برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فناوری بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت مالی چیست؟

فناوری بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت مالی چیست؟ فناوری بلاک چین، یک فناوری نوین است که به طور خاص برای ثبت و انتقال امن و قابل اعتماد داده‌ ها استفاده می‌ شود. این فناوری امکان ایجاد یک دفترچه رکورد عمومی و توزیع شده را فراهم می‌ کند که تمامی تراکنش‌ ها و اطلاعات را به صورت غیرقابل تغییر در زنجیره‌ ای از بلوک‌ ها ثبت می‌ کند. صفر تا ۱۰۰ فناوری بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت مالی را در این مطلب از کد بورسی برای شما توضیح داده ایم، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

فناوری بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت مالی

بلاکچین یک فناوری نوین است که توسط ارزهای دیجیتالی مانند بیتکوین معروف شده است، اما کاربردهای آن را می‌توان در حوزه‌های دیگر نیز یافت. در مدیریت مالی، بلاکچین می‌تواند راهکارهایی برای بهبود امنیت، شفافیت و کارآیی فرایندهای مالی فراهم کند. یکی از کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی، انتقال وجه بین المللی است. ارزهای دیجیتالی بر پایه بلاکچین می‌توانند تراکنش‌های بین المللی را سریعتر، امن‌تر و با کمترین هزینه انجام دهند.

این روش می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ، کسب و کارهای کوچک و حتی افراد عادی مفید باشد. علاوه بر انتقال وجه، بلاکچین می‌تواند در مدیریت هویت و شناسایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از بلاکچین، می‌توان اطلاعات شخصی را به صورت رمزنگاری شده و امن ذخیره کرده و به کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات خود با حفظ حریم خصوصی را بدهد. همچنین، بلاکچین می‌ تواند در بخش مالی سازمان‌ ها و بانک‌ ها راهکارهایی برای اجرای قراردادهای هوشمند فراهم کند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که بر پایه قوانین و شرایط برنامه‌ ریزی شده اجرا می‌ شوند و برای تراکنش‌ های مالی، انتقال دارایی‌ ها و حتی صدور اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت، بلاکچین می‌ تواند در کاهش تقلب و تقلب مالی نیز تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، با استفاده از بلاکچین، می‌توان تاریخچه تراکنش‌های مالی را برای هر فرد یا سازمان ثبت و دسترسی به آن را به دسترسی مجاز محدود کرد. این امکان را می‌دهد تا هرگونه تقلب مالی را به سرعت تشخیص داده و جلوگیری از آن کرد.

بلاکچین همچنین می‌تواند در بهبود روش‌ های امنیتی و حذف واسط ها نیز مؤثر باشد. با استفاده از بلاک چین، امکان استفاده از سیستم‌ های تأییدی برای تراکنش‌ های مالی فراهم می‌ شود که نیاز به واسطه‌ ها را کاهش می‌ دهد و امنیت را افزایش می‌ دهد. بلاکچین امکانات بسیاری را در مدیریت مالی فراهم میکند و همچنین به دلیل ماهیت رمزنگاری شده اطلاعات و بالا بودن سطح امنیت، سازمان‌ ها را قادر میسازد از نقاط ضعف کارکردی سنتی مدیریت مالی کاسته و بهبود و توسعه‌ی سیستم‌های مالی خود را رقم بزنند.

کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی

کاربردهای فناوری بلاکچین

انتقال و امنیت پرداخت: بلاکچین قابلیت انتقال امن و شفاف وجوه را فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند فرآیند پرداخت‌ها را ساده‌تر و امن‌تر کند، و قابلیت اعتماد و تأیید تراکنش‌ها را برای طرفین افزایش دهد. نتقال و امنیت پرداخت یکی از کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی است که بهبود بسیاری را در فرایند انتقال و امنیت پرداخت‌ها به ارمغان می آورد. در بلاکچین، تراکنش‌های مالی به صورت بلوک‌ها در شبکه ثبت، تایید و ردیابی می‌شوند.

حتما بخوانید : هوش مصنوعی و اقتصاد {بررسی همه جانبه}


یکی از مزایا اصلی بلاکچین در انتقال و امنیت پرداخت، شفافیت است. همه اعضای شبکه بلاکچین به صورت عمومی می‌توانند تراکنش‌ها را مشاهده کرده و تایید کنند. این باعث می‌شود که هرگونه تقلب و تغییر در تراکنش‌ها شفاف و قابل ردیابی باشد. علاوه بر شفافیت، امنیت بلاکچین نیز بسیار بالاست. تراکنش‌های بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته و شبکه‌های توزیع شده انجام می‌شوند. این به معنای این است که برای تغییر یا جعل تراکنش‌ها، تهاجم به شبکه بلاکچین بسیار دشوار است. هر تراکنش بر اساس الگوریتم‌های رمزنگاری محاسباتی مانند SHA-256 محاسبه شده و به صورت یک کد یکتا (هش) ثبت می‌شود.

مدیریت زنجیره تأمین: بلاکچین به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیند زنجیره تأمین را بهبود بخشیدند. با استفاده از بلاکچین، تمامی اطلاعات مربوط به مراحل تولید، حمل و نقل، و توزیع کالاها را می‌توان در یک سیستم توزیع شده ثبت کرد. این امر باعث شفافیت بیشتر در زنجیره تأمین می‌شود و هر گونه تغییر یا تقلب در اطلاعات را به‌سادگی قابل تشخیص می‌کند. همچنین، بلاکچین قابلیت ردگیری محصولات را افزایش می‌دهد و درصدد کاهش وقوع تقلب و جعل کالاها می‌باشد.

مدیریت زنجیره تامین از دیگر کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی است که بهبود قابل توجهی در شفافیت و امنیت فرایندهای زنجیره تامین به ارمغان می‌آورد. زنجیره تامین شامل فرایندهایی مانند تولید، توزیع، انبارداری و حمل و نقل کالاها از تولیدکننده تا مصرف‌کننده است. با استفاده از بلاکچین، این فرایندها به صورت شفاف و قابل ردیابی در تمام مراحل زنجیره تامین ثبت و تحت نظر کلیه طرفین در شبکه قرار می‌گیرند.

امکاناتی مانند تراکنش‌های ثبت شده به صورت بلوک‌ها در بلاکچین و امضای دیجیتال متعهد به شفافیت و امنیت فرایندهای زنجیره تامین می‌شوند. همه اطلاعات مربوط به کالاها، تاریخچه تولید، مراحل حمل و نقل، شرایط انبارداری و سایر جزئیات قابل رصد و مشاهده است. این امکان می‌دهد به راحتی تشخیص داد که کالایی از کجا می‌آید، به کجا می‌رود و با چه شرایطی در مسیر است.

سهام و اوراق بهادار: بلاکچین در صنعت مالی نقش مهمی را نیز ایفا می‌کند. این فناوری امکان صدور، معامله و انتقال امن سهام و اوراق بهادار را فراهم می‌کند. ثبت و تاریخچه تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین، اعتماد بیشتری را بین طرفین معامله ایجاد می‌کند و همچنین برای مقامات رگولاتوری اطلاعات دقیقی را فراهم می‌کند.

هویت و شناسایی دیجیتال: بلاکچین علاوه بر امنیت تراکنش‌ها، قابلیت شناسایی دیجیتال را نیز فراهم می‌کند. با استفاده از بلاکچین، ثبت و تأیید هویت‌های دیجیتال میسر است، البته بدون ضرورت افشای جزئیات حساس. با استفاده از بلاکچین، هویت فرد برای اطلاعات مختلف، مانند تأییدیه‌های هویت بانکی و حساب‌های نقدی، یکتا و قابل تأیید می‌شود.

از طرفی این موضوع بهبود قابل توجهی در امنیت و شفافیت فرایندهای هویت‌ سنجی و شناسایی به ارمغان آورده است. در حال حاضر، فرایندهای هویت‌سنجی و شناسایی به طور معمول از طریق روش‌های سنتی و مرکزی صورت می‌گیرد که اغلب نیازمند وابستگی به نهادهای مرکزی مانند بانک‌ها، دولت یا شرکت‌های اعتباری است. این فرایندها اغلب با چالش‌هایی مانند تقلب هویت، دزدی شناسنامه و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شناسایی روبرو هستند.

با استفاده از بلاکچین، می‌توان تمامی اطلاعات هویت و شناسایی به صورت رمزنگاری شده و به صورت امن در یک شبکه توزیع شده ذخیره کرد. هر شخص در این شبکه بلاکچین می‌تواند کلید خصوصی خود را در اختیار داشته باشد و تنها با اجازه شخص صاحب هویت، اطلاعات مربوطه را در اختیار دیگران قرار دهد. این باعث می‌شود هویت و شناسایی هر فرد به صورت یکتا و قابل تحقق در سیستم ثبت و ارزیابی شود.

با استفاده از بلاکچین، فرایندهای هویت‌سنجی و شناسایی تبدیل به عملیات قابل ردیابی و قابل اعتمادی می‌شوند. این فرایندها با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین، به صورت سریع و امن انجام می‌شوند و امکان تقلب و سوءاستفاده از هویت شخص دیگری به حداقل ممکن می‌رسد. همچنین، بلاکچین می‌تواند به وجود یک هویت دیجیتال یکتا برای هر شخص کمک کند.

بانکداری و خدمات مالی: بلاکچین در بانکداری و خدمات مالی کاربردهای بسیاری دارد. بانک‌ها می‌توانند از بلاکچین برای امنیت بیشتر در تراکنش‌های مالی، ایجاد پروتکل‌های تأیید، و انجام عملیات مدیریت ریسک استفاده کنند. همچنین، بلاکچین می‌تواند در امور ثبت تسهیلات اعتباری، انتقال پول بین بانکی و ارائه خدمات مالی نوظهور مانند اعتبارسنجی هویت و اخذ وام تأثیرگذاری کند.

حتما بخوانید : هوش مصنوعی و بلاکچین {تقابل جذاب و سودآور}


بانکداری و خدمات مالی یکی از کاربردهای مهم بلاکچین در مدیریت مالی است که قابلیت‌های بسیاری را در زمینه‌هایی نظیر امنیت، شفافیت و کارایی به ارمغان می‌آورد. بلاکچین قابلیت امنیت بالا را در فعالیت‌های بانکداری و خدمات مالی فراهم می‌کند. با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته، تراکنش‌های بانکی در بلاکچین به صورت امن و شبز در شبکه ثبت و تایید می‌شوند. هر تراکنش در بلوک‌هایی ثبت می‌شود و با بلوک قبلی ارتباط دارد که امکان تغییر و تقلب در تراکنش‌ها را به حداقل می‌رساند.

شفافیت نیز یکی از مزیت‌های بلاکچین در بانکداری و خدمات مالی است. در بلاکچین، تمامی تراکنش‌های بانکی به صورت عمومی در شبکه قابل مشاهده و ردیابی هستند. این باعث می‌شود که شبکه بلاکچین و تمامی شرکت‌کنندگان اعتماد بیشتری در فعالیت‌های بانکی داشته باشند و بیشترین شفافیت را در تراکنش‌ها تجربه کنند. همچنین، بلاکچین می‌تواند به بهبود کارایی در فرایندهای بانکی و خدمات مالی کمک کند. با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، تراکنش‌ها به صورت مستقیم و بدون واسطه به صورت آنی انجام می‌شوند. این باعث می‌شود که زمان و هزینه‌های مربوط به تأیید واسطه‌ها و ساختارهای مرکزی کاهش یابد.

استرداد دارایی‌ ها: بلاکچین می‌تواند در استرداد دارایی‌های گمشده یا دزدیده شده مؤثر باشد. زیرساخت بلاکچین، امکان ثبت دارایی‌ها و تاریخچه آنها را فراهم می‌کند و می‌تواند به تعقیب و بازیابی دارایی‌ها کمک کند.

مدیریت ریسک: بلاکچین می‌تواند در مدیریت ریسک‌های مالی مؤثر باشد. فناوری بلاکچین قابلیت ثبت و ردیابی دقیق تاریخچه تراکنش‌ها را دارد و این قابلیت به بانک‌ها و سازمان‌های مالی کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با جعل، تقلب و شکست سیستم را مدیریت کنند. مدیریت ریسک یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی است که می‌تواند بهبود قابل توجهی در امنیت و کاهش ریسک‌های مالی ایجاد کند. با استفاده از بلاکچین، می‌توان فعالیت‌ها و ریسک‌های مالی را به صورت شفاف و قابل ردیابی در سیستم ثبت کرد.

فرایندهای مرتبط با ریسک مانند ثبت و ارزیابی ریسک، مدیریت ریسک، بررسی خطرات و نقاط ضعف در سیستم‌ها، وضعیت ایمنی و مدیریت بحران، به صورت مستقیم و شفاف در بلاکچین ثبت و به روزرسانی می‌شوند. با استفاده از بلاکچین، تمامی اطلاعات مربوط به ریسک‌ها در یک سیستم توزیع شده ذخیره می‌شوند و به راحتی در دسترس است. این به مدیران و نهادهای مدیریت ریسک، امکان می‌دهد با استفاده از اطلاعات در دسترس، برنامه‌های مربوط به کاهش ریسک‌ها را طراحی و اجراسازی نمایند.

تسهیل وام‌ دهی: بلاکچین قابلیت‌ هایی را برای بهبود روند اخذ وام‌ ها فراهم می‌ کند. از جمله این قابلیت‌ ها می‌ توان به اطمینان از تاریخچه اعتبار، تاریخچه پرداخت و قابلیت اطمینان از هویت وام‌ گیرنده اشاره کرد. تسهیل وام دهی یکی از کاربردهای مهم بلاکچین در مدیریت مالی است که می‌ تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و شفافیت فرایند وام دهی به ارمغان بیاورد. با استفاده از بلاک چین، فرایند وام دهی به صورت شفاف و قابل ردیابی در سیستم ثبت می‌ شود.

اطلاعات مربوط به وام‌ ها شامل مواردی از قبیل مبلغ وام، نرخ بهره، شرایط بازپرداخت و سایر جزئیات مربوطه در بلوک‌ های بلاکچین ثبت و تایید می‌ شود. هر بلوک با بلوک قبلی ارتباط دارد و تمام تراکنش‌ های مربوط به وام‌ ها به صورت پیوسته در بلاکچین ثبت می‌شوند. این باعث می‌شود که هرگونه تغییر و تقلب در اطلاعات مربوط به وام‌ها بسیار دشوار و شبه‌یاقونی باشد.

حسابداری و مالیات: بلاکچین می‌تواند در ساماندهی و ثبت دقیق تراکنش‌های مالی و حسابداری کمک کند. این فناوری قابلیت ایجاد یک سیستم توزیع شده دارد که به همه طرفین امکان مشاهده و رصد تراکنش‌ها را می‌دهد و از دقت و شفافیت در ارائه گزارش‌ها و محاسبه مالیات‌ها برخوردار است.

بیمه: بلاکچین قابلیت افزایش شفافیت و کاهش جعل و تقلب در صنعت بیمه را دارد. با استفاده از بلاکچین، می‌توان تاریخچه بیمه‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به صورت امن و دقیق ذخیره کرد. همچنین، بلاکچین می‌تواند در فرآیندهای ادعاهای بیمه و تسهیل رسیدگی به آن‌ها از طریق اتوماسیون قابل استفاده باشد.

نرخ بهره و اعتبار سنجی: بلاکچین قابلیت تسهیل فرایند نرخ بهره بانکی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند. با استفاده از بلاکچین، اطلاعات مالی و اعتباری مشتریان را می‌توان به طور شفاف و قابل اعتماد ذخیره و بهره‌برداری کرد. همچنین، بلاکچین می‌تواند فرایند اعتبارسنجی را همراه با کاهش هزینه و زمان بهره‌برداری را تسهیل کند.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی که باید بشناسید


نرخ بهره و اعتبارسنجی از کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی است که می‌تواند بهبود قابل توجهی در شفافیت، امنیت و دسترسی به اطلاعات نرخ بهره و اعتبارسنجی به ارمغان بیاورد. با استفاده از بلاکچین، اطلاعات مربوط به نرخ بهره و اعتبارسنجی به صورت عمومی در شبکه ثبت و توزیع می‌شوند. این باعث می‌شود که تمامی شرکت‌کنندگان در شبکه بلاکچین به طور همزمان و به صورت شفاف به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند.

این امکان به بانک‌ها، مؤسسات مالی و سایر نهادهای مرتبط کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌هایشان مبتنی بر داده‌های به روز و قابل اعتماد باشد. بلاکچین قابلیت امنیت بالایی در اعتبارسنجی و اطلاعات نرخ بهره را فراهم می‌کند. اطلاعات مربوط به نرخ بهره و اعتبارسنجی در بلوک‌هایی در بلاکچین ثبت و تایید می‌شوند و با بلوک قبلی ارتباط دارند. این باعث می‌شود که امکان تغییر داده‌ها و تقلب در اطلاعات نرخ بهره و اعتبارسنجی به حداقل ممکن می‌رسد.

مدیریت صندوق های سرمایه گذاری: بلاکچین می‌تواند در مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از بلاکچین، می‌توان تاریخچه و ردیابی دقیق سرمایه‌گذاری‌ها و سود آنها را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد. همچنین، امکان توکن‌سازی و انتقال سهام واحدهای سرمایه گذاری نیز فراهم می کند.

هرچند که بلاکچین در مدیریت مالی بسیار پتانسیل دارد، اما باید توجه داشت که موفقیت تمامی پیاده‌سازی‌های بلاکچین وابسته به همکاری صنعت، قوانین و مقررات و نیز به تسامح با تغییر و سازگاری فناوری با ساختارها و فرآیندهای موجود است. مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از کاربردهای بلاکچین در مدیریت مالی است که می‌تواند بهبود قابل توجهی در شفافیت، امنیت و کارایی در عملکرد صندوق‌ها ایجاد کند.

با استفاده از بلاکچین، تمامی اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت شفاف و قابل ردیابی در شبکه ثبت و توزیع می‌شوند. این شامل جزئیاتی مانند تاریخچه صندوق، دارایی‌های سرمایه‌گذاری، عملکرد صندوق، کارمزدها و سایر اطلاعات مربوطه است. با توزیع اطلاعات در سیستم غیرمتمرکز بلاکچین، تمامی شرکت‌کنندگان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان دسترسی به اطلاعات جاری و تاریخچه صندوق‌ها را دارند، که برای سرمایه‌گذاران و مدیران صندوق‌ها امکان جستجوی اطلاعات مفید و انجام تحلیل‌های لازم را بهبود می‌بخشد.

حتما بخوانید : رابطه بلاک چین و بانکداری سنتی و امور مالی


بلاکچین قابلیت امنیت بالایی در مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. تراکنش‌های مربوط به خرید، فروش و انتقال دارایی‌های سرمایه‌گذاری در بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته به صورت امن و قابل اطمینان صورت می‌گیرد. همچنین، ثبت دائمی و آنی تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین باعث می‌شود که هرگونه تغییر و تقلب در تاریخچه صندوق و تراکنش‌ها به طرز قابل مشاهده و غیرممکن باشد.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

بلاکچین یک سیستم اطلاعاتی است که به صورت پایگاه داده توزیع‌شده عمل می‌کند. این به این معنی است که اطلاعات در بلاکچین بین چندین کامپیوتر مختلف، یا نود، قرار دارد به طوری که هر نود یک نسخه از بانک اطلاعاتی بلاکچین را دارد. اطلاعات در بلاکچین به شکل بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و هر بلوک شامل اطلاعاتی از تراکنش‌ها است که در یک بازه زمانی خاص انجام شده‌اند. هر بلوک شامل یک هش منحصر به فرد نیز است که به بلوک قبلی آن متصل است و این وابستگی بین بلوک‌ها باعث ایمنی و امنیت بلاکچین می‌شود.

بلاکچین در مدیریت مالی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. این فناوری می‌تواند شفافیت و اعتماد را در معاملات مالی افزایش دهد. به عنوان مثال، وقتی یک تراکنش در بلاکچین ثبت می‌شود، همه نودها این تراکنش را مشاهده می‌کنند و همه تراکنش‌ها به ترتیب زمانی انجام شده ثبت می‌شوند. این به معنای این است که امکان تقلب یا تغییر تراکنش‌ها به شکل مشکوک کاهش می‌یابد و اطلاعات تراکنش‌ها قابل بررسی و تایید است. بلاکچین همچنین می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و به سرعت پرداخت‌ها را افزایش دهد.

با استفاده از بلاکچین، فرایند انتقال وجه‌ها مستقیماً بین دو طرف انجام می‌شود و نیازی به واسطه‌ها و شبکه‌های بانکی سنتی نیست. این باعث می‌شود تا هزینه‌های متعددی که برای واسطه‌ها، تراکنش‌های ارزیابی و تأیید، و هزینه‌های زمانی مربوط به انتقال وجه صرف می‌شوند، کاهش یابد. همچنین، بلاکچین می‌تواند در کنترل و مدیریت ریسک‌ها مؤثر باشد. با استفاده از بلاکچین، می‌توان ردیابی تراکنش‌ها و جریان پول را به طور دقیق انجام داد و از بهبود قابل ملاحظه‌ای در حوادث مالی ناخواسته و جرائم مالی برخوردار شد.

بلاکچین همچنین می‌تواند در مدیریت هویت و شناسایی مؤثر باشد. با استفاده از بلاکچین، می‌توان اطلاعات شخصی را به صورت رمزنگاری شده و امن ذخیره کرده و به کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات خود با حفظ حریم خصوصی را بدهد. به طور کلی، بلاکچین می‌تواند در مدیریت مالی تغییرات عمده‌ای ایجاد کند. این فناوری می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا فرآیندهای مالی را بهبود دهند، هزینه‌ها را کاهش دهند، امنیت را افزایش دهند و بهبودهایی در شفافیت و اعتماد به وجود آورند.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب در مورد فناوری بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت مالی صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با کاربردهای بلاکچین در زندگی مدرن هم آشنا شوید، این مطلب بهترین راهنما برای شما خواهد بود.

بین کاربرد های بلاک چین در امور مالی شما کدام کاربرد فناوری بلاک چین در امور مالی را مهم تر و تاثیرگذارتر می دانید؟

برای دوستانتان بفرستید: