برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره ریپل (RIPPLE)

ریپل یکی از محبوب ترین رمزارزها در دنیال ازرهای دیجیتال، ریپل هستش که در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره ریپل رو بهتون بگیم و این ارز دیجیتال رو از همه ابعاد بررسی کنیم. در مطلب همه چیز درباره ریپل قصد داریم به اینکه ریپل چیست، چه مزایایی دارید، نحوه خرید و انتقال آن به کیف پول، تفاوت های بیت کوین با ریپل و مواردی از این دست بپردازیم، لذا تا انتهای مقاله همه چیز درباره ریپل با سایت کد بورسی همراه باشید تا همه چیز درباره ریپل رو متوجه بشید. این مقاله قطعا میتونه دید خوبی راجب ریپل و به صورت کلی ارزهای دیجیتال بهتون بده.

همه چیز درباره ریپل

ریپل نام یک پول دیججیتال است و یکی از ارزانترین ارزهای دیجیتال موجود در بازارهای جهانی سرمایه است که مانند ارزهای دیجیتال دیگر از جمله بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) ؛ در چند ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ریپل مانند ارزهای دیجیتال دیگر از فناوری زنجیره بلوکی برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می کتد و همچنین یکی از بزرگترین توسعه دهنده و عرضه کننده فناوری زنجیره بلوکی است و به خوبی توانسته است این فناوری را در بین موسسات و شرکتهای مختلف گسترش دهد.

ریپل یک پروتکل پرداخت متن باز است که به صورت متمرکز فعالیت می کند؛ بنابراین با ارزهای دیگر موجود در بازار کریپتو کارنسی که به صورت غیر متمرکز هستند تفاوت دارد. ریپل که به عنوان یک رمزارز پایه در سال ۲۰۱۲ ارائه گردید، می کوشد تا کلیه پرداختهای بین المللی را به صورت مطمئن و فوری در هر اندازه و مقدار با کارمزد بسیار پایین انجام دهد؛ ریپل  که در ابتدای سال ۲۰۱۷ با نرخ ۲۵ سنت خرید و فروش می شد؛ توانست بعد از عملیاتی شدن در شرق آسیا و توجه نشان دادن American Express و Santander رشد قابل توجهی را داشته باشد و در اولین روز از سال ۲۰۱۸ میلادی با نرخ ۲/۳۰ دلاری معامله شود ( یعنی در این دوره زمانی رشد ۸۲۰ درصدی را تجربه کند ) ؛ بساری از سرمایه گذاران عقیده دارند که ریپل در آینده نزدیک، به پرداخت های بین المللی سرعت خواهد بخشید و با توجه به همین موضوع باید شاهد رشد ارزش بیش از پیش این ارز مجازی باشیم و حتی می توان پیش بینی کرد که ریپل جایگزینی برای سوئیفت خواهد بود.

این ارز به کاربرانش اجازه می دهد ارسال، دریافت و نگهداری ارز ریپل را به شکل غیر متمرکز، توسط شبکه ریپل انجام دهند؛ مزیت اصلی ریپل برای بانکها، نقد شوندگی آن است. امروزه نقدینگی که بانکها به آن نیاز دارند با ورود وجوه نقدی که مردم به بانکها می دهند تاٌمین می شود؛ ولی این اعتقاد وجود دارد که چنین مدلی برای بانکها کارآمد نیست؛ اینطور به نظر می رسد که بانک ها علاقه مند به ریپل هستند و سرویس های پرداخت بیشتری به طور مرتب وارد کار با ریپل می شوند.

هدف ریپل چیست؟

هدف اصلی ریپل ارائه سرویس و خدمات به بانکها و موسسات مالی می باشد؛ در واقع ریپل قصد دارد تا مشکل اساسی را که در سیستم پولی بین المللی وجود دارد را حل کند، به این دلیل که مبادلات ارزی پیچیده، هزینه های زیادی به خصوص برای معاملات مرزی به همراه دارد و بانکها باید بتوانند نقدینگی خود را حفظ کنند؛ در هر صورت هدف کلی ریپل این است که در سریعترین زمان ممکن، بتوان مقادیر زیادی پول را از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال کرد.

مزایای ریپل چیست؟ 

در حال حاضر؛ ریپل می کوشد جایگزینی برای سوئیفت در دنیای ارز رمز پایه باشد و در این مورد پیشنهادهای قابل توجهی دارد؛ از جمله می توان به سرعت بالا با کارمزد بسیار پایین، امکان رهگیری حواله ها و تعداد زیاد تراکنشها در دقیقه اشاره کرد. سرعت انجام هر تراکنش ریپل تنها ۴ ثانیه است و برای کارمزد پایین این رمز ارز می توان به این نمونه اشاره کرد: برای مثال در یک تراکنش ریپل که ۹۰۰ عدد حواله شده است تنها ۰۰۰۰۱۲% ریپل کارمزد پرداخت شده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

ریپل تاکنون با ۱۰۰ سازمان مالی و بانکی در سراسر جهان به توافق رسیده است و بیش از ۷۵ مورد از پیاده سازی صورت گرفته است که در بین این مراکز؛ نام بانکهای صاحب نامی می درخشد.

نماد اختصاری ریپل: XRP 

XRP یک توکن است که برای انتقال ارزش از طریق شبکه ریپل استفاده می شود؛ هدف اصلی XRP اینست که واسطه ای برای معاملات باشد؛ چه کریپتو کارنسی و چه ارزهای فیات.

XRP یک تکنولوژی است که به عنوان یک کریپتو کارنسی و یک شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی استفاده می شود؛ این فناوری برای نخستین بار توسط

Chris  Larsen / jed me caleb راه اندازی شد؛ و دانستن این نکته ضروری است که تکنولوژی ریپل استقلال ارزی دارد.

روند حرکتی ریپل در سال ۲۰۱۷ 

این ارز مجازی در ابتدا فقط ۰۰۶۳% دلار ارزش داشت و تا چندین ماه هیچگونه روند رشد نداشت تا اینکه در ماه مارس به حدود ۰۲% دلار رسید و این ارزش را تا چند ماه حفظ کرد؛ البته ریپل در سال ۲۰۱۸ از ۳/۶۵ دلار به ۲۷% سقوط کرد و تا این لحظه هرگز به سقف قیمتی قبل برنگشته است.

پلتفرم ریپل چه ارزشی را ارائه می دهد؟ 

ارزش شبکه ریپل، توانایی آن در جابجایی سریع دارایی ها در سراسر جهان است؛ امروزه بانکها با استفاده از این نرم افزار می توانند به راحتی به انتقال ارزهای مختلف خارجی بپردازند؛ تا به امروز، این کار با استفاده از Swift انجام می شده؛ ریپل مدعی است در حال حاضر بیش از صد بانک در این پلتفرم ثبت نام کرده اند.

چگونه ریپل خریداری کنیم؟

خرید ارز ریپل در ایران بستگی به این دارد که شما قصد دارید در ازای خرید چه ارزی بپردازید؛ مثلا اگر می خواهید با ریال ریپل بخرید بعضی از صرافی های آنلاین برای شما این کار را به طور مستقیم انجام می دهند و می توان گفت که شما ریال پرداخت می کنید و ریپل را در کیف پول دریافت می کنید.

برای دریافت ریپل به شکل بالا ممکن است مشکلاتی پیش آید مثلا قیمت صرافی بالاتر باشد یا اینکه صرافی مورد نظر مقدار لازم ریپل را نداشته باشد؛ بنابراین راه دیگری وجود داردکه شما یک ارز پرمعامله مانند بیت کوین را خریداری کرده و سپس آنرا تبدیل به ریپل کنید، به نظر می رسد اینکار برای خرید مقادیر بالا، مناسبتر باشد.

همه چیز درباره ریپل

چگونه کیف پول ریپل ایجاد کنیم؟ 

نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها می تواند پر ریسک باشد زیرا صرافی ها همیشه یکی از اهداف هکرها بوده وهستند. لیست کیف پولهایی که می توانید در آنهاریپل نگهداری کنید:

  1. کیف پول سخت افزار لجرنانو اس (Ledger Nano S) : این کیف امن ترین شیوه نگهداری ارزهای دیجیتال است.
  2. کیف پول Toast : این والت توانسته یکی از پرطرفدارترین والتهای ریپل باشد؛ زیرا توانسته با ارائه نسخه موبایلی (اندروید و IOS) و نسخه دسکتاپ ( ویندوز و لینوکس) و حتی افزونه کروم بسیار مفید قرار گیرد.
  3. کیف پول کوین پیمنت : این سایت متعلق به یک شرکت کانادایی است و درگاه پرداخت ارزهای دیجیتالی است، این سایت از ریپل نیز پشتیبانی می کند.
  4. کیف پول exarpy. com : این سایت یک مزیت عمده دارد و این مزیت اینست که برای ایجاد والت باید پس از ورود به سایت اینترنت خود را قطع کنید؛ همین باعث می شود که احتمال فاش شدن یا دزدیده شدن اطلاعات شما در هنگام ایجاد کیف پول کاهش پیدا کند.
  5. کیف پول موبایلی edge . app :  طبق ادعایی که این سایت دارد این کیف پول حافظ حریم خصوصی کاربران است و همچنین استفاده از آن خیلی راحت است؛ این کیف پول؛ علاوه بر ریپل ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم و … را پشتیبانی می کند.

انواع محصولات ریپل

در حال حاضر سه محصول اصلی دارد که عبارتند از:

  • Xvia
  • Xcurrent
  • XRapid

شبکه Xcurrent : سر دسته محصولات این شرکت است، این محصول از دفتر کل غیر متمرکز ریپل به نام Ripple Net بهره می برد؛ این سیستم برای بانکها امکان انتقال سریع، امن و کم هزینه پول را به سراسر جهان به صورت غیر متمرکز فراهم می کند.

شبکه XRapid : این شبکه به بانکها کمک می کند تا برای تجارت در بازارهای نوظهور، نقدینگی خوبی داشته باشند این محصول شبکه ریپل از XRP استفاده می کند؛ بانکها می توانند از این واحد ارزی برای ذخیره ساده تر پولهایشان در تجارت بهره مند شوند

شبکه Xvia : این شبکه در حال پیشرفت و توسعه است و مشابه Xcurrent است اما اجازه می دهد تا علاوه بر بانکها، اشخاص نیز بتوانند پول ارسال کنند؛ در این شبکه ارز دیجیتال XRP کاربردی ندارد.

آیا می شود ریپل استخراج کرد؟ 

خیر، به خاطر الگوریتم به کار رفته باید گفت XRP  قابلیت ماین شدن ندارد؛ عملکردXRP نسبت به بیت کوین و اتریوم و خیلی از ارزهای دیجیتال دیگر متفاوت است.

تکنولوژی ریپل

ریپل نقش بسیار پررنگی در دنیای فناوری های بلاکچین ایفا می کند در حالیکه سایر پروژه ها مسیری برخلاف سیستم بانکی کلاسیک را دنبال می کنند؛ به این منظور RippleLabs چندین محصول را راه اندازی کرده که هر کدام از اینها می توانند توسط بانک ها، برای پردازش معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرند. توکن XRP که برای پردازش این معاملات استفاده می شود به عنوان ارزی واسط در شبکه ripple عمل می کند.

تفاوت های اساسی بیت کوین و ریپل 

بیت کوین تکنولوژی مبتنی بر بلاکچین است اما ریپل برخلاف بیت کوین، مبتنی بر بلاکچین نیست؛ ریپل برای استفاده در شرکت های بزرگ ساخته شده است و تمرکز اصلی ریپل بر شرکتهای بزرگ است؛ ریپل قادر به انجام ۱/۵۰۰ معامله در ثانیه (TPS) است و همچنان در تلاش است به سطح ۵۰/۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد در حالیکه بیت کوین می تواند ۶-۳ TPS و اتریوم ۱۵ TPS را هدایت کند. ریپل یک شبکه پرداخت و ارتباطی برای موسسات مالی سراسر جهان است و یک رقیب جدی برای سوئیفت است ؛ ارز ریپل را می توان مانند سهام، معامله کرد و تفاوت اصلی این دو، اهداف و قابلیت های آنهاست.

در حال حاضر تعدادی از بانکها در کشورهای ژاپن و کره جنوبی ازسیستم ریپل استفاده می کنند و بنگاههای مالی بزرگ دیگری نیز اعلام آمادگی برای بهره برداری از این امکانات را داشته اند. سرعت انجام هر تراکنش ریپل تنها ۴ ثانیه است و امنیت بالای تراکنش ها در این سیستم به گونه ای است که داده های تراکنش به صورت کاملا محرمانه فقط برای طرفین معامله در دسترس هستند؛ همچنین کاربران در سیستم ریپل با نام مستعار شناخته می شوند.

بیت کوین با هدف تبدیل شدن به یک ارز رسمی جهانی و تسهیل پرداخت های آنلاین طراحی شده اما ریپل اینگونه نیست. بیت کوین روش جدیدی برای پرداخت آنلاین است که انسان را از بانک بی نیاز می کند اما ریپل برای ارتباط بین بانکهای سراسر جهان ارائه گردیده است.

بیت کوین بلاک چینی است در حالیکه ریپل یک شرکت متمرکز است. یکی از پارامترهای اساسی که برای ریپل نقطه قوت ایجاد می کند سرعت انجام تراکنشهای آن می باشد که پس از حداکثر ۴ ثانیه این تراکنشها انجام می شود؛ این در حالی است که تراکنش های بیت کوین ممکن است تا ۵ ساعت هم طول بکشد و حداقل زمان برای انجام تراکنش اتریوم هم ۲ دقیقه است.

مزایا و معایب پروتکل ریپل

مزایا

  • تقریبا ضد جعل است
  • انجام بسیار سریع تراکنش ها
  • در مرحله نهایی خود می تواند به عنوان مترجم جهانی هر نوع ارزی عمل کند
  • قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع
  • اتصال ساده شبکه های پرداخت
  • تورم ندارد

معایب

  • این ارز دارای ویژگی متن باز است؛ زمانی که کد آن در دسترس قرار گیرد، فرصتی به وجود می آید تا سود جویان برای هک کردن آن تلاش کنند
  • این شرکت قراربود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران، انتقال دهد اما تاکنون تنها مقدار اندکی منتقل شده است

مشتریان عمده ریپل

از بزرگترین مشتریان می توان به بانک اسپانیایی AMERICAN  EXPRESS و SANTANDER وWESTERN UNION و UNICRADIT اشاره کرد؛ اکثر شرکتها و بانکها از محصولات XCURRENT و XRAPID که توسط RIPPLELABS تولید شده اند استفاده می کنند؛ همه بانکهایی که از پلتفرم ریپل برای پردازش معاملات جهانی خود بهره می گیرند می توانند تا ۷۰% هزینه عادی معاملات خود را پس انداز و مدیریت کنند.

چگونه ریپل به کاربران بیت کوین سود می رساند

استفن توماس که یک فرد توسعه دهنده ارشد برای پروتکل ریپل و یک طرفدار بیت کوین است می گوید: ریپل راه های بسیار زیادی را برای کاربران بیت کوین باز خواهد کرد و برای ارتباط بیت کوین با جریانهای مالی عمده جهان راه های ساده تری را به وجود خواهد آورد؛ به علت اینکه ریپل معاملات را تسریع می کند؛ ثبات را برای کاربران افزایش می دهد؛ همچنین طرفداران ریپل بیان می کنند که یکی از مزایای استفاده از سرویس همتا به همتا؛ عدم وجود یک هدف مرکزی یا نقطه شکست در سیستم است.

پیش بینی قیمت ریپل در سال ۲۰۲۰

ریپل با تمرکز بر فراهم کردن امکانات پرداخت برون مرزی در جایگاه سوم جدول رتبه بندی رمزارزها در وبسایت کوین مارکت کپ قرار دارد؛ گرچه ریپل واقعاٌ یک رمزارز نیست اما افراد بسیاری از این ابزار به عنوان ابزار سرمایه گذاری استفاده می کنند زیرا که ریپل دارای ویژگیهای زیادی است که آن را از سایر رقیبانش متمایز می کند که از آنجمله می توان به مقیاس پذیری بالا، سرعت بالا، کارمزد پایین و امنیت بالا در برابر هکرها و قابل تبدیل بودن به سایر واحدها اشاره کرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چنین به نظر میرسد که قیمت و آینده بیت کوین بر روی قیمت ریپل تاٌثیر زیادی داشته باشد، با وجودی که نمودار نشان می دهد که این کوین در سال ۲۰۱۹ تغییر چندانی نداشته است اما با اینهمه نمی توان پیش بینی آینده را نه فقط برای ریپل و یا هر رمزارز دیگر به طور مطمئن داشته باشیم ؛ بردگارلینگ هاوس مدیر عامل ریپل بر این باور است که اکثر رمزارزها در آینده ناپایدار خواهند بود؛ او مطمئن است که ریپل در سال ۲۰۲۰ عملکرد قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

کلام آخر

در این مقاله همه چیز درباره ریپل رو بررسی کردیم. جالبه بدونید که یکی از علت هایی که رمزارزها در گذشته شکست می خوردند مسئله تمرکز بوده است، این رمزارزها پس از مدتی به دلیل فشار دولتها شکست می خوردند اما تمرکز زدایی بیت کوین باعث شده که بیت کوین باقی بماند. ریپل برای رسیدن به شرکتهایی مانند سوئیفت باید ۱۰۰ برابر قوی تر از آنچه هست شود و بانکهای بیشتری را برای استفاده از امکاناتش متقاعد کند در حالیکه سوئیفت یک شرکت بزرگ ۴۵ ساله است و نمی خواهد به سادگی جایگاهش را از دست بدهد و مسلما در صدد تطابق با فن آوریهای موجود بر خواهد آمد؛ با این حال، ریپل هنوز یک شرکت خارق العاده است، آنها جوانتر هستند و می توانند تغییرات ساختاری بزرگی را به وجود بیاورندو محصولات بیشتری را نیز ارائه دهند.

برای دوستانتان بفرستید: