برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سود نقدی سهام در بورس – نحوه دریافت سود مجامع شرکت ها در بورس

همان طور که میدانید به دو روش می توان از بازار سرمایه کسب درآمد کرد؛ اولی دریافت سود نقدی سهام در بورس و دومی هم سود حاصل از خرید و فروش سهام در بورس است. برای دریافت سود نقدی سهام در بورس باید میزان سود تقسیمی هر شرکت به ازای هر سهم را به روش اعلامی شرکت از آن دریافت کنید که در انتهای سال مالی شرکت که معمولا اسفند ماه است، بین سهامداران تقسیم می گردد. در این مطلب آموزشی قصد داریم تا در خصوص نحوه دریافت سود مجامع شرکت ها در بورس صحبت کنیم و سیستم واریز مستقیم سود شرکت به شماره شبای اعلام شده توسط افراد در سامانه سجام را مورد تجزیه و تحلیل خود قرار دهیم. همچنین توضیح خواهیم داد که نحوه تقسیم سود بین سهامداران به چه شکل است و قیمت سهام بعد از تقسیم سود چه تغییراتی می کند و سود سهام عدالت بورسی هم در این موضوع جای می گیرد یا خیر و به صورت کلی سود سهام به چه کسانی تعلق می گیرد ، پس در ادامه این مقاله راهنما با عنوان سود نقدی سهام در بورس با ما همراه باشید.

سود نقدی سهام در بورس

جالب است بدانید که برای بیشتر سرمایه‌ گذاران، سود نقدی سهام در بورس از جذابیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که سود نقدی که به‌ صورت وجه نقد بین سهامداران آن تقسیم می ‌شود، برخلاف افزایش قیمت سهام، برای سهامداران قابل لمس ‌تر است. در این مقاله بنا داریم به مباحثی ساده‌ تر درباره سود نقدی سهام بپردازیم. سود نقدی سهام یا همان DPS ، مبلغی است که شرکت از سود ساخته شده به سرمایه‌ گذاران می پردازد. می توان گفت که بر اساس قانون تجارت، شرکت ‌های سهامی عام بعد از پایان سال مالی، موظف به برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارائه گزارش عملکرد اقدامات ۱ ساله خود هستند و باید درباره برخی امور شرکت ازجمله میزان تقسیم سود تصمیم ‌گیری ‌‌های لازم رو انجام دهند.

در بیشتر مواقع پیچیده ترین قسمت در برگزاری مجمع، تصمیم ‌گیری در خصوص با تقسیم سود بین سهامداران است، دلیل آن هم این است که سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه ‌گذاری خود، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارائه می ‌کنند و در مقابل، مدیران شرکت‌ ها برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به تقسیم سود ندارند. این موضوع را در نظر داشته باشید که تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه اتخاذ می شود، به صورت خلاصه در یک گزارش بانام خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در وب سایت کدال انتشار داده می شود. شرکت ‌های سودده سالیانه یکبار به سهامداران خود، سود نقدی یا همان DPS را می پردازند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته این را هم در نظر داشته باشید که امکان دارد یک شرکت در یک سال مالی نتواند هیچ سودی را حاصل کند و زیان ‌ده باشد. از طرفی امکان دارد شرکت بتواند به ازای هر سهم مقداری سود محقق کند، اما در مجمع تصمیم گرفته شود هیچ سود نقدی تقسیم نشود. بنابراین تصمیمات مجمع متناسب با شرایط محقق شده سودآوری شرکت، هر دو در تقسیم سود نقش بسیار مهمی را بازی می کنند. بر اساس دستورالعمل اجرایی توقف نماد شرکت‌ های بورسی، نماد بورسی حداکثر ۲ روز کاری پیش از تشکیل جلسه مجمع متوقف خواهد شد تا برای برگزاری و اتخاذ تصمیم در مجمع، آماده شود.

همان طور که می دانید در زمان توقف نماد، سهامداران تا بازگشایی دوباره نماد قادر به خرید و فروش سهم آن شرکت نیستند. سیاست تقسیم سود یک شرکت باید همواره دو هدف را تأمین کند، اول تهیه نقدینگی لازم برای تداوم رشد شرکت و دوم افزایش ثروت سهامداران. لذا در مورد شرکت ‌های رشدی که اجرای طرح‌ های توسعه را در دست دارند، سیاست تقسیم سود پایین در اولویت است و برعکس شرکت ‌هایی که به دوران رشد و بالندگی و ثبات خود رسیده ‌اند، قادرند با تقسیم مناسب سود سهام، انتظارات سرمایه‌ گذاران را تا حدود زیادی پاسخگو باشند، بدون آن که مشکلی در روند فعالیت شرکت به وجود آید.

قیمت سهام بعد از تقسیم سود

پرداخت سود نقدی موجب خواهد شد تا ارزش قیمت هر سهم به اندازه سود نقدی سهم کاهش پیدا کند ولی در عوض سهم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود و این موضوع را جبران خواهد کرد. به عنوان مثال چنانچه قیمت سهام یک شرکت ۱۰۰۰ تومان باشد و ۵۰ تومان سود تقسیم کند، در زمان بازگشایی نماد ۵۰ تومان از قیمت سهم کم می شود، البته این رو هم باید در نظر داشت که بعضی اوقات اوقات این کاهش قیمت اتفاق نمی افتد، مثلا در حالتی که شرکت سودی را تقسیم نکند و یا شرکت ضرر ده باشد، هیچ گونه کاهش قیمتی روی قیمت سهم اعمال نخواهد شد.

روند پرداخت سود نقدی سهام در بورس سهام چگونه است؟

بعضی از شرکت‌ های بورسی که سودده اند در انتهای سال مالی مبلغی را تحت عنوان سود هر سهم به دست می آورند و مقداری از این سود را نیز به عنوان سود نقدی سهام تقسیم می کنند. شایان ذکر است که درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه به وسیله اعضای هیئت مدیره پیشنهاد شده و در مجمع تصویب خواهد شد. مجمع عمومی عادی سالیانه باید حداکثر ۴ ماه بعد از پایان سال مالی برگزار شود و مهلت قانونی پرداخت سود نقدی سهام نیز حداکثر ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع است. اعلام مقدار سود نقدی سهام و زمان دریافت آن از طریق سایت کدال صورت می پذیرد.

بیشتر شرکت ‌ها از سهامداران درخواست می کنند تا شماره حساب خودشان را برای امور سهام بفرستند تا سود واریز شود، برخی دیگر از شرکت‌ ها ولی سود را از طریق بانک می پردازند و سهامداران برای دریافت سود با مدارک خود به شعب بانک مشخص شده مراجعه می کنند و سود خود را نقدی دریافت می کنند. ترکیبی از این دو روش نیز در برخی موارد برای پرداخت سود نقدی مورد استفاده قرار می گیرد.

سود سهام به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

بسیاری از اوقات برای افرادی که به اخیرا سرمایه گذاری در بورس را شروع کرده اند، این سوال پیش می آید که آیا اگر سهام یک شرکت را چندروز قبل از برگزاری مجمع خریده باشیم، آیا سود نقدی به ما تعلق می‌ گیرد؟ حداقل چند روز باید صاحب سهم باشیم تا سود نقدی را بتوانیم دریافت کنیم؟ در پاسخ باید گفت که فرقی ندارد شما چه مدت سهام آن شرکت را داشته ‌اید، چه ۱ سال باشد و چه یک‌ روز قبل از بسته شدن نماد برای مجمع، تنها شرط دریافت سود نقدی سهام این است که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحب آن سهم باشید. اطلاعات بیشتر در خصوص با اینکه سود سهام به چه افرادی تعلق می گیرد را می توانید در مقاله قبلی ما با عنوان ” سود تقسیمی سهام (DPS) چیست و در چه صورتی به ما تعلق می گیرد؟ ” مطالعه فرمایید.

سود نقدی سهام در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی افراد به نگهداری سهم تا زمان برگزاری مجمع علاقه‌مند نیستند. نوسان‌ گیران و افرادی که علاقه ندارند سرمایه‌ خود را چند روز به دلیل بسته بودن نماد برای مجمع بلوکه ببینند، اغلب پیش از برگزاری مجمع سهم ‌خود را به فروش می رسانند. در ادامه دلایل خرید و فروش سهم قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه سهام را بررسی خواهیم کرد :

دلایل فروش سهم پیش از برگزاری مجمع

  • کم ‌بودن مقدار سهام
  • ترس از افت بیشتر قیمت پس از مجمع
  • جلوگیری از بلوکه ‌شدن چند روزه سرمایه شخص
  • نبود انتظار مثبت نسبت به درصد سود تقسیمی در مجمع
  • بعضی مشکلات دریافت سود نقدی سهام مثل تاخیر در پرداخت و …

دلایل خرید سهم پیش از برگزاری مجمع

  • سرمایه‌ گذاران محافظه‌ کار که به ریسک بالا تمایلی ندارند
  • سرمایه‌ گذاران مبتدی که اخیرا سرمایه ‌گذاری را آغاز کرده اند و به دنبال تجربه شرکت در مجامع بورسی هستند و همچنین قصد دارند طعم اولین سود را بچشند
  • سرمایه‌ گذارانی که به هر علتی به جریانی از وجوه نقد احتیاج دارند تا توسط آن هزینه ‌های زندگی را پرداخت کنند

سود نقدی سهام در بورس

سود نقدی دو شرکت چگونه باهم مقایسه می شود؟

سود نقدی یک شرکت فناوری و یک شرکت خودرویی هر دو به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان است. قیمت سهام شرکت فناوری ۴۰۰ تومان و قیمت هر سهم شرکت خودرویی در بازار ۸۰۰ تومان است، حال کدامیک از این شرکت ‌ها به منظور سرمایه گذاری با هدف دریافت سود نقدی گزینه به مراتب مناسب تری به حساب می آید؟ با این وجود که سود هر دو شرکت یکسان است، ولی باید قیمت سهام را در نظر داشت. این طور به قضیه نگاه کنید، شما با پرداخت ۸۰۰ تومان به ازای هر سهم شرکت خودرویی، ۱۰۰ تومان سود نقدی به ازای هر سهم کسب می کنید، این در حالی است که با همین ۸۰۰ تومان می توانید ۲ برگه سهم از شرکت فناوری را تصاحب کنید و ۲۰۰ تومان سود نقدی به دست بیاورید، لذا زمانی که سود نقدی دو سهم متفاوت یکسان است، برای محاسبه درصد سود نقدی باید به قیمت سهم توجه داشت.

سود سهام چگونه محاسبه می شود ؟

فرمول محاسبه درصد سود نقدی شرکت به صورت زیر است :

سود نقدی سهام در بورس

پس مقایسه سود نقدی دو شرکت به وسیله محاسبه درصد سود نقدی صورت می پذیرد، هر شرکتی که درصد سود نقدی بالاتری داشته باشد از دید علاقه ‌مندان به سود نقدی، سرمایه‌ گذاری بهتری به حساب می آید.

روش اطلاع از مقدار سود سهام و روش پرداخت

به منظور دسترسی به اطلاعات سود نقدی سهام شرکت ‌ها، قادرید با روش زیر، مقدار سود یک شرکت را در سال مالی خاص را محاسبه کنید :

  1. وارد سایت codal.ir شوید
  2. روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک نمایید
  3. در فیلد نماد، نماد بورسی شرکت را تایپ کنید
  4. گزینه نوع اطلاعیه را روی “زمانبندی پرداخت سود” قرار دهید
  5. در پایین فرم، روی دکمه جستجوی اطلاعیه‌ ها کلیک نمایید
  6. چنانچه اطلاعیه ‌ای ارسال شده باشد، روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون ‌ها، به صورت فایل pdf یا عکس دانلود کنید
  7. در اطلاعیه، اغلب شیوه دریافت سود عنوان شده است.

دلایل سرمایه گذاری بلند مدت روی شرکت های سودده

  1. سود نقدی سهام، بیانگر یک شرکت پایدار و استوار است. شرکت ‌هایی که سوددهی مناسبی دارند، اغلب سود نقدی خوبی هم بین سهامداران خود تقسیم می کنند. البته این رو هم در نظر داشته باشید که این موضوع در صنایع مختلف متفاوت است. این امکان وجود دارد که یک شرکت در صنعت املاک و مستغلات به علت نیاز برای نقدینگی برای اجرای پروژه‌ های آینده، نیاز به نقدینگی داشته باشد و با وجودیکه سود خوبی محقق کرده است، سود بسیار پایینی را بین سهامداران خود تقسیم نماید.
  2. شرکت هایی که سود نقدی محقق شده بالایی دارند، اغلب در مقایسه با دیگر شرکت ‌ها در زمان افت بازار، قیمت سهام‌ شان افت کمتری را تجربه خواهد کرد. هر اندازه به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نزدیک ‌تر باشد، این ثبات قیمتی بیشتر قابل دیدن است.
  3. سود نقدی یک جریان ثابت و مداوم پول نقد را برای سرمایه‌ گذار به دنبال دارد. از این پول می ‌توان برای سرمایه‌ گذاری بیشتر و در نتیجه کسب سود بیشتر بهره گرفت.

روش جدید واریز مستقیم سود نقدی سهام به حساب سهامدار

اخیرا صحبت های بسیاری راجب نارضایتی سهامداران از روش های پرداخت سود نقدی سهام در بورس به وجود آمد که همیشه هم وجود داشت! در این بین از همان ابتدا یکی از دلایلی که سامانه سجام ایجاد شد، پرداخت نقدی سود سهام از این طریق بود و قرار بود تا از طریق سامانه سجام بورس ، سود نقدی به حساب سهامداران واریز شود، ولی به این موضوع اهمیتی نمی دانند تا این که به دلیل بیماری کرونا و نارضایتی بسیاری از مردم که نمی خواستند برای مبالغی کم در صف بانک های مختلف قرار بگیرند و دلایل دیگر، بعضی از شرکت های فهیم بورسی، تصمیم به پرداخت سود نقدی سهام خود از طریق این سامانه کردند و سود سهام را هرچقدر که بود، مستقیم به حساب بانکی که سهامدار به بورس داده بود، واریز کردند که به من هم به نوبه خودم از این شرکت ها ممنونم و امیدوارم ایم روش پرداخت نقدی سهام، برای تمامی شرکت های بورسی و فرابورس اجباری شده و زین پس شاهد نارضایتی سهامداران در این زمینه نباشیم.

تفاوت سود نقدی سهام در بورس و سود بانک

این دو را باهم اشتباه نگیرید. بیشتر شما با سود بانک آشنایی دارید. به خاطر این که از کودکی پول خود را در بانک ‌ها پس ‌انداز کردید و ماهیانه مبلغی را به‌ عنوان سود گرفته اید، ولی سودی که بانک به شما می‌ دهد با بازده سهام چه تفاوتی دارد؟ در حقیقت تفاوت اصلی در نوع سرمایه‌ گذاری ‌است.

زمانی که شما در بانک سرمایه گذاری می کنند، پول خود را به بانک قرض داده ‌اید و بانک تعهد کرده مبلغی را به‌ عنوان حداقل سود تضمینی به شما بپردازید، ولی زمانی که سهام خریداری می کنید، مالک قسمتی از شرکت می شوید و همچنین در جلسات و مجامع شرکت می ‌کنید، اعضای هیئت ‌مدیره و مدیران را انتخاب می‌ کنید و مدیران به نمایندگی از شما شرکت را اداره می‌ کنند و در انتهای سال چنانچه فعالیت ‌های شرکت سودآور بود، درصدی را به‌ عنوان بازده نقدی و به اندازه تعداد سهامتان دریافت می کنید، ولی تضمینی برای پرداخت این سود و مقدار آن وجود ندارد. این نکته را در خاطر داشته باشید که دریافت سود سالیانه سهام اخیرا خیلی مورد توجه سهامداران نیست و بیشتر تورمی که در قیمت های سهام شرکت های مختلف ایجاد کرده، نوسان گیری در بازار بورس و … فعالیت های به شدت سوددهی به حساب می آیند.

دلایل عدم پرداخت سود نقدی سهام

  1. یکی از علت های اصلی برای عدم پرداخت سود سهام نقدی، نقدینگی شرکت است. وقتی که شرکت با کاهش درآمد یا افزایش هزینه مواجه می شود، نقدینگی باقی مانده برای سود سهام در پایان سال هم کاهش می یابد، لذا آن شرکت بورسی دیگر سود نقدی پرداخت نخواهد کرد و همین موضوع موجب کاهش سرمایه گذارن خواهد شد. چنانچه وضعیت نقدینگی شرکت مناسب نباشد، ایم احتمال وجود دارد سود تقسیمی در مجمع عدد بالایی تصویب نشود. در این شرایط معمولا پرداخت سود نقدی، در انتهای مدت قانونی زمان پرداخت سود، صورت می پذیرد.
  2. بعضی از شرکت‌ ها بعد از سوددهی تصمیم به توسعه فعالیت می دهند و در نهایت می دانیم که پیشرفت و توسعه به نقدینگی نیاز دارد و این موضوع می تواند باعث افزایش هزینه های شرکت شود و امکان دارد برای تامین مالی این طرح‌های توسعه از سود انباشه استفاده نماید، بنابراین در این شرایط احتمالا میزان سود نقدی سهام کاهش یابد یا این که به صورت موقت تعلیق گردد.
  3. ایجاد هزینه‌ های پیش ‌بینی نشده برای شرکت موجب کاهش سوددهی خواهد شد، به عنوان مثال پیش آمدن یک مشکل حقوقی برای شرکت، نیاز فوری شرکت برای تعمیرات، به روز کردن تجهیزات و …، بنابراین در این شرایط شرکت مجبور است سود حاصل شده را در جای دیگری خرج کند. در این شرایط، البته سود سهام در سال‌های مالی بعد به محض این که هزینه ‌های پیش ‌بینی نشده از بین رفت، احتمالا دوباره پرداخت می شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

در سرمایه ‌گذاری باید در نظر داشته باشیم که در کنار درصد سود نقدی، فاکتورهای دیگری نیز حائز اهمیت هستند. سرمایه‌ گذاری فرایندی است که کاملا در اشخاص متفاوت است، به خاطر این که سطح ریسک ‌پذیری، سرمایه شخص، سبک زندگی و حتی شخصیت فرد با دیگر افراد متفاوت است. بعضی از افراد بر این باورند که صرفا به این دلیل که سود نقدی یک شرکت بالاست، سهام آن شرکت را خریداری کنند و تا سال ‌ها نگهداری نمایند، اما برخی دیگر نوسان‌ گیری را ترجیح می ‌دهند و از شرکت در مجامع شرکت‌ ها می گریزند. ترکیبی از این دو استراتژی نیز به وسیله برخی سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران پیاده سازی می گردد. تصمیم‌ گیری در نهایت برعهده شماست و قادرید طبق  تاریخچه سود نقدی شرکت‌ ها و سایر اطلاعاتی که در دسترس دارید تصمیم صحیح را بگیرید.

تجربیات و دیدگاه‌ خودتان را در رابطه با سود نقدی سهام با ما و سایر خوانندگان کد بورسی به اشتراک بگذارید. در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان سود نقدی سهام در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: