Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
زمان اتمام اصلاح شاخص بورس | اصلاح شاخص بورس چیست | کدبورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

زمان اتمام اصلاح شاخص بورس | اصلاح شاخص بورس چیست

با توجه به روند نزولی اخیر بازار بورس این سوال پیش می آید که زمان اتمام اصلاح شاخص بورس کی است و در واقع کی این روند نزولی به پایان می رسد و آیا باز هم شاهد بازگشت شاخص به روزهای خوب و سراسر سبز که سهامداران بدون ترس و لرز به معامله بپردازند، فرا می رسد یا خیر؟! این که زمان اتمام اصلاح شاخص بورس را تا حدودی تخمین بزنیم کار ساده ای نیست ولی می توان بر حس شواهد و تحلیل تکنیکال مواردی را عنوان کرد که شاید دید مناسبی در خصوص اصلاح شاخص بورس به شما عزیزان بدهد که کمک کننده باشد. در این مقاله آموزشی خواهیم گفت که زمان اتمام اصلاح شاخص بورس کی است و اصلاح شاخص بورس چیست و چطور میتوان از این محلکه جون سالم به در برد؟!

زمان اتمام اصلاح شاخص بورس

این نکته را در نظر داشته باشید که اصلاح قیمت ‌ها نیاز بازار سهام است و قرار نیست همواره شاهد افزایش قیمت سهام در بورس باشیم. به باور آنان اگر اصلاح قیمت‌ ها آغاز نمی ‌شد پیشروی بازار به سمت حبابی شدن قطعی بود. برخی تحلیلگران، ثبات نداشتن در تصمیم‌ گیری ‌های دولتمردان را موجب آشفتگی این روزهای بورس می ‌دانند و ادامه این وضعیت را زنگ خطری جدی برای بازار به حساب می آورند. ترس سرمایه‌ گذاران از ادامه روند اصلاح قیمت ‌ها و خروج آنها از بورس و حضور در بازارهای رقیب بزرگ ‌ترین دغدغه کارشناسان بعد از اتفاقات چند روز اخیر است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در خصوص اصلاح شاخص بورس در ابتدای امر بهتر است تفاوت اصلاح شاخص، ریزش و پولبک را متوجه شوید تا بتوانید در مواقع بحرانی این سه را از یک دیگر تشخیص دهید و بتوانید بهترین تصمیم را برای سرمایه خود اتخاذ کنید، چرا که در زمان پولبک شاخص به سقف کانال صعودی شکسته شده، به هیچ عنوان نباید برای فروش سهام های خود در بورس اقدام کنید و در واقع اگر نقدینگی دارید بهتر است به سرمایه خود در بورس اضافه کنید چرا که افزایش قیمت سهام های شما در آینده امری تضمینی است ولی در زمان ریزش بهتر است به صورت موقت تا جایی که امکان دارد سهام های خود را به فروش برسانید تا با کاهش های محسوس سرمایه خود مواجه نشوید.

تفاوت اصلاح قیمت، ریزش و پولبک چیست؟

پولبک به بوسه خداحافظی شهرت دارد و این بدین معنی است که سهم برای آماده شدن به منظور صعود یا نزول پرقدرت، به خط روندی که برایش ترسیم ‌شده برخورد می ‌کند و به روندی که در پیش ‌گرفته باز می گردد. پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ‌ای که پیش از این در آن بوده باز می گردد و آن را لمس می‌ کند.

بنابراین، پولبک و اصلاح هر دو به معنی تغییر روند است، اما پولبک ‌ها موقت و اصلاح ‌ها طولانی‌ مدت هستند، بدین معنی که در پولبک پس از شکست خط حمایتی، سهم مجددا به خط حمایتی در نمودار سهم بازگشت می‌ کند و پس از برخورد با خط حمایتی که این بار در نقش مقاومت عمل می ‌کند، سهم مجدد به حرکت قبل خود که در اینجا ریزش است ادامه می‌ دهد.

پس همان طور که اشاره شد، پولبک ‌ها نشانه ‌ای از تغییر روند و تبدیل مقاومت ‌های شکسته شده به حمایت و حمایت ‌های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح نشانه‌ ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت است. ریزش را می ‌توان با مثال شاخص دقیق‌ تر توضیح داد، در دوران اصلاح شاخص تمام شرکت ‌های حاضر در بورس دچار افت قیمت نمی‌ شوند، ولی در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته ‌جمعی سهام شرکت‌ ها روبرو خواهیم بود. در این زمان با تشکیل سریع و طولانی ‌مدت صف‌ های فروش، ارزش سهام شرکت ‌ها به شدت و در کوتاه ‌ترین زمان کم می شود.

دوران اصلاح قیمت، بهترین زمان خرید سهم

قیمت سهام شرکت‌ ها به شرط دارا بودن ارزش ذاتی بالاتر از قیمت معاملاتی در بازار و نیز شرایط بنیادی مناسب، تکرار و پایداری و یا بهبود و افزایش سودآوری آتی، به صورت مداوم و بی ‌وقفه به صورت صعودی حرکت نمی‌ کنند و همان طور که در ابتدای این مقاله توضیح داده شد، حرکت به صورت پلکانی خواهد بود.

حتما بخوانید : دلیل ریزش شاخص بورس بالاخره مشخص شد!

دلیل بنیادی و اصلی این حرکات پلکانی نیروهای عرضه و تقاضای بازار هستند، جایی که نیروی عرضه بر نیروی تقاضا غلبه می‌کند روند اصلاح به صورت نزولی شکل می ‌گیرد، با کاهش قیمت ‌ها، قیمت بازار از ارزش ذاتی فاصله بیشتری می یابد و به بیان ساده ‌تر سهام ارزان ‌تر در بازار خرید و فروش می شود و این خود فرصت مناسب قیمتی را برای خریداران به وجود خواهد آورد.

بازار از رشد شارپی شاخص ترسیده بود!

با توجه به وضعیتی که شاخص در آن قرار دارد احتمال منفی شدن بیشتر بازار وجود دارد، به همین خاطر برخی سهامداران به منظور جلوگیری از ضررو زیان احتمالی امکان دارد بازار سرمایه را ترک کنند. اتفاقات هفته گذشته، ناهماهنگی میان دو وزارتخانه نفت و اقتصاد وشک و شبهه‌ هایی که در مورد عرضه یا توقف عرضه دارادوم به وجود آمد بسیاری از سهامداران را برای ماندن یا نماندن در بازار سرمایه دچار تردید کرد.

اظهارات ضد ونقیض دولت در بازار سرمایه، منابع مالی مردم را با خطر مواجه می‌کند و سهامدار را دچار این ترس می ‌کند که نکند این سیاست‌ها، بدون برنامه از آب درآید. لذا تمام تدابیری که دولتمردان در مورد بازار سرمایه در نظر می ‌گیرند می بایست با توجه به منافع سهامداران اتخاذ شود. شاخص در حال ریزش است، به خاطر این که شاخص از نظر تکنیکالی به زیر ۲ میلیون واحد سقوط کرده و احتمال این که ریزش بیشتری را تجربه کند وجود دارد و ازآنجا که سهامداران برای پوشش منابع تورمی، نقدینگی شان را وارد بورس کرده ‌اند، منابع خود را از بازار خارج می کنند.

اصلاح شاخص بورس

بانک به مرکزی دنبال این است که بازار ارز را به شکلی مدیریت کند که افزایش قیمت دلار معیشت مردم را به چالش نکشد. نرخ ارز آثار تورمی زیادی در جامعه برجا می ‌گذارد و تنها بازاری که می ‌توانیم از آن به ‌عنوان سپر تورمی بازار سرمایه یاد کنیم بازار ارز است که نیاز به مدیریت بهینه ‌ای دارد. چنانچه نرخ ارز روند کاهشی داشته باشد بر بازار سرمایه تاثیر تعیین‌ کننده‌ ای دارد که می ‌تواند سرمایه گذار را به سمت این بازار هدایت کند. امروزه حائز اهمیت ‌ترین عاملی که می ‌تواند بازار سهام را دچار مشکل کند، نبود ثبات در تصمیم ‌های اقتصادی دولتمردان است.

باید ببینیم دولت چه برنامه ‌ای برای بازار سرمایه دارد و این برنامه ‌ها چقدر قابل اتکا است. این که دولت برنامه منسجمی برای پیش فروش نفت یا تامین مالی در بازار سرمایه دارد یا ندارد، موضوع حائز اهمیتی است که بار روانی تاثیرگذاری بر روند کلی بورس دارد. پایه قیمت سهام برخی شرکت ‌ها رشد بی رویه و دور از منطقی را تجربه کرده به همین دلیل بسیاری از سهامداران بعد از ریزش شاخص دچار تردید شده ‌اند، در حالی که قرار نیست شاخص به ‌صورت مداوم رشد داشته باشد و به‌ صورت غیر واقعی بالا برود، لذا با توجه به این که رشد قیمت ‌های کاذبی را در بازار تجربه کردیم اصلاح قیمت در این مقطع اتفاق بدی نخواهد بود.

شاخص تابع سیاست‌ های انقباضی دولت!

پس از آنکه بورس تهران در سال جاری رشد عجیب ۳۰۰ درصدی را به نمایش گذاشت از هفته گذشته نوسان شاخص، واقعیت دیگری از بازار سرمایه را به رخ کشید. سهامداران به جایی رسیدند که دنبال سودهای غیر منطقی هستند. هرچند از ابتدای سال برخی شرکت ‌ها به دلیل شرایط استثنایی بورس سودهای دور از ذهنی به سهامدارانشان دادند اما از این واقعیت نباید بگذریم که آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاد با واقعیت بازار همخوانی ندارد.

حتما بخوانید : امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس – چگونه از ریزش های بازار بورس در امان بمانیم؟

از ماه‌ های پیش کارشناسان بازار سرمایه در مورد روند رو به رشد شاخص هشدار می‌ دادن، از همین خاطر چنین نوسانی در بورس قابل پیش بینی بود. هرچند نباید این نکته را در یاد ببرید که برخی تصمیمات مقامات مسوول در این حوزه بیشترین تاثیر را بر شاخص و توقف روند صعودی آن داشت. تغییر نرخ سود بانکی، عرضه اوراق از سوی دولت که حتی می ‌تواند در قالب صندوق ‌های ETF باشد نیز بر رفتار بازار سرمایه تاثیر می‌ گذارد و به همان نسبت می ‌تواند نقدینگی را از بازار وارد یا خارج نماید.

با این که دولتمردان بارها به‌ صورت کلامی از بورس حمایت کردند، ولی برخی سیاست ‌های ضد و نقیض اقتصادی، به ترس سرمایه گذاران و در نهایت خروج آنها از بورس منجر می ‌شود. واقعیت این است که اصلاح قیمت ‌ها شروع شده و این روند به احتمال زیاد ادامه دارد، هرچند از این به بعد رفتار شاخص، تابع سیاست‌های انقباضی دولت خواهد بود. به ‌صورت دستوری نمی ‌توان به سهامداران گفت در بازار سرمایه بمانند یا بروند اما نکته مهم این است که بازار راه خودش را می ‌رود و نمی‌ توان برای سهامداران تعیین تکلیف کرد.

تاثیر شایعات بر بازار بورس

بازار سهام با نوسان جدیدی دست به گریبان است و در واقع دلیل افت شدید شاخص در چند روز گذشته بی اعتمادی مردم به بازار و دولت و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی بود که شاخص را نزولی کرد. مثبت شدن شاخص در روز دوشنبه تعجب برانگیز نیست. تا وقتی که سازوکار و قیمت داراسوم مشخص نشود، بازی نوسانات در بازار سهام ادامه دارد. تا زمان عرضه این صندوق و تعیین قیمت آن باید دید که آیا دولت به وعده‌اش عمل می‌کند یا نمی‌کند.

رشد بازار سهام از ابتدای سال و ورود غیرمترقبه مردم به این بازار نقدینگی غیر قابل تصوری وارد بازار سرمایه کرده، در حالی که خبرهای ضد و نقیض در سیاست‌های دولت و نوسانات بازارهای موازی به میزان زیادی بر سرنوشت بورس تاثیرگذار است. تایید تجدید ارزیابی نماد شبنا و تعویق فروش اوراق سلف نفتی و شایعه بودن افزایش نرخ بهره بانکی تا ۲۲ درصد باعث شد تا اعتماد از دست رفته سهامداران تا حدودی باز گردد.

حتما بخوانید : آیا بورس حباب دارد؟ رشد بورس تا کی ادامه پیدا میکند؟

بازار توان خروج ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک روز را ندارد. در صورتی که دولت در بورس و اقتصاد دخالت نکند اقتصاد و بورس روال عادی خود را طی خواهد کرد و براساس مکانیزم عرضه وتقاضا به روند خود ادامه می‌دهد. بازارسهام درکشورهای دیگر بر اساس سیستمی مشخص اداره می ‌شود، ولی متاسفانه بازار بورس ایران کاملا فرق می کند و طبق آزمون و خطا اداره می ‌شود.

ایا ریزش بورس ادامه دار است؟

با توجه به ترس مردم از بی توجهی مسئولان به سرمایه آن ها و شایعات و تصمیمات ضد و نقیض مسئولان در جای جای بازار بورس، بی اعتمادی به آن ها و رشد بازارهای مالی موازی مانند؛ طلا و سکه، ارز، خودرو و … از بورس ترسیده اند و به ویژه سهامداران تازه وارد سعی در خروج از این بازار داشتند که به افزایش فشار فروش روی اکثر سهم های بازار سرمایه منجر شد. از طرفی فروش سهام عدالت در بورس هم همچنان ادامه دارد و این موضوع نیز باعث میشود که در روزهای مثبت تر بازار، شاهد فشار رفته رفته فروش و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا را شاهد باشیم.

در حال حاضر نمی توان گفت که زمان اتمام اصلاح شاخص بورس دقیقا چه زمانی است ولی این نکته را در خاطر داشته باشید که فعلا دیگر شاهد رشد شارپی شاخص مثل سال های ۹۷، ۹۸ و اوایل ۹۹ نخواهیم بود و هر رشد کوچکی در شاخص، می تواند اصلاح کوتاه مدتی به همراه داشته باشد ولی نکته مهم این است که روند شاخص کل بورس به صورت کلی و در بلند مدت صعودی است و افرادی که قصد ادامه سرمایه گذاری در این بازار را دارند باید اهداف قیمتی سهام های خود را بلند مدت قرار دهند تا بتوانند سود بسیار مناسبی را از سرمایه گذاری خود کسب نمایند و هیچ مشکلی برای سرمایه این افراد وجود نخواهد داشت.

امیدوارم از این مقاله راهنمای رایگان با عنوان یکی از زمان اتمام اصلاح شاخص بورس این است که نهایت استفاده رو برده باشید.

در انتها از شما میخواهیم تا هر سوالی که در خصوص بورس در ذهنتان هست و یا ابهامی در این باره دارید، حتما در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا یک تعامل مناسب با هم دیگه داشته باشیم و بتونیم ابهامات رو برطرف کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: