Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
انواع کندل در بورس | همه چیز درباره کندلها در بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع کندل در بورس | همه چیز درباره کندلها در بورس

انواع کندل در بورس را میشناسید؟ لغت کندل به معنای شمعدان است، فروشندگان برنج در ژاپن، اولین گروهی بودند که از کندل ها برای شناسایی قیمت بازار و شتاب قیمتی در بازارهای مالی بهره برده اند. اگر بخواهید در بازارهای مالی مثل بورس، ارزهای دیجیتال، طلا، ارز، بورس های جهانی و یا هر بازاری دیگری که نمودار قیمتی دارد فعالیت کنید و تحلیل تکنیکال را در دستور کار قرار دهید، با شمع ها یا همان کندل های قیمتی مواجه می شوید که مثلا اگر انواع کندل در بورس را ندانید، نمی توانید تصمیم گیری های مناسبی در راستای خرید، فروش و یا نگهداری سهام اتخاذ کنید، بنابراین این موضوع به این مهمی را یک بار برای همیشه وقت بگذارید و همین الان انواع کندل در بورس را یاد بگیرید، چرا که در تمامی بازارهای مالی کاربرد فراوانی دارد.

انواع کندل در بورس

به طور کلی کندل را می توان اینگونه تعریف کرد؛ یک نوع نمودار قیمتی که با کمک آن می توان چگونگی قیمت ها را در یک دوره زمانی مشخص  نشان داد از کندل استیک ها هنگامی استفاده می شود که تغییرات قیمت سهم دارای روند باشد، این الگوها معمولا در نقاط حمایت و مقاومت سهم مورد توجه قرار می گیرند و انتخاب قیمت های مناسب برای خرید سهام، جزئی از نقاط قوت الگوهای کندل استیک است و حال آنکه این الگوها برای قیمتهای خروجی عملکرد خوبی ندارند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نمودارهای شمعی، احساسات و هیجانات سرمایه گذاران در بازار را به شکل تصویری نمایش می دهند و به این ترتیب، تحلیگران تکنیکال می توانند زمان مناسب خریدو فروش را با بررسی و تحلیل این نمودارها مشخص کنند به همین علت کندل ها، یک تکنیک بسیار مناسب برای ارزیابی دارایی هایی مانند سهام، معاملات فارکس و معاملات آتی به حساب می آیند. معامله گران بورس، طی روز برای انجام معاملات از سه نمودار خطی، کندل استیک و میله ای استفاده می کنند و در بین این سه گزینه، کندل ها به علت راحتی، قابل استفاده تر هستند و نوسانات قیمت را بهتر پوشش می دهند و کاربردی تر هستند

اجزای نمودار شمعی

نمودار شمعی از دو قسمت تشکیل شده، بدنه اصلی شمع آغاز و پایان معامله را نشان می دهد و بخش دیگر که دو خط است و به سایه مشهور شده است، خط بالایی را سایه بالایی و خط پایینی را سایه پایین می نامند؛ اگر قیمت باز شدن کندل بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد سهم با کاهش قیمت مواجه شده و کندل آن مشکی یا قرمز خواهد بود، به بخشی از کندل که بیرون از محدوده قیمت های باز و بسته شدن قرار دارد، سایه می گویند.

انواع الگوهای کندل استیک 

* ماروبزو – Marubozu : ماروبزو به دو دسته تقسیم می شود مشکی و سفید، ماروبزو مشکی، زمانی خود را مشخص می کند که کندل روند نزولی را تجربه کند و هر دو سایه در آن دیده نشود یکی از نتایجی که از این کندل به دست می آید فشار بیشتر فروشندگان است در چنین شرایطی، قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن به اندازه قیمت کف است.

حتما بخوانید : استراتژی معامله با خط روند به زبان ساده


ماربزوی سفید وقتی اتفاق می افتد که کندل روند صعودی را تجربه کند و باز هم هر دو سایه دیده نشود، فشار بیشتر خریداران نتیجه ای است که از این کندل به دست می آید و در این شرایط قیمت باز شدن برابر قیمت کف و قیمت بسته شدن برابر قیمت سقف است.

* دوجی – Doji  : در نمودارهای شمعی مفهوم دوجی اشاره به این دارد که قیمت شروع و پایان یکسان بوده است دوجی ها بدنه ای نازک دارند که معمولاٌ به صورت یک خط باریک نشان داده می شوند، مهمترین نتیجه ای که از دوجی ها گرفته می شود اینست که تردید بین خریداران و فروشندگان سهم وجود دارد در بعضی حالات، دوجی های بعد از ماروبز سفید دیده می شوند حالا اگر دوجی بعد از ماروبز سیاه دیده شود نشان دهنده اینست که تعداد فروشندگان سهم کم است و برای ادامه یافتن روند نزولی، سهم نیاز به فروشندگان جدید با قوت بیشتری است.

* الگوهای چکشی – Hammer : در انتهای یک روند نزولی الگوی چکشی شکل می گیرد و این الگو دارای سه خصوصیت اصلی و مهم است:

  • بدنه کندل که در قسمت بالای آن قرار گرفته است
  • سایه پایینی بلند؛ ۲ یا ۳ برابر اندازه بدنه بالا
  • نداشتن سایه بالایی؛ کوتاه بودن سایه بالایی

نکته : اگر رنگ بدنه سفید باشد نشان دهنده قدرت بالای الگو برای بازگشت است به این معنی که قیمت به سمت بالا و افزایشی خواهد بود.

* الگوی دارآویز – Hanging Man  : این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل می شود و نشان دهنده تغییر به طرف روند نزولیست در این الگو بدنه کندل در بالای آنست از دیگر خصوصیات این نوع کندل می توان گفت که اندازه سایه پایین حداقل دو برابر بدنه کندل است و در این نوع کندل سایه بالایی وجود ندارد و یا اینکه این سایه بسیار کم و کوتاه است، رنگ مشکی بدنه نشان دهنده قدرت بالای الگو برای بازگشت است.

* الگوی چکش معکوس – inverted   Hammer : الگوی چکش معکوس هم مانند الگوی چکش در آخر روند نزولی شکل می گیرد.

* الگوی هارامی – Harami : این واژه ریشه ژاپنی دارد و به معنی باردار بودن می باشد این الگو شامل دو کندل است که اولی نقش مادر و دومی نقش فرزند را دارد مهمترین نتیجه ای که پس از مشاهده این کندل می توان گرفت اینست که روند حرکت متوقف یا کند شده، مثلا اگر کندل مادر سفید باشد کندل فرزند به رنگ مشکی است.

* الگوی ستاره ثابت – shooing  star : این الگو در آخر روند صعودی شکل می گیرد و در این الگو، بدنه در انتهای پایینی آنست و اندازه سایه بالایی تقریباٌ دو برابر بدنه است.

* الگوی انبرک پایینی : این الگو شامل دو شمع با رنگهای متفاوت است و در ابتدا شمع نزولی که رنگ آن مشکی است شکل می گیرد، اندازه بدنه شمع نزولی، بزرگ است و این شمع فاقد سایه است، بعد از تشکیل شدن شمع اولی نوبت به تشکیل شمع دوم می رسد که شمع دوم، در محدوده قیمتی شمع اول خواهد بود وشمع دوم به صورت دوجی یا چکش معمولی شکل می گیرد.

* الگوی ستاره صبحگاهی : این الگو سه شمع دارد و مهمترین چیزی که از الگوی ستاره صبحگاهی به دست می آید شروع روند صعودی در انتهای نزولیست که معمولاٌ این الگو در انتهای روند نزولی شکل می گیرد و هر شمع پیامی دارد:

  • شمع اول، نزولی و پرقدرت
  • شمع دوم، معمولا بدنه بزرگ و سایه ندارد
  • شمع سوم، نسبت به شمع دوم حالت صعودی دارد

* الگوی سه ستاره صعودی : این نوع هم از سه شمع تشکیل می شود اگر بین شمع اول و دوم یک شکاف نزولی و بین دوم و سوم یک شکاف صعودی باشد می توان پیامی که حاکی از تغییر روند از نزولی به صعودیست از آن دریافت کرد.

* الگوی ستاره عصرگاهی : این الگو هم سه شمع دارد و مهمترین چیزی که این الگو نشان می دهد شروع روند نزولی در انتهای روند صعودیست.

  • شمع اول، صعودی و بسیار پرقدرت
  • شمع دوم، بدنه کوچک و معمولا دارای سایه نیست
  • شمع سوم، نزولی

* الگوی پوشاننده صعودی : در این الگو دو شمع وجود دارد که دارای رنگهای متضاد است و معمولاٌ این الگو در انتهای روند نزولی به وجود می آید و شمع دوم که دارای بدنه سفید رنگ است بیانگر روند صعودیست و در این الگو شمع دوم، کل شمع اول را که به رنگ مشکیست پوشش می دهد.

* الگوی سه مکعب سفید : در این الگو سه شمع وجود دارد که همگی رنگشان سفید است و بین شمع ها شکاف نزولی وجود دارد که نشان دهنده تغییر بسیار پرقدرت روند نزولی به صعودیست، روند همه شمع ها صعودی است.

همه چیز در مورد کندل ها

* الگوی ابر تیره : در این الگو دو شمع وجود دارد که رنگهای متفاوتی دارند مهم ترین نتیجه ای که از این الگو به دست می آوریم اینست که سهم به قیمت مقاومت رسیده است و هر دو شمع در این نمونه الگو دارای بدنه بزرگ است و اول شمع سفید، تشکیل می شود وبعد از آن شمع مشکی که حداقل ۵۰ درصد از شمع سفید را پوشش می دهد و هنگامی که این شمع ها در نقاطی بالاتر از شمع ها شکل بگیرند نشان دهنده تغییر روند از صعودی به نزولیست.

* الگوی رسوخ گر : نقطه مقابل الگوی ابر تیره است که ابتدا شمع مشکی تشکیل می شود و بعد از آن شمع سفید که حداقل ۵۰ درصد از شمع مشکی را پوشش می دهد و چیزی که از آن استنباط می شود افزایش قیمت سهم و تغییر روند از نزولی به صعودی است.

* الگوی سه کلاغ سیاه : اصولا این الگو برای معامله گران نشان دهنده خبرهای بد قیمت سهم است، این الگو هم دارای سه شمع است که با رنگ مشکی و پشت سر هم تشکیل می شود و معمولاٌ اندازه آنها با هم یکی است.

حتما بخوانید : آموزش ترسیم خط روند در بورس


* الگوی سه سرباز سفید : نقطه مقابل سه کلاغ سیاه، و این الگو معمولا در یک روند صعودی به وجود می آید و دارای پیامهای مثبت و خوشحال کننده برای معامله گران است، در این الگو سه شمع با رنگ سفید وجود دارد که به صورت صعودی و پشت سر هم تشکیل می شود، این الگو نشان می دهد که خریداران قوی و پرقدرتی در سهم حضور دارند و معمولا بعد از دیدن این الگو قیمت سهم افزایش پیدا می کند.

* الگوی سه خط حمله : از این الگو به تنهایی استفاده نمی شود الگوی سه خط حمله، دارای سه شمع به شکل نزولیست و بعد از این سه شمع، یک شمع سفید با بدنه بزرگ به صورت نزولی شکل می گیرد و نتیجه ای که از این الگو به دست می آید اینست که بازگشت قیمت به محدوده باز شدن اول است.

* الگوی تاسوکی رو به پایین : این الگو نیز از سه شمع تشکیل می شود که دو شمع آن به رنگ مشکی و یکی از شمع ها به رنگ سفید است.

۴ نکته کلیدی در مورد کندل ها 

  1. طول و موقعیت سایه، به معامله گران کمک می کند تا احساس امنیت بازار را ارزیابی کنند.
  2. در نمودار کندل استیک، سایه قسمتهای نازکی است که تغییرات و عملکرد قیمت روز را نشان می دهد.
  3. بعضی از تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند سایه بلند به معنی چرخش قیمت است در حالی که کندل استیکی که فتیله ندارد نشانه قوی بودن روند است.
  4. تحلیل گران تکنیکال برای مقایسه، بر روی تغییرات قیمت تمرکز می کنند ولی تجزیه و تحلیل فاندامنتال به تحلیلگران کمک می کند سهام یا ارز مورد معامله را انتخاب کنند در حالیکه تجزیه و تحلیل تکنیکال به آنها می گوید چه موقع باید معامله کنند، نمودار کندل استیک یکی از ابزارها برای آنالیز تکنیکال است.

پرایس اکشن چیست؟ 

یکی از شیوه های برتر معامله گری است که در این روش سطوح و داده های قیمت، مبنای تحلیل قرار می گیرد و سبب می گردد معامله گر بتواند نقاط ورود و خروج را شناسایی کند در روش پرایس اکشن از هیچ اندیکاتوری استفاده نمی شود بلکه تحلیلها روی نمودار ساده قیمتی انجام می گیرد، این روش کمک بزرگی به معامله گران می کند تا بتوانند به راحتی، حرکات قیمتی را زنده و واقعی دنبال کنند و از قیمتهای جهانی عقب نیفتند زیرا که بیشتر اطلاعاتی که در نمودارها نمایش داده می شود به درد معامله گر نمی خورد و شاید گاهی اوقات باعث سردرگمی معامله گران هم بشود.

حتما بخوانید : آموزش پرایس اکشن به زبان ساده و عامیانه


در تحلیل پرایس اکشن، تحلیل فاندامنتال و نوسانگرها نادیده گرفته می شوند و نمودارهای قیمت در ساده ترین حالت نمایش داده می شود؛ پرایس اکشن را می توان در قالبهای مختلف نموداری مانند کندل استیک به کار گرفت، در حقیقت این نوع تحلیل، کار تحلیل گران و تریدرها را بسیار آسان می سازد.

مزایای پرایس اکشن نسبت به سایر انواع استراتژی های معاملاتی چیست؟

  • پرایس اکشن یک استراتژی با کارآمدی بسیار بالاست و نیاز به هیچگونه نرم افزار خاصی ندارد و تنها با توجه به یک چارت ساده می توان کمال بهره برداری را داشت و از یک ترید آسان لذت برد.
  • درصد موفقیت در پرایس اکشن بسیار بالاست.
  • در تمامی بازارهای مالی، پرایس اکشن نه تنها جواب می دهد بلکه در تمام بازه های زمانی کوتاه مدت تا زمان های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و جزو کم خطرترین شیوه معاملاتی محسوب می شود.
  • یکی از ویژگی های مهم پرایس اکشن در عین ساده بودن، سرعت بسیار زیاد آن است و به هیچ عنوان معامله گران را گیج نمی کند، در حقیقت می توانیم اینگونه بگوییم: پرایس اکشن آرامش بیشتری را به معامله گران هدیه می دهد.
  • استراتژی پرایس اکشن برای همیشه برای شما کاربردی و کارآمدتر خواهد بود و به هیچ عنوان منسوخ نمی شود.
  • از آنجایی که در پرایس اکشن معاملات با توجه به سطوح معامله انجام می گیرد حد ضرر و زیان بسیار کم و حد سودها زیاد خواهد بود.
  • در پرایس اکشن از معتبرترین و کاربردی ترین سبکها و روشها و منابع استفاده شده است.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

کندل استیک به معنای شمعدان و نوعی نمودار قیمتی است که قیمت های بالا، پایین، بازشدن و بسته شدن اوراق بهادار را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد و به این دلیل که این نمودارها شبیه شمع هستند به آن کندل استیک یا همان شمعدان می گویند. بخش میانی شمع با نام بدنه است که نشان دهنده قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت و یا پایین تر از قیمت است وقتی قیمت بسته شدن یک دارایی پایین تر از قیمت باز شدن آن باشد، بدنه شمع به رنگ تیره و هنگامی که قیمت بسته شدن دارایی بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد بدنه شمع به رنگ سبز یا سفید نمایش داده می شود البته این رنگ ها بستگی به تنظیمات نرم افزاری که این نمودارها را رسم می کند دارد و میشود که به رنگهای متفاوت دیگری تنظیم شده و نمایش داده شود.

سایه های شمع نیز بالاترین و پایین ترین قیمت روز را نشان می دهند. کندل استیک ها احساسات و هیجانات بازار را به شکل تصویری در می آورند و بدین شکل تحلیل گران تکنیکال می توانند زمانهای مناسب خریدو فروش را با استفاده از تصاویر تشخیص دهند. بدنه سفید یا سبز شمع؛ نشان دهنده فشار قوی خرید و معمولا نشان دهنده صعودی بودن قیمت است ولی با این همه نباید فقط بر اساس این نشانه ها، تصمیمات خریدو فروش گرفت و باید به سایر فاکتورهای تحلیل نیز دقت داشت.

  • قیمت باز: اولین قیمتی که در یک بازه معاملاتی معامله انجام می شود.
  • قیمت بسته: آخرین قیمتی که در یک بازه معاملاتی در آن قیمت معامله ای انجام شده است.
  • قیمت بالا: بیشترین و بالاترین قیمتی که در یک بازه معاملاتی در آن قیمت معامله ای انجام گرفته است.
  • قیمت پایین: کمترین قیمتی که در یک بازه معاملاتی در آن قیمت معامله ای انجام شده است.

نکته ۱ : برخلاف نمودار ریکو، نمودار کندل، زمان را هم شامل می شود.

نکته ۲ : یک معامله گر به اطلاعاتی نیاز دارد که مهم ترین آنها قیمت فعلی و قیمت های قبلی یک سهم است و نمودار قیمت کندل دقیقاٌ به معامله گر می گوید که قیمت ها در زمانهای مختلف چقدر بوده است.

به صورت کلی سه نوع کندل وجود دارد که به شرح زیر است؛

  1. الگوی اینگالف صعودی – Bullish : این کندلها سبز رنگ هستند و افزایش قیمت در مدت زمان انتخاب شده را نشان می دهند به عبارت دیگر نشان می دهند که قیمت پایانی بالاتر از قیمت شروع معاملات بازار بوده است.
  2. الگوی اینگالف نزولی – bearish : رنگ این کندل ها قرمزرنگ یا سیاه رنگ هستند و کاهش قیمت در مدت زمان انتخاب شده را نشان می دهند و یا به عبارت دیگر نشان می دهند که قیمت پایانی یک سهم، پایین تر از قیمت آغازین بوده است.
  3. کندل استیک طبیعی : این کندل ها بدون بدنه هستند و نشان دهنده این موضوع هستند که قیمت آغازین با قیمت پایانی یکسان بوده و تفاوتی نکرده است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به معرفی انواع کندل در بورس پرداختیم. 

همچنین اگر دوست دارید در مورد چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال بیشتر بدانید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان است.

برای دوستانتان بفرستید: