برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

مهم ترین تفاوت کیف پول سرد و گرم قطعا در میزان امنیت کیف پول است که در این خصوص می توان گفت که امنیت کیف پول های سخت افزاری یا سرد بسیار بالاتر از کیف پول های گرم یا نرم افزاری است. تفاوت کیف پول سرد و گرم به جز موضوع امنیت در فیزیکی بودن و دسترسی افراد به آن است که در این مطلب سعی داریم توضیحات کاملی را در این خصوص خدمتتان ارائه کنیم، اما به صورت کلی در نظر داشته باشید که کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال از کیف پول های نرم افزاری بسیار کاربردی تر و مطمئن تر به حساب می آیند و تنها نکته ای که کیف پول های نرم افزاری بیت کوین را جذاب کرده است، پولی نبودن آن هاست و باید در خصوص تفاوت کیف پول سرد و گرم این را در نظر داشته باشید که کیف پول های سخت افزاری پولی هستند و باید برای خرید دستگاه آن یک هزینه نه خیلی زیاد را تقبل کنید که از نظر من ارزشش را دارد.

تفاوت کیف پول سرد و گرم

در ابتدا بهتر است منظور اصلاح سرد و گرم برای کیف پول را یاد بگیریم؛ اصطلاحات کیف پول گرم و کیف پول سرد برای متمایز کردن انواع کیف پول‌ هایی که برای رمزارزها استفاده می‌ شوند، به‌ کار می ‌روند. در حقیقت نام‌ گذاری آن‌ ها ربطی به دمای این کیف پول ‌ها ندارد! کیف پول‌ های گرم کیف پول‌ هایی دیجیتالی برای ذخیره‌سازی رمزارزها هستند و این در حالی است که کیف پول ‌های سرد دستگاه ‌های فیزیکی هستند که رمزارزها در آن‌ها ذخیره و نگهداری می ‌شوند.

حتما بخوانید : معرفی انواع کیف پول بیت کوین – بهترین کیف پول بیت کوین


انواع دیگری از کیف پول‌ ها وجود دارند، اما نوع سرد و گرم، معروف ‌ترین آن‌ ها محسوب می شوند. از بین این دو نوع، کیف پول ‌های گرم محبوب ‌تر به ‌نظر می ‌رسند. دلایل کمی برای این موضوع وجود دارد که در این راهنما به آن ‌ها هم می ‌پردازیم. علاوه بر این سعی می ‌کنیم ارجحیت کیف پول ‌های سرد را نشان دهیم، چرا که امنیت بسیار بالاتری از کیف پول های گرم دارند ولی کیف پول های گرم نیز پرطرفدارند و در ادامه به صورت کامل به شرح تفاوت های کیف پول سرد و گرم ارز دیجیتال می پردازیم تا ابهامی در این خصوص برای شما باقی نماند.

كیف پول گرم

کیف پول ‌های نگهداری رمزارزها از زمان پیدایش بیت کوین وجود داشتند. این کیف پول ها دو نوع داشتند؛ کیف پول آنلاین و کیف پول دسکتاپ. ​​​​​​​​کیف پول گرم یا همان کیف پول داغ به کیف پول‌ هایی می گویند که به راحتی از طریق دستگاه‌ های تلفن همراه، لپ‌ تاپ ‌ها، و دسكتاپ ها قابل ‌دسترسی است و در آن‌ ها رمزارزها می ‌توانند به سادگی و از طریق رابط های کاربر پسند، منتقل شود با این وجود، این نوع کیف پول حفاظتی هستند، یعنی که یک شخص ثالث کلیدهای خصوصی مرتبط به دارایی ‌های موجود در کیف پول را کنترل می‌ کند. این امر، بیانگر یک آسیب‌ پذیری امنیتی است، به خاطر این که اشخاص ثالثی كه مورد اعتمادند، خود می توانند خلأ امنیتی باشند.

علاوه بر این، کیف پول‌ های گرم در معرض اینترنت قرار دارند و همین موضوع موجب می ‌شود که آن ‌ها اهداف جذابی برای هکرها باشند و هكرها بتوانند امنیت این اشخاص ثالث را از بین برده و سرمایه ها را سرقت نمایند. کیف پول های گرم، برای کاربران تلفن همراه بسیار پر استفاده است و به راحتی مقادیر کوچک رمزارز را انتقال می دهد ولی با این وجود، کاربران نباید مبالغ زیادی را در کیف پول های گرم ذخیره کنند و یا به اقدامات امنیتی خود مطمئن باشند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


با کیف پول‌ های گرم مثل یک کیف پول فیزیکی رفتار کنید، همانطور كه در كیف پول فیزیكی خود تنها مقادیر كمی وجه نقد و اسكناس نگاه می دارید، در كیف پول گرم خود نیز مقادیر كوچكی از رمزارزها را نگهداری نمایید. لذا اگر بخواهیم دو نمونه از مهم ‌ترین مزایای کیف پول ‌های دیجیتالی را نام ببریم باید گفت که قابلیت نگهداری همه رمزارزها و رایگان بودن آن ‌ها جزو مهم ترین قابلیت های این دسته از کیف پول های مجازی است.

ابتدا به قابلیت نگهداری تمامی رمزارزها اشاره خواهیم داشت؛ این نکته ‌ای است که معمولا در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم مطرح می ‌شود. وقتی که یک رمزارز به وجود می آید و عرضه اولیه سکه برای آن انجام می ‌شود، تا زمانی که جایی برای نگهداری آن وجود نداشته باشد، کاربردی ندارد. خالقان رمزارز اغلب همان کسانی هستند که کیف پول را هم برای آن رمزارز توسعه می ‌دهند. برای رمزارزهای بیشتر شناخته شده مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل، تنوع زیادی از کیف پول‌ های دیجیتالی وجود دارد که هر یک قابلیت های گوناگونی دارد و امکان شخصی سازی را به وجود می آورد. رمزارزهای جدیدتر یا کمتر شناخته شده، اغلب یک کیف پول دارند که برای آن ‌ها طراحی شده که از امکانات اساسی مثل خرید، فروش و انجام معاملات برخوردار هستند.

حتما بخوانید : بررسی کیف پول لجر نانو اس (Ledger nano s) + آموزش کار


این نکته ‌ای کلیدی در مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم مطرح است. بسیاری از مردم رمزارزهای مختلف و کمتر متعارف دارند یا قصد دارند داشته باشند، ولی چنانچه مثلا یک کیف پول سرد داشته باشند، چنین چیزی امکان دارد برایشان امکان پذیر نباشد. فاکتور مهم دیگر این است که کیف پول ‌های گرم به صورت کلی رایگان هستند و شما می ‌توانید به سادگی موردی را پیدا کنید که با خواسته ‌ها و نیازهای شما متناسب باشد. کافی ا‌ست ثبت ‌نام کنید و به صورت رایگان از آن استفاده نمایید. البته این موضوع فرصتی برای رجزخوانی دوست‌ داران کیف پول‌ های سرد فراهم نمی ‌کند. دستگاه ‌ها هزینه مالی دارند که این محبوبیت و میزان استفاده از آن‌ ها را کم می کند. در حقیقت سخت است که بگوییم آمار رقابت چگونه می‌ توانست باشد اگر هر دو کیف پول گرم و کیف پول سرد رایگان بودند.

نکات مهم برای افزایش امنیت کیف پول های گرم

  • استفاده از قابلیت تایید دو مرحله ای گوگل برای امنیت بیشتر.
  • فعال سازی رمز یک بار مصرف برای ورود به پنل و برداشت از آن.
  • عدم استفاده از رمزهای عبور یکسان در پلتفرم های گوناگون. سعی کنید رمزهای عبورتان به صورت ترکیبی از حروف و اعداد و نشانه ها باشد.
  • تعیین رمز برای آنتی فیشینگ؛ فعال سازی این گزینه به شما اطمینان می دهد که مرجع اصلی با شما در تماس است و ایمیل های ارسالی از طرف این مرجع باید حاوی این رمز نیز باشد.
  • تعریف لیست سفید از آدرس های کیف پول؛ این لیست در حقیقت آدرس های معتبری هستند که شما با آن ها در تماس بوده و یا هستید و هیچکس نمی تواند از والت شما به آدرسی جز آدرس های موجود در این لیست، کوین ارسال نماید.

كیف پول سرد

​​​​​​​​در مقابل كیف پول گرم، کیف پول سرد هم وجود دارد. طبق استاندارد صنعت برای ذخیره ایمن دارایی‌ های کریپتو، کیف پول سرد با استفاده از كیف پول های دیجیتال كه به صورت آفلاین كار می كنند، شناخته می شود. این نوع کیف پول دیجیتال در معرض اینترنت قرار نخواهند گرفت و معمولا در فرم ابزار سخت ‌افزاری یا کیف پول ‌های کاغذی دیده می شود. به این خاطر که آن‌ ها کاملا آفلاین هستند، کیف پول سرد سطح بالاتری از امنیت را فراهم می ‌کند. کیف پول های سخت افزاری مثل Ledger، بالاترین سطح استاندارد امنیتی را دارند. کاربران بازارهای معاملاتی همگی از کیف پول ‌های سخت افزاری به عنوان راه حل های ذخیره ‌سازی بلند مدت برای دارایی‌ های دیجیتالی و رمزارزها استفاده می‌ نمایند.

حتما بخوانید : کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال | انواع کیف پول های سخت افزاری


همانطور که پیش از این اشاره شد، کیف پول‌های سرد دستگاه‌ هایی هستند که به عنوان حافظه فیزیکی برای نگهداری رمزارزها ساخته شده ‌اند. کیف پول ‌های سرد هم مزایا و معایبی دارند، که در ادامه به آن‌ ها خواهیم پرداخت، ولی در نظر داشته باشید که یکی از بزرگ ‌ترین مزیت ‌های کیف پول‌های سرد این است که شما همیشه و در هرجایی می‌ توانید رمزارزهای ‌خود را کنار خود داشته باشید. در حقیقت می‌توانید همیشه این دستگاه را همراه خود داشته باشید. این کیف پول ‌ها کوچک و کم‌ حجم هستند و حمل آن‌ ها بسیار آسان می باشد. کیف پول های ترزور، Ledger Nano X، Ledger Nano S،  KeepKey و CoolWallet S از مشهورترین کیف پول های سخت افزاری یا سرد در دنیا و ایران به حساب می آیند.

نکات مهم برای افزایش امنیت کیف پول های سرد

  • به صورت گسترده در صنعت رمزارزها تایید شده ‌است که کیف پول ‏سخت ‌افزاری بهترین راه ‌حل امنیتی محسوب می شوند.
  • ​​​​​​​​یک کیف پول سخت ‌افزاری یک ابزار رمزنگاری شده و آفلاین به منظور ذخیره‌ سازی امن و مناسب دارایی های دیجیتالی می باشد.
  • در یک صنعت مملو از آسیب ‌پذیری امنیتی، کیف پول های سخت افزاری باید انتخاب آسانی برای ذخیره‌سازی امن و مدیریت دارایی های شما باشد.
  • ​​​​​​​​آن ها به عنوان ابزارهای فیزیکی رمزنگاری شده، وجود دارند که اقدامات امنیتی را برای خنثی کردن هر دو دستکاری و حمله فیزیکی و دیجیتال اعمال می ‌کنند و نکته بعدی این که آن ها به صورت آفلاین به عنوان کیف پول‌ های غیر حفاظتی وجود دارند كه مواجهه با هکرها را كاهش داده و در این فرآیند، به صاحب دارایی‌ ها قابلیت کنترل و دسترسی به آن را می دهد.
  • حتی اگر شما تنها مقادیر کوچکی را در كیف پول خود نگه دارید، هیچ آنالوگ قابل ‌مقایسه‌ ای نسبت به ذخیره ‌سازی کیف پول سخت افزاری وجود ندارد و این نوع كیف پول، بهترین گزینه است همیشه کنترل روی کلیدهای خود را حفظ کنید و توجه به این عبارت بدون كلیدها، بیت كوینی نیز در كار نخواهد بود هرگز تاثیر معکوسی بر روی شما نمی گذارد.

تفاوت کیف پول های سخت افزاری

کیف پول سرد یا گرم؟

در نهایت مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم نشان می‌ دهد که کیف پول‌ های سرد معایب به مراتب کمتری دارند. پیش از هر چیز کیف پول‌ های سرد گران قیمت هستند. قیمت یک کیف پول سرد معمولی حدود ۱۰۰ دلار است. ارزان یا بسیار گران بودن یک کیف پول به مقدار دارایی رمزارزی که قصد دارید ذخیره کنید، بستگی دارد. یکی دیگر از معایب کیف پول ‌های سرد، محدویت آن ‌ها در تنوع ارزهای قابل ذخیره ‌سازی در آن ‌هاست. در حقیقت بیشتر کیف پول‌ های سرد موجود، تنها می ‌توانند رمزارزهای اصلی بازار مثل مثل بیت کوین، اتریوم، دش و … را در خود ذخیره کنند. این دو دلیل، موجب استفاده کمتر از کیف پول ‌های سرد شده است. به صورت خلاصه در خصوص تفاوت کیف پول سرد و گرم می توان گفت که؛

  • هزینه کیف پول‌­ های گرم رایگان است.
  • کیف پول ‌­های سرد برای پرداخت خرد مناسب نیستند.
  • کیف پول ‌­های سرد از امنیت بیشتری برخوردار هستند.
  • کیف پول ‌­های گرم دارای محبوبیت بیشتری می‌ باشند.
  • کیف پول‌­ های گرم بیشتر ارز‌­های دیجیتال را پشتیبانی می ‌کنند.

چرا کیف پول‌ های سرد به کیف پول‌ های گرم ارجحیت دارند؟

یک دلیل ساده وجود دارد که کیف پول سرد را برای رمزارزها به جای بهتری تبدیل می ‌کند؛ امنیت. کیف پول‌ سرد کانون اصلی امنیت برای ذخیره رمزارزها است. کیف پول ‌های گرم آسیب ‌پذیرترین کیف پول‌ ها در کل جهان به حساب می آیند. تمام کیف پول ‌های دیجیتال کدها و کلیدهای خصوصی شما را روی سرورهای آنلاین خود نگهداری می کنند. همین امر موجب می شود که در برابر حملات هکرها، سوء قصد کلاهبرداری و اقدامات بیمارگونه آسیب ‌پذیر باشند. مطمئنا بیشتر شرکت‌ ها و سایت ‌های ارائه دهنده کیف پول گرم، اقدامات امنیتی اساسی را انجام می ‌دهند، ولی با وجود کوچک‌ ترین باگ تمام پس ‌انداز شما در معرض نابودی قرار خواهد داشت.

زمانی که بحث نگهداری دارایی کریپتویی مطرح می ‌شود، تنها یک امکان ارزش توجه دارد و آن هم ضمانت است. سایت ‌هایی مانند کوین بیس ۱۰۰ درصد به شما ضمانت می ‌دهند که برای نگهداری رمزارزهای خود به آن‌ ها اعتماد کنید؛ گزینه ‌ای که بسیار نادر و البته اطمینان‌ بخش است، ولی با این وجود کیف پول‌ های سرد به غیرقابل نفوذ بودن معروف هستند. این حقیقت که کدهای شما جایی به‌ جز آن دستگاه کوچک ذخیره نشده‌ اند، احساس اطمینان خاطر به‌ همراه دارد، همچنین بعضی از این دستگاه‌ ها چنان بر امنیت تاکید دارند که اگر آن ‌ها را به یک کامپیوتر آلوده به ویروس متصل کنید، دستگاه شما ایمن خواهد ماند. وقتی به یک کیف پول مناسب برای نگه‌داری رمزارزهای خود فکر می‌ کنید، امنیت باید اولویت اول شما باشد.

حتما بخوانید : بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران کدام است؟


چه اهمیتی دارد که شما بهترین کیف پول رایگان را انتخاب کنید، اگر این خطر وجود داشته باشد که بعد از مدتی دست ‌های شما خالی باشند؟ فرض کنید ۵ هزار دلار دارید و دو امکان برای شما فراهم است. یکی اینکه پول خود را در یک حساب بانکی قرار دهید که به شما خدمات و فضای ذخیره ‌سازی رایگان ارائه می‌ دهد، ولی بسیار مستعد نفوذپذیری است یا این که یک بانک را انتخاب کنید که به عنوان مثال در ازای اطمینان از امنیت سپرده خود، ۱۰۰ دلار باید بپردازید. متوجه منظور این مثال می ‌شوید؟ این حائز اهمیت ترین دلیل برای ارجحیت کیف پول‌ های سرد به کیف پول‌ های گرم است. در حقیقت وقتی امنیت رمزارزهای شما در کیف پول سرد تامین می ‌شود، شما هم مطمئن و خاطر جمع خواهید بود و این در حالی است که در مورد کیف پول گرم نمی‌ توانیم با این اطمینان صحبت کنیم.


خلاصه مطلب و کلام آخر

کیف پول های دیجیتال به دو گروه کیف پول گرم و کیف پول سرد دسته بندی می شوند. گروه اول به اینترنت متصل و آنلاین است که به آن کیف پول گرم می گویند. کیف پول گرم به تمام قسمت های موجود در اینترنت دسترسی دارد و این در حالی است که کیف پول سرد این ویژگی را ندارد. به این خاطر که کیف پول گرم به اینترنت متصل است، آسیب پذیرتر بوده و بیشتر در معرض خطرهک شدن قرار دارد. تریدر های حرفه ای اغلب مقداری از رمز ارزهای خود که برای خرج کردن روزمره استفاده می شود را در این کیف پول نگهداری می کنند.

دومین نوع کیف پول، به اینترنت متصل نیست و آفلاین است که به آن کیف پول سرد می گویند. گفتنی است که کیف پول سرد امن‌ ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتالی است، به خاطر این که بدون اتصال به اینترنت امکان هک شدن کلید خصوصی و دسترسی های غیرمجاز وجود ندارد. در کیف پول سرد معامله ها توسط کلیدهای خصوصی در محیط آفلاین انجام می شود. یعنی هر معامله ‌ای که به صورت آنلاین صورت می پذیرد، به صورت موقت به کیف پول آفلاین منتقل شده و در دستگاه‌ هایی مثل CD، USB، هارددیسک و کامپیوتر آفلاین نگهداری می شوند. پس از آن، معامله‌ ها پیش از ارسال به شبکه آنلاین، امضا می شوند.

کیف پول بلاکچین به عنوان نماینده کیف پول های گرم و کیف پول سخت افزاری لجر نانو هم به عنوان نماینده کیف پول های سرد همواره بهترین انتخاب هر یک از این دو نوع کیف پول گرم و سرد به حساب می آیند که نسبت به سایرین عملکرد بهتری را در طول زمان نشان داده اند.

حال که تفاوت کیف پول سرد و گرم را فهمیده اید، فکر می کنید کدام نوع برای شما مناسب تر است؟

هر گونه سوال یا ابهامی هم در خصوص کیف پول های نرم افزاری (گرم) و سخت افزاری (سرد) داشتید، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها حتما ارسال کنید تا پاسخ بدیم.

برای دوستانتان بفرستید: