برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آیا بورس حباب دارد؟ رشد بورس تا کی ادامه پیدا میکند؟

رشد بازار بورس تا کی ادامه پیدا میکند؟ آیا بورس حباب دارد؟ پرسشی که مهمترین دغدغه معامله ‌گران حرفه‌ای بازار است. سهام در وادی ناشناخته‌ای گام گذاشته که ارتباط آن با واقعیت‌های اقتصادی ضعیف است و در چنین شرایطی، خط پایان صعود بورس ناپیداست. بازار سهام این هفته نیز حکایتی متفاوت از چهار ماه گذشته نداشت و تنها ضرباهنگ روند افزایشی باز هم تندتر شد. به این ترتیب، با جهش ۱۵ درصدی شاخص کل، بازدهی بورس از ابتدای سال در این دوره کوتاه به ۴۵ درصد رسید که هر دو بازدهی رکوردهایی تاریخی محسوب می‌شوند. در انتهای این مقاله خواهید فهمید که آیا بورس حباب دارد؟ یا خیر پس همراه با کد بورسی باشید.

آیا بورس حباب دارد؟

در جواب به این سوال که آیا بورس حباب دارد؟ یا خیر باید گفت که اخبار مربوط به کاهش سود سپرده‌های بانکی نیز که در این هفته منتشر شد هر چند در نگاه اول عاملی مساعد برای تداوم رونق بورس به‌نظر می‌رسد، اما سطح فعلی ارزش‌گذاری‌های سهام از یک سو و در اختیار بودن ابزارهای دسترسی به سودهای بالاتر در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها و بازار سرمایه از سوی دیگر، موجب می‌شوند تاثیر‌گذاری این خبر بیشتر جنبه نمادین داشته باشد. به این ترتیب، رشد افسانه‌ای بورس درحالی ادامه می‌یابد که به لحاظ متغیرهای اقتصادی حاکم بر سودآوری شرکت‌ها نظیر نرخ ارز و قیمت‌های جهانی کالا نه‌تنها نشانه مساعدی دیده نمی‌شود بلکه می‌توان گفت نوسانات در این بخش در هفته‌های اخیر یکسره به ضرر سودآوری شرکت‌ها رقم خورده است. طبیعتا، در رابطه با قیمت‌های جهانی، شیوع ویروس کرونا نقش منفی ایفا کرده است.

در رابطه با نرخ ارز هم برخی از رونق بورس به‌عنوان جذب‌کننده نقدینگی و مهار‌کننده بازارهای موازی یاد می‌کنند. به این ترتیب، آنچه مسیر این روزهای بورس را تعیین می‌کند تنها ورود بی‌محابای نقدینگی به بازار سهام است. در همین راستا، خرید بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی از حقوقی در فروردین ماه نه تنها دو برابر ماه اسفند است بلکه به تنهایی بیش از ۶۰ درصد ورود این نقدینگی در کل سال ۹۸ را پوشش می‌دهد. با توجه به سپرده شدن مهار قیمت‌ها به دست روند نقدینگی و تضعیف ارتباط آن با واقعیت اقتصادی، طبیعتا پیش‌بینی نقطه پایانی اوج کنونی ممکن نیست.

عبور از تمام انتظارات

معمولا در هر مقطع زمانی اجماع اکثریت فعالان بازار درخصوص روند آتی در بازه مشخصی قرار دارد. به‌عنوان نمونه، در شرایط کنونی بخش مهمی از فعالان بازار پیش‌بینی تداوم رشد شاخص بورس تا سطح یک میلیون واحد را در سال ۹۹ دارند. نکته جالب اما این است که در برخی مقاطع تاریخی، آنچه اتفاق می‌افتد، کاملا از اجماع سرمایه‌گذاران دور است؛ یکی از این مقاطع دوازده ماه گذشته است. در اردیبهشت سال گذشته شاید اگر به اجماع بازار رجوع می‌شد، با فضایی مشابه امروز بازدهی ۴۰ تا ۵۰ درصدی از سطح شاخص مزبور محتمل تصور می‌شد. همچنین، درخصوص نرخ ارز که در بازه ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان در بازار آزاد بود نیز احتمالا رشدی درحدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برای یک سال آینده پیش‌بینی می‌شد. به عبارت دیگر، رشد واقعی بورس (به دلار) در افق یک‌ساله بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برآورد می‌شد. آنچه در عمل اتفاق افتاده است اما این بوده که دلار از آن مقطع کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته است.

اما رشد شاخص در این دوره به دلار بیش از ۲۵۰ درصد بوده؛ وضعیتی که شاید هیچ عضوی از جامعه کارشناسان بورس در آن زمان پیش‌بینی نمی‌کرد. یک نمونه دیگر، تغییرات نسبت قیمت بر درآمد سهام است. باز هم کمتر تصور می‌شد که این نسبت کلیدی در اردیبهشت ماه ۹۹ رکورد اوج تاریخی سال ۸۳ را بشکند و در هفته جاری از ۱۵ واحد نیز فراتر برود. یک مورد مشابه مربوط به عکس‌العمل بازار سهام ایران به بحران جهانی است. باز هم اگر روزی از فعالان بازار سوال می‌شد که اگر قیمت‌های نفت، روزی به زیر صفر برود یا شاخص مواد خام بیش از ۳۰ درصد در عرض سه ماه افت کند، آیا امکان دارد شاخص کل بورس تهران در همان دوره بیش از ۸۰ درصد رشد کند؟ احتمالا پاسخ اکثریت مخاطبان به این پیش‌بینی منفی بود. اما واقعیت این است که همه اینها در ابعادی بسیار دور از انتظارات اتفاق افتاده است. نتیجه‌ای که شاید بتوان از این اشارات گرفت این است که آنچه پیش روی بازار است هم تا حد زیادی می‌تواند با انتظارات عمومی متفاوت باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


تمرکز بر یک شاخص تکنیکی

در شرایط کنونی بازار سهام، یکی از متداول‌ترین ابزارها در جهت تحلیل و گمانه‌زنی در مسیر آتی عبارت از تمرکز بر عوامل رفتاری و نموداری است. یکی از ابزارهای موثر در این راستا، که به درک نوسانات هیجانی از جمله طمع و ترس‌های افراطی کمک می‌کند، تئوری موسوم به الیوت است. این تئوری مفصل، ابعاد متعددی دارد اما شاید بخشی از این دیدگاه که مربوط به بحث کنونی است پیش‌بینی زمان پایان موج‌ های صعودی هیجانی و گسترده است. در این راستا، معمولا این نظریه مطرح می‌شود که میزان رشد قیمت در فازهای پایانی صعودی به نحو محسوسی کندتر از روند اخیر می‌شود.

تلفیق این نگاه با آمار خالص خرید سرمایه‌گذاران حقیقی از حقوقی می‌تواند این معیار را به دست دهد که نقطه نزدیک به پایان روند صعودی احتمالا در جایی خواهد بود که به‌رغم ادامه ورود نقدینگی جدید، رشد قبلی کند و اصطلاحا از نفس می‌افتد. به عبارت دیگر، از آهنگ و دامنه رفتار صعودی در پایان این مسیر کاسته می‌شود. این اتفاق البته در شرایط کنونی نشانه منطبقی بر بورس تهران ندارد اما می‌توان برای تخمین نقطه پایانی روند کنونی، نیم‌نگاهی به مبانی تجربی آن داشت.

آخرالزمان نفت!

در هفته جاری اتفاقی در بازار جهانی انرژی افتاد که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. قیمت‌های تحویل ماه آتی نفت، در بازار ایالات‌متحده تا منفی ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت! ترجمان دیگر این وضعیت آن بود که فروشندگان قرارداد حاضر بودند ۴۰ دلار به خریدار پول بدهند تا نفت روی دست مانده را تحویل بگیرند. این مشکل که بیش از هر چیز در اثر افت بیش از ۳۰ درصدی تقاضای نفت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده فعلا بر بازار طلای سیاه سنگینی می‌کند. این رویداد شاهدی دیگر از این بود که در عمل رفتار بازارها چقدر می‌تواند غافلگیر‌کننده باشد.

نوسانات اخیر طبیعتا باعث فشار فزاینده بر کشورهای تولید‌کننده نفت شده است اما بعد مهم‌تر به وضعیت تولید‌کنندگان نامتعارف عمدتا در ایالات‌متحده باز می‌گردد؛ جایی که چند هزار شرکت کوچک با تولید بیش از ۷ میلیون بشکه نفت و بدهی ۲۰۰ میلیارد دلاری در معرض ورشکستگی کامل و نکول بدهی‌ها و اخراج کارکنان خود هستند؛ شرایطی که کاهش ۱۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس هم بر آن موثر نبوده و به نظر می‌رسد هیچ راه‌حل فوری و مشخصی به جز حل کامل موضوع قرنطینه و بازگشت مصرف به سطوح قبلی ندارد. در سطح کلان‌تر، این افت نفتی می‌تواند برای سایر بازارهای موادخام و سهام هم پیامد منفی داشته باشد. از منظر بورس تهران نیز هر چند فعلا سرمایه‌گذاران به این اخبار بی‌تفاوت بوده‌اند اما اتفاقات بازار نفت بر سودآوری بخش عمده‌ای از شرکت‌های بزرگ تاثیر منفی دارد؛ البته از منظر نرخ ارز هم این افت سراسری مواد خام تاثیرات مساعدی بر وضعیت طرف عرضه نخواهد داشت.

چرا میگویند شاخص بورس حباب دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: ۸۰ درصد رشد شاخص بورس شرکت‌ها حباب است و از ۲۰ درصد رشد شاخص بورس، باقیمانده مانند شرکت‌های داروسازی و پتروشیمی واقعی است زیرا در شرایط کنونی نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی روبه افزایش است. معصومه آقاپور علیشاهی دربار وضعیت بازار سرمایه و بورس، اظهارکرد: رشد کنونی شاخص بورس حباب است زیرا با توجه به شرایط فعلی، سهام تعداد محدودی از شرکت‌ها توانایی رشد دارد، در واقع می‌توان ادعا کرد که ۸۰ درصد رشد شاخص بورس در شرایط کنونی حباب است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی که مولفه‌ها نشان از رکود اقتصادی داشته، تقاضا، صادرات غیرنفتی، فروش و سرمایه در گردش شرکت‌ها کاهش یافته و تامین تجهیزات آنها با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، چگونه صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد. وی با طرح این پرسش که چه تغییراتی در هیات مدیره شرکت‌های ایجاد شده که رشد شاخص بورس آنها را ناشی از تصمیمات تیم مدیریتی جدید بدانیم، اظهار کرد: از آنجایی که در بخش تجارت بین‌الملل نیز اتفاق خاصی رخ نداده بنابراین نمی‌توان به ارتقای جایگاه شرکت‌ها در حوزه بین‌الملل نیز امیدی داشت.

۸۰ درصد رشد شاخص بورس شرکت‌ها حباب است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ۸۰ درصد رشد شاخص بورس شرکت‌ها حباب است، اضافه کرد: رشد شاخص بورس ۲۰ درصد باقیمانده مانند شرکت‌های داروسازی و پتروشیمی واقعیت است زیرا در شرایط کنونی نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی روبه افزایش است، بنابراین تقاضای محصولات تولیدی آنها بیشتر شده است. از آنجایی که براساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته کرونا تا یکسال آینده همچنان ادامه دارد بنابراین تقاضا برای محصولات شرکت‌های داروسازی و پتروشیمی نیز تداوم خواهد داشت اما با برچیده شدن ویروس کرونا سهام این شرکت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مردم سبدی از سهام خریداری کنند

عضوکمیسیون اقتصادی درباره تأثیر کاهش سپرده‌های بانکی بر بازار سرمایه، ادامه داد: سرمایه در گردشی که از بانک‌ها خارج می‌شود، محدود است در واقع این محدودیت به دلیل شرایط اقتصاد جهانی است زیرا مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن تصمیم قطعی درباره سرمایه‌گذاری نگرفتند. آقاپور با بیان اینکه سرمایه‌ی خارج شده از بانک‌ها میان بازارهای مختلف از جمله سکه، طلا، ارز، مسکن و… پخش شده است، به مردم توصیه کرد، در شرایط کنونی با آگاهی وارد بازار سرمایه شوند از سوی دیگر باید ترکیبی از سهام خریداری کنند به این معنا که سبدی از سهام خریداری شود تا به صورت میانگین بتوانند سود متعادلی به‌دست آوردند.

مردم تنها ۲۰ درصد از سرمایه در گردش خود را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مردم تنها ۲۰ درصد از سرمایه در گردش خود را، در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند، گفت: باید افرادی به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس باشند که علاوه بر داشتن مسکن، خودرو و درآمد ثابت، پس‌انداز نیز داشته باشند و تنها ۲۰ درصد از این پس انداز را در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کند. آقاپور تابلوهای موجود در بورس را همانند سینمایی دانست که همه برای دیدن آن بلیت خریداری می‌کنند اما ممکن است در این سینما و هنگام تماشای فیلم، سقف خراب شده و از تابلوها اثری باقی نماند.

واکنش محسن رضایی به توضیحات رئیس‌جمهور درباره بورس
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر عنوان کرد: توضیحات رئیس جمهور درباره بورس ناکافی و غیرکارشناسانه بود. اگر موانع تولید رفع نشوند، سرمایه در بورس از دست می‌رود.

آیا بورس حباب دارد؟

حباب بورس صحت دارد؟

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت خدمات بورس پیشنهاد داد مردم به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری نکنند و تصریح کرد: مردم آموزش ببینند و برای این کار صرف وقت کنند تا سودآوری خوبی داشته باشند.

گسترش نیوز: بهنام بهزادفر در گفت‌وگویی رادیویی به “رویداد” گفت: نقدینگی از دو میلیون میلیارد تومان عبور کرده و این حجم بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: در ماه‌های گذشته فرصت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری وجود نداشت؛ ارز با کاهش قابل ملاحظه روبه‌رو شد و آمار مسکن نشان می‌دهد در فروردین معامله‌ای نداشتیم.

بهزادفر گفت: بر اساس آمار ما ۹۳ درصد آمارها در بازار سرمایه الکترونیکی است که منجر به اقبال بیشتر و رشد شاخص بورس بود.

وی کاهش نرخ سود بانکی را منجر به افزایش گرایش به سمت بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: در این مدت بسیار درباره حباب در بازار سرمایه بحث شده است در حالیکه هیچ تعریف جدی در خصوص حباب در بازار سرمایه نداریم.

بهزادفر افزود: وزارت اقتصاد و فعالان بازار سرمایه می‌گویند شاید در برخی سهم‌ها شاهد حباب قیمتی باشیم اما تحلیلگران بازار سرمایه باید در خصوص حباب کلی بحث کنند.

وی ادامه داد: به نظر بنده حباب بازار سرمایه صحت ندارد اما به سهام داران توصیه می‌کنیم تا نسبت به بالا و پایین رفتن ارزش سهم‌ها توجه کنند. بهزادفر با بیان اینکه بازار سرمایه از ابتدا با ریسک همراه بوده، افزود: اگر کسی به گزارش خوانی شرکت ها، تهدیدهای مالی و رفتاری توجه داشته باشد، باید به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم برود و از طریق سبدگردانی اقدام به خرید و فروش سهم کند.

وی ادامه داد: «فرد در بازار سرمایه با تئوری سبد سهام روبه‌رو است و افراد بی‌تجربه قطعا یک سهم می‌خرند اما مدیران با تجربه سهام متنوعی خریده تا در صورت افت یک سهام، باقی سهم‌ها کاور شود.» بهزادفر پیشنهاد داد مردم به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری نکنند و تصریح کرد: مردم آموزش ببینند و برای این کار صرف وقت کنند تا سودآوری خوبی داشته باشند.

وی گفت: هدف اصلی بازار سرمایه جذب تامین مالی است؛ یعنی شرکت‌ها باید پول جدید دریافت کنند که این مهم از طریق بورس میسر است. بهزادفر در پاسخ به این سوال که آیا ارزان فروشی سهام، دامپینگ از سوی دولت محسوب می‌شود یا خیر، گفت: شرکت‌های عرضه اولیه زیر نرخ بازار وارد بورس می‌شوند تا برای مردم جذابیت داشته باشند.

روند کنونی بورس تا کجا ادامه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه ورود گسترده نقدینگی به بورس تا کجا ادامه دارد، گفت: ورود پول همیشه به هر بازاری با یک نقطه پایانی همراه است که در مورد روند کنونی بورس و کاهش ورود نقدینگی به بورس نظرات متفاوتی اعلام شده است.

محمدکاظم مهدوی در خصوص با اینکه آیا بورس حباب دارد؟ اظهار کرد :

کاهش ورود پول به بورس و کاهش عطش فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند ناشی از تقاضای کاذب، بالا رفتن نرخ هر سهم، اشباع بازار از عطش نقدینگی توسط عرضه‌های سنگین‌تر، پایان حمایت دولت و انتشار اخبار منفی سیاسی و اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه اگر بهانه ورود نقدینگی به بازار سرمایه و حمایت دولت از این بازار به پایان برسد بازار دیگر دلیلی برای رشد ندارد و به نقطه پایانی رشد خواهد رسید، گفت: در مورد این نقطه اتمام رشد شاخص بورس نظرات زیادی اعلام شده است اما اکنون حجم ورودی نقدینگی به بازار بسیار زیاد است و بیشتر سهم‌ها در حال خرید هستند؛ بنابراین باید دید اسب سرکش نقدینگی، بازار را به کدام سمت می‌کشاند.

وی ادامه دارد که افرادی که نگران وضعیت کنونی معاملات بازار سهام و رشد پرشتاب شاخص بورس هستند از افراد باتجربه و فعالان این بازار هستند که به دلیل ضرری که در این بازار متحمل شدند تجربه تلخی از معاملات این بازار دارند و سرمایه آنها از بین رفته است.

در برهه‌ای از زمان یک دوره از ناخوشایندی در معاملات بازار ایجاد شد، به همین دلیل اکنون این تصور سهامداران که نگران ریزش شاخص بورس هستند قابل درک است.

مهدوی در جواب به اینکه آیا بورس حباب دارد؟ خاطرنشان کرد :

از طرف دیگر شاهد نگرانی برخی از افرادی هستیم که همچنان سرمایه خود را وارد بورس نکرده‌ اند اما برای ورود نقدینگی به این بازار اظهار نگرانی می‌کنند و اعلام کرده‌اند این رشدها به جا نیست و ممکن است بازار با ریزش همراه شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


سهم‌های بزرگ حباب ندارند

مدیرعامل کارگزاری آپادانا در جواب اینکه آیا بورس حباب دارد؟ و با بیان اینکه ورود گسترده نقدینگی به بورس از جمله واقعیت‌هایی است که این روزها با آن مواجه هستیم و باعث رشد پرشتاب شاخص بورس شده است، گفت: برخی از شرکت‌ها از ۶ ماه گذشته نرخ آنها مشکل داشت و بیش از حد رشد کرده بودند که افراد به دلیل افزایش شدید قیمتی وسوسه ورود بیشتر پول به اینگونه سهم‌ها را پیدا کردند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا شاهد هستیم که بخش زیادی از پول‌های بزرگ صرف خرید سهامی شده‌اند که به لحاظ بنیادی با مشکل کمتری همراه بودند و از نظر قیمتی به نوعی ارزنده هستند.

مهدوی خاطرنشان کرد: اکنون سهم‌های بزرگ دچار مشکل حباب نیستند اما بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل رشد بیش از حد دارای حباب قیمتی شدند که این وضعیت می‌تواند برای اینگونه سهم‌ها به عنوان یک هشدار مهم تلقی شود.

مدیر عامل کارکزاری آپادانا، اظهار کرد: روز گذشته شاهد اقبال به گروه پالایشگاهی و صف خرید در این گروه بودیم، در کنار این گروه شرکت‌های پتروشیمی هم که بعضی از آنها به دلیل نرخ نفت کاهش پیدا کرده و کرونا فروش آنها را با مشکل مواجه کرده است باز هم دارای صف خرید بودند و سهام آنها به خوبی خریداری شد.

وی افزود: برخی علت چنین رشدی را تجدید بر ارزیابی دارایی‌ها یا عرضه اینگونه سهام از سوی دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله می‌دانند و به نظر می‌رسد نرخ این سهم‌ها در وضعیت فعلی رو به افزایش باشد.

مهدوی اظهارکرد: از طرف دیگر امیدوار هستیم آگاهی مردم بیشتر شود و به سراغ سهم‌هایی که چند برابر ارزش واقعی رشد کرده‌اند، نروند اما در کل بازار به طور ذاتی تا زمانی که مسیر اصلی خود را پیدا کند به روند کنونی خود ادامه می‌دهد. این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات سهام شرکت‌های بزرگ در بورس اشاره کرد و افزود: در سهم‌های بزرگ روند بازار به دلیل عقب ماندگی که از رشد بازار داشتند معقول است و نگرانی چندانی اینگونه سهم‌ها را تهدید نمی‌کند.

امیدوارم از این مقاله با عنوان آیا بورس حباب دارد؟ نهایت استفاده رو برده باشید. نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا بورس حباب دارد؟ رشد بورس تا کی ادامه پیدا میکند؟ نظرات خودتون رو از بخش نظرات برای ما بفرستید.

برای دوستانتان بفرستید: