برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اتریوم چیست؟ راهنمای قدم به قدم استفاده از اتریوم

اتریوم چیست؟ چه آینده ای منتظر آن است؟ بعد از اینکه بیت کوین به اتمام برسه خب به طبع قیمت اتریوم و ارز های اینچنین بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی آینده روشنی را برای اتریوم متصور هستیم. اینکه اتریوم چیست؟ چه کاربردی دارد؟ نحوه تبدیل آن به بیت کوین و یا ریال به چه صورتی است و مواردی اینچنین را قصد داریم در این مقاله کاربردی و جامع بهش بپردازیم، پس حتما ادامه این مقاله رو بخون.

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟ اولین پرسشی که افراد نا آشنا با دنیای ارزهای دیجیتال از خودشان سوال می کنند. در حقیقت در جواب سوالی که تحت عنوان اتریوم چیست؟ مطرح می شود باید این طور بیان کرد که اتریوم یا همان Ethereum، نسل دوم ارزهای دیجیتال به حساب می آید. این ارز تازه نفس، با هدف هوشمند سازی پروسه ها و به وجود آوردن فضایی به منظور اجرای برنامه‌ های غیر متمرکز و خودکار به وجود آمد. اتریوم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ و به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، «ویتالیک بوترین» روانه بازار ارزهای دیجیتال شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


میشه که خیلی ساده تر به سوال «اتریوم چیست؟» پاسخ هیم و بیان کنیم که به عنوان کنیم که: «اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را توانا می کند تا برنامه‌ های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی و اجرا نمایند.» شاید این پرسش هم برای شما عزیزان ایجاد شود که: «آیا اتریوم شبیه بیت کوین می باشد؟» در پاسخ این سوال می بایست عنوان کنیم که هم بله و هم خیر. در حقیقت اتریوم هم به مانند بیت کوین قادر است به عنوان ارز دسته‌ بندی شود، ولی کاربردهای اتریوم تفاوت بسیاری با بیت کوین دارد. به منظور اینکه درک بهتری از اتریوم پیدا کنیم بهتر است اندکی با بلاک چین و شیوه کار آن آشنا بشیم.

اتریوم و بیت کوین چه شباهت‌ هایی به هم دارند؟

بلاک چین بیت کوین به منظور پیگیری مالکیت پول دیجیتال ، بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد. ولی بلاک چین اتریوم به منظور اجرای کد‌های برنامه نویسی برنامه های غیر متمرکز تهیه شده است.  مثل بیت کوین، اتریوم نیز یک بلاک چین توزیع شده عمومی به شمار می رود. هر چند  فرق های فنی بسیاری میان این ۲ وجود دارد ولی حائز اهمیت ترین تفاوت این دو اهداف و امکاناتشان محسوب می گردد. بیت کوین یک برنامه کاربردی خاص از فناوری بلاک چین است. بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیر متمرکز به وجود آمده است.

به منظور اینکه این مسئله را بهتر درک کنید باید بگوییم که بلاک چین بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که تنها یک نرم افزار به نام بیت کوین بر روی آن قابلیت اجرا را خواهد داشت. در مقابل، بلاک چین اتریوم هم سیستم عاملی فرض کنید که ۱۰۰۰ نرم افزار و سرویس گوناگون قابلیت اجرا بر روی آن را خواهند داشت. بدین ترتیب درک مفهومی مانند توکن برای شما عزیزان ساده تر خواهد بود. می توان این طور گفت که یک توکن، ارز برنامه ریزی شده غیر متمرکزی می باشد که خودش برای خودش بلاک چین ویژه و خصوصی ندارد و از سایر بلاک چین ها استفاده می نماید. جالب است بدانید که در بلاک چین اتریوم به جای کار برای استخراج بیت بر روی ماین کردن ارزی به نام اتر تلاش می کنند. در حقیقت اتر یک ارز دیجیتال تجاری و قابل حمل می باشد که به منظور پرداخت هزینه های تراکنش نرم افزار مد نظر به وسیله توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می گردد.

قرارداد هوشمند به چه معناست؟

می توان این طور گفت که قرارداد هوشمند یک پروتکل محسوب می شود که آن را در راستای تنظیم قرارداد ها مورد استفاده قرار می دهند. قرارداد هوشمند، یک پروتکل مخصوص می باشد که به منظور مشارکت، تأیید یا اجرای مفاد یک قرارداد خاص، به اجرا در می آید. قراردادهای هوشمند، معامله‌ ها و پروسه ها را به شکلی کاملا تضمینی و بدون حضور اشخاص ثالث صورت می پذیرند. فعالیت و ثبت‌ های قرارداد هوشمند، قابل پیگیری و غیر قابل برگشت خواهند بود. در واقع این قرارداد ها به صورت اتومات و خودکار، شامل همه داده های مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات هدف گذاری شده خواهند بود.

قرارداد های هوشمند به چه صورتی کار می کنند؟

با مثالی ساده قصد جا انداختن موضوع رو داریم. مثالا قرارداد های هوشمند را می‌ توان مانند دستگاه‌ های فروش خودکار در نظر داشت. زمانی که شما عزیزان قصد دارید از این دستگاه‌ ها یک نوشابه خریداری کنید، در ابتدا پول خود را به دستگاه تحویل می دهید، سپس دستگاه به شگل کاملا خودکار پول شما را پردازش خواهد کرد و نوشابه را به شما تحویل خواهد داد، چنانچه از مسائل فنی فاکتور بگیریم، قرارداد‌ های هوشمند هم حدودا مثل دستگاه‌ های فروش خودکار به فعالیت خود می پردازند. در واقع قراردادهای هوشمند، بدون احتیا ج به افراد یا سازمان‌ های واسطه، پروسه پرداخت یا اجرای یک قرارداد را پردازش می کنند و در صورت صحیح بودن مفاد قرارداد معلوم شده، فعالیت را تایید خواهند کرد و به اجرا در خواهند آورد.

دستورالعمل‌ های خودکار قرارداد‌ های هوشمند، به چه صورتی انجام می‌شوند؟

در این خصوص می توان گفت که در ابتدا، دارایی‌ ها و شرایط قرارداد کدگذاری خواهند شد و در بلاک چین قرار خواهند گرفت. این قرارداد میان نود های پلتفرم توزیع و چندین بار کپی شده است. پس از آن که پردازش به اتمام رسید، قرارداد بر اساس شرایط معین شده به اجرا در خواهد آمد. از زمان هوشمند سازی پروسه ها زمان زیادی را پشت سر گذاشته ایم ولی با این حال، بزرگ‌ ترین تفاوت فرایند قرارداد های هوشمند با فرایند های معمولی در اینترنت، غیر متمرکز بودن و عدم بازگشت پذیر آن محسوب می شود. به عنوان مثال تراکنش‌ های بانکی به شکل هوشمند صورت می پذیرد ولی بانک مرکزی می‌ تواند از انجام یک تراکنش ممانعت به عمل آورد. در قرارداد های هوشمند، شخص یا نهادی قادر به کنترل یک قرارداد نیست و وقتی مفاد یک قرارداد صحیح باشد، این قرارداد به شکل کاملا خودکار به اجرا در خواهد آمد.

با این حال که همه بلاک چین‌ ها قادر به پردازش کد هستند ولی اکثر آن‌ ها به شدت محدودیت دارند، ولی بلاک چین اتریوم متفاوت خواهد بود. اتریوم به جای ارائه مجموعه‌ ای از فرآیند های محدود، به توسعه دهندگان این اجازه را خواهد داد تا نرم افزار های خودکار را روی بلاک چین خود به اجرا در بیاورند. بلاک چین اتریوم به منظور استفاده تمامی افرادی که بتوانند برنامه غیر متمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده خواهد بود.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم یک نرم افزار کاملا تورینگ به حساب می آید و روی شبکه اتریوم قابلیت اجرا را خواهد داشت. جالب است بدانید که این سیستم جدا از زبان برنامه نویسی به هر میزان که کاربر قصد داشته باشد زمان و حافظه در اختیارش قرار خواهد داد. ماشین مجازی اتریوم روند به وجود آمدن برنامه‌ های بلاک چینی را بسیار ساده تر و کارآمد‌تر از همیشه خواهد کرد.

اتریوم در چه زمینه‌ های کاربرد دارد؟

شایان ذکر می باشد که پلتفرم اتریوم به توسعه دهندگان این توانایی را خواهد داد تا برنامه‌ های کاربردی غیر متمرکز را بسازند و راه انداز کنند. یک برنامه غیر متمرکز یا به اختصار «Dapp» قادر است بدون احتیاج به واسطه‌ ها و با استفاده از توزیع جمعی یک عمل ویژه را انجام دهد. به عنوان مثال بیت کوین یک Dapp است که کاربران قادر خواهند بود به وسیله  آن دارایی‌ های دیجیتالی به اسم بیت کوین را به شکل همتا به همتا انتقال دهند.

 تبدیل اتریوم به بیت کوین

مزایای پلتفرم غیر متمرکز اتریوم چیست؟

بخاطر این که برنامه‌ های غیر متمرکز در بلاک چین اجرا می گردند، در نتیجه از همه امکانات بلاک چین نیز قادرند، استفاده نمایند. به عنوان مثال :

  • غیر قابل تغییر بودن

 واسطه‌ ها و افراد ثالث قادر نخواهند بود هیچ تغییری در اطلاعات به وجود آورند.

  • غیر قابل دستکاری بودن

برنامه‌ ها طبق اجماع شبکه به فعالیت می پردازند، پس امکان سانسور، نفوذ به شبکه یا حذف اطلاعات نخواهد بود.

  • امن بودن

بدون نهاد مرکزی و تضمین شده به وسیله رمزنگاری‌ ها می باشد.

  • همیشه فعال بودن

برنامه‌ ها هرگز متوقف نخواهند شد و هیچ فردی توانایی جلوگیری از فعالیت آنها را در اختیار نخواهد داشت. هر خدمت متمرکزی قادر است به وسیله اتریوم غیر متمرکز شود. خدمات بزرگی مانند؛ پرداخت‌ ها، بیمه،‌ رای‌ گیری و خدماتی از این دست که در حال حاضر به وسیله واسطه‌ ها انجام می گردند، با بلاک چین تمرکز زدایی می شوند.

ضعف برنامه‌ های غیر متمرکز در چیست؟

عامل انسانی

کد قرارداد‌ ها به وسیله برنامه نویسان تهیه می گردد، از همین روی احتمال اشتباه نیز در آن وجود خواهد داشت. در این راستا باید گفت که چنانچه قرارداد هوشمند در بلاک چین ثبت گردد، دیگر نمی‌ توان آن را عوض کرد. مثال خوبی از خطای انسانی پروژه «DAO» است. اشتباه‌ های برنامه نویسان در کد نویسی مشکلات زیادی را ایجاد کرد؛ به صورتی که بعضی هکر ها از اشتباه‌ های برنامه نویسی سو استفاده کردند و ۶۰ میلیون دلار را به سرقت بردند.

وضعیت قانونی

جالب است بدانید که امروزه قرارداد های هوشمند به وسیله تمامی دولت‌ ها مورد قبول نخواهند بود، پس چنانچه نهادهای دولتی تصمیم به به وجود آوردن یک چارچوب قانونی به منظور استفاده در قرارداد های هوشمند را داشته باشند، مسائل جدیدی ایجاد خواهد شد.

هزینه‌ های پیاده سازی

قرارداد های هوشمند بدون برنامه نویسی قابلیت اجرا نخواهند داشت. می بیاست یک یا چند برنامه نویس ماهر در اختیار داشته باشید تا قرارداد های هوشمند به خوبی تنظیم شوند. البته در چند ماه گذشته سرویس‌ هایی به منظور به وجود آوردن قرارداد‌ های هوشمند به وسیله کاربران عادی به وجود آمده است، بدین ترتیب کاربران می توانند با چند کلیک بعضی از قرارداد های هوشمند خود را تنظیم نمایند. البته این سرویس‌ ها هنوز به شکل کاملا آزمایشی به فعالیت خود می پردازند.

دوو یا سازمان مستقل غیر متمرکز چیست؟

در خصوص با این سازمان باید گفت که در واقع سازمان‌ های مستقل غیر متمرکز را نیز می‌ توان در اتریوم به اجرا درآورد. این امکان به اختصار «DAO» شناخته می شود. DAO سازمانی به صورت کامل مستقل است که غیرمتمرکز و بدون رهبری واحد اداره می شود و به وسیله کد برنامه نویسی روی مجموعه‌ ای از قرارداد های هوشمند نوشته شده است و روی بلاک چین اتریوم قابلیت اجرا خواهد داشت. این کد به منظور جایگزینی قوانین و ساختار یک سازمان قدیمی تهیه گشته. یک شکاف DAO موجب شد که بلاک چین جدیدی ایجاد شود و در پی آن «اتریوم کلاسیک» هم ایجاد گردد. می توان گفت که اتریوم قدیمی را اتریوم کلاسیک نام می دهند و اتریوم جدیدی که از DAO به وجود آمد را استفاده کردند.

اتریوم

اتریوم چیست؟ – راهنمای قدم به قدم استفاده از کیف پول اتریوم 

در ابتدای این بخش باید گفت که مای اتر ولت (MyEtherWallet) یک کیف پول تحت وب به حساب نمی آید و هیچ وقت به شما اجازه ایجاد یک اکانت به منظور ذخیره سرمایه‌ های خود روی سرورهای خود را نخواهد داد. جالب است بدانید که این کیف پول در حقیقت به شما این امکان را می دهد که کیف پول خود را بسازید تا هرجایی که قصد دارید آن را ذخیره کرده و از آن نگهداری به عمل آورید؛ وقت هایی هم که احتیاج دارید با استفاده از بلاک چین تراکنش‌ های خود را کامل نمایید. در ادامه این مقاله از سایت کد بورسی قصد داریم تا راهنمایی جامعی به منظور استفاده از این بستر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. آموزش‌ های ساخت کیف پول جدید، تهیه نسخه پشتیبان و چگونگی انتقال در ادامه برای شما آورده شده است، پس همراه کد بورسی بمانید.

چنانچه قصد دارید کیف پول جدیدی را بسازید، فقط باید به وب‌ سایت MyEtherWallet مراجعه فرمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که حتما آدرس (MyEtherWallet.com) یعنی آدرس اصلی این سایت را در مرورگر وارد نمایید و به منظور ورود به سایت جستجوی گوگل را مورد استفاده خود قرار ندهید. برخی اشخاص فرصت طلب و سودجو با ساخت آدرس‌ های تقریبا مشابه،‌ کیف پول‌ های غیر معتبری با همین نام به وجود آورده اند. در مرحله بعدی با انتخاب یک رمز عبور قوی و مطمئن، روی گزینه «Create New Wallet» یا همان ساخت کیف پول، کلیک نمایید.

 قیمت لحظه ای اتریوم

گام دوم : لازم به ذکر ایت که در این گام، کیف پول شما ساخته شده و اکنون می بایست فایل «keystore» کیف پول خودتان را دانلود کنید و در ادامه آن را ذخیره نمایید. حال با این فایل و پسوردی که برای آن بر گزیده اید، قادرید کیف پولتان را اجرا نمایید و در انواع نرم افزار ها به مبالغ کیف پولتان دسترسی پیدا کنید. در ادامه بایستی از این فایل تعداد زیادی کپی برداری کنید و آن را گم نکنید زیرا در صورت مفقود شدن قابل دریافت مجدد نیست. به هیچ عنوان این فایل را برای کسی ارسال نکنید. داشتن این فایل به همراه پسوردش به منزله در اختیار داشتن همه دارایی اتریوم و توکن‌ های کیف پول ایجاد شده شما به حساب خواهد آمد. بعد از دانلود فایل «keysore» روی «I understand, Continue» کلیک نمایید تا به گام سوم فراخوانی شوید.

 نحوه تبدیل اتریوم به بیت کوین

گام سوم : در این گام کلید خصوصی یا «Private key» کیف پول ساخته شده، برای شما عزیزان به نمایش در خواهد آمد. در شرایطی که پسوردتان را از یاد بردید و یا آن را گم کردید، به وسیله فایل keystore، با کلید خصوصی قادر هستید به ولت دسترسی پیدا کنید. این را فراموش نکنید که باید کلید خصوصی خود را در یک مکان امن یادداشت نمایید. به هیچ وجه این کلید خصوصی را با کسی به درمیان نگزارید. با داشتن کلید خصوصی قادر خواهید بود کیف پول ساخته شده را در تمامی برنامه‌ های کیف پول فراخوانی و مبالغ را کنترل نمایید. بعد از ذخیره کلید خصوصی روی «Save Your Address» کلیک نمایید تا به گام بعدی فراخوانی شوید.

اتریوم چیست؟

گام چهارم : بعد از انجام این مراحل، به منظور دیدن آدرس کیف پولتان قادرید آن را با یکی از راه های بیان شده فراخوانی نمایید.

معاملع اتریوم

برای مثال ما در اینجا مسیر فایل Keystore را بر می گزینیم :

 خرید اتریوم
wallet file

اکنون ولت شما باز خواهد شد و قادر خواهید بود آدرس کیف پول خودتان را مشاهده کنید. قادرید از این آدرس به منظور دریافت اتریوم و البته توکن‌ های گوناگون مثل؛ EOS، ترون و … استفاده نمایید.

 نحوه استخراج اتریوم

بخش دوم: ارسال تراکنش

گام نخست : از همان لحظه ایجاد کیف پول خود قادر خواهید بود تراکنش‌ های خود را انجام دهید، فقط کافی است فایل کلید های خصوصی خود را در مای اتر ولت، Geth یا Mist بارگذاری نمایید. در این راستا گزینه «Send Transaction» یا ارسال تراکنش، نوع کلید های خصوصی لازم را انتخاب کرده و گزینه «Select Wallet File» یا انتخاب فایل کیف پول را انتخاب کنید.

اتریوم

گام دوم : کیف پول مد نظر خود را انتخاب نمایید. همین طور با نگاه کردن به نام فایل و اضافه کردن عبارت «۰x» به ابتدای آن قادر خواهید بود چک کنید که آدرس کیف پول متعلق به همان کلید ها می باشد یا نمی باشد. کلید های خصوصی «Mist» اغلب در «folder.» ذخیره می شوند. به محض اینکه کلید های خصوصی صحیح را انتخاب کردید، رمز مد نظر خود را وارد کنید و گزینه «Unlock Wallet» یا باز کردن کیف پول را انتخاب نمایید.

اتریوم چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

گام سوم : در حال حاضر فقط کافی است قسمت های مرتبط با کیف پولی که میخواید به آن انتقال دهید را پر کنید و مبلغ مد نظرتان را وارد کنید. در ادامه گزینه «Generate Transaction» یا ایجاد تراکنش و بعد از آن «Send Transaction» یا ارسال تراکنش را انتخاب نمایید. کار به اتمام رسیده است.

اتریوم چیست؟

امیدوارم که از مطالبی که در این مقاله جامع که با نام اتریوم چیست؟ برای شما عزیزان تهیه شده بود نهایت استفاده رو برده باشید و تونسته باشیم مطالب مفیدی در اختیارتون قرار بدیم. هر سوال و یا موردی بود با ما در میون بگزارید.

مطالب مربتط :

برای دوستانتان بفرستید: