Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سوالات بورس کالا خودرو + پاسخ های ساده | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سوالات بورس کالا خودرو + پاسخ ساده

خرید خودرو از بورس کالا در حال حاضر به دلیل این که مفهوم نسبتا جدیدی به حساب می آید، برای ما ابهامات و سوالات بسیاری را به همراه داشته است؛ در واقع همه ما در مورد عرضه خودرو در بورس کالا سوالاتی در ذهن داریم که موجب شده اطلاعات کافی را در این خصوص نداشته باشیم و نتوانیم تصمیمات به موقعی در این باره بگیریم. در این مطلب اما سوالات بورس کالا خودرو را یک به یک برای شما آورده ایم و به تمامی آن ها پاسخ داده ایم تا شما صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا را به زبان ساده یاد بگیرید و دیگر نقطه مبهمی در خصوص خرید ماشین در بورس برای شما باقی نماند، پس اگر پاسخ سوالات بورس کالا خودرو خود را می خواهید، این مقاله بهترین راهنمای شماست.

سوالات بورس کالا خودرو

همان طور که گفتیم، به این دلیل که خرید خودرو از بورس برای همه مردم و متقاضیان ساده نیست و از دور به دلیل افتتاح حساب وکالتی، دریافت کد بورسی بورس کالا و … پیچیدگی هایی دارد، در این مطلب از کد بورسی تصمیم گرفتیم رفع ابهام کنیم و به سوالات بورس کالا خودرو شما به زبان ساده پاسخ دهیم.

۱) آیا دریافت کد بورسی، برای خرید خودرو از بورس کفایت می کند؟

در پاسخ باید گفت که خیر؛ شما برای خرید خودرو از بازار بورس کالا بایستی برای دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کنید که البته ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، مقدمه دریافت کد بورسی بازار کالا به حساب می آید و اگر کد بورسی نداشته باشید، نمی توانید کد بورس کالا دریافت نمایید و برای خرید خودرو از بورس ایران اقدام کنید.

۲) آیا خودرورها را میتوان با همان قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو خرید؟

الزاما خیر؛ در حقیقت قیمتی که برای هر خودرو در تالار معاملات و مطابق با نظام عرضه و تقاضا کشف می شود، مبنای محاسبه قیمت نهایی خودرو خواهد بود.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


بنابراین چنانچه میزان تقاضای خریداران، بیش از تعداد خودروی عرضه شده باشد، متناسب با میزان رقابت خریداران، قیمت پایه بیشتر خواهد شد و اگر میزان تقاضای خریداران، برابر و یا به مراتب کم تر از تعداد خودروی عرضه شده باشد، قیمت معامله برابر با قیمت پایه اعلامی می شود.

۳) آیا قیمت تمام شده خودرو، با قیمت کشف شده در تالار معاملات یکی است؟

در پاسخ باید گفت خیر؛ شما باید به علاوه هزینه‌ های ثابت اعلام شده در اطلاعیه عرضه که شامل هزینه بیمه، شماره گذاری و … می شود، کارمزد معامله و مالیات اعلامی که تابعی از ارزش معامله هستند را هم بپردازید.

۴) محدودیت های خرید خودرو در بورس چیست؟

  • متقاضی باید حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشد.
  • هر کد ملی تنها یک بار و روی یک کد خودرویی می تواند ثبت سفارش کند.
  • متقاضی باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد؛ کد بورسی دریافته کرده باشد و کد بورس کالا را نیز اخذ کرده باشد.
  • متقاضی نباید از سال ۱۳۹۸ به بعد خودرویی از شرکت های خودروسازی تحویل گرفته باشد (چه قرعه کشی پیش فروش و چه فروش فوق العاده)

نکته مهم : البته این شرایط و محدودیت های کلی خرید خودرو از بورس کالا به حساب می آید ولی ممکن است شرایط دیگری برای خودروهایی خاص و عرضه های مختلف در نظر گرفته شود که می توانید در اطلاعیه های عرضه هر خودرو از جزئیات آن باخبر شوید.

۵) حساب وکالتی به چه معناست؟

حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی به حساب می آید که برای واریز وجوه پیش‌ پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌ های منتخب راه اندازی و یا به حساب معمولی شما در آن بانک متصل می‌ شود. در واقع در این حساب، به بورس وکالت داده می شود که مبلغی معادل با درصد پیش پرداخت اعلامی برای خرید خودرو را در زمان ثبت سفارش خرید به وسیله مشتری مسدود کند.

حتما بخوانید : حساب وکالتی در بورس کالا چیست؟

در نظر داشته باشید که مبلغ مذکور در حساب مشتری باقی خواهد ماند و به حساب بورس کالا یا شرکت خودروسازی واریز نخواهد شد و در صورت انجام معامله، وجه مسدود شده به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران انتقال پیدا خواهد کرد و در صورت عدم انجام معامله، وجه مربوطه آزاد می شود و مجددا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۶) چطور حساب وکالتی باز کنیم؟

در فرآیند ثبت‌ نام کد بورس کالا، معرفی‌ نامه‌ ای از طرف کارگزاری صادر می گردد که شما باید آن را به همراه کارت ملی به یکی از بانک‌ های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی ببرید و بعد از افتتاح حساب، اطلاعات آن را به کارگزاری اعلام نمایید. البته برای مثال اگر حساب بانکی بانک پارسیان را داشته باشید و بخواهید حساب وکالتی شما نیز همین حساب باشد، می توانید با مراجعه به بانک پارسیان (به همراه معرفی نامه پرینت گرفته شده از طرف کارگزاری و کارت ملی) حساب عادی خود را به حساب وکالتی خود وصل کنید و این به بورس کالا اجازه می دهد تا اگر زمانی خواستید برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید، پیش پرداخت را از این حساب به صورت اتوماتیک برداشت کند، وگرنه حساب بانکی شما همان حساب همیشگی خواهد بود و نیاز به افتتاح حساب خاصی تحت عنوان حساب وکالتی نخواهید داشت.

۷) پیش پرداخت برای خرید خودرو در بورس کالا چقدر است و چطور باید آنرا پرداخت کنیم؟

مبلغ پیش پرداخت خودرو طی “ابلاغیه شرایط خرید خودرو” در هر عرضه از طرف بورس کالا اعلام می شود. این مبلغ از طریق حساب وکالتی معرفی شده به کارگزاری قابلیت پرداخت دارد. شایان ذکر است که مبلغ پیش پرداخت باید قبل از ثبت سفارش خودرو به حساب وکالتی واریز شده باشد.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

برای مثال اگر قیمت پایه خودرویی، ۱۸۰ میلیون تومان است، شما باید این مبلغ پایه خرید را به حساب وکالتی خود واریز کرده باشید و سپس درخواست خرید خودروی خود را در پنل کارگزاری خود ارسال کنید.

حتما بخوانید : عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟


البته برای خودروهایی خاص، مبلغ پیش پرداخت فرضا ۳۰ یا ۵۰ درصد از مبلغ پایه فروش است و شما نیازی نیست کل مبلغ پایه فروش را به حساب وکالتی خود منتقل کنید که این موضوع در اطلاعیه هر خودرو دقیق مشخص شده است.

۸) نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان از لحاظ قیمت چگونه است؟

فرض کنید شما مبلغ ۴۵۰ تومان برای خودرویی در نظر بگیرید و این قیمت اعلامی شما به بورس کالا باشد، ولی بالاترین سفارش خرید تخصیص داده شده روی مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان تخصیص داده شده باشد، خودروی مورد نظر برای شما با همان قیمت ۳۸۰ میلیون تومان خریداری می شود و مابقی وجه مورد نظر شما در حساب وکالتی آزاد می شود. از طرفی اگر قیمت اعلامی شما با قیمت تخصیص فاصله زیادی داشته باشد، به شما خودرویی تعلق نخواهد گرفت.

۹) چه زمانی باید خودروی مورد نظرمان را تحویل بگیریم؟

این که موعد تحویل هر خودروی در بورس کالا به چه صورتی است، در اطلاعیه عرضه آن خودرو به صورت دقیق مشخص شده است.

۱۰) چطور میتوانیم روند قیمتی و سفارشات خودروهای مختلف را در بورس کالا رصد کنیم؟

تابلوی معاملات بازار خودرو دقیقا مثل دیگر معاملات صورت گرفته در بازار فیزیکی شرکت بورس کالای ایران، از طریق مراجعه به سایت بورس کالا و قسمت نمایه بازار فیزیکی در دسترس عموم قرار دارد و برای اطلاع از روند معاملات آنلاین و لحظه‌ ای می توانید از آن استفاده نمایید.

۱۱) اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده چطور آزاد می شود؟

اگر در پایان روز عرضه، خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج خواهد شد. البته این را باید در نظر داشته باشید که مبلغ پیش پرداخت در حساب شما بلوکه می شود و هیچ وجهی به حساب بورس یا شرکت خودروسازی واریز نخواهد شد، لذا چنانچه به هر دلیلی موفق به خرید نشدید، مبلغ بلوکه شده در حساب شما آزادسازی خواهد شد.

۱۲) مدارک لازم برای تحویل خودرو از نمایندگی چیست؟

  • ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
  • مدارک احراز محل سکونت، مطابق با بخشنامه راهور ناجا

۱۳) چگونه نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه‌ بورس کالای کارگزاری را دریافت کنیم؟

نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری خود را پس از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه بورس کالای کارگزاری و تایید آن، از طریق پیامک به شماره همراهتان دریافت خواهید کرد.

۱۴) قیمت گذاری خودروها به چه شکلی انجام می شود؟

قیمت‌ گذاری به وسیله شورای رقابت و با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید خودرو، مالیات و … مشخص می شود.

۱۵) رقابت برای خرید خودرو در بورس کالا چگونه ایجاد می شود؟

این مورد به عرضه و تقاضا خودروی مورد نظر وابسته است؛ در واقع چنانچه تعداد عرضه از تقاضا بیشتر باشد، معامله با قیمت پایه انجام می شود ولی چنانچه متقاضیان از تعداد خودروی عرضه شده بیشتر باشد، بازار رقابتی خواهد شد و دقیقا مانند حالت مزایده پیش خواهد رفت و این بدین معنی است که هر کدی قیمت بالاتر را ثبت کرده باشد، خودرو به او تعلق خواهد گرفت.

۱۶) برای خرید خودرو از بورس کد بازار فیزیکی لازم است یا سای بازارهای مالی؟

در نظر داشته باشید که دریافت همزمان کد بازار فیزیکی و یا بازارهای مالی بورس کالا (مشتقه و گواهی سپرده) امکان‌ پذیر است، ولی به صورت کلی برای خرید خودرو از طریق بورس تنها کافیست تیک دریافت کد بازار فیزیکی را فعال کنید.

۱۷) در بورس کالا، علاوه بر خودرو می توانیم با کد دریافتی خود سیمان، سکه و … معامله کنیم؟

در پاسخ باید گفت که بله؛ شما می‌ توانید به عنوان شخص حقیقی در بورس کالا فعالیت انجام دهید. در واقع به منظور خرید سیمان، سکه و سایر دارایی هایی که از طریق بورس کالا به فروش می رسد، می‌ توانید از طریق سامانه‌ های آنلاین کارگزاری خود سفارشات خود را ثبت کنید.

۱۸) به تمامی افرادی که خودرو ثبت نام کنند، ماشین تعلق خواهد گرفت؟

الزاما خیر؛ اگر تعداد عرضه از تقاضا بیش‌ تر باشد، تمامی معاملات انجام می شود ولی اگر تعداد تقاضا از حجم کالای عرضه‌ شده بیشتر شود، معاملات به شکل مزایده ای انجام می شود؛ بنابراین سفارشاتی که با قیمت بالاتر ارسال شده اند، در اولویت قرار می گیرند. نحوه خرید خودرو از بورس کالا به زبان ساده اینجا توضیح دادیم.

۱۹) اگر قیمت متقاضیان برابر شود، خودرو به چه کسی خواهد رسید؟

چنانچه تقاضا از عرضه بیشتر باشد، سفارشات با اولویت ابتدا نرخ و سپس زمان ورود سفارش مرتب شده و خودرو به اولویت‌ های بالاتر اختصاص داده خواهد شد. به شکل کلی چنانچه قیمت ها یکسان باشند، خرید خودرو مطابق با زمان ثبت سفارش انجام خواهد شد.

۲۰) در زمان ثبت سفارش، با خطا روبرو میشویم، مشکل چیست؟

به صورت کلی مشکلات و ارورهایی که سیستم معاملاتی در زمان ثبت نهایی سفارش به شما می دهد، به یکی از دلایل زیر است؛

  • حساب به نام شخص دیگری است.
  • شماره حساب معرفی شده نادرست است.
  • متقاضی کد بورس کالا، کارمند کارگزاری است.
  • حساب از سمت بانک به صورت وکالتی تعریف نشده است.
  • حساب وکالتی به سایت بورس کالای کارگزاری مورد نظر شما معرفی نشده است.

۲۱) چه زمانی حساب کاربری ما در بورس کالا کاملا تایید میشود و میتوانیم سفارش بگذاریم؟

وقتی که تمامی مراحل مربوط به دریافت کد بورسی کالا را انجام دادیم، نیاز است تا ۲ الی ۳ روز کاری صبر کنیم تا حساب وکالتی که به کارگزاری اعلام کرده ایم، مورد بررسی قرار گیرد و در پایان چنانچه تایید شود (پیامک تایید حساب وکالتی در بورس کالا به وسیله کارگزاری ارسال شود) دیگر قادریم برای ثبت سفارش و خرید خودرو و سایر دارایی هایی که در بورس کالا در دسترس معامله گران قرار دارد، اقدام نماییم.

۲۲) آیا حساب وکالتی آتی را میتوان برای حساب وکالتی خرید خودرو هم معرفی کرد؟

حساب معرفی شده جهت انجام معاملات آتی، می بایست از دو نوع حساب بانکی کوتاه مدت عادی و حساب قرض‌ الحسنه باشد. لذا به منظور ثبت سفارش خرید خودرو باید دارای حساب وکالتی باشید. لذا حساب وکالتی با حسابی که بابت وجه تضمین خود برای کد بازار مشتقه خود (آتی) ایجاد کرده اید متفاوت است.

۲۳) زمان ثبت سفارش برای خودروهای عرضه شده، به چه صورت است؟

ثبت سفارش خرید خودرویی که عرضه می شود تا ساعت ۱۷:۰۰ روز قبل از عرضه امکان پذیر است؛ همچنین تا پیش از ساعت ۱۷ امکان حذف سفارش وجود خواهد داشت.

۲۴) پس از تخصیص خودرو، برای تکمیل وجه چقدر زمان در اختیار داریم؟

پس از این که خودروی مورد نظرمان به ما تخصیص داده شد، ما سه روز کاری زمان در اختیار خواهیم داشت تا باقی مانده وجه را به حساب وکالتی خود واریز کنیم و اگر در طول این ۳ روز کاری این تکمیل وجه را کامل نکنیم، ۳ روز دیگر زمان در اختیار خواهیم داشت تا با جریمه، برای تکمیل وجه اقدام کنیم و پس از گذشت این ۶ روز، معامله فسخ خواهد شد و جمعا ۵٫۵ درصد هزینه معامله تحت عنوان کارمزد انفساخ از دارایی بلوکه شده ما در حساب وکالتی کسر شده و مابقی آزاد خواهد شد. این که کد اختیار معامله چیست و چطور آنرا دریافت کنیم را همین الان اینجا به صورت رایگان یاد بگیرید.

۲۵) اختلاف قیمت خودرو بورس و بازار چقدر است؟

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار برای خودروهای مختلف، متفاوت است ولی به صورت کلی، اختلاف قیمت بورس و بازار برای خودروهایی که تقاضای بیشتری برای خرید دارند، به مراتب بالاتر است و خودروهای گران قیمت تر نیز به مراتب اختلاف قیمت بیشتری خواهند داشت ولی در نظر داشته باشید که امکان دارد مثلا تفاوت قیمت خودروی ۲۰۷ در بورس کالا و بازار برای یک دوره عرضه، فرضا ۱۰۰ میلیون تومان باشد و در دوره بعدی، ۱۲۰ میلیون تومان؛ پس این موضوع را همواره باید در همان لحظه ای که نیاز دارید، بررسی نمایید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به همه سوالات بورس کالا خودرو پاسخی ساده و منطقی دادیم تا ابهامات شما در خصوص با خرید ماشین از بورس کالا را به صورت کامل و یک بار برای همیشه برطرف کنیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید عرضه خودروهای وارداتی در بورس و چطور کار می کند، همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

در این مطلب، سعی داشتیم صفر تا صد خرید خودرو بورس کالا را به شما آموزش دهیم ولی اگر همچنان ابهامی در مورد خرید خودرو از طریق بازار بورس دارید، در بخش دیدگاه بنویسید تا پاسخ دهیم.

برای دوستانتان بفرستید: