برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق etf دارا دوم (پالایشی یکم) – صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) چیست؟

در جهت فرآیند خصوصی سازی منابع دولتی، دولت تصمیم دارد تا صندوق etf دارا دوم را به عنوان دومین صندوق سرمایه گذاری etf بعد از صندوق etf دارا یکم به بازار بورس عرضه کند. زمان خرید پالایشی یکم تحت عنوان پذیره نویسی پالایشی یکم هنوز دقیقا مشخص نیست، ولی احتمالا در مرداد ماه شاهد پذیره نویسی آن باشیم و تمامی مردم قادرند در بازه زمانی تعیین شده (احتمالا ۲ هفته) برای خرید دارا دوم از طریق کد بورسی و همین طور کارت ملی خود با مراجعه به بانک اقدام کنند. خرید سهام دولتی etf دارای دوم به عنوان دومین صندوق etf دولتی با توجه به میزان سوددهی صندوق دارا یکم احتمالا با استقبال بسیار خوبی از طرف ایرانیان روبرو شود. نحوه خرید پالایش یکم با نماد پالایش در بورس خیلی آسان و دقیقا مشابه خرید دارا یکم است و تنها موضوع این است که تا ۱ ماه امکان فروش آن وجود ندارد. صندوق etf پالایش یکم هم مانند صندوق قبلی دولت، با ۲۰ درصد تخفیف از سوی دولت به مردم واگذار خواهد شد که همین امر هم موجب جذابیت مضاعف آن خواهد بود. اگر دوست دارید برای خرید صندوق های سرمایه گذاری etf بعدی (دارا دوم – دارا سوم) دولت اقدام کنید و یا دوست دارید اطلاعات کافی از صندوق etf دارا دوم داشته باشید، این مقاله بهترین راهنمایی را در خصوص با ثبت نام سهام دولتی etf خواهد بود.

صندوق etf دارا دوم (پالایشی یکم)

طبق گفته آقای صالح رئیس خصوصی ‌سازی در خصوص با فروش سهام دولتی عموما در بورس، برای فروش سهام یک شرکت روش ‌های متنوعی وجود دارد؛ مثلا ممکن است دولت، بلوک مدیریتی یک شرکت را بفروشند که این امر هم شرایط گوناگونی دارد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از همین روی طرح جدید وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت ایران، باقی ‌مانده سهام خود در بانک ‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را تحت عنوان صندوق واسطه ‌گری مالی یکم واگذار شده است و برنامه برای واگذاری واحدهای صندوق پالایشی یکم و دارا سوم نیز در ماه های آتی وجود دارد. به منظور اطلاع از جزئیات این طرح و همچنین اطلاع از روند ثبت نام صندوق های دولتی بعدی در این مقاله با کد بورسی همراه باشید.

پذیره‌ نویسی صندوق etf دارا دوم

فرآیندی که در بالا به آن اشاره داشتیم، به وسیله پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه ‌گری مالی یکم” صورت می پذیرد. این امر فرصتی بسیار عالی برای ورود حداکثری جامعه به کانال سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت ‌های معتبر است که دولت ایران با هدف مردمی کردن اقتصاد کشور و امکان دسترسی حداکثری مردم به بازار سرمایه و کسب سود از این بازار، قصد انجام آن را دارد. این نکته را در خاطر داشته باشید که هدف از تشکیل این صندوق، نگهداری اوراق بهاداری است که در قالب یک سبد مشخص از سهام تعیین ‌شده در امید نامه، به این صندوق انتقال می یابد.

صندوق etf دارا دوم شامل چه سهام‌ هایی است؟

صندوق های ETF شامل ۳ قسمت از سهام های دولت می باشد که اولین سهام با عنوان صندوق دارا یکم بورس در خرداد ماه عرضه شد و حالا قرار است دومین صندوق ETF با نام صندوق واسطه گری پالایشی با نماد پالایشی یکم (دارا دوم) در بورس عرضه شود و پذیره نویسی آن به وسیله بانک ها و کارگزاری ها فقط با کارت ملی صورت پذیرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

صندوق های ETF دارا دوم مربوط به سهام های دولت در گروه پالایشی است که شامل نمادهای فعال در بورس از جمله شبریز، شپنا، شتران و شبندر می باشد. می توان گفت که دولت در زمان عرضه صندوق یکم مبنای محاسبه قیمت واحد‌های صندوق ETF دارا یکم، میانگین قیمت یک ماه منتهی به زمان انتشار فراخوان با تخفیف ۲۰ درصدی ارائه کرد. همین طور قیمت هر واحد نیز ۱۰ هزار تومان اعلام شد. در مجموع ۲۰۰ سهم به ارزش ۲ میلیون تومان به هر کد ملی اختصاص یافت. قیمت بن

  • شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در بازار دوم بورس است که قیمت روز سهام شبندر (۱۰ تیر ماه ۹۹) بر روی تابلوی بورس ۳۵۲۱ تومان است.
  • شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا ر بازار دوم بورس است که قیمت روز سهام  شپنا (۱۰ تیر ماه ۹۹) بر روی تابلوی بورس ۲۶۵۹ تومان است.
  • شرکت نفت تهران با نماد شتران ر بازار دوم بورس است که قیمت روز سهام  شتران (۱۰ تیر ماه ۹۹) بر روی تابلوی بورس ۲۳۵۲ تومان است.
  • شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز در بازار دوم بورس است که قیمت روز سهام شبریز (۱۰ تیر ماه ۹۹) بر روی تابلوی بورس ۴۲۰۵ تومان است.

شرایط مورد نیاز جهت پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم در بورس

در نظر داشته باشید برای خرید واحدهای ETF می توانید به دو روش اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. اما در روش دوم، اگر کد بورسی نداشته باشید، می توانید از طریق شعب بانک های منتخب اقدام کنید که در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد. این نکته را در نظر داشته باشید که حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری دارا یکم، دارا دوم و دارا سوم برای هر شخص برابر با ۲۰۰ واحد معادل ۲ میلیوت تومان در نظر گرفته شده است. مهلت پذیره نویسی صندوق etf اغلب دو هفته است، ولی دقیق آن پیش از شروع فرآیند پذیره نویسی از طرف سازمان بورس اعلام می شود و روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود. شرایط پذیره‌ نویسی در صندوق به صورت زیر است :

۱) ساعت ورود سفارش‌ ها در سامانه معاملاتی از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ هر روز در نظر گرفته ‌شده است. توجه کنید که در انتهای هر روز سفارش ‌های خرید وارد شده جمع ‌آوری ‌شده و تمامی سفارش‌ های باز از سامانه معاملاتی حذف خواهند شد. از همین روی متقاضیان در هرروز بعد از پایان زمان سفارش گیری، نمی توانند درخواست خرید خود را ویرایش یا حذف کنند. نوع سفارش هم از نوع سفارش معتبر تا تاریخ پایان پذیره ‌نویسی صندوق پالایشی یکم خواهد بود.

۲) پذیره ‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان ‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق مختص افراد حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی توانایی شرکت در پذیره ‌نویسی را ندارند و همچنین استفاده از حساب آن‌ ها برای پرداخت وجوه، امکان ‌پذیر نیست.

صندوق etf دارا دوم

۳) باید در نظر داشت که بعد از اتمام مهلت پذیره نویسی صندوق etf ، حداکثر طی ۵ روز کاری، درخواست ‌های ثبت ‌شده، تجمیع شده و پس از پالایش اطلاعات، به هر کد ملی حداکثر به میزان ۲۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری اختصاص می یابد و این دل حالی است که مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص پیدا می کند. همچنین بهتر است به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، متقاضیان جز موارد الزامی از مراجعه حضوری به شعب بانک ‌ها و کارگزاری ‌ها جدا اجتناب کرده و پذیره ‌نویسی را از طریق مراجعه غیر حضوری به سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک‌ ها پیگیری نمایند.

۴) در صورتی که طبق مقررات به هر دلیل برای پذیره نویسان، واحد سرمایه‌ گذاری صادر نگردد و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مدیر موظف است مابه ‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره ‌نویسی عودت دهد. شایان ذکر است که اگر نوع درخواست متقاضی به وسیله پذیره‌ نویسی در شبکه بانکی باشد، مبلغ به‌ حساب شخص و در صورت ثبت درخواست در سامانه معاملاتی بورس، به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.

۵) توجه کنید که بعد از اتمام فرآیند پذیره ‌نویسی صندوق دولت و اخذ مجوز فعالیت توسط صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با در نظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰ روزه نماد مربوطه به‌ شرط آن‌ که قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‌نویسی کم تر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق انتقال می یابد و این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.

۶) پذیره ‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان ‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق مختص افراد حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی توانایی شرکت در پذیره ‌نویسی را ندارند و همچنین استفاده از حساب آن‌ ها برای پرداخت وجوه، امکان ‌پذیر نیست. همچنین شرکت‌ های کارگزاری و ارائه ‌دهنده خدمات برخط، این وظیفه را دارند که نسبت به تأمین وجوه موردنیاز برای انجام پذیره‌ نویسی تا تعیین شدن سهمیه تعداد واحد برای هر فرد و تخصیص آن، اطمینان یابند.

نکات مهم در خصوص صندوق های دولتی (پالایشی یکم)

  • دامنه نوسان بیشتر سهم ‌ها در بورس و فرابورس بین منفی تا مثبت ۵ درصد است، ولی این صندوق ‌ها محدودیت دامنه نوسان ندارند. در اکثرا دیده شده است که بازارگردان ‌های این صندوق‌ ها با معاملاتی که در طول یک روز می کنند (اعم از خرید و فروش)، نوعی محدودیت نوسان اعمال می کنند. به بیان دیگر مسئولیت بازارگردانی و نقدشوندگی این صندوق ‌ها بر عهده گردانندگان آن صندوق است. این افراد از نوسانات شدید قیمتی جلوگیری کرده و قیمت‌ ها را در حدی مطلوب نگه می ‌دارند.
  • این موضوع را در ذهن خود داشته باشید که پذیره ‌نویسی و فرایند آن، تفاوت زیادی با عرضه اولیه و سودهایی که می ‌دهد، دارند. لذا نباید انتظار سود‌دهی مانند سود عرضه اولیه‌ ها از این صندوق ‌ها دا شت.
  • سهام شرکت‌های دولتی که قرار است فرآیند واگذاری سه صندوق آن تا پایان سال ۹۹ در بورس تکمیل شود، تا ۱ ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره ‌نویسان این سهام، یکسان است.

مزیت های صندوق‌ های دولتی ETF

  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • خرید و فروش آنلاین واحد های صندوق
  • سادگی، سهولت و سرعت در معامله
  • تخصیص بهینه ‌دارایی‏ ها‌ (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  • کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌ های فعلی
  • افزایش نقد شوندگی واحدهای صندوق با وجود عملیات بازارگردانی

کلام آخر و نتیجه گیری

در انتها باید گفت که کارمزد پذیره ‌نویسی طبق مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، صفر است. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه ‌گذاری قابل معامله، حداقل ۱ ماه بعد از اتمام پذیره ‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز خواهد شد. دارندگان و متقاضیان خرید می توانند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس اقدام به معامله این واحدها کنند. بر اساس قوانین مصوب نیز بابت نقل ‌و انتقال واحدهای سرمایه ‌گذاری و انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آن‌ ها مالیاتی دریافت نخواهد شد و در نهایت کارمزد معاملات آن مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار است.

صندوق etf دارا دوم ، صندوقی از گروه پالایشی بورسی است که شامل سهام های؛ شبریز ، شبندر ، شپنا و شتران می شود و بی شک سود خوبی به همراه خواهد داشت، به خاطر این که دارا سوم هم باید عرضه شود و در صورت ناکام ماندن دارا یکم و دارا دوم، دارا سوم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نخواهد شد، پس سهام هایی که در پرتفوی دارا دوم قرار دارند هم می توانند سیگنال های خرید کوتاه مدت و میان مدت به حساب آیند.

یک دیدی هم داشته باشید که صندوق etf دارا سوم تحت عنوان صندوق واسطه ‌گری فلزی، شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا می باشد که همگی شرکت هایی بنیادین به شمار می روند و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به تمامی دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود. این اقدامات در راستای واگذاری تصدی ‌های دولتی به مردم و گسترش فرهنگ سهامداری و مالکیت در بین مردم و همچنین تامین مالی دولت از طریق بورس صورت می پذیرد.

همچنین در نظر داشته باشید که برای صندوق های دارا یکم ، دارا دوم و دارا سوم، بازارگردانی در نظر گرفته می شود، یعنی اگر مردم برای فروش مراجعه کنند، خود این صندوق می ‌تواند از آنها در کوتاه مدت بخرد و پس از مناسب شدن بازار، بفروشد و این امر قابلیت نقد شوندگی را افزایش و خطر را برای پذیره نویس‌ ها کاهش خواهد داد.

اگر در خصوص با سرمایه گذاری روی صندوق etf دارا دوم سوال و یا ابهامی داشتید، می توانید سوالات خودتون رو از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

(۱۳۹۹/۶/۸) بروزرسانی مطلب …

اگرچه صندوق دارایکم آن طور که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفت و در حالی که باید ۱۷ هزار میلیارد تومان وجه جذب می ‌کرد، ولی تنها ۶ هزار میلیارد تومان جذب کرد، ولی بازدهی خوب این صندوق که ادامه دار شده است و افزایش تقریبا ۳ برابری آن موجب شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود بنشینند. تاریخی که اخیرا سازمان بورس برای پذیره نویسی صندوق دارادوم اعلام کرده است، از ۱۰ مرداد ماه است و قرار است واحد های این صندوق از این تاریخ به مدت احتمالا ۲ هفته پذیره نویسی شود.

همچنین تصمیم گرفته شده است تا مابقی سهام دولت در ۵ شرکت؛ بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا از طریق ای تی اف مالی تا آخر تیرماه جاری به مردم عرضه نمایند که این بدین معنی است که اگر فردی ۲ میلیون تومان خریداری کرده بود، الان می تواند ۳ میلیون تومان دیگر خریداری کند و افرادی که شرکت نکرده بودند می توانند ۵ میلیون خریداری کنند و به صورت کلی هر فرد قادر است تا سقف ۵ میلیون تومان دارایکم و ۵ میلیون تومان دارادوم خریداری کند.

این را هم در نظر داشته باشید که همچنان مثل قبل، خرید این واحدها از طریق درگاه بانک ‌ها و کارگزاری بورس امکان ‌پذیر خواهد بود. نظر شخصی بنده این است که با توجه به عرضه صندوق داراسوم در ادامه عرضه های دولتی، دولت باید سود خوبی را از طریق دارایکم و دارادوم به مردم برساند تا بتواند داراسوم را نیز با مشارکت بالا به فروش برساند، پس خرید صندوق های دارایکم و دارادوم در این وحله زمانی به تمامی عزیزان توصیه می شود. البته این نظر شخصی من هست و نباید مبنای خرید و فروش شما عزیزان باشد.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که پیش از این صندوق پالایش یکم دامنه نوسان قیمتی نداشت، ولی بنا به صلاح دید سازمان بورس، محدودیت نوسان ۱۰ درصدی برای آن اعمال شده است.

همچنین قرار بود که سقف خرید سهام دارا دوم مانند سهام دارا یکم ۲۰۰ واحد باشد، ولی بنا به تصمیمات جدیدی که سازمان بورس و دولت اتخاذ کرده اند، قرار شده است که سقف خرید صندوق دارادوم ۵۰۰ واحد باشد که با توجه به قیمت ۱۰ هزار تومان هر واحد برای خرید، سقف کلی خرید دارا دوم برای هر شخص از طریق بانک و یا کارگزاری بورس، ۵ میلیون تومان تعیین شده است.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص صندوق etf پالایشی یکم دارید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید تا پاسخ شما عزیزان رو به ساده ترین شکل ممکن بدهم.

برای دوستانتان بفرستید: