برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ثبت نام سجام رایگان شد

اخیرا طی اطلاعیه جدید سمات ویژه سهامداران عدالت، ثبت نام سجام رایگان شد و سهامداران عدالت که تا به امروز برای دریافت کد سجام و کد بورسی اقدام نکرده اند، پس از این می توانند ثبت نام در سامانه سجام برای سهام عدالت را به صورت کاملا رایگان انجام دهند. در این مطلب ابتدا این خبر که ثبت نام سجام رایگان شد را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس کمی در مورد مراحل ثبت نام در سجام برای سهام عدالت صحبت می کنیم که دید شما نسبت به روش ثبت نام در سجام برای سهام عدالت باز شود، پس اگر سهام عدالت دارید و هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده اید، آموزش ثبت نام سجام برای سهام عدالت را به زبان ساده همین الان در این مطلب مطالعه فرمایید؛

ثبت نام سجام رایگان شد

شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طی خبری اعلام داشت که مشمولان سهام عدالت قادرند با استفاده از ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری نسبت به ثبت نام و احراز هویت رایگان سجام اقدام نمایند. به گزارش از پایگاه خبری بازار سرمایه و به نقل از سمات، سپرده‌ گذاری مرکزی با صدور اطلاعیه‌ ای اعلام کرد که آن دسته از مشمولان سهام عدالت که تا به حال برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام اقدامی انجام نداده اند، می توانند از طریق ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری کاملا رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند تا از مزایایی مثل دریافت سالانه سود سهام عدالت، وام بانکی و مواردی از این دست برخوردار شوند.

حتما بخوانید : سجام چیست؟ ثبت نام در سایت سجام


لذا مشمولان سهام عدالت که هنوز در سامانه سجام عضو نیستند و احراز هویت آن ها انجام نشده است، قادرند با مراجعه به لینک sahamedalat.ir/marakez با انتخاب یکی از ۱۵ مرکز منتخب، ثبت نام در سامانه سجام رایگان خود را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین این گروه از مشمولان سهام عدالت به منظور دریافت خدمات رایگان احراز هویت سجام هم قادرند در یکی از ۸ مرکز رایگان احراز هویت الکترونیک سجام یا یکی از ۶۴ مرکز رایگان احراز هویت حضوری سجام هم این خدمت را به صورت کاملا رایگان انجام دهند تا از تمامی منافع سهامداری خود بهره مند شوند.

سامانه سجام برای سهام عدالت چیست؟

به صورت کلی می توان گفت که سامانه سجام یک سامانه زیرساختی به منظور شناسایی مشتریان برای ورود به باشگاه بزرگ بورسی ایران است که همه فعالان این بازار اعم از سرمایه‌ گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، تنها یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت می کنند و بعد از احراز هویت حضوری یا غیر حضوری می توانند برای دریافت خدمات مبتنی بر داده‌ های تایید شده اقدام کنند.

ثبت نام سجام برای سهام عدالت چگونه است؟

لذا از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل و آدرس الکترونیکی شخص ثبت شده و در ادامه هیچ نهاد مالی  به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را احتیاجی نخواهد داشت. بنابراین سهامداران قادرند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به شکل رایگان و الکترونیکی انجام دهند. در نظر داشته باشید که در انتهای روند ثبت نام رایگان در سامانه سجام برای سهام عدالت، یک کد ۱۰ رقمی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به آن کد ۱۰ رقمی سجام می گویند که باید آن را همراه داشته باشید تا بتوانید برای احراز هویت و ادامه مراحل دریافت کد بورسی اقدام نمایید، پس این نکته را در نظر داشته باشید.

این نکته را هم باید گفت که اگر به هر دلیلی کد ۱۰ رقمی سجام برای شما صادر نشود، نشان دهنده این است که در یک یا چند مورد از اطلاعاتی که در سامانه سجام تکمیل کرده اید، مشکل و یا مغایرتی وجود داشته است که در صورت عدم تایید اطلاعات، این که کدام مورد مشکل دارد به شما اطلاع رسانی خواهد شد که پس از آن باید آن مشکل را برطرف کرده و مجدد درخواست بررسی اطلاعات خود را ثبت نمایید تا نهایتا ۲۴ ساعت بعدی، اطلاعات شما مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه نهایی به شما اعلام گردد.

آیا ثبت نام در سجام برای سهام عدالت اجباری است؟

تمامی کاربران برای این که مشمول دریافت سود سالانه سهام عدالت و مزایای دیگر سهام عدالت شوند و همچنین امکان فروش دارایی های سهام عدالت برای آن ها فراهم شود، بایستی ابتدا برای ثبت نام در سجام رایگان اقدام نمایند و در ادامه و پس از ثبت اطلاعات در سامانه سجام، احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی می توانند از مزایای سهام عدالت خود استفاده کنند.

حتما بخوانید : ثبت نام در سجام چه فایده ای برای ما دارد؟


لذا می توان این طور گفت که برای دریافت سهام عدالت و بهره مندی از مزایای آن می بایست در سایت سجام ثبت نام و احراز هویت کنید و این کار برای تمامی مشمولان سهام عدالت اجباری است؛ لذا با توجه به اخبار جدید، ثبت نام سجام رایگان شد و مشمولان سهام عدالت از این پس می توانند به راحتی و کاملا رایگان برای ثبت نام سجام رایگان سهام عدالت اقدام نمایند.

نحوه دریافت کد بورسی برای سهام عدالت

ثبت نام رایگان در سجام برای سهام عدالت

  1. در ابتدا بررسی کنید تا دریابید سهام عدالت به شما تعلق گرفته است یا خیر؛ در صورتی که سهام عدالت به شما تعلق گرفته است (چه ۵۰۰ هزار تومانی و چه ۱ میلیون تومانی) شما می توانید با انجام مراحل بعدی، اختیار دارایی های سهام عدالت خود را به دست بگیرید و از سود سالیانه سهام عدالت و سایر مزایای آن بهره مند شوید.
  2. اگر سهام عدالت داشتید، باید وارد سامانه سجام شوید (خودتان به صورت غیر حضوری در منزل و یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت به صورت حضوری) و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف تکمیل کنید تا در ادامه و در صورت عدم مشکل در تکمیل و ارسال اطلاعات، کد ۱۰ رقمی سجام برای شما صادر شود.
  3. سپس بایستی برای احراز هویت سامانه سجام اقدام کنید که نیاز به کد ۱۰ رقمی ثبت نام سامانه سجام و کارت ملی و شناسنامه خود خواهید داشت، اگر بخواهید به صورت حضوری اقدام کنید؛ اگر هم همچنان بخواهید به صورت غیر حضوری و از منزل برای احراز هویت سامانه سجام اقدام کنید، تمامی مدارک را بایستی بارگزاری نمایید و نیاز به مراجعه حضوری الزامی نیست. لذا مراحل احراز هویت چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری، در بازه زمانی خاصی پس از تکمیل مدارک از طرف شما، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
  4. پس از این که ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام را انجام دادید، نوبت به انتخاب کارگزار خواهد رسید؛ کارگزاری مثل پلی میان شما و شرکت ها و سازمان بورس عمل می کند و شما می توانید در پنل کارگزاری انتخابی خود در آینده، سهام های موجود در سهام عدالت خود را مشاهده و مدیریت فرمایید. انتخاب کارگزاری تا حدود زیادی به خودتان بستگی دارد ولی محبوب ترین کارگزاری های ایران؛ کارگزاری مفید، آگاه، فارابی، اقتصاد بیدار، مهر اقتصاد، حافظ و … هستند که می توانید در مقاله بهترین کارگزاری بورسی اطلاعات بروز و دقیقی در مورد انتخاب کارگزاری مناسب برای خود پیدا کنید.
  5. پس از انتخاب کارگزاری مورد نظر، می بایست ثبت نام اولیه خود را در سایت کارگزاری انجام دهید؛ البته باید در نظر داشته باشید که ثبت اطلاعات و احراز هویت در کارگزاری برای تمامی کارگزاران بورسی یکسان نیست ولی در کلیت تمامی آن ها مراحل مشابهی دارند. بنابراین شما بایستی ابتدا ثبت نام اولیه را در کارگزاری انتخابی خود انجام دهید.
  6. سپس نوبت به این می رسد که یا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر کارگزاری مورد نظر و یا به صورت غیر حضوری و از طریق سایت رسمی کارگزاری برای احراز هویت خود اقدام نمایید. فرآیند احراز هویت در کارگزاری مختلف بورس در کلیات یکسان ولی در جزئیات می تواند با توجه به کارگزاری انتخابی شما، کمی متفاوت باشد پس این موضوع لزوم انتخاب کارگزار مناسب برای ورود به بازار سرمایه را نشان می دهد که باید به این موضوع توجه کافی را پیش از ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری مورد نظرتان داشته باشید.
  7. در انتها شما پس از تکمیل احراز هویت در کارگزاری انتخابی خود، بایستی چند روز صبر کنید تا کد بورسی برای شما ارسال شود. ارسال کد بورسی به منزله ورود شما به بازار بورس خواهد بود و پس از ارسال کد بورسی و فعال سازی دسترسی شما به پنل معاملات کارگزاری انتخابی خود، از طریق اس ام اس و ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد و شما می توانید از طریق پنل معاملاتی کارگزاری که پیش تر انتخاب کردید و با نام کاربری و رمز عبوری که پیش تر در مراحل ثبت نام در کارگزاری برای خود تعیین کرده بودید، وارد حساب معاملاتی خود در بازار بورس شوید و سهام عدالت خود را از این طریق مشاهده و مدیریت فرمایید و اگر هم قصد فروش سهام عدالت خود را نداشتید، از مزایای دیگر آن مثل دریافت سود سالیانه و … بهره مند شوید.

نکته مهم : در نظر داشته باشید که شاید شما به خاطر فروش و یا مدیریت سهام عدالت خود مراحل ورود به بورس را طی کرده باشید، ولی مراحل ورود به بازار بورس ایران در تمامی حالات و شرایط برای کاربران یکسان است، پس شما نه تنها می توانید برای مدیریت و خرید و فروش سهام عدالت خود اقدام نمایید، بلکه می توانید مثل سایر معامله گران بورسی، از امکانات دیگر کارگزار و حساب بورسی خود استفاده کنید و معاملاتی هم در بازار بورس انجام دهید؛ البته در نظر داشته باشید که انجام معاملات در بورس نیازمند دانش و تجربه خاصی است که می توانید از طریق مقالات آموزشی سایت کد بورسی در حوزه آموزش بورس استفاده کنید و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

بعد از ثبت نام در سجام برای سهام عدالت چه باید کرد؟

همان طور که پیش تر توضیح دادیم، در ابتدای امر افراد بایستی ثبت نام اولیه خود در سامانه سجام را در دستور کار خود قرار دهند و منتظر دریافت پیامک تایید ثبت نام باشند. در ادامه قادرید با دریافت کد پیگیری سجام خود، مراحل احراز هویت خود را به شکل آنلاین و یا حضوری پیگیری کنید؛ ولی به صورت کلی این سوال پیش می آید که پس از احراز هویت سجام چه باید کرد؟ در جواب باید گفت که سامانه سجام تنها مراحل ابتدایی ورود شما به بورس را انجام می شود و شما قادر نخواهید بود پس از احراز هویت در سامانه سجام وارد بازار بورس شوید!

حتما بخوانید : احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام چگونه است؟


شما وقتی قادرید وارد بورس شوید که در یکی از کارگزاری های کشور ثبت نام کرده باشید. لذا اگر مراحل احراز هویت سجام شما انجام شد و در نهایت قصد ورود به بورس را دارید، باید در یکی از کارگزاری های معتبر کشور ثبت نام کنید. مراحل ثبت نام در کارگزاری های کشور ایران به صورت کلی یکسان است ولی در جزئیات می تواند کمی متفاوت از یکدیگر باشد. به صورتی که برخی از کارگزاری ها به شکل  آنلاین و غیر حضوری مراحل مربوط به ثبت نام را انجام می دهند و برای ثبت نام در برخی از کارگزاری ها نیاز است که حتما به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کنید.

این را هم باید در نظر داشته باشید که به منظور ثبت نام در هر یک از کارگزاری های مجاز، نیاز است که حتما دو مرحله را انجام دهید؛ گام نخست ثبت نام اولیه در کارگزاری است که به صورت معمول کاملا آنلاین و از طریق سایت معتبر کارگزاری صورت می پذیرد و گام دوم احراز هویت در کارگزاری است. این در حالی است که اگر هر دوی این مراحل را انجام داده باشید، قادرید وارد بازار بورس شوید و مراحل خرید و فروش سهام در بورس و سهام عدالت خود را انجام دهید.

بعد از احراز هویت کد بورسی کی میاد؟

پس از این که در سامانه سجام ثبت نام کردید و احراز هویت شدید، نوبت به ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری می رسد که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم. حال سوال اینجاست که پس از احراز هویت در کارگزاری، چقدر طول می کشد تا کد بورسی برای ما ارسال شود و دسترسی ما به سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظر ما ایجاد شود؟ در پاسخ باید گفت که عدد مشخصی برای این موضوع وجود ندارد ولی به صورت کلی معمولا نهایت تا ۱ هفته پس از انجام فرآیند احراز هویت، کد بورسی برای شما ارسال خواهد شد و دسترسی شما به پنل معاملاتی خود در کارگزاری انتخابی تان فعال خواهد شد.

بعد از دریافت کد معاملاتی سهام عدالت چه باید کرد؟

بعد از دریافت کد بورسی توانایی این را خواهید داشت تا مراحل خرید و فروش آنلاین سهام عدالت، معامله در بورس، شارژ حساب کاربری، خرید سهام از طریق کارگزاری، برداشت پول از حساب کارگزاری و واریز به حساب بانکی، بررسی سهام های گوناگون در سایت بورس و گزارشات مالی شرکت ها را انجام دهید. البته اگر قصد فروش سهام عدالت خود را ندارید، می توانید دارایی های خود در سهام عدالت را در پرتفوی بورسی خود مشاهده کنید ولی برای فروش آن ها اقدامی انجام ندهید تا زمانی که به هر دلیل قصد فروش داشتید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ولی در نظر داشته باشید که چه بخواهید سهام عدالت خود را به فروش برسانید و چه نه، نیاز به ثبت نام رایگان در سایت سجام و دریافت کد بورسی از بازار سرمایه خواهید داشت. این را هم باید در نظر داشت که سود سهام عدالت به صورت سالیانه فقط در صورتی می تواند در اختیار شما قرار گیرد که کد بورسی خود را دریافت کرده باشید، وگرنه این سود برای شما نگهداری خواهد شد تا زمانی که مراحل مربوط به ورود به بازار سرمایه را انجام دهید و کد معاملاتی بورسی دریافت نمایید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب در مورد این خبر که ثبت نام سجام رایگان شد صحبت کردیم و آموزش کامل ورود به بازار بورس برای مدیریت سهام عدالت و همین طور سرمایه گذاری عادی در بورس را نیز تقدیم حضورتان کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را بشناسید، توصیه دارم همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

حال که ثبت نام سجام رایگان شد ، شما به دنبال دریافت کد بورسی و مدیریت سهام عدالت خود خواهید رفت یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: