برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نوسان گیری در بورس به زبان ساده و عامیانه

نوسان گیری در بورس به زبان ساده یعنی ما یک سهم را در قیمتی بخریم و در آینده ای نزدیک آن را به قیمتی بالاتر به فروش برسانیم. البته این واقعا نوسان گیری در بورس به زبان ساده بود و کار به این سادگی ها هم نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. اگر به صورت کلی دوست دارید همه چیز درباره نوسان گیری در بورس به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب از کد بورسی به شما کمک می کند تا زیر و بم نوسانگیری در بورس را یاد بگیرید و دید بسیار خوبی در مورد نوسان گیری به دست آورید.

نوسان گیری در بورس به زبان ساده

در کشور آمریکا به معامله گرانی که بسیار ریسک پذیر هستند و با پیش بینی قیمت ها دست به معامله می زنند را نوسان گیر یا سفته باز می گویند، بسیاری از افراد، سفته بازی را کاری خلاف اخلاق یا شرع می دانند اما وجود سفته بازان در بازار سرمایه محاسنی را نیز به همراه دارد از جمله محاسن، وجود سفته بازان در بازار می تواند موارد زیر باشد:

  • حجم زیادی از معاملات توسط این دسته از تریدرها انجام می شود و سبب رسیدن سهم ها به حجم مبنا و رونق بازار می شود.
  • نقد شوندگی در بازار افزایش پیدا می کند، بنابراین افرادی که نیاز به نقدینگی دارند به سرعت می توانند سهام خود را نقد کنند.
  • شکاف قیمت بین عرضه و تقاضا را پر می کند.

روش های متنوع و مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد که افراد با توجه به دیدگاه و روحیاتشان و میزان ریسک پذیری که دارند می توانند از این روشها استفاده کنند یکی از این روشها، نوسان گیری است که بیشتر مخصوص سرمایه گذاران با دید کوتاه مدت است، با این روش، سرمایه گذاران می توانند در زمان های کوتاه سهمی را بخرند و بعد از نوسان گیری به فروش آن سهم اقدام کنند البته لازم است بدانید که این شیوه خیلی ساده و راحت نیست اما جذابیت و هیجان این روش برای به دست آوردن سود سریع باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران از نوسان گیری برای رسیدن به بازدهی و سود استفاده کنند و این روش را به کار گیرند. در ادامه بیشتر در مورد نوسان گیری در بورس به زبان ساده صحبت کرده ایم؛

نوسان چیست و به چه افرادی نوسان گیر می گویتد؟

در ابتدای بحث بهتر است با مفهوم نوسان آشنا شوید؛ به تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت نوسان می گویند و به افرادی که از این نوسان قیمت ها برای کسب سود بهره می برند نوسان گیر می گویند.

نوسان گیری در بورس

همان طور که در بالا ذکر گردید خرید و فروش سهام با هدف به دست آوردن سودهای کم در بازه زمانی کوتاه مدت را نوسانگیری می گویند که معمولا سهامدارانی که از نظر شخصیتی ریسک پذیرتر هستند و محدودیت سرمایه ندارند به نوسان گیری علاقه زیادی نشان می دهند البته نوسان گیری ممکن است دو هفته تا یک ماه سرمایه فرد را درگیر کند ولی اصولاٌ آنها برای این کار سهم هایی را پیدا می کنند که در یک بازه زمانی بین دو قیمت در حال نوسان هستند و آن سهم را در پایین ترین قیمت می خرند و پس از چند روز با قیمت بالاتر می فروشند و این کار را تا زمانی ادامه می دهند که نمودار سهم، این قابلیت را به آنها بدهد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در بازار بورس، نوسان گیری را سفته بازی هم می نامند از مهمترین مهارت های لازم برای نوسان گیری می توان از تحلیل تکنیکال یا فنی، نام برد، بنابراین هانطور که مشخص است نوسان گیران در بورس، به ارزش بنیادی کمتر توجه می کنند و دقت اصلی آنها بر روی روند قیمتی سهم است. افراد نوسان گیر با استفاده از تحلیل تکنیکال و شناسایی و بررسی نکات حمایتی و مقاومتی، به خرید سهام در کف و فروش آن در سقف اقدام می کنند که البته برای اینکار باید با مفهوم حمایت و مقاومت در بورس نیز باید آشنایی کامل کسب نمایید.

سفته بازی چیست؟ 

سفته بازی یعنی انجام دادن معامله ای مالی که در آن ریسک بالایی وجود دارد و ممکن است شخص بخشی یا تمام مبلغ سرمایه گذاری شده اولیه را از دست بدهد و یا برعکس ممکن است که سود قابل توجهی به دست آورد، در سفته بازی، ریسک زیان بیشتر از دست یافتن به سودهای بسیار بالاست گاهی اوقات تشخیص سفته بازی از سرمایه گذاری مشکل است، تفاوت این دو مفهوم به عوامل مختلفی مانند ماهیت دارایی، طول دوره نگهداری مورد انتظاز و میزان اهرم افزایش سرمایه بستگی دارد.

برای روشن شدن این موضوع می شود مثالی را عنوان کرد؛ خرید مسکن می تواند یک سرمایه گذاری ساده و یا سفته بازی در نظر گرفته شود مثلاٌ هنگامی که فردی یک خانه خریداری می کند که آن را اجاره دهد سرمایه گذاری کرده است اما وقتی که شخصی چندین خانه را با قیمتهایی مشخص با هدف کسب سود در کوتاه مدت می خرد سفته بازی انجام داده است.

حتما بخوانید : نوسان گیری ارز های دیجیتال چگونه است؟


صندوق های مشترک و صندوق پوشش زیسک، گاهی اوقات در سفته بازی شرکت می کنند به طور کلی می توان گفت: سفته بازی یک معامله مالی با ریسک بسیار بالا و بازده بسیار بالاست زیرا که اگر سود قابل توجهی در پیش رو نباشد، انگیزه ای برای شروع سفته بازی وجود نخواهد داشت.

سفته بازان به ۲ دسته تقسیم می شوند: 

  1. گروهی از تحلیل گران و معامله گران که بر روی یک سهم تمرکز می کنند.
  2. افرادی که با استفاده از پول اقدام به فعالیت در سهم خاصی می کنند تا زیرکانه به سود فراوان دست یابند.

سفته بازها فقط به بازه قیمتی توجه می کنند معمولا این افراد، سرمایه گذارانی ریسک پذیر و پیچیده هستند که در بازارهای مختلف تخصص دارند و معمولا سرمایه گذاری هایی اهرمی مانند قردادهای آتی و اختیار معامله را انجام می دهند، این سرمایه گذاران سعی می کنند تا تغییرات قیمت را در قسمتهای بی ثبات بازار پیش بینی کنند و باور دارند که سود بالایی به دست می آورند حتی اگر شاخص بازار، خلافش را نشان دهد.

چه سهامی مستعد سفته بازی است؟ 

سهام بنیادی که به دلایل نا مشخصی از توجه بازار دور مانده اند و حجم مبنای پایینی دارند مورد توجه سفته بازان است، نقدینگی بالایی که سفته بازان وارد بازار می کنند منجر به افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت سهم می گردد و این شرایط است که موجب ایجاد حباب در سهم میشود.

زمان های شیوع سفته بازی

اصولاٌ این روش در بازار هایی که ثبات اقتصادی کمتری دارند بیشتر اتفاق می افتد، البته اینطور نیست که در بازارهایی که عمق کافی و ثبات سیاسی و اقتصادی دارند این گروه ها فعال نخواهند بود بلکه در تمام بازارهای مالی می توان سفته بازان را یافت اما در حد و اندازه افسار گسیخته اینان می توانند موجب به وجود آمدن حباب های قیمتی شدیدی شوند.

تقسیم بندی نوسان گیران

اشخاصی که در بورس به دنبال نوسان گیری هستند به ۲ دسته تقسیم می شوند؛

دسته اول؛ افرادی که خود آغاز کننده موج صعودی برای سهم خاصی هستند.

دسته دوم؛ افرادی که موج سوار هستند، این افراد بر موجی که ایجاد شده سوار شده و روند را پیش می برند.

دسته اول از نوسان گیران ابتدا به خرید پله ای در سهم اقدام می کنند و بعد از آن هنگامی که سهم به اصطلاح خشک شد سهم را صف خرید کرده و شروع به منتشر کردن اخبار مثبت در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری می کنند حالا وقتی که اخبار مثبت سهم به اندازه کافی پخش شد و انتشار یافت دسته دوم وارد این موج شده و موج را قویتر به پیش می برند و به دنبال معاملات این دو دسته، قیمت سهم افزایش یافته و صف خرید برای آن سهم ایجاد می شود و در این زمان گروه اول از نوسان گیران از سهم خارج می شوند اگر در این مرحله بازیگران و سرمایه گذاران جدید وارد سهم شوند شاهد ادامه افزایش قیمت خواهیم بود و در غیر این صورت سرمایه گذارانی که در مراحل آخر رشد سهم وارد شده اند ضرر و زیان می بینند و در نهایت با زیان وارد شده از سهم خارج می شوند.

اطلاعات لازم برای نوسان گیری در بورس

نوسان گیران در بورس، به یکسری ابزارها و اطلاعات نیاز دارند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

نوسان گیری با استفاده از اطلاعات نهانی شرکت : افرادی که در بورس فعالیت دارند بیشتر از معامله گران دیگر از شرکتها و برنامه های آینده شرکتها اطلاع دارند و این افراد به خاطر ارتباطاتی که از این طریق دارند قادر هستند تا در زمره اولین گروه وارد شده به سهم باشند و بتوانند از نوسانات قیمتی سود ببرند و در نهایت، زمانی که اطلاعات شرکت منتشر شد و دیگران متوجه این اطلاعات شدند زمانیست که نوسان گیران حرفه ای، دیگر از آن سهم ها خارج شده اند.

تحلیل تکنیکال : بیشتر تریدرها از این تحلیل برای نوسان گیری استفاده می کنند به این صورت که با بررسی نمودارهای قیمتی سهم، نقاط حمایتی را شناسایی کرده و وارد سهم می شوند و سهم ها را خریداری می کنند و بعد از چند درصد رشد قیمتی آن را می فروشند، البته خوب است این را بدانید که برخی از نسبت ها نیز می توانند در تحلیل تکنیکال برای نوسان گیری مناسب باشند که می توان به AVERAGE و یا اندیکاتور ATR اشاره نمود.

حتما بخوانید : بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال برای نوسان گیری


نوسان گیری با استفاده از جو حاکم بر بازار بورس، بسیار دیده شده که انتشار یک خبر، موجب افزایش قیمت دست جمعی سهام یک گروه شده است اما این هم بعید نیست که یک خبر فقط در حد یک شایعه باشد که در این شرایط، آن دسته از افراد که به دنبال نوسان گیری در بورس هستند، هم زمان با انتشار خبر، سهم را خریده و در موقعیت مناسب پیش آمده، آن را می فروشند، دقت کنید که معمولا شرایط مساعد در بازار می تواند در دامن زدن به شایعات و رشد قیمت یک سهم موثر باشد.

آیا تمام سرمایه گذاران می توانند نوسان گیری کنند؟

پاسخ قطعا منفی است، نوسان گیری اصولا نیاز به دانش و تجربه بسیار بالایی دارد و یک تصمیم اشتباه می تواند کل سرمایه معامله گر را به خطر بیندازد و این مورد بسیار دیده شده که سرمایه گذاران با طمع سودهای کوتاه مدت به دنبال نوسان گیری میروند اما طولی نمی کشد که ضرر می کنند و درصد زیادی از سرمایه خود را از دست می دهند، نوسان گیران حرفه ای شناخت کافی و بسیار زیادی از بازار دارند و از مهارتهای خاصی برخوردارند و می دانند که در چه قیمتی وارد سهم و در چه قیمتی از آن خارج شوند. این نوع معاملات از ریسک بالایی برخوردار است و رعایت حد ضرر، یکی از نکته های خیلی مهم برای موفقیت است.

برای نوسان گیری کدام حالت بازار مناسب است؟ 

در بازار سرمایه، به طور کلی سه حالت وجود دارد: حالت صعودی، نزولی و حالت خنثی، در بازار صعودی خرید و نگهداری به عنوان مناسب ترین استراتژی به شمار می آید، در بازار نزولی بهترین کار نظاره گر بودن و ورود به سهم در پایان روند نزولی است اما در بازار خنثی، بهترین حالت برای نوسان گیری در بورس است به این شکل که در کف قیمت، سهمی را خریداری کرده و در سقف، آن سهم فروخته شود. نوسان گیری با وجود مزایایی که دارد می تواند مضراتی هم داشته باشد که در اینجا به بررسی مهم ترین مضرات نوسان گیری خواهیم پرداخت:

به وجود آوردن حباب در بورس : همانطور که می دانیم زمانی که قیمت سهم بیش از اندازه از ارزش ذاتیش فاصله بگیرد حباب تشکیل می شود و افزایش بسیار زیاد نوسان گیری در یک بازار می تواند موجب ایجاد حباب قیمتی شود، بنابراین می توان گفت که تناسب نوسان گیری و سهامداری در بازار های مالی بسیار حائز اهمیت هستند.

نوسان گیری در بورس

هزینه های بالا در نوسان گیری بورس : نوسان گیری برای افراد هزینه هایی به همراه دارد هزینه هایی مانند کارمزد، مالیات و …. اگر چه این موضوعات کوچک و بی ارزش به نظر می رسند اما تکرار آن موجب خواهند شد تا همین هزینه ها در بلند مدت به مبالغ زیادی تبدیل شوند.

وارد کردن استرس به نوسان گیران : به این صورت که افراد در زمانهایی نیاز دارند تا تصمیمات مهمی را به سرعت بگیرند که این موضوع با استرس و فشار روانی بالایی همراه است اما اگر برنامه های دقیق و اصولی در نظر باشد می تواند از استرس این تصمیمات تا حد زیادی کم شود.

محدودیت زمانی در نوسان گیری در بورس : نوسان گیری در بورس نیاز به تعهد زمانی بالایی دارد نوسان گیران از زمانی که معاملات شروع می شود تا پایان روز باید به صورت مداوم هر آنچه را که در بازار اتفاق می افتد به طور دقیق بررسی کننذ تا بتوانند تصمیمات درستی بگیرند، بنابراین نوسان گیری برای افرادی که زمان کافی و لازم را ندارند کارآیی نخواهد داشت.

معایب نوسان گیری در بورس

از مهم ترین و اصلی ترین معایب نوسان گیری باید به مواردی اشاره کنیم که به نظر می رسد ضروری هستند، یکی از این موارد نداشتن آگاهی کامل از نوسان گیری و نحوه آن است که می تواند ضرر و زیان فراوانی را به فرد نوسان گیر وارد کند، گاهی ممکن است پیش بینی های فرد نوسان گیر درست از آب درنیاید و فرد در سهامی که خریده به اصطلاح گیر بیفتند و با صف فروش سنگین روبرو شود که امکان بیرون آمدن از آن بسیار سخت باشد، و یا اینکه یک سهمی برای روزهای متوالی ارزش خود را از دست بدهد خصوصاٌ اگر فرد نوسان گیر سرمایه زیادی را برای یک سهم گذاشته باشد که در این صورت مقادیر ضرر بسیار بیشتر خواهد بود. یکی از معایب نوسان گیری اینست که به سرمایه زیادی نیاز دارد اگر چه می شود با سرمایه کم هم نوسان گیری کرد ولی اصولاٌ افرادی که به این کار می پردازنذ به طور معمول با سرمایه زیاد اینکار را انجام می دهند.

حتما بخوانید : نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس


مهمترین عیب و مشکل نوسان گیری این است که اگر چه شما سود می کنید ولی می دانید که با این سود شما، افراد زیادی متضرر شده اند، اگر چه ذات بارار سرمایه خرید و فروش است و این موضوع هم امری عادی است و اکثراٌ اتفاق می افتد که یک عده سود و عده ای دیگر ضرر کنند اما اگر نوسان گیران با اقدامات خاصی مانند ثبت سفارشات خرید بی اساس و جعلی و یا منتشر کردن اخبار دروغ و جعلی و کذب بخواهند صف های خرید و فروش کاذب ایجاد کنند و بعد از اینکه مردم عادی و افراد تازه کار سرمایه خود را وارد کردند و قیمت بالا رفت از سهم خارج شوند و سود زیادی کسب کنند اینکار بسیار ناعادلانه است و علاوه بر جنبه های اخلاقی ممکن است باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار بورس شوند.

دلیل دیگر که نوسان گیری زیاد، خوب نیست این است که امکان تحلیل برای سهم از بین می رود و بازار به مکانی تبدیل می شود که در آن نقش شایعات و اخبار کذب پر رنگ تر از تجزیه و تحلیل می شود. روی هم رفته ممکن است نوسان گیری برای عده ای سود فراوان داشته باشد اما با توجه به تجربه افراد موفق بورس و معایب نوسان گیری توصیه گردیده باید اقداماتی صورت گیرد تا بازار سرمایه از امنیت خارج نشود، یکی از مهم ترین معایب نوسان گیری در بورس ایجاد حباب قیمتی است که سبب می گردد بسیاری از افراد تازه وارد و مبتدی متحمل ضرر و زیان شوند زیرا این افراد از شایعات و خبرهای کذب که برای بالا بردن ارزش سهم استفاده می شود بی اطلاع هستند و با ذهن پاک و بدون غرض وارد بازار سرمایه شده اند و آسیب جدی می بینند.

بودجه بندی سرمایه برای ورود به بازار بورس

*یک سوم سرمایه برای سهام بلند مدت با تحلیل بنیادی

*یک سوم سرمایه برای سهام میان مدت بنیادی

*یک سوم سرمایه برای نوسان گیری با داشتن آگاهی های لازم البته شرایط برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد به طور مثال اگر کسی درآمد ثابت ماهانه ندارد و با این سرمایه گذاری می خواهد جریان زندگیش را مدیریت کند بهتر است در بانک سپرده گذاری کند، بنابراین می بینیم که استراتژی معاملاتی هر شخص کاملا متمایز از بقیه افراد است و باید با توجه و دقت زیاد راههای مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کند.

نوسان گیری در بورس برای افراد خاص

برخی از افراد حقیقی و حقوقی از رانت هایی برخوردار هستند که سهامداران معمولی و عادی از آن بی خبر هستند و این افراد می توانند با استفاده از این رانت ها مانند تغییر قوانین اقتصادی، تغییر راهبرد در صادرات و واردات، تغییرات سیاسی ، پشتیبانی افراد با نفوذ و … سود بالایی را برای خود رقم بزنند و مسلما در این جریان افراد عادی معمولا دچار زیان زیادی می شوند.

استراتژی کروکودیل برای نوسان گیری

حتما همانطور که در فیلم های حیات وحش شکار تمساح را دیده اید، این شکارچی برای مدتی آرام و بی حرکت در زیر آب کمین می کند و در عین حال،طعمه های فراوانی را زیر نظر دارد اما تنها در زمانی اقدام می کند که مطمئن شود شکارش غافلگیر می شود. از نظر عده ای در بازار بورس، باید مانند یک تمساح دست به خرید زد، آرام و صبور مواظب سهم های مختلف بوذ و در موقع مناسب دست به شکار سهم های خاص زد؛

حتما بخوانید : آموزش نوسان گیری روزانه در بورس – نوسان گیری در بورس


سهم هایی با شناوری بالا؛ اصولا سفته بازان برای نوسان گیری، از سهام با شناوری پایین استفاده می کنند اگر تصمیم گرفته اید در صنعتی وارد شوید باید با دقت سعی کنید بهترین سهم آن صنعت را شناسایی و انتخاب کنید و از خرید هیجانی و یکباره سهام یک صنعت خودداری کنید زیرا اگر تمام سهام شما در یک گروه باشند ریسک بالایی وجود خواهد داشت و اجرای درست استراتژی تضمین کننده موفقیت شما خواهد بود و در هنگام هیجان، طمع سود زیاد و حتی عدم تمرکز سعی کنید وارد بازار نشوید و نوسان گیری در بورس را به روزهای آینده و با استرس کمتر موکول کنید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در این متن به آموزش نوسان گیری در بورس به زبان ساده پرداختیم و متوجه شدیم که به تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت نوسان می گویند و به افرادی که از نوسان قیمت ها برای سود بردن بهره می برند نوسان گیر گفته می شود. در بازار بورس، نوسان گیری را سفته بازی هم می گویند و بطور کلی نوسان گیران به ۲ دسته تقسیم می شوند.

گروه اول که خودشان ایجاد کننده موج صعودی هستند و گروه دومی که بر این موج سوار شده و روند صعودی را پیش می برند و در این میان، افرادی که تازه کار هستند ضرر و زیان می بینند و در مورد این دو گروه به اندازه کافی در متن اشاره گردیده است. سفته بازی یک معامله مالی با ریسک بسیار بالا و بازده عالیست زیرا اگر در این نوع معاملات سود بسیار بالایی وجود نداشته باشد انگیزه ای برای فعالیت در این زمینه وجود نخواهد داشت.

  • سفته بازی در مقیاس بالا، قیمت ها را دستخوش تغییرات غیر واقعی می کند.
  • اگر سفته بازی با سهامداری متناسب باشد بازار مالی رونق گرفته و در شرایط تعادل قرار می گیرد.
  • نوسان گیری و سفته بازی باعث ایجاد حباب قیمتی می شود.
  • سقوط بازار بورس همانند آنچه در سال ۹۹ در ایران اتفاق افتاد تا حد زیادی به علت نوسان گیری حقوقی های بازار بود.
  • نوسان گیر باید از صبح و ساعات اولیه شروع بازار، تا بسته شدن بازار در پای سیستم ، قیمت ها و تغییرات را ملاحظه و پیگیری کند.
  • معمولا نوسان گیری در بورس، باعث افزایش تنش و اضطراب در افراد می شود.

نمیشود در مورد نوسان گیری در بورس به زبان ساده صحبت کرد و انواع فیلتر برای نوسان گیری در بورس را توضیح نداد! برای نوسان گیری می توان از فیلترهای مختلفی استفاده کرد که در اینجا به معرفی تعدادی از آنها میپزدازیم؛

  • فیلتر ورود و خروج نقدینگی
  • فیلتر قدرت خریدار نسبت به فروشنده
  • فیلتر حجم معاملات مشکوک
  • فیلتر eps , pe
  • فیلتر نمادهای منفی
  • فیلتر قیمت پایانی و قیمت تابلو

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مقاله به آموزش نوسان گیری در بورس به زبان ساده پرداختیم. 

همچنین اگر دوست دارید آموزش پرایس اکشن به زبان ساده و عامیانه را نیز مطالعه کنید، از این مطلب کمک بگیرید.

به نظر شما نوسان گیری برای افراد تازه کار مناسب است؟

برای دوستانتان بفرستید: