برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارزش معاملات بورس به چه معناست؟

در بورس همیشه افراد با چالشی مانند یافتن بهترین فرصت برای سرمایه گذاری مواجه اند، به همین خاطر روش های گوناگونی به منظور تحلیل بازار و رویدادهای آن در نظر گرفته شده است. به منظور استفاده از این روش ها در ابتدا به آشنایی با اصطلاحات رایج و همچنین مفاهیم آن نیاز دارید. جالب است بدانید از مفاهیم مهمی که قصد داریم در این مطلب آموزشی بورس ارائه کنیم؛ ارزش معاملات بورس است که در موازات ارزش بازار قرار می گیرد و آشنایی با این دو مورد کمک بسیار در روند درک بازار بورس به شما عزیزان خواهد کرد. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که ارزش معاملات بورس چیست و تحلیل و بررسی ارزش معاملات در بورس چه مواردی را میتواند برای ما آشکار سازد. اگر سرمایه گذار و فعال بازار بورس هستید و هرچند اندک سرمایه ای در این بازار دارید، بهتر است با مفهوم ارزش معاملات بورس آشنایی داشته باشید. به صورت کلی ارزش معاملات بازار بورس است که نشان می دهد در یک روز، معاملاتی که انجام شده است چه ارزشی از لحاظ ریالی داشته است.

ارزش معاملات بورس

ورود نقدینگی به بازار یکی از راه کارهایی به حساب می آید که سرمایه گذار با بهره گیری از آن می تواند تشخیص دهد که چه زمانی پول خود را وارد بازار کند و با استفاده از آن سهام خریداری کند. در خصوص انتخاب یک سهم توجه به فاکتورهای تحلیلی شرکت مانند؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی الزامیست و در کنار تحلیل موضوع تابلوخوانی در بورس هم ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد و جالب است بدانید که ارزش معاملات در بورس هم یکی از مواردی است که در بحث تابلوخوانی بازار بورس میتوانید آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در این مطلب آموزشی بنا داریم در خصوص ارزش معاملات بازار در یک روز و تشخیص ورود نقدینگی به آن صحبت کنیم. یکی از سیگنال هایی که تعیین میکند ورود نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق افتاده است یا خیر ارزش معاملات روزانه بازار می باشد. ارزش معاملات یک شرکت معمولا از ضرب حجم معاملات روزانه سهم در قیمت آن حاصل می شود. اکنون این طور فرض کنید اگر این فرمول را برای کل شرکت هایی که در روز معامله می شوند، محاسبه کنیم ارزش معاملات کل بازار حاصل خواهد شد.

مفهوم ارزش معاملات بورس

ارزش معاملات در بورس در اصل معیاری است به منظور تخمین حجم نقدینگی در بازار و یافتن زمان مناسب سرمایه گذاری. به عبارتی شما با اطلاع از ارزش ریالی کل داد و ستدهای انجام شده در روز، موفق به تخمین حجم نقدینگی همان روز می‌شوید که این مورد یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در راستای یافتن بهترین زمان سرمایه گذاری به شمار می رود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

بدیهی است که افزایش ارزش سهام در یک نماد خاص، بیانگر افزایش سرمایه گذاری در سهم مذکور و رشد قیمت آن است و میتوان گفت که این مورد در رابطه با کل بازار سهام نیز صدق می کند؛ افزایش ارزش کل معاملات بازار ، گویای ورود نقدینگی و روند مثبت بازار بوده و از طرفی برعکس این مورد نیز صادق است؛ کاهش ارزش معاملات بازار گویای زمان نامناسب به منظور سرمایه گذاری خواهد بود. توجه داشته باشید که اگرچه توجه بر این مورد می تواند راهنمای شما جهت سرمایه گذاری سود ده باشد، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و استفاده از روش ‌های تحلیلی که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، در کنار آن ضروری خواهد بود.

مفهوم ارزش بازار

از مفاهیم دیگری که درک آن در کنار ارزش معاملاتی مهم است،“ارزش بازار است؛ به این دلیل که با بررسی ارزش معاملاتی، شما دیدگاه کوتاه مدتی جهت انجام سرمایه گذاری کسب خواهید کرد. از آنجایی که روند صعودی و یا نزولی بودن سهام یک نماد اغلب نمی ‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، بنابراین نیاز به دیدگاه دیگری جهت تحلیل روند سهام یک نماد برای زمان طولانی ‌تر در این جایگاه احساس می شود. محاسبه ارزش بازار برای نمادهای بورسی به وسیله فرمول زیر صورت می پذیرد :

تعداد سهام کل شرکت × قیمت هر سهم (قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی) = ارزش بازار

بر اساس فرمول فوق، تعیین ارزش بازار، بسته به دو پارامتر قیمت سهام و تعداد آن خواهد بود؛ به صورتی که با افزایش و یا کاهش قیمت سهام، ارزش بازار آن به صورت صعودی و یا نزولی عوض خواهد شد و از طرفی در صورت ثابت ماندن قیمت و افزایش تعداد سهام، ارزش بازار مشمول تغییر مثبت خواهد شد، به همین خاطر بسیاری از افراد تحت تاثیر این روند قرار گرفته و با افزایش ارزش بازار شرکتی، آن را بزرگ ‌تر و معتبرتر پنداشته و به سرمایه گذاری در آن می پردازند. این تفکر تا حدودی صحیح است و می‌ توان گفت ریسک سرمایه گذاری در این حالت کمتر خواهد بود، ولی نکته مهم دیگر این است که در شرکت های کوچک‌تر با ارزش دارایی پایین ‌تر، در صورت رشد سهام، سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران حاصل خواهد شد.

ارزش معاملات بورس

مورد دیگر مربوط به قیمت هایی است که خرید و فروش سهام شرکت با آن انجام می شود. امکان دارد این قیمت ها حقیقی نباشد و بارها مشاهده شده که قیمت سهامی به صورت غیر منطقی بیش از حد بالا و یا پایین است؛ از آنجایی که قیمت سهام یکی از پارامترهای محاسبه ارزش بازار است، لذا در صورت دستکاری قیمت، نمی ‌توان ارزش بازار آن شرکت را معیاری جهت سرمایه گذاری در نظر گرفت؛ در این شرایط می ‌توانید به بررسی قیمت سهام شرکت های مشابه آن بپردازید تا درک بیشتری از قیمت حقیقی کسب کنید.

آخرین موردی که در این بخش توجه به آن همواره توصیه می شود حجم معاملات بازار بورس است. حجم معاملات به معنی تعداد کل خریداران و فروشندگان و در کل میزان فعالیت بازار است. این مورد رابطه مستقیم با قیمت سهام داشته و اغلب رشد این دو را به موازات یکدیگر می ‌توان مشاهده کرد که گویای پویایی بازار در آن بازه زمانی است.

با استفاده از ارزش بازار میتوان به اطلاعات زیر دسترسی داشت :

  • ریسک سرمایه گذاری : ارزش بازار با ریسک سرمایه‌ گذاری یک رابطه معکوس دارد و این بدین معنی است که هر اندازه ارزش کل بازار یک سهم بیشتر باشد، سرمایه‌ گذاری در آن از خطر کمتری خواهد داشت و بالعکس. پایین بودن ارزش کل یک سهام یعنی که آن دارایی برای افزایش قیمت به اندازه مثلا ۳۰۰ درصد به حجم سرمایه کمتری در مقایسه با یک دارایی که حجم بازار بیشتری دارد، نیاز دارد. در نتیجه باید گفت که هر چقدر ارزش بازار یک دارایی پایین ‌تر باشد، ریسک بالاتری دارد، ولی در صورت حرکت صعودی، اغلب سودآوری خیلی خوبی در آینده به همراه خواهد داشت.
  • بررسی میزان اهمیت یک فناوری در بازار : می ‌توان پروژه‌هایی که دارایی کاربرد، اهداف و تکنولوژی‌ های مشابه ای هستند را یافت و با جمع کردن مقدار ارزش بازار و مقایسه آن با کل سرمایه موجود در بازار، میزان اهمیت و سهم یک نوع تکنولوژی را بدست آورد.
  • توانایی دست کاری در بازار بورس : گفتنی است که دست‌ کاری در بازار یکی از جنبه‌ های ارزش کل بازار است و اغلب بازارهای کم‌ ارزش اغلب بیشتر در معرض دست ‌کاری بازار قرار دارند.

نتیجه گیری و کلام آخر

در بحث تابلو خوانی بورس و بازار خوانی در بورس به همین روش اگر ارزش معاملات کل سهام را به صورت روزانه جمع کنیم، ارزش معاملات کل بازار حاصل می شود که یکی از معیارهای ورود نقدینگی به بورس تهران است. می توان گفت ارزش معاملات بورس به نوعی حجم نقدینگی که اکنون در بورس در جربان است را مشخص می کند و به عبارتی با استناد بر این موضوع می توان متوجه شده که آیا بازار بورس گسترش یافته و نقدینگی و پول جدید وارد این بازار شده یا خیر.

البته نمی توان گفت که ۱۰۰ درصد ارزش معاملات در بورس به رشد بازار بورس بستگی دارد، ولی با بررسی های صورت گرفته و تجربه گذشته ثابت شده است که معمولا هر زمان ارزش معاملات در بورس افزایش یابد، یعنی سرمایه و پول جدید وارد این بازار شده. نتیجه بررسی های انجام شده حاکی از آن است که وقتی ارزش معاملات بورس با افزایش مناسبی روبرو شود، قیمت سهام ها و همچنین شاخص بورس در یک بازه زمانی کوتاه با رشد چشم گیری همراه خواهد بود.

به غیر از ارزش معاملات در بورس ، حجم معاملات در یک سهم نیز میتواند نشان دهنده ورود نقدینگی و میزان سرمایه گذاری در بورس به حساب آید. به عبارتی که افزایش حجم و ارزش معاملات می تواند خبر از تزریق پول جدید در بورس دهد. با توجه به حجم معاملات یک نماد شرکت بورسی می توان میزان توجه سرمایه گذاران به آن سهم را دریافت و تجربه نشان داده پس از افزایش جحم معاملات در یک سهم باید شاهد افزایش قیمت آن سهم باشیم. در نهایت یکی از فاکتور هایی که می تواند نشانه رشد قیمت یک سهام باشد افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس است و از طرفی دیگر قیمت بالای یک سهم نمی تواند نشان دهند خوب بازده بودن آن سهام باشد و همچنین قیمت پایین یک سهم نیز نمی توند دلیل مناسبی برای عدم خرید سهم باشد.

ارزش یک معامله در بازار بورس هیچ زمان با اتکا بر یک مورد خاص تعیین نمی شود. جالب است بدانید که با توجه به نوع معاملات، دیدگاه های متفاوتی جهت دریافت سود وجود دارد و بسته به آن نیز روش های تحلیل مختلف و توجه به المان های متفاوتی پیشنهاد می ‌شود. مشخصا سرمایه گذاری طولانی مدت و کوتاه مدت، نوسان گیری در بازار بورس ، بورس کالا و یا اوراق بهادار و … هر کدام دارای ویژگی های خاص خود بوده و تحلیلی متفاوت برای هر یک نیاز خواهد بود.

امیدوارم از این مطلب آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال و یا ابهامی در خصوص ارزش معاملات بازار بورس داشتید، کافیست تا از بخش ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: