برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین نوع تحلیل در فارکس کدام است؟

در بازار فارکس کار می کنید و یا علاقه مند فعالیت در آن هستید؟ بهترین نوع تحلیل در فارکس از نظر شما کدام است؟ اگر پاسخ این سوال را به خوبی می دانید و از استراتژی خود نیز جواب گرفته اید، وقت خود را تلف نکنید و همین الان از این صفحه خارج شوید ولی اگر نمی دانید بهترین نوع تحلیل در فارکس کدام است، تا انتهای مطلب همراه من باشید تا به شما بگویم که بهترین نوع تحلیل در فارکس چیست و چطور باید بهترین نوع تحلیل را با توجه به استراتژی معاملاتی خود انتخاب و استفاده کنید که بیشترین سود را در کمترین زمان و تحمل پایین ترین میزان ریسک متحمل شوید.

بهترین نوع تحلیل در فارکس

بهترین نوع تحلیل در فارکس کدام است و چطور می توانیم در این بازار بیشترین مقدار سود را به دست آوریم؟ بله همه می دانیم که فارکس یکی از بازارهای مالی بین المللی با پتانسیل سودآوری بالاست ولی آیا واقعاً بدون داشتن دانش کافی و شناخت پیدا کردن نسبت به روش های تحلیل در فارکس، امکان کسب موفقیت در این بازار وجود دارد؟ متاسفانه مشاهده می کنیم که بسیاری از تریدرهای ایرانی فقط به واسطه سودده بودن معاملات بازار فارکس، برای ورود به این بازار اقدام کرده اند و بخش بزرگی از سرمایه های خود را بدین وسیله نابود می کنند.

البته این را هم باید در نظر داشت که به منظور دستیابی به موفقیت در بازارهای مالی، باید اطلاعات اولیه مورد نیاز و کافی برای معاملات را در اختیار داشته باشید. یکی از نخستین گام ها برای ترید موفق در فارکس، بدون شک پیدا کردن شناخت کافی نسبت به انواع روش های تحلیل در این بازار به حساب می آید. در واقع شما باید با تکیه بر روش ها و استراتژی های معاملاتی، برای خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس اقدام کنید. از طرفی انواع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و … در بازار فارکس وجود دارد که حتی امکان دارد از دیدگاه بسیاری از کاربران و افراد اشتباه به نظر برسد ولی برای خود تحلیلگر سوددهی بالایی داشته باشد.

حتما بخوانید : اصطلاحات اولیه فارکس به زبان ساده


تحلیل گری را فرض کنید که با یک بررسی دقیق، این طور نتیجه گرفته است که در دو ساعت آینده، افزایش قیمت برابری در جفت ارز یورو دلار اتفاق خواهد افتاد. در این حین امکان دارد بسیاری از افراد به بالا رفتن قدرت دلار در چند روز آینده رای دهند و معامله خرید در جفت ارز یورو به دلار باز نکنند، ولی تریدر مورد نظر ما در همان دو ساعت سود خوبی را از بازار کسب می کند. در نظر داشته باشید که منظور ما از انواع تحلیل در فارکس روش هایی است که می‌ توانند شما را وارد معامله کرده تا با استفاده از آن ها بتوانید روی گزینه خرید و فروش در بازار فارکس را کلیک کنید!

نهایتا تمام روش های تحلیلی باید تریگر ورود به بازار داشته باشند و بتوان از آن ها به منظور انجام معامله بهره برد. بعضی از روش‌ های تحلیلی می‌ توانند به عنوان تاییدیه مورد استفاده قرار گیرند و بعضی دیگر نیز در خط مقدم مبارزه در فارکس در نقش آخرین فیلتر ها وارد می شوند. با توجه به اهمیتی که این امر دارد تصمیم گیری کردیم تا در این مطلب شما را برای انتخاب بهترین نوع تحلیل در فارکس یاری کنیم و شرایط و نکات لازم برای استفاده از هر کدام از روش های تحلیلی در این بازار را برای شما تشریح نماییم، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید؛

تحلیل بازار فارکس

تحلیل فارکس برای افراد مبتدی ابهامات و چالش های بسیاری زیادی را به همراه دارد؛ لذا حائز اهمیت است که با وسواس به فرضیه های تحلیل گری بنگرید. لذا بدین منظور که بتوانید تحلیل بهتری از بازار داشته باشید، ۴ روش را به شما پیشنهاد می کنیم که به شرح زیر هستند:

  1. محرک ها را شناسایی کنید : هنر یک تریدر حرفه ای اینجاست که ارتباط بین بازارها و دلایل این ارتباطات را درک کند. بسیار حائز اهمیت است که علیت ها را دریابید و این را در نظر داشته باشید که این ارتباطات در طول زمان به مراتب تکرار می شوند. به عنوان مثال بهبود و رشد در یک بازار سهام به شما می گوید که سرمایه گذاران تخمین می زنند که اوضاع اقتصادی به سمت بهتر شدن پیش می رود. این سرمایه گذاران بر این باورند که درآمد شرکت ها افزایش پیدا می کند؛ لذا تصمیم به خرید بیشتر برای درآمد بیشتر می کنند. با این حال حدس و گمان مطابق با سیل نقدینگی می تواند موجب تحریک بازار شود و این تحریک بازار موجب افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت ها شده و این روند تا وقتی ادامه می یابد که بازیگران بزرگ برای فروش اقدام می کنند و روند بازار را تغییر می دهند؛ لذا نخستین سوال برای پرسیدن این است که چرا این اتفاقات رخ می دهد؟ چه چیزهایی محرک های پشت پرده بازار به حساب می آیند؟
  2. شاخص ها را به صورت نمودار در آورید : نمودار سازی شاخص ها در هر بازار، برای دوره های طولانی مدت می تواند به تریدر بسیار کمک کند. این عمل می تواند شما را یاری می دهد تا رابطه بین بازارها را شناسایی کنید و به شما می گوید که آیا یک حرکت در بازار، حرکت معکوس است یا در هماهنگی با سایر شاخص هاست. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹ طلا به بیشتری قیمت خود تا قبل از سال ۲۰۲۰ رسید، ولی سوال اینجاست که آیا این حرکت پاسخی به کاهش واقعی ارزش پول کاغذی است یا این که کاهش ارزش دلار برای افزایش رونق کالاها انجام شده است و این کاهش ارزش واقعی نیست؟ پاسخ می تواند هر دو باشد، این دقیقا حرکت طبق حدس و گمان است.
  3. آیا تفاهمی در دیگر بازارها وجود دارد : چنانچه یک تریدر چارت های متفاوت هفتگی و ماهانه داشته باشد، می تواند دید بازتری در مورد نقاط بازگشت کسب کند. در این صورت می تواند از مشاهده تفاهم بین بازارها هم استفاده کند و تحلیلی دقیق تر ارائه دهد. این را در نظر داشته باشید که تنها یک تایم فریم در بازار وجود ندارد و شما به بزرگ نمایی و کوچک نمایی چارت ها و بازارهای متفاوت احتیاج دارید.
  4. معامله کردن یا معامله نکردن : چنانچه تریدری بتواند نقاط بازگشت طولانی مدت را تشخیص دهد و بعد برای مدت کوتاهی متوقف گردد و به دنبال نقاط ورود جدید بگردد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد. صبر، نظم و آمادگی، سه موضوعی به حساب می آیند که می توانند شما را از جماعت معامله گری که بدون آمادگی و تحلیل دست به پرواز می زنند، جدا کنند. حتما پیش از معامله اندیکاتورهای فارکس را بررسی نمایید و تصمیمات خود را بر مبنای تحلیل های جامعی اتخاذ کنید.

۱٫ تحلیل فاندامنتال در فارکس

یکی از انواع تحلیل در فارکس، تحلیل بنیادی است که تا حدودی متفاوت از تحلیل بنیادی بازار بورس است ولی معمولا در کنارهم استفاده می شوند. در بازار فارکس با جفت ارزها کار می کنیم و باید بررسی کنیم که چه عواملی بر روند قیمت یک ارز در برابر ارز دیگری تاثیر می گذارند. برای مثال با افزایش مشکلات اقتصادی در یک کشور نرخ تورم افزایش می یابد و با افزایش تورم هم قیمت ارز رسمی آن کشور کم می شود.

حتما بخوانید : نکات مهم در معاملات فارکس


لذا تریدرهایی که به وسیله تحلیل های بنیادی برای معامله در فارکس اقدام می کنند، بایستی همیشه اخبار اقتصادی کشورهای مهم دنیا را مورد بررسی قرار دهند. البته این را هم باید در نظر داشت کدامیک از این اخبار بر تغییر قیمت ارز تاثیر می گذارد. البته می توان هر گونه اخباری را که بر اوضاع اقتصادی یک کشور تاثیر دارد را به عنوان تحلیل در فارکس بررسی کرد.

۲٫ تحلیل تکنیکال در فارکس

از دیگر انواع تحلیل در فارکس می توان به تحلیل تکنیکال اشاره کرد. تریدرهایی که برای معاملات خود از تحلیل تکنیکال بهره می گیرند، بر این باورند که روند قیمتی از الگوهای خاصی پیروی می کند و می توان رفتار یک جفت ارز را با توجه به سابقه گذشته آن پیش بینی نمود. این تحلیل گران برای انجام تحلیل تکنیکال از ابزارها و نمودارهای خاصی استفاده می کنند که شامل اندیکاتورهای مهم در بازار فارکس می شود.

البته هیچ وقت نمی توان این طور گفت که تحلیل بنیادی تاثیر در روند قیمتی ندارد، اما معامله گرانی که معاملات خود را مطابق با تحلیل تکنیکال انجام می دهند، به تحلیل بنیادی هم توجه کرده و در زمان نشر اخبار مهم آن را نیز در معاملات خود لحاظ می کنند. در حال حاضر بیشتر پلتفرم های معاملاتی انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال را در اختیار مخاطبان خود قرار داده اند.

بنابراین تریدرهای فعلی دیگر به رسم نمودارها مختلف با داده های زیاد نیاز پیدا نمی کنند، چرا که نمودارها کاملا آماده در اختیارتان قرار دارد. تنها کافیست نحوه استفاده از آن ها و نیز کاربرد این نمودارها را بدانید و در نمودارهای قیمتی جفت ارز خود استفاده نمایید. این موارد از قابلیت های تحلیل در فارکس به حساب می آیند. اندیکاتورهای مهم در بازار فارکس را همین الان اینجا یاد بگیرید.

۳٫ تحلیل سنتیمنتال در فارکس

یکی دیگر از انواع تحلیل در فارکس است که تحلیل سنتیمنتال نام دارد و تاثیر بسیاری بر روند قیمتی جفت ارزهای بازار فارکس دارد. تحلیل سنتیمنال در حقیقت همان رونشناسی بازار فارکس است. تریدرهای حرفه ای تنها از یک تحلیل برای معاملات خود استفاده نمی کنند. بلکه برای انجام بهترین معامله هر سه نوع تحلیل را مد نظر خود قرار می دهند.

تحلیل گران در تحلیل سنتیمنتال برای تحلیل احساسات معامله گران اقدام می کنند و این بدین معنی است که در معاملات یک جفت ارز این نکته را مد نظر دارند که آیا خریداران یک ارز قدرت بیشتری دارند و یا فروشندگان و با توجه به این موارد روند قیمتی جفت ارز در ساعات آتی و یا روزهای آتی پیش بینی می شود. برای تحلیل سنتیمنتال در فارکس سایت هایی هستند که اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

در این سایت ها به منظور تحلیل در فارکس حتی نمودارهایی هم برای نشان دادن احساسات تریدران یک جفت ارز و همچنین نوع سفارش کاربران نشان داده می شود. به عنوان مثال در سایت برای یک جفت ارز نشان داده می شود که چه تعداد در ساعات خاصی پوزیشن SELL و یا BUY زده اند و با استفاده از این داده ها و آمار روند بازار را پیش بینی می کنند. این که تحلیل سنتیمنتال چیست را اینجا به زبان ساده به شما آموزش داده ایم؛

بهترین نوع تحلیل برای ما کدام است؟

بهترین روش تحلیل فارکس

در مورد قوی تر بودن مباحث گوناگونی درباره انواع تحلیل بازار فارکس وجود دارد و امکان دارد از دیدگاه های گوناگون بتوانیم این سه روش تحلیلی را نسبت به یکدیگر برتر و یا پایین تر بدانیم. استراتژی معاملاتی و تایم مورد نظر شما برای معامله از مواردی است که در راستای مقایسه انواع روش های تحلیل در بازار فارکس می توانید بر اساس آن ها عمل کنید. برای افرادی که در تایم فریم های پایین مانند ۵ دقیقه و یک دقیقه معامله می کنند، استفاده از تحلیل فاندامنتال کارساز نیست و نمی تواند کاربرد خاصی برای آن ها داشته باشد!

ولی برای افرادی که به دنبال انجام معاملات بلندمدت و در تایم فریم های روزانه هستند، تحلیل فاندامنتال می تواند کارایی های بسیار زیادی داشته باشد و می تواند در یافتن روندهای درست آن ها را یاری کند. به صورت کلی تجربه نشان می دهد که انجام معامله در این بازار بدون استفاده از تحلیل تکنیکال واقعا سخت است و نمی توانید شما بدون آموزش تحلیل تکنیکال فارکس برای ورود به دنیای معاملات اقدام کنید، ولی با این وجود تحلیل فاندامنتال هم تاثیر خاص خود را دارد و با استفاده از نکات و تکنیک های آن می توانید معاملات بهینه تر و با ریسک پایین تری را انجام دهید.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان


ولی با تمام این اوصاف، چنانچه بخواهیم یک استراتژی کلی برای استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به عنوان انواع روش های تحلیل در بازار فارکس انتخاب کنیم، می توان ۶۵ درصد تاثیر پذیری را از تحلیل تکنیکال و ۳۵ درصد تاثیر پذیری ورود به معاملات را از تحلیل فاندامنتال بگیریم. البته با توجه به جفت ارز معاملاتی، این امکان وجود دارد که این درصد تغییراتی داشته باشد و بعضی مواقع هم با توجه به شرایط و اخبار، امکان دارد نیاز باشد تا این تأثیرپذیری را عوض کنید و تاثیر اخبار فاندامنتال را برای معاملات خود افزایش دهید.

اگرچه امکان دارد اخبار فاندامنتال بعضی اوقات موجب تاثیرگذاری ناگهانی و خیلی زیاد بر روی قیمت یک جفت ارز شوند ولی به صورت معمول شرایط تاثیر گذاری آن ها در بازه های زمانی بلندمدت تر است. برای مثال وقتی اخبار اقتصادی نشان از شرایط نامناسب دلار در طول چند ماه آینده دارند، این دیدگاه در ذهن تریدرها ایجاد می شود که باید در یک بازه زمانی بلندمدت بیشتر به دنبال ورود به معاملات فروش بر روی ارز دلار باشند ولی این موضوع در کوتاه مدت امکان دارد طبق استراتژی های تحلیل تکنیکال شرایط گوناگونی داشته باشد.

کدام نوع تحلیل را برای کسب سود در فارکس انتخاب کنیم؟

۷٫۴ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا زندگی می کنند که هیچ کدام به یکدیگر شباهت ندارند؛ حتی دوقلوهای همسان اثر انگشت متفاوتی دارند! بنابراین هر شخصی ظاهر، شخصیت، مشخصات و سلایق گوناگونی دارد و به چیزهای گوناگونی علاقه نشان می دهند و جالب این است که هر کس به شدت معتقد است سبک زندگی وی، از دیگران بهتر است.

درباره معامله گران فارکس هم همین موضوع صدق می کند، شخصیت متفاوت تریدرها موجب نوع معاملات متفاوتی می شود و دقیقا باز هم هر شخصی بر این باور است که سبک خودش بهترین نوع است! بنابراین ما نمی توانیم به شما بگوییم که بهترین نوع تحلیل در فارکس کدام است ولی میتوانیم مزایا و معایب هریک را طبق تجربه خود و سایر تحلیل گران بررسی کنیم تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. بهترین سبک معاملاتی فارکس همان سبکی است که با روحیات و امکانات شما مطابقت کامل را داشته باشد.

بازار فارکس برای هر روحیه و هر امکاناتی می تواند سودده باشد، البته به شرطی که خودتان را به بهترین شکل بشناسید. باید در نظر داشته باشید که چنانچه ریسک پذیری بالایی ندارید، معاملات روزانه بار روانی سنگینی برای شما به همراه خواهد داشت و معاملات اسکالپ اصلا به هیچ وجه گزینه مناسبی برای شما نیست یا چنانچه سرمایه شما کم است، در پوزیشن تریدینگ یا سوئینگ تریدینگ، نمی توانید موفقیت چندانی کسب کنید و پیش از دستیابی به هدف خود به دلیل کمبود سرمایه از معامله خارج می شوید.

انتخاب بهترین نوع تحلیل در فارکس که مناسب شخصیت شما باشد، گام نخست است و کسب مهارت و انتخاب صحیح استراتژی معاملاتی که مناسب با سبک معاملات باشد قدم بعدی شماست؛ در نظر داشته باشید که هر سبکی که انتخاب می کنید، مناسب با همان سبک آموزش فارکس را دنبال کنید تا مهارت های خود را بهبود بخشید. (در مورد نوسان گیری در بازار فارکس همین الان در این مطلب اطلاعات لازم را کسب کنید)


نتیجه گیری و کلام پایانی

داشتن تعصب يكی از دلايلی است كه موجب ضرر بسياری از كاربران در بازار فاركس می شود. برای مثال این طور فرض کنید که تریدری، معامله ای را باز کرده است که در زيان كم است و با تعصب بر سر این که حتما بایستی معامله او با سود بسته شود، معامله خود را در ضرر كم نمی بندد و موجب می شود كه معامله با ضرر بسیاری بیشتری بسته شود. تعداد زیادی از تریدرها نیز تعصب زيادی بر روی نوع تحليل خود دارند که باید روی این موضوع کار کنند.

تكنيكالیست ها بر این باورند که همه اتفاقات بنیادی را می توان در نمودار با ابزارهای تكنيكال پيش بينی نمود و تحلیل تكنيكال از فاندامنتال گزینه مناسب تری است و به بررسی گزارشات و داده های اقتصادی هیچ احتیاجی نیست. از طرفی بسياری از فاندامنتالیست ها بر این باورند که تكنيكال نقاشی و بازی با نمودارهاست و نمی توان از گذشته قيمت برای آينده آن بهره برد و بايد با توجه به وضعيت اقتصادی و گزارشات بنيادی تصميم به معامله گرفت؛ ولی در حقیقت اينطور نيست و موفق ترين تریدرها تركيبی از انواع تحليل ها را مورد استفاده قرار می دهند. ۳ نکته زیر را حتما در نظر داشته باشید:

  • اگر مبنای تحلیلتان مبانی فاندامنتال است، بدین منظور که معامله مناسب تری را تجربه کنید و نقطه ورود و خروج معاملاتتان را به خوبی شناسایی کنید، بایستی با مفاهيم ابتدایی تحليل تكنيكال مثل حمايت و مقاومت و … آشنایی کامل داشته باشید.
  • اگر مبنای تحلیلتان مبانی تحلیل تكنيكال اس، بدین منظور که معامله بهتری را تجربه کنید و احتمال موفقيت تحلیلتان افزایش پیدا کند، بایستی با مفاهيم اوليه تحليل بنیادی مثل بررسی تقويم اقتصادی و زمان انتشار اخبار مهم آشنایی کامل داشته باشید.
  • اما به صورت کلی هر دو گروه باید با بررسی سنتيمنت و احساسات فعالان بازار، ضريب موفقيت معاملات خود را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهید تا شانس موفقیت و کسب سودتان از بازار به مراتب افزایش یابد.

در انتخاب تحليل خود هر معامله گری باید در نظر داشته باشید که بر اساس نوع استراتژی، تايم فريم معاملاتی و شخصيت خود باید بهترین گزینه را انتخاب نماید. لذا افرادی كه در تايم فريم پايين مثل ۵ دقيقه معامله می کنند، استفاده از تحليل بنیادی نمی تواند برای آن ها کارساز باشد ولی بايد به زمان اخبارها در تقويم اقتصادی توجه کنند، چرا که امکان دارد در زمان انتشار خبر نوسانات بالایی صورت پذیرد كه در صورتی كه آگاهی لازم از آن وجود نداشته باشد، تعجب و ضرر معامله گر را به همراه خواهد داشت!

افرادی كه از تايم فریم های بالا مثل هفتگی بهره می گیرند، ضريب تحليل فاندامنتال برای تشخيص روند و مسير درست حركت برایشان مناسب تر است. به شکل كلی بازار فاركس طبق سه نوع تحليل فاندامنتال، تكنيكال و سنتيمنتال قابل بررسی است كه به يادگيری كامل هر یک از آن ها نیازی نیست، چرا که این کار زمان بسیار زیادی خواهد برد و مباحث هر کدام نیز در کنار هم پیچیده است، ولی می توان بر اساس آشنایی لازم با هر یک از تحلیل ها، متناسب با شخصيت و استراتژی معاملاتی خود یک نوع تحليل را به شکل حرفه ای یاد گرفت و از مفاهيم ابتدایی و اساسی سایر تحليل ها در راستای تحلیل دقیق تر و به صورت کلی موفقيت بیشتر استفاده کرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب مسیر انتخاب بهترین نوع تحلیل در فارکس را برای شما هموار کردیم.

همچنین اگر دوست دارید نکات مهم در مورد آموزش روانشناسی بازار فارکس را بیاموزید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

شما فکر می کنید بهترین نوع تحلیل در فارکس برایتان کدام است؛ تجربه تحلیل تکنیکال، فاندامنتال یا سایر تحلیل ها در بازار فارکس را دارید؟ (تجربه های خود را لطفا با ما و سایر مخاطبان کد بورسی به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: