونی را مانند؛ وضعیت کلی اقتصاد و عملکرد شرکت را در نظر می ‌گیرد.

این رویکرد عقیده دارد که سهام هر شرکت در بلندمدت به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌ کند و لذا به منظور داشتن یک سرمایه ‌گذاری پرسود و کم ریسک باید ارزش ذاتی سهام را مورد ارزیابی قرار داد.

۲۶) بهترین زمان برای خرید سهام چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خرید سهام در بورس زمانی که است که از لحاظ تکنیکالی سهم در کف قیمتی و حمایت قوی قرار داشته باشد و انواع اندیکاتورهای بورسی سیگنال خرید سهم را صادر کنند و تابلوی معاملاتی سهم هم نشان از ورود نقدینگی و پول هوشمند به سهم داشته باشد و تعداد خریداران از فروشندگان کمتر باشد که نشان از قدرت بیشتر خریداران داشته باشد.

همچنین سهم مناسب برای خرید، مخصوصا در تایم فریم های میان مدت و بلند مدت بابد از لحاظ بنیادی هم قوی باشد و سود تقسیمی بالا، قدمت مناسب در بورس، نسبت p/e جذاب (کم) و پتانسیل سودآوری بالا داشته باشد و بهتر است که طرح های توسعه ای مناسب و سودآوری هم در آینده داشته باشد تا پس از صعود قیمتی در بازه زمانی کوتاه مدت نگران اصلاح یا ریزش زیاد سهم نباشید.

۲۷) عرضه اولیه چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار در بازار بورس این است که عرضه اولیه چیست؟ زمانی که یک شرکت برای اولین بار سهام خود را در بازار ارائه می‌کند، عرضه اولیه صورت گرفته است.

پس از تعیین قیمت، سهام به میزان مشخصی وارد بازار می ‌شود و بر اساس تجربه قیمت آن تا چندین درصد افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه سهام در بورس – آموزش خرید عرضه اولیه

به دلیل احتمال کسب سود بالا، مردم تمایل زیادی نسبت به خرید عرضه اولیه دارند و جو خوش ‌بینانه ‌ای در این زمینه حاکم است.

۲۸) بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

به صورت کلی در نظر داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نداشته باشید و به چشم یک سرمایه گذاری ۱ یا ۲ ساله به آن نگاه کنید.

به این دلیل که عرضه های اولیه ۹۹ و بعضا سال های قبل ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، میتوانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را از این طریق کسب نمایید.

۲۹) صف خرید و صف فروش در بورس به چه معناست؟

عرضه و تقاضا دو رکن اصلی هر بازاری هستند و بر قیمت ‌ها اثرگذارند.

در بازار بورس هم همیشه تعدادی خریدار و فروشنده برای هر سهم وجود دارد.

بعضی اوقات تغییر می‌کند و بنا به دلایل مختلف، تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران سهم یک شرکت خاص را برای فروش می‌ گذارند و تمایل زیادی برای خرید آن سهم وجود ندارد.

در این حالت، صف فروش به وجود می آید.

حتما بخوانید : صف خرید در بورس یعنی چه – صف فروش به چه معناست؟

گاهی نیز یک سهم با اقبال عمومی روبرو می شود و افراد زیادی افزایش قیمت آن را پیش ‌بینی می ‌کنند.

در این حالت، صف خرید به وجود می آید.

این بدین معنی است که تعداد بسیاری از سرمایه ‌گذاران تمایل به خرید دارند و فروشنده زیادی وجود ندارد.

۳۰) افزایش سرمایه در بورس چیست؟

در حقیقت سرمایه شرکت همان دارایی های شرکت محسوب می شود که با کاهش تمامی بدهی ها، سرمایه شرکت قابل محاسبه خواهد بود.

سرمایه شرکت را می توان تحت عنوان قسمتی از حقوق افراد در سهام با عنوان حقوق صاحبان سهام شرکت به شمار آورد.

افزایش سرمایه در شرکت ‌های سهامی بدین معنی است که میزان اسمی سرمایه ثبت شده شرکت را افزایش دهیم و انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی به چهار مدل افزایش سرمایه تقسیم می شود.

اگر بخواهیم ساده بگوییم باید گفت که افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام انتشار داده شده به وسیله شرکت ‌های سهامی که روش های گوناگونی برای آن وجود دارد که هر یک خاصیت های خاص خود را دارند.

به این نکته توجه فرمایید که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست در واقع ارزش شرکت شامل، نیروی انسانی، سود، تجهیزات، خطوط تولید، ارزش برند و … می شود و سرمایه مقدار پولی می باشد که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه کردن آن نقش حائز اهمیتی را دارند.

“”پرسش و پاسخ بورس””

امیدوارم از این مقاله راهنمای رایگان با عنوان یکی از سوالات پرتکرار در بازار بورس این است که نهایت استفاده رو برده باشید.

در این بخش از شما میخواهیم تا هر سوالی که در خصوص بورس در ذهنتون مونده و یا ابهامی در این باره دارید، حتما در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا یک تعامل مناسب با هم دیگه داشته باشیم و بتونیم ابهامات رو برطرف کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: