برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی چیست + راهنمای سرمایه گذاری

اخیرا و با فراگیر شدن سرمایه گذاری در بورس ایران، افراد تازه وارد و بعضا کهنه کار بازار بخشی یا کل سرمایه خود را در صندوق های سهامی سرمایه گذاری کرده اند و بعضا ریسک های بازار را بسیار کاهش داده اند و در زمان صعود نیز سودهای بسیار خوبی را کسب کرده اند. سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ریسک به مراتب کم تری از سرمایه گذاری مستقیم در بورس دارد، چرا که افراد خبره و مطلع پشت این گونه سهام ها هستند و به همین اندازه که سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ریسک بیشتری از خرید مستقیم سهام دارد، در زمان سوددهی نیز می تواند سودهای به مراتب بیشتری را برای سرمایه گذار محقق کند در عین حال که سرمایه گذار وقتی برای رصد بازار سرمایه و خرید و فروش نمی گذارد و اگر هم مبتدی باشد، می تواند بهترین سوددهی را با توجه به آگاهی اش از بازار کسب کند. حال این که سرمایه گذاری در صندوق های سهامی چیست و چطور باید در آن سرمایه گذاری کنیم و چه شرایطی برای خرید واحدهای صندوق های سهامی وجود دارد را در این مطلب به صورت کامل توضیح دادیم.

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی

یکی از حائز اهمیت ترین معیارها در زمان سرمایه‌ گذاری، میزان ریسک پذیری شخص سرمایه گذار است. صندوق های سرمایه گذاری سرمایه خرد را از افراد جمع ‌آوری کرده و در دارایی ‌های گوناگون سرمایه گذاری می ‌کنند و در نهایت افراد با هر روحیه و سلیقه‌ ای را به خود جذب می ‌کنند. اگر شما ریسک‌ پذیری بالایی دارید و قادرید برای رسیدن به سود بیشتر عواقب ناشی از ریسک کردن را متحمل شوید، یکی از بهترین گزینه های سرمایه‌گذاری برای شما صندوق سرمایه گذاری سهامی به شمار می رود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


صندوق سهامی نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که بیشتر سبد دارایی آن را سهام شرکت ‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل داده اند. این صندوق ‌ها بر خلاف صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا تقسیم سود دوره ‌ای نخواهند داشت. سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است یعنی سرمایه‌ گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود به دست می آورند و همان‌ طور که گفتیم، این صندوق ‌ها معمولا تقسیم سود دوره ‌ای ندارند. صندوق های سهامی کوچک اغلب بین ۵ تا ۵۰ هزار و صندوق های سهامی بزرگ بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد سرمایه ‌گذاری قابل انتشار دارند.

در نظر داشته باشید که سیاست مالی این صندوق ها از جمله سوددهی، سیاست مدیریتی، ترکیب دارایی ‌ها و … در امیدنامه آن‌ ها عنوان شده است و بهتر است همواره پیش از سرمایه گذاری در صندوق‌ ها امیدنامه آن‌ ها را دقیق مطالعه نمایید. به منظور انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید به کارنامه صندوق در سال‌ های پیش و میزان بازدهی آن توجه داشته باشید. این صندوق ها به علت سرمایه گذاری بخش عمده ای از سرمایه در بازار سهام نسبت به سایر صندوق ‌ها از ریسک بیشتری برخوردار هستند و در نتیجه انتظار سود بیشتری نسبت به دارایی ‌های با درآمد ثابت مثل سپرده‌ های بانکی و اوراق مشارکت دارد، لذا صندوق سهامی بیشتر برای افراد ریسک پذیر با دید سود در بلند مدت گزینه مناسبی می باشد. شایان ذکر است که صندوق های سهامی اغلب ضامن نقدشوندگی ندارند و مثل یک سهام عادی در بورس قابلیت خرید و فروش دارند.

نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری سهامی

همان طور که پیش تر گفتیم، قسمت اعظمی از دارایی ‌های صندوق سهامی را سهام شرکت‌ های بورسی تشکیل می ‌دهد، لذا به دلیل نوسانات بازار بورس ریسک سرمایه‌ گذاری در این نوع صندوق‌ ها به نسبت دیگر صندوق های سرمایه گذاری بیشتر است، بنابراین قیمت واحدهای صندوق ‌های سهامی نوسانات زیادی دارد و امکان دارد در بازه‌ های گوناگون کوتاه مدت نزولی باشد، ولی همان طور که بیان کردیم، این نوع از صندوق‌ ها مناسب افراد با دید بلند مدت هستند و در بلند مدت قیمت واحد صندوق افزایش پیدا خواهد کرد.

جالب است بدانید که صندوق های سهامی در دوران رونق اقتصادی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند، ولی هیچ گونه تضمینی برای عملکرد مطلوب صندوق ‌های سهامی در دوران رکود اقتصادی وجود ندارد و حتی این امکان وجود دارد که این صندوق ‌ها در دوران رکود زیان ده نیز شوند. البته که باید این نکته را در نظر داشت که ریسک صندوق ‌های سهامی با استفاده از مدیریت حرفه‌ ای و به کارگیری دانش تخصصی قابل کنترل است و نسبت به سهام های عادی بازار کاهش پیدا می کند، ولی به علت طبیعت نوسانی بازار سهام، نمی ‌شود مقدار ریسک این صندوق‌ ها را به صفر رساند.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری چیست | بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام


مرسوم ترین روش دسته بندی انواع صندوق سرمایه‌ گذاری بر مبنای ترکیب دارایی ‌های صندوق‌ هاست. صندوق سهامی ۷۰ تا ۹۵ درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه گذاری می‌ کند و مابقی سرمایه به میزان ۵ تا ۳۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت مثل سپرده ‌های بانکی، اوراق مشارکت و دیگر دارایی‌ های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می نماید.

صندوق سرمایه گذاری سهامی مناسب چه افرادی است؟

طبیعت بازار سهام به شکلی است که در بلند مدت عملکرد بهتری از خود نشان می دهد، به صورتی که با صرف وقت و استفاده از دانش تخصصی در بلند مدت سودآور است، لذا صندوق‌ های سهامی برای افرادی مناسب است که علاقه ‌مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه ‌گذاری در بانک هستند، ولی وقت و دانش کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارند.

چقدر سرمایه برای مشارکت در صندوق‌ سهامی نیاز است؟

به منظور سرمایه گذاری در صندوق‌ های سهامی می بایست حداقل ۱ واحد یا یونیت سرمایه گذاری بخرید. شایان ذکر است که واحد یا یونیت سرمایه گذاری کوچک ترین عضو سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه گذاری به حساب می آید. البته برخی از صندوق‌ ها مقدار حداقل سرمایه گذاری را ۱۰ واحد سرمایه گذاری یعنی حدودا ۱ میلیون تومان در نظر گرفته اند که در واقع همه این موارد در اساسنامه و امیدنامه صندوق ‌ها به صورت شفاف بیان شده است و قبل از اقدام برای سرمایه گذاری باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

سود صندوق‌ های سهامی چقدر است؟

به منظور تعیین سود صندوق ‌های سهامی نمی ‌توان عدد مشخصی را بیان کرد، چرا که این موضوع به عملکرد آن صندوق بستگی خواهد داشت. در بازار بورس بیشتر از ۵۰۰ شرکت از صنعت‌ های گوناگون در حال فعالیت هستند و وضعیت هر کدام متفاوت و منحصر به فرد است. باید دید تصمیم مدیریت آن صندوق، سرمایه‌ گذاری بر روی کدام صنعت بوده است. امکان دارد در طول یک دوره صنعت دارویی بازدهی مناسبی داشته باشد و طی همان دوره صنعت سیمان با افت قیمت روبرو شده باشد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام

پس عملکرد صندوق برای سرمایه ‌گذاری در صنعت دارویی یا سیمانی است که تعیین می کند چقد سود به دست آورده است، ولی به صورت کلی سود یا زیان صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سهامی از محل تفاوت قیمتی که بین خرید و فروش است به دست می آید. چنانچه قیمت واحدهای صندوق افزایش پیدا کند، سرمایه‌ گذاران سود به دست می آورند و چنانچه قیمت آن ها با کاهش مواجه شود، متحمل زیان خواهند شد. به دلیل این که این نوع صندوق ها تقسیم سود دوره ‌ای ندارند، هیچ میزان سود دقیقی را تضمین نمی ‌کنند.

مزایای صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

  • شفافیت عملکرد صندوق ‌ها
  • حفظ قدرت خرید در مقابل تورم
  • سوددهی مناسب در طولانی مدت
  • ریسک کم تر نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم در بورس
  • به کارگیری دانش و اطلاعات یک تیم تخصصی برای سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه
  • قابلیت مقایسه آسان بازدهی صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری در بورس و انتخاب بهترین آن ها
  • صرفه‌ جویی در زمان و هزینه؛ در واقع دیگر شما احتیاجی به بررسی روزانه بازار سرمایه و استرس‌ های ناشی از آن را نخواهید داشت

به صورت کلی ریسک و بازده با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افراد همواره نسبت به میزان ریسک سرمایه گذاری خود توقع سودآوری خواهند داشت. این نوع از صندوق ‌ها به نسبت دیگر صندوق‌ ها ریسک بیشتری دارند و در نتیجه بازده مورد انتظار آن نیز بیشتر است. بازار سهام طبیعت نوسانی دارد ولی در بلند مدت سودده می باشد. در نتیجه صندوق سهامی برای افرادی که قصد دارند به صورت بلند مدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و از آن سود ببرند گزینه مناسبی است. از طرف دیگر با سرمایه گذاری طولانی مدت در صندوق های سهامی شما ارزش پول خود را در مقابل تورم حقظ کرده‌ اید و با این کار سود بیشتری به نسبت سرمایه گذاری در بانک برای شما حاصل می شود. همچنین با سپردن سرمایه به تیمی حرفه‌ ای، ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم کم کرده اید.

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم

به منظور سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بازار بورس نیاز به مطالعه اخبار اقتصادی و بررسی صنایعی که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده اید است و این کار به صرف وقت و دانش تخصصی برای تحلیل و پیش بینی قیمت‌ ها و در نتیجه کسب سود نیاز دارد. لذا سرمایه گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق سهامی دارد. همچنین مدیریت صندوق های سرمایه گذاری به وسیله افراد متخصص در این حوزه صورت می پذیرد، پس ریسک سرمایه گذاری برای افراد غیرحرفه ‌ای تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

ریسک صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سهامی در بورس چقدر است؟

ریسک صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری سهامی در بورس نسبت به سایر صندوق‌ ها بالاست، چرا که بخش بزرگی از سرمایه‌ آن ها در بازار سهام سرمایه ‌گذاری شده است. نوسانات بورس، منجر به نوسان قیمت واحدهای صندوق سرمایه‌ گذاری شده و ریسک سرمایه ‌گذاری در این بازار را افزایش داده است، لذا می ‌توان انتظار داشت که سود بیشتری نسبت به دارایی‌ های با درآمد ثابت مثل سپرده‌ های بانکی و اوراق مشارکت را نصیب مشتریان خود نماید. افراد با ریسک ‌پذیری بالا و دید بلندمدت و همچنین افرادی که وقت و دانش کافی برای انجام سرمایه‌ گذاری ندارند؛ مناسب فعالیت در صندوق‌ های سهامی می باشند.

حتما بخوانید : تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست؟


معایب سرمایه گذاری در صندوق های سهامی نیز به شرح زیر می باشد :

  • بازدهی نوسانی و بی ثبات
  • ریسک بالای صندوق نسبت به صندوق‌ های دیگر
  • عدم وجود ضامن نقدینگی در بیشتر صندوق ‌های سهامی
  • سوددهی کمتر نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازار بورس

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی چگونه است؟

چنانچه شما بالای ۱۸ سال سن داشته باشید، پس امکان سرمایه‌ گذاری در صندوق سهامی برای شما وجود دارد. شما با استفاده از سایت صندوق ‌ها و مراجعه حضوری به دفاتر صندوق با ارائه مدارک و پر کردن فرم‌ های مورد نیاز؛ می ‌توانید شروع به سرمایه‌ گذاری نمایید. به منظور شروع سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ های سهامی باید ابتدا اساسنامه و امیدنامه آن صندوق را مطالعه نمایید و در ادامه برای خرید حداقل واحد یا یونیت سرمایه ‌گذاری ذکر شده در امیدنامه صندوق اقدام نمایید. به اندازه مبلغی که قصد دارید در صندوق سرمایه‌ گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می ‌شود پول واریز نمایید.

پس از گذشت چند روز قیمت صندوق مشخص می ‌شود و کارگزار صندوق سرمایه‌ گذاری تعداد واحدهای تقاضا شده را برای شما صادر می ‌کند. در زمان فروش نیز، کافی درخواست خود را به شعبه صندوق خود بدهید. دو روز بعد درخواست فروش واحدهای صندوق، قیمت آن مشخص و ابطال یا فروخته می شود. بیشتر صندوق‌ های سرمایه گذاری یک سایت مخصوص برای خود صندوق دارند که اطلاعاتی مانند؛ قیمت صدور، قیمت ابطال، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه ‌گذاری صندوق و همچنین اساسنامه و امیدنامه صندوق را در اختیار افراد قرار می ‌دهند.

کدام صندوق سهامی برای سرمایه گذاری مناسبتر است؟

تا به امروز بیش از ۱۹۰ صندوق سرمایه‌گذاری با شرایط و انواع گوناگون سهامی، بازارگردانی، مختلط و … در بازار کشور فعالیت خود را آغاز کرده اند که از این تعداد بیش از ۶۰ مورد از آن ها، صندوق سرمایه‌ گذاری سهامی هستند. برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید صندوقی را انتخاب نمایید که با کمترین میزان ریسک و نوسان بازدهی بیشتری نسبت به متوسط بازار بدهد. معیار انتخاب صندوق سهامی خوب بالاتر بودن بازده آن نسبت به بازده متوسط بورس است. برای مثال چنانچه بازده متوسط در دو ماه اخیر بورس ۱۲ درصد بوده و صندوقی ۱۸ درصد سودده بوده باشد، در حقیقت این صندوق نسبت به بازار بورس بازدهی مناسب تری را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.

حتما بخوانید : بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران در حال حاضر


البته در هنگام انتخاب بهترین صندوق ‌های سهامی این نکته را باید در نظر داشته باشید که صندوقی مناسب است که نوسان کمی داشته باشد، یعنی این که این ‌گونه نباشد که صندوق در سه سال متوالی صندوق بیش از ۷۰ درصد برای سرمایه گذاران سود بسازد و در سال چهارم این میزان به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، لذا برای انتخاب بهترین صندوق‌ های سهامی باید کارنامه صندوق‌ ها و عملکرد آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری بورس

بررسی شهرت و اعتبار صندوق سرمایه ‌گذاری : مدیر صندوق تصمیمات گوناگون را در خصوص سرمایه‌ گذاری وجوه تحت اختیار خود اتخاذ می نماید، به همین خاطر مدیر صندوق نقشی به سزایی در موفقیت عملکرد صندوق سرمایه ‌گذاری ایفا می کند. سعی کنید به عملکرد صندوقی که برای سرمایه ‌گذاری در نظر دارید، توجه نمایید. یک مدیر خوب، دارایی ‌های صندوق را به صورت متنوع در سبد سرمایه‌ گذاری مورد استفاده قرار می دهد. تنوع و ترکیب سرمایه‌ گذاری در صندوق می ‌تواند بازدهی خوب و ریسک کم تری را به دنبال داشته باشد.

بررسی سوابق صندوق ‌ها : بررسی سوابق و عملکرد صندوق‌ ها هم برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری بورسی بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال با بررسی نمودارهای عملکرد هر صندوق می ‌توان به بررسی شیب نمودار پرداخت. چنانچه صندوق از شیبی متعادل با نوسانات کنترل ‌شده برخوردار باشد، انتخاب آن عاقلانه تر خواهد بود. مدت‌ زمان فعالیت صندوق سرمایه ‌گذاری نیز حائز اهمیت است. چنانچه قصد سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت دارید، بهتر است به دنبال صندوق‌ هایی بگردید که حداقل ۴ یا ۵ سال فعالیت داشته ‌باشند و بررسی روند کاری‌ آن امکان پذیر باشد.

مقایسه عملکرد و بازدهی صندوق‌ های سرمایه گذاری با یک دیگر : پس از این که متوجه شدید با توجه به سرمایه ‌ای که دارید و خصوصیات اخلاقی و نیازهایتان، کدام صندوق سرمایه ‌گذاری برای ‌شما مناسب تر می باشد، بایستی به وبسایت صندوق مورد نظرتان مراجعه نمایید و در وبسایت هر صندوق سرمایه ‌گذاری، اطلاعاتی درباره قیمت صدور یا مبلغ لازم برای خریدن یک واحد سرمایه ‌گذاری، قیمت ابطال یا قیمت فروش واحد خود، مدیران صندوق و … وجود دارد که باید قبل از سرمایه گذاری آن ها را به دقت مطالعه کنید. سایت شرکت فناوری بورس تهران‌ هم اطلاعات کاملی درباره صندوق‌ های گوناگون ارائه می ‌دهد. با مراجعه به وب سایت رسمی بورس نیز می ‌توانید عملکرد تمامی صندوق ها را بررسی و پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری را شناسایی نمایید.

البته به ‌صورت قطه نمی ‌توان در خصوص این که بهترین صندوق سرمایه گذاری بورسی چیست نظری داد، به این خاطر که هر کس برنامه‌ های خاصی برای سرمایه ‌گذاری دارد و رویکردهای شخصی افراد هم نسبت به سرمایه ‌گذاری کاملا متفاوت است. به عنوان مثال فردی  که تنها به دلیل نداشتن زمان کافی یا دانش لازم برای کسب اطلاعات بورسی به سراغ سرمایه‌ گذاری در صندوق ‌ها می ‌رود، احتمالا صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام را انتخاب خواهد کرد و یا فردی که به ریسک کردن علاقه ندارد و به دنبال سودی معین است، صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت را برای خود مناسب تر می داند. لذا با بررسی نیاز، میزان بودجه تحت اختیار برای سرمایه ‌گذاری و علایق شخصی می بایست به بهترین گزینه از بین انواع صندوق‌ ها برای سرمایه‌ گذاری رسید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام به معنای این است که بخش اعظم یعنی حداقل ۷۰ درصد دارایی صندوق در فعالیت‌ ها و سرمایه ‌گذاری در سهام بورسی به کار گرفته خواهد شد و ۳۰ درصد باقی ‌مانده از دارایی صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری در سهام هم بنا به تصمیم‌ گیری مدیر صندوق به فعالیت ‌‌های دیگری نظیر سرمایه ‌گذاری در اوراق مشارکت، اوراق بهادار، سپرده ‌گذاری بانکی و … اختصاص خواهد یافت.

در این صندوق ها خبری از سود تضمین ‌شده نیست، بنابراین چنانچه دوست دارید که در نوعی بی ‌خطر و کاملا امن از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری فعالیت داشته باشید، بهتر است به سراغ صندوق های با درآمد ثابت بروید. در واقع صندوق سرمایه ‌گذاری در سهام بیشتر برای افرادی توصیه می ‌شود که ریسک پذیری بالایی دارند و در عین حال برای فعالیت در بورس نیز اشتیاق دارند، ولی به دلیل این که روش کار در بورس را به صورت کامل بلد نیستند یا شاید فرصت دنبال کردن بورس به‌ شکل مداوم را نداشته باشند، ترجیح می ‌دهند که یک واسطه به‌ جای آن‌ها در بورس امور را پیگیری نماید.

همانطور که اشاره داشتیم، صندوقی مناسب است که با کم ترین میزان ریسک و نوسان، توانسته بازدهی بیشتری را نسبت به بازدهی بازار داشته باشد. به عنوان مثال چنانچه بازدهی شاخص کل بورس طی ۳ ماه حدود ۱۵ درصد بوده و از طرف دیگر بازدهی صندوق سهامی طی همان دوره ۲۰ درصد بوده باشد؛ یعنی این صندوق بازدهی بیشتری نسبت به بورس داشته و مناسب است. همچنین ثبات و کم نوسان بودن صندوق‌ها در میزان سوددهی‌ شان از دیگر عوامل حائز اهمیت انتخاب یک صندوق سهامی مناسب است. بدین صورت که به عنوان مثال سود صندوق سهامی در طول ۴ سال متوالی بیش از ۵۰ درصد باشد و به صورتی نباشد که در سال آخر به کمتر از ۲۰ درصد برسد.

به صورت کلی می توان گفت که صندوق سهامی دارای ریسک بیشتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری مختلط است و در نتیجه بازده مورد انتظار بالاتری دارد. چنانچه شما فردی ریسک پذیر و به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در بورس هستید و وقت و دانش کافی برای این کار را ندارید صندوق سهامی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

امیدوارم شرایط سرمایه گذاری در صندوق های سهامی را به صورت کامل متوجه شده باشید.

به نظر شما سرمایه گذاری در کدام یک صندوق های سرمایه گذاری برای سال ۱۴۰۰ مناسب تر خواهد بود؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: