برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری کدامند؟

بسیاری از افراد بدون دانش مالی، برای سرمایه گذاری اقدام می کنند و نتایج خوبی هم کسب نمی کنند و از بازارهای مالی خارج شده و نسبت به آن ها بدبین می شوند! در این مطلب می خواهیم به شما بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری را معرفی کنیم که خواندنشان برای هر شخصی که زنده است، لازم می باشد!! این کتاب­ها دیدی به شما می دهند که در هیچ جای دیگری نمی توانید پیدا کنید و در عین حال می­ توانید از تجربه دیگران استفاده کنید تا خودتان دچار نتایج تلخ نشوید؛ پس تا انتها همراه کد بورسی باشید تا با بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری آشنا شوید.

بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری

کتاب های معروفی که تمامی سرمایه گذاران و افراد باید بخوانند، کتاب هایی هستند که به اکثر زبان ها ترجمه شده اند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده اند. درست است که در حال حاضر می توان با چند جستوجوی ساده در گوگل درباره هر موضوعی اطلاعات کسب کرد، ولی هیچ وقت، هیچ چیزی نمی تواند جای کتاب را بگیرد. لذا با مطالعه بهترین کتاب های سرمایه گذاری می توانید دید بسیار خوبی در این خصوص کسب کنید.

حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی


به علاوه، بر خواندن کتاب های مرتبط با سرمایه گذاری با تاریخچه و روند سیر و صعود سرمایه گذاری هم آشنا می شوید. از طرف دیگر بسیاری این روزها به دنبال روشی برای سرمایه‌ گذاری مطمئن می گردند، شاید شما هم این برنامه را داشته باشید. لذا چنانچه قصد دارید برای سرمایه گذاری اقدام کنید و وارد بازاری با سودآوری بالا و باثبات شوید، به تنهایی قادر نیستید در این زمینه فعالیت نمایید و به راهنمایی و مشاوره احتیاج خواهید داشت و این مطلب با معرفی بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.

چنانچه قصد دارید مهار‌‌ت‌‌ های سرمایه گذاری خود را بهبود دهید، خواندن یک کتاب می‌ تواند شروع خوبی برای شما به حساب آید. با این وجود مشکل کتاب‌‌‌‌ های قطور این است که بسیار شبیه کتاب‌‌ های رژیم غذایی هستند؛ بسیاری از آن‌ ها وجود دارد، ولی دانستن این که کدام یکی برای شما بهترین نتیجه را به همراه دارد، در نگاه اول چندان ساده نیست.

با این وجود برخی حقایق همواره صادق است. اولا، کسانی که پول زیادی کسب کرده اند، به صورت معمول در آموزش نحوه انجام همان کار برتر عمل می کنند. همچنین، صاحب‌‌ نظرانی که طرفداران بسیاری دارند، معمولا درباره مسائل نگرش درستی داشته‌‌ اند، وگرنه در غیر این‌‌ صورت به این موقعیت دست پیدا نمی کردند. همچنین شما نیز می توانید به جایگاه نویسنده در جهان مالی و دنیای سرمایه گذاری نگاه کنید تا دریابید که تا چه اندازه می توانند شما را در مسیر دستیابی به اهدافتان یاری دهند.

۱٫ کتاب سرمایه‌ گذار هوشمند

یکی از کتاب های معروفی که هر سرمایه گذاری باید بخواند تا بتواند در مسیر سرمایه گذاری بهترین عملکرد را داشته باشد، کتاب سرمایه گذار هوشمند است که به وسیله بنجامین گراهام در سال ۱۹۴۹ نوشته شده است.

بنجامین گراهام سرمایه گذاری بود که توانست به شکلی موفق از بحران اقتصادی ۱۹۲۹ خارج شود. او در این کتاب با تاکید و توجه بر اشتباهات خودش مسیری روشن را در اختیار سرمایه دارن قرار می دهد. نکته جالب توجه این که وارن بافت یکی از شاگردان بنجامین گراهام بوده است!

از طرفی دیگر، بنجامین گراهام را پدر سرمایه گذاری ارزشی می نامند؛ چرا که او درباره تحلیل حاشیه امنیت، ایده های بسیار نابی را ارائه کرد. کتاب آنالیز حاشیه امنیت هم یکی دیگر از کتاب های نوشته شده به وسیله بنجامین گراهام است که در سال ۱۹۳۴ انتشار پیدا کرد و با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.

به صورت کلی با مطالعه کتاب سرمایه گذار هوشمند با اصول منطقی و آزموده شده ای در جریان انتخاب های درست در سرمایه گذاری آشنا می شوید. نظر وارن بافت در مورد کتاب سرمایه گذار هوشمند، این است که؛ این کتاب، با فاصله بهترین کتابی است که درباره سرمایه گذاری، تا به امروز مطالعه کرده ام.

۲٫ کتاب پدر پول دار، پدر فقیر

یکی دیگر از معروف ترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری که معمولا همه آن را مطالعه کرده اند، کتاب پدر پول دار، پدر فقیر است. رابرت کیوساکی نویسنده این کتاب نام آشنا است. این کتاب زبانی ساده و روان دارد و می توانید آن را حتی با کودکان خود نیز مطالعه کنید.

حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی


رابرتت کیوساکی در کتاب پدر پول دار، پدر بی پول می گوید که ثروتمندان درس هایی را درباره پول به فرزندان خود می دهند که والدین فقیر کاملا این درس ها را نادیده می گیرند.

قطعا با مطالعه این کتاب زیبا نه تنها اطلاعات شما درباره سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند، بلکه انگیزه ای قوی برای شروع سرمایه گذاری های موفق در شما ایجاد می شود. در کتاب پدر پول دار، پدر بی پول، رابرت کیوساکی سعی دارد بگوید که فقرا پول را با کار کردن برای پول به دست می آورند و این در حالی است که افراد ثروتمند از طریق دارایی های خود به پول دست پیدا می کنند.

مطالعه این کتاب جذاب می تواند نقطه آغازی برای دستیابی به موفقیت در سرمایه گذاری و استقلال مالی به حساب آید. در حقیقت مطالعه این کتاب هوش مالی شما را تقویت می کند و هوش مالی آن چیزی است که شما را یاری می دهد تا مشکلات مالی خود را به بهترین شکل حل کنید. نکات کتاب از زبان کیوساکی:

  • رابرت در این کتاب نوشته است که پدرم به من یاد می داد که چگونه سوابق تحصیلی و کاری خود را بنویسم که قادر باشم شغل خوبی داشته باشم و استخدام شوم، ولی پدر دوستم که مردی ثروتمند بود، بدین شکل صحبت می کرد که چطور طرح‌ هایی قوی مالی و بازرگانی ایجاد کنم که بتوانم کارآفرینی موفق برای اشتغال‌ زایی دیگران باشم!
  • تحت آموزش این دو پدر قرار گرفتن موجب شد تا به مقایسه تاثیر افکار و نظرات آن ها بر زندگیشان بپردازم که در طول این بررسی متوجه شدم که انسان‌ ها زندگی خود را طبق تفکرات خود تنظیم می کنند.
  • پدر بی‌ پول من مدام می گفت، من هیچ وقت پولدار نمی‌ شوم و این پیشگویی به عمل و واقعیت تبدیل شده بود. اما پدر پولدار دوستم یک اختلاف بزرگ فکری داشت و معتقد بود که بین فقیر بودن و ورشکسته بودن دنیایی اختلاف است؛ چرا که ورشکستگی موقت است، ولی فقر دائمی است.
  • کتاب پدر پولدار، پدر بی‌ پول توانست در دنیای امور مالی متحولی بزرگ ایجاد کند و نقطه شروعی برای تمام افرادی باشد که قصد دارند کنترل دارایی هایشان را در آینده به دست گیرند.

۳٫ کتاب سهام عادی و سودهای غیر عادی

از دید بسیاری، بهترین کتاب برای سرمایه گذاری که هر فردی باید آن را مطالعه کند، کتاب سهام عادی و سودهای غیر عادی است که در سال ۱۹۵۸ توسط فیلیپ فیشر به تحریر درآمده است. جالب است بدانید که در سال ۱۹۵۸، کتاب سهام عادی و سودهای غیر عادی یکی از کتاب های فهرست پر فروش ترین کتاب های نیویورک تایمز بوده است و در لیست ۱۰ تایی کد بورسی هم جای می گیرد.

این کتاب یکی از کتب کلاسیک حوزه سرمایه گذاری و حسابداری محسوب می شود. افراد نام آشنای زیادی مثل وارن بافت از این کتاب در مسیر رشد خود استفاده کرده اند. فیلیپ فیشر توصیه های طلایی نابی را در این کتاب گفته است که هنور هم در انتخاب مسیر درست برای سرمایه گذاری و انجام انتخاب های درست در این زمینه به افراد و شرکت ها کمک شایانی می کند.

حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی


به این خاطر که زمان زیادی از نوشتن و انتشار این کتاب می گذرد، خیلی از مثال هایی که در آن مطرح می شود به نوعی نوستالژیک محسوب می شوند، اما خب مباحث و ایده های مطرح شده در این کتاب همچنان می توانند چراغ راه سرمایه گذاران به حساب آید.

دیگر نوشته های فیلیپ فیشر هم در این کتاب دیده می شود. کتاب سهام عادی و سودهای غیر عادی می تواند کمک زیادی به تحلیل گران تازه کار اوراق بهادار، دانشجویان رشته مدیریت، سرمایه گذاران شخصی و … داشته باشد، پس حتما در اولین فرصت آن را بخوانید.

۴٫ کتاب روانشناسی پول

کتاب روانشناسی پول نوشته مورگان هاسل حاوی ۱۹ داستان کوتاه درباره استراتژی‌ های مالی و سرمایه گذاری می باشد که یکی از بهترین کتاب های آموزش سرمایه گذاری است و علاوه بر این، تلاش بر این بوده است تا با ایجاد تغییر بر نحوه تفکر مردم درباره پول رسالت خود را انجام دهد. جالب است بدانید که این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.

مورگان هاسل نویسنده کتاب یک روزنامه نگار مالی و شریک یک صندوق سرمایه گذاری بوده که در گذشته به عنوان ستون نویس در وال استریت ژورنال فعالیت می‌ کرده است. او در این کتاب نه تنها چگونگی نقش احساسات و تعصبات را روی تصمیمات مالی ما بررسی کرده است، بلکه چیزی به نام عقل سلیم را تنها همراه درست و صحیح ما برای تصمیمات مهم معرفی می‌ کند.

یکی از درس‌ های کتاب روانشناسی پول به اهمیت زمان اختصاص دارد. نویسنده، وارن بافت را به عنوان یکی از نمونه‌ های زنده معرفی کرده که به مدت بیش از نیم قرن مشغول به سرمایه گذاری بوده است.

او می‌ گوید بسیاری از ما این مشخصه مهم را از یاد می بریم که فردی مثل بافت از ۱۰ سالگی شروع به سرمایه گذاری کرده، پس یکی از عوامل موفقیت او زمان می باشد. لذا ما هم چنانچه همین امروز برای این کار اقدام کنیم و مبلغی را سرمایه گذاری کنیم، بعد از گذشت یک یا نهایت دو دهه، متوجه تغییر مثبت آن به صورت مشهود خواهیم شد.

۵٫ کتاب رژیم مالی

کتاب رژیم مالی که یکی از بهترین کتاب ها در مورد سرمایه گذاری است و یک منبع عالی برای جوانانی است که به یک دوره آموزشی کامل برای مدیریت امور مالی خود احتیاج دارند.

بهترین کتابهای سرمایه گذاری

نویسنده در این کتاب به موضوعاتی مثل نحوه ایجاد و پایبندی به بودجه، نکاتی برای صحبت کردن‌ های ناخوشایند در باره پول با دوستان و حتی مواد اولیه غذایی که می بایست در آشپزخانه داشته باشید، پرداخته است، چرا که غذا خوردن در بیرون از خانه هزینه های بسیاری به همراه دارد!

در این کتاب همچنین قادرید مطالب جالبی درباره موضوعات مالی پیشرفته‌ تر، مثل نحوه مراقبت از خانه یا آغاز سرمایه گذاری را پیدا کنید. نویسنده این کتاب، چلسی فاگان، وب سایت و کانال محبوب یوتیوب با نام The Financial Diet را هم راه اندازی کرده است که می توانید از آن استفاده نمایید.

۶٫ کتاب کوچک سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی به خرید سهامی می گویند که ارزش اندکی دارد اما سرمایه گذاران آن را برای بلندمدت نگهداری می کنند. با وجودی که این موضوع، مفهوم جدیدی نیست، ولی همچنان هم بسیاری از سرمایه گذاران آن را آنطور که باید و شاید جدی نمی گیرند!

کتاب کوچک سرمایه گذاری با ارزش که یکی از انواع کتاب سرمایه گذاری بوده نوشته کریستوفر براون است که به خوانندگان نشان می‌ دهد چگونه می‌ توانند این استراتژی را در راستای خرید سهام مقرون به صرفه و رشد سبد سهام خود به کار بگیرند.

حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی


این کتاب نقدهای درخشانی از نشریه Financial Times، بلومبرگ و وال استریت ژورنال دریافت کرده است. یکی از درس‌ هایی که از این کتاب می‌ توان یاد گرفت اینجاست که وقتی که سهام های ارزان قیمت عرضه می‌ شوند، آن‌ ها را خریداری کنید.

این موضوع دو اصل دارد؛ یکی ارزش ذاتی سهام و دیگری حاشیه امن خرید سهام. لذا با تکیه بر این دو اصل، سرمایه گذاران بر روی خرید سهام به میزان قابل توجهی کمتر از ارزش واقعی آن توجه می‌ کنند. آن‌ ها پس از این که سهام به ارزش واقعی خود رسید، برای فروش آن اقدام خواهند کرد.

۷٫ کتاب اصول سرمایه گذاری وارن بافت

درباره داشتن موفقیتی پایدار در بازارهای مالی نوسانی، هیچ کس به پای وارن بافت نمی‌ رسد! نویسندگان گوناگون در تلاش برای رمزگشایی اصول موفقیت پیشگوی اوماها یعنی وارن بافت، چندین قفسه کتاب نوشته‌ اند.

مدیر سرمایه گذاری، آقای جرمی سی. میلر از سال ۱۹۶۰ با وارن بافت مکاتباتی داشته است. او این طور نتیجه گیری کرد که بافت در طول چند دهه گذشته از یک سری اصول و قوانین خاص پیروی کرده است.

نامه‌ های رد و بدل شده بین آن دو مربوط به زمانی است که بافت مبالغ کمی را مدیریت می‌ کرد، بنابراین استراتژی‌ های او بیشتر به درد سرمایه‌ گذاران فردی می‌ خورد.

میلر بر این باور است که استراتژی سرمایه گذاری بافت بسیار ساده است و همه چیز در گرفتن تصمیمات هوشمندانه و درست خلاصه می شود.

مطالعه تحلیل جرمی میلر درباره استراتژی‌ های وارن بافت را به سرمایه‌ گذارانی که به دنبال شناخت یکی از بزرگ ترین سرمایه‌ گذاران تاریخ و استفاده از اصول سرمایه گذاری او هستند، پیشنهاد می کنیم.

۸٫ پنج اشتباهی که هر سرمایه گذاری مرتکب میشود و چگونگی اجتناب از آنها

پیتر مالوک در سال ۲۰۱۴ و به وسیله Barron’s در رده‌‌ اول مشاورین مالی مستقل آمریکا قرار گرفت. همچنین شرکت او نیز به وسیله CNBC به عنوان برترین شرکت مستقل مدیریت ثروت در کشور انتخاب شد.

در این کتاب، مالوک توضیح می‌‌ دهد که سرمایه‌‌ گذاران چگونه به دلیل دنبال کردن روش های مخصوص خود و یا کار کردن با مشاور اشتباه یا به عبارت دیگر، شخصی که بیشتر می‌‌ خواهد به سرمایه‌‌ گذاران محصولات خود را بفروشد تا این که برای آن‌ ها ایجاد ثروت کند دچار دردسر می‌‌ شوند.

مالوک که هم به عنوان نویسنده و هم مدرس شهرت دارد، همچنین بحث‌‌ های زیادی را با میزبان برنامه‌‌ Mad Money یعنی جیم کرامر داشته است.

این نویسنده بحثی منطقی را برای خوانندگان پیش می‌‌ کشد تا از توصیه‌‌ های مشاورین خودسر دوری کنند و با این وجود به خوانندگان نشان می‌‌ دهد که چطور یک برنامه‌‌ ریزی مالی مناسب داشته باشند.

وی همچنین به وفور نقل‌‌ قول‌‌ هایی را از وارن بافت درباره موضوعاتی مثل پول نقد استفاده می کند؛ چیزی که بافت از آن به عنوان بدترین سرمایه گذاری ممکن یاد می‌‌ کند.

۹٫ کتاب کوچکی که بازار را شکست می‌‌ دهد

کتاب کوچک که در وب‌‌ سایت آمازون چهار ستاره است، از جایی شروع می‌‌ کند که سرمایه‌‌ گذار هوشمند کار خود را تمام می کند، از اصول سرمایه گذاری مطابق با ارزش ذاتی استفاده کرده و معیار کیفی وارن بافت در مورد انتخاب سهام را به آن اضافه می‌‌ کند تا یک فرمولی جادوئی کشف کرد.

حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی


ایده‌‌ اصلی کتاب بر پایه‌‌ کسب درآمدی است که به وسیله سرمایه گذاری بلندمدت بازار را شکست می‌‌ دهد، با این انتظار که در مدت‌‌ زمان داده‌‌ شده قیمت سهام افزایش می یابد.

گرین‌‌ بلات این هشدار را به مطالعه کنندگان می‌‌ دهد که در طول این مسیر بایستی منتظر دست‌‌ انداز و چاله باشند، ولی اصل خریدن شرکت‌‌ های بالاتر از متوسط آن هم تنها وقتی که قیمت‌‌ های متوسط رو به پایین دارند، را از یاد نبرند.

۱۰٫ کتاب گشت تصادفی در وال استریت

کتاب گشت تصادفی در وال استریت، یکی دیگر از بهترین کتاب ها در حوزه سرمایه گذاری است که در سال ۱۹۷۳ توسط برتون. جی. مالکیل نوشته شده است. مبانی مطرح شده در این کتاب مبنی بر ایده هایی است که می گویند بازار سهام کارآمدی بالایی دارد و قیمت ها در این بازار پیرو یک راه تصادفی تعیین می شوند.

بر اساس نظریات و ایده های مطرح شده در این کتاب، شما با هیچ تحقیق فنی یا بنیادینی هرگز قادر نیستید موجبات شکست بازار را فراهم کنید. برتون. جی. مالکیل در این کتاب برای ارائه استدلال های خود تحقیق و آمار آکادمیک ارائه داده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ولی بعضی از افراد نحوه استدالال او در توجیه تئوری های خود را مشتی خرافات می دانند! به هر روی این ایده های سرمایه گذاری مطرح شده در کتاب گشت تصادفی در وال استریت به صورتی جنجال بر انگیز هستند و خواندن آن ها به هیچ عنوان خالی از لطف نیست.

به طور کلی می توان گفت که هر چه در این زمینه بیشتر مطالعه کنید، دید شما بازتر می شود و مباحث علمی تر سرمایه گذاری، بورس و … را بهتر درک می کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نخستین گام برای موفقیت در هر عنوانی کسب اطلاعات پایه آن موضوع است. از طرف دیگر به این دلیل که تجربه چندانی در آغاز مسیر نداریم، بهتر است تا به تاریخچه افرادی که در ان مسیر موفق شده‌ اند مراجعه کنیم و از تجربیات و آموزش های آن ها بهره مند شویم.

در زمینه سرمایه گذاری، کسب اطلاع از سرمایه گذاران شاخص و افرادی که با تلاش طی سال‌ ها موفق شده‌ا تا بزرگ ترین شرکت‌ ها را مدیریت کرده و سودهای بالایی را ایجاد کنند، به ما ایده مناسب را خواهد داد و ما را کمک خواهد کرد تا در مسیر خود با دید بازتری حرکت کنیم و راه و روش درست سرمایه گذاری و تخصیص سرمایه و مدیریت آن را به درستی یاد بگیریم.

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین کتاب های حوزه سرمایه گذاری که همگی توسط نویسنده‌ های بزرگ و شناخته شده‌ ای نوشته شده بودند را خدمت شما معرفی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید به زبان ساده یاد بگیرید که سیاست پولی و مالی چیست ، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

بهترین کتاب در مورد سرمایه گذاری از نظر شما چه کتابی است؟ لطفا تجربه خود را در مورد مطالعه کتاب در حوزه سرمایه گذاری با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید؛

برای دوستانتان بفرستید: