برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق etf دارا یکم – صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) چیست؟

در راستای فرآیند خصوصی سازی منابع دولتی، دولت تصمیم گرفت تا صندوق etf دارا یکم را به عنوان اولین صندوق سرمایه گذاری etf روانه بازار بورس کند. زمان خرید دارا یکم تحت عنوان پذیره نویسی دارا یکم از اواسط تا اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۹ انجام شد و تمامی مردم می توانستند در این بازه زمانی برای خرید دارا یکم از طریق کد بورسی و همین طور کارت ملی خود با مراجعه به بانک اقدام کنند. خرید سهام دولتی etf دارای یکم به عنوان اولین صندوق etf دولتی با استقبال زیادی روبرو نشد ولی طولی نکشید که ارزش دارا یکم در بورس بیش تر از دو برابر شد و تمامی افرادی که آن را نخریده اند، پشیمان شدند!نحوه خرید دارا یکم خیلی آسان بود و تنها موضوع ابهام برانگیز این بود که تا ۱ ماه امکان فروش آن وجود نداشت. صندوق etf دارا یکم با ۲۰ درصد تخفیف از سوی دولت به مردم واگذار شد که همین امر هم موجب جذابیت مضاعف آن بود. اگر دوست دارید برای خرید صندوق های سرمایه گذاری etf بعدی دولت اقدام کنید و یا صندوق etf دارا یکم را خریداری کرده اید، این مقاله می تواند بهترین راهنمایی را در خصوص با ثبت نام سهام دولتی etf باشد.

صندوق etf دارا یکم

بر اساس گفته آقای صالح رئیس خصوصی ‌سازی در خصوص با فروش سهام دولتی عموما در بورس، برای فروش سهام یک شرکت روش ‌های گوناگونی وجود دارد؛ برای مثال امکان دارد دولت، بلوک مدیریتی یک شرکت را بفروشند که این امر هم شرایط گوناگونی خواهد داشت.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به همین منظور و طرح جدید وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت ایران، باقی ‌مانده سهام خود در بانک ‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را تحت عنوان صندوق واسطه ‌گری مالی یکم واگذار شده است. برای اطلاع از جزئیات این طرح و همچنین اطلاع از روند ثبت نام صندوق های دولتی بعدی در این مقاله با کد بورسی همراه باشید.

پذیره‌ نویسی صندوق etf دارا یکم

فرآیندی که در بالا به آن اشاره داشتیم، به وسیله پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه ‌گری مالی یکم” صورت می پذیرد. این امر فرصتی بسیار عالی برای ورود حداکثری جامعه به کانال سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت ‌های معتبر است که دولت ایران با هدف مردمی کردن اقتصاد کشور و امکان دسترسی حداکثری مردم به بازار سرمایه و کسب سود از این بازار، قصد انجام آن را دارد. این نکته را در خاطر داشته باشید که هدف از تشکیل این صندوق، نگهداری اوراق بهاداری است که در قالب یک سبد مشخص از سهام تعیین ‌شده در امید نامه، به این صندوق انتقال می یابد.

مشخصات سهام صندوق سرمایه گذاری etf

  • نماد صندوق: دارا یکم
  • نام صندوق: صندوق واسطه گری مالی یکم
  • نوع صندوق: صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال؛ در حقیقت پس از گذشت ۱ سال از فعالیت صندوق، بنا به درخواست اکثریت دارندگان دارای حق رأی در مجمع صندوق، درخواست تغییر نوع صندوق به دیگر انواع صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری بعد از ارائه تأییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، قابل انجام است.

حدود فعالیت صندوق etf بورس

موضوع فعالیت صندوق، مدیریت و نگهداری دارایی‌ های اوراق بهادار صندوق و دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌ های صندوق در طول فعالیت آن تعیین شده است. منابع حاصل از پذیره ‌نویسی در سهام هم به شرح جدول زیر خواهد بود :

صندوق etf دارا یکم

دارایی‌ های دیگر مجاز برای سرمایه‌ گذاری در صندوق

  • اوراق مشارکت، اوراق صکوک و اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهاداری که تمامی شرایط زیر را داشته باشند : مجوز انتشار آن ‌ها از سوی دولت، بانک مرکزی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده باشد ، سود حداقلی برای آن‌ ها تضمین و تعیین شده باشد و در یکی از بورس‌ ها قابلیت معامله را داشته باشد.
  • گواهی‌ های سپرده منتشره به وسیله بانک ‌ها یا مؤسسات مالی اعتباری از مجوز بانک مرکزی ایران برخوردار باشد.
  • هر نوع سپرده ‌گذاری نزد بانک ‌ها و مؤسسات مالی اعتباری از  مجوز بانک مرکزی ایران برخوردار باشد.
  • واحد های سرمایه‌ گذاری صندوق در جهت انجام عملیات بازار گردانی.

نکات مهم پیرامون فعالیت صندوق etf دارا یکم کدام است؟

  1. مدت فعالیت صندوق نامحدود است.
  2. صندوق etf دارا یکم تنها می ‌تواند در دارایی های ریالی داخل کشور سرمایه ‌گذاری کند و سرمایه‌ گذاری خارجی به هر نوع و شکل برای آن غیر مجاز تعریف شده است.
  3. وجوه نقد و سودهای تقسیمی مصوب و دریافت شده سهام موجود در صندوق، طبق تصمیم مدیر صندوق، صرف شرکت در افزایش سرمایه شرکت ‌های موجود در سبد صندوق برای حفظ درصد مالکیت در شرکت‌ های سرمایه پذیر، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده‌ های بانکی و یا پرداخت سود به سرمایه‌ گذاران در صورت تصویب مجمع خواهد شد.

 صندوق سرمایه گذاری etf چیست

شرایط لازم برای پذیره نویسی صندوق etf در بورس

در نظر داشته باشید به‌منظور خرید واحدهای ETF می توانید به دو روش اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. در روش دوم، اگر کد بورسی نداشته باشید، قادر خواهید بود به وسیله شعب بانک های منتخب اقدام کنید که در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

شایان ذکر است که حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری به وسلیه هر شخص برابر با ۲۰۰ واحد معادل ۲ میلیوت تومان در نظر گرفته شده است. مهلت پذیره نویسی صندوق etf معمولا دو هفته است و روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود. شرایط پذیره‌ نویسی در صندوق به شرح زیر خواهد بود :

  1. ساعت ورود سفارش‌ ها در سامانه معاملاتی از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ هر روز در نظر گرفته ‌شده بود. این را در خاطر داشته باشید که در انتهای هر روز سفارش ‌های خرید وارد شده جمع ‌آوری ‌شده و همه سفارش‌ های باز از سامانه معاملاتی حذف می شوند. به همین منظور متقاضیان در هرروز بعد از پایان زمان سفارش گیری قادر نیستند درخواست خرید خود را ویرایش یا حذف کنند. نوع سفارش هم از نوع سفارش معتبر تا تاریخ پایان پذیره ‌نویسی صندوق در نظر گرفته شده است.
  2. شرکت‌ های کارگزاری و ارائه ‌دهنده خدمات برخط، موظفند که نسبت به تأمین وجوه موردنیاز جهت انجام پذیره‌ نویسی تا تعیین شدن سهمیه تعداد واحد برای هر فرد و تخصیص آن، اطمینان یابند.
  3. در نظر داشته باشید که بعد از اتمام فرآیند پذیره ‌نویسی صندوق دولت و اخذ مجوز فعالیت به وسیله صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با در نظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰ روزه نماد مربوطه به‌ شرط آن‌ که قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‌نویسی کم تر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق انتقال می یابد و این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.
  4. در نظر داشته باشید که پس از اتمام مهلت پذیره نویسی صندوق etf ، حداکثر طی ۵ روز کاری، درخواست ‌های ثبت ‌شده، تجمیع شده و پس از پالایش اطلاعات، به هر کد ملی حداکثر به میزان ۲۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری تخصیص پیدا خواهد کرد، در حالی که مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص خواهد یافت.
  5. تحت شرایطی که بر اساس مقررات به هر علت برای پذیره نویسان، واحد سرمایه‌ گذاری صادر نگردد و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مدیر موظف است مابه ‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره ‌نویسی عودت دهد. به این نکته توجه داشته باشید که اگر نوع درخواست متقاضی توسط پذیره‌ نویسی در شبکه بانکی باشد، مبلغ به‌ حساب شخص و در صورت ثبت درخواست در سامانه معاملاتی بورس، به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز می شود.
  6. برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، متقاضیان جز موارد الزامی از مراجعه حضوری به شعب بانک ‌ها و کارگزاری ‌ها جدا اجتناب کرده و پذیره ‌نویسی را از طریق مراجعه غیر حضوری به سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک‌ ها پیگیری کنند.
  7. پذیره ‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان ‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق مختص افراد حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی توانایی شرکت در پذیره ‌نویسی را ندارند و همچنین استفاده از حساب آن‌ ها برای پرداخت وجوه، امکان ‌پذیر نخواهد بود.

بررسی شبکه‌ های پذیره ‌نویسی صندوق

پذیره نویسی دارا یکم برای اشخاص دارای کد بورسی به وسیله کارگزاری‌ های بورس که فهرست آن‌ها در سامانه کدال به صورت کامل بیان ‌شده است و سامانه‌ های آنلاین معاملاتی کارگزاری‌ ها و نیز درگاه ‌های غیر حضوری و حضوری بانک‌ های منتخب صورت می پذیرد. استفاده از بسترهای معاملاتی شرکت ‌های کارگزاری مستلزم وجود کد بورسی فعال در سیستم شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای متقاضیان می باشد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در ادامه باید به این نکته اشاره داشته باشیم که پذیره‌ نویسی صندوق دارا یکم برای اشخاص فاقد کد بورسی، به وسیله مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و با ورود حداقل اطلاعات موردنیاز انجام شده است، لذا باید توجه داشته باشید که داشتن کد بورسی به منظور فرآیند پذیره‌ نویسی ضروری نخواهد بود.

متقاضیان برای انجام معاملات ثانویه واحد های سرمایه‌ گذاری تحت تملک خود، بایستی در فرصت مناسب نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند، همچنین در خاطر داشته باشید که بانک ‌های منتخب شامل شعب بانک‌ های: مسکن، سپه، صادرات، ملت، تجارت، ملی، کشاورزی و رفاه کارگران و شعب قرض ‌الحسنه مهر ایران خواهند بود.

ارزش دارا یکم امروز

بررسی ‌ها تا به این لحظه این طور نشان داده است که بازده نخستین صندوق سرمایه‌ گذاری دولتی ETF موسوم با نماد دارا یکم تا پایان معاملات روز گذشته با رشد ۱۲۰٫۶ درصدی همراه شده است. بر این اساس تا به امروز خالص ارزش دارایی صندوق دارایکم به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. بررسی ‌های بیشتر نشان داده است در حالی سرمایه ‌گذاران اقدام به خرید هر واحد صندوق سرمایه‌ گذاری دارا یکم به قیمت ۲ میلیون تومان کرده‌ بودند که امروزه هر واحد مزبور با رشد ۱۲۰ درصدی قیمت به ارزش ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

البته همواره فعالان بازار سرمایه بر ارزندگی این صندوق تاکید داشته و دارند و بر این باورند که ارزش این صندوق می‌ تواند همچنان روند صعودی خود را حفظ کند و در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت، سود خوبی را برای سهامداران این صندوق دولتی به همراه خواهد داشت.

ارزش دارا یکم

به هر ترتیب نخستین صندوق ETF دولتی فردا در حالی بازگشایی خواهد شد که قیمت بازگشایی آن یکی از موارد مورد اهمیت است. فرایند کشف قیمت این صندوق ‌ها اغلب در محدوده ۶۰ – ۷۰ درصدی خالص ارزش دارایی است و بعد از کشف بدون دامنه نوسان بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت.

از زمان شروع پذیره ‌نویسی این صندوق تا به امروز خالص ارزش دارایی (NAV) هر واحد این صندوق با رشدی ۱۲۰ درصدی به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده است و کل ارزش سهام هر نفر نیز بیش از ۶۴۰۰۰۰۰ هزار تومان ارزش دارد، در حالی که سبد سهام هر فرد متشکل از ۳ نماد بانکی و ۲ نماد بیمه ‌ای است که هر کدام از این نمادها رشد بسیار زیادی را در این مدت به خود دیده اند.

کلام پایانی و نتیجه گیری

تحت عنوان نکته ای نهایی مد نظر داشته باشید که کارمزد پذیره ‌نویسی بر اساس با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار است. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه ‌گذاری قابل معامله، حداقل ۱ ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران شروع می شود. دارندگان و متقاضیان خرید قادرند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس اقدام به خریدوفروش این واحدها نمایند. طبق قوانین مصوب نیز بابت نقل ‌و انتقال واحدهای سرمایه ‌گذاری و انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آن‌ ها مالیاتی دریافت نخواهد شد و در نهایت کارمزد معاملات آن مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار است.

جالب است بدانید که بیش تر از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پذیره نویسی دارا یکم شرکت کردند که ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به وسیله این صندوق جمع ‌آوری شده است. در واقع از آنجایی که روند بورس صعودی پیش ‌بینی می ‌شود و نمادهای بانکی و بیمه ‌ای در این هفته‌ ها با تقاضای خوبی مواجه اند و به صورت کلی از شاخص کل بورس عقب هستند، این طور به نظر می آید این رشد همچنان ادامه داشته باشد و بازدهی این صندوق بیشتر از این مقدار شود. با این حال پیش ‌بینی می ‌شود فردا در جریان معاملات بسیاری از سهامداران اقدام به فروش واحدهای خود بکنند و به همین سود فعلی راضی شوند، ولی از نظر شخص بنده نهگداری این صندوق در بازه زمانی طولانی مدت می تواند سود بسیار خوبی را نصیب سهامداران آن ها کند.

اگر در خصوص با سرمایه گذاری روی صندوق etf دارا یکم سوال و یا ابهامی داشتید، می توانید سوالات خودتون رو از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با کارشناسان ما به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: