برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مزایا و معایب بیت‌ کوین به نسبت سایر ارزها در چه می باشد؟

با توجه به سقوط بازار بورس در این روزها و اوج گفتن بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین بر آن شدیم تا در این مقاله مزایا و معایب بیت‌ کوین را به طور شفاف برای شما بیان کنیم. تصمیم اینکه در بازار ارزهای دیچیتال فعال باشید یا خیر با در نهایت شماست.

یکی از مهمترین عوامل رشد قیمت بیت کوین ایجاد احساس ناامنی در خاورمیانه و تنش های سیاسی موجود بین ایران و آمریکا بوده است. همانطور که این تنش ها موجب افزایش بی سابقه قیمت انس طلا شده، باعث افزایش قیمت بیت کوین نیز شده است. به طوری که بیت رشد ۱۰ درصدی را نسبت به هفته پیش تجربه کرده است. (طلا و بیت کوین از نظر نموداری نیز دارای ارتباط و کوریلیشن هستند)

احتمال افزایش قیمت بیت کوین به بالای ۸,۰۰۰ دلار در صورت ادامه تنش بین ایران و آمریکا: به گفته تحلیل‌گران و به نقل از وب‌سایت EVM، افزایش تنش و بی ثبانی جهانی که به علت ترور روز گذشته‌ی سردار قاسم سلیمانی بدست نیروی هوایی آمریکا رخ داد، می‌تواند عامل تسریع‌کنندهٔ افزایش قیمت بیت کوین باشد.

شاید برای شما مفید باشد:

در ابتدا باید گفت که همان طور که احتمالا خود شما هم می دانید، بیت‌ کوین معروف‌ ترین و اولین ارز دیجیتالی به حساب می اید که به وسیله یک فرد ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد و یک نرم‌ افزار متن‌ باز بود که در سال ۲۰۰۹ میلادی ظهور کرد. در حقیقت بیت‌ کوین یک نسخه همتا به همتا از پول الکترونیک محسوب می شود که این اجازه را به افراد خواهد داد تا به شکل آنلاین پرداخت‌ های خود را به دیگر افراد در سرتاسر جهان (بدون احتیاج به نهاد های مالی) انجام دهند. اگر چه امروزه ۱۰۰ ها ارز دیجیتال گوناگون در جهان موجود است؛ ولی بیت‌ کوین بیشتر از همه با اقبال عمومی رو به رو شده و معروف‌ تر از دیگر ارز ها می باشد. در ادامه این مقاله کاربردی بنا داریم مزایا و معایب بیت‌ کوین را به نسبت سایر ارز های دیجیتال مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، پس همراه با ما باشید.

مزایای بیت‌ کوین

ویژگی بهتر و ساده تر تبدیل شدن به سایر ارز ها

یکی از حائز اهمیت ترین امکانات و ویژگی‌ های بیت‌ کوین این می باشد که کاربران قادر خواهند بود به سادگی آن را به دلار و یورو و یا هر ارز فیات دیگری تبدیل نمایند و از این حیث نسبت به سایر ارز های دیجیتال وضعیت بسیار بهتری دارد. نکته دیگر این که تبدیل کردن بیت‌ کوین به پول نقد ساده خواهد بود، ولی به منظور تبدیل ارزهای دیجیتال گمنام‌ تر به پول نقد، در ابتدای امر می بایست آن ها را به وسیله سایت های مثل چجنلی، بایننس و… به بیت‌ کوین یا ارزهای مشهور دیگری مثل اتریوم تبدیل کرد و در ادامه بیت‌ کوین یا اتریوم را به فروش رساند.

محبوبیت و پذیرش بیشتر در میان عموم مردم

جالب است بدانید که بعضی از سرویس‌ ها، شرکت ها، فروشگاه‌ های معتبر در سرتاسر جهان بیت‌ کوین را به عنوان یکی از روش های پرداخت پذیرفته اند و آن را به گزینه‌ های پرداخت خود افزوده اند. باید این طور بیان داشت که مردم نیز به نسبت دیگر ارزهای دیجیتال، علاقه بیشتری به بیت‌ کوین دارند. به همان صورتی که قطعا مستحضر هستید بیت‌ کوین مبنی بر تکنولوژی بلاکچین فعالیت می کند که یک ماهیت غیر متمرکز دارد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حقیقت بگزارید این طور بگوییم که هیچ محدودیتی در انتقال پول وجود نخواهد داشت و بر خلاف ارسال پول در دنیای واقعی به کشور های دیگر، هیچ نظارتی روی بیت‌ کوین‌ های ارسال شده وجود نخواهد داشت. ضمنا انتقال پول میان کشور های گوناگون در بیت‌ کوین بسیار ساده تر از سایر ارز های دیجیتال می باشد؛ بخاطر این که بیت‌ کوین در سرتاسر جهان شناخته شده‌ تر بوده و مقبولیت بیشتری میان عوام دارد. افراد بیشتری را قادر هستید پیدا کنید که بیت‌ کوین را بپذیرند.

هزینه تراکنش بسیار مناسب

شایان ذکر است که در بیت‌ کوین هزینه انجام تراکنش‌ ها بسیار کم تر از سایر انواع ارز های مجازی می باشد. اگر چه این مقدار متغیر می باشد؛ ولی این مقدار به ندرت به بیش از ۱ دلار خواهد رسید و معمولا با هزینه چند سنت می‌ توان تراکنش را ثبت کرد.

ناشناس بودن و امنیت در قیاس با ارزهای سنتی مانند دلار

هنگامی که شما با استفاده از کارت بانکی و یا هر روش پرداخت آنلاین دیگری پولی جابجا کنید؛ سازمان گیرنده پول و سازمان‌ های نظارتی روی این تراکنش کنترل داشته و قادر خواهند بود آن را پیگیری نمایند. در خصوص با بیت‌ کوین کاربران آدرس کیف پول افراد را قادرند بیابند؛ ولی به هیچ عنوان در مورد هویت آن شخص اطلاعاتی یافت نخواهند کرد.

استقلال و عدم وجود مدیران و سازندگان

در ادامه باید بیان داشت که از آن جایی که بیت‌ کوین به وسیله هیچ شرکت و یا شخص دولتی خاصی بنا نشده است، در برابر تاثیرات سیاست مقاوم و مستقل حواهد بود. بعضی ارز های دیجیتال که کم تر معروفیت دارند به وسیله شرکت های گوناگون مدیریت می‌ شوند که ماهیت غیر متمرکز بودن آن‌ ها زیر سوال می‌ رود. در نظر داشته باشید که ارز هایی مثل ریپل یا استلار به وسیله کمپانی خاصی اداره و مدیریت می‌ شوند و غیر متمرکز نخواهند بود.

محدودیت و کمیابی آن را با ارزش‌ تر خواهد کرد

محدودیت تعداد بیت‌ کوین‌ های موجود موجب آن شده است که محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند و در نتیجه ارزش مادی آن نیز بسیار بالاتر از همیشه باشد. در این راستا باید عنوان کرد که در دنیا فقط۲۱ میلیون بیت‌ کوین وجود دارد که تا کنون بیشتر از ۱۸ میلیون واحد از آن استخراج شده است. هیچ‌ کس قادر نیست الگوریتم بیت‌ کوین را به صورتی دستکاری نماید که امکان استخراج بیشتر از ۲۱ میلیون کوین وجود داشته باشد. انتظار خواهد رفت که آخرین بیت‌ کوین در حدود در سال ۲۱۴۰ میلادی استخراج گردد.

شاید برای شما مفید باشد:

مزایای بیشتر بیتکوین (BTC) نسبت به طلا از نظر کارشناسان مالی

  • تاجر میلیاردر Mark Cuban، معتقد است ارزش طلا و بیت کوین (BTC) بر اساس عرضه و تقاضای آنهاست و عرضه‌ی محدود بیتکوین یک مزیت نسبت به استخراج دائم فلزات گرانبها است.
  • وی معتقد است که بیتکوین خیلی مطمئن تر از تلاش برای انتخاب سهام یا املاک و مستغلات است اما مردم نباید بیش از آنچه که توانایی از دست دادن آن را دارند، در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.
  • او پیشتر ذخیره ی پول در بانک را به عنوان ایمن‌ترین روش سرمایه‌گذاری برای سال ۲۰۱۹ نام برده بود و بهترین سرمایه‌گذاری را تسویه بدهی‌ها می‌دانست.
  • سال ۲۰۱۹ سالی مهم برای پذیرش #رمزارز و قیمت بیت کوین است و با توجه به روند صعودی بازار رمز ارزها از ماه آوریل، پیش بینی های مثبت زیادی در رابطه با قیمت رمز ارزها انجام شده است.

معایب بیت‌ کوین

مدت زمان طولانی انجام تراکنش‌ ها

بیشترین مسئله بیت‌ کوین سرعت انجام تراکنش‌ هایش به شمار می آید. سرعت تراکنش های بیت کوین در قیاس با دیگر ارز های دیجیتال مانند ریپل و یا اتریوم بسیار کم تر خواهد بود . امروزه بیت‌ کوین می‌ تواند در هر ثانیه ۶ یا ۷ تراکنش را انجام دهد، در حالی که سرویس‌ های پرداخت آنلاین مثل Visa در هر ثانیه تا ۲۰۰۰ تراکنش را به انجام خواهد رساند. طولانی بودن تراکنش بیت‌ کوین به علت ساختار شبکه بیت‌ کوین می باشد.

بعضی اوقات مورد استفاده کلاه برداران قرار خواهد گرفت

از آنجایی که همه فعالیت‌ ها در بیت‌ کوین ناشناس هستش و هیچ فردی قابل پیگیری نیست، این ارز دیجیتال به یکی از راه های مورد علاقه مجرمان به منظور انتقال پول تبدیل شده است. البته کلاه برداران از سایر سیستم‌ های مالی نیز به منظور پولشویی و اقدامات غیر قانونی استفاده می نمایند.

تغییرات قیمتی با نوسانات تند

قیمت بیت‌ کوین در این سال‌ ها بالا و پایین بسیار زیادی داشته است. بیت‌ کوین بعضی اوقات در کم تر از ۱ سال بیش از ۵۰ درصد از ارزشش کم می شود یا این که با رشد های ناگهانی به صورت شارپ چند برابر می‌ شود. بالا ترین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار رسید؛ ولی اکنون زیر ۱۰ هزار دلار معامله می‌ شود.

عدم وجود پشتیبانی مناسب

درست است که غیر متمرکز بودن یکی از نقاط قوت بیت‌ کوین به حساب می آید؛ ولی در بعضی از موارد نیاز به وجود یک سازمان مرکزی احساس خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که شما کلید خصوصی کیف پول خود را از یاد ببرید؛ آن را به صورت دائم از دست داده و هیچ راه بازگشتی نیست. این موضوع به این علت خواهد بود که شما تنها کسی هستید که کلید خصوصی خود را در اختیار دارید. سیستم غیر متمرکز موجب خواهد شد که امکان بازگردانی کلید خصوصی به شما وجود نداشته باشد. بعضی ارز های دیجیتال مثل ریپل قابلیت هایی به منظور حل این گونه مسائل دارند.

شاید سایر ارزهای دیجیتال جایگزین آن شوند

در خاطر داشته باشید که تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد که هر روزه در حال ایجاد شدن هستند و بسیاری از آن‌ ها قابلیت های خاص و پیشرفته‌ تری به نسبت بیت‌ کوین دارند؛ به عنوان مثال بعضی از آن‌ ها از قرارداد های هوشمند استفاده خواهند کرد که طرفین معامله را به اجرای تعهدات خود ملزم خواهد کرد، درست مانند قرارداد های هوشمند قابلیت های جذاب بسیاری وجود دارد که مردم به آن‌ ها علاقه‌ مند خواهند شد.

سخن پایانی

همان طور که خدمت شما عرض شد بیت‌ کوین مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ اما این موارد موجب نخواهد شد که بیت‌ کوین را غیر قابل اعتماد تلقی کنیم. به همان صورتی که بسیاری از متخصصان اقتصاد و تکنولوژی بر این باورند که، ارز های دیجیتال در آینده اهمیت بسیار بیشتری در جهان پیدا می کنند. در خاطر داشته باشید که کل بازار ارز های دیجیتال معمولا از بیت‌ کوین تاثیر خواهند پذیرفت. زمانی که پای سرمایه‌ گذاری وسط باشد؛ ریسک‌ ها و خطرات بسیاری سرمایه ما را تهدید خواهد کرد؛ ولی نمی‌ توان این حقیقت را نادیده گرفت که ارز های دیجیتال یکی از بزرگ ترین ابداعاتی است که بشر در طول تاریخ آن را مورد استفاده خود قرار داده است. امیدوارم از این مقاله کاربردی نهایت استفاده رو برده باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

هر سوالی در رابطه با بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارید از ما بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: