برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع تابلوهای بورس کدامند؟

آیا انواع تابلوهای بورس را می شناسید؟ شما هم شنیده اید که می گویند تابلوی اصلی بورس و تابلو دوم بورس اما آیا می دانید منظور دقیقا چیست و این دو چه تفاوت هایی باهم دارند؟ اگر در بازار بورس فعالیت می کنید و می خواهید به زبان ساده یاد بگیرید که انواع تابلوهای بورس کدامند، فقط کافی است تا انتها همراه کد بورسی باشید تا در چند دقیقه آتی، با انواع تابلوهای بورس آشنایی پیدا کنید، چرا که اگر می خواهید یک سرمایه‌ گذاری دقیق و مطمئن داشته باشید، باید بازاری که در‌ آن کار می کنید را به خوبی بشناسید، از همین روی باید با انواع بازارها و تابلوهای بورس اوراق بهادار تهران آشنا شوید؛

انواع تابلوهای بورس

در حال حاضر بورس‌ های اوراق بهادار سعی دارد تا با استفاده از توسعه فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌ های ارتباطی و از طریق اقدامات بسیاری مثل معرفی ابزارهای جدید معاملاتی، بهره‌ گیری از مراحل متنوع معاملاتی، معرفی انواع گوناگون ساختارهای معاملاتی، دسته‌  بندی شرکت‌ها در بازارهای مختلف و نیز ارایه اطلاعات کافی و به‌ موقع و افزایش شفافیت بازار، زمینه حضور در بازار و تصمیم‌ گیری ساده را برای سرمایه‌ گذاران فراهم کنند. یکی از این اقدامات که در سالیان اخیر مورد توجه بورس‌ های گوناگون قرار گرفته، طبقه‌ بندی شرکت‌ ها در بازارهای گوناگون مطابق با معیارهای مهمی مثل شفافیت اطلاعات، شناوری سهام، نقدشوندگی و … می باشد.

از شهریور ۱۳۸۱ سازمان بورس اوراق بهادار تصمیم به دسته بندی شرکت های پذیرش شده بازار کرد. این کار برای تفکیک شرکت های نقد شونده و غیر نقد شونده، ایجاد حس رقابت میان مدیران شرکت ها و نهایتا شفاف سازی وضعیت سهام گوناگون برای خریداران و فروشندگان در دستور کار قرار گرفت. شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بر اساس میزان سرمایه ثبت شده، درصد شناوری سهام، میزان شفافیت و سوددهی به دو گروه بازار اول و بازار دوم دسته بندی می شوند. البته خود بازار اول به دو زیرمجموعه با نام تابلوی اصلی و تابلوی فرعی تقسیم بندی می‌ شود. بنابراین تا اینجا یاد گرفتیم که بورس اوراق بهادار تهران از دو بازار اول و دوم برخوردار می باشد که بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشكیل شده‌ است. جالب است بدانید که پذیرش سهام عادی در بورس، تنها در یكی از تابلوهای بازار اول و یا در بازار دوم انجام می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در واقع شرکت‌ هایی که قصد دارند سهامشان در بورس مورد معامله قرار گیرد، بایستی تقاضای پذیرش سهام خودشان در یکی از تابلوهای اصلی یا فرعی بورس را ارائه دهند. سازمان بورس نیز شرکت‌ ها را از جنبه های گوناگون بررسی می کند و نماد آن‌ ها را در یکی از تابلوها ثبت می‌ کند و این در حالی است که شرکت‌ ها شرایط عضویت در هیچ یک از این بازارها را نداشته باشند، امکان دارد که سهام آن‌ ها در بازار فرابورس خرید و فروش شود که این بازار نیز شرایط مخصوص به خود را داراست.

در فرآیند مربوط به بررسی شرایط شرکت‌ ها، به منظور قرارگیری در یکی از بازارها، شرکت‌ هایی برای قرار گرفتن در بازار اولویت دارند که از لحاظ میزان فعالیت و کارایی، میزان نقدشوندگی و همچنین میزان سرمایه شرایط بهتری نسبت به دیگر شرکت ها داشته باشند. شرکت‌ هایی که امتیاز مناسبی در این فاکتورها به دست نیاورند، تحت عنوان شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بازار دوم فعالیت می کنند. در بازار اول هم دو تابلوی اصلی و فرعی وجود دارد که در ادامه در مورد آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی انواع تابلوهای بورس

نخستین گزینه در دسته بندی انواع بازار بورس در ایران طبق نوع شرکت های فعال مربوط به بازار بورس و اوراق بهادار است. به صورت کلی بازار بورس و اوراق بهادار بازاری است که در آن شما قادرید سهام شرکت های گوناگون را مورد معامله قرار دهید و از طریق افزایش قیمت ها در این بازار سوددهی داشته باشید.

معرفی انواع تابلوهای بورس

البته انواع گوناگون روش های سرمایه گذاری در بازار بورس هم برای شما وجود دارد و شما قادرید از فرایندهای گوناگونی مثل افزایش سرمایه در شرکت های بورسی و یا سود تقسیمی هر سهم برای دارایی های خود هم سوددهی داشته باشید، ولی به صورت کلی ماهیت اصلی این بازار برپایی سهام شرکت های گوناگون پذیرفته شده در بازار سرمایه است که شما با خرید آن ها در قیمت های پایین و فروش آن ها در قیمت‌ های بالاتر می توانید سود کسب کنید.

حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس


بازار بورس و اوراق بهادار نخستین بازاری است که به صورت معمول تریدرها و سرمایه گذاران بازار بورس برای سرمایه گذاری در این بازار وارد آن می شوند، از این روی شناخت آن نسبت به دیگر انواع بازار بورس بیشتر اهمیت دارد و می بایست به درک کاملی نسبت به این بازار دست پیدا کنید. در این بخش در مورد انواع تابلوهای بورس توضیحات کافی را به شما داده ایم؛

۱٫ بازار اول بورس

همان طور که گفتیم، بازار بورس اوراق بهادار تهران به دو بازار اول و دوم تقسیم می شود؛ البته بیشترین تفاوت بین بازار اول و بازار دوم در شرایط شرکت هایی است که در این بازار ها حضور دارند و مورد پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می گیرند. مطمئنا شرایط پذیرش در بازار بورس اول پیچیده تر و سخت تر از بازار بورس دوم است و شرکت های در این بازار مشغول به کار هستند که تعداد سهامداران و سهام های بیشتری برای آن ها تعریف شده و به نوعی شرکت های بزرگتری به حساب می آید. بازار اول بورس خود به دو تابلوی اصلی و تابلو فرعی تقسیم می شود که شرایط آن ها با یک دیگر فرق می کند.

  • الف) تابلوی اصلی؛

تابلوی اصلی یکی از زیرمجموعه های بازار اول بورس به حساب می آید که شرایط پذیرش در آن برای شرکت های گوناگون از قرار زیر است:

  • حداقل تعداد سهامداران ۱۰۰۰ نفر
  • حداقل ۳ سال سابقه فعالیت در صنعت مربوطه
  • حداقل سرمایه ثبت شده شرکت هزار میلیارد ریال
  • حداقل سهام شناوری در تابلو بازار بورس ۲۰ درصد

با توجه به پیش نیاز هایی که برای پذیرش در تابلوی اصلی بازار اول در نظر گرفته شده تمامی شرکت ها نمی توانند برای ورود به این تابلوها اقدام کنند، از همین روی شما تنها شرکت‌ هایی را می توانید در این تابلو ببینید که در بازار صنایع ایران شناخته شده بوده و حتی افرادی که در بازار بورس فعالیت هم شناخت نسبی نسبت به این شرکت ها دارند. این دسته از سهم ها به صورت معمول در بازار بورس تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل بورس داشته و به نوعی می توان از آن ها به عنوان بازارساز هم یاد کرد.

می دانید تعداد سهام بسیار زیاد منتشر شده برای این شرکت ها به صورت معمول نحوه تغییرات و نوسانات قیمت برای آن ها به کندی است. نقدشوندگی بسیار بالایی دارند و امکان ورود به معاملات آن ها با حجم بسیار زیاد وجود دارد. در بیشتر موارد شرکت های پذیرفته شده در این دسته قیمت های خیلی بالایی ندارند و امروزه هم می توان با قیمت های بسیار پایین برای خرید آن ها در بازار بورس اقدام نمود.

اگرچه امکان دارد در فرایند معامله و نوسان گیری در بورس شاهد رشد چشمگیر ارزش دارایی های کاربران تریدرها شرکت ها باشیم ولی سود تقسیم شده آن ها برای هر سر به دلیل تعداد سهام شناور بسیار زیاد به صورت معمول خیلی بالا نیست و شما قادر نیستید از این روش سرمایه گذاری برای سوددهی از این شرکت ها استفاده نمایید.

  • ب) تابلوی فرعی؛

دومین بخش از بازار اول بورس تابلو فرعی است که شرایط آن از لحاظ محدودیت دامنه نوسان مشابه با تابلو اصلی اما با این فرق که امکانات مورد نیاز برای ورود شرکت ها به این تابلو با تابلو اصلی متفاوت است. شرکت هایی که از لحاظ اندازه و بزرگی کوچک تر هستند و نمی‌ توانند وارد تابع اصلی شوند در تابلو فرعی مورد پذیرش شده و امکان معامله آن ها در تابلوی فرعی وجود دارد. البته این را هم باید در نظر داشت که نحوه انجام معامله و شرایط خرید و فروش این سهم ها در تابلوی فرعی چندان تفاوتی با تابلو اصلی ندارد. شرکت ها قادرند در تابلو فرعی بازار اول بورس وارد شوند و باید شرایط زیر را فراهم کنند:

  • حداقل سهام شناوری ۱۵ درصد
  • حداقل تعداد سهامداران ۷۵۰ نفر
  • حداقل سه سال فعالیت در صنعت مربوطه
  • حداقل سرمایه ثبت شده شرکت ۵۰۰ میلیارد ریال

شرکت هایی که به هر علتی نتوانند در تابع اصلی وارد شوند می توانند با داشتن شرایط زیر وارد تابلو فرعی شده و همچنان در بازار اول بورس حضور داشته باشند. این گروه از شرکت ها از لحاظ شرایط و ویژگی های معامله گری تقریبا همان شرایط بازار تابلو اصلی را دارند ولی شدت آن ها کم تر است. برای مثال میزان اثرگذاری آن ها بر روی شاخص کل بورس به مراتب کم تر از شرکت‌ های فعال در تابلوی اصلی بازار اول است.

حتما بخوانید : انواع بازارهای بورس اوراق بهادار


البته باید گفت که این گروه از شرکت ها هم به عنوان شرکت های بزرگ در بازار بورس شناخته می‌ شوند و چنانچه قرار باشد شرکت های فعال در بازار بورس را به دو گروه کوچک و بزرگ تقسیم کنیم همچنان آن هایی که در تابلوی فرعی پذیرفته شده باشند از این لحاظ رتبه شرکت های بزرگ نزدیک تر خواهند بود. اگر با تابلو خوانی بورس آشنا باشید می توانید این دسته از شرکتها را با توجه به میزان سهام شناور و تعداد سهامداران تشخیص دهید.

۲٫ بازار دوم بورس

شرکت هایی که نه در تابلوهای اصلی بازار اول و در تابلو فرعی بازار اول وارد نشده باشند می توانند در بازار دوم بورس پیشوند که البته برای ورود به این بازار نیز شرایط خاصی نیاز است. شرکت های می توانند در بازار دوم بورس حضور داشته باشند که حداقل شرایط زیر را داشته باشند:

  • حداقل سهام شناور ۱۰ درصد
  • حداقل تعداد سهامداران ۲۵۰ نفر
  • حداقل سرمایه ثبت شده شرکت ۲۰۰ میلیارد ریال
  • حداقل ۲ سال سابقه فعالیت مرتبط در صنعت مربوطه

در حقیقت شرکت هایی که از لحاظ قدرت و شرایط ننتوانند برای ورود به تابلوی اصلی و تابلوی فرعی بورس اقدام کنند، این توانایی را خواهند داشت که وارد بازار دوم شوند و همچنان در بازار بورس به عنوان یک شرکت پذیرفته شوند. امکانات مرتبط با این شرکت ها دقیقا مطابق با قابلیت های شرکت های موجود در تابع اصلی و تابلوی فرعی ولی با شدت پایین تر است.

تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟

شرکت های حاضر در بازار دوم بورس می بایست سهامی عام باشند و سرمایه ثبت شده آن از ۲۰۰ میلیارد ریال کم تر نباشد. درصد سهام شناور این شرکت ها نباید کم تر از ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده باشد. مطابق با آخرین صورت‌ های مالی سالانه حسابرسی شده، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ ها، حداقل ۱۵ درصد باشد. در یک دوره مالی منتهی به پذیرش، سودآور بوده و همچنین چشم‌ انداز روشنی از تداوم سوددهی و فعالیت شرکت در صنعت مربوط وجود داشته باشد؛ همچنین حداقل باید یک بازارگردان داشته باشد.

معرفی انواع تابلوهای فرابورس

یکی دیگر از انواع بازار بورس، در بخش بازارهای مرتبط با شرکت های پذیرفته شده فرابورس است. برخلاف عنوانی که برای این بازار یعنی فرابورس یا بالاتر از بورس در نظر گرفته شده، این بازار از نظر رتبه بندی شرکت ها در وضعیت کم تری نسبت به بورس در تابلوی اصلی و فرعی قرار دارد. به همین خاطر استفاده از اصطلاح بازار فرابورس نباید شما را فریب می دهد که شرکت‌ های پذیرفته شده در این بازار شرایط بهتری دارند و اصطلاحا عامل دیگری بر روی آن ها جذاب تر است.

بازار فرابورس ایران برای نخستین بار در آبان ماه سال ۱۳۸۷ کار خود را به عنوان یک بازار مالی شروع کرد و در این سال بود که شرکت های که شرایط پذیرش در بازار اول و دوم بورس را نداشت، قادر نبودند در بازار فرابورس پذیرش شوند و امکان انجام معامله بر روی سهام آن ها فراهم گردد. شرکت هایی که به هر علتی شرایطی که در بالا برای ورود به تابلو اصلی و تابلو فرعی و همچنین بازار دوم بورس را بیان کردیم را ندارند، می توانند با داشتن حداقل الزامات مرتبط، برای ورود به بازار فرابورس اقدام کنند.

تابلوی بازار بورس

با این حساب نخستین و حائز اهمیت ترین ویژگی که برای بازار فرابورس باید گفت، این است که شرکت‌ های فعال در آن از لحاظ اندازه تاثیر گذاری بر روی شاخص کل بورس شرایط ضعیف تری نسبت به شرکت های فعال در بازار بورس دارند.‌ این تصور اشتباه بین بسیاری از تریدرها در مورد بازار بورس و فرابورس وجود دارد، این است که آن ها فکر می کنند که تمام شرکت ها برای ورود به بازار بورس در ابتدای امر می بایست در بازار فرابورس با عضویت در آمده و پس از گذشت مدتی دوباره فعالیت خود را به سمت بازار بورس ببرند که این تصور به صورت کامل اشتباه است.

شرکت که از همان ابتدای امر شرایط و امکانات مورد نیاز به منظور ورود به تابلو اصلی و تابلوی فرعی را داشته باشد، امکان ورود به بازار بورس را به شکل مستقیم ندارند و دیگر نیازی به ورود بازار فرابورس را نخواهند داشت. نکته مهمی که در مورد شرکت های موجود در بازار فرابورس باید گفت این است که به صورت معمول تعداد سهام شناوری آن ها کم بوده و نوسانات بسیاری را نیز برای آن ها در بازار شاهدیم تا قیمت آن ها در بازار هم نسبت به قیمت سهم های تعریف شده در بازار بورس بیشتر است. در این بخش درباره انواع تابلوهای فرابورس توضیحات خوبی برایتان آورده ایم؛

چرا شرکت ها وارد فرابورس می شوند؟

همان طور که اشاره کردیم، شرکت‌ هایی که شرایط پذیرش در بازارهای اول و دوم بورس را ندارند، در فرابورس درج نماد می شوند یا شرکت‌ هایی که پیش از این در بازار اول و دوم بورس کار می کردند، با گذر زمان و از دست دادن شرایط خود، دیگر در این بازارها جایگاهی ندارند و وارد فرابورس می‌ شوند. بازار فرابورس شامل ۵ تابلو معاملاتی (بازار) متفاوت است که شرایط پذیرش در هر‌ کدام از این تابلوها متفاوت با دیگری است. ساختار فرابورس شبیه به بورس بوده و برای گسترش و عمق بخشی به بورس کشور راه اندازی شده است.

حتما بخوانید : تفاوت بورس با فرابورس چیست


فرابورس شرایط و الزامات کم تری برای پذیرش شرکت ها دارد و به صورت کلی از ۵ بازار گوناگون تشکیل شده است. پذیرش شرکت‌ های سهامی عام در بازار اول و دوم صورت می پذیرد. در بازار سوم که به آن بازار عرضه هم گفته می شود، معاملات خاصی مانند معاملات بلوکی در دستور کار قرار می گیرد. پذیرش دیگر اوراق بهادار صرفا در بازار چهارم یا بازار ابزارهای مالی نوین انجام می شود. آخرین بازار فرابورس هم بازار پایه می باشد که خود از سه تابلو با رنگ‌ های گوناگون برخوردار است که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته ایم؛

۱٫ بررسی بازار اول فرابورس

در بازار اول فرابورس، معاملات سهام شرکت های سهامی عامی که حداقل ۱۰ درصد از سهام ثبت شده آن شناور بوده و حداقل ۲ سال از زمان بهره برداری عملیات یا ارائه خدمات آن گذشته باشد. آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل ۱۰ میلیارد ریال باشد و زیان انباشته نداشته باشند. این شرکت ها می بایست مطابق اظهار نظر حسابرس، از سیستم اطلاعات حسابداری مطلوب و متناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در فرابورس جهت افشاء مناسب اطلاعات برخوردار باشد. مطابق با آخرین صورت های مالی سالانه حسابرسی شده، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی های آن حداقل ۱۵ درصد باشد.

۲٫ بررسی بازار دوم فرابورس

در بازار دوم فرابورس مثل بازار اول، سهام سهامی عام انجام می‌ شود ولی شرایط پذیرش در بازار دوم فرابورس، منعطف‌ تر از بازار اول است. شرکت ها می بایست در این بازار حداقل یک‌ سال از راه اندازی آن ها گذشته باشد، حداقل ۵ درصد از سهام ثبت‌ شده آن شناور باشد، آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل ۱ میلیارد ریال باشد.

۳٫ بررسی بازار سوم فرابوس برای عرضه های بلوکی

بازار عرضه یا بازار سوم فرابورس، بستری برای انجام معاملات اوراق بهاداری است که شرایط پذیرفته شدن در فرابورس را ندارند. این بازار سازوکار ایمن و شفافی دارد و انجام معاملات را برای شرکت‌ ها و سرمایه‌گذاران ساده می کند. عرضه سهام شرکت‌ های سهامی عام که در شرف راه اندازی هستند، در این بازار انجام می شود.

در بازار سوم فرابورس، موارد مثل بلوک‌ های سهام شرکت‌ های سهامی (عام، خاص، تعاونی و …)، حق تقدم خرید سهام شرکت‌ های سهامی عام، سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌ های سهامی عام، امتیاز بهره‌ برداری و حق ثبت اختراعات در قالب سهام شرکت‌ های سهامی خاص، سهام بی‌ نام شرکت‌ های سهامی عام، اوراق مشارکت رهنی، اوراق مشارکت اجاره، صکوک، گواهی سپرده‌ های بانکی، واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و صندوق‌ های زمین و ساختمان که در قسمت های دیگر بازارهای فرابورس پذیرفته نشده‌ اند، خرید و فروش می شوند.

۴٫ بازار پایه فرابورس

شرکت‌ هایی که مشمول ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار بوده اند، ولی امکان پذیرش در یکی از تابلوهای بورس و ۴ تابلو دیگر فرابورس را ندارند، در یکی از تابلوهای بازار پایه قابلیت درج و معامله دارند. پایین ترین سطح بازار فرابورس، بازار پایه به حساب می آید و ساده ترین شرایط برای عضویت را نیز برای شرکت ها به همراه دارد. لذا شرکت هایی که در این بازار خرید و فروش می شوند، به صورت معمول صورت های مالی شفافی ندارند و ریسک و نوسان آن ها بالاست ولی با این وجود برای بعضی از سرمایه گذاران که ریسک پذیری بالایی دارند، جذابیت دارد.

حتما بخوانید : قوانین بازار پایه


در گذشته بازار پایه از ۳ تابلو با نام‌ های الف، ب و ج برخوردار بود و دامنه نوسان به مراتب بیشتری داشت و در یک روز می توانست بین منفی ۱۰ درصد تا مثبت ۱۰ درصد نوسان داشته باشد و این بدین معنی بود که چیزی معادل ۲۰ درصد نوسان در طی یک روز معاملاتی امکان پذیر بود. دامنه نوسان بالا منجر‌به این شده بود تا نوسان‌ گیرها و سفته‌ بازان اقدام به سفته‌ بازی در این بازار کرده و به سادگی برای جابجایی قیمت ها اقدام کنند. در این صورت سهامداران خرد حقیقی متحمل زیان‌ های سنگینی می‌ شدند، ولی در ادامه قوانینی در نظر گرفته شد که موجب تغییر اسم این سه تابلو به سه تابلو با رنگ‌ های زرد، نارنجی و قرمز شد.

بررسی رنگ تابلوهای پایه فرابورس

در ادامه بررسی انواع تابلوهای بورس به بررسی تابلوهای پایه فرابورس می رسیم؛ بر اساس قوانین جدید سه رنگ به تابلوهای بازار پایه نسبت داده شده است که به شرح زیر می باشند:

  • زرد : نوسانات معاملات تابلو زرد سه درصد است. به بیان دیگر قیمت ها در روزهای معاملاتی می تواند تغییراتی از منفی سه درصد قیمت پایانی دیروز تا مثبت سه درصد داشته باشد. لذا نوسانات قیمت این بازار در هر هفته در نهایت ۱۵ درصد است. چنانچه صف خرید یا صف فروش در این بازار سه روز به شکل متوالی ایجاد شود، در روز بعدی دامنه نوسانات ۵ درصد است و پس از آن دامنه نوسانات به حالت پیش باز خواهد گشت.
  • نارنجی : میزان نوسانات معاملات بازار با تابلو نارنجی دو درصد است و هر هفته حداکثر ۱۰ درصد نوسانات قیمتی دارد. لذا چنانچه صف خرید یا صف فروش در ۳ روز متوالی تشکیل شود و معامله حداقل دو ده هزارم سهام یک شرکت در پایان هر جلسه معاملاتی باشد، دامنه نوسان تابلو در روز بعدی ۴ درصد بیشتر خواهد شد و پس از آن نوسانات مثل پیش خواهد شد.
  • قرمز : معاملات مربوط به سهام این شرکت‌ ها نوسان یک درصدی دارد و این در حالی است که صف خرید یا صف فروش در سه روز متوالی وجود داشته باشد و حداقل دو ده هزارم سهام شرکت در پایان هر جلسه خرید و فروش گردد، این سهام در روز بعدی دامنه نوسانی دو درصدی دارد و بعد از آن دامنه نوسان به محدوده‌ پیشین باز خواهد گشت.

نکته : لازم به ذکر است که هر یک از تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز دارای شرایط خاصی برای پذیرش شرکت هاست که می بایست شرکت ها آن شرایط را داشته باشند که بتوانند در این بازار فعالیت داشته باشند و سهام های خود را عرضه کنند. انواع صنایع بورس ایران را همین الان در این مطلب بشناسید؛


نتیجه گیری و کلام پایانی

در حقیقت شرکت هایی که اعتبار بیشتری دارند و سهام های آن ها از ریسک کم تری برخوردار است، همواره در بورس در تابلوی اصلی بازار اول ارائه می شوند و بین انواع تابلوهای بورس بدون شک سهام آن ها بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، انواع تابلوهای بورس و فرابورس ایران را به شما عزیزان معرفی کردیم و در مورد هریک به شما توضیحات مفصلی دادیم.

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را در شرایط حال حاضر بورس بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

شما ترجیح می دهید بین انواع تابلوهای بورس کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید؟ دلیلتان چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: