برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حجم مشکوک در بورس چیست – نحوه استفاده از فیلتر حجم مشکوک

یکی از مفاهیمی که تمامی افراد در بازار بورس شنیده اند، حجم مشکوک است. این طور که می گویند سهام های فلان حجم مشکوک خورده اند و در واچ لیست نگه دارید و در صورت صلاحدید ورود کنید. حالا سوال اصلی این است که حجم مشکوک در بورس به چه معناست و مفهوم حجم های مشکوک در بورس و چگونه می توان از فیلتر حجم مشکوک و یا سهام هایی که حجم مشکوک خورده اند، به عنوان سیگنال خرید و فروش در بورس استفاده نمود. در این مطلب آموزشی قصد داریم ببینیم حجم مشکوک در بورس چیست و آموزش استفاده از فیلتر حجم مشکوک به چه صورت است. این که بدانیم حجم مشکوک چیست و نحوه استفاده از فیلتر حجم مشکوک در سایت سازمان بورس به چه صورت است، در شناسایی سهام های مستعد رشد بورس کمک شایانی خواهد کرد. اگر علاقه دارید تا مفهوم حجم مشکوک در بورس را متوجه شوید، این مطلب راهنما می تواند بهترین آموزش را با زبان ساده به شما عزیزان بدهد.

حجم مشکوک در بورس

حجم معاملات از جمله موارد حائز اهمیت برای بررسی سهم است. گاهی حجم بسیار زیادی وارد یک سهم می شود که به آن حجم مشکوک می گویند. این نکته را در خاطر داشته باشید که همیشه حجم مشکوک به معنای صعودی شدن سهم نیست و در موقعیت های مختلف سهم نسبت به آن واکنش های گوناگونی از خود نشان خواهد داد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که منظور از حجم مشکوک در بورس چیست و دریافت سیگنال از حجم مشکوک به چه صورت است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام رایگان نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی می توان گفت که یکی از فاکتورهای مهم که در تحلیل ‌ها و الگوهای نموداری، حجم معاملات هر نماد است و در نمودارهای تحلیلی به صورت نرمال زمانی که قیمت سهام شرکتی روند صعودی طی می‌ کند، هم‌ زمان با آن حجم معاملات روند افزایشی به خود خواهد گرفت و به نوعی سیگنال خرید سهم از طریق فیلتر حجم مشکوک صادر می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مفهوم حجم معاملات

همان‌ طور که می ‌دانید روش ‌های گوناگونی برای تحلیل بازار بورس در راستای انجام سرمایه ‌گذاری سودآور وجود دارد که همه این روش ‌ها از پارامتر هایی تشکیل شده اند و در اکثر مواقع، این پارامترها ثابت هستند و تغییر در روش محاسبه و یا تاکید بر یک پارامتر قوی‌ تر می‌ شود. در حقیقت حجم معاملات نیز یکی از پارامترهایی است که تقریبا در تمامی روش‌ های تحلیلی کاربردهای بسیاری دارد. افرادی که از تکنیک تابلوخوانی در راستای انجام خرید و فروش های خود بهره می گیرند، با تکیه بر حجم معاملات و همچنین میانگین حجم ماه، معاملات خود را مدیریت می‌ کنند که کاری بسیار منطقی است.

یکی دیگر از روش ‌هایی که تحلیلگران بورس از آن بهره می برند، تحلیل تکنیکال به حساب می آید. در این روش از اندیکاتورهای گوناگونی کمک می گیرم که بعضی اوقات هدف آن ‌ها تعیین وضعیت فعلی بازار و گاهی تخمین وضعیت آینده آن است، ولی در تمامی این روش‌ ها ۳ پارامتر بازه زمانی، قیمت سهم و حجم معاملات سهم  بخش حائز اهمیتی از فرآیند را تشکیل می‌ دهند و در حقیقت حجم معاملات پارامتری است که موجب گسترش و توسعه اندیکاتورهای این روش تحلیلی شده است.

حجم مشکوک چیست

در پاسخ به این سوال که حجم مشکوک در بورس به چه معناست باید این طور بیان کرد که حجم یکی از فاکتور های مهم در تابلوی معاملات بورس است، حجم معاملات، تعداد سهام معامله شده در یک بازه زمانی معین می باشد. وقتی که حجم معاملات در یک نماد به صورت غیر عادی زیاد شود، به این منعنی است که سهم در اصطلاح با حجم مشکوک روبرو شده است، برای مثال فرض کنید در یک نماد در روز‌های عادی ۹۰۰ هزار سهم معامله می شود، اما در یک روز بصورت ناگهانی ۵  میلیون حجم می ‌خورد که این موضوع نشان دهنده حجم مشکوک و ورود سرمایه ای عظیم در سهم می باشد.

وقتی که یک سهم حجم مشکوک معملات داشته باشد، معمولا بعد آن سهم با تغییر مهم در روند یا تقویت سرعت تغییرات قیمتی روبرو خواهد شد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که به صورت قطعی نمیتوان گفت که با ورود حجم مشکوک به سهم باید منتظر بالارفتن قیمت سهم باشیم، دلیل آن هم این است که ممکن است حجم مشکوک گاها موجب کاهش قیمت سهم هم گردد. با تحلیل و بررسی حجم های مشکوک، می‌ توانیم روند آتی سهم را بهتر مشخص کنیم و آنقدر این موضوع برای برخی از تحلیلگران مهم است که به فیلترنویسی حجم مشکوک پرداخته و تعداد زیاد دیگری هم به دنبال فیلتر حجم مشکوک می باشند تا بتوانند به خوبی آنها را تشخیص دهند و از این اطلاعات استفاده لازم را ببرند. خبر خوب این است که در ادامه متن، فیلتر حجم مشکوک در بورس را آورده ایم تا بتوانید از آن در معاملات خود استفاده کنید.

مفهوم حجم های مشکوک در بورس

امکان دارد حجم معاملات هر نماد با توجه به اتفاقات مختلف مشمول تغییرات مثبت یا منفی شود، اما اغلب سهام شرکت‌ ها روند مشخصی را در بازار طی می ‌کند. این بدین معنی است که در واقع وقتی که حجم معاملات یک نماد به صورت غیرعادی و به یکباره افزایش یابد، اصطلاحا به آن حجم مشکوک گفته می شود. بدیهی است که این افزایش در یک روز طبیعی نبوده و نمادی که با حجم مشکوک مواجه است، امکان دارد برای صعودی قدرتمند آماده شده باشد.

حجم مشکوک در بورس

حجم مشکوک در بورس معمولا به معنای افزایش حجم معاملات یک نماد است، ولی کاهش آن نیز به صورت افت قیمت سهم مشاهده شده است. نکته مهم، تحلیل این افت و خیز و بررسی میزان واقعی بودن آن است. به عبارتی بالا رفتن حجم معاملات یک نماد، به معنای ورود سرمایه ‌ای چشمگیر به آن است، این ورود سرمایه در حالت نرمال، نشان از تغییر در روند کار شرکت مذکور در جهتی مثبت دارد، ولی چنانچه همچین تغییری اتفاق نیفتاد، افزایش قیمت کاذب خواهد بود.

فیلتر حجم مشکوک

در سایت سازمان بورس، فیلتر زیر را در قسمت دیده بان کپی کنید تا حجم های مشکوک بورس و سهام هایی که حجم مشکوک داشته اند رو به شما نمایش دهد :

(tvol)> [is5] && (tvol)>2*[is6]

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

تشخیص حجم مشکوک در بورس و دریافت سیگنال از آن

همان طور که پیش تر هم گفتیم، حجم یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل یک سهم می باشد که حتما باید به آن توجه شود. میتوان با بررسی حجم های وارد یا خارج شده از یک سهم برای تایید روندها و الگوهای نموداری استفاده کرد. این امکان وجود دارد که حجم مشکوک باعث کاهش یا افزایش قیمت سهم در کوتاه مدت شود، پس بسیار حائز اهمیت است، ولی چه زمانی این اتفاق می افتد؟

  • وقتی که نزدیک به یک حمایت بزرگ در سهم باشیم و در ادامه حجم مشکوک وارد سهم شود، احتمالا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
  • وقتی که نزدیک به یک مقاومت بزرگ در سهم باشیم و در ادامه حجم مشکوک وارد سهم شود، احتمالا شاهد کاهش در قیمت خواهیم بود.

تصویر زیر را مشاهده کنید، نمودار قیمتی زمانی که در ناحیه حمایتی با اولین حجم مشکوک مواجه می شود، یک حرکت صعودی را به صورت شارپ و در تایم فریم کوتاه مدت شروع می کند تا وقتی که به نواحی مقاوتی میرسد و همان طور که ملاحظه می کنید، سهم مجددا در این ناحیه با حجم مشکوک روبرو شده که این بار باعث افت و کاهش قیمت شده است.

تشخیص حجم مشکوک در بورس

ولی نکته مهم و سوال اصلی اینجاست که چه زمانی به سراغ حجم معاملاتی برای تشخیص حجم مشکوک برویم و پاسخ هم این است؛ وقتی که یک نماد در یک اصلاح یا روند نزولی بلند مدت قرار دارد و روز بعد با ۵ درصد مثبت بازگشایی میشود، سریعا باید به بررسی حجم بپردازید. اگر پس از بررسی متوجه شدید که حجم از میانگین حجم روزانه بالاتر بود، احتمال‌ برگشت روند وجود دارد.

حجم های مشکوک بورس چگونه ایجاد می ‌شوند؟

حجم مشکوک در نمادها، اغلب به صورت دستی و به وسیله اشخاص خاصی در بازار به وجود می آید. به عبارتی اتفاقات یک نماد به مرور در روند معاملات آن اثرگذار است و تغییر قابل توجه در یک یا چند روز خاص، از روال طبیعی حرکت بازار خارج است و احتمالا ارتباطی به تغییرات مثبت یا منفی آن شرکت ندارد. ایجاد حجم مشکوک در ابعاد کوچک به وسیله افراد و در ابعاد بزرگ ‌تر به وسیله شرکت ‌ها صورت می پذیرد.

جالب است بدانید که در این روند، ابتدا صف ‌های طولانی بابت خرید یک سهم، آن هم با قیمت بالاتر از ارزش واقعی خود، به وجود می آید و در ادامه با جمع شدن صدها سفارش عرضه در طول یک یا چند روز، توهمی مبنی بر سودده بودن آن ایجاد خواهد شد و در نهایت افراد زیادی به سمت انجام آن معامله سوق پیدا خواهند کرد و حجم خرید افزایش خواهد یافت.

چرا حجم مشکوک در بورس اهمیت دارد؟

حجم یکی از جنبه های مهم تحلیل به حساب می آید، به این دلیل که می­توان از آن برای تایید روندها و الگوهای نموداری بهره گرفت. یک حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین با حجم نسبتا بالا در مقایسه با یک حرکت مشابه با حجم اندک، به عنوان یک حرکت قوی ‌تر و مرتبط ­تر ارزیابی می ‌شود، پس اگر شما به یک حرکت قیمت بزرگ نگاه می کنید، باید حجم آن ‌را نیز ارزیابی کنید و ببینید که آیا حجم آن نیز نتیجه گیری های شما را تایید می کند یا خیر.

نکته مهم در خصوص حجم مشکوک

بعضی افراد خاص در بازار وجود دارند که دنبال سو استفاده ‌اند و سعی در ایجاد حجم ‌های مشکوک در سهم می کنند. روش آن‌ ها به این صورت است که با درست کردن صف‌ های خرید و فروش سهم را در قیمت‌ های پایین خریداری می کنند و همان سهم را قیمت ‌های بالا می فروشند. این اتفاق به وسیله افراد حقیقی در سهم های کوچک و به وسیله شرکت ‌ها در سهم ‌های بزرگ ­‌تر رخ می دهد و انگیزه اصلی آن‌ ها از این ترفند، سوق دادن قیمت به سمتی است که خریداران قصد رساندن سهم به آن را دارند.

این طور فرض کنید که شخصی حقیقی سهم مورد نظر خود را در قیمت مورد نظرش می خرد و برای این‌ که بتواند سهم را در قیمت ‌های بالاتر بفروشد، خود اقدام به تحریک قیمت به سمت بالا می ‌کند، این کار با گذاشتن سفارشات خرید متناوب در قیمت ‌های بالاتر از سفارشات معمول عرضه‌ کنندگان صورت می پذیرد. آن ‌ها با گذاشتن سفارشات خرید کلی در قیمت‌ های بالاتر به یک باره ده ‌ها و یا صدها سفارش عرضه را جمع آوری می ‌کنند که این کار در طول چند روز موجب درست شدن جو روانی و عطش خرید در سهم شده و امکان دارد برای سهم، صف خرید ایجاد کند.

نتیجه گیری و کلام آخر

بر اساس توضیحات ارائه شده در این مطلب می توان این طور نتیجه گرفت که تغییرات در حجم معاملات، در صورتی‌ که به مرور اتفاق بیفتد و تناقضی با میانگین حجم معاملات ماهانه همان نماد نداشته باشد، نقطه قوت برای آن شرکت و احتمالا گزینه خوبی برای سرمایه ‌گذاری خواهد بود، ولی رخ دادن تغییر به‌ صورت ناگهانی موجب ایجاد شک در واقعی بودن معاملات خواهد شد. هر چند مبنا قرار دادن یک عامل به منظور تصمیم ‌گیری در سرمایه‌ گذاری، هرگز توصیه نمی شود، ولی حجم معاملات از مواردی است که خود به تنهایی از اهمیت خاصی برخوردار است، لذا تشخیص حجم مشکوک در بورس نیز از نکات حائز اهمیت و وجه تمایز سرمایه گذار موفق و فرصت طلب با دیگر معامله گران در این بازار است.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری روی بازار سرمایه را دارید، بد نیست به حجم مشکوک در بورس هم توجه داشته باشید و با فیلتر حجم مشکوک در بورس ، این مورد رو در سهام های مختلف زیر نظر بگیرید. اگر این مقاله با عنوان حجم مشکوک در بورس برای شما مفید بوده، لطفا در بخش نظرات انتهای مقاله، نظر خود را ثبت و با ما و سایر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: