برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه کسب و کارهای خانگی با روش های ساده

بسیاری این سوال را داشتند که چگونه کسب و کار خانگی را توسعه دهیم و همین دغدغه باعث شد تا به فکر تدوین یک مقاله در خصوص با توسعه کسب و کارهای خانگی باشیم و سرانجام با تحقیقات فراوان در این حوزه، این مطلب که در حال مطالعه آن هستید را آماده کردیم تا در مورد توسعه کسب و کارهای خانگی بیشتر باهم دیگر صحبت کنیم و دیدمان را گسترده تر کنیم. لذا اگر شما هم مثل بسیاری دیگر، کسب و کار خانگی راه اندازی کرده اید و در حال حاضر از آن جواب گرفته اید و یا نگرفتید، این مطلب می تواند شما را کمک کند تا روش های توسعه کسب و کارهای خانگی را به زبان ساده یاد بگیرید تا بتوانید هرکدام از این روش هایی که برای کسب و کارتان مناسب است را انتخاب کنید و برای پیاده سازی آن اقدام کنید، پس اگر به دنبال توسعه کسب و کار خانگی خود هستید، این مقاله برای شماست.

توسعه کسب و کارهای خانگی

جالب است بدانید که امروزه هر کسی در جست و جوی روشی است تا بتواند از هزینه های خانوار را کاهش دهد و همچنین بتواند عایدی خانواده را افزایش دهد و کسب درآمد کند. بعضی از افراد برای این که وارد بازار کار شوند، رزومه های کاری بسیار خوبی می نویسند و آن را در اختیار کارفرمای شرکت های مختلف قرار می دهند و در ادامه صبر می کنند تا خبر پذیرش یا عدم پذیرش به آن ها داده شود.

حتما بخوانید : روش های توسعه کسب و کار در ایران


دسته ای دیگر نیز به علت شرایطی که در منزل دارند، قادر نیستند بیرون از محیط خانه فعالیت های شغلی داشته باشند، این موارد امکان دارد به دلیل بچه داری، بارداری، وضعیت شخصیتی خانواده، بیماری و دیگر مسائل باشد. به همین خاطر دولت ها شرایط کار در خانه را برای این افراد فراهم آورده اند تا از این طریق درآمدی کسب کنند و در ایران نیز بسیاری از روی کمبود مالی، سرگرمی، کمک به اقتصاد خانواده و … به کسب و کارهای خانگی روی آورده اند ولی آیا همه کسب و کارهای خانگی در تمامی زمینه ها به موفقیت دست پیدا خواهند کرد؟!

مطمئنا جواب این سوال خیر است، چرا که ظرفیت همچین موضوعی وجود ندارد و اصلا منطقی هم نیست، بنابراین کسب و کارهایی که برای توسعه و رشد خود اقدامات خوبی را در دستور کار قرار دهند، به مراتب از شانس بیشتری برای دستیابی به موفقیت برخوردار خواهند بود، لذا ما در این مطلب سعی داریم روش های توسعه کسب و کارهای خانگی را به صورت کاملا رایگان و به زبانی ساده به شما آموزش دهیم تا دید شما در این خصوص از همیشه بازتر شود، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

مراحل اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی

گام نخست؛ بررسی اولويت و پتانسيل منطقه

  • بررسي و تعيين پتانسيل‌ ها و مزایای نسبی و رقابتی مناطق
  • شناسایی و ایجاد زمينه همكاری فعالان و اشخاص حقيقی و حقوقی قسمت خصوصی و غيردولتی كه می توانند در اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی مشارکت کنند.

گام دوم؛ بررسی و تایید طرح‌ ها

انجام عمليات ثبت نام، دریافت طرح‌ های متقاضيان، بررسی و تایید طرح ها و صدور مجوز از طريق سامانه مشاغل خانگی

گام سوم؛ توانمندسازی متقاضيان

  • ارائه مشاوره تخصصی به متقاضيان
  • اتصال متقاضيان به بنگاه‌ های پيشرو
  • ارائه آموزش‌ های تكميلی که شامل آموزش كسب و كار، كارآفرينی، بازاريابی و فروش و بهبود روش‌ های توليد می شود با روش‌ های متنوع آموزشی به شکل حضوری، غير حضوری، مجازی و …

گام چهارم؛ اتصال به بازار

  • تقويت و ارتقای كيفی محصولات
  • تقويت و ارتقای توان بسته بندی محصولات
  • تقويت و ارتقای لجستيک و تحويل محصولات
  • اتصال واحدهای خانگی به بنگاه‌ های بزرگ‌ تر و پشتيبان
  • تقويت و ارتقای فعاليت و اتصال به شبكه‌ های تجارت الكترونيک

گام پنجم؛ حمايت مالی و غيرمالی

  • پيگيری حمايت‌ های مالی
  • پيگيری ضوابط حمايت از متقاضيان در زمينه‌ های آب و برق و گاز، بيمه، ماليات

گام ششم؛ بازاریابی و فروش

  • ایجاد پلتفرم تجارت الكترونيک محصولات مشاغل خانگی و واحدهای پشتيبان و …
  • ايجاد بسترهای مناسب برای بازاريابی، برپايی و توسعه بازارها و نمايشگاه‌ ها و فروش محصولات و اتصال به بازار فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی در فروشگاه‌ ها

گام هفتم؛ نظارت بر توسعه مشاغل خانگی

نظارت بر اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی، در ۳ لايه عملكرد دستگاه‌ ها، طرح‌ های اجرايی، ميزان اثربخشی بر گروه‌ های هدف

چگونه کسب و کار خانگی را توسعه دهیم؟

توسعه کسب و کار خانگی

شاید بتوان این طور گفت که راهکار ثابت و تعیین شده ای از توسعه کسب و کارهای خانگی وجود ندارد و اصطلاحا، نمی توان برای تمامی کسب و کارهای خانگی با زمینه های کاری و بازاری متفاوت، یک نسخه را پیچیید ولی یک ساختار کلی و کمک کننده برای توسعه کسب و کارهای خانگی وجود دارد که ما در این بخش از مقاله تصمیم گرفتیم ۱۰ مورد از مهم ترین روش های توسعه کسب و کار خانگی را برای شما بیاوریم تا دید خوبی نسبت به این موضوع پیدا کنید؛

۱) استخدام افراد مناسب برای امور

استخدام افراد مناسب برای موقعیت های شغلی گوناگون، موجب می شود تا در صرف هزینه های جاری شرکت صرفه جویی کنیم. بدین ترتیب شبکه‌ بزرگی از افراد بااستعداد را ایجاد می کنیم که احتمالا دسترسی تمام وقت به آن ها امکان پذیر نبوده است. این را هم باید در نظر داشت که استخدام افراد مناسب برای مشاغل گوناگون کسب و کارمان، کیفیت و سرعت انجام امور را نیز افزایش خواهد داد و به تسریع رشد و پیشرفت شرکت نیز کمک شایانی خواهد کرد.

۲) گسترش حوزه های کاری کسب و کار

خط تولیدتان را توسعه دهید، به شکلی که بتوانید محصولات و خدمات تکمیلی را نیز در اختیار کاربران خود قرار دهید؛ زمانی که محصول موردنظر مشتریان‌ را تولید می نمایید، موارد جانبی و هر آنچه به آن محصول مربوط می‌ شود را هم در نظر بگیرید. این کار موجب خواهد شد به خط تولیدتان تنوع دهید. در این صورت نه‌ تنها مشتریان حق انتخاب بیشتری پیدا می‌ کنند، بلکه خرده‌ فروشانی که به جای یک محصول، بسیاری از محصولات را می خرند نیز بیشتر جذب محصولات‌ تان می‌ شوند.

۳) تمرکز روی یک محصول یا خدمت خاص

سعی کنید بر روی خدمت یا محصولی خاص متمرکز شوید، به بازاریابی، فروش و تبلیغ آن بپردازید و هر کاری که می‌ توانید انجام دهید تا از آن جنس، محصول و یا خدمت بیشتر به فروش برسانید؛ با این که امکان دارد وسوسه شوید کار تمامی افراد را خودتان انجام دهید، اما تمرکز روی یک یا دو محصولی که به خوبی از عهده‌‌ اجرایش بر خواهید آمد و در عین حال که این کار ریسک کم تری به همراه دارد، می تواند سود کسب و کار شما را نیز تا حدود زیادی افزایش دهد و به برندسازی شما نیز کمک کند.

۴) استفاده از روش های جدید بازاریابی

از شگردهای جدید بازاریابی نیز استفاده نمایید؛ از طریق خبرنامه‌ های ایمیلی یا تدریس در دوره‌ های آموزشی، به منظور کسب و کارتان بازاریابی کنید؛ برای بازاریابی برای کسب و کار خانگی‌ خود احتیاج نیست هزینه زیادی صرف تبلیغات در روزنامه‌، نشریات زرد یا رادیو و تلویزیون فرمایید. روش های بازاریابی مردمی با هزینه‌ های پایین، به صورت معمول اثرات بیشتری خواهد داشت. برای مثال ارسال خبرنامه‌ هفتگی روش مناسبی است تا نام خود را به گوش مشتریان بالقوه و جدیدتان برسانید. می توانید خبرنامه‌ خود را از طریق ایمیل و با استفاده از قالب‌ های آنلاین و سیستم‌ های ارسال اتوماتیک برای مخاطبان‌ خود ارسال کنید.

۵) یافتن روشهای جدید برای افزایش فروش به مشتریان فعلی

این کار بسیار ارزان قیمت تر از پیدا کردن مشتریان جدید می باشد. حتی چنانچه نتوانید خط تولیدتان را توسعه دهید، با فروش محصولات یا خدمات فعلی به مشتریان فعلی، قادرید درآمدتان را افزایش دهید. روشی ساده برای انجام این کار، تخفیف‌ های حجمی می باشد. چنانچه هزینه‌ تولید محصولات‌ شما کم است، شانس خرید بیشتری به مشتریان خود بدهید.

حتما بخوانید : توسعه کسب و کارهای خرد با روش های ساده


به عنوان مثال به آن ها این طور بگویید که قادرند یک تی‌ شرت خریداری کنند و دو تی‌ شرت تحویل بگیرند، در این صورت بدون از دست دادن سود زیاد، میزان فروش‌ شما نیز تا حدود زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. روش مرسوم دیگر این است که قادرید به مشتریان وفادارتان جایزه بدهید. به عنوان مثال قادرید کارتی به آن ها هدیه دهید که با آن به ازای هر ۱۰ محصولی که خریداری می کنند، یک محصول رایگان بگیرند. کسب و کارهای خانگی نیز قادرند از این روش مرسوم و ساده در راستای توسعه کسب و کار خود بهره بگیرند.

۶) راه اندازی وب سایت کسب و کارتان

با وجود بستر اینترنت، دیگر نیاز نیست برای رسیدن به مشتریان‌ خود، یک مغازه در دل بازار داشته باشید. لذا به منظور فروش محصولاتی خاص مانند کتاب های کمیاب، کلکسیون‌ ها و غذاهای لذیذ، قادرید با یک فروشگاه مبتنی بر وب، به میلیون‌ ها مشتری نه تنها در ایران، بلکه در کل ایران دسترسی پیدا کنید. در واقع می توانید این کار را بدون هزینه‌ های اجاره، هزینه آب و برق یا جمع‌ آوری زباله انجام دهید!

شاید در گذشته راه اندازی وب‌ سایت به سرمایه‌ گذاری‌ های بزرگ، مهارت‌ های برنامه‌ نویسی و طراحان با تجربه ای نیاز داشت، اما در حال حاضر وب‌ سایت‌ های آماده با هزینه‌ ای معقول و بدون نیاز به دانش فنی، به سرعت می توانند به کمک شما بیایند و شما را در راه توسعه کسب و کار خانگی موردنظرتان، یک پله جلو بی اندازند.

۷) هدف قرار دادن سایر بازارها

چنانچه محصولتان را به نوجوانان می فروشید، بازاریابی در جامعه‌ دانشجویان نیز می توانند برای شما بسیار مفید باشد. چنانچه محصول شما برای مادران شاغل است، امکان دارد که با کمی تغییرات در آن، بتوانید جامعه زنان خانه دار را نیز به کاربران هدف خود تبدیل کنید. استراتژی دیگر این است که خدمت یا محصول‌ خود را به خرده فروشان بدهید و از آن ها درخواست کنید محصولات یا خدمات شما را به شکل عمده به فروش برسانند.

برای مثال چنانچه کسب و کاری هستید که در حوزه تهیه غذا است، می توانید با مغازه‌ های محلی تماس بگیرد و از آن ها بخواهید محصولات شما را به صورت عمده به فروش برسانند. با اینکه پولی که از فروشندگان مغازه‌ ها می گیرید، کم تر خواهد بود، به این خاطر که فروشندگان باید قیمت آن محصولات را افزایش دهند تا خودشان هم در این میان به سود معقولی برسند، اما در عوض شما هم محصولات به مراتب بیشتری به فروش خواهید رساند و جریان نقدینگی در کسب و کار شما به سرعت بهبود خواهد یافت.

۸) برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط

همکاری با شرکتی در صنعت مرتبط با کسب و کارتان، یکی از ارزان‌ ترین و ساده ترین روش های بازاریابی به حساب می آید. به عنوان مثال چنانچه محصول شما آب‌ معدنی است، می‌ توانید باشگاه ورزشی نزدیک به محل زندگی‌ خود را متقاعد کنید تا محصولات شما را با تخفیف به اعضای خود به فروش برساند.

۹) تبدیل کسب و کار خانگی به حق امتیاز یا فرصت کاری

با این که بیشتر کسب و کارهای خانگی همواره کوچک باقی خواهند ماند، کسب و کار خانگی شما این پتانسیل را دارد که از طریق حق امتیاز، صدور مجوز و عمده‌ فروشی، توسعه پیدا کند. این سوال ها را از خود بپرسید؛ آیا می‌ توانم کسب و کار خانگی‌ خود را به قالبی تبدیل کنم که شخص دیگری نیز بتواند آن را اداره کند (یک حق امتیاز)؟ آیا محصول یا خدمتی استانداردی دارم که دیگری بتوانم بارها آن را به فروش برسانم (یک فرصت کسب و کار)؟ با این که امکان دارد فکر کنید توسعه‌ کسب و کارتان مستلزم افزایش سرمایه، استخدام کارمند، خرید تجهیزات و اجاره‌ دفتر یا فضای انبار است، اما چنانچه مجوز محصول خود را به شرکتی بزرگ با امکانات تولید و یک نیروی فروش بدهید تا برای شما  کار کنند، ریسک کم تر و سود به مراتب بالاتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

۱۰) توسعه کسب و کار خانگی از منزل به محلی مناسب تر

همچنین می توانید فضای اداری مناسبی را در مراکز رشد اجاره نمایید. مراکز رشد، بیشتر وسایل اتاق‌ های کنفرانس، خدمات پذیرایی، اینترنت پرسرعت و پشتیبانی فنی را در قبال دریافت هزینه‌ ماهیانه، به مالکان کسب و کارهای خانگی ارائه می نمایند.

چالش‌ های پیش روی یک کسب و کار خانگی چیست؟

  • سليقه‌ ای عمل کردن بانک ها در پرداخت تسهيلات
  • فقدان برنامه ريزی آموزشی مناسب برای توانمندسازی متقاضيان
  • عدم توجه كافی به بازار و آمادگی نداشتن بیشتر متقاضيان برای حضور در بازار
  • عدم توجه كافی به مزایا و ظرفيت‌ های مناطق در پيشبرد برنامه مشاغل خانگی
  • فراهم نبودن بستر فرهنگی كار برای ایجاد و توسعه فعاليت ‌های پشتيبانی مشاغل خانگی
  • عدم حمايت‌ های مناسب مالی و غيرمالی از متقاضيان مشاغل خانگی به‌ خصوص اشخاص پشتيبان
  • عدم شناسايی رشته‌ های جديد مشاغل خانگی در حوزه‌ های صنايع، توليد بدون كارخانه و فناوری اطلاعات
  • كمرنگ بودن فعاليت‌ های پشتيبانی نسبت به فعاليت‌ های مستقل، با توجه به اهميت نقش فعاليت‌ های پشتيبانی در پايداری مشاغل خانگی
  • وجود مغايرت‌ های بسیار قانونی در مشاغل خانگی، مانند مغايرت ميان قانون ساماندهی و حمايت از مشاغل خانگی با قانون ماليات‌ های مستقيم، قانون هدفمندی يارانه‌ ها، قانون تامین اجتماعی و تعيين تعرفه بالا برای صدور و تمديد شناسه نظارت بهداشتی

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، همه چیزی که در مورد توسعه کسب و کارهای خانگی باید بدانید را بیان کردیم.  

همچنین اگر میخواهید درباره راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم نیز اطلاعات خوبی کسب کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

حال که روش های توسعه کسب و کار خانگی را می دانید، به نظر شما کدام یک از آن ها برای کسب و کار شما می تواند کارگشا باشد؟

برای دوستانتان بفرستید: