Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال سودده تر است؟

امروزه با توجه به سوددهی بازار ارزهای دیجیتال و همین طور بورس، سرمایه گذاران و فعالان بازار به دنبال پاسخ این سوال هستند که سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال می تواند مناسب تر باشد؟ در پاسخ می توان گفت که هر شخصی جوابی که به سوال سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال می دهد متفاوت است! در واقع مقدار سرمایه فرد، میزان ریسک پذیری، دانش و آگاهی از بازار، در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد و مواردی این چنینی است که تعیین می کند بازار بورس یا ارزهای دیجیتال و یا هر دو می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری فرد باشد. از لحاظ میزان ریسک سرمایه گذاری و البته میزان سودآوری، بازار ارزهای دیجیتال ریسک و به مراتب سود بیشتری برای سرمایه گذاران به همراه دارد ولی بازار بورس هم با توجه به این که جابجایی پول به سادگی امکان پذیر است و نقدشوندگی بالایی دارد، برای افراد جذابیت های خاص خود را دارد. اگر دوست دارید دریابید که سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال مناسب تر است، این مطلب برای شما نوشته شده است.

سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال

بسیاری از سرمایه ‌گذارانی که به بازار ارزهای دیجیتال ورود می کنند، پیش از این ابزارهای مالی مانند سهام، آتی، انواع اوراق بهادار را خرید و فروش نکرده اند، اما با این وجود بیشتر آن‌ ها اطلاعاتی در مورد بازار سهام دارند. به صورت کلی استفاده از دانش بازار سهام و استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال کار هوشمندانه ‌ای محسوب نمی شود. در این مقاله می خواهیم که به بیان تفاوت ‌ها و شباهت‌ های سهام و ارزهای دیجیتال بپردازیم تا بتوانید به درک درستی از سرمایه‌ گذاری و معامله ‌گری در آنها برسیم، بنابراین در ادامه همراه ما باشید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


با داغ شدن تب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران، توجه بسیاری از افراد به حوزه ارزهای دیجیتال جلب شده است. بسیاری از سرمایه گذارانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوند، پیش از این که در بازارهای مالی دیگر مانند بورس اوراق و بهادار، آتی و سکه و بورس انرژی معامله کرده باشند، به عنوان اولین گزینه برای ورود به بازار های مالی، بازار ارزهای دیجیتال را انتخاب می کنند، به خاطر این که شنیده اند بازار ارزهای دیجیتال یک تجارت پر سود است. به صورت کلی می توان گفت که، بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای بسیار پر ریسک به شمار می آید، به خاطر این که چنانچه افراد بدون دانش و آگاهی کافی وارد این بازار شوند متحمل ضرر های سنگینی می شوند.

البته می توان گفت که برای یک تازه کار معامله در بورس ایران آسان تر است. ارز های دیجیتال با توجه به تازگی و قابلیت های متعددی که دارد برای تازه واردان کمی گیج کننده خواهد بود. بورس بستری امن برای سرمایه گذاری های قانونی بلند مدت است و نظارت ها بیشتر است، اما در ارزهای دیجیتال دامنه نوسان زیاد است و هیچ دولت و سازمانی آن را کنترل نمی کنند. ولی از طرفی هم در ارزهای دیجیتال قابلیت هایی مثل بازار دوطرفه و اهرم وجود دارد که در بورس ایران وجود ندارد. برتری دیگر دنیای ارزهای دیجیتالی نسبت به بورس سود با افزایش قیمت دلار در ایران است که در بورس به صورت مستقیم همچین فاکتوری وجود ندارد.

بورس بهتره یا ارز دیجیتال ؟

  • آمار و ارقام و تجربه ثابت کرده است که رشد بازارهای ارز دیجیتال چندین برابر بورس کشورها است.
  • در بازار بورس ایران دامنه نوسان ۵ درصدی در نظر گرفته شده است، ولی در ارزهای دیجیتال دامنه نوسان وجود ندارد.
  • کارمزد معاملات سهام در بازار ایران حدود ۱.۵ درصد می باشد، ولی در بازار کریپتوها کارمز‌دها ۰٫۰۵ هستند و گاها این میزان به صفر هم می رسد.
  • بازار ارز های دیجیتال حدودا ۱۰ برابر سریع تر از بازار بورس می باشند، قیمت ها با سرعت بیشتری در نوسانند و میزان نوسان آنها نسبت به بازار های دیگر خیلی بیشتر است.
  • بازارهای ارز دیجیتال به همان اندازه که سود زیادی دارند ریسک بیشتری هم دارند با توجه به این که نرخ مصوبی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، ریسک سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال بیشتر از بورس است، بنابراین سرمایه گذاری در آن ها به آموزش صحیح نیاز دارد.
  • در بورس رانت و سفته بازی تاثیر زیادی دارد، ولی در ارزهای دیجیتال سفته بازی وجود ندارد و علت این که در بازار ارزهای دیجیتال رانت و سفته بازی وجود ندارد این است که این بازار بین المللی است و دولت ها و شرکت ها کنترلی بر ارزهای دیجیتال ندارند.
  • بازار سرمایه ایران ساعت کاری مشخص دارد و از ساعت  ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه است، اما بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند و این موضوع روی نقدشوندگی این بازار نسبت به بورس تاثیر بسیاری دارد.
  • در بازار بورس باید برای خرید یک سهم بایستی علاوه بر تحلیل تکنیکال به تحلیل بنیادی هم مسلط باشید تا بهترین سهم را برای خرید انتخاب کنید اما در بازار ارزهای دیجیتال باید بیشتر علم تحلیل تکنیکال را فرابگیرید.
  • در بورس ایران برای دریافت کد بورسی باید سن شما حداقل ۱۸ سال و مدرک شما حداقل دیپلم باشد. حال آنکه جهت عضویت در صرافی های مشهوری مانند بایننس فقط به یک ایمیل احتیاج خواهید داشت.

سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار بورس 

مزایای ترید در بورس تهران

  1. امکان شروع با سرمایه اندک
  2. ریسک کمتر به علت وجود پشتوانه
  3. برداشت و واریز با ریال و حساب بانکی
  4. قانونمند و تحت نظارت بودن به وسیله سازمان بورس

معایب ترید در بورس تهران

  1. محدودیت نوسان روزانه
  2. عدم امکان معاملات خودکار و الگوریتمی
  3. زمان محدود برای ترید که از ۹ تا ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه روزهای غیرتعطیل است

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مزایای ترید در ارزهای دیجیتال

  1. کسب درآمد دلاری
  2. کارمزد پایین برای انجام معامله
  3. نوسانات مناسب برای معاملات روزانه
  4. شروع ساده و بدون نیاز به پیش ‌شرط
  5. معاملات ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته در ۳۶۵ روز سال
  6. امکان انجام معاملات با بات‌ها و نرم ‌افزارهای خودکار

معایب ترید در ارزهای دیجیتال

  1. نبود قوانین شفاف
  2. بدون پشتوانه بودن
  3. امکان مسدود شدن حساب
  4. ریسک‌ هایی مثل هک ‌شدن کیف پول و …

تفاوت سرمایه‌ گذاری در بورس و ارزهای دیجیتال

بورس بهتره یا ارز دیجیتال

دامنه نوسان : در بورس ایران دامنه نوسان اغلب ۳ یا ۵ درصد است، ولی در ارزهای دیجیتال چیزی به نام دامنه نوسان وجود ندارد. بازار ارز های دیجیتال تقریبا ۱۰ برابر سریع تر از بازار بورس سرعت عمل دارد و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. قیمت ها با سرعت بیشتری در نوسانند و میزان نوسان آن ها نسبت به بازار های دیگر بسیار بالاتر است.

شرایط ثبت نام : در بورس ایران شما برای دریافت کد بورسی مخصوص به خود باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید و دارای حداقل مدرک دیپلم باشید. حال آنکه جهت عضویت در صرافی های مشهوری مثل بایننس فقط به یک ایمیل نیاز دارید و این نشان می دهد که شرایط کلی ثبت نام برای انجام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به مراتب ساده تر و با جامعیت بیشتری است.


حتما بخوانید : آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال | کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد؟


ریسک : بازار ارزهای دیجیتال به همان میزان که سود فراوانی برای سرمایه گذاران خود به همراه دارد، به مراتب از ریسک بالاتری هم برخوردار است. از آنجا که معاملات ارزهای دیجیتال به صورت شبانه روزی صورت می پذیرد امکان دارد در بازه کوتاهی نوسان های شدیدی رخ دهد، به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین از ۲۰۰۰۰ دلار فراتر رفت، ولی در سال ۲۰۱۸ به ۸۵۰۰ دلار سقوط کرد و در سال ۲۰۲۰ با شیوع بیماری کرونا نیز به نزدیکی ۴۰۰۰ دلار رسید! با توجه به این که نرخ مصوبی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، ریسک سرمایه گذاری در بورس نسبت به بازار رمزارزها کم تراست. البته برای کاهش ریسک معاملات شما میتوانید با روش های مدیریت سرمایه، سرمایه گذاری امن تری تجربه کنید.

ساعت کار : بورس کشورهای مختلف ساعات کاری مشخصی دارد. در ایران ساعت رسمی بورس ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر روزهای کاری است و پنجشنبه‌ها تعطیل است. اما در ارزهای دیجیتال ساعت کاری خاصی وجود ندارد و صرافی ها به صورت ۲۴ ساعت در کل هفته قابل معامله هستند.

سود مرکب : در ارز های دیجیتال به علت استفاده از دلار می توانید علاوه بر نوسان گیری، از افزایش قیمت دلار هم سود کسب کنید، اما در بورس ایران انواع سهام را با ریال مبادله می کنید و افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر آن ندارد.

نقدپذیری بالا : در بورس ایران شاهد پدیده ای به نام صف خرید و فروش هستیم که موجب می شود یک سهم در یک قیمت خریدار یا فروشنده نداشته باشد، ولی در بازار ارز های دیجیتال هیچوقت چیزی به نام صف وجود ندارد و شما می توانید در هر ساعت شبانه روز خرید و فروش انجام دهید.

تاثیر اخبار و تحلیل ها : در بازار بورس بیش از هر چیز اخبار و حوادث آن شرکت در قیمت سهامش موثر هستند. شما در بورس باید بسیار اخبار ببینید، در شبکه های اجتماعی به دنبال سهام شرکت مورد نظر باشید و با سرمایه گذاران دیگر مشورت نمایید، ولی در بازار ارز های دیجیتال باید علم تحلیل تکنیکال را بیاموزید و آینده قیمت یک سهم را پیشبینی کنید. در ارز های دیجیتال بعضی اوقات اخبار فاندامنتال و گاهی تحلیل های تکنیکال چاره ساز خواهند بود.

قانونی بودن : چیزی که کاملا واضح است این است که بازار ارز های دیجیتال هنوز هم با مشکلات قانون گذاری دست ‌و پنجه نرم می ‌کند. به عنوان مثال هر زمان که تعدادی از دولت‌ ها معامله ارزهای دیجیتال را در کشور خود ممنوع اعلام می ‌کنند، قیمت ‌ها کاهش پیدا می کنند. یا همچنین زمانی که فیسبوک و گوگل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کردند، نقدینگی در بازار کاهش یافته و بازار به لحاظ حجم معاملات به صورت قابل توجهی کوچک‌ تر شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


هنوز وضعیت قانونی ارز های دیجیتال در ایران به صورت کامل تایین و تکلیف نشده است، ولی چیزی که واضح است این است که خرید و فروش ارز های دیجیتال و حتی استخراج آن ها در حال حاضر به صورت کلی غیر قانونی نیست، از طرفی بورس کاملا قانونی است و تخلفات انجام شده در آن قابل پیگرد است. در نهایت می توان گفت با وجود جدید بودن فضای ارزهای دیجیتال رویکرد دولت در این خصوص شفاف و قطعی نیست، هرچند که اخیرا واکنش های بسیار خوبی از مسئولین را شاهد بوده ایم. پر واضح است که اگر از این تکنولوژی در راستای اهداف مفید استفاده شود هیچ مشکل شرعی و قانونی ندارد و میتواند یکی از بهترین راه های رفع تحریم تلقی شود.

معاملات دو طرفه : در بورس ایران شما می توانید یک سهم را با قیمت پایه خریداری کنید و پس از مدتی با قیمتی بالاتر به فروش برسانید، ولی در بازار ارز های دیجیتال شما میتوانید در بعضی از صرافی ها مانند بایننس روی پایین رفتن قیمت سرمایه گذاری نمایید. اگر قیمت کاهش یافت شما سود خواهید کرد، بنابراین عملا بالارفتن و پایین رفتن قیمت در ارز های دیجیتال هیچ تفاوتی ندارد. در برخی بازار های بورس جهانی معاملات دو طرفه وجود دارد، اما در بازار ایران با توجه به حبابی بودن قیمت برخی از سهام شرکت های ورشکسته، امکان سود کردن از پایین آمدن قیمت وجود ندارد.

اگر امکان وجود بازار دو طرفه بورس در ایران فراهم بود، عده زیادی با قرارداد بستن بر سر پایین آمدن قیمت باعث خروج نقدینگی و درنهایت ورشکستگی آن شرکت میشدند. هر چند مثلا این قابلیت به بورس ایران اضافه شده اما هنوز هم به صورت عملی در دسترس نیست. در بازار های مالی معاملات دو طرفه یک قابلیت مهم تلقی می گردد. در بازار های مالی معاملات دو طرفه یک قابلیت مهم تلقی می شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نتیجه ‌گیری طبق قابلیت ‌های هر بازار آسان است. سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال به مراتب ریسک بالاتری نسبت به سرمایه ‌گذاری در بورس ایران دارد. قیمت یک سهم، معمولا با دقت بیشتری به وسیله بازار تعیین می گردد، ولی دنیای رمزارزها بدین شکل نیست و موانع و قوانین کم‌ تری مثل محدودیت زمانی در آن‌ جا وجود دارد. در دنیای رمزارزها، به خاطر نوسانات شدید، پتانسیل زیادی برای کسب می ‌توان مشاهده کرد، با این وجود مثل تمامی سرمایه‌ گذاری ‌ها، توصیه داریم که پیش از انجام هر کاری در دنیای ارزهای دیجیتال یا بازار سهام، تحقیقات کافی را انجام دهید و بیش‌تر با این دو بازار آشنا شوید.

طبق شباهت‌ ها و تفاوت‌ هایی که بین تالار شیشه‌ ای بورس و دنیای رمز‌ارز‌ها وجود دارد، مقایسه اجمالی بین این دو می‌تواند نتایج دیگری نیز گرفت؛ اول این که همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، سرمایه‌ گذاری در بازار سهام بسیار کم ریسک ‌تر از بازار کریپتو‌هاست و از همین روی می توان با خیالی آسوده ‌تر به این بازار ورود پیدا کرد، پس در این مورد بورس بهتر عمل کرده است.

دوم این که تعیین قیمت سهام بر اساس قوانین سختگیرانه ‌‌ای انجام می شود و در مقابل تعیین قیمت ارز‌های دیجیتال بدون قانون انجام می شود که در این مورد هم بورس عملکرد بهتری داشته است و مورد آخر نوسانات شدید قیمتی در بازار رمز‌ارز‌ها همانقدر که می ‌تواند برای تریدر‌ها خطر آفرین باشد، می‌ تواند منفعت آفرین و سودآور باشد، ولی این موضوع در مورد سهام و اوراق بهادار صدق نمی ‌کند، به خاطر این که دامنه نوسانات قیمتی در این حوزه بسیار محدود و حساب شده است که در اینجا عملکرد ارز‌های دیجیتال بسیار بهتر بوده است.

با توجه به خصوصیات و معایب هر دو بازار، می توان گفت که شما باید به تمامی بازارهای در دسترس که برای فعالیت درآن ها مشکل قانونی وجود ندارد وارد شوید. به شما عزیزان توصیه داریم که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، ولی میزان سرمایه کم تری نسبت به بورس وارد آن کنید. عمده سرمایه خود را وارد بورس کنید و سبد خرید ایجاد کنید.

طبق استراتژی معاملاتی خود در هر سال میزانی از سرمایه اولیه خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج نمایید و مجددا از آن برای سرمایه گذاری در بورس تهران استفاده نمایید. در این صورت حتی اگر دسترسی به بازار رمز ارزها در ایران به هر دلیلی دچار مشکل شود، با توجه به رشد قیمت دلار و همچنین رشد بالای ارزهای دیجیتال، می توان گفت که شما در حقیقت اصل پول خود را خارج کرده اید و در بورس ایران که به وسیله نهاد های مختلف تحت نظارت است و امنیت بیشتری برای ساکنان ایران دارد سرمایه گذاری نموده اید.

در پایان مقاله امیدوارم از این مطلب که در خصوص سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال بود، نهایت استفاده را برده باشید.

هنوز سوالی دارید که پاسخ آن در متن نبود؟ (در کامنت ها بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: