Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال 98 - بهترین بازار برای سرمایه گذاری | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸ – بورس یکه تاز میدان

در سالی که گذشت بسیاری از شاخص ها و فاکتور های مالی، رشدهای بسیار زیادی را تجربه کردند، اما کدام شاخص و یا بازارهای مالی رشد بهتر و بیشتری داشتند؟ در واقع سوالی که قصد داریم در این مقاله بهش جواب بدیم اینه که مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸ از چه قراره؟ در حقیقت در این مقاله بنا داریم به مقایسه بازدهی بازار هایی مانند؛ بورس، طلا و سکه، ارز، مسکن و حتی میزان سود بهترین سپرده های بانکی و دیگر بازارهای مالی موجود در ایران بپردازیم. لذا این مطلب جامع شما رو از تمامی مقالات و مطالب دیگر در این زمینه بی نیاز خواهد کرد، پس مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸ رو در این مقاله از کد بورسی دنبال کنید.

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال 98

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸

بازارهای مختلف مالی در سالی که گذشت چجوری بود؟ خوندن این مطلب در پایان هر سال میتونه زمینه ساز برنامه ریزی و همینطور پیدا کردن دید مناسبی برای سرمایه گذاری در سال آتی باشه. یعنی مثلا اگر بازاری رشد شارپ و چشم گیری در سال ۹۸ داشته، میتوان اینطور نتیجه گرفت که در سال آینده به نسبت سایر بازارهای مالی باید روند کند تری رو طی کنه و مواردی از این دست، لذا به هیچ عنوان ادامه مقاله مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸ رو از دست نده. در پایان مطالعه این مقاله خودت میفهمی که منظورم چی بود. در این مطلب نکاتی در خصوص با هر کدام از بازارهای مالی گفته میشه که حاصل سال ها تجربه تیم کارشناس کد بورسی هستش و در قالب یک مقاله مختصر و مفید در اختیارتون قرار گرفته، پس از این فرصت بدست اومده نهایت استفاده رو بکن.

بازار بورس و اوراق بهادار – پر بازده ترین بازار

جالبه بدونید که بازار بورس و اوراق بهادار در سال ۹۷ که افزایش قیمت های بی سابقه ای در فاکتور های اقتصادی و بازارهای مالی تجربه کرد، تنها با ۸۶ درصد رشد روبرو شد و از این لحاظ از بازار های دیگر مالی جامانده به حساب می آمد. از ابتدای سال ۹۸ بود که بازار بورس قدرت بسیار زیادی پیدا کرد و این نظریه که سال ۹۸ سال بورس هستش رو بیشتر از همیشه تقویت می کرد. در حال حاضر که این مقاله تهیه میشود، شاخص کل بازار بورس در کانال ۵۰۰ هزار واحدی در حال نوسان هستش و بعد از یک اصلاح ۱ هفته ای روند صعودی خود را از سر گرفته است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


باید دید که در این چند روز پایانی سال ۹۸ و بعد از تعطیلات عید، بازار سهام چه روندی رو به پیش میگیره. البته نکته بسیار مهم اینه که این بازار در سال ۹۸ نزدیک به ۲۰۰ درصد بازدهی داشته و این عدد میانگینی از انواع شاخص های موجود در این بازار هستش و این در حالی است که بعضی سهم ها از ابتدای سال ۹۸ تا به الآن، بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت رو تجربه کردند که این واقعا بی نظیر است!

همین امر موجب شد تا بازار بورس با بازدهی نزدیک به ۲۰۰ درصدی، بیشتری میزان بازدهی در میان بازارهای مالی را داشته باشد و سود بسیار زیادی را نصیب سهامداران انواع سهم ها کرده است. نکته ای که وجود داشت در خصوص با امسال این بود که تمامی شاخص های مالی رشد بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بودند و بازار سهام رشد مناسب و به اندازه ای را تجربه نکرده بود و همین امر موجب ورود نقدینگی بسیار زیاد پس از سال ۹۷ به بازار سهام بود.

بسیاری از افرادی که در بازار هایی مانند؛ ارز، طلا، سکه، ملک و مستقلات، خودرو و … سود خوبی را کرده بودند، به دنبال بازاری با پتناسیل رشد خوب میگشتند تا ارزش سرمایه خود را حفظ و حتی چند برابر کنند، چه بازاری بهتر از بازار سهام که از دیگر بازارهای مالی عقب مانده بود. همین موضوع مزید بر علت شد تا بازار بورس در سال ۹۸ با جذب سرمایه های سرگردان کوچک و بزرگ تبدیل به خواستگاهی امن و مناسب برای سرمایه گذاری بشه و همه افراد با هر میزان سرمایه ای قادر به معامله و کسب سود از این بازار باشند.

جالبه بدونید که تحلیلگران و کارشناسان بورسی و غیر بورسی، همچنان بر این باورند که بازار بورس ایران در سال ۹۹ نیز پتانسیل مناسبی برای رشد های مناسب خواهد داشت و حتی در پیش بینی ها و صحبت ها، رقم ۱ میلیونی رو برای شاخص کل بورس متصور می شوند. البته تنها موضوعی که الان تا حدودی مشخص است این است که روند کلی بازار بورس همچنان صعودی است و هر اصلاحی موقتی هستش و نمیتونه دلیلی بر ریزش بازار به حساب بیاد.

بازار ارز

همونطور که میدونید سال گذشته سال بسیار پر تلاطمی برای بازار ارزهای بین المللی بود و ارزهایی مانن؛ دلار، یورو، پوند، لیر و … رشد بسیار زیادی رو با توجه به تورم ، تحریم ها و عامل های دیگر اقتصادی تجربه کردند. همین امر موجب شد تا بانک مرکزی، سیاست های مالی بهتری را نسبت به گذشت در پیش بگیره و اون هم سیاست کنترل بازار ارز در سال ۹۸ بود. به همین خاطر این بازار نتوانست در سال ۹۸ مقصد خوبی برای سرمایه گذاران و حتی سفته بازان باشه و در حقیقت بازاری راکد و در مواردی با نوسان های بسیار جزئی بود. با توجه به افزایش قیمت دلار در ابتدای سال ۹۷ از حدود ۴ هزار تومن به ۱۸ هزار تومن! در سال ۹۸ شاهد رشد این بازار نبودیم تا حوالی بهمن و اسفند امسال که در واقع یک مقدار قیمت ارز روند صعودی به خودش گرفته که باز هم بانک مرکزی سعی در کنترل این بازار دارد.

در نظر داشته باشید که میزان تورم واقعی، تحریم های صورت گرفته، افزایش قیمت نفت و دیگر فاکتور های اقتصادی همگی دلیلی بر افزایش دوباره قیمت ارز است، اما بانک مرکزی با اتخاذ تصمیماتی، سعی در آروم نگه داشتن فعلی این بازار دارد. حال باید دید که این اقتصاد مریض و بدون برنامه ریزی به کجا خواهد رسید، ولی چیزی که واضح است این است که فاکتور و عامل اقتصادی مبنی بر کاهش و یا ثبات در بازار ارز وجود ندارد و این سیاست های کنترلی تنها در بازه زمانی مشخصی قادر به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و دیگر بازارهای مالی خواهد بود. بازار دلار در ۶ ماهه اول سال ۹۸ با ۱۱ درصد کاهش قیمت روبرو شد و در واقع افرادی که در ابتدای سال ۹۸ اقدام به خرید دلار در حوالی قیمت ۱۲ هزار تومن کرده بودند در انتهای ۶ ماه نخست سال با ۱۱ درصد افت قیمت این ارز مواجه شدند.

به عنوان مثال با توجه به رشد اقتصادی منفی و همین طور کاهش صادرات نفت باید با فشارهای افزایشی قیمت ارزها مواجه میشدیم که اینطور نشد و باید دید این سیاست های کنترلی و ایجاد ثبات مقطعی چه روندی را در آینده پیش خواهد گرفت.

 

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال 98

بازار سکه و طلا

بازار طلا هم در سال ۹۷ به مانند بازار ارز، مسکن، خودرو و … رشد بسیار زیادی رو تجربه کرده بود و همین موضوع موجب شده بود تا انتظار تورمی خیلی زیادی در سال ۹۸ از این بازار نرود. همانطور که انتظار می رفت بازار سکه و طلا در نیمه نخست سال با روند کاهشی روبرو شد، به نحوی که سرمایه گذاران عمده نگرانی بسیار زیادی را نسبت به این بازار داشتند. اما انس جهانی طلا با روند صعودی خوبی مواجه شد و همین امر موجب به خوش بینی این عده نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ شد.

همانطور که انتظار می رفت در نیمه دوم امسال شاهد روند صعودی بسیار آهسته قیمت طلا و سکه بودیم تا جایی که در اواخر بهمن و اسفند، قیمت این فلز جذاب افزایش قابل ملاحظه ای رو به خود دید و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز نزدیک به ۶۰۰ هزار تومن در حال معامله هستش و قیمت هر سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومن در حال معامله است که این ارقام میتونه بسیار خوشایند سرمایه گذاران طلا و سکه باشه، مخصوصا افرادی که در نیمه دوم سال ۹۸ اقدام به خرید سکه، طلا، شمس، آبشده و … کرده بودند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

طلا در سال ۹۷ رشدی معادل ۲۳۷ درصد رو پشت سر گذاشته بود و این انتظار میرفت که در سال ۹۸ نوسان کمتری رو ازش شاهد باشیم. شاید یادتون باشه که در اول فروردین سال ۹۷ قیمت هر سکه بهار آزادی ۱ میلیون ۱۵۰ هزار تومن بود و در انتهای سال به حوالی ۴ میلیون تومن هم رسید و انتظار تورمی به این اندازه نباید برای سال ۹۸ متصور میبود، ولی باز هم به نسبت بازار طلا هم رشد مناسبی رو به نسبت بعضی بازار های مالی دیگر برای سرمایه گذاران خود به همراه داشت.

بازار مسکن

بازار هم مسکن هم بعد از رشد شارپ و بی سابقه خود در سال ۹۷ به رکودی عمیق در سال ۹۸ رسید، تا جایی که تعداد معاملات در کلان شهر تهران کاهش بسیاری رو به خود دید. بازار ملک و مستقلات در سال گذشته به دلیل گران شدن مواد ساختمانی و همینطور قیمت زمین و سایر فاکتور های اقتصادی رشد بسیار رو تجربه کرد و همین موجب این تصور شد که بازار مسکن در سال ۹۸ نسبت به تورم رشد بسیار کمتری را شاهد خواهد بود که همین طور هم شد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

نکته مهم دیگر این بود که جذب سرمایه در این بازار بسیار نامناسب انجام شد و پس از کسب سودهای کلان از بازار مسکن در سال گذشته، جریان ورود نقدینگی به این بازار بسیار کند شد و همین امر موجب به وجود اومدن رکود در این بازار شد. نکته مهم دیگه این بود که انتظار تورمی بسیاری از افراد از کسب سود به وسیله خرید و فروش در بازار مسکن در سال ۹۸ روند کاهشی بسیار زیادی داشت. جالبه بدونید که در ۳ ماه اول سال ۹۸ بازار مسکن رشد ۱۷ درصدی دوباره ای رو به خود دید و همین امر موجب اشتباه بعضی افراد در خصوص با آینده کوتاه مدت این بازار شد.

در پایان سال ۹۷ به صورت میانگین، قیمت خرید متر مربع خانه در تهران ۱۱ میلیون تومان برآورد شده بود و این قیمت در مرداد ماه امسال به ۱۳ میلیون تومان رسید و این خودش جای تامل دارد. نکته بسیار مهمی که در بازار مسکن وجود دارد این است که در سال ۹۷ بیشتر قیمت املاک تهران و شهر های بزرگ افزایش داشت و سال ۹۸ نوبت به حاشیه شهر ها و آن جاهایی بود که قیمت آن ها در زمان صعود قیمت مسکن کلانشهر ها در سال ۹۷، تغییر متناسبی رو تجربه نکرده بود.

بله این قانون بازار مسکن است که در واقع به این معناست که قیمت املاک و مستقلات ابتدا در کلانشهر ها روند کاهشی یا افزایشی به خود گرفته و سپس این روند به حاشیه شهر ها و شهرهای کوچک تر خواهد رسید و در حقیقت میشه اینجوری گفت که قیمت مسکن در حاشیه شهر ها به صورت متاخر از قیمت مسکن در کلانشهر ها حرکت میکنه و همین نکته طلایی میتونه زمینه ساز کسب سود های کلان چه در روند های افزایشی و چه در روند های کاهشی بازار باشه. لذا با استفاده از همین نکته بسیاری از افراد سود های بسیار خوبی از بازار راکد مسکن در سال ۹۸ کسب کردند.

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال 98

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نوپا بودن در دنیا و مخصوصا در ایران کمی مورد اجهاف قرار گرفته. چون بحث خاصی راجبش به عمل نمیاد و من هم از قصد این مورد رو در کنار دیگر بازار های مالی عنوان کردم تا ثابت کنم که این بازار جذاب و نوسانی هم چیزی کم از بقیه نداره که هیچ، میتونه خیلی سودآور تر و جذاب تر از بقیه هم باشه. بازار رمزارز ها در سالی که گذشت روند صعودی همراه با نوسان ها شدیدی رو به خودش دید. اول باید بگیم که در دنیا ارزهای دیجیتال، بیت کوین هستش که حاکمیت رو در اختیار داره و قیمت سایر آلت کوین ها تا ۷۹ درصد به روند قیمتی بیت کوین وابسته هستش. بیت کوین از ابتدا تا به الآن که نزدیک به ۱۳ سال میشود رشدی را به خود دیده است که هیچ بازار دیگری به خود ندیده است! قیمت بیت کوین تا قیمت ۱۷۳۰۰ دلار هم بالا رفت که مربوط به اوایل سال ۲۰۱۸ میشه که توجه بسیار زیادی رو به خودش جلب کرد.

قیمت فعلی بیت کوین حوالی ۹ هزار دلار بود تا بیماری کرونا در دنیا مشکلاتی رو برای فاکتور های اقتصادی به وجود آورد که بیت کوین و دیگر رمزارزها نیز بی نصیب نبودن و اغلب کاهش قیمت های ۴۰ تا ۵۰ درصدی رو در همین هفته متحمل شدند که میتونه فرصت خیلی خوبی برای ورود به این بازار باشه، به این دلیل که بازار رمزارز ها به همان اندازه که کاهش های شارپی را تجربه کرده است، به همان میزان افزایش قیمت های روزانه و هفتگی بسیار زیادی رو به خودش دیده و همین موضوع میتونه زمینه ساز ورود شما به این بازار جذاب باشه.

نکته مهم این هستش که شما با خرید رمزارزها به ۲ روش قادر به کسب سودید؛ هم افزایش قیمت دلار در ایران و هم افزایش قیمت بیت کوین در دنیا که خود این موضوع بسیار جذابه. قیمت کنونی بیت کوین ۴۶۰۰ دلار هستش و قیمت اتریوم ۱۰۴ دلار که این قیمت ها در سال ۹۹ میتونه خیلی بیشتر از این عددها باشه.

نتیجه گیری

امیدوارم از این مقاله با عنوان مقایسه بازدهی بازارهای مختلف سال ۹۸ نهایت استفاده رو برده باشید و دید اقتصادی خوبی به شما در خصوص با سال ۹۸ داده باشه. توجه داشته باشید که فعالیت در بازارهای مالی مانند بورس با میزان بازدهی که داشته یک مقدار باید محتاطانه تر صورت بگیره و باید وارد سهم های بشید که از لحاظ بنیادی قوی تر هستند، نقد شوندگی بالایی دارند و از لحاظ میزان رشد در سال ۹۸، همگام با شاخص کل حرکت نکرده و در واقع از بازار جامانده اند. برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه هم به نوع انتظاری که دارید دقت کنید و همچنین قیمت دلار در ایران و قیمت انس جهانی طلا در دنیا را مد نظر خود به منظور خرید قرار دهید تا بیشترین میزان سود و یا کمترین میزان ضرر حاصل شود. به شخصه سرمایه گذاری در بازار ارز رو پیشنهاد نمیکنم و نظری هم راجبش ندارم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در خصوص با بازار رمز ارزها باید بگم که این بازار پتانسیل بسیار زیادی برای سودآوری داره و میتونه در کوتاه مدت، میان مدت و حتی بلند مدت سود خوبی رو نصیبتون کنه. البته نشون داده که اتفاقات اقتصادی و سیاسی دنیا اثر بسیار زیادی روی قیمت آن ها داره، پس شرایط سیاسی و اقتصادی دنیا رو هم در زمان خرید ارزهای دیجیتال لحاظ کنید. برای هر نوع سرمایه گذاری اول نیاز به اطلاع و آگاهی از اون بازار خواهید داشت و این نکته مهمی بود که باید در انتهای مقاله بهش اشاره کنم. براتون آرزوی سالی خوب و پر برکت دارم.

برای دوستانتان بفرستید: