برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش روانشناسی بازار فارکس به زبان ساده

همان طور که می دانید، معامله گران بسیاری در ایران فعال بازار فارکس به حساب می آیند و برای این افراد و حتی افرادی که علاقه مند به این بازار بین المللی هستند، آموزش روانشناسی بازار فارکس الزامی است، چرا که تحلیل بنیادی و تکنیکال تا حدودی می توانند روند قیمت را تعیین کنند و این روانشناسی بازار است که می تواند تیکه های گمشده پازل انواع تحلیل ها را تکمیل کند، پس شما به عنوان کسی که این بازار را تحت نظر گرفته و بعضا در آن سرمایه فعال دارید، با آموزش روانشناسی بازار فارکس می توانید سوددهی خود را در این بازار افزایش دهید و ریسک سرمایه گذاری های خود را نیز کمینه کنید، پس اگر دوست دارید آموزش روانشناسی بازار فارکس را به صورت کاملا رایگان و به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب کد بورسی بهترین راهنمای شماست؛

آموزش روانشناسی بازار فارکس

تریدرهای بازار فارکس نه تنها می بایست با دیگر بازیگران موجود در مارکت به مقابله بپردازند، بلکه همواره با خودشان نیز در جنگ هستند. معمولا به عنوان یک معامله گر فارکس، بزرگترین دشمن شما، خود شما به حساب می آیید. در حقیقت ما به عنوان انسان، ذاتا موجودات احساساتی به شمار می رویم. گویی، نفس ویرانگر ما قصد جان ما را کرده است. او قصد دارد خودش را تثبیت کند و ما همیشه در حال اثبات خود به دیگران هستیم. ما همین طور به صورت غریزی، خواهان بقای بیشتر و زنده ماندن هستیم. در زمان معامله تمام این احساسات و غرایز با هم ترکیب شده و اگر ما راهی جهت کنترل آن ها پیدا نکنیم، ضررهایی را برای ما به همراه می آورد که شاید جبران آن به همین سادگی ها نباشد.

حتما بخوانید : اصطلاحات اولیه فارکس به زبان ساده


چنانچه مشتاق هستید که بدانید چطور روانشناسی، بر بازار فارکس اثرگذار است، این مطلب کد بورسی برایتان مفید خواهد بود، چرا که اطمینان دارم در انتها به خاطر نکات ارزشمند آن و تاثیرات عمیق این نوشتار، آن را یا سایر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. جالب است بدانید که بانک های بزرگ بین المللی، موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، بروکرها و صدها معامله گر خرده پا و موفق بازار مخاطبان اصلی این مقاله هستند؛ در این مطلب در خواهید یافت که چطور تک تک تصمیمات روزانه شما که حاصل موضوعات مربوط به روانشناسی بازار است، نرخ های معاملاتی بازار را تعیین خواهد کرد.

در مصاحبه با یکی از معامله گران بزرگ بازار، این موضوع مشخص شد که چطور این شخص از نظر احساسی، شدیدا به پوزیشنش وابسته بود؛ در واقع این وابستگی احساسی که حاصل تاثیرات روانشناسی بازار است، در انتها ضرر زیادی را به وی تحمیل کرد. یک معامله گر موفق بزرگ دیگر بر این باور است که چیزی که ما به آن روانشناسی بازار می گوییم، این است که متوجه شویم سایر معامله گران چطور فکر و عمل می کنند. بسیار رخ داده است که پس از یک ترید، شخصی از ما سوال می کند که چطور این معامله را انجام دادی؟ خیلی ساده پاسخ ما این است؛ نمی دانم. اگر شما هم چنین چیزهایی را تجربه کرده اید، این مطلب را تا انتها بخوانید، چرا که موضوع آموزش روانشناسی بازار فارکس را برایتان باز کرده ایم؛

تعریف ساده روانشناسی بازار

روانشناسی بازار یک اصطلاح وسیع می باشد که شامل تمام عواطف و احساساتی می شود که یک معامله گر معمولی در زمان معامله با آن مواجه می شود. بعضی از این احساسات مفید می باشند و بایستی پذیرفته شوند و این در حالی است که بعضی دیگر مثل ترس، حرص و طمع، عصبی بودن و اضطراب الزاما می بایست مهار شوند. روانشناسی بازار یا معاملات، یک مقوله پیچیده به حساب می آید و به این منظور که بر آن تسلط پیدا کنید، باید به خودتان فرصت کافی بدهید. در واقع بسیاری از معامله گران بیشتر از این که جنبه های مثبت آن را تجربه کنند، آثار منفی روانشناسی بازار را به چشم دیده اند!

برای مثال وقتی که احساس ترس از ضرر بر شما غلبه می کند، یا قصد دارید زودتر از موقع پوزیشنتان را ببندید و یا این احساس ترس تبدیل به احساس طمع تبدیل شود، اجازه می دهید ضررهایتان چندین برابر شوند. یکی از رایج ترین احساسات در بازارهای مالی بدون شک ترس از دست دادن فرصت و سود است که اصطلاحا به آن فومو نیز می گویند. تریدرهایی که در عین این که می توانند جنبه های بد روانشناسی بازار را هدایت کنند، می توانند جنبه های خوب آن را هم مدیریت نمایند، بهتر قادر هستند نواسانات بازار را مدیریت کنند. لذا این گروه، معامله گران بهتری به شمار می آیند. در بخش بعدی اهمیت روانشناسی در معاملات فارکس را توضیح داده ایم تا دید شما را بیش از پیش باز کنیم؛

اهمیت روانشناسی در بازار فارکس

معمولا شروع هر فعالیت تا دستیابی به نتیجه مطلوب، با رنج و سختی همراه است. چنانچه ابعاد گوناگون کاری که قصد انجام آن را دارید به خوبی بسنجید و آموزش‌ های لازم را دریافت کرده باشید، با سرعت بیشتر و خطای به مراتب پایین ترین به موفقیت خواهید رسید. بنابر نظر عموم معامله گران خبره این بازار، تصور این که با معامله در فارکس بدون داشتن دانش کافی، می‌ توان در مدت زمانی کوتاه به ثروتی بسیار بزرگ دست پیدا کرد، موضوع درستی نیست.

حتما بخوانید : نکات مهم در معاملات فارکس


اگرچه که این بازار می تواند سود زیادی را در مدت کوتاهی برای شما به همراه داشته باشد، ولی بدیهی است که تداوم این سودها به آشنایی کامل با آن و تسلط بر اصول روانشناسی بازار خواهد داشت. شاید افراد تازه کار در زمان شروع به موفقیت‌ هایی دست پیدا کنند، ولی بی تردید این موفقیت‌ ها، تا وقتی که به صورت کامل آموزش‌ های مورد نیاز را دریافت نکنند، دوام نخواهند آورد. به اصطلاح یک شبه نمی‌ توان ره صد ساله را رفت؛ لذا لازمه رسیدن به اهداف، صبر و یادگیری مداوم و داشتن تسلط بر هیجانات و کنترل احساسات است.

نحوه اثرگذاری سوگیری‌ های روانشناسی در معاملات فارکس

در بررسی عوامل روانی تاثیرگذار بر معاملات فارکس، سناریوهای گوناگونی وجود دارد که در این بخش قصد داریم به ۳ مورد از مهم ترین آن ها اشاره کنیم؛

  • خطر گریزی : به منظور دستیابی به موفقیت در فارکس با توجه به ریسک گریزی، معامله گران بایستی سود خود را با کاهش ریسک تضمین نمایند. این اصل این است که “یکی مال شما باشد بهتر از هیچ است”. ما ترجیح می دهیم از سودهای کوچک اطمینان یابیم تا این که ریسک بردن مبالغ هنگفت را متقبل شویم.
  • بیزاری از دست دادن : در موقعیت باخت، تریدرها در معرض ناراحتی عمیقی قرار می گیرند و این تنها به این خاطر است که قصد ضرر کردن ندارند. بنابراین به این منظور که بازنده نباشند، خالی از هر منطق و تنها با توجه به امید، موقعیت را باز نگه می‌ دارند تا وقتی که متوجه شوند چیزی برای پس انداز نیست و می بایست برای خروج از آن اقدام نمایند. آن زمان است که ضرر سنگینی را متحمل می شوند که پیش از این می توانند بسیار منطقی از وقوع آن جلوگیری نمایند.
  • اعتماد به نفس بیش از حد : در تجارت یک قانون بسیار غالب است و آن این است که باید بدانیم “هیچ چیز بدیهی نیست” و با این حال معمولا از یاد می بریم و پس از چندین موفقیت بزرگ در معاملات، معامله گر احساس اعتماد به نفس کاذب پیدا خواهد کرد. معامله گران با اعتماد بیش از حد فکر می‌ کنند که همواره حق با آن هاست و این طور گمان نمی کنند که می توانند در تحلیل خود دچار اشتباه شوند. در واقع آن ها توانایی خود در تحلیل را عامل تسلط بر بازار می‌ دانند. این نوع معامله‌ گران اشتباه می‌ کنند، ولی پیامد این گستاخی این است که آن ها مجبورند ریسک را بیشتر کنند تا همواره برنده شوند، ولی به محض این که شانس دیگر به آن ها کمک نمی‌ کند، معامله گران با ضررهایی مواجه خواهند شد که بعضا جبران کردن آن ها بسیار سخت خواهد بود.

۸ نکته طلایی در اموزش روانشناسی فارکس

روانشناسی بازار فارکس

۱) برای خود استراتژی معاملاتی که حد ضرر و حد سود دارد تعیین کنید : از دیدگاه روانشناسی شما در هر کار و به خصوص بازار مالی باید از یک استراتژی مدون و منحصر به فرد استفاده کنید. همچنین باید یک حد سود و یک حد ضرر منطقی برای سرمایه گذاری های خود در نظر بگیرید و در تمامی معاملات خودتان از این حد سود و حد ضرر پیروی کنید و آن ها را زیر پا نگذارید. بنابراین لازم است تا استراتژی را به وجود آورید که حد سود و حد ضرر در آن جایگاه خاصی داشته باشند و شما به آن ها اطمینان کنید تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش پیدا کند.

۲) تمامی اشتباهات خود را قبول کنید : هیچ معامله گر موفقی را نمی توان یافت که دیگران را مسئول ضررهای خود بداند. در واقع شما اگر در بازار فارکس دچار ضرر شوید و یا سود خوبی به دست آورید، در درجه اول این شما هستید که مسئول این ضرر یا سود هستید. بنابراین باید اشتباهات خودتان را پیدا کنید و آن ها را بپذیرید و در گام بعدی می بایست به دنبال راه حلی به منظور برطرف کردن آن باشید، نه این که اشتباه خودتان به گردن دیگران بیاندازید.

۳) استراتژی معاملاتی خود را تا جایی که امکان دارد ساده نگه دارید : طبق اصول اولیه روانشناسی بازار فارکس برای کسانی که مبتدی هستند، بهتر است تا از استراتژی ساده فارکس برای دستیابی به سود استفاده نمایند تا به مرور زمان و آشنایی کامل با این بازار پر ریسک و پر نوسان رفته رفته به دنبال استراتژی های سخت تر و به مراتب ریسکی تر و سودآورتر باشند. همچنین اگر دوست دارید با بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان آشنا شوید، توصیه می کنم این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

۴) استراتژی فارکس خودتان را در یک حساب دمو یا آزمایشی امتحان کنید تا از عملکرد مثبت آن اطمینان یابید : یکی دیگر از مواردی که در اصول روانشناسی فردی هر معامله گر می بایست به خوبی درک کند، این است که نباید صرفا با یک آشنایی اولیه با یک روش معاملاتی سریعا از آن در حساب حقیقی استفاده نمود، بلکه باید حتما آن را برای مدتی در یک حساب دمو امتحان کنید. پس از این که به نقاط ضعف و نقاط قوت استراتژی خود دست پیدا کردید، در همان حساب دمو استراتژی خودتان را اصلاح نمایید و نهایتا بعد از اطمینان از کارکرد صحیح استراتژی و سودده بودن آن را در حساب حقیقی و حساب تجاری خود در دستور کار قرار دهید.

۵) جهت آرامش فردی به دنبال پیپ ها باشید نه دلار : یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد را با ضررهای سنگین مواجه می کند، این است که بجای این که به دنبال کسب پیپ های بیشتری باشند، برای سود کردن به دنبال کسب دلار بیشتر هستند! لذا همین کافی است تا از نظر روانشناسی طمع کنند و حجم معاملات را بیشتر کنند و این چیزی جز ضرر نخواهد بود.

۶) نیازی به تحلیل همیشگی در بازار فارکس نیست : باید در نظر داشته باشید که همواره لازم نیست حتما به دنبال تحلیل کردن باشید. برای مثال پس از این که مطابق با یک تحلیل وارد یک معامله شدید، دیگر احتیاجی نیست که مجدد و مداوم به دنبال تحلیل کردن روی آن نمودار باشید، به این خاطر که شک و اضطراب شما بدین وسیله بیشتر خواهد شد و این اصلا چیز خوبی نخواهد بود. لذا بهتر است پس از این که معامله شما چه در سود و چه در ضرر بسته شد، آن موقع در راستای رفع ایرادات گذشته را تحلیل کنید و نقاط ضعف سیستم معاملاتی خودتان را پیدا کرده و در جهت رفع آن ها قدم بردارید.

۷) دقیقا طبق استراتژی معاملاتی که تعیین کرده اید پیش بروید : وقتی که شما یک استراتژی را به عنوان روش معاملاتی خود بر می گزینید و در حساب حقیقی با آن به فعالیت می پردازید، یعنی شما آن را در حساب دمو امتحان کرده اید و ایرادات آن را رفع کرده اید، از طرف دیگر این بدین معنی است که شما به آن استراتژی مسلط هستید و با تمامی نقاط ضعف و نقاط قوت و ریزه کاری های آن آشنایی دارید، بنابراین به اصول آن استراتژی فارکس و اصل روش معاملاتی خود پایبند باشید و مثلا وقتی دو معامله آخر خود را با ضرر بستید، به فکر تعویض استراتژی نباشید، بلکه باید همان استراتژی را که پیش از این به آن ایمان داشته اید و دقیق آن را تنظیم کرده اید، اصلاح و بروزرسانی نمایید.

۸) تعصب را کنار بگذارید و جلوی ضررهایتان را همین الان بگیرید : یکی از دلایل اصلی که اکثر معامل گران در بازار فارکس با این که در بیشتر معاملات خود سود می کنند. ولی در برآیند با ضرر مواجه می شوند، این است که روی معاملات خود تعصب دارند، به این خاطر که حس عدم اطمینان به ادامه روند موجب می شود تا روی معاملات خودشان تعصب پیدا کنند و همین کفایت می کند تا معاملات در ضرر خود را باز نگهدارند به امید برگشت بازار، ضرر و زیان بسیاری را متوجه سرمایه خود ببینند و در برآیند معاملات خود با ضرر روبرو شوند. این را همواره در خاطر داشته باشید که چنانچه قصد فعالیت در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس را دارید، در نخستین گام قدم باید با ریسک سرمایه گذاری در بازار فارکس و میزان ریسک پذیری شخصیتی که دارید آشنا شوید.

حتما بخوانید : نوسان گیری در بازار فارکس به زبان ساده


شما در این مسیر به یک استراتژی مناسب و بروز احتیاج خواهید داشت و نکته مهم این که قرار نیست همه معاملات شما با سود به اتمام برسند، لذا باید برآیند معاملات شما با سود همراه باشد، بنابراین در معاملات خودتان اصول را رعایت کنید، از حد سود و حد ضرر بهره بگیرید و اشتباهات استراتژی خودتان را بررسی و اصلاح نمایید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هیچ استراتژی معاملاتی در بازار فارکس کامل و بدون ایراد نیست و در واقع هیچ استراتژی ۱۰۰ درصدی وجود ندارد که همه سیگنال های آن دقیق و سودآور باشد، بنابراین با کوچک ترین ضرر، احساس ناامیدی نکنید و با چند سود هم حس موفقیت و اعتماد به نفس کاذب نداشته باشید.

آموزش مدیریت احساسات در معاملات

  1. قوانین مخصوص به روحیه و شخصیت خودتان را ابتدا بشناسید و سپس روی کاغذ بنویسید. چنانچه برای معاملاتتان برنامه ریزی مشخصی داشته باشید، بهتر قادرید بر احساساتی مثل ترس و پشیمانی پیروز شوید. منظور از قوانین این است که استراتژی معاملاتی داشته باشید، ریسک به ریوارد را رعایت کنید، نقطه ورود و خروج را تعیین کنید و مواردی از این دست که پیش تر مفصل به آن ها پرداختیم.
  2. در وضعیت روحی مناسب برای انجام معاملات اقدام نمایید؛ نه دور ماندن از معامله به شما کمک می کند و نه هر وقت احساس کردید که الان زمان معامله است، روش درستی است. چنانچه واقعا از نظر روحی حالتان مساعد نیست، هیچ گونه معامله ای انجام ندهید.
  3. سایز معامله تان را کم تر کنید؛ یکی از راهکارهای مقابله با احساسات منفی و کاهش احساسات بد، کوچک تر کردن سایز یا لات معامله به حساب می آید. در واقع هر چقدر سایز معامله شما بزرگ تر باشد، احساس بیشتری را وارد آن معامله خواهید کرد و با کوچکترین نوسانات بازار، شما آماده گرفتن تصمیمات هیجانی و احساسی خواهید شد.
  4. یک نقشه و ژورنال معاملاتی تنظیم کنید؛ بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، آن دسته از افرادی که برنامه و طرح معاملاتی مناسب با روحیه شان دارند، احساسات بهتری را در معاملات مختلفشان تجربه می کنند ولی معامله گرانی که هیچ برنامه ای ندارند، مدام در حال تجربه کردن احساسات بد و غم انگیز هستند و همواره متضرر شده و احساس خوبی به بازار و عملکرد خود ندارند.
  5. استراحت کنید؛ قرار نیست شما همه سودهای بازار را بگیرید و همیشه در حال انجام معاملات مختلف باشید. چنانچه فرصت معاملاتی مناسب با استراتژی تان وجود ندارد، مجبور به انجام ترید نیستید! بنابراین در این زمان ها توصیه ما در کد بورسی این است که لپ تاپ را ببندید و یک تفریح لذت بخش و مفرح را امتحان کنید.
  6. همواره در حال یادگیری باشید؛ شما به جز خواندن مقالات آنلاین و خواندنی های از این دست، بایستی کتاب های به روز و تاثیرگذار در بازار فارکس را نیز به دقت بخوانید. زمانی که شما همواره در حال یادگیری و بروز کردن علم خود در بازارهای مالی باشید، دلیلی برای تجربه کردن احساسات بد ندارید و تصمیمات به مراتب بهتری در شرایط گوناگون اتخاذ خواهید کرد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در حال حاضر تاثیرات روانشناسی در بازارهای مالی به ویژه فارکس، بدیهی و کاملا اثبات شده است. در ظاهر بازیگران بزرگ فارکس، بانک های بزرگ بین المللی و مرکزی، موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، بروکرها، معامله گران خرد و … هستند، ولی با کمی واقع بینی و هوشیاری، در خواهید یافت که پشت ابزارهای معاملاتی تمام آن ها، انسان ها حضور دارند. بر اساس تحقیقی که یک صندوق بین المللی بزرگ انجام داده است، ارتباط بسیار قدرتمندی بین مارکت و روانشناسی و در انتها شخصیت معامله گران دیده شده است.

در بازار بین المللی فارکس، نرخ مبادلاتی ارزها به وسیله تصمیمات معامله گران و سرمایه گذاران تعیین خواهد شد و در واقع این پویایی تصمیم انسان هاست که قلب بازار را می سازد. چنانچه قرار باشد تنها یک عنوان پیدا شود که بیشترین ارتباط را با همه جنبه های بازار داشته باشد، تصمیمات معامله گران بر روی بازار است. کل رفتار بازار، هرگونه معامله مالی، هر حرکتی از نرخ های مبادله ارزها، نهایتا طبق تصمیماتی است که انسان ها اتخاذ می کنند. حال، چه این تصمیمات آگاهانه و از روی عقل و خرد باشد و چه احساسی و هیجانی، مارکت آن را احساس خواهد کرد و نتایج آن نیز با چشم شما قابل مشاهده خواهد بود. امیدوارم آموزش روانشناسی بازار فارکس را به دقت مطالعه کرده باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به آموزش روانشناسی بازار فارکس به زبان ساده پرداختیم.  

همچنین اگر میخواهید درباره اندیکاتورهای مهم در بازار فارکس را نیز بشناسید، این مطلب شما را به بهترین شکل راهنمایی می کند.

حال که آموزش روانشناسی بازار فارکس را مطالعه کرده اید، به نظر شما کدامیک از حالات روانشناسی در معاملات شما بیشترین تاثیر را گذاشته است (این تاثیر می تواند مثبت و یا منفی باشد)؟

برای دوستانتان بفرستید: