Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بازار آتی سکه چیست + صفر تا صد بازار آتی سکه

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازار آتی سکه چیست و چطور از آن سود بگیریم؟

بسیاری این سوال را داشتند که بازار آتی سکه چیست و چگونه وارد بازار آتی سکه شویم و معاملات سکه در بازار آتی دقیقا با چه شرایطی انجام می شود؟ این که بازار آتی سکه چیست را در ادامه بررسی می کنیم ولی به صورت کلی معامله در بازار آتی سکه برای بسیاری از سرمایه گذاران جذابیت دارد و دوست دارند شرایط ورود به بازار آتی سکه در بورس کالا را یاد بگیرید و سود خوبی از این طریق به دست آورند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب از سایت کد بورسی، به این بپردازیم که بازار آتی سکه چیست و چطور از آن سود بگیریم، پس تا انتها همراه ما بمانید؛

بازار آتی سکه چیست

به صورت کلی قرارداد آتی بدین معنی است که ما در حال حاضر برای خرید کالایی اقدام می نماییم، ولی قصد نداریم که همین الان کالا را تحویل بگیریم و در حقیقت قصد داریم چند ماه بعد کالا را تحویل بگیریم و پول آن را هم همان موقع پرداخت کنیم، لذا به قراردادی که طی آن کالایی را امروز و با قیمت مشخصی می خریم ولی تحویل و پرداخت وجه آن در آینده قرار است انجام شود، قرارداد آتی گفته می شود. این را هم در نظر داشته باشید که در این قرارداد طرفین متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ معلوم شده ای در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد بایستی خریدار و فروشنده هر کدام مبلغی را نزد شخص امینی که همان بورس کالا به حساب می آید قرار دهند تا تضمینی برای انجام شدن حتمی معامله وجود داشته باشد و طرفین قراداد از این بابت خیالشان راحت باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نکته جالب اینجاست که قرارداد آتی قراردادی دو طرفه به حساب می آید و می‌ توانیم بدون این که کالایی داشته باشیم، همین الان کالا با مشخصات معین را به فروش برسانیم و در آینده آن را با قیمتی که امروز توافق کردیم تحویل بدیم و پول آن را دریافت نماییم. این نوع معامله برای آن دسته از افرادی که می خواهند ریسک خود را کاهش دهند، بهترین گزینه ممکن به شمار می رود؛ افرادی مانند کشاورزان و تولیدکنندگان موادغذایی. در واقع کشاورز دوست دارد اطمینان حاصل کند که در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت در امان باشد و کارخانه هم برای برنامه‌ ریزی و بودجه‌ بندی احتیاج دارد مقدار و قیمت خریدهای آینده خود را مشخص نماید. یکی از بهتر‌ین بازارهای سرمایه گذاری در ایران، بازار آتی می باشد و نکته جالب این که بازار آتی سکه طرفداران بسیاری میان معامله گران دارد و به همین دلیل این مطلب آموزشی کد بورسی را به این موضوع اختصاص داده ایم.

قرارداد آتی سکه در حقیقت توافق‌ نامه‌ ای است که در آن فروشنده تعهد می کند در زمان معین تعداد مشخصی سکه را در اختیار خریدار قرار دهد و خریدار هم تعهد می کند که در زمان دریافت سکه مبلغی را که در روز قرارداد توافق شده بپردازد. بازار آتی سکه به علت قابلیت های خاصی که نسبت به بازار بورس دارد، سرمایه گذاران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند، ولی با وجود تمامی این امکانات، باز هم دلیل بر این نمی شود که بدون داشتن اطلاعات کافی برای ورود به این بازار پرنوسان اقدام کرد. در واقع به منظور  ورود به این بازار می بایست با مفاهیم و موارد موجود در آن آشنا بود و از نحوه معاملات و قوانین حاکم بر بازار آگاهی داشت. در این مطلب با شیوه ورود به بازار آتی سکه و مفاهیم اصلی این بازار بیشتر آشنا خواهیم شد، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید، چرا که در ادامه بیشتر در مورد این که بازار آتی سکه چیست توضیح داده ایم؛

مراحل انجام معاملات در قراردادهای آتی سکه

  1. پیش گشایش : بازار از دوره پیش گشایش شروع می شود. جالب است بدانید که در این دوره فرایند مچینگ را شاهد هستیم؛ همین‌ طور خریداران و فروشندگان قدرت یکدیگر را امتحان می کنند. در دوره پیش گشایش نمی توان معامله ای انجام داد، بلکه تنها می توان سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کرد. در نظر داشته باشید که این دوره همان ۳۰ دقیقه ای ابتدایی بازار می باشد؛ به عنوان مثال چنانچه بازار ساعت ۱۰ صبح قابلیت معامله پیدا می کند، از همین ساعت تا حدود ساعت ۱۰:۳۰ دوره پیش گشایش در نظر گرفته خواهد شد.
  2. دوره حراج تک‌ نرخی : این دوره بلافاصله بعد از فرایند مچینگ برای چند ثانیه رخ می دهد و در طول این فرایند، سفارشات سمت عرضه با سفارشات سمت تقاضا یکپارچه خواهد شد.
  3. دوره حراج پیوسته : پس از پروسه مچینگ و حراج تک قیمتی، دوره حراج پیوسته بیشترین مقدار گردش بازار را شاهد هستیم. این دوره تا ۵ دقیقه پیش از بسته شدن بازار ادامه پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که در طول این دوره خریداران و فروشندگان با یکدیگر تعامل می کنند و همین امر موجب قیمت‌ گذاری لحظه‌ ای و تغییر سطوح عرضه و تقاضا و در نهایت کشف قیمت می شود.
  4. دوره پایانی : ۵ دقیقه پایانی بازار، همان دوره پایانی به حساب می آید که در آن قادر نیستیم سفارش جدیدی وارد بازار کنیم. در حقیقت شرایطی محیا می‌ شود که رفته رفته بازار بسته شود.

اصطلاحات کاربردی برای انجام معاملات در بازار آتی سکه

دارایی پایه و اندازه قرارداد : اصلی ترین موضوعی که بایستی در مورد آن آگاهی پیدا کنیم، دارایی پایه و اندازه‌ قرارداد آتی می باشد. دارایی پایه در واقع کالایی است که در قالب قرارداد آتی مورد معامله قرار می گیرد، که در قرارداد آتی سکه دارایی پایه سکه‌ طلاست. سکه‌ های متفاوتی از نظر کمی و کیفی در بازار موجود است، از همین روی شرایط قابل‌ قبول سکه به وسیله بورس تعیین خواهد شد.

حتما بخوانید : روش معامله در بازار آتی | مراحل انجام معامله در بازار آتی


اندازه‌ قرارداد آتی یکی از مواردی است که در قرارداد بیان می شود. سازمان بورس اندازه‌ قراردادهای آتی سکه را مشخص می نماید و هر سرمایه‌ گذار قادر است مضرب صحیحی از آن را مورد معامله قرار دهد. در نظر داشته باشید که اندازه‌ قرارداد آتی سکه ۱۰ عدد سکه بهار آزادی است. در حقیقت هر سرمایه‌ گذار به ازای هر قرارداد، ۱۰ سکه‌ طلا را می خرد و یا می فروشد. به عنوان مثال چنانچه فردی ‌قصد داشته باشد ۳۰ سکه را بخرید، باید ۳ قرارداد آتی سکه را خریداری نماید.

وجه تضمین اولیه : مفهوم وجه تضمین را نیز در بازار آتی سکه باید بلد بود. وجه تضمین در حقیقت مبلغی است که خریدار و فروشنده حهت اطمینان از بدهی احتمالی واریز می کنند و به‌ نوعی ضمانت معامله به شمار می رود. این مبلغ در حسابی که در اختیار بورس است نگهداری شده و مقدار حداقل آن را هم بورس مشخص مس کند. در واقع وجه تضمین در سود و ضرر شما در آتی سکه اثری نخواهد گذاشت، ولی برای این که سود به مراتب بالاتری به دست آورید، طبیعتاً می بایست قراردادهای بیشتری داشته باشید و این موضوع مستلزم آن است که وجه تضمین بیشتری بپردازید.

حد نوسان قیمت روزانه : بازه قیمتی معاملات روزانه در قراردادهای آتی محدود به ۵± درصد قیمت تسویه روز معاملاتی پیش است و امکان ثبت سفارش با قیمتی بیشتر و کم تر از این بازه وجود نخواهد داشت.

حداکثر حجم سفارش و سررسید : حداکثر حجم سفارش و سررسید در بازار قراردادهای آتی نیز مفهومی است که پیش از اقدام به ورود به این بازار، باید با آن آشنایی داشته باشید. حداکثر حجم سفارش به معنی تعداد مشخصی قرارداد در بازار آتی است و به نوعی محدودیت برای سفارش گذاری به حساب می آید. این مورد پارامتر به عواملی مثل نوسانات بازار و عمق بازار وابسته است و در تمام بازارهای مالی وجود دارد. علت وجود حداکثر حجم سفارش این است که امکان معامله را برای تمامی افراد فراهم نماید و کسی که سرمایه‌ زیادی در اختیار دارد، نتواند کل بازار را در دست بگیرد.

آخرین روز معاملات که در قرارداد آتی تعیین شده است را سررسید می گویند و نکته مهم این که این تاریخ به وسیله بورس تعیین خواهد شد. سرمایه گذار باید ۳ روز پیش از آخرین روز معاملاتی آمادگی خود را برای تسویه نهایی به کارگزار اعلام کرده و می‌ تواند تسویه کند یا موقعیت‌ های خود را ببندد. در تسویه‌ نهایی فروشنده‌ سکه بایستی سکه‌ ها را تحویل داده و خریدار هم می بایست مبلغ سکه‌ ها را طبق قیمت عنوان شده در قرارداد واریز کند.

قیمت تسویه روزانه : سود یا زیان در بازار آتی سکه طبق قیمت تسویه روزانه قابل ارزیابی است. در حقیقت نوسان قیمت مطابق با قیمت تسویه ارزیابی می شود. قیمت تسویه روزانه قیمتی است که در پایان هرروز به وسیله بورس کالا کشف می‌ شود. این را هم باید گفت که سود و زیان افراد به‌ حساب افراد دارای تعهد باز لحاظ خواهد شد. این موضوع را در نظر داشته باشید که چنانچه چهار سررسید باز داشته باشیم در پایان روز ۴ قیمت تسویه کشف می شود. در حقیقت هر قرارداد به صورت جداگانه یک قیمت تسویه خاص دارد. به عنوان مثال قیمت تسویه سررسید شهریور ۱۴۰۰ با نماد GCSH00 باقیمت تسویه سررسید آبان ۱۴۰۰ با نماد GCAB00 متفاوت می باشد.

گواهی آمادگی تحویل : سندی است که به وسیله خریدار و فروشنده قرارداد آتی و برای آگاهی اتاق پایاپای از آمادگی آن ها به منظور تحویل کالا در قالب فرم‌ های بورس ارائه می شود. در این راستا همه دارندگان موقعیت تعهدی باز، باید طی مهلت ارائه آمادگی تحویل آمادگی خود را به منظور تسویه نهایی به کارگزاری اعلام کنند. نکته شایان ذکر اینجاست که این فرآیند معمولا به وسیله کارگزاری برای مشتریانی که موقعیت باز دارند انجام می شود و گواهی آمادگی تحویل برای آن ها تنظیم خواهد شد.

حتما بخوانید : معرفی بازار آتی و کاربرد های آن


بعد از اعلام آمادگی تحویل، مشتریان وارد دوره ۲ روزه‌ ای خواهند شد که قادرند موقعیت‌ های خود را ببندند و یا جهت تسویه نهایی اقدام کنند. این در حالی است که تا پایان مهلت مقرر، مشتری دارای موقعیت باز، مدارک خود را ارائه نکند، مشمول جریمه های مقرر در مشخصات قرارداد آتی خواهد شد. این را هم باید در خاطر داشته باشید که باز کردن موقعیت تعهدی جدید در طول دوره مذکور به نشانه اعلام آمادگی تحویل کالای موضوع قرارداد از طرف مشتری به حساب می آید.

بازار آتی سکه چه مزایای مهمی دارد؟

کسب منافعی مثل معافیت‌ های مالیاتی، تخصیص سودهای روزانه به مشتریان و نامحدود بودن معامله، باعث استقبال گسترده افراد از این نوع بازار شده است. همچنین عدم پرداخت کامل پول، امکان سرمایه‌ گذاری در بازارهای بزرگ با حداقل سرمایه‌ اولیه و تسویه‌ حساب به‌ موقع از مزایای دیگر این بازار محسوب می شود.

شما در این بازار این امکان را خواهید داشت که با چندین برابر پول خود برای خرید و فروش اقدام کنید و در ازای آن نیز سود بسیار خوبی کسب کنید. در حقیقت تنها بازاری که در ایران این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا از اهرم استفاده نمایید، بازار آتی طلا و سکه می باشد. در این بازار اهرم ۱:۱۰ در اختیار شما قرار می گیرد. البته این را هم باید در نظر داشت که به طبع همین اهرم موجبات افزایش ریسک شما نیز فراهم می شود و بایستی حواستان به این موضوع باشد. البته در ادامه دلایل محبوبیت و معایب این نوع از قراردادها ار بیشتر مورد بررسی قرار داده ایم؛

دلایل محبوبیت قرارداد آتی سکه چیست ؟

  • معافیت مالیاتی
  • سوددهی دو طرفه
  • امکان معامله نامحدود
  • عدم پرداخت کامل پول
  • تسویه حساب به موقع
  • امکان معامله دربازارهای مالی
  • آربیتراژ یا فرصت دستیابی به سود بدون ریسک
  • ارائه گزارش فعالیت ماهانه به هیت مدیره بورس
  • قابلیت سرمایه گذاری در بازارهای بزرگ مالی با حداقل سرمایه

معایب قرارداد آتی بازار سکه چیست ؟

  • محدودیت زمانی
  • تغییر قیمت پایه دارایی
  • وجود متغیر های زیاد به منظور به دست آوردن قیمت طلا
  • با ارائه حجم زیاد سکه از طرف بانک مرکزی به بازار، معاملات آتی افت می کنند
  • عدم داشتن اطلاعات کافی در خصوص با بورس و سازوکار بازار آتی، می تواند افراد را با مشکل روبرو کند

بازار آتی سکه در بورس کالا

کارمزد معاملات آتی سکه چقدر است؟

امروزه کارمزد اتخاذ هر قرارداد تعهدی خرید یا فروش در معاملات آتی به صورت زیر می باشد:

  • کارمزد کارگزار : ۱۶۰۰۰ ریال
  • کارمزد شرکت بورس کالا : ۱۰۰۰۰ ریال
  • حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار : ۴۰۰۰ ریال
  • جمع کارمزد هر قرارداد تعهدی خرید یا فروش : ۳۰۰۰۰ ریال

نکته : لذا کارمزد هر معامله به صورت مجموع ۶۰۰۰۰ ریال تمام می شود.

این را هم باید در نظر داشته باشید که به ازای اتخاذ هر موقعیت تعهدی خرید یا فروش مبلغ ۳۰ هزار ریال بابت کارمزد ارزیابی می شود و این که این موقعیت ها در طول یک سفارش در سامانه ثبت شده باشد یا چند سفارش، تفاوتی در میزان کارمزد به وجود نخواهد آورد. به منظور درک بهتر این مطلب این مثال توجه فرمایید؛ احسان طی جلسه معاملاتی سفارش ۴ خرید ۹۵۰ هزار تومانی با نماد  GCDY95 را در سیستم ثبت کرده است؛

حتما بخوانید : دریافت کد معاملاتی بورس کالا | چگونه کد بورس کالا بگیریم؟


در ادامه هم سفارش ۲ خرید ۹۴۹ هزار تومانی با همان نماد را وارد سیستم می کند. اواخر جلسه معاملاتی ۴ سفارش خرید ۹۵۰ هزار تومانی او کاملا انجام خواهند شد و پس از آن، تنها یکی از سفارشات ۹۴۹ هزار تومانی او انجام می شود و به صورت کلی طی جلسه معاملاتی مذکور ۵ موقعیت خرید دریافت خواهد کرد. پس از اتمام جلسه معاملاتی مبلغ  ۱۵ هزار تومان به ازای کارمزد معاملات از حساب وی کسر خواهد شد.

کارمزد معاملات = تعداد موقعیت اخذ شده*۳۰۰۰

تعداد موقعیت‌های اخذ شده = ۴ خرید ۹۵۰ هزار تومانی + ۱ خرید ۹۴۹ هزار تومانی = ۵ موقعیت خرید

کارمزد معاملات = ۵*۳۰۰۰ = ۱۵۰۰۰ تومان

همان طور که در این مثال مشاهده کردید، به منظورمحاسبه کارمزد معاملات، تعداد دفعات سفارش تاثیری در کارمزد ندارد و تنها تعداد موقعیت‌ های اخذ شده ملاک محاسبه عمل می باشد. جدا از این که موقعیت‌ ها با چه قیمتی انجام شده اند و یا طی چند مرحله در سیستم ثبت شده اند. همچنین سفارشاتی که در سیستم ثبت شده اند، ولی به معامله منتهی نشده اند نیز، مشمول کارمزد نمی باشند. این را هم حتما در خاطر داشته باشید که دارندگان موقعیت تعهدی باز که وارد مرحله تحویل می شوند، در کنار کارمزد اتخاذ موقعیت، باید بابت هر قرارداد مبلغ ۵ هزار تومان به عنوان کارمزد تسویه پرداخت نمایند.

با انجام معامله در طول جلسه معاملاتی، هیچ گونه کارمزد و یا سود و زیانی به حساب شما اعمال نخواهد شد. شما با موجودی کافی قادرید طی جلسه معاملاتی صرف نظر از سود یا زیان و کارمزد به تعداد نامحدود در طول آن جلسه معاملاتی برای اتخاذ موقعیت و بستن آن اقدام نمایید، بدون آن که موجودی شما در طول آن جلسه معاملاتی عوض شود، ولی بلافاصله بعد از پایان بازار و انجام عملیات تسویه، همه کارمزدهای معاملات آن روز در کنار سود و زیانی که در معاملات آن روز به دست آورده اید، به حساب شما منظور می شود، پس مقدار سود و زیان و کارمزد معاملات شما در پایان جلسه معاملاتی و به محض اعلام قیمت تسویه روزانه به حساب شما اعمال می شود.

تحویل قرارداد آتی به چه صورت است؟

اگر دارندگان موقعیت باز در یک سررسید معلوم، تا پایان جلسه آخرین روز معاملاتی، برای بستن موقعیت‌ های خود اقدامی انجام ندهند، وارد مرحله تحویل خواهند شد. تقریبا ۲ روز مانده به زمان گواهی آمادگی تحویل، اطلاعیه فرآیند تحویل در سایت بورس کالا درج خواهد شد. مفاد ذیل در اطلاعیه مذکور عنوان می شود و همه مشتریان دارای موقعیت تعهدی باز، باید بر اساس ضوابط اعلام شده اقدام کنند. این اطلاعیه‌ ها شامل اطلاعاتی مثل تعریف قرارداد، بورس کالا، بانک عامل، مشتری فروشنده، مشتری خریدار، سکه بانکی، اندازه هر قرارداد و فرایند تحویل می شود.

جرایم در بازار آتی سکه چگونه است؟

جریمه عدم ارائه گواهی آمادگی تحویل از طرف دارندگان موقعیت تعهدی باز معامله به میزان یک درصد ارزش کل قرارداد طبق قیمت تسویه همان روز معاملاتی قرارداد آتی است. جریمه عدم ارائه رسید انبار از طرف مشتریان فروشنده یک درصد ارزش قرارداد طبق قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی است که به نفع خریدار کسر خواهد شد. همچنین اگر که قیمت بازار نقدی دارایی پایه از قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی بیشتر باشد، تفاوت این دو نرخ به نفع مشتری خریدار از فروشنده اخذ خواهد شد.

جریمه عدم واریز وجه ارزش قرارداد مطابق با قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی از طرف مشتریان خریدار، یک درصد ارزش قرارداد می باشد که به نفع فروشنده از حساب مشتری خریدار کسر خواهد شد. اگر قیمت بازار نقدی دارایی پایه از قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی کم تر باشد، تفاوت این دو نرخ به نفع مشتری فروشنده از خریدار اخذ خواهد شد. در همه مواردی که گفتیم، کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله به نفع بورس از مشتری نکول کننده دریافت می شود.

تفاوت بورس و آتی سکه چیست؟

ما در بازار بورس با محدودیت هایی روبرو هستیم که به شرح زیر می باشند:

  1. در بازار بورس ما تنوع سهم داریم و مدیریت آن‌ ها برای برخی از افراد خیلی ساده نیست. از طرف دیگر در پرتفوی افراد تک سهم، ریسک توقف و بسته ماندن نماد حتی تا ماه ها وجود دارد که افراد تک سهم این ریسک را به جان می خرند و یا هیچ موقع تک سهم نمی شوند.
  2. کسانی که برای ورود به بازار بورس اقدام می کنند، همه هدفشان به دست آوردن سود می باشد و این بدین معنی است که هیچ‌ کسی از گران خریدن و ارزان فروختن سودی به دست نخواهد آورد. در واقع همه به دنبال این اند که سهمی را در قیمت پایین خریداری کنند و در قیمت بالاتر بفروشند و از این اختلاف قیمت به عنوان سود بهره مند شوند. وقتی که قیمت سهام ها بیشتر می شود، می گویند بازار خوب است و چنانچه شاهد روند نزولی در بازار باشیم، دیگر بازار شرایط خوبی برای معامله و سرمایه گذاری نخواهد داشت.

ولی در بازار آتی سکه که بخشی از بازار بورس کالای ایران به حساب می آید، انگیزه کلیه افراد تنها به دست آوردن سود نیست! این افراد با قبول تعهداتی برای معامله سکه ممکن است با هدف پوشش ریسک برای ورود به بازار و سرمایه گذاری اقدام کرده باشند، یا یک سری دیگر از افراد سفته‌ بازها هستند و قصد دارند از نوسان قیمت‌ ها سود به دست آورند و گروه دیگر آربیتراژها هستند که با نیت دیگری برای ورود به بازار اقدام می نمایند.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران ۱۴۰۱


در واقع امکان آربیتراژ کردن و پوشش ریسک و همین طور اعتبار اهرمی قابلیت هایی به حساب می آیند که در بازار بورس خبری از آن ها نیست. همچنین در معاملات بازار آتی در هر دو زمان صعود و نزول قیمت‌ ها می‌ توان بهره خوبی برد که در حقیقت این مورد اشاره به قابلیت بارز دو طرفه بودن این بازار دارد، برخلاف بازار بورس که یک‌ طرفه است. این امر موجب شده است تا توازن عرضه و تقاضا نیز شرایط بهتری پیدا کند.

آیا سرمایه‌ گذاری در بازار آتی سکه وقت‌ گیر است؟

نه تنها بازار آتی سکه، بلکه سایر بازارهای دیگر مانند بورس اوراق بهادار، سکه، طلا، ارز و … ، نیازمند بررسی و تحقیق می باشد. شما نمی توانید با پولتان سکه آتی خریداری کنید و در ادامه تا زمان سررسید، آن را رها کنید. در حقیقت درست است که سکه را خریداری می کنید و صبر می کنید تا قیمت آن بیشتر شود، ولی چنانچه دقیق و حساب‌ شده عمل نکرده باشید، امکان دارد ضرر و زیان بسیاری متحمل سرمایه شما شود.

لذا چنانچه واقعاً توانایی این را ندارید که روی این موضوع وقت بگذارید، بهتر است به سایر گزینه ها مثل سپرده‌ گذاری در بانک یا صندوق های درآمد ثابت و یا خرید سهام در بورس اوراق بهادار فکر کنید و به صورت کلی این را در نظر داشته باشید که هر بازاری شرایط خاص خود را برای ورود و معامله دارد و شما در صورتی که از لحاظ تئوری هم خودتان را قوی کنید، باز زمان نیاز خواهید داشت تا در عمل و به صورت تجربی، فرآیند سرمایه گذاری را چندین بار در زمان های مختلف و شرایط متفاوت امتحان کنید تا در این کار تخصص پیدا کنید و در این مسیر و به خصوص ابتدای راه، نیاز به وقت گذاشتن و تحلیل و بررسی های بسیاری است تا بتوانید مسیر و استراتژی مناسب را برای خود پیدا کنید.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که بازار آتی سکه چیست و چطور می توانیم برای ورود به آن اقدام کنیم.  

پس از این که دریافتید بازار آتی سکه چیست شاید دوست داشته باشید بدانید بازار آتی زعفران چیست و چطور وارد آن شویم، لذا توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت بخوانید.

حال که دیگر می دانید بازار آتی سکه چیست ، فکر می کنید این بازار برای سرمایه گذاری شما مناسب است؟

برای دوستانتان بفرستید: