برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استراتژی کانسلیم در بورس چیست؟

اگر بخواهید معاملات سوددهی را در بازار بورس تجربه کنید، نیاز به استراتژی معاملاتی مناسب دارید؛ در این بین شما باید بهترین استراتژی معاملاتی بورس که مناسب شرایط شخص شماست را شناسایی و از آن در راستای کسب سود استفاده کنید. اما آیا شما استراتژی مناسب خود را پیدا کرده اید؟ استراتژی کانسلیم یکی از استراتژی های مناسب در بورس ایران است که سهامداران و سرمایه گذاران زیادی در بورس ایران از آن استفاده می کنند و استراتژی معروف و معتبری است ولی آیا برای شما گزینه خوبی محسوب می شود؟ در این مطلب ابتدا به این می پردازیم که استراتژی کانسلیم چیست و چطور کار می کند و سپس ویژگی های مربوط به آن را بازگو می کنیم تا ببینید با شرایط معامله گری و سرمایه گذاری شما در بورس مطابقت دارد و می توانید از روش canslim استفاده کنید یا خیر؛ پس حتما تا انتها با کد بورسی همراه بمانید؛

استراتژی کانسلیم

کانسلیم یک روش انتخاب سهام سودآور برای سرمایه گذاری است که به وسیله ویلیام اونیل برای اولین بار به جهانیان معرفی شد. اونیل که یکی از فعالان با سابقه بورس در آمریکا بود، در سال ۱۹۶۳ کارگزاری “اونیل و شرکا” را راه اندازی کرد. او همچنین در سال ۱۹۸۴ برای راه اندازی روزنامه Investor’s Business Daily اقدام کرد؛ جالب است بدانید که این روزنامه امروزه نیز همه اتفاقات بازار سهام در جهان و اخبار اقتصادی و مالی را  پوشش می دهد. اونیل نویسنده چند کتاب اقتصادی در حوزه سرمایه‌ گذاری از جمله کتاب “از طریق سهام پول در بیار!” نیز است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ اونیل بررسی‌ های زیادی بر روی سهام شرکت‌ هایی که رشد بسیاری را تجربه کردند، انجام داد و در این بین به اشتراکاتی برخورد. او تصمیم گرفت این نتایج را به عنوان یک استراتژی شناسایی سهام سوددده ارائه کند و در اختیار سرمایه‌ گذاران بورس وال استریت قرار دهد. این روش که به اختصار کانسلیم یا CANSLIM و یا CAN SLIM نام‌ گذاری شده، امروزه یکی از پرکاربردترین استراتژی‌ ها برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت در بورس به حساب می آید که برای بورس ایران نیز کاربرد دارد. به صورت کلی هر کدام از حروف C.A.N.S.L.I.M مخفف یک عبارت است که در ادامه هریک را معرفی کرده و توضیح می دهیم؛

پیش از معرفی استراتژی کانسلیم، باید گفت که فعالیت در بورس نیازمند آشنایی با روش‌ ها و استراتژی‌ هایی است که بزرگان آن‌ ها را امتحان کرده و از آن ها جواب گرفته اند. این بدین معنی نیست که برای سرمایه گذاری باید از سایر افراد تقلید کنیم! بلکه نشان می‌ دهد برای شروع، بهتر است از روش‌ هایی استفاده کنیم که پیش از این امتحان شده اند و به اصطلاح، جواب خود را پس داده اند. یکی از این استراتژی‌ ها روش CANSLIM نام دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن با شما صحبت می کنیم.

تحلیل به روش کانسلیم چیست؟

در پاسخ به این سوال که روش کانسلیم چیست باید گفت که استراتژی معاملاتی کانسلیم روشی است که به کمک آن می‌ توان سهامی را که مستعد رشد هستند تشخیص داد. چنانچه با اصول این استراتژی آشنایی داشته باشید و بتوانید آن را در تحلیل بنیادی استفاده کنید، سودهای خوبی به دست خواهید آورد.

شناسایی سهامی که پتانسیل رشد بالا دارند به عوامل زیادی ارتباط دارد. canslim هم روی این سهام دست می‌ گذارد و به دنبال آن است که سودی چندبرابری را از آن‌ ها کسب کند. به صورت کلی هر چقدر بازار مالی نوسانات بیشتری داشته باشد، کانسلیم هم کارایی به مراتب بیشتری خواهد داشت.

انتخاب سهام سودآور به روش کانسلیم

به این خاطر که این استراتژی به دنبال پیش‌ بینی حرکات صعودی بازار است و در یک بازار نوسانی می‌ توان آن را به خوبی پیاده سازی کرد. البته آنچه کانسلیم را برجسته می‌ کند، این است که این استراتژی نه تنها به تحلیل فاندامنتال، بلکه به تحلیل تکنیکال نیز توجه دارد. اصلی ترین کاربرد روش کانسلیم در شناسایی روند حرکتی سهم در زمانی کوتاه خلاصه می‌ شود. این استراتژی روند درآمد کل شرکت‌ های بورسی را مورد بررسی قرار می دهد و به وضعیت سود سهام و روند قیمتی آن‌ ها اشاره دارد.

canslim به چه معناست؟

اسم این روش شاید کمی عجیب است؛ جالب است بدانید که کانسلیم معنای لغوی خاصی ندارد، بلکه از کنار هم قرار دادن ۷ حرف ابتدایی هفت کلمه‌ مجزا تشکیل شده است که در این بخش خواهیم گفت این ۷ کلمه کدام‌ اند و چه معنایی دارند:

  1. از Current quarter earnings یا درآمد سه‌ ماهه‌ جاری مشتق می‌ شود که به درآمدهای سه‌ ماهه و فصلی سهام های بورسی اشاره دارد.
  2. از Annual Earning گرفته شده که به معنای درآمدهای سالانه می باشد.
  3. از عبارت New Product or Service گرفته شده است که به محصول یا خدمت جدید اشاره می کند.
  4. S از عبارت Supply and Demand به معنای عرضه و تقاضا گرفته شده است.
  5. از عبارت Leader or Laggard گرفته شده است که به معنای پیشرو یا پیرو است، ولی معنای دیگری هم به جز این دارد. بعضی این طور گفته اند که به معنای آن است که سهامی را که کم ارزش گذاری شده‌ اند پیدا کنیم. از منظری دیگر هم می‌ توان این مولفه را با سهام پیشگام مرتبط دانست.
  6. I از عبارت Institutional Sponsorship به معنای نهاد پشتیبان مشتق شده است.
  7. از عبارت Market Direction به معنای سمت و سوی بازار گرفته شده است.

این حروف در کنار هم استراتژی معاملاتی کانسلیم را تشکیل می دهند که اصول آن را نیز نشان می‌ دهد که در بخش بعدی هر یک را مفصل خدمت شما توضیح داده ایم:

۱) درآمدهای جاری هر فصل (C)

منظور از درآمدهای جاری در هر فصل، گزارشات فصلی و دوره‌ ای شرکت‌ ها از درآمد و سود حاصله است که در آن بهتر است گزارش‌ های هر فصل را نسبت به فصل مشابه در سال گذشته مورد قیاس قرار دهیم و نه دوره سه ماهه قبلی. به عنوان مثال شما می‌ توانید میزان درآمدهای یک شرکت در بهار امسال را با درآمدهای آن در بهار سال گذشته مقایسه کرده و روند ها را مورد بررسی قرار دهید.

حتما بخوانید : استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار


اگر روند سوددهی شرکت صعودی بود، می‌ توان به ادامه این روند در آینده هم امید داشت. لذا سرمایه‌‌ گذاران قادرند نسبت‌ های مشخصی را بنابر استراتژی خود در نظر بگیرند. به عنوان مثال یک سرمایه‌ گذار قادر است افزایش سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی را ملاک تصمیم‌ گیری خود قرار دهد، ولی سرمایه‌ گذار دیگر به دنبال سهام شرکت‌ هایی با افزایش سودآوری به صورت تصاعدی باشد.

به صورت کلی در روش کانسلیم شناسایی سهام با افزایش ناگهانی سودآوری فصلی نسبت به سال گذشته مد نظر می باشد، ولی میزان این افزایش ناگهانی یا شارپ بسته به استراتژی شما می‌ تواند متفاوت باشد. بنابراین باید توجه داشته باشید که امکان دارد برخی از شرکت‌ ها در گزارشات خود بزرگنمایی‌ کنند. به عنوان مثال شرکتی در گزارش خود از افزایش دو برابری فروش خود صحبت کند، در حالی که بررسی دقیق‌ تر بیانگر کاهش سودآوری به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه باشد!

۲) درآمدهای سالانه (A)

درآمدهای سالیانه یا همان سود سالیانه که به صورت معمول آن را با نماد EPS در بورس می شناسیم، نشان دهنده میزان سوددهی به ازای هر سهم در سال مالی است. اگر روند سودسازی یک شرکت طی چند سال، صعودی باشد، می توان آینده خوبی را برای سهم متصور بود. به عنوان مثال این طور فرض کنید که طی چند سال شرکت به ازای هر سهم ۵۰۰، ۹۰۰، ۷۰۰، ۱۲۰۰، ۱۰۵۰ و ۱۵۰۰ تومان سود محقق کرده باشد.

توجه داشته باشید که اگرچه در بعضی سال‌ ها شرکت با کاهش سوددهی همراه بوده، ولی در نگاه بلندمدت سود شرکت ۳ برابر شده و روند کلی صعودی بوده است. در روش کانسلیم روند کلی سوددهی باید طی ۵ سال گذشته مثبت و صعودی ارزیابی شود. در این صورت می‌ توان این مورد را در کنار رشد سود ۳ ماهه نسبت به ۳ ماهه مشابه سال گذشته به عنوان نشانه‌ های خوب از آینده شرکت در نظر گرفت.

۳) محصول، خدمات یا مدیریت جدید (N)

این بخش از استراتژی نگاهی به مدیریت و پیشرفت‌ های نوین شرکت در ارائه و عرضه‌ کالاها و خدمات جدید دارد. شرکت‌ ها به منظور افزایش قیمت سهام‌ خود در ابعاد بزرگ، باید نوآوری و خلاقیتی داشته باشند که این امر افزایش قیمت را توجیه می‌ کند.

استفاده از فناوری‌ های نوین در صنعت می‌ تواند برای رشد شرکت مثبت تلقی شود؛ به شکلی که افزایش سرعت فروش را به دنبال داشته باشد. چنانچه این اتفاق رخ ندهد و استفاده فناوری تاثیری در عملکرد شرکت نداشته باشد، در عمل ناکارآمد و بیهوده است! شرکت اپل را فرض بگیرید که هر سال گجت‌ ها و امکانات جدیدی را وارد بازار تکنولوژی می کند تا همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد. اونیل بر این باور است که می توان سهم را در قیمت بالا خرید و در قیمت بالاتر به فروش رساند. او می‌ گوید بهترین زمان خرید سهم زمانی است که قیمت آن پس از یک دوره‌ ۲ تا ۱۵ ماهه تثبیت شده است.

حتما بخوانید : استراتژی معامله با خط روند


در این زمان است که قیمت به بیش ترین مقدار خود رسیده است. جالب است که به باور عموم و حتی تحلیل‌ گران، سهم را همواره می بایست در قیمت پایین خریداری کرد و در قیمت بالاتر به فروش رساند. مشاهده می کنید که اونیل بدین صورت فکر نمی کند! لذا چنانچه شرکتی به دنبال ارزش دادن به سهامش باشد، می بایست محصول یا خدمتی نوین را روانه بازار کند و حتی مدیریت نوین نیز می تواند در این مورد کارایی بسیار بالایی داشته باشد.

۴) عرضه و تقاضا (S)

مفهوم عرضه و تقاضا که در بازارهای مالی همواره حائز اهمیت است و در روش کانسلیم canslim نیز شاهد این موضوع هستیم. عرضه و تقاضا به آن دلیل حائز اهمیت است که می‌ تواند در تعیین و کشف قیمت موثر واقع شود. برای مثال این طور فرض کنید که شرکتی تعداد زیادی برگه سهام منتشر کرده است و این موضوع نشان می دهد که به منظور افزایش قیمت آن، لازم است که تفاضای زیادی در سهم ایجاد شود.

ولی چنانچه یک سهم تعداد کمی برگه را عرضه کند، با یک تقاضای معقول و نه چندان زیاد نیز قیمت سهم می‌ تواند افزایش قیمتی منطقی را تجربه کند، ولی روش تحلیل کانسلیم در این شرایط چه می گوید؟ CANSLIM توصیه می کند، زمانی که بین خرید دو سهم شک دارید، ببینید کدامیک از آن ها سهام کمتری را عرضه کرده‌ اند؛ همچنین شناوری سهم نیز بسیار حائز اهمیت است.

کم تر بودن سهام شناور می‌ تواند موجب عرضه و تقاضای بهتری در سهم شود. چنانچه درصد بالایی از سهام شرکت در اختیار سهامداران حقوقی باشد، می توان به آینده شرکت امیدوار بود. عرضه و تقاضا یکی از معیارهای استراتژی کانسلیم به شمار می رود که بررسی آن می‌ تواند به انتخاب سهام بهتر کمک کند. تعادل در عرضه و تقاضا زمانی که شرکت سهام کم تری را عرضه کرده باشد، بهتر خواهد بود و شناوری کمتر سهم نیز در این موضوع کمک کننده است.

۵) پیشرو یا پیرو (L)

در این مرحله از استراتژی تجزیه و تحلیل به روش کانسلیم بایستیی بررسی کنیم و ببینیم آیا سهام مورد نظر پیشرو است یا خیر؛ اونیل بر این باور است که انتخاب سهام پیشرو احتمال سودآوری در بلندمدت را افزایش خواهد داد که منطقی هم به نظر می رسد. چرا که شرکت‌ های پیشرو به صورت معمول زودتر از رقبای خود دست به کار می شوند و محصولات یا خدماتی جدیدی را روانه بازار می کنند که برای مشتری جذابیت دارد و می تواند سوددهی شرکت را افزایش دهد.

برای مثال این طور فرض کنید که شرکتی در یک عرصه پیشگام می شود و سهامش با قیمت خوبی فروخته می شود. ناگهان سروکله‌ یک شرکت رقیب پیدا می‌ شود که قصد دارد همان مسیر را ادامه بدهد و قیمت سهام آن شرکت نیز به مراتب کم تر است؛ امکان دارد به دلیل ارزان بودن در ابتدا مردم از آن استقبال کنند، ولی از نظر پیشگامی شرکت دوم حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت. حتی این امکان وجود دارد که مشکلاتی که در آن به وجود می‌ آید سهامداران را با ضرر و زیان روبرو کند.

مثال‌ هایی از این دست در تاریخ بازار سهام جهان بسیار است که مهر تاییدی بر ادعای اونیل مبنی بر اهمیت پیشرو بودن شرکت محسوب می شود. یک تعریف دیگر هم برای این موضوع وجود دارد که از نظر تکنیکال قابل ارزیابی می باشد. استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل RSI می‌ تواند به شناسایی این شرکت‌ ها و سهام پیشرو کمک شایانی نماید. این اندیکاتور مومنتوم می‌ تواند بزرگی تغییرات قیمتی را به منظور تشخیص اشباع خرید و فروش مورد ارزیابی قرار دهد.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی معاملاتی در بورس


لذا سهامی که در ناحیه‌ اشباع فروش قرار دارد، زیر ارزش ذاتی معامله می شود و احتمال رشد آن در آینده بسیار بالاست. همچنین سهامی که در ناحیه‌ اشباع خرید قرار دارند، بیشتر از ارزش ذاتی اش رشد کرده است و به احتمال زیاد در آینده این اختلاف ارزش ذاتی با قیمت روز اصلاح خواهد شد. بنابراین شما همیشه باید سعی کنید در گام نخست سهام شرکت‌ های پیشرو و پیشگام را انتخاب نمایید که احتمال سودآوری آن ها بالاتر است یا از منظر دیگر به دنبال سهامی باشید که کم ارزش گذاری شده اند تا بدین وسیله بتوانید بیشترین مقدار سود را با تحمل کمترین ریسک به دست آورید.

۶) نهاد پشتیبان (I)

منظور از نهاد پشتیبان در این جا، مالکان و سرمایه‌ گذاران عمده شرکت ها می باشد. شرکت‌ های بورسی به صورت معمول مالکان حقوقی که شامل شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و … هستند را در لیست سهامداران عمده خود می بینند؛ البته لازم نیست سهام یک شرکت حتما تعداد زیادی مالک نهادی داشته باشد، ولی به صورت معمول ۳ تا ۱۰ سهامدار عمده با سوابق مناسب که در مواقع مورد نیاز از سرمایه‌ گذاران خرد و حقیقی نیز حمایت کنند مناسب به نظر می رسد.

سرمایه‌ گذار باهوش می بایست بتواند سهامداران عمده و پشتیبان با عملکرد مناسب و بهتر از میانگین را پیدا کند و بر روی سهام تحت مالکیت این نهادها سرمایه‌ گذاری کنند. البته باید توجه داشت که تعداد زیاد نهادهای پشتیبان هم می تواند منجر به اختلاف نظر در امور داخلی شرکت شده و مشکل‌ ساز باشد. حتی برخی اواقت یک اتفاق بد در شرکت می‌‌ تواند به فروش تعداد زیادی سهام از طرف یکی از سهامداران بزرگ منتهی شده و کاهش قیمت سهم را به دنبال داشته باشد.

۷) سمت و سوی بازار (M)

به منظور درک بهتر این عامل، این طور فرض کنید که با توجه به ۶ مرحله‌ قبلی سهمی مناسب را پیدا کرده‌ اید، ولی جهت بازار را به درستی شناسایی نکرده اید! بنابراین امکان دارد با وجود همه بررسی‌ های‌ انجام شده، از افت قیمت سهم ضرر کنید و بدین وسیله بخشی از سرمایه خود را از دست بدهید.

این موضوع نشان می دهد که دلیل اهمیت تشخیص جهت بازار در استراتژی کانسلیم چقدر بالاست. در این بین بایستی به مفهوم همبستگی توجه فرمایید. به صورت معمول بیشتر سهام بازار با هم همبسته هستند و این بدین معنی است که اگر روند کلی بازار نزولی باشد، احتمال نزولی بودن دیگر سهام هم خیلی بالا خواهد بود. بنابراین در این شرایط حتی اگر بهترین سهام را هم انتخاب کرده باشید، امکان این که متضرر شوید وجود خواهد داشت.

کانسلیم در راستای جلوگیری از این مشکل، توصیه می کند نمودارها و اندیکاتورهای مهمی مانند قیمت و حجم روزانه را مورد بررسی قرار دهیم. او بر این باور است حرکت در خلاف جهت بازار یک اقدام ریسکی به حساب می آید که بیشتر ضررده است تا این که سود به ما برساند! بررسی نمودارهایی مانند قیمت و حجم که به شناسایی جهت کلی بازار کمک می کند، می‌ توانند در تشخیص سهام پربازده نیز موثر واقع شوند.

آموزش انتخاب سهام سودآور به روش کانسلیم در بورس

بازارهای مالی گوناگون با یکدیگر فرق های عمده ای دارند. بنابراین نمی توان استراتژی کانسلیم را همیشه همان طور که ما پیاده سازی کردیم، پیاده کنید؛ برای مثال بخش مربوط به سهام پیشرو یا پیرو عملا در بازار بورس ایران خیلی کارایی خاصی ندارد.

حتما بخوانید : نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس


اما از طرفی بررسی سود فصلی و سالیانه در بورس ایران به سادگی قابل انجام است. به صورت کلی می توان مفاهیم و معیارهای اصلی استراتژی کانسلیم را مدنظر قرار داد و مطابق با این مولفه ها، در هر بازاری تحلیل خود را انجام داد؛ لذا در راستای انتخاب سهام سودآور به روش کانسلیم به این موارد توجه کنید:

  • همبستگی سهم با شاخص کل : با مقایسه رفتار سهم و شاخص کل بورس در یک سال گذشت، می توان ارتباط بین آن ها را به خوبی درک کرد.
  • بررسی سودآوری : یکی از معیارهای استراتژی کانسلیم، بررسی روند سودآوری شرکت است که می توان از گزارش ۳ ماهه‌ شرکت‌ ها آن را استخراج کرد.
  • نرخ رشد : سهام با رشد بالا که در ۱ سال توانسته‌ است افزایش درآمد را تجربه کند و در این مسیر استمرار از خود نشان دهد، می تواند گزینه بسیار خوبی به حساب آید.
  • محصولات و خدمات شرکت : تغییر در محصولات اساسی شرکت‌ ها عامل بسیار مهمی می باشد که می‌ تواند سهام را با رشد قیمت روبرو کند. تنوع پایین محصولات یا وابستگی شرکت به یک محصول، ریسک بالایی دارد.
  • روند فروش : بررسی میزان فروش شرکت‌ در مدت مشابه سال گذشته می‌ تواند ما را با حقایق مهمی مواجه کند. به این موضوع توجه داشته باشید که افزایش فروش می بایست با افزایش درآمد همراه باشد؛ نه اینکه هزینه‌ های جانبی سود خالص شرکت را کاهش دهد.
  • عملکرد سهامداران حقیقی و حقوقی : بررسی رفتار سهامداران یک شرکت در بازه‌ های زمانی گوناگون نیز بسیار حائز اهمیت است، به این خاطر که می توان دریافت مواقعی که قیمت سهم کم شده است آیا سهامداران هم برای فروش اقدام کرده اند یا از سهم خود حمایت کرده اند. رفتار سهامدار می‌ تواند روی قیمت سهم اثر بسیار زیادی داشته باشد.

مزایای استفاده از استراتژی کانسلیم

کانسلیم یک استراتژی معاملاتی است که در بازارهای صعودی و سریع می تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد؛ بنابراین در هر بازاری قابلیت استفاده ندارد. ایده‌ اصلی این استراتژی این است که قبل از این که دارایی‌ های نهادی کاملا در سهام پربازده و رشدی سرمایه‌ گذاری شوند، برای ورود به سهم اقدام کنیم.

موضوع مهم اینجاست که سهامی که با روش canslim مطابقت دارند، زمانی که جهت بازار عوض شود و سرمایه‌ گذاران نهادی بستر سرمایه‌ گذاری‌ خود را تغییر دهند، می‌ توانند سریع‌ تر از باقی سهام سقوط قیمت را تجربه نمایند. CANSLIM برای افراد باتجربه‌ ای که ریسک بالایی را می توانند متقبل شوند، بهترین استراتژی ممکن است. البته در مسیر این استراتژی، هر کاهش سرعت چه در سهم و چه در کل بازار می‌ تواند ورق را برگرداند و باعث افت قیمت در سهم گردد.

معایب استفاده از استراتژی کانسلیم

از استراتژی کانسلیم در هر بازار و هر شرایطی نمی توان بهره برد. تحلیل کانسلیم بیشتر در بازارهای صعودی و نوسانی کاربرد دارد؛ لذا چنانچه جهت کلی بازار تغییر کند و سرمایه گذاران نهادی، سیاست و استراتژی مالی خود ار تغییر دهند، این امکان وجود دارد که نمادی که با این استراتژی خریده اید، با سرعت به مراتب بیشتری نسبت به سایر سهم‌ های بازار به این اتفاق واکنش نشان دهند و در مدار نزولی قرار گیرد.

به همین خاطر استراتژی کانسلیم برای افراد باتجربه‌ ای که سبدی با ریسک بالا دارند، گزینه مناسب تری است و اگر ریسک پذیری بالایی ندارید و نگاه تان به بازار و سرمایه گذاری در بورس بلندمدت نیست و یا اصلا به دنبال نوسان گیری سهم در بورس هستید، این روش که به صورت بنیادی سهم را بررسی می کند و برای طولانی مدت می تواند کارساز باشد، برای شما مناسب نیست.


نتیجه گیری و کلام پایانی

روش کانسلیم در بورس در واقع استراتژی معاملاتی کارآمدی است که در یافتن سهام سودده کارایی بسیار زیادی دارد. این استراتژی را ویلیام اونیل بر مبنای ۷ مولفه ابداع کرد که این معیارها شامل درآمد ۳ ماهه‌ جاری، درآمد سالانه، خدمات یا محصولات جدید، عرضه و تقاضا، پیشرو یا پیرو بودن سهام، سرمایه‌ گذاران نهادی و سمت و سوی بازار می باشد که همه آن ها را به زبان ساده به شما توضیح دادیم. شما به کمک این معیارها می توانید سهام مختلف را بررسی و بهترین‌ گزینه را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید. canslim مثل یک نقشه‌ راه عمل می کند که می‌تواند افراد را در پیدا کردن مسیر سرمایه‌ گذاری‌ شان یاری دهد.

حال که با ۷ معیار استراتژی کانسلیم در تحلیل بنیادی آشنا شدید، خودتان قادرید قدم به قدم این معیارها را روی سهام شرکت‌ های گوناگون پیاده سازی کنید و در انتها، ببینید که آیا شرکت در این معیارها امتیاز مناسبی را کسب کرده است یا نه. اگر سهامی در این استراتژی امتیاز خوبی به دست آورد، بیانگر آن است که شرکت از لحاظ فاندامنتال، از  بنیاد خوبی برای سرمایه‌ گذاری برخوردار است. البته خوب بودن یک شرکت از نظر تحلیل بنیادی، به معنای سیگنال خرید آن نخواهد بود و به صورت کلی، تحلیل بنیادی به ما می‌ گوید چه سهامی برای سرمایه گذاری مناسب است و این تحلیل تکنیکال است که نقطه‌ ورود مناسب به سهم را به ما نشان می‌ دهد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که استراتژی کانسلیم چیست و روش کانسلیم در بورس چه کارایی هایی دارد.

همچنین اگر دوست دارید بدانید سهام پروژه ای چیست، این مطلب را همین الان مطالعه فرمایید؛

با توجه به این که استراتژی کانسلیم را یاد گرفتید، فکر می کنید این استراتژی برای شخص شما مناسب است یا خیر؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: