برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استراتژی موفق معاملاتی در بورس – چگونه یک استراتژی معاملاتی در بورس داشته باشیم؟

استراتژی موفق معاملاتی در بورس چیست؟ بسیاری از سرمایه گذاران بورسی برای خرید و فروش های خود در بازار بورس هدف و استراتژی مشخصی تعیین نمی کنند! در واقع باید این طور باشد که هر زمان قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید، بدانید در چه زمانی، در چه قیمتی، به چه دلیلی دارید سهم یک شرکت را خریداری می کنید و هدف شما از این خرید چه مقدار سود است و در چه بازه زمانی قصد دارید به این هدف قیمتی برسید و اگر قیمت سهام نزولی شد، در چه قیمتی حاضر به خارج شدن از آن سهم هستید و چه مقدار ریسک را میتوانید در قبال سودی که کسب می کنید، متحمل شوید؟ این ها تماما استراتژی موفق معاملاتی در بورس نیاز دارند و اگر استراتژی موفق معاملاتی در بورس را مد نظر قرار ندهیم، اگر سودی هم به دست آید نتیجه استراتژی موفق با در بازار بورس نیست و نتیجه عواملی مانند تورم، افزایش قیمت ها و … است.

استراتژی موفق معاملاتی در بورس

تفاوتی ندارد تازه ‌کار باشید یا حرفه ‌ای بازار، حتما تا به امروز، اصطلاح استراتژی معاملاتی در بورس به گوشتان خورده است. واژه‌ استراتژی یا همان راهبرد از علم مدیریت گرفته شده است که ابتدا در فنون نظامی کاربرد داشته است، بدین صورت که فرمانده میدان نبرد برای مدیریت منابع انسانی، ادوات جنگی و مواردی از این دست باید چهارچوب از قبل تعیین ‌شده‌ ای را برای خود و تیم خود در نظر بگیرد؛ در حقیقت در بحبوحه‌ جنگ و آتش، جای فکر کردن یا دست‌ دست کردن برای تصمیم ‌گیری نیست.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


باید این طور گفت که بازار بورس از خیلی جهات، به میدان جنگ شباهت دارد؛ جنگ بین گاوها (خریداران) و خرس ‌ها (فروشندگان). در این صورت اگر بدون استراتژی معاملاتی شفاف و مکتوب به این کارزار وارد شویم، بی شک یا گاوهای بازار شاخمان می ‌زنند یا اسیر پنجه‌ های سنگین خرس‌ ها می شویم. آنچه به آن استراتژی موفق معاملاتی در بورس می گویند، در حقیقت مجموعه ‌ای از قوانین و تدابیر مشخص جهت رویارویی با انواع حرکات احتمالی قیمت به حساب می آید؛ درست مانند بازی شطرنج که باید برای حرکت حریفمان از قبل اندیشیده باشیم وگرنه کیش ‌و مات خواهیم شد!

چگونه یک استراتژی موفق معاملاتی در بورس داشته باشیم؟

یک معامله گر حرفه ‌ای به منظور تغییرات و رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از قبل تدوین شده ای دارد و هر رفتار غیر قابل ‌پیش ‌بینی آن را مدیریت خواهد کرد. به زبان ساده می ‌توان این طور گفت که استراتژی معاملاتی در بورس مجموعه قوانینی هستند که بر روش کلی معامله ‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی نظارت دارد و معامله‌ گر توسط آن به انجام معاملات در بازار سهام می ‌پردازد. یک معامله گر، تنها با داشتن استراتژی معاملاتی توانایی حفظ سرمایه خود را خواهد داشت.

این را در نظر داشته باشید که در غیر این صورت امکان دارد به علت هیجانی بودن جو بازار، کل سرمایه خود را نابوده شده ببیند، پس داشتن یک استراتژی مدون و مکتوب به تمام فعالیت ‌های معامله‌ گر نظم می بخشد. این مهم از تأثیر هر عامل منفی بر روحیه سرمایه‌ گذار ممانعت به عمل آورده و به او کمک خواهد کرد تا با اتکا به استراتژی شخصی خود به انجام خرید و فروش در بازار بورس بپردازد و دچار احساساتی چون ترس، طمع، خشم و مهم تر از همه شایعات نشود.

مراحل تدوین یک استراتژی حرفه ای در بورس

چگونه یک استراتژی معاملاتی در بورس داشته باشیم؟

یک چارچوب ذهنی حرفه ای ایجاد کنید

فرق بین سرمایه گذاران موفق با دیگران علاوه بر آموزش سرمایه گذاری در بورس و استفاده از تحلیل و … خارج از فضای بازار دقیقا در ذهن سرمایه گذار است. برای موفقیت در معامله‌ گری در هر بازاری بایستی بتوان عواطف و احساسات خود را شناخت و کنترل کرد. عقایدی که بر شیوه معاملات ما اثر گذارند را شناسایی کنید و با اصلاح آن، یک چارچوب ذهنی حرفه ‌ای بسازید. بکارگیری عوامل روان ‌شناختی می ‌تواند کمک حائز اهمیتی در اتخاذ نوع استراتژی معاملاتی داشته باشد.

سبک معاملاتی خود را طبق چارچوب زمانی ایجاد کنید

جالب است بدانید که یکی از مراحل تدوین استراتژی معاملاتی، انتخاب بازه زمانی مناسب محسوب می شود. بازه زمانی استفاده شده در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال بین ۱ دقیقه تا ۱ ماه در نظر گرفته شده است و انتخاب بازه زمانی مناسب برای هر معامله‌ گری به تجربه و یا نوع معاملات او وابسته است، ولی نکته مهم اینجاست که برخی از معامله‌ گران بر این باورند که در بازه های زمانی کوتاه مدت، برخی بازه زمانی میان مدت و یا برخی دیگر در بازه زمانی بلند مدت در بازار فعالیت کنند، بهتر است و این همان طور که گفته شد کاملا به استراتژی و شرایط شخصی فرد بستگی دارد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

برای مثال تحلیلگری که بر روی نمودارهای هفتگی ترید می کند، اجازه فعالیت در بازه زمانی کوتاه مدت را ندارد و از همین روی احتیاج نیست که روزانه در سایت‌ های بورسی به دنبال بررسی قیمت سهم، خواندن اخبار و اظهار نظرهای دیگر سرمایه ‌گذاران در مورد سهم باشد، بنابراین یکی از حائز اهمیت ترین اقدامات در طراحی یک استراتژی معاملاتی موفق در بورس ، انتخاب بازه زمانی مناسب با توجه به دیدگاه انتخابی سرمایه‌ گذاران به حساب می آید.

شاخص های مناسب جهت شناسایی یک روند را بیابید

توانایی تشخیص معیارهای شروع یک روند نزولی یا صعودی اغلب خیلی آسان نخواهد بود و سرمایه گذاران تنها با استفاده از ابزاری نظیر تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال توانایی انجام آن را دارند، پس با کسب مهارت در این زمینه می ‌توان تشکیل و شروع روند در بازار را تشخیص داد. برای مثال در آموزش تحلیل تکنیکال آمده است که برای شروع روند صعودی، سقف ها بالاتر و کف ها بالاتر و در روند نزولی سقف ها پایین ‌تر و کف ها پایین ‌تر می ‌شود. به صورت کلی دیدگاه سرمایه گذاران مبنی بر این‌ که یک روند غالب در بازار وجود دارد، باعث ایجاد نظم در معاملات شده و همین موضوع  به ایجاد معاملات موفق ‌تری در بازار منتهی می شود. مشخص بودن حداقل دو نکته روند کلی بازار و صعودی و نزولی بودن آن.

نقاط ورود و خروج مناسب به سهم را بررسی کنید

مشخص کردن نقطه ورود و خروج مناسب از سهم که در واقع به زبان ساده همان زمان مناسب خرید و فروش سهام است، در سودآوری معاملات بیشترین تاثیر را می گذارد. برای تعیین قیمت خرید و فروش یک سهم، داشتن برنامه یا استراتژی معاملاتی لازم خواهد بود. هر اندازه هم که یک سهم ارزنده باشد، ورود و خروج از سهم باید طبق استراتژی معاملاتی مشخص گردد، قیمت مناسب آن بررسی شده و در ادامه برای ورود یا خروج آن تصمیم گرفت. برای مثال یک تحلیل ‌گر تکنیکالی را فرض کنید که طبق حرکت قیمت سهم در یک کانال صعودی اقدام به خرید و فروش می ‌کند، این تحلیل‌گر وقتی که قیمت سهم به کف کانال یا همان سطح حمایتی سهم برخورد کند، سهم را خریداری خواهد کرد.

این طور به نظر می آید که مشخص کردن یک نقطه مناسب برای خرید سهم نباید تنها با استفاده از قوانین تحلیل تکنیکال انجام شود و در کنار آن باید روند حرکتی سهم و رفتار خریداران و فروشندگان نیز در نظر داشت تا تاییدی برای خرید صحیح سهم باشد. همین طور در راستای تعیین قیمت فروش هم می ‌توان مقاومت ‌های استاتیک و داینامیک در بازار مورد استفاده قرار داد؛ یعنی در زمان رویارویی با یک مقاومت، شرایط عرضه سهم به وسیله فروشندگان بررسی شود تا بتوان تصمیم مناسبی را اتخاذ کرد. تعدادی از سرمایه گذاران هم برای به دست آوردن حداکثر سود و از طرفی کاهش میزان ریسک، از فروش پله ‌ای و عده‌ای هم از تکنیک تریل کردن کمک می گیرند.

حد ضرر و حد سود را فراموش نکنید

این مرحله به مرحله نقطه ورود و خروج از سهم وابسته است ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که حد سود به محدوده ‌ای از قیمت می گویند که سرمایه‌ گذار طبق تحلیلی که بر روی سهم انجام می ‌دهد، آن محدوده را برای ذخیره سود و خروج از سهم مناسب در نظر می گیرد. اگر قیمت سهم بر خلاف تحلیل و پیش‌ بینی‌ های معامله ‌گر محقق شده و قیمت کاهش پیدا کند. همین طور به محدوده قیمتی که معامله گر برای خروج از سهم پیش ‌بینی کرده است حد ضرر گفته می شود. با تعیین میزان ریسک سرمایه گذاری، سرمایه گذار باید با رسیدن به حد ضرر یا حد سود تصمیم مناسبی اتخاذ کرده و این موضوع را از قبل به‌ صورت مکتوب مشخص کرده باشد.

استراتژی معاملاتی خودتان را بسنجید و بازخورد آنرا تحلیل کنید

در این مرحله باید پیش از ورود به بازار، استراتژی معاملاتی مورد امتحان و بررسی قرار گیرد. در بین بیشتر پلتفرم های تحلیلی، نرم‌ افزارهایی به نام آزمونگر وجود دارد که از طریق آن ها می‌ توان عملکرد استراتژی معاملاتی را در گذشته مورد آزمایش قرار داد، به این صورت که می‌ توان به عقب برگشته و یک ‌بار شمع را در یک ‌زمان حرکت داد، وقتی ‌که نمودار به سمت یک شمع در یک‌ زمان حرکت می‌ کند، می ‌توان قوانین سیستم معاملاتی خود را دنبال کرده و معاملات را بر اساس آن پیش برد تا نتیجه حاصل ‌شده از آن را مشاهده کرد.

به استراتژی معاملاتی خود تعهد داشته باشید

توجه داشته باشید که بعد از طراحی یا انتخاب استراتژی معاملاتی، اعتماد و اعتقاد به آن نکته مهم و کلیدی خواهد بود. اجتناب از اخبار و شایعات از اهمیت بسیاری برخوردار است و همیشه می بایست به خاطر داشته باشید که سرمایه‌ گذاری که سیستم معاملاتی سخت تری دارد، موفق نخواهد شد، بلکه کسی موفق عمل خواهد کرد که به استراتژی معاملاتی خود پایبند تر باشد. توجه داشته باشید که بهتر است استراتژی شما دارای چارچوب، قوانین و منطق از پیش تعیین شده ای باشد و احساسات مختلف هیچ جایگاهی در استراتژی شما نداشته باشد تا به صورت کامل با توجه به استراتژی مورد نظر خود پیش روید.

کلام پایانی و نتیجه گیری

در انتها باید گفت که استراتژی مورد نظر با استفاده از روند معاملاتی، ورود و خروج از پوزیشن را مورد بررسی قرار می دهد. در ضمن پولبک، شکست روند، الگوهای کانال و الگوهای سقف و کف به کمک شما عزیزان می آیند تا پوزیشن مناسب را با در نظر گرفتن حد ضرر انتخاب نمایید، بنابراین طراحی یک سیستم معاملاتی مطلوب در بازار باید برای هر سرمایه ‌گذاری به عنوان یک اولویت مهم و اساسی مد نظر قرار گیرد، به خاطر این که یک سیستم معاملاتی مناسب و بهینه می ‌تواند به عنوان چراغ راه سرمایه‌ گذار کاربرد داشته باشد و سرمایه‌ گذار هم به سادگی قادر به تعیین موقعیت های مختلف در خرید و فروش سهام و اتخاذ استراتژی مربوط به آن موقعیت در بازار سرمایه شود.

در خاطر داشته باشید که تدوین یک استراتژی موفق معاملاتی در بورس باید برای هر سرمایه گذار به‌ عنوان اولویت در نظر گرفته شود و برای داشتن یک استراتژی معاملاتی شخصی، سرمایه ‌گذار تحت تاثیر جو منفی بازار و تقلید از استراتژی معاملاتی سرمایه گذاران دیگر قرار گرفته و دچار سردرگمی و شکست در بازار سرمایه می شود، به خاطر این که با توجه به روحیات افراد متفاوت پیروی از هر استراتژی معاملاتی روش صحیحی نیست، به این دلیل که امکان دارد یک استراتژی معاملاتی برای یک فرد مناسب و برای فرد دیگر نامناسب محسوب شود، پس یادگیری و آموزش های لازم و همچنین استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، ایجاد یک چارچوب ذهنی حرفه ‌ای و … در تدوین یک استراتژی موفق معاملاتی شخصی در بورس برای هر سرمایه گذاری لازم و ضروری خواهد بود.

برای دوستانتان بفرستید: