برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استخراج رمز ارز به زبان ساده

استخراج رمز ارز به زبان ساده فرآیندی است که طی تلاش سیستم های ماینینگ برای حل معادلات پیچیده ریاضی و انجام تراکنش های بلاکچین، به دریافت ارز دیجیتال به عنوان پاداش این تلاش سیستم منتهی می شود. فکر نمیکنم تعریفی ساده تر از این در فضای وب پیدا کنید! اگر استخراج رمز ارز به زبان ساده را یاد بگیرید، چه بسا در آینده شما خود یک ماینر تهیه کنید و برای استخراج ارزهای دیجیتالی اقدام کنید. پس سعی کنید در ابتدای امر، توضیحات استخراج رمز ارز به زبان ساده را یاد بگیرید تا در ادامه به مباحث تخصصی تر استخراج رمزارزها بپردازیم.

آموزش استخراج رمز ارز به زبان ساده

اگر بخواهیم استخراج رمز ارز به زبان ساده توضیح دهیم، ابتدا باید بگوییم که بلاک چیست؟ به تراکنش های ارزهای دیجیتال که در بسته های داده جمع می شوند، بلاک گفته می شود و پردازش به موقع این بلاک ها برای صحت انجام فرآیند تراکنش الزامی می باشد و از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند تمامی فرآیند پردازش را به صورت صحیح انجام دهد، کامپیوتر ها این مسئولیت را عهده دار می شوند که به این کار استخراج می گویند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در واقع ماینر ها کامیپوتر های خود را در اختیار شبکه می گذارند تا به پردازش و حاسبات شبکه کمک کنند و زمانی که یک بلاک داده به درستی ماین می گردد و معیارهای الگوریتم و ریاضی تعیین می گردد، ماینرها پاداشی از کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده اند را دریافت خواهند کرد که همان ارز دیجیتالی است که می خواهند استخراج کنند.

استخراج به منظور تایید تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیرد و باعث تولید کوین جدید می شود. تخمین زده شده است که به مرور زمان حجم تراکنش ها به میزان چشمگیری افزایش می یابد، از همین روی می بایست انگیزه کافی برای استخراج کننده ها به وجود آید تا بتوانند در فرآیند مورد نظر سهم خود را از تایید تراکنش ها دریافت نمایند.

انواع روش های استخراج ارز دیجیتال

پس تا اینجا متوجه شده ایم که به پروسه تولید ارز دیجیتال اصطلاحا استخراج ارز دیجیتال می گویند. به بیانی دیگر به عملیات کشف رمز معاملات دیجیتالی و ثبت آن ها ماینینگ یا تولید ارز دیجیتال می گویند که در آن از چندین روش گوناگون اقدام به استخراج انواع ارز دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی قابل استخراج می شود. به کسانی که از این روش برای استخراج رمزارزهای مختلف بهره می گیرند، اصطلاحا ماینر می گویند.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال قابل استخراج با کامپیوتر + راهنمای رایگان استخراج


پس انجام فرایند ماینینگ از چند روش مختلف امکانپذیر می باشد که معروف ترین آنها عبارت است از ماینینگ از طریق پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و تراشه های ای سیک که در ادامه شرایط هر یک را توضیح داده ایم. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که ماینر ها با توجه به شرایط خود یکی از آن ها را برای استخراج کرده ارز دیجیتال مورد نظر خود انتخاب می کنند. در این بخش سعی کردیم این ۳ روش استخراج را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دهیم؛

۱) ماینینگ از طریق CPU : یکی از روش های استخراج رمزارز استفاده از از سی پی یو کامپیوتر شخصی برای ماین کردن رمزارز مورد نظرتان است. جالب است بدانید که در این روش ماینر از طریق سیستم شخصی و با استفاده از CPU یا همان واحد پردازش مرکزی آن ها برای انجام فرایند ماینینگ اقدام می نماید.

از معایب این روش این است که این روش به زمان زیادی احتیاج دارد که در نتیجه به نسبت سایر روش ها زمانبر تر خواهد بود و ارز به مراتب کم تری را تولید خواهد کرد، پس در نتیجه این روش صرفه اقتصادی نخواهد داشت، ولی در صورتی که شخصی تعداد زیادی کامپیوتر شخصی داشته باشد و همچنین از منبع انرژی الکتریسیته رایگان و یا ارزان قیمت هم برخوردار باشد، آنگاه استفاده از این روش را می توان به این فرد خاص توصیه کرد.

۲) ماینیگ از طریق GPU : روش دیگر استخراج ارز دیجیتال که به نسبت روش قبل برتری دارد و در آن از کارت گرافیک یا همان GPU کامپیوتر استفاده می شود، GPU ماینینگ نام دارد. در این روش بر خلاف CPU ماینینگ که از پردازنده مرکزی سیستم برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می شد، کارت گرافیک آن را مورد استفاده قرار می دهد. استخراج دوج کوین با کارت گرافیک را اینجا بصورت رایگان یاد بگیرید.

به منظور تولید ارز دیجیتال از این طریق به یک سیستم پردازنده گرافیکی مناسب احتیاج خواهید داشت تا بتوانید با سرعت بیشتری فرآیند استخراج را پیش ببرید. پرطرفدارترین کارت های گرافیکی موجود در بازار که به منظور انجام عملیات ماینینگ از آنها استفاده می شود، Nvidia GTX 1080 Ti و  AMD RX 580 نام دارند.

۳) ماینینگ از طریق ASIC : یکی از مقرون به صرفه ترین روش های استخراج رمزارز، استفاده از تراشه های خاصی به نام ای سیک است. در این روش شما با خرید این دستگاه ماینر برای تولید ارزهای دیجیتالی و ثبت معاملات دیجیتال اقدام می کنید. از مزایای این روش این که رمزارزهای موجود در معاملات را خیلی زودتر و راحت تر از CPU و  GPU حدس می زند و با توجه به این که در فرآیند ماینینگ هر ماینری که زودتر بتواند کد های موجود در یک معامله را پیش بینی کند و آن تبادل را در یک بلاک ثبت کند، کارمزد را دریافت خواهد کرد، بنابراین استفاده از این دستگاه ها از این لحاظ می تواند بسیار سریع، قدرتمند و به صرفه باشد.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال جهت استخراج در سال ۲۰۲۱ کدام ارزها هستند؟


ولی نکته ای که در این خصوص باید مد نظر قرار دهید این است که قیمت این دستگاه ها زیاد است، اما با توجه به این که به نسبت دیگر روش ها تعداد بیشتری تراکنش را ثبت می نماید و در نتیجه درآمد به نسبت بیشتری را به همراه خواهد داشت، می توان گفت که این روش صرفه اقتصادی دارد. از طرفی این دستگاه ها الگوریتم های خاصی را دنبال می کنند که موجب شده تا هر دستگاه ای سیک فقط یکی از انواع ارز دیجیتال را تولید کند، لذا پیش از خرید آن ها باید در نظر داشته باشید که دستگاه انتخابی شما، برای استخراج کدام یک از ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

آموزش استخراج ارز دیجیتال

نکته مهم : این نکته مهم را در نظر داشته باشید که بهترین حالت استخراج ارز دیجیتال استفاده از مزرعه های دیجیتالی محسوب می شود و این بدین معنی است که شما تعداد زیادی دستگاه ماینر ارز دیجیتال را جمع کند و با استفاده از قدرت تمامی آن ها فرآیند استخراج ارزهای دیجیتالی را آغاز نماید. شایان ذکر است که با استفاده از این روش سرعت ماینینگ بسیار افزایش خواهد یافت که در نتیجه درآمد مناسبی را برای شما به همراه خواهد داشت.

استخراج از طریق استخر یا بصورت انفرادی؟

  • استخراج فردی : استخراج انفرادی به دو صورت قابل انجام است؛ به این صورت که یا فرد با استفاده از یک سیستم شخصی برای تولید رمزارز اقدام می کند و یا با استفاده از چندین کامپیوتر و سیستم شخصی این کار را انجام می دهد که در اصطلاح به آن استخراج از طریق مزرعه دیجیتالی می گویند. از معایب استفاده از یک سیستم شخصی برای تولید رمزارز زمان بر بودن پروسه استخراج در این روش است. در حقیقت مدت زمانی که یک سیستم شخصی احتیاج دارد تا معامله دیجیتالی را رمز گشایی و آن را در یک بلاک ثبت کند به مراتب بیشتر از ثبت همان تراکنش با استفاده همزمان از چندیدن سیستم یا در اصطلاح ماینر است، به همین خاطر استخراج رمزارز با استفاده از یک مزرعه دیجیتالی در مقابل استفاده از یک سیستم کامپیوتر بسیار مقرون به صرفه تر است.
  • استخراج از طریق استخر استخراج : روش استخراج به وسیله استخرهای ماینینگ به این صورت است که دو یا چند ماینر که هر کدام از یک مزرعه دیجیتالی برخوردار هستند اقدام به اشتراک گذاشتن مزرعه های خود و انجام فرایند ماینینگ می کنند، در نهایت سود به مراتب بیشتری کسب کرده و بین خود تقسیم می کنند. از مزایای استفاده از این روش استخراج این است که سرعت کشف رمزارزهای معاملات و ثبت آن ها در بلاک ها بسیار افزایش می یابد که در نتیجه آن مقدار درآمد بالاتر با ریسک کم تری به دست خواهد آمد.

مراحل گام به گام استخراج ارز دیجیتال

گام اول : در گام نخست یک کاربر از طریق ارزهای دیجیتالی موجود در کیف پول خود تراکنشی را انجام می‌ دهد و تلاش دارد تا رمزارز یا توکن مدنظر خود را برای شخص دیگری بفرستد.

گام دوم : این تراکنش از طریق برنامه‌ کیف پول پخش شده و در آن لحظه منتظر می‌ ماند تا به وسیله یک ماینر، روی این بلاکچین انتخاب شود. تا وقتی که ماینری آن را انتخاب نکرده است، این تراکنش در استخر تراکنش‌ های تایید نشده معلق خواهد ماند. این استخر، مجموعه‌ ای از معاملات تایید نشده در شبکه است که در انتظار پردازش هستند. معاملات تایید نشده، به صورت معمول در یک استخر بزرگ جمع‌ آوری نمی‌ شوند، بلکه بیشتر آن‌ ها در استخرهای دسته بندی شده‌ کوچک قرار می‌ گیرند.

گام سوم : ماینرهای موجود در شبکه که بعضی اوقات به آن‌ ها نود نیز می گویند، تراکنش‌ ها را از این استخرها انتخاب کرده و آن‌ ها را به شکل یک بلاک در می آورند. به صورت کلی یک بلاک شامل مجموعه‌ ای از تراکنش‌ ها که در این لحظه شامل تراکنش‌ های تایید نشده می باشد. به‌ علاوه‌ بعضی اطلاعات اضافی دیگر مثل امضای دیجیتال، زمان‌ سنج و … می‌ شود. هر استخراج کننده، بلاک تراکنش‌ های خود را به وجود می آورد و چندین ماینر قادرند تراکنش مشابهی را انتخاب کنند که در بلاک آن‌ ها گنجانده شود.

گام چهارم : ماینرها با انتخاب تراکنش‌ ها و افزودن آن‌ ها به بلاک خود، بلاکی از تراکنش‌ ها را به وجود می آورند. آن ها در بلاکچین برای اضافه کردن این بلاک از تراکنش‌ ها به یک امضا نیاز دارند. این امضا که به آن اثبات کار هم می گویند، با حل یک مسئله‌ بسیار سخت ریاضی طراحی شده و برای هر بلاک از تراکنش‌ ها منحصر به فرد می باشد.

حتما بخوانید : استخراج ارز با هارد | آموزش گام به گام رایگان


هر بلاک یک مسئله‌ ریاضی متفاوت دارد، لذا هر استخراج کننده روی یک مسئله متفاوت و مختص به بلاک خود، فعالیت خواهد داشت. برطرف کردن هر یک از این مسائل به اندازه‌ ای سخت است که برای برطرف کردن آن باید قدرت محاسباتی بالا و برق بسیار زیادی را مورد استفاده قرار دهند. این همان فرایندی است که به آن ماینینگ ارز دیجیتال گفته می شود.

گام پنجم : استخراج کننده ای که بتواند نخستین امضای واجد شرایط را برای بلاک خود بیابد، این بلاک و امضای آن را برای دیگر استخراج کنندگان انتشار خواهد داد.

گام ششم : در حال حاضر می بایست دیگر ماینرها صحت امضا را با استفاده از داده‌ های بلاک پخش شده، تایید کنند و مورد بررسی قرار دهند که آیا هش خروجی با امضای موجود متناسب است یا نه. چنانچه متناسب باشد، دیگر ماینرها اعتبار آن را تایید کرده و در نهایت این بلاک می‌ تواند به بلاکچین افزوده گردد.

در حقیقت ماینرها به اجماعی می‌ رسند که همگی با یکدیگر توافق نظر دارند، به همین خاطر به آن الگوریتم اجماع گفته می شود. می توان این طور گفت که امضا، اثبات کار ‌انجام شده و قدرت محاسباتی استفاده شده می باشد. در این مرحله این بلاک می‌ تواند به بلاکچین اضافه گردد و به همه نودهای دیگر در شبکه ارسال گردد. نودهای دیگر نیز این بلاک را می‌ پذیرند و تا وقتی که تراکنش‌ های موجود در بلاک به درستی با ترازهای کیف پول فعلی، تاریخچه‌ تراکنش در آن مقطع زمانی متناسب باشند، آن را در داده‌ های تراکنش خود ذخیره می‌ کنند.

گام هفتم : پس از این که یک بلاک به زنجیره اضافه شد، هر بلاک دیگری که پس‌ از آن اضافه می‌ شود، تاییدیه برای آن بلاک محسوب می شود. برای مثال، چنانچه تراکنش شما در بلاک ۵۰۲ ثبت شده باشد و بلاکچین از ۵۰۷ بلاک برخوردار باشد، بدین معنی است که تراکنش شما ۵ تائیدیه ۵۰۲ تا ۵۰۷ دارد.

علت این که به آن تاییدیه می گویند این است که هر بار که بلاک دیگری بعد از آن افزوده شود، بلاکچین مجددا در مورد تاریخچه تراکنش از جمله تراکنش و بلاک شما، به صورت کامل به اجماع می‌ رسد. در نهایت می‌ توانید بگویید تراکنش شما ۵ بار به وسیله بلاکچین تایید شده است.

حتما بخوانید : استخراج اتریوم در خانه چگونه است؟ + راهنمای گام به گام


هر چقدر تراکنش شما تاییدیه بیش تری کسب کند، یعنی هرچه یک بلاک عمیق‌ تر در زنجیره جای بگیرد، تغییر آن برای هکرها بسیار دشوار خواهد بود. بعد از این که یک بلاک جدید به بلاکچین اضافه شد، همه ماینرها بایستی مجددا از مرحله سوم استارت بزنند و یک بلاک جدید از تراکنش‌ ها را به وجود آورند.


همان طور که ابتدای مقاله قولش را دادیم، به آموزش استخراج رمز ارز به زبان ساده پرداختیم. 

همچنین می توانید مطلب استخراج اتریوم با گوشی | آموزش جامع استخراج اتریوم با موبایل را نیز در این خصوص بخوانید.

برای دوستانتان بفرستید: