Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
مدیریت ذهن چیست - چگونه ذهن خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مدیریت ذهن چیست – چگونه ذهن خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟

امروز می خواهیم در این مقاله به صورت مختصر در مدیریت ذهن و عملکرد و تواناهایی آن با شما همراه باشیم، از آنجا که ذهن در اصل دارای ویژگی های ذاتی از قبیل، درک و شناخت، علم و آگاهی، اندیشه، حافظه، مجموعه احساسات و هیجانات، دقت نظر و توجه، ظرفیت و توانائی ها می باشدکه جهت ارتباط با فرایند های ناخود آگاه وارد عمل می شود در این جا بسته به توانایی و ظرف ذهنی هر فرد، استفاده یا حتی سو استفاده از ذهن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. پس اگر به توسعه فردی خودتون فکر می کنید، این مقاله با عنوان مدیریت ذهن رو به هیچ عنوان از دست ندهید، چرا که مدیریت ذهن میتواند کاربردها و فواید بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

مدیریت ذهن

البته همانطور که مستحضر هستید فرضیه هایی که به ذهن و عملکردهای آن از دیرباز تا کنون توسط دانشمندان و صاحبنظران و افراد برجسته فیلسوفان ارایه شده، که هر یک به روش خود به توان ذهن، عملکرد و کارایی آن پرداخته اند که ما در نظر داریم با تلفیقی از علوم، آگاهی و نظریه های آن ها و همچنین دانش روز در خصوص ذهن و عملکرد آن در افراد بررسی کنیم.

سیستم مغز

مغز یک ساختار پردازنده اطلاعات می باشد که، سلول های عصبی را در بر می گیرد که به وسیله “سیناپس ها “به هم متصل شده اند، این شبکه های عصبی با تکرار و فعالیت قوی و بازسازی می شوند. از مشکلات ذهن می توان تحت تاثیر قرارگرفتن آگاهانه و ناخود آگاه آن اشاره کرد. “سیناپس” : محل ارتباط یک نورون با نورون دیگر را سیناپس می خوانند. مغز و ذهن یک جز واحد و یکتا هستندکه اگر مغز به کامپیوتر تشبیه بشود ذهن نرم افزار و مغز هم مانند سخت افزار عمل می کند. اگر بخواهیم به تصمیم ها و کارایی های مغز اشاره ای داشته باشیم از واژه ذهن استفاده می کنیم و اگر بخواهیم از بخش ‌های مختلف آن حرف بزنیم از واژه مغز استفاده می کنیم.

نحوه مدیریت ذهن

ذهن و مغز مهمترین عضو بدن هر انسانی است. همه اعتقادات و اعمال ما از ذهنمان نشأت می‌گیرد. به قابلیت توانایی مدیریت کردن اعتقاد و فکر، «مدیریت ذهن» می‌گویند. با مدیریت ذهن، می توانیم کار ها کنترل و هر چیزی که در زندگی ما اتفاق می‌افتد را اداره می‌کنیم. وقتی بر ذهن خود مسلط شویم ذهن ما فعال می‌شود و بازخورد های جدیدی از خود نشان می دهد. در واقع «مدیریت ذهن» به ما کمک زیادی می کند درصورتیکه مفهوم آن را به خوبی بدانیم.

مدیریت ذهن را در مدرسه به ما یاد نمی دهند، البته گاهی بعضی از مدارس مباحثی مثل تفکر انتقادی را آموزش می دهند، اما کاملا با موضوع مورد بحث ما تفاوت دارد. مدیریت ذهن، با استفاده از روش هایی قابل استفاده می باشد، روش های مهم مدیریت ذهن عبارتند از: «تعیین هدف و نوع نگرش، تجسم، هیپنوتیزم، ذهن روشن، کنترل و در آخر یادگیری و نهادینه کردن مهارت های خلاقانه از راه تکرار و تمرین کنترل ذهن».

با مدیریت صحیح ذهن می توانید، هرچیزی را که خواستید عوض کنید و درآخر به هر چه خواستید برسید. ذهن در اصل با آموزش های دقیق و درست کنترل می شود تا به تکنیک های خاص و درستی بی اندیشید. البته با این روش، (عادت ها، تکنیک های فکرکردن برای حمایت از تغییر، سعادت و موفقیت) برای شما مهیا می شود. به بیانی دیگر، توانایی دوباره برای برنامه ریزی کردن خواهید داشت یا به ذهن خودتان یاد می دهید تا ذهنیت خوب و درستی ایجاد کند، هرچیزی را که نمی خواهید، می توانید به راحتی تغییر دهید، به آرزو های خود دست پیدا خواهید کرد و در نهایت، زندگی خود را به اوج میرسانید.

برای آنکه بتوانید ذهن را مدیریت کنید، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید، به ذهنتان اشراف پیدا کنید و تغییر افکار منفی به افکار مثبت را در ذهن بپرورانید. برای هدف هایی که دارید برنامه ریزی کرده، اولویت بندی کنید و در آخر آنها را در عملی کنید.

تکنیک های کنترل مغز

انسان با استفاده از تکنیک هایی می تواند ذهن خود را کنترل و دوست خود کند و همچنین به راحتی خودش را به اهداف کوتاه و بلند مدتش برساند. این روش ها کمک می کند، اهداف، مطابق با ارزش‌ها و معیارهای شما پدیدار و تغییرات بنیادین در زندگی شما ایجاد شود. افکار منفی تاثیرات بد بر روی کارکرد ذهن می‌گذارند، پس با استفاده از روش های کنترل ذهن آن ها را باید شناخت و در عین حال آن ها را مهار کرد.

همچنین استفاده از تکنیک های مدیریت ذهن، باعث می شود آن دسته از افکار و باور ها که دستیابی به آن ها دور از ذهن به نظر می رسند و نیز افکار و توجیهاتی که ذهن را بسته و محدود نگه می دارند دور ریخته شود. این روش، باورها و افکار منفی را تبدیل به انگیزه و فرصت می کند. «تجسم» یکی از شاخه های مدیریت ذهن است. تجسم یکی از راهکارهای به دست آوردن بهترین و مطلبوب ترین نتیجه است که با ورزش و تمرین ذهن حاصل می‌شود.

مدیریت ذهن

راه های کاربردی مدیریت ذهن

  1. به تغییر کردن خودتان ایمان داشته باشید، اگر باور داشته باشید که تغییر می کنید؛ در این راه تلاش خواهید کرد و موفق خواهید شد؛ در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد شد.
  2. خوش بین بودن در حوزه توانایی ها و توانمندی تان، بیشتر از سنجش دقیق آنها، در کنترل رفتار به شما کمک خواهد کرد.
  3. گاهی افکار منفی به سراغتان می‌آید، برای کنترل ذهن باید به بدترین حالت آن موضوع فکر کنید، شاید فکر کنید باعث ناراحتی بیشتر شما می شود اما در حالتی قرار خواهید گرفت که ناخواسته شرایط را مدیریت و کنترل می کنید که همین روش باعث کاهش نگرانی شما می شود و از روش های دیگری همچون، قدم زدن و بیرون رفتن هم برای رهایی از نگرانی می توانید استفاده کنید.
  4. برای این که ذهن را مدیریت کنیم نباید تجربه منفی از یک اتفاق را به آینده تعمیم دهیم. برای مثال کسی که کودکی سختی داشته نباید بگوید زندگیم برای همیشه دشوار و سخت خواهد بود به همین دلیل باید راه هایی را که ممکن است زندگی شما را بهتر کند پیدا کنید و برای آن تلاش کنید.
  5. برای مدیریت ذهن شخصی سازی نکنیم. شخصی‌سازی یعنی چیزی را که خارج از کنترل و مدیریت شما بوده را بعهده بگیرید .مانند این که فرزند شما در خارج از منزل آسیب ببیند در حالی که این وضعیت کاملاً دور از دید شما اتفاق افتاده است. در این مواقع به طور منطقی فکر کنید.
  6. در صورتی که نتیجه با عجله باشد مدیریت ذهن دچار اختلال می‌شود. برای جلوگیری کردن از این شتاب زدگی می توانید قبل از اینکه قضاوت کنید بیشتر فکر کنید که این باعث می شود سوالاتی در ذهنتان ایجاد شود که آیا این فکر من درست است یا اینکه به دنبال شواهدی باشید که گواه بر ادعای شماست.
  7. برای چیزی که تلاش می کنید آن را مدیریت کنید. آن را دوباره بررسی کنید ،یعنی وقتی در ذهنتان در حال مبارزه برای کنترل کردن موضوع هستید نظر تان را عوض کنید .برای مثال اگر قسمتی از ذهنتان مایل است غذا را بخورد اما در تلاش هستید آن را نخورید فکرکنید آن غذا سمی است و با خوردن آن سلول های شما آلوده می‌شود و این باعث اجتناب کردن شما از خوردن آن غذا می شود.

فواید مدیریت ذهن

اگر بتوانید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید، بر بسیاری از مشکلاتی که پیش می‌آید پیروز می‌شوید. این ما هستیم که باید ذهن را کنترل کنیم، نه اینکه کنترل خود را به ذهن واگذار کنیم که هر گونه که خواست ما را کنترل کند. با مدیریت کردن ذهن خود کارکردمان از گذشته بیشتر و بهتر خواهد شد. باعث می شود، در لحظه حال باشیم و زندگی بهتری داشته باشیم. ازدیگر فواید مدیریت ذهن این است که تمرکزمان افزایش یافته و انرژی ذهنی خود را به خاطر مسائل پوچ و بیهوده از دست نمی دهیم.

اگر خاطرات تلخ گذشته همیشه ما را آزار می‌دهد، این تقصیر ماست که به ذهن مان اجازه دادیم، ما را مدیریت کند و اگر هم چنین اتفاقاتی افتاد و شما ناراحت شدید صبر کنید و به خود بگویید، دیگر من نمی‌خواهم ذهنم مرا کنترل و مدیریت کند و دیگر به آن موضوع فکر نکنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

برای زندگی خود ارزش بیشتری قائل شوید و به افکار ذهنی اهمیت ندهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا در ذهنتان نهادینه شود و دیگر برای این افکار ارزشی قائل نشوید. از دیگر فواید مدیریت ذهن این است که شما می توانید، شرایط زندگی خود را تعیین کرده و زمان خود را درست و مفید مدیریت و کنترل کنید. همین مدیریت زمان باعث می‌شود سطح تحصیلات و دانش شما ارتقا پیدا کند و در ادامه آن وضعیت مالی شما بهبود یابد و به طبع عادات و رفتار شما را بهتر می کند.

همچنین وضعیت شغلی بهتری برای شما رقم می زند و حتی باعث می‌شود روابط اجتماعی شما با خانواده و آشنایان و دوستان خود خوب و سازگارتر شود. مدیریت ذهن این موقعیت را برای شما ایجاد می کند که هر آنچه در زندگی خود می خواهید به آن دست پیدا کنید.

مدیریت ذهن آسان یا سخت است؟

تصور کنید، برای مصاحبه کاری رفته اید و فقط ۲۵ ثانیه فرصت دارید تا خودتان را جامع و کامل معرفی کنید. باید مثل یک آسانسور سریع السیر این کار را انجام دهید، این کار آسانی نیست، بعضی افراد حتی در سه دقیقه هم نمی توانند، این کار را انجام دهند، چه برسد به ۲۵ ثانیه در این صورت در می‌یابیم، که فکر کردن سریع کار آسانی نیست و نیاز به مدیریت دارد. تصمیم هایی که در زندگی گرفته می‌شود، به وسیله سیستمی انجام می گیرد که به آن «تفکر سریع» گفته می‌شود.

این سیستم، سریع و خودکار عمل می‌کند و برای تصمیم گیری از پیش زمینه های ذهنی استفاده می کند .در نتیجه مدیریت ذهن کار سهل و آسانی نیست و در واقع سخت و بسیار دشوار است. در این صورت باید با تفکر سریع مبارزه کرد تا تصمیم های انتخابی از طرف سیستم تفکر سریع را قبول نکند.

کلام آخر

مدیریت ذهن باعث می‌شود، زندگی هر شخص بهبود پیدا کند و به خواسته ها و موفقیت های بسیاری دست پیدا کند. و بر مشکلات زندگی با یک مدیریت صحیح غلبه کند. همچنین تمرکز افزایش پیدا می‌کند که این خود باعث می‌شود، مدیریت بر روی همه امور گسترش یابد و هر فرد به هر آنچه از زندگی انتظار دارد برسد. کسی که ذهن خود را مدیریت کند، کمترین استرس و افکار منفی و همچنین هرگونه نگرانی را دارد و در این صورت می توان گفت مدیریت ذهن، سلامت فردی انسان را هم تا حد زیادی در بر می ‌گیرد.

برای دوستانتان بفرستید: