Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
درگاه یکپارچه ذینفعان چیست {آموزش کامل} | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

درگاه یکپارچه ذینفعان چیست

آیا می دانید درگاه یکپارچه ذینفعان چیست و چه کاربردهایی برای سهامداران بازار بورس دارد؟ درگاه یکپارچه ذینفعان خدمات نوین سهامداری یکی از وب سایت های کاربردی در حوزه سرمایه گذاری و بازار بورس ایران است که کاربری های مختلفی برای سهامداران ایرانی دارد که در این مطلب به تک تک آن ها اشاره خواهیم کرد؛ پس اگر می خواهید بدانید درگاه یکپارچه ذینفعان چیست و چطور می توانید در آن ثبت نام و از خدمات متنوع آن استفاده کنید، این مطلب از کد بورسی بهترین راهنما برای شماست.

درگاه یکپارچه ذینفعان چیست

درگاه یکپارچه ذینفعان یک خدمت بزرگ به حساب می آید که شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی و تسویه وجوه به سهامداران و ذینفعان بورس، ارائه کرده است. به صورت کلی ذینفعان بورس شامل ناشران، سهامداران و نهاد های نظارتی هستند. این درگاه که به اختصار DDN نام دارد که یکی از درگاه‌ های سامانه الکترونیکی سمات است. سازمان بورس در راستای رفاه حال فعالان بازار بورس، افزایش امنیت معاملات و بهبود سرعت انجام معاملات، یک سامانه الکترونیکی به نام سمات راه اندازی کرد. سمات مخفف سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می باشد.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


سامانه سمات از چندین درگاه برخوردار است که هر کدام برای خدمتی متفاوت در اختیار فعالان بازار بورس قرار گرفته اند. سامانه سجام، درگاه یکپارچه ذینفعان بورس، کارا، دیما، دارا، دانا و … از جمله درگاه‌ های سامانه سمات هستند. DDN یکی از کاربردی‌ ترین سامانه‌ ها برای سهامداران به شمار می رود. با شناخت خدمات و نحوه استفاده از این درگاه، می‌ توان بسیاری از کارها را به سهولت انجام داد. در این مطلب خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان را به شما معرفی کرده و نحوه استفاده از آن را به زبان ساده به شما توضیح خواهیم داد، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ddn چیست؟

سمات مخفف سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. این شرکت به اختصار با عنوان سمات شناخته می‌ شود و یکی از شرکت‌ های سهامی‌ عام به حساب می آید که نقشی مهم و حاکمیتی در مدیریت بازار بورس ایران بر عهده دارد. سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا همان سمات بر اساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴ راه اندازی شد. سرمایه‌ گذاران بورس تا پیش از راه اندازی شرکت‌ های سپرده‌ گذاری، سفارشات خود را از طریق شرکت‌ های کارگزاری انجام می‌ دادند.

همچنین عملیات مبادله اوراق بهادار و تسویه آن نیز به عهده این شرکت‌ های کارگزاری بود. کم کم و با استقبال بیشتر سرمایه‌ گذاران از بازار بورس و افزایش حجم معاملات، تداوم این روش بسیار سخت و هزینه‌ بر شد. بهترین روشی که برای این موضوع می‌ توانستند در نظر بگیرد، تشکیل شرکت‌ های سپرده‌ گذاری مرکزی بود. سامانه سمات به منظور تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران از طریق توسعه و بهینه‌ سازی سازوکار تسویه معاملات و با تمرکز بر افزایش کارایی، کاهش ریسک و بهینه‌ سازی تسویه معاملات تشکیل شده است. درگاه‌ های سمات به ۳ دسته تقسیم می‌ شوند که به شرح زیر می باشند:

  1. درگاه الکترونیکی ناشران یا دانا
  2. درگاه الکترونیکی کارگزاران یا کارا
  3. درگاه الکترونیکی سهامداران یا دارا

DDN در حقیقت درگاه دارا محسوب می شود که سهامدار را از وضعیت سبد دارایی، درصد دارایی از سبد و کارگزار ناظر آگاه می سازد. همچنین مشاهده گردش معاملات و دریافت گواهی دارایی هم در این درگاه امکان‌ پذیر است. لازمه دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان، ثبت نام در سامانه سجام است. هر فردی که در سامانه سجام ثبت نام کرده، احراز هویت شده و کد بورسی دریافت کرده است، می‌ تواند یک صفحه به نام خود در این سامانه داشته باشد.

ثبت نام در سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

سمات نقش یک سامانه حمایتی و تکمیل‌ کننده از بازار بورس را به عهده دارد. در نهایت می بایست همه اطلاعات مربوط به سپرده‌ گذاران در این سامانه ثبت شود. با ثبت‌ نام در سامانه سجام، به سادگی می‌ توانید در سمات هم ثبت‌ نام کرده و از خدمات آن استفاده نمایید. سامانه سجام وظیفه نگهداری از اطلاعات هویتی و بانکی افرادی که بنا دارند در بازار بورس ایران سرمایه‌ گذاری نمایند را برعهده دارد.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


ثبت‌ نام سامانه سجام، دریافت کد پیگیری سجام و کد بورسی به شکل کاملا غیرحضوری و اینترنتی قابل انجام است. به منظور ثبت نام در سجام از طریق سایت سمات باید بر اساس روش گفته‌ شده وارد سایت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار شوید و در بخش بالای سایت،‌ روی گزینه سامانه‌ ها کلیک فرمایید.

سایت سمات سامانه‌ های گوناگونی دارد که یکی از آن ها سجام است. برای استفاده و ثبت‌ نام در سجام کافی است وارد سامانه ثبت‌ نام سمات شده و مراحل بعدی را انجام دهید. وقتی که ثبت‌ نام اولیه و احراز هویت در سجام را به شکل کامل انجام دادید، قادرید به سادگی از امکانات سمات بهره مند شوید. به صورت خلاصه می‌ توان گفت که ثبت‌ نام در سامانه سجام نخستین مرحله و شروع دسترسی به سمات و سایر امکانات سایت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار است.

ورود به پروفایل درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

به منظور ورود به صفحه اختصاصی خود در این درگاه، در ابتدای امر می بایست به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بورس به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه فرمایید. سپس کد ملی خود و کد امنیتی درج شده در صفحه را وارد نمایید و در ادامه گزینه ورود را انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان ورود کدها، از صفحه کلید لاتین استفاده نمایید.

در گام بعدی کد فعال سازی به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد که باید آن را در کادر مشخص شده وارد نمایید و گزینه ورود را انتخاب نمایید. سپس بایستی یک کلمه عبور برای ورود به پرتابل DDN خود در نظر بگیرید که در ساخت آن باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کلمه عبور باید حداقل ۸ رقمی باشد.
  • از حروف لاتین و اعداد تشکیل شده باشد.
  • علائمی مثل @، &، # و… در آن استفاده شده باشد.

در کادر اول و دوم کلمه عبور خود را به دقت وارد نمایید و بعد از ورود کد امنیتی گزینه ورود را کلیک کنید.

ورود به سامانه از طریق اپلیکیشن سمات

پیش تر گفتیم که ورود به این سامانه از روش‌ های گوناگونی قابل انجام است که یکی از این روش ها استفاده از سایت و مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس است و روش دیگر، دسترسی به اپلیکیشن سمات است. نصب و استفاده از اپلیکیشن سمات به‌ اندازه نسخه تحت وب آن، ساده و در دسترس است. البته باید در نظر داشت که به منظور ورود به اپلیکیشن هم احتیاج است یک‌ بار در سایت سجام و زیرمجموعه سمات ثبت‌ نام کرده باشید. ثبت‌ نام در این سایت بدین معنی است که شما اطلاعات هویتی، بانکی و … خود را در شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی ثبت کرده‌ اید.

درگاه یکپارچه ذینفعان خدمات نوین سهامداری

جهت دانلود اپلیکیشن سمات می‌ توانید به سایت سپرده‌ گذاری مراجعه کرده و پس از انتخاب درگاه یکپارچه ذی‌ نفعان، به بخش مربوطه مراجعه کنید. سپس نرم‌ افزار مناسب با سیستم‌ عاملی تلفن همراه خود را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید. این اپلیکیشن نیز برای سیستم‌ های اندروید و هم برای IOS طراحی شده است. حتی کسانی که قادر نیستند یا نمی‌ خواهند این اپلیکیشن را دانلود می‌ کنند، می‌ توانند از نسخه تحت وب ios یا اندروید استفاده نمایند.

درگاه یکپارچه ذینفعان به سهامداران چه خدماتی میدهد؟

وظایف این سامانه شامل سپرده‌ گذاری و ثبت، نگهداری و انتقال اوراق بهادار و پایاپای و تسویه معاملات انجام شده در بازارهای مالی است. به صورت کلی این سامانه در خدمت شرکت‌ های سپرده‌ گذاری است که به صورت مستقیم حافظ منافع سرمایه‌ گذاران و تداوم بازارهای مالی هستند. تنها کسانی قادرند از سامانه سمات بهره بگیرند که ثبت‌ نام خود در سامانه سجام را تکمیل‌ کرده و تمام مراحل را در آن سامانه انجام داده باشند.

این سامانه در ۳ نسخه ویندوز، اندروید و IOS قابل استفاده می باشد. درگاه یکپارچه ذینفعان بورس سعی دارد تا ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سهامداران، ناشران و نهاد‌های نظارتی از این طریق را ساده و بدون نیاز به مراجعه حضوری کند. در کنار سمات، شرکت‌ های بورس کالا، بورس انرژی، بورس تهران و فرابورس هم در شرکت‌ هایی به حساب می آیند که مدیریت‌ کننده فعالیت‌ ها در بازار سرمایه به شمار می روند.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


همچنین امکان معامله سهام آن ها برای همه علاقه‌ مندان و متقاضیان فراهم است. با وجود خدماتی که این درگاه در اختیار سهامداران قرار می دهد، کلیه نیازهای آن‌ ها در کم ترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری، برطرف می‌ شود. مهم ترین خدمات درگاه یکپارچه به صورت زیر می باشد:

  • وضعیت بازار : وضعیت بازار و شاخص‌ ها قابل مشاهده است.
  • مشاهده سبد دارایی : می‌ توان دید از سهام هر شرکت دقیقا چه تعداد دارید.
  • مشاهده دریافت سود : شرکت‌ هایی که سهامدارشان هستیم چه مقدار و چه زمانی سود نقدی توزیع کرده اند.
  • شرکت در مجامع و رای‌ گیری‌ ها : می‌ توان به طور الکترونیکی و غیرحضوری در مجامع شرکت کرده و حتی رای داد.
  • تاریخ مجامع عمومی : از زمان دقیق برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ هایی که سهامدارشان هستید آگاهی پیدا می کنید.
  • گردش معاملات : کلیه معاملات و خرید و فروش‌های روزانه شما در بازار بورس، با جزئیات در این درگاه قابل مشاهده است.
  • اطلاعات ثبت شده : به اطلاعاتی که در سامانه سجام ثبت شده، دسترسی دارید و در صورت عدم تطابق اطلاعات برگه سهام، می‌ توانید درخواست اصلاح مشخصات را ثبت نمایید.
  • امکان اصلاح کد و دو کده بودن : بعضی اوقات شما به جای یک کد بورسی دو یا چندین کد بورسی دارید و این بدین معنی است که هر سهم شما روی یک کد صادر شده، که در این سامانه می‌ توان این مشکل را برطرف نمود.
  • کارگزار ناظر سهم : این امکان وجود دارد که کارگزار سهام شما یک شرکت دیگری باشد، اما شما ندانسته قصد معامله آن سهم را در شرکت دیگری داشته باشید که این قابل انجام نیست. نکته مهم اینجاست که در این درگاه کارگزار ناظر هر سهم مشخص شده است.

نکته : شرکت سمات با نماد “سپرده” یکی از شرکت‌ هایی است که در بورس مورد معامله قرار می گیرد و علاقه‌ مندان می‌ توانند سهام این شرکت را خرید و فروش کنند.

راهنمای بخش های مختلف درگاه ذینفعان بورس

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چیست

در درگاه یکپارچه ذینفعان سهام بخش های مختلفی وجود دارد که در تصویر بالا می توانید آن ها را مشاهده کنید و در ادامه هر کدام از این بخش ها و کاربردها و زیربخش هایی که دارند را برای شما معرفی کرده و توضیح داده ایم؛

۱) درگاه دارا

درگاه دارا یکی از سامانه های خدمت رسانی سامانه سمات است که هدف از تشکیل آن، ارائه خدمات آنلاین به تمام سهامداران حقیقی و حقوقی با رویکرد اطلاع رسانی دقیق و به موقع تعریف شده است. لذا می توانید با استفاده از پنل کارگزاری برای مشاهده پرتفوی لحظه ای، سبد سهام و … اقدام نمایید.

ولی موردی که همواره ذهن سرمایه گذاران را درگیر کرده است، میزان سود نقدی دریافتی و تاریخ دریافت سود است. در حال حاضر به وسیله درگاه دارا امکان مشاهده تاریخچه سود نقدی تعلق گرفته به شخص فراهم گردیده و این درگاه را به مکمل پنل کارگزاری تبدیل کرده است. در درگاه دارا می توانید اطلاعات سهام ها را مشاهده کنید که این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:

سبد دارایی : در سبد دارایی می توانید لیست تمام سهم هایی که دارید را به همراه تعداد سهام و کارگزار ناظر آن سهم را ببینید. پس از افزایش سرمایه برای اطمینان از اضافه شدن سهام جایزه به این بخش مراجعه نمایید. در این سامانه، سهام‌ جایزه با اضافه شدن حرف «ج» به انتهای نماد اصلی مشخص خواهد شد. اگر که فرآیند افزایش سرمایه تکمیل شده باشد، نماد مربوط به سهام جایزه حذف شده و به همین تعداد، به دارایی شما در نماد اصلی افزوده خواهد شد.

گزارش گردش معاملات : در منوی گزارش گردش معاملات، معاملات صورت گرفته قدیمی به شما نمایش داده می شود و می توانید خروجی فایل اکسل آن را دانلود نمایید.

مجامع : در این بخش قادرید لیست شرکت هایی که در آن سهامدارید و مجمع آن ها تشکیل شده را مشاهده کنید. تاریخ برگزاری و همچنین نوع مجمع برگزار شده در این بخش گنجانده شده است.

اطلاعیه های نماد : در این قسمت تمام اطلاعیه هایی که در خصوص با سبد دارایی بر روی کدال قرار گرفته است، را می توان دید که با کلیک بر روی هر اطلاعیه به اصل اطلاعیه در سایت کدال انتقال پیدا خواهید کرد.

گزارش دارایی : در این بخش می توانید دارایی‌ های سبد خود را در یک قاب ببینید و اگر نیاز دیدید، گواهی هر یک از سهام را به شکل فایل pdf دریافت نمایید.

گزارش سودهای پرداخت شده : در منوی سودهای پرداخت شده، لیست شرکت هایی که شما سهامدار آن ها بودید و مجمع سالیانه تشکیل دادن و در مجمع سود نقدی به حساب شما پرداخت کردند، قابل نمایش است که در آن مبلغ سود پرداختی نیز قابل مشاهده است. در حقیقت می توان این طور گفت که با وجود این بخش، دیگر نگرانی بابت فراموشی سود نقدی تعلق گرفته وجود نخواهد داشت.

تاریخچه سود سهام عدالت : چنانچه سهام عدالت دارید و سودی برای سهام عدالت شما پرداخت شده باشد، می توانید آن را در منوی تاریخچه سود سهام عدالت مشاهده کنید.

گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد : اما مهم ترین بخش درگاه ذینفعان که گزارشی از سودهای نقدی از سال ۹۶ به بعد به شما تعلق گرفته است را نشان می دهد. توجه داشته باشید که اگر فراموش کردید و سودی را دریافت نکرده اید، پیش از معوق شدن سود به بانک مراجعه نمایید. درگاه یکپارچه ذینفعان بورس این موضوع را برای سهامداران برطرف کرده است. همچنین سهامداران قادرند در سامانه های معاملاتی و در بخش مشاهده وضعیت دارایی خود از سودهای تعلق گرفته اطلاع پیدا کنند. شرکت‌ هایی که به سهامداران خود سود اختصاص داده اند، زمان تقسیم سود، مقدار سود هر سهم و مجموع سود سهم هر شرکت در این بخش مشخص شده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برخی از شرکت‌ ها سود را مسقتیما به حساب بانکی سهامدار که در زمان ثبت نام سجام معرفی کرده اند، واریز می‌ کنند و بعضی دیگر یا مطابق با حروف الفبا و یا مطابق با تعداد سهام زمان بندی مشخص می‌ کنند. سهامداران می بایست از تاریخ مشخص شده به بعد، به بانکی که شرکت معرفی کرده مراجعه نمایند و سود خود را دریافت کنند. برای مثال شرکت داروسازی برکت، بانک پارسیان را برای پرداخت سود به سهامداران خود معرفی کرده است.

گزارش استعلام وضعیت فریز در روز : اگر که سهام شما به هر دلیلی فریز شده باشد، در این منو امکان اطلاع از این موضوع را خواهید داشت.

گزارش استعلام وضعیت تاریخی فریز : در این قسمت قادرید سوابق فریز شدن سهام خود را ببینید و یا استعلام های مورد نیاز را انجام دهید.

گزارش حق تقدم استفاده نشده : اگر حق تقدم استفاده‌ نشده داشته باشید، در این قسمت می توانید از آن اطلاع پیدا کنید.

۲) میز خدمت الکترونیک 

در این قسمت می‌ توانید انواع درخواست‌ های الکترونیکی را به شکل آنلاین ثبت کرده و آن‌ ها را پیگیری نمایید. چنانچه پیش تر درخواستی را ثبت کرده‌ اید، به وسیله کد رهگیری قادرید از وضعیت آن اطلاع پیدا کنید. ولی چنانچه قصد دارید درخواستی جدید در سامانه DDN ثبت کنید، روی گزینه ثبت درخواست کلیک نمایید تا در ادامه صفحه جدیدی برای شما نمایش داده شود.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


سپس می بایست موضوع درخواست خود را از منوی کشویی انتخاب نمیاید. بعد از ثبت درخواست، یک کد رهگیری و رسید الکترونیکی دریافت می کنید. در انتها نیز از نتیجه‌ درخواست هم به صورت الکترونیکی اطلاع پیدا خواهید کرد.

درخواست اصلاح مشخصات : اولین گزینه در میز خدمات الکترونیک، اصلاح مشخصات می باشد که در آن می توانید درخواست اصلاح مشخصات خود اعم از اطلاعات هویتی یا کد معاملاتی را ارائه نمایید. حداقل ۲۴ ساعت پس از رسیدگی به درخواست‌ تان می‌ توانید با کد معاملاتی خود معامله کنید. به همین خاطر می بایست طی این مدت از انجام هرگونه معامله در کارگزاری خودداری فرمایید. در انتها هم نیاز است کد غیرفعال یا اشتباه را در فرم درج کنید و مدارک لازم را ارسال نامیید. چنانچه توضیحی دارید، می توانید در کادر انتهایی صفحه یادداشت کنید. در ادامه با کلیک روی گزینه ایجاد درخواست، درخواست‌ خود را ثبت کنید.

درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/ حقوقی : این گزینه برای زمانی است که دارنده‌ کد معاملاتی، از ۲ سال پیش، فروشی نداشته باشد. در این مواقع اگر پرتفوی او ارزشی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان داشته باشد، کد معاملاتی او ممنوع از فروش می‌ شود. دارنده‌ کد معاملاتی ممنوع‌ شده می‌ تواند از طریق این گزینه درخواست ممنوعیت از فروش را ثبت کند و مجددا برای معاملات اقدام کند.

انتقال دارایی متوفی به وارث : زمانی که سهامدار فوت کرده باشد، ورثه می‌ توانند با مراجعه به میز خدمت الکترونیک درگاه یکپارچه ذینفعان بورس، به کمک این گزینه درخواست خود را ثبت نمایند. توجه داشته باشید که درخواست حتما می بایست به سویله یکی از ورثه ارائه گردد.

پیگیری پرونده توقیف اوراق بهادار : اگر مشکل توقیف اوراق بهادار برای سهامدار پیش آمده باشد، می‌ تواند استعلام‌ های لازم را در این مورد از همین منو پیگیری کند. همچنین پیگیری وضعیت رفع توقیف هم از همین بخش امکان پذیر است. درخواست حتما می بایست از جانب سهامداری که سهامش توقیف شده است ارائه گردد.

استعلام مدارک و مستندات جهت توثیق و فرآیندهای مرتبط : اوراق بهادار را می‌ توان به عنوان وثیقه هم استفاده کرد. در این صورت از طریق سامانه DDN می‌ توان از مدارک مورد نیاز برای انجام این کار اطلاع یافت. همچنین مدارک مورد نیاز برای آزادسازی سهام از قید وثیقه و یا فروش اوراق بهادار توثیق‌ شده هم از همین منو قابل دریافت می باشد.

درخواست نمونه وکالت‌نامه جهت توثیق اوراق بهادار : این بخش هم به وکالت‌ نامه‌ ای ارتباط دارد که به وسیله آن می توان اوراق بهادار را توثیق کرد. با ثبت این درخواست، درخواست‌ کننده نمونه‌ ای از این نوع وکالت‌ نامه را دریافت می کند.

پیگیری پرونده توثیق اوراق بهادار : از این طریق می توانید پرونده‌ توثیق را پیگیری کنید و از روال امور اطلاع پیدا کنید. مواردی مثل رفع توثیق یا استعلام اوراق بهادار توثیق‌ شده هم از این منو قابل پیگیری می باشد.

استعلام مدارک و مستندات و فرایند جهت تایید وکالت‌نامه فروش اوراق بهادار : به منظور آگاهی از مدارک مورد نیاز جهت تایید وکالت‌ نامه فروش اوراق بهادار می‌ توان از این منو واقع در میز خدمت سامانه DDN استفاده کرد.

درخواست نمونه وکالت‌نامه جهت فروش اوراق بهادار : اگر با وکالت‌ نامه‌ فروش اوراق بهادار چندان آشنایی ندارید، می‌ توانید یک نمونه از این وکالت‌ نامه را از طریق این گزینه دریافت نمایید.

شکایات، پیشنهادات و انتقادات ذینفعان بازار سرمایه : اگر که هرگونه شکایت یا انتقادی داشته باشید، می‌ توانید با ایجاد یک درخواست و انتخاب این گزینه، فرایند کار را از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بورس دنبال کنید.

۳) مجامع الکترونیکی

با شیوع کرونا یک توفیق اجباری برای شرکت ها اتفاق افتاد و آن برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی بود. شما می توانید در این قسمت لیست مجامع الکترونیکی فعال را مشاهده نمایید. راهنمای حضور در مجمع هم در این قسمت برای مشاهده سهامداران قرار داده شده است.

حتما بخوانید : آنچه در باره سهام عدالت باید بدانیم


این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به این که تنها سهامداران و نمایندگان قانونی آن‌ ها امکان حضور در مجمع دارند؛ مجامع الکترونیک فقط برای این اشخاص فعال شده و قابل مشاهده است. به منظور ورود به مجمع الکترونیک موردنظر کافی است بر روی گزینه “حضور در مجمع” کلیک کنید.

۴) بازار

این قسمت خود به چهار بخش بازار نقدی بورس، بازار نقدی فرابورس، اوراق بدهی و اوراق مشتقه تقسیم می‌ شود. لذا شما می‌ توانید اطلاعات مربوط به هر یک از این بازارها را مشاهده نمایید. وضعیت بازار، شاخص، ارزش معامله و اطلاعاتی از این دست در این قسمت قابل مشاهده می باشد.

۵) سهام عدالت

دغدغه‌ بسیاری از صاحبان سهام عدالت این است که نمی‌ دانند کجا می‌ توانند سبد خود را بررسی نمایند! چنانچه سهام عدالت داشته باشید، می‌ توانید از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بورسی به آن دسترسی داشته باشید. لذا قادرید در این بخش ارزش روز دارایی‌ های خود و تعداد آن‌ ها را مشاهده کنید. همچنین اگر مشکل یا مغایرتی ببینید، می توانید برای رفع آن اقدام کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

ثبت نام و یادگیری استفاده از درگاه یکپارچه ذینفعان بورس برای کلیه سهامداران و فعالین بازار بورس امری الزامی است. با استفاده از ddn بسیاری از کارهای بورسی ما بی دردسر و تنها با چند دکمه انجام می شود. تا قبل از این، به منظور دریافت برگ سهام پس از هر افزایش سرمایه، باید به امور سهام آن شرکت مراجعه می کردیم ولی با ddn تنها کافی است به قسمت گزارش دارایی مراجعه کرده و گزینه دریافت را کلیک کنیم. این درگاه زیر نظر شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی است و درخواست‌ های ثبت شده در آن هم برای سپرده‌ گذاری مرکزی ارسال و رسیدگی می‌ شود.

به بیان دیگر درگاه یکپارچه ذینفعان بازار بورس یا سامانه DDN بستری کاربردی است که خدمات متنوعی را به سهامداران، ناشران و ناظران بازار سرمایه ارائه می‌ کند. هدف از راه اندازی آن، اطلاع‌ رسانی دقیق و به‌ موقع و ارائه‌ خدمات به شکل آنلاین تعریف شده است. درگاه در ۳ بخش درگاه سهامداران (دارا)، درگاه ناشران (دانا) و درگاه ناظران فعالیت می‌ کند.

درگاه سهامداران خود به چندین زیرمجموعه‌ دیگر تقسیم می‌ شود که مهم‌ ترین آن، میز خدمت الکترونیک است که همه زیر بخش ها را کامل مورد بررسی قرار دادیم. هر چقدر سهامداران، ناشران و ناظران راحت‌ تر بتوانند امورشان را انجام دهند، در نتیجه بازاری بهتر و پویا‌تر داریم. توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات سامانه ذینفعان بورس، بایستی ثبت‌ نام خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشید.

در این مطلب همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که درگاه یکپارچه ذینفعان چیست و چه کاربردهایی دارد.

در صورت فراموشی کد بورسی از طریق این مطلب آموزشی می توانید کد بورسی خود را به سادگی بازیابی کنید؛

ما توضیح دادیم که درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چیست و چطور کار می کند ولی اگر بازهم سوال یا ابهامی در مورد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه دارید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: