راه اندازی فروشگاه اینترنتی – ۱۰ نکته کلیدی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
زمانی که فردی قصد ارائه خدمات و یا فروش محصولاتی را در اینترنت دارد برای راه اندازی اینگونه خدمات، نیاز به زیرساخت و برنامه مناسب دارد و یکی از مهم ترین نکات در رابطه با انتخاب سیستم مناسب برای فروش توجه به امکاناتی است که آن سیستم پشتیبانی و حمایت می کند، مواردی مانند در دسترس بودن وبسایت برای عموم و آسان بودن مراحل خرید، تنوع روشهای فروش، رویت آمار بازدیدکنندگان به صورت تخصصی و سرعت بالا مواردی است که باید به آن توجه شود. حال سوال اینجاست که راه اندازی فروشگاه اینترنتی چگونه ممکن است؟ یا این که راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر هزینه دارد و … در ادامه قصد داریم تا همه نکاتی که باید در خصوص با راه اندازی فروشگاه اینترنتی مناسب بدانید را خدمت شما عزیزان عنوان کنیم.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی
۱) فروشگاه اینترنتی فراتر از یک شغل تمام وقت است
بر خلاف آنچه که اکثرا فکر می کنند راه اندازی فروش آنلاین کاری بسیار پیچیده، زمان بر و پردردسر است و کاملا متفاوت از راه اندازی کسب و کار سنتی است و البته بایذ گفت این کار یک کار تمام وقت و بدون تعطیلی است.
۲) راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار هزینه بر است
افراد عموما فکر می کنند که فروشگاه های آنلاین، به خاطر نیاز نداشتن به فضای فیزیکی، هزینه اش بسیار پایینتر از فروشگاه سنتی است؛ اگر این تصور درست بود خیلی از فروشگاه های فیزیکی و سنتی تا به امروز تبدیل به فروشگاه های آنلاین شده بودند.
البته در طول زمان و به مرور، هزینه نگهداری فروشگاه های آنلاین، کاهش پیدا می کند ولی در ابتدای کار، هزینه های سنگینی باید پرداخت شود هزینه هایی مانند عکاسی محصولات، ورود اطلاعات به وبسایت، به روز کردن مداوم اطلاعات، تبلیغات، پششتیبانی ۲۴ ساعته، هزینه زیر ساخت و … و همانطور که گفته شد در ابتدا برای شروع کار هزینه ها بالاست ولی پس از گذشت ۱ تا ۲ سال با افزایش مشتریان کاهش پیدا خواهد کرد.
۳) تامین کالا، اولین گام برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است
مهمترین اصل برای موفقیت در فروش اینترنتی، دسترسی به سورس های اصلی، موجودی دائم کالاها، پایین بودن قیمتها و … است، اگر شما فقط یک ایده برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید و هرگز به صورت فیزیکی چیزی را نفروخته اید، از این رویا صرف نظر کنید، چون احتمال شکست بالا خواهد بود
۴) در زمینه رشته تخصصی خودتان فعالیت کنید
یا بهتر بگوییم تخصصی بفروشید، خیلی ها دوست دارند که در فروشگاهشان انواع و اقسام کالاها را بفروشند ولی جالب است بدانید سود فروشگاه های تخصصی به مراتب بیشتر است؛ زیرا یک فروشگاه تخصصی به علت تمرکز بر کالاهای خاص، کیفیت خدماتش بهتر خواهد بود.
۵) زیرساخت فروشگاه خود را باید جدی بگیرید و برای آن هزینه کنید
اگر کلمه طراحی فروشگاه اینترنتی را سرچ کنید، فهرست صد ها شرکت کوچک و بزرگ را خواهید دید و مطمئناٌ از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان می توانید برای راه اندازی یک فروشگاه هزینه کنید، مسلما نمی توان گفت برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چقدر باید هزینه کرد فقط می توانیم بگوییم برای طراحی فروشگاه و شروع به کار، حتماٌ از یک فردی که در این زمینه تخصص کافی دارد کمک بگیرید.
۶) برای طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی حرفه ای از شرکت های معتبر کمک بگیرید
فروشگاه اینترنتی یک وبسایت ساده نیست که بتوانید به سادگی آن را عوض کنید، به فرض شما بعد از گذشت چند سال، هزاران محصول را بر روی برنامه ای تعریف کرده اید و فهرست بلندی از مشتریان و سوابق خرید آنها ایجاد کرده اید و اگر به هر علتی، شرکت به شما سرویس ندهد تقریباٌ می توان گفت که شما همه چیز را از دست داده اید و دوباره باید از اول شروع کنید.
۷) داشتن یک تیم خوب، اصلی برای موفقیت شماست
برخلاف فروشگاه های فیزیکی، شما در یک فروشگاه آنلاین به تخصص های مختلفی احتیاج خواهید داشت و همچنین برای ارتباط با مشتریان، دریافت سفارش و …. به یک یا چند نفر احتیاج خواهید داشت برای ورود اطلاعات به سایت و به روز رسانی، به کارشناس تولید محتوا نیاز دارید به فرض شما برای داشتن عکسهای خوب به یک عکاس و یک کارشناس گرافیک برای استفاده از عکسهای اینترنتی نیاز دارید.
همچنین به چند بازاریاب آنلاین و مسلط به کار، برای فعالیت در شبکه و تبلیغات احتیاج دارید و همینطور به یک متخصص برای حوزه مدیریت امور و فردی برای آماده سازی سفارشات و ارسال و تامین کالا نیاز دارید؛ به طور میانگین می توان گفت برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی معمولی حداقل به ۶ نفر نیروی انسانی تمام وقت احتیاج دارید و مسلما هر چه فروشگاه بزرگتر باشد تعداد این افراد بیشتر خواهد بود.
۸) تبلیغات آنلاین، در زمینه فروش اینترنتی یکی از اصل های مهم است
بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد نباید منتظر معجزه باشید و فکر کنید که از همان روزهای شروع، سیل مشتریان سرازیر می شوند؛ فروشگاه باید دیده شود و برای دیده شدن، شما نیاز به تبلیغات اینترنتی دارید تا شناخته شوید، مواردی مانندسئو و تبلیغات در شبکه اجنماعی و ایمیل مارکتینگ را جدی بگیرید و برای تبلیغات آنلاین خود، بودجه ای جداگانه در نظر بگیرید.
۹) قیمت رقابتی ضامن تبدیل بازدید کننده به مشتری است
در قیمت گذلری کالاهای خود خیلی دقیق باشید و دائماٌ قیمتها را در فروشگاه هاای دیگر رصد کنید، زیرا که در این فضا، مشتری به راحتی از فروشگاه شما خارج شده و از یک فروشگاه دیگر که قیمت هایش مناسبتر است خرید می کند.
۱۰) یک تجربه
اگر به فروشگاه اینترنتی به عنوان یک سرگرمی و تفریح نگاه می کنید می توانید شخصاٌ یک فروشگاه اینترنتی برای خود راه اندازی کنید و از تجربیات جدید لذت ببرید.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی با سرمایه کم چگونه ممکن است؟
فروشگاه های اینترنتی که امروزه در ایران فعالیت می کنند جزو پردرآمدترین شغل های اینترنتی کشور بوده و به خاطر همین موضوع است که افراد زیادی علاقه مند به راه اندازی اینگونه کسب و کارها هستند، در ابتدای این مقاله هزینه هایی را که برای راه اندازی این کسب کارها نیاز بود اشاره کردیم و متوجه شدیم که مخصوصا برای شروع کار نیازمند هزینه های بالایی هستیم، ما برآن هستیم تا راهکارهایی ارائه دهیم تا شما بتوانید با هزینه کمتر فروشگاه اینترنتی دلخواهتان را راه اندازی کنید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم موارد زیر را مطالعه کنید :
۱) استفاده از هاست های اشتراکی به جای سرور مجازی و اختصاصی
استفاده از سرورهای اختصاصی برای شروع کار به صرفه نیست، البته استفاده از سرورهای مجازی خیال شما را بابت پردازش اطلاعات و فضا راحت می کند، اما به توجه به اینکه شما در هر زمان می توانید منابع سخت افزاری خود را افزایش دهید می توانید از هاست های اشتراکی که هزینه بسیار پایینی دارند استفاده کنید ولی قطعا باید در میان مدت آن را به روز رسانی کنید، هاست های اشتراکی لینوکس که با سرویس های مدیریت سرور (سی نیل، دایرکت ادمین) به صورت رایگان ارائه می شوند می توانند برای شما بسیار مفید باشند، در این زمینه اگر شما بالاترین مدل این گروه را انتخاب و خریداری کنید ماهانه چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای شما هزینه دارد.
۲) استفاده از سرویس های مدیریت محتوای رایگان وردپرس
بعد از خرید هاست، حتما لازم است از سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان مانند وردپرس استفاده کنید، وردپرس یک سایت ساز رایگان بوده و شما می توانید به راحتی آن را از سایت دانلود و سپس در هاست خود آپلود کنید، بنابراین بعد از نصب می توانید یک سیستم مدیریت محتوای رایگان داشته باشید، به دلیل فارسی بودن وردپرس، افزونه ها و قالب های این سیستم هم به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید به راحتی با همه آن ها کار کنید.
۳) راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وو کامرس رایگان
شما با استفاده از وردپرس می توانید سایت خود را به صورت رایگان بالا بیاورید، اما با وردپرس نمی توان به صورت کامل یک فروشگاه با امکانات ثبت سفارش راه اندازی کردو شما نیاز به یک سیستم فروشگاه ساز دارید یکی از این سرویس های فروشگاه ساز که توسط وردپرس خریداری شده و به طور منظم به روز رسانی می شود، ووکامرس نام دارد و این سرویس نسخه فارسی هم دارد، در این سایت می توانید محصولات را تعریف کرده و مشخصات و قیمت را وارد کنید.
از طریق این برنامه، کاربران سایت شما می توانند محصول خود را خریداری کرده و پس از پرداخت، سفارش خود را ثبت کنند و همچنین افزونه های کاربری در این برنامه بسیار زیاد است مانند امکان صدور فاکتور، درگاه پرداخت مستقیم، حمل و نقل، پیشنهادهای لحظه ای ویژه و…. که همه این گزینه ها می توانند سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی قوی بسازند
۴_ تمرکز بر روی یک موضوع خاص برای جلوگیری از هزینه ها:
این مورد بسیار مهم است که کسب و کار اینترنتی شما، تمرکز بر روی یک موضوع خاص داشته باشد؛ این تعریف در نیچ مارکتینگ (Niche Marketing ) نیز مطرح شده است و تاٌکید شده که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بر روی یک بازار هدف ( Target Market ) هدف گذاری شود، بنابراین تمرکز بر یک محصول خاص و به صورت اختصاصی که در هیچ فروشگاهی به فروش نمی رسد می تواند بسیار مفید باشد، شما با اینکار نسبت به رقیب هایتان یک مزیت رقابتی ایجاد کرده اید که در بلند مدت برای برندسازی شما موثر خواهد بود، حتی تمرکز بر روی یک گروه سنی و یا گروه جنسی خاص می تواند مفید باشد
۵_ حذف هزینه های تبلیغاتی با بازاریابی محتوا:
استفاده از تبلیغات برای ایجاد فروش بهتر و بیشتر و به دست آوردن مشتری بیشتر است، اما برای اینکار باید هزینه بالایی را بپردازید و از آنجاییکه قرار است با سرمایه کم شروع کنیم، شما می توانید با استفاده از روشهای دیگر، مشتری های خاص و همیشگی داشته باشید؛ بازار یابی محتوا یا همان (content Marketing ) روشی است که برای سایتها بسیار موثر بوده و فروشگاه های اینترنتی حتماٌ باید آنرا در دستور کار خود قرار دهند؛ با بازاریابی محتوا، می توانید برای محصولات خود محتوا ایجاد کرده و آنها را به کمک بازاریابی موتور جستجو در گوگل بالا بیاورید و دیگر نیازی به تبلیغات ندارید و تنها با هزینه کردن زمان می توانید بعد از چند ماه به یک فروش مستمر بدون تبلیغات برسید
مجوزهای لازم برای راه اندزی فروشگاه های اینترنتی:
مجوز مربوط به راه اندازی فروشگاه اینترنتی در ایران، نماد اعتماد الکترونیک یا ( ای نماد E_Namad ) است ، برای دریافت این مجوز باید به سایت enamad .ir رفته و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید، البته این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می شود
نوع دیگر از این مجوزها، مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای است که این مجوز به شرکتهایی اعطا می شود که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند، البته در ایران فروشگاه های اینترنتی هم هستند که بدون مجوز مشغول فعالیت هستند اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای مشتریان، استفاده از فروشگاه های دارای مجوز بسیار اهمیت داشته و برایشان اعتماد و اطمینان به همراه میاورد و کسب این مجوز باعث می شود که فروش آنلاین اینگونه فروشگاه ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد
نصب درگاه:
یکی از مهم ترین بخش های راه اندزی یک فروشگاه اینترنتی و آنلاین نصب درگاه پرداخت است که در حقیقت تکمیل کننده فرآیند خرید آنلاین و دریافت وجه محسوب می شود، ایجاد یک درگاه پرداخت امن بر روی وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای دریافت درگاه پرداخت می توانید به ۲ صورت اقدام کنید:
۱_دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک: این فرآیند به دلیل پیچیدگی هایی که دارد برای کسب کارهای کوچک مناسب نیست و همچنین معمولاٌ بانکها از اعطای درگاه مستقیم به افراد حقیقی، عموماٌ اجتناب می کنند
۲_ دریافت درگاه از شرکتهای واسط: استفاده از این روش هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی وجود دارد و این فرآیند به این صورت است که پرداختی ها ابتدا به حساب شرکت واسط واریز شده و سپس با کسر کارمزد مربوطه ( که میزان آن از قبل تعیین شده ) به حساب شخص حقیقی یا حقوقی انتقال پیدا می کند؛ یکی از در گاه های واسط، سایت زرین پال است که خدمات و ابزارهای متنوعی را برای دریافت آنلاین پول از مشتریان ارائه می دهد
تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی:
برای هر فروشگاه اینترنتی، قطعاٌ تبلیغات ضروری است اما باید این تبلیغات در زمان صحیح انجام گیرد و اگر شما در حال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید و هنوز اجناس و محصولات تان تکمیل نشده و یا اینکه در ۲ تا ۳ ماه آینده امکان فروش اجناس امکانپذیر نیست و یا هنوز موفق به کسب مجوزهای مربوطه نشده اید و در تلاش برای دریافت درگاه پرداخت هستید نباید تبلیغاتی صورت گیرد و تا وقتی که فروشگاه تکمیل نشده و هنوز امکان ارائه محصولات را ندارید باید از هر گونه تبلیغی بپرهیزید، زیرا که در هر کسب و کاری، اعتماد و رضایت مشتریان حرف اول را می زند و اگر مشتری با تبلیغات جذاب شما وارد وبسایت شما شود ولی با یک فروشگاه خالی مواجه شود، دیگر هیچگاه به آن فروشگاه باز نخواهد گشت
چند نکته در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی:
*امروزه مردم زیادی زمان خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند بنابراین تبلیغات را جدی بگیرید
*برای مشتریان این زمینه را فراهم کنید تا بتوانند در باره اجناس شما اظهار نظر کنند زیرا که افراد زیادی قبل از ثبت سفارش به بخش نظرات سایر کاربران خرید مراجعه کرده و موارد را مورد توجه قرار می دهند
*سعی کنید در بخش توضیحات هر آن چیزی را که لازم است مشتری بداند ثبت کنید، زیرا اینکار باعث می شود که هم مشتری بتواند آگاهانه تر خرید کند و سولات کمتری برایش به وجود آید و همچنین موجب بهبود سئوی سایت شما می شود
معرفی ۵ کتاب برای شروع تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین:
۱_ کتاب جعبه ابزار کارآفرینی اینترنتی اثر ” علی خادم الرضا ”
۲_ کتاب تکنیک های بازاریابی و افزایش فروش به کمک شبکه های اجتماعی، اثر “سید سجاد موسوی ”
۳_ کتاب تجارت الکترونیک، طراحی و مدیریت کسب و کار، اثر ” دکتر شبنم وداد تقوی، مهندس زهرا کرمی ”
۴_ کتاب راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی، اثر ” مهندس حمیدرضا قنبری ، مهندس عرفانه صحرایی ، مهندس سجاد محمدی ”
۵_ کتاب صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ ، اثر ” سعید حکیمی نیا و فروغ شریعتمداری “
دیدگاه
نظر بدهید