برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش پرایس اکشن به زبان ساده و عامیانه

تا به حال آموزش پرایس اکشن را به صورت کامل ملاحظه کرده اید؟ یادگیری پرایس اکشن و تکنیک های پرایس اکشن در راستای فعالیت در بازارهای مالی به ویژه بازارهای بورس و ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است، به خصوص اگر آموزش پرایس اکشن به زبان ساده و عامیانه باشد. همان طور که گفتیم آموزش پرایس اکشن در بورس و همچنین بازار ارزهای دیجیتال قابل استفاده است و کسب سود به وسیله بهترین استراتژی پرایس اکشن به سادگی امکان پذیر خواهد بود، پس اگر شما هم دوست دارید استراتژی معاملاتی پرایس اکشن را یاد بگیرید، این مطلب تحت عنوان آموزش پرایس اکشن شما را بصورت رایگان راهنمای می کند.

آموزش پرایس اکشن

چنانچه بخواهیم به صورت خلاصه تعریفی از این استراتژی معاملاتی داشته باشیم باید گفت که، پرایس اکشن یک تکنیک تحلیل بازار و معامله می باشد که معامله گر تنها بر نوسانات قیمت تمرکز می کند و در این مسیر از هیچ ابزار، اندیکاتور و … بهره نمی گیرد. اندیکاتورها آینده را پیش بینی نمی کنند و تنها حرکات گذشته قیمت را به صورت دیگر به تریدر نمایش می دهند، لذا می توان این طور گفت که اندیکاتور تنها وسیله برای کمک به تریدر است اما به صورت کلی و بر اساس تجربه های گذشته ثابت شده است که برای بیشتر معامله گرها، ضرر آن در گرفتن تصمیم ها بیشتر از نفع آن بوده است! از طرفی متاسفانه اندیکاتورها وسیله ای شده اند برای کلاهبرداران و شیادان برای سرکیسه کردن تریدرهایی که مبتدی هستند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


فروش سیستم ها و متدهای تریدری بی مصرف که تنها بدرد فروختن میخورند و نه استفاده و سود کردن در بازار های مالی و این نکته مهمی است که همین الان باید موضع خودتان راجع به آن را مشخص کنید! پرایس اکشن به زبان ساده یعنی استفاده بهینه از روند تغییر قیمت است. قیمت ها به صورت معمول بین سطوح مهم نوسان می کنند. به منظور خرید و فروش موفق به روش پرایس اکشن، می بایست به مواردی مانند؛ تشخیص روند، شناسایی و رسم سطوح حمایت و مقاومت، بررسی وقوع الگوهای الگوهای قیمتی و کندلی، داشتن استراتژی خروج به موقع از معامله، داشتن مدیریت ریسک و سرمایه و مدیریت احساسات تسلط داشته باشید. نکته مهمی که باید در همین ابتدا عنوان کنیم اینجاست که نباید پرایس اکشن را با اسکالپ اشتباه بگیرید؛ اسکالپ به انجام معاملات کوتاه مدت در حد چند دقیقه گفته می شود و این در حالی است که پرایس اکشن به صورت معمول در معاملات بلندمدت تر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای پرایس اکشن به نسبت استراتژی‌ های معاملاتی دیگر

  • استراتژی پرایس اکشن به هیچ وجه منسوخ نخواهد شد و همواره می توانید در بازارهای مختلف از آن بهره بگیرید.
  • پرایس اکشن نه‌ تنها در همه بازارهای مالی می تواند کارایی داشته باشد، بلکه در همه بازه‌ های زمانی از تایم‌ فریم‌ های بسیار کوچک تا تایم‌ فریم‌ های بزرگ نیز قابل استفاده است و کم ریسک ترین استراتژی معاملاتی به شمار می رود.
  • پرایس اکشن یک استراتژی کارآمد محسوب می شود و به نرم‌ افزار خاصی احتیاج ندارد، بلکه تنها با یک چارت ساده در تمامی نرم‌ افزار‌های تحلیلی می‌ توان طبق بر اساس این استراتژی پیش رفت.
  • از آنجایی که در پرایس اکشن معاملات با توجه به سطوح صورت می پذیرند، حد ضررها بسیار کوچک و حد سودها بسیار بزرگ در نظر گرفته می شود.
  • حائز اهمیت ترین مزیت سیستم پرایس اکشن این است که در حین ساده بودن، بسیار سریع است و به هیچ وجه تریدر را گیج نمی‌ کند؛ در حقیقت پرایس اکشن آرامش فکری بیشتری را برای تریدر به ارمغان می آورد.
  • معامله با پرایس اکشن درصد موفقیت بسیار بالایی خواهد داشت، چرا که ما پیش از شکل گیری قیمت، با توجه به هیجانات و تصمیمات دیگر تریدرها، کار خود را آغاز کرده و معامله را باز می کنیم. در عین حال ما روش بیشتر تریدرهای بازار را نمی‌ رویم، بلکه زمانی که آن‌ ها معامله‌ خود را متوقف می‌ کنند ما همچنان در حال کسب سود از بازه‌ ای که در نظر گرفته‌ ایم خواهیم بود.

استراتژی پرایس اکشن در چه بازارهایی کاربرد دارد؟

به خاطر این که سبک معاملاتی پرایس اکشن طبق روانشناسی تریدران حاضر در بازار هست و در همه بازارهای مالی دنیا، این انسان‌ ها هستند که در حال معامله و ایجاد جبهه عرضه و تقاضا هستند و با در نظر گرفتن این موضوع که همه انسان‌ ها از یک سری رفتارها و مشخصه های روانی مشخص در زمان‌ های تحمل فشارهای روانی مثل حس ترس، طمع، انتقام و … برخوردارند، از همین روی سبک پرایس اکشن در همه بازارهای مالی مانند بورس سهام تهران، بورس کالا، آتی زعفران، ارز و سکه و طلا، جفت‌ ارزها، ارز دیجیتال مانند بیت کوین و سایر آلت کوین ها، آپشن و در همه تایم‌ فریم‌ ها اعم از کوتاه مدت و بلندمدت کاربردی و قابلیت استفاده دارد.

مراحل معامله به وسیله پرایس اکشن

تریردهای باتجربه از اقدامات متفاوتی به منظور تشخیص الگوهای معاملاتی، سطوح ورود و خروج و تعیین حدِ ضرر استفاده می کنند. استفاده از تنها یک استراتژی برای یک یا چند سهم امکان دارد موجب از دست دادن شماری از فرصت‌ های معاملاتی شود. در بیشتر موقعیت‌ ها از دو مرحله زیر برای تحلیل، استفاده می شود:

  • تشخیص وضعیت : در این مرحله تریدر برای تشخیص وضعیت موجود اقدام می کند. به عنوان مثال امکان دارد قیمت یک سهم در حال کاهش یا افزایش باشد یا سهام به کانال قیمت معینی ورود داشته باشد یا به سادگی، روند قیمتی، در حال شکستن خطوط مقاومت یا حمایت باشد.
  • تشخیص فرصت‌ های معاملاتی در هر وضعیت : به عنوان مثال زمانی که روند قیمت یک سهم صعودی است، ممکن است حتی از این اندازه هم بیشتر افزایش پیدا کند و نوسانات زیادی را تجربه کند یا این که باز گردد و کاهش پیدا کند که این بستگی به دیدگاه تحلیل‌ گر دارد و حتی این امکان وجود دارد که تحلیل‌ گران متفاوت، برداشت‌ های گوناگونی  از وضعیتی یکسان داشته باشند که امری کاملا طبیعی است.

دلیل بدون تاخیر بودن معامله با پرایس اکشن چیست؟

با آموزش پرایس اکشن تریدرها بدون استفاده از ابزارهای کمکی مثل اندیکاتورها و الگوها که عموما طبق حرکات گذشته بازار و با تاخیر تحلیل ارائه می دهند، تنها مطابق با تفسیر مستقیم حرکات قیمت، به تحلیل تکنیکال و ترید مناطق با احتمال سودآوری بالا می پردازند.

آموزش پرایس اکشن کاربردی

این نکته را در خاطر داشته باشید که همه اندیکاتور ها مشتقی از قیمت هستند که مطابق با فرمول های گوناگون ریاضی به شما نمودار جدیدی را نمایش می دهند. به زبان ساده تر وقتی که شما تصمیم به تفسیر چارت و قیمت طبق اندیکاتور ها را دارید، گویی که به جای دلیل اصلی، به دنبال معلول هستید و بدین ترتیب همیشه از معامله گرانی که با سبک پرایس اکشن معامله می کنند، چندین گام عقب تر خواهید بود!

استراتژی‌های معامله با پرایس اکشن

  1. شمع‌ های سایه بلند
  2. اسپرینگ در خط حمایتی
  3. اینساید بار پس از شکست سطوح
  4. اندازه‌ گیری طول سوئینگ‌ های قبلی
  5. اوتساید بار خارج از خط حمایتی یا مقاومتی

۱) شمع‌ های سایه بلند

شمع‌‌ های سایه بلند یکی از پرطرفدارترین نقاط بیانگر استراتژی ورود برای تریداران است. این ساختارها از یک وقفه بزرگ صعودی یا نزولی برخوردار است که در ادامه آن پیشروی قابل توجهی وجود دارد و بعد از آن قیمت برگشت می‌ کند. علت ایجاد شدن این ساختار در نمودار این است که تعداد زیادی تریدر در زمان نامناسبی برای انجام معامله اقدام کرده اند که موجب شده تمامی آن ها سهام را نه خریداری نمایند و نه بفروشند و صرفا آن را نگهداری نمایند.

حتما بخوانید : بهترین روش سودآوری در بورس + راهنمای رایگان کسب سود


لذا قیمت سهام تا حد بی‌ ارزش شدن آن کاهش پیدا می کند. فشار جهت مخالف هم به صورت نسبی ضعیف خواهد بود، بنابراین چیزی که نمی‌ تواند به سمت پایین رود، به سمت بالا حرکت خواهد کرد و این موجب خواهد شد که در بازآزمایی، فشار به سمت بالا وارد آید.

۲) اسپرینگ در خط حمایتی

اسپرینگ یک شکست جعلی به سمت پایین است. اسپرینگ را جهش نیز نامیده اند، چرا که بعد از وقوع آن، قیمت‌ ها به صورت جهشی به روند قبلی خود باز می‌ گردند. زمانی شاهد اسپرینگ هستیم که قیمت سهام به کران پایین یک بازه می‌ رسد و بعد از آن، سریع به ناحیه معاملاتی بازگشت می کند و یک روند جدید را آغاز می کند. برخی از معامله‌ گران از حجم به منظور تعیین اسپرینگ در نمودار بهره می گیرند، ولی در این استراتژی تاکید بر نمودار شمعدانی و پرایس اکشن می باشد.

یک تفسیر غلط از اسپرینگ‌ ها این است که تریدرها منتظر بمانند که آخرین سوئینگ پایین‌ تر از خط حمایتی قرار بگیرد. وقتی که قیمت یک سهام یا دارایی در مدت زمان معینی که به صورت معمول کم تر از ۲۰ دوره است به حد پایینی برسد، نقطه پایینی سوئینگ قابل مشاهده خواهد بود. این اتفاق وقتی رخ می دهد که قیمت پایین دوره فعلی ما در نمودار، کم تر از تمام قیمت‌ های کندل استیک‌ های اطراف باشد. به منظور شفافیت، لازم است بیان کنیم که اسپرینگ زمانی رخ خواهد داد که قیمت سهم به ۱ تا ۲ درصد نقطه پایینی سوئینگ رسیده باشد.

۳) اینساید بار پس از شکست سطوح

اینساید بار یا همان شمع درونی هنگامی رخ خواهد داد که تعداد زیادی کندل استیک به شکل گروهی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و هم زمان روند قیمت شروع به پیچیدن به دور خطوط حمایتی یا مقاومتی کند. زمانی که شاهد این اتفاق بودیم، معامله‌ گرانی که بر بازار غلبه دارند، سهام را سرکوب می‌ کنند تا سهم بیشتری جمع آوری کنند.

به این موضوع توجه داشته باشید که شمع‌ های درونی می‌ توانند پیش از یک شکست نیز بر روی نمودار دیده شوند. در صورت بروز این اتفاق، این احتمال قوی تر خواهد شد که سهم در نهایت خط مقاومت را بشکند. اینسایدبار‌ها در تعیین حد ضرر به شما کمک شایانی خواهند کرد. در این راستا شما می‌ توانید به جای استفاده از اندیکاتور یا قیمت پایین یک کندل استیک، از اینسایدبار‌ها به منظور تعیین حد ضرر استفاده نمایید.

۴) اندازه‌ گیری طول سوئینگ‌ های قبلی

آیا تا به حال به گوشتان خورده است که روند، خود را تکرار می‌ کند؟ به عنوان یک تریدر امکان دارد اجازه دهید که در زمان تحلیل، احساسات و امید بر منطق‌ شما غلبه کنند.‌‌ تریدرهایی در بازار وجود دارند که با معامله و تحلیل مداوم سهم های معینی به نوعی بازار آن را کنترل می‌ کنند. به این منظور که به درک بهتری از پرایس اکشن برسید، بهتر است که سوئینگ‌ های پیشین آن را مورد بررسی قرار دهید. در زمان تحلیل، این امکان وجود دارد که درصد‌های مشابهی از تغییر قیمت را در نمودار ببینید. به عنوان مثال امکان دارد ۵ حرکت قبلی یک سهم ۵ تا ۶ درصد تغییر داشته باشند.

حتما بخوانید : آموزش امواج الیوت – آشنایی کامل با امواج الیوت در تحلیل تکنیکال


چنانچه با توجه به سوئینگ‌ ها برای انجام معامله اقدام کنید، این امکان وجود دارد که درصد‌هایی در بازه ۱۸ تا ۲۰ را مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که نباید انتظار دو یا سه برابر شدن سوئینگ را در قیاس با سوئینگ‌ های پیشین داشته باشید. امکان دارد بازار بی‌ کران به نظر برسد، ولی با این حال بهتر است که به جای تلاش بدون تفکر برای به دست آوردن سود چشم گیر و کلان، با در نظر گرفتن استراتژی‌ ها برای معامله اقدام کنیم. در بلندمدت، معامله‌‌ گران صبور برنده خواهند بود.

۵) اوتساید بار خارج از خط حمایتی یا مقاومتی

اوتساید بار یا شمع بیرونی، شمعی است که قیمت بالای آن بیش تر از قیمت بالای شمع پیشین و قیمت پایین آن کمتر از قیمت پایین شمع قبلی باشد. لذا شمع بیرونی شمع پیشین خود را خواهد پوشاند.

وقتی شمع بیرونی صعودی داریم که قیمت سهام افزایش یابد و قیمت بسته شدن شمع بیرونی بیشتر از قیمت بالای شمع پیشین خود باشد. در این نوع استراتژی پرایس اکشن ما تنها به دنبال یافتن اوتساید بار و نقطه ورود و انجام معامله نیستیم، بلکه بهترین حالت برای معامله این است که اوتساید بار بعد از شکستی بزرگ در روند، مشاهده شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که در آموزش پرایس اکشن عنوان کردیم، تمام تریدرها می‌ توانند از یادگیری پرایس اکشن استفاده های بسیار را ببرند. یادگیری نحوه خواندن و تفسیر حرکت‌ های روند قیمتی می‌ تواند به نوبه خود یک سیستم معادلاتی به حساب آید. پیش از این که برای یادگیری استراتژی‌ های جدید پرایس اکشن اقدام کنید، اطمینان حاصل کنید که آن‌ ها برای شما سودده هستند.

تحلیل کردن پرایس اکشن تحت تاثیر نظر فرد معامله‌ گر و دیدگاه‌ های او قرار دارد. بسیار مرسوم است که دو تریدر در زمان تحلیل پرایس اکشن یکسانی، به نتایج گوناگونی دست پیدا کنند. معامله‌ گری امکان دارد یک روند نزولی را ببیند و فرد دیگر با تحلیل همان پرایس اکشن، انتظار بهبود احتمالی در وضعیت سهام را در آینده نزدیک داشته باشد!

البته دوره زمانی که تریدرها برای تحلیل مورد استفاده قرار می دهند نیز تاثیر به سزایی روی نتیجه تحلیل آن‌ ها خواهد داشت، چرا که ممکن است یک سهم در دوره روزانه روند نزولی و در دوره ماهانه روند صعودی داشته باشد. توجه کنید که پیش‌ بینی‌ های انجام شده با استفاده از پرایس اکشن، فارغ از دوره زمانی‌ آن‌ ها، ریسکی نیز هستند. هر چقدر از ابزارهای بیشتری بهره بگیرید تا اطمینان شما نسبت به پیش‌ بینی‌ تان افزایش پیدا کند، شرایط شما و ریسک معاملاتتان بهبود خواهد یافت.

در انتها ذکر این نکته الزامی است که حرکت‌ های قیمتی یک سهم در گذشته، الزاما ضمانتی بر نحوه حرکت آن در آینده نخواهد بود. معاملات با احتمال سود بالا همچنان شک‌ برانگیز هستند و تریدرها می بایست با در نظر داشتن میزان ریسک به سمت پاداش احتمالی حرکت کنند. در نهایت، پرایس اکشن می‌ تواند یک روش خوب برای انجام معاملات در تمامی بازارهای مالی به حساب آید، ولی برای یادگیری آن به زمان و تمرین احتیاج خواهید داشت.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به آموزش پرایس اکشن کاربردی پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد آموزش تحلیل تکنیکال بورس رایگان اطلاعات کسب کنید، می توانید از طریق این لینک راهنمایی کاملی در اختیار داشته باشید.

برای دوستانتان بفرستید: