برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معایب استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ ارزهای دیجیتال در حال حاضر یک روش بسیار پرطرفدار و عالی برای کسب درآمد منفعل از بازار رمزارزهاست و کاربران ایرانی زیادی نیز برای این کار اقدام کرده اند و یا دوست دارند ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را استیک کنند و سود به دست آورند؛ ولی آیا از مزایا و معایب استیکینگ آگاهی دارید؟ در این مطلب بیشتر قصد داریم در مورد معایب استیک ارز دیجیتال با شما صحبت کنیم و ریسک ها و خطرات احتمالی استیکینگ رمزارزها را به شما گوشزد کنیم، پس اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد استیک رمزارز هستید، دانستن معایب استیک ارز دیجیتال می تواند دید شما را واقع بینانه تر کند، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

معایب استیک ارز دیجیتال

اطلاع از خطرات استیکینگ ارز دیجیتال در حقیقت تضمینی برای موفقیت شما در فرآیند استیکینگ رمزارزهاست. استیکینگ ارز دیجیتال به معنی قفل کردن دارایی‌ های دیجیتال شما در فناوری بلاکچین و دریافت سود از آن است. نقش شما در این روش تنها بلاک کردن ارزهای دیجیتالتان است. در ادامه از هر تراکنش که با دارایی دیجیتال شما در بلاک چین صورت می پذیرد، درصد مشخصی سود دریافت خواهید کرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


از همین روی بسیاری بر این باورند که این روش درآمدزایی باید ساده تر و کم‌ ریسک‌ تر از دیگر روش ها باشد، ولی چنانچه از خطرات و ریسک های استیکینگ ارز دیجیتال مطلع نباشید، نه تنها درآمدی به دست نخواهید آورد، بلکه امکان دارد ضرر مالی شدیدی را نیز تجربه کنید. البته جای نگرانی نیست، چرا که با مطالعه این مطلب شانس این را خواهید داشت که هر کدام از این خطرات را بشناسید و احتمال شکست در فرایند استیک ارز دیجیتال را کاهش دهید.

بررسی کلی ریسک های استیکینگ ارزهای دیجیتال

مهم ترین علت تردید در استیک ارز دیجیتال به جای صرفا هولد، بازه زمانی مربوط به Unstake می باشد؛ زمانی که تنها در حال هولد هستید، هر موقعی که بخواهید می توانید آزادانه با دارایی رمز ارزی خود تراکنش داشته باشید، ولی استیک ارز دیجیتال به معنی قفل کردن آن برای یک بازه زمانی مشخص است. عدم توانایی برای انجام تراکنش در زمان دلخواه، یکی از اصلی ترین معایب استیک ارز دیجیتال به شمار می رود. فرض کنید  مطابق با تحلیل تکنیکال یا به خاطر انتشار یک خبر بد، سقوط قیمت یک ارز دیجیتالی را تخمین زده اید؛

چنانچه صرفا در حال هولد کردن مقداری از آن باشید، توانایی این را دارید تا با رسیدن به حد ضرر خود، با ثبت یک سفارش خیلی سریع اقدام به فروش و خروج از بازار نمایید، ولی زمانی که برای استیکینگ دارایی اقدام کرده‌ اید، بایستی پس از ثبت درخواست آن-استیک کردن، تا زمان خارج شدن ارز دیجیتال از حالت قفل منتظر باشید. احتمالا در این بازه زمانی حد ضرر شما رد شده و سرمایه بسیاری را از دست خواهید داد! در بعضی بلاک چین‌ ها مثل زیلیکا، زمان آن-استیک طولانی و حدود ۲ هفته در نظر گرفته شده است که بسیار طولانی است!

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


از طرفی بیشتر بلاک چین‌ ها در صورت تصمیم به خروج ارز دیجیتال خود از حالت استیک پیش رسیدن به موعد مقرر، هیچ پاداشی به شما نمی پردازند. حتی احتمال کسر مبلغی جزئی به عنوان جریمه وجود دارد. بدین شکل همه مزایای استیکینگ ارز دیجیتال که به خاطر آن‌ ها تصمیم به این کار گرفته‌ اید، از بین می ورند. از طرف دیگر، سود استیکینگ خیلی بالا نیست؛ در بیشتر بلاک چین‌ های بزرگ مثل کاردانو و ترون سالانه کم تر از ۱۰ درصد سود پرداخت می گردد. البته معایب استیک ارز دیجیتال را در بخش بعدی به صورت موردی برای آگاهی بیشتر شما آورده ایم؛

۱٫ نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال

به احتمال زیاد بیشترین خطر و ریسکی که استیکینگ رمزارزها با آن مواجه است، نوسان قیمتی ارزهاست. در واقع چنانچه روند بازار و رمزارز شما به صورت صعودی باشد، کسب سود و درآمد به وسیله ارز دیجیتال مورد نظر، بسیار ساده است. ولی از طرف دیگر چنانچه قیمت ها بیش از حد کاهش پیدا کند، این امکان وجود دارد که سرمایه و دارایی شما تهدید شود؛ از همین روی باید با همه خطراتی که در این بازار با آن‌ ها مواجه هستید به خوبی آشنا شوید و بدانید که این ریسک دارایی‌ های دیجیتالی را شدیدا تهدید می‌ کند و امکان دارد ضررهای زیادی را متحمل شوید.

نکات و روش‌ هایی است که ریسک و خطرات استیک ارزهای دیجیتال در الگوریتم اجماع اثبات سهام را تا حدود زیادی کم میک ند. نخستین و اصلی ترین کاری که باید انجام دهید، این است که پروتکل‌ هایی را انتخاب کنید که از فناوری و جامعه واقعی برخوردارند و صرفا به دنبال پروتکل‌ هایی که بیشترین پاداش را می پردازند، نباشید. در پروسه استیکینگ، تنوع نیز لازم و مفید است، از همین روی بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران روی چند پروتکل تمرکز دارند، نه تنها یکی.

نکته حائز اهمیت دیگر اینجاست که درباره ارز دیجیتال مورد نظر خود به خوبی تحقیق و بررسی کنید و اطمینان یابید که ارز شما ایمن است و کلاه‌ برداری نیست. به منظور کسب اطلاعات و آگاهی مورد نیاز در این خصوص می توانید به وب‌ سایت stakingrewards.com مراجعه کنید. راه‌ حل دیگری به منظور کاهش ریسک استیکینگ این است که تنها دارایی و پولی را که لازم ندارید را استیک نمایید. در این حالت شما قادرید هر چند وقت یک بار مقدار کمی رمزارز بخرید و تعداد ارزهای در اختیار خود را رفته رفته افزایش دهید. بدین وسیله و با سرمایه گذاری دارایی‌ های اضافی شما حتی در صورت سقوط قیمت هم ضرر زیادی نخواهید کرد.

۲٫ از دست دادن حساب کاربری

کلیدهای خصوصی مفهوم واقعا مهمی در دنیای کریپتوکارنسی و بلاک چین است، به ویژه وقتی که بحث امنیت رمزارزها در میان باشد. کاربران و سرمایه گذاران هرگز نباید کلید خصوصی حساب کاربری خود را با دیگران اشتراک گذاری کنند و می بایست شخصا از آن‌ ها محافظت و در جای خوبی آن‌ ها را ذخیره و نسخه‌ ای پشتیبان از آن‌ ها تهیه نمایند. در صورت از دست دادن حساب کاربری خود، به منظور بازیابی ولت و ارزهای دیجیتال خود می بایست از کلید خصوصی استفاده نمایید.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ کدام است؟


از همین روی می بایست حتما از کلیدهای خصوصی خود نسخه‌ ای آفلاین و پشتیبان به شکلی ایمن تهیه فرمایید. به منظور افزایش امینت ارزهای دیجیتالی خود، بهتر است از ولت های سخت افزاری مثل لجر در راستای ایمن نگه داشتن ارزهای دیجیتال بهره ببرید که وجوه شما را به شکل آفلاین ذخیره کرده و امنیت آن‌ ها را به خوبی تضمین می کند. شایان ذکر است که شما به عنوان یک سرمایه گذار به هیچ عنوان نباید کلید خصوصی حساب کاربری خود را به شکل آنلاین ذخیره نمایید.

۳٫ عدم پرداخت پاداش‌ ها از طرف اعتبارسنج‌ ها

از دیگر معایب استیک ارز دیجیتال اینجاست که امکان دارد اعتبارسنج‌ ها پاداش تلاش و کارهای کاربران را نپردازند. پرداخت مرتب و منظم پاداش‌ ها به وسیله اعتبارسنج‌ ها بسیار حائز اهمیت است. در بعضی از پروتکل‌ ها مثل تزوس، هر پاداش پس از ۷ چرخه پرداخت می شود، از همین روی کاربران برای مدت‌ ها نحوه پرداخت پاداش‌ ها را بررسی نمی‌ کنند که آیا پاداش خود را به خوبی دریافت کرده‌ اند یا نه.

کاربران می بایست از داشبورد اعتبارسنجی مثل Baking bad on Tezos یا block explorer به منظور بررسی نحوه و چگونگی پرداخت پاداش‌ ها به وسیله اعتبارسنج‌ ها استفاده نمایید. هرچند بازار کریپتوکارنسی معمولا قابل اعتماد است و کمتر پیش می‌ آید که سرمایه گذاران دارایی خود را به وسیله کلاهبرداران از دست بدهند ولی باز هم لازم است همیشه باید در نظر داشته باشید و به دقت انتخاب نمایید. نکته دیگر اینجاست که در بیشتر اوقات اعتبارسنج‌ ها به حضانت وجوه احتیاجی ندارند، لذا نباید وجه خود را به صورت مستقیم به ولت آن‌ ها ارسال نمایید.

۴٫ متمرکز بودن شبکه از معایب استیک ارز دیجیتال

یکی دیگر از ریسک هایی که در مقیاس جهانی پروتکل‌ های جهانی از جمله استیکینگ رمزارزها را تحت تاثیر قرار می دهد، حمله ۵۱ درصدی است. حمله ۵۱ درصدی به حمله‌ ای می گویند که در آن گروهی از استخراج کنندگان بیش از ۵۰ درصد شبکه را در اختیار دارند؛ لذا زمانی که سرمایه گذار توکن‌ های خود را به یک اعتبارسنج می‌ سپارد، به صورت مستقیم به غیرمتمرکز کردن شبکه کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال در کازموس ۱۰ تولید کننده بلاک برتر بیش از ۵۰ درصد سهام شبکه را در اختیار دارند. لذا بهترین کار برای سرمایه گذاران این است که به محض ورود به شبکه به برترین و بزرگ‌ ترین اعتبارسنج‌ ها متصل نشوند و در عوض اعتبارسنج مناسب خود را مطابق با زمان فعالیت، اتصال، اقدامات امنیتی، مشارکت جامعه، خدمات مشتری، هزینه خدمات و غیره با تشویق اعتبارسنج کوچک‌ تر انتخاب نمایید. در این صورت کمک بزرگی به غیرمتمرکز کردن شبکه می کنید.

۵٫ پرداخت کارمزد به اعتبارسنج‌ ها

پرداخت کارمزد اعتبارسنج‌ ها از دیگر معایب مرتبط با استیکینگ رمزارزهاست. در الگوریتم اجماع اثبات سهام، سخت افزارهایی برای اجرای گره‌ ها وجود دارند و علاوه بر این تعداد توکن‌ هایی که ارائه می‌ شوند بایستی به میزان خاصی برسند تا یک اعتبارسنج کامل به شمار رود. در حقیقت کاربران می بایست هزینه‌ ای برای انجام هر عملیات بپردازند و این هزینه به وسیله پاداش‌ های دریافت شده از طریق سهام دریافت خواهد شد. در این پروتکل‌ ها اعتبارسنج‌ ها افرادی هستند که مسئول حکمرانی هستند و شرکت فعال آن‌ ها در شبکه الزامی می باشد.

مزایا و معایب استیکینگ

در طرف مقابل کاربران هم اعتبارسنج‌ های خود را با توجه به امکانات و ویژگی‌ های هریک و همچنین درصد جوایز اختصاص یافته به کاربران انتخاب می‌ کنند. اعتبارسنج‌ ها قادرند در هر زمان و بدون رضایت کاربران، درصد کمیسیون ۶۹ درصدی تعیین نمایند. کاربران به نوبه خود باید به صورت منظم این تغییرات را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز میزان سهام یا استیک خود را تنظیم نمایند.

۶٫ مدت زمان پرداخت پاداش

به محض این که دارایی خود را استیک می کنید، امکان دارد بلافاصله پاداش بگیرید یا این که مدت زمان مشخصی زمان نیاز باشد تا پاداش به شما اختصاص یابد که این مورد به شبکه ای که انتخاب کرده اید، وابسته است؛ لذا امکان دارد روزها یا هفته‌ ها این فرآیند به طول بی انجامد. جالب است بدانید که در بعضی از شبکه‌ ها، اعتبارسنج‌ ها کنترل کاملی بر پاداش‌ هایی که به کاربران تعلق می‌ گیرد، خواهند داشت.

حتما بخوانید : بهترین کیف پول برای استیکینگ کدام است؟


آن‌ ها بعد از دریافت کارمزد، پاداش‌ های هر کاربر را که انتخاب کرده‌ اند، محاسبه می نمایند. این روند نیز امکان دارد سریعا محاسبه شود یا مدتی زمان نیاز داشته باشد. بهتر است این موارد را از اعتبارسنج خود سوال کنید و بدانید که پاداش‌ ها چگونه بین کاربران تقسیم می‌ شوند.

۷٫ رفتار بد اعتبارسنج ها

گره‌ های اعتبارسنجی که در عملکرد یک شبکه مشارکت دارند، احتیاجات بیشتری برای عملکرد و نگهداری تجهیزات دارند. بروزرسانی شبکه عامل حائز اهمیتی است و آن‌ ها باید همواره آماده انجام این فرایند باشند. چنانچه گره با مشکل روبرو شود یا در بدترین حالت خراب شود، بلاک خود را از دست داده و دابل ساینر را تجربه می کنند. در این زمان ها اعتبارسنج‌ ها اسلاشینگ را تجربه می کنند و مجازات می‌ شوند. اسلاشینگ امکان دارد بعضی توکن‌ های ضمیمه شده به وسیله اعتبارسنج‌ ها یا حتی کاربران را از آن‌ ها بگیرد!

۸٫ نابودی و شکست پروژه‌ های بلاک چینی

شکست یک پروژه بلاکچین برای هر سرمایه گذاری می‌ تواند کابوس وار باشد، چه برسد به افرادی که دارایی خود را در آن شبکه استیک کرده اند! نابودی یک پروژه به عنوان یکی از معایب استیکینگ دلایل گوناگونی مثل توسعه کم، عدم پذیرش در دنیای واقعی و جامعه و کاهش ارزش توکن‌ های بومی، نهایتا می توانند به نابودی یک پروژه منتهی شوند.

۹٫ نوسان سوددهی در استیکینگ رمزارزها

نکته حائز اهمیتی که پیش از استیکینگ باید در نظر داشته باشید، اینجاست که سود حاصل از استیک یک پروژه هیچ‌ وقت ثابت نخواهد بود و بسته به شرایط می‌ تواند نوساناتی را تجربه کند. در واقع این ولت و پلتفرم‌ های استیکینگ هستند که مقدار سود را مشخص می کنند. خلاصه، سود استیکینگ را نمی‌ توان تضمین کرد و سود آن به صورت عمده به تعداد مشارکت کننده‌ ها در استخرها و تعداد توکن استیک شده وابسته است. کوین‌ ها به محض استیک شدن می‌ توانند تحت تاثیر کاهش سود استیکینگ قرار گیرند.

حتما بخوانید : بیشترین سود استیکینگ در دنیای کریپتو


با گذر زمان، شبکه‌ ها محبوبیت یافته و با افزایش مشارکت کننده در استیک کوین آن شبکه، مقدار پاداش کم می شود. به عنوان مثال استیکینگ اتریوم ۲ در شروع در حدود ۲۰ درصد بود که این مقدار امروزه حدوداً ۴ تا ۵ درصد می باشد. برای کاهش این ریسک استیکینگ رمزارز، می بایست پروژه‌ هایی توسعه یافته با سودهای ثابت مثل  کاردانو و سولانا را انتخاب نمایید.

۱۰٫ محدودیت حداقل مقدار استیک رمز ارز

قرار دادن محدودیت حداقلی از دیگر معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال به حساب می آید و این بدین معنی است که برای مجاز بودن به استیک کردن و دریافت سود یا پاداش می بایست مقدار مشخصی را حداقل سهام گذاری کرد. این امر را باید در شرایط و ضوابط استفاده از پلتفرم مربوطه پیدا کرد. مهم است که همواره در اندازه توان خود سهامگذاری نمایید. همیشه مقداری را سهامگذاری کنید که تاب و توان از دست دادن آن را هم داشته باشید.

۱۱٫ ریسک‌ های مرتبط با کیف پول دیجیتالی

لازمه استیکینگ رمزارزها در بازار کریپتوکارنسی این است که سرمایه گذار دارایی خود را در یک صرافی دیجیتالی یا ولت منتقل کند یا به آن وصل شود و همین امر موجب آسیب‌ پذیرتر شدن ولت کاربر در مقابل ویروس‌ ها و هکرها خواهد شد. به همین خاطر همواره ذخیره سازی کوین‌ ها در ولت سخت افزاری بهترین گزینه ممکن به حساب می آید.

۱۲٫ کمتر بودن نرخ درآمدزایی نسبت به فرآیند استخراج

تنها کافی است نرخ بازده سالیانه استیکینگ رمزارزهای گوناگون را مورد بررسی قرار دهید تا دریابید که نرخ درآمدزایی از استیکینگ در قیاس با ماینینگ به‌ مراتب پایین تر است، لذا چنانچه سرمایه زیادی دارید، شاید فکر کردن به ماینینگ برای درآمدزایی گزینه مناسب تری به حساب آید.

۱۳٫ پیچیدگی مرتبط با فناوری بلاک چین

پیچیدگی مرتبط با حوزه رمزارزها و عملکرد و استانداردهای هر توکن هم می تواند یکی دیگر از موارد منفی در لیست معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال محسوب شود. در بازارهای مالی مثل سایر عرصه ها، تغییرات عرضه و تقاضای موجود در بازار، موجب می شود تا الگوی تبدیل دارایی‌ ها از یک قالب به قالب دیگر تغییر نماید یا در شبکه یک ارز مشکلات یا باگ‌ هایی به وجود آید. انتخاب ارزهای دیجیتال پیچیده برای استیکینگ می‌ تواند به رخ دادن مشکلات بسیاری در ادامه مسیر منتهی گردد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

هرچند استیک ارزهای دیجیتال درآمد غیرفعال ثابتی را برای هزاران نفر در سرتاسر دنیا فراهم کرده است، ولی نباید خطرات غیر قابل انکار آن را در نظر نگیرید. حال چه این ریسک ها مربوط به وضعیت غیر قابل پیش‌ بینی بازار باشد و چه جرایم سایبری یا هزینه‌ های اعتبارسنجی؛ در واقع این موضوع حائز اهمیت است که حتما پیش از تعهد به استیکینگ رمزارزها، از تمامی این ریسک ها اطلاع کافی داشته باشید، به این خاطر که استیکینگ هم مثل سایر مسیرها، می‌ تواند هم به یک مسیر آسان با مقصدی سودمند تبدیل شود و هم به یک تله که قدم گذاشتن در آن چیزی به جز ضررهای پیوسته نتیجه‌ ای ندارد.

لذا اگر تسلطی بر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال ندارید، اخبار را دنبال نمی‌ کنید و حتی با وجود کاهش قیمت ارز دیجیتال خریداری شده از بازار خارج نمی‌ شوید، بهتر است در صورت پشتیبانی بلاک چین، به جای صرفا نگه داشتن دارایی در ولت آن را استیک نمایید. این استراتژی مخصوص کسانی است که دیدگاهی کاملا بلند مدت به سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی دارند، ولی چنانچه قصد دارید ضمن نگه داشتن یک رمزارز، حتی برای بلند مدت، گه گاه ترید کنید و با بازی و نوسا‌ن‌ گیری موجودی خود را افزایش دهید، بهتر است با توجه به معایب استیک ارز دیجیتال از این کار خودداری نمیاید و دستتان را برای انجام تراکنش در هر زمان دلخواه باز بگذارید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب ۱۳ تا از اصلی ترین معایب استیک ارز دیجیتال را خدمت شما معرفی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره وب ۳ را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنما برای شماست.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ از نظر شما کدام رمزارز است؟

برای دوستانتان بفرستید: