برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس – چگونه از ریزش های بازار بورس در امان بمانیم؟

در شرایط کنونی بازار بورس که شاخص کل بورس با سرعت بسیار زیادی به سمت اهداف خودش در حرکت هست، حفظ امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. در واقع اصلاح شاخص بورس یعنی اینکه حباب قیمتی که در بعضی از سهام های کمتر ارزشمند و یا به صورت کلی در شاخص کل تاثیر گذاشته است و آن را به سمت عددهای بالاتر پرتاب کرده است، بترکد و شاخص کل روند نزولی به خود بگیرد و اندکی قیمت های سهام های مختلف را به سمت ارزش ذاتی آن ها ببرد. امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس یعنی چند مورد که باید رعایتشون کنیم و مهم تر از همه اینکه در این روند صعودی قدرتمند بازار، وسوسه نشویم، طمع نکنیم و وارد هر سهمی نشیم و نگذاریم که حس جاماندگی از بازار روی تصمیمات ما اثرگذار باشد. پس اگر میخواید پرتفوی سهامت رو از لحاظ امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس ایمن کنید این مقاله بهترین روش ها رو بهتون آموزش میدهد.

امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس

در ابتدای امر باید گفت که مخصوصا با ورود سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه که تجربه انجام معاملات و آگاهی کافی در خصوص روند سوددهی و به صورت کلی روندی که بازار در مقاطع زمانی مختلف از لحاظ قیمتی و زمانی طی می کند را ندارند، کمی بازار خطرناک می شود و چنانچه ورود نقدینگی مناسب به بازار سرمایه صورت نگیرد، امکان اصلاح شاخص بورس چه به صورت مقطعی و چه اصلاح قیمتی مناسب تر، را شاهد خواهیم بود.

اغلب این روند بدین شکل است که سهامدار حقوقی با توجه به عدم اطلاع سهامداران تازه وارد و سرمایه هایی که بی مهابا وارد سهام های حبابی که سود خود را کرده اند، میاید و دست به فروش میزند و سهامداران مبتدی که از روند این طور بازی های بورسی ، کد به کد و … اطلاعی ندارند هم به دنبال آن دست به فروش سهام هایی هرچند ارزشمند میزنند و بازار ریزش را تجربه خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که این میتواند یک دلیل برای ریزش شاخص بورس به حساب آید و اتفاقات سیاسی در ایران و جهان ، روند سودسازی شرکت ها ، تحریم ، نرخ تورم ، نرخ سود بانکی ، روند قیمتی طلا و دلار و … قادر هستند که بر تک تک سهام های بورس و به صورت کلی بر شاخص کل بورس و اوراق بهادار اثر بگذارند و بعضا آن را وارد اصلاح نمایند.

اصلاح شاخص بورس چیست؟

اصلاح شاخص بورس عبارت است از حرکتی که قسمتی از روند غالب بازار را خنثی میکند، بدین معنی که شاخص بورس در بازه زمانی خاصی برخلاف موج اصلی حرکت خواهد کرد. به صورت کلی سهم به صورت یک ‌باره صعود یا نزول نخواهد کرد و اغلب به صورت پلکانی بالا یا پایین خواهد شد. وقتی که احساس شود شاخص بورس بیش از اندازه حقیقی‌ خود رشد کرده‌ است و از طرفی سرمایه ‌گذاران اقدام به فروش سهام خود کنند را دوران استراحت و در صورت رشد بیش از حد سهام که متقابلا فروش ‌های بعدی سنگین ‌تری را در پی دارد را دوران اصلاح شاخص بورس می ‌نامند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

جالب است بدانید که به صورت کلی اصلاح می ‌تواند یک حرکت نزولی در روند صعودی یا یک حرکت صعودی در ‌روند نزولی باشد، ولی اکثر اوقات منظور از اصلاح، کاهش نسبی شاخص بورس ‌در یک‌ روند صعودی میباشد. در انتهای این بخش باید گفت در علم تکنیکال موضوعی به اسم الگوهای برگشتی وجود دارد. در واقع این الگوها در انتهای روندهای صعودی یا نزولی تشکیل میشوند و نشان دهنده برگشت بازار خواهند بود. در حقیقت الگوهای برگشتی موجب تغییر روند بازار خواهند شد. یکی از نخستین علائم شکل دهنده الگوهای برگشتی، شکسته شدن خط روند به شمار می رود.

تفاوت ریزش ، پولبک و اصلاح در بازار بورس

ریزش را باید با مثال توضیح داد تا درکش راحت تر باشد؛ در دوران اصلاح شاخص تمام شرکت ‌های حاضر در بورس به افت قیمتی دچار می شوند، ولی در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته ‌جمعی سهام شرکت ‌ها روبرو خواهیم بود. در این هنگام با تشکیل “سریع” و “طولانی ‌مدت” صف ‌های فروش، ارزش سهام شرکت ‌ها به شدت و در کوتاه ‌ترین زمان کم خواهد شد. پولبک به بوسه خداحافظی معروف است و بدین معنی است که سهم برای آماده شدن برای صعود یا نزول پرقدرت، به خط روندی که برایش ترسیم ‌شده برخورد خواهد کرد و سپس روندی که در پیش ‌گرفته بود را ادامه خواهد داد. پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ‌ای که پیش از این در آن بوده باز میگردد و آن را لمس کرده و حرکت برگشتی پرقدرت خود را آغاز می کند.

دوران اصلاح قیمت، بهترین زمان خرید سهم

گفتنی است که قیمت سهام شرکت‌ ها به شرط اینکه از ارزش ذاتی بالاتر از قیمت معاملاتی در بازار برخوردار باشند و همینطور شرایط بنیادی مناسب، تکرار و پایداری و یا بهبود و افزایش سودآوری آینده، به صورت منظم و بی ‌وقفه به صورت صعودی حرکت نخواهد کرد و همانطور که پیش تر هم بیان کردیم، حرکت صعودی و یا نزولی سهم به صورت پلکانی خواهد بود. دلیل بنیادی و اصلی این حرکات پلکانی نیروهای عرضه و تقاضای بازار به حساب می آیند، جایی که نیروی عرضه بر نیروی تقاضا بر نیروی عرضه پیروز میشود، روند اصلاح به صورت نزولی شکل خواهد گرفت، با کاهش قیمت‌ ها، قیمت بازار از ارزش ذاتی فاصله بیشتری خواهد یافت و به بیان ساده ‌تر سهام ارزان ‌تر در بازار خرید و فروش خواهد شد و این خود فرصت مناسب قیمتی را برای خریداران ایجاد خواهد کرد.

امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس

چگونه از ریزش های بازار بورس در امان بمانیم؟

  1. اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که برای خرید و فروش و انجام معاملات خود استراتژی تعیین کنید و بی هدف وارد هر سهمی نشوید.
  2. در فرآیند خرید و فروش در بورس وقتی که وارد سهمی شدید، باید عددی را به عنوان حد ضرر و عددی را هم به عنوان حد سود برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید که این اعداد را مد نظر خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که تعیین حد ضرر و حد سود به تحلیل تکنیکال و استراتژی و انتظار شما از روند سوددهی سهم بستگی خواهد داشت.
  3. سهم هایی هستند که با توجه به مبتدی بودن سهامدارن و مثبت محض بودن بازار، به قیمت هایی رسیده اند که با ارزش ذاتی هر سهم خود تفاوت زیادی دارد. این بدین معنی است که سهام شرکت x ، معادل ۱۰۰ تومان ارزش دارد ولی با توجه به موارد مختلف، قیمت آن سهم الان روی ۲۵۰ تومان است! در واقع حبابی در این سهم شکل گرفته است که سهامدارانی که قصد دارند به این سهم ها ورود کنند باید سهام هایی با ارزش بالا خریداری کنند که به نوعی از بازار عقب مانده اند و یا رشد های شارپ عجیبی مانند دیگر سهام های هم گروهی خود را تجربه نکرده اند.
  4. در زمانی که سهامداران نظر قطعی در خصوص با آینده بازار و روند آن در آینده ندارند، بهترین گزینه این است که پرتفوی سهامی خودتون رو متنوع کنید؛ این بدین معنی هستش که سعی کنید پولی خودتون رو به ۵ الی ۱۰ قسمت تقسیم کنید و تلاش کنید که هر قسمت از پولتان را به بهترین و بنیادی ترین سهام یک گروه خاص بورسی، وارد کنید و به عنوان مثال سعی کنید از سهام های ارز محور ، سهام های خودرویی ، سهام های بانکی ، سهام های پتروشیمی و … در سبد سهامی خود داشته باشید تا سرمایه خود را در برابر تحریم و یا هر مسئله دیگری که امکان دارد برای یک سهم و یا یک صنعت خاص رخ دهد، ایمن کرده باشید.
  5. باید سعی کنید که بر اساس تحلیل بنیادی و تکنیکال خرید خود را انجام دهید و نه با گفته اشخاصی به عنوان سیگنال دهنده! در واقع هیچ کس دلسوز تر از شما برای سرمایه تان نیست و تلاش کنید که فرآیند یادگیری تحلیل در بورس رو هرجند از موارد ساده آن شروع کنید و سعی کنید وارد سهام هایی با تحلیل و مبنای تحلیلی شوید و نه سهم هایی که شایعه و یا سیگنال در روند خرید و فروش آنها تفاوت ایجاد کرده است.
  6. سعی کنید وارد سهام هایی که سودهای کلانی در سال گذشته و یا بعضا در ماه های اخیر داده اند، نشوید و تلاش کنید سهم هایی رو به پرتفوی خود اضافه کنید که از رشد بازار جا مانده اند و در بین هم گروهی های خود و نسبت به ارزش واقعی که دارند، رشد زیادی را تجربه نکرده باشند. معمولا این سهام ها دیرتر از بازار حرکت می کنند ولی در اکثر مواقع عقب ماندگی خود را در بازه های زمانی مختلف جبران خواهند کرد.
  7. وقتی که بازار رشد بسیار زیادی کرده است بهتر است وارد سهام هایی شوید که بنیاد قوی دارند. حالا اینکه سهام بنیادی چیست الان موضوع بحث ما نیست ولی به صورت کلی سهام های قدیمی تر که پرداخت سود به موقعی داشته اند، همواره در بد و خوب بازار روند متعادل خود را حفظ کرده اند، سوددهی و روند سودسازی نسبتا مناسب و همیشگی دارند و … را سهام بنیادی گویند که شما باید اینکه سهامی که خریداری میکنید از بنیادی قوی برخوردار است یا خیر را هم در کنار دیگر فاکتورهای مهم برای خرید در زمان های رشد و یا ضرر های شارپ بازار در نظر داشته باشید.
  8. این نکته را در نظر داشته باشید که الزاما بهترین و سودده ترین سهام های بازار، سهام هایی نیستند که صر و صدا حول آن ها زیاد است و تمام گروه های تلگرامی و … در خصوص با ارزنده بودن آن ها صحبت می کنند، بلکه سهام هایی که ارزنده باشند و سودسازی مناسبی داشته باشند و گزارش های خوبی را روانه سامانه کدال کنند، قادرند سودهایی به مراتب بالاتر از سهام های شایعه محور و پر بازدید داشته باشند.
  9. همیشه اتفاقات اقتصادی و سیاسی ایران و دنیا را در تصمیمات خود لحاظ کنید و همین طور روند ورود نقدینگی به بازار بورس را رصد کنید تا بتوانید رشد و یا عدم رشد شاخص کل بورس را در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تخمین بزنید و معاملات پر سود تری را تجربه کنید.
  10. در انتها باید گفت که در مواقعی که قصد دارید پرتفوی خود را از نظر امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس ایمن کنید، حتما بعد از مواردی که گفته شد، آینده بازار و به ویژه آینده آن سهام مورد نظر خود را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال با افزایش استفاده از خدمات و ملزومات اینترنتی و کامپیوتری این صنعت در بورس می تواند در سال های آتی که گرایش به این مورد بیشتر میشود، سود های بسیار خوبی را برای سهامداران خوش فکر و صبور این صنعت محقق سازد.

درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نتیجه گیری

در انتها باید گفت که امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس موضوعی است که با در نظر گرفتن ۱۰ موردی که گفتیم بسیار محتمل و قابل بررسی است و شما عزیزان هم اگر این ۱۰ مورد رو برای ورود و خروج به سهام های مختلف بازار در نظر داشته باشید؛ در زمان صعود بازار، بیشترین سود را کسب خواهید کرد و در زمان نزول بازار هم کم ترین ضرر را متحمل خواهید شد. همانطور که اواسط متن هم گفتیم در زمان اصلاح شاحض، بهترین فرصت های خرید در بازار نمایان خواهند شد که شاید چند روز و یا چند ماه بعد حسرت آن را بخورید و تنها نظاره گر میزان سودی که آن سهام به سهامداران خوش فکر و صبور خودش داده است نگاه کنید، لذا با در نظر داشتن توضیحات ابتدای که دید مناسبی به شما میدهد و ۱۰ موردی که در انتها گفته شد، قادرید بهترین سهام های بازار را شناسایی کنید و از خرید و فروش و گاهی اوقات سهامداری آنها سود خوبی کسب کنید.

برای دوستانتان بفرستید: