برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال برای نوسان گیری

میدانید اگر بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال را بشناسید، تا چه اندازه می توانید معاملات سودآورتری داشته باشید؟ اندیکاتور مناسب ارز دیجیتال به شما کمک می کند تا تحلیل و دید بهتری نسبت به رمزارز و قیمت آن پیدا کنید و نقاط ورود و خروج از معامله را به راحتی تشخیص دهید. بنابراین شناسایی و استفاده از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال برای افرادی که در بازار ارزهای دیجیتالی مشغول هستند بسیار کاربردی است و این افراد همچنین می توانند از این اندیکاتورها در بازار بورس و سایر بازارهای مالی نیز استفاده کنند، پس اگر دوست دارید با بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال آشنا شوید، این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید.

بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال

در ابتدا باید گفت که اندیکاتورهای تکنیکال، ابزارهایی هستند که به منظور اندازه‌ گیری و تفسیر رفتار بازار مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها معمولا به وسیله معامله گران و سرمایه‌ گذاران برای شناسایی زمان معامله، نقاط مناسب معامله و یا شناسایی روندهای قیمتی جدید اعم از صعودی، نزولی و یا خنثی در بازارهای مالی کاربرد دارند. اندیکاتورهای تکنیکال با استفاده از محاسبات ریاضی و داده‌ های تاریخی مرتبط با قیمت و حجم معاملات ارزهای دیجیتال، با هدف پیش‌ بینی روند بازار طراحی می شوند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


حال این سوال پیش می آید که چه زمانی باید از چه اندیکاتوری و به چه دلیلی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که هزاران اندیکاتور و اسیلاتور در دنیای تحلیل تکنیکال وجود دارد که معامله گران و بعضا سرمایه‌ گذاران می‌ توانند آن ها را مورد استفاده خود قرار دهند. به این منظور که بدانید از کدام اندیکاتور در چه زمانی باید استفاده کرد، لازم است با نحوه عملکرد هریک از آن‌ ها آشنایی پیدا کنید و ببینید کدام‌ یک از آن‌ها با استراتژی معاملاتی شما تناسب دارد و با استفاده از تعریف کارایی برای اندیکاتورهای مختلف، می توانید آن ها را در زمانی که نیاز داشتید استفاده کنید.

کاربرد اندیکاتورها دقیقا کجاست؟

اندیکاتورها قسمت مهمی از تحلیل تکنیکال به شمار می روند و در موارد زیر کارایی لازم را خواهند داشت:

  • پیش‌ بینی : اندیکاتورها برای پیش‌ بینی جهت روند قیمت در آینده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تایید به منظور تایید یک‌ روند خاص یا حرکت قیمت، اندیکاتورها یکی از اصلی ترین ابزارهای تکنیکال محسوب می شوند.
  • هشداراندیکاتورها به منظور هشدار دادن موقعیت‌ های مناسب معاملاتی به معامله گران و سرمایه‌گذاران نیز کاربرد دارند.

اندیکاتورهای تکنیکال معمولا به وسیله فعالان بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که آن ها برای ارزیابی حرکات قیمت در کوتاه‌ مدت طراحی‌ شده‌ اند، ولی با این وجود سرمایه‌ گذارانی که تمایل به سرمایه‌ گذاری با افق بلندمدت را دارند، می‌ توانند از این اندیکاتورها برای شناسایی موقعیت‌ های معاملاتی بهره بگیرند.

بهترین اندیکاتورها برای تحلیل ارزهای دیجیتال

تنوع ابزارهای معامله گری بسیار بالا است، حتی بعضی از  معامله‌ گران حرفه‌ ای خودشان برای طراحی اندیکاتور اقدام می کنند، آن‌ ها با توجه به رفتار بازار و فرمول‌ های ایجاد شده، گرافی را روی نمودارهای ارزهای دیجیتال می اندازند و در ادامه معاملات خود را با توجه به این گراف‌ ها پیش می برند.

حتما بخوانید : نوسان گیری ارز های دیجیتال چگونه است؟


قبل از معرفی این اندیکاتورهای معروف برای استفاده در بازار ارزهای دیجیتالی بهتر است بدانید که بهترین بودن یک شاخص، امری نسبی است، به این خاطر که هر معامله گری روش و استراتژی خود را برای معامله دارد، لذا شما باید با توجه به روند معاملاتی خود بهترین اندیکاتورها را انتخاب نمایید. در ادامه ۷ مورد از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال برای نوسان گیری را خدمتتان معرفی کرده ایم؛

۱) اندیکاتور مقاومت نسبی – RSI

آر اس آی یک اسیلاتور است و در آن قدرت خریدار و فروشنده مورد بررسی قرار می گیرد، این شاخص عددی بین صفر تا صد را نشان می دهد و قیمت ارز دیجیتال و میزان معاملات آن را در یک بازه زمانی مشخص که معمولا ۱۴ روز است، مورد ارزیابی قرار می دهد. این ابزار معاملاتی سرعت و مومنتوم قیمت یک ارز دیجیتال را نیز بررسی می کند.

این طور فکر کنید که شاخص مقاومت نسبی یک ارز دیجیتال ۷۰ یا بالاتر است. این یعنی در بازه دو هفته‌ ای اخیر، افراد زیادی برای خرید این ارز دیجیتال اقدام کرده اند، بنابراین به احتمال زیاد بهتر است که ارز دیجیتال مورد نظر را بفروشیم و از آن خارج شویم. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که هر چقدر عدد اندیکاتور RSI‌ بیشتر باشد، بدین معنی است که احتمال تغییر روند مومنتوم ارز دیجیتال نیز بالاتر می باشد.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

البته این را از یاد نبرید که احتمال خطا نیز در این شاخص وجود دارد، لذا بهتر است در کنار استفاده از این ابزار، از دیگر شاخص‌ ها و تجربه خود در بازار نیز بهره لازم را ببرید. اگر دوست دارید در مورد آموزش اندیکاتور rsi – بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب شما را به بهترین شکل راهنمایی می کند.

۲) اندیکاتور مکدی – MACD

این شاخص از دو خط برخوردار است که با استفاده از دو میانگین متحرک میزان مومنتوم بازار را مشخص می‌ کنند، این خطوط، خط مکدی و خط سیگنال نام دارند. چنانچه میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه را از میانگین متحرک ۱۲ روزه کم کنیم، خط مکدی قابل محاسبه خواهد بود. همچنین میانگین متحرک نمایی ۹ روزه خط مکدی، خط سیگنال را به وجود خواهد آورد. نمودار هیستوگرام موجود در این اندیکاتور نیز تفاضل خط مکدی از خط سیگنال را نمایش می دهد.

حتما بخوانید : بهترین ترکیب اندیکاتور ها برای معاملات سودده


چنانچه در دو خط موجود در این اندیکاتور برخورد وجود داشته باشد، می‌ تواند نشانی برای روند صعودی یا نزولی بازار باشد. این شاخص کاربرد دیگری نیز دارد و آن هم این است که چنانچه واگرایی بین قیمت و میانگین‌ متحرک‌ های موجود در این اندیکاتور واگرایی زیادی داشته باشند، روند بازار احتمالا به زودی عوض خواهد شد.

تعداد زیادی از معامله گران از اندیکاتور مکدی به عنوان مکملی برای شاخص RSI بهره می گیرند. این موضوع احتمال خطا را تا حدی کاهش می‌ دهد ولی باز هم تاکید می کنم که این اندیکاتورها به هیچ عنوان نباید به تنهایی مبانی تصمیم گیری شما در بازارهای مالی قرار گیرند. اگر دوست دارید درباره اندیکاتور مکدی بیشتر بدانید، مطلب آموزش اندیکاتور macd – اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی در بازار بورس دارد؟ راهنمای جامع و رایگانی برای شما علاقه مندان است.

۳) اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌ دار – ADX

اندیکاتور ADX یا همان شاخص میانگین جهت‌ دار اندیکاتوری است که از ۰ تا ۱۰۰ عددگذاری شده است و کاربرد آن بدین صورت است که قدرت یک روند را مشخص می کند. چنانچه اندیکاتور ADX عدد کمتر از ۲۰ را نمایش دهد، نشان دهنده روند ضعیف است و چنانچه این عدد بالاتر از ۵۰ باشد، بیانگر قدرت روند خواهد بود. البته این موضوع را نیز در خاطر داشته باشید که این اندیکاتور تنها قدرت روند را تعیین خواهد کرد و جهت روند را به شما نمایش نخواهد داد.

استفاده از این اندیکاتور کمک زیادی به دریافت اطلاعات دقیق می کند، به این خاطر که قدرت روندی که می خواهید به آن ورود کنید را تعیین می نماید و بدین ترتیب با اطمینان خاطر بیشتری برای ورود به معامله اقدام خواهید کرد. با استفاده از اندیکاتور ADX این توانایی را خواهید داشت که ضعیف شدن روند نمودار را زودتر از سایرین متوجه شوید و سریعا از آن خارج شوید تا با عقب‌ نشینی قیمت و بازگشت مواجه نشوید.

نکته شایان ذکر دیگر اینجاست که از این اندیکاتور می‌ توانید در راستای محاسبه و تخمین زدن قدرت یک روند استفاده نمایید. چنانچه علاقه دارید بیشتر در مورد این اندیکاتور کاربردی بدانید، مقاله اندیکاتور adx – آموزش کامل و کاربردی اندیکاتور adx را همین الآن مطالعه کنید.

۴) شاخص بولینگر باند – Bollinger Band

در این اندیکاتور میزان نوسان‌ های بازار مورد اندازه گیری قرار می گیرد. در این ابزار معاملاتی ۳ خط وجود دارد که یک عرض بیشتری نسبت به دو خط دیگر دارد. خط عریض‌ تر بیانگر میانگین متحرک ساده است، دو خط بالا و پایین نیز میزان انحراف معیار این میانگین متحرک را به نمایش خواهند گذاشت.

حتما بخوانید : نحوه پیش بینی قیمت ارز دیجیتال


خطوط باریک را باندهای شاخص بولینگر نامگذاری کرده اند. نوسان و تغییرات قیمت تعیین کننده فاصله باندها خواهد بود. چنانچه قیمت به باند بالایی اندیکاتور نزدیک شود، یعنی شاهد اشباع خرید هستیم و در مقابل چنانچه قیمت به باند پایینی نزدیک باشد، بازار با اشباع فروش روبرو است و در حالت آخر شکستن باندهای اندیکاتور قرار دارد که رویدادی نادر است و میزان قدرت ترید بازار را نشان می دهد.

در نظر داشته باشید که با استفاده از باندهای بولینگر می‌ توانید تحلیل دیگری نیز انجام دهید. هنگامی که دو باند بالایی و پایینی به هم نزدیک شوند، معامله گران سیگنال یک حرکت شدید را خواهند گرفت و در مقابل چنانچه فاصله بین باندها زیاد شود، بدین معنی است که نوسان بازار کاهش می یابد و قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی قیمت نسبتا ثابتی پیدا خواهد کرد.

۵) اندیکاتور استوکاستیک – Stochastic

از دیگر اندیکاتور های مهم برای تحلیل تکنیکال، اندیکاتور استوکاستیک است که تعیین می کند یک روند در چه زمانی به پایان خواهد رسید. مثل اندیکاتور RSI می‌ تواند شاخصی برای نمایش خرید بیش از حد و فروش بیش از اندازه یک سهم باشد. اندیکاتور استوکاستیک شامل دو خط است.

در واقع این دو خط در مقیاس و نمودار جداگانه‌ ای رسم می‌ شوند. استوکاستیک می‌ توانید برای تعیین زمان ورود و خروج معامله در شروع هر روندی استفاده کنید. هنگامی که این اندیکاتور به عددی بالاتر از ۸۰ برسد، بدین معنی است که رمزارز مورد نظر بیش از حد معقول خریداری شده است، از همین روی امکان روند نزولی آن وجود خواهد داشت.

وقتی قادر هستیم متوجه خرید بیش از اندازه بشویم که عدد اندیکاتور استوکاستیک کمتر از ۲۰ باشد، به همین خاطر به احتمال زیاد شاهد روند صعودی آن سهم خواهیم بود. اندیکاتور استوکاستیک با اندیکاتور RSI شباهت های زیادی دارد، لذا امکان دارد اطلاعات اشتباه را در روند کار مشاهده کنیم. بهترین کار برای مقابله با ضررهای احتمالی این است که حد ضرر خود را کمی بالاتر انتخاب نمایید. مطلب اندیکاتور stochastic – همه چیز راجب کاربرد اندیکاتور stochastic در این خصوص بیشتر و جزئی تر توضیح داده است.

۶) اندیکاتور شاخص کانال کالا – CCI

اندیکاتور CCI به شاخص کانال کالا هم معروف است و در دهه ۸۰ میلادی از آن برای کالاهای مختلف استفاده داشته است که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر از آن به‌ عنوان یکی از اندیکاتورهای اصلی تحلیل تکنیکال استفاده می شود. در بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی می‌ توان از آن استفاده کرد و نتایج خوبی هم با استفاده از این اندیکاتور می توانید به دست آورید.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان


ولی سوال اینجاست که این اندیکاتور چه معیاری را برای تریدرها تعیین می کند؟ اندیکاتور CCI قیمت فعلی یک سهم یا ارز دیجیتال را به نسبت میانگین قیمت آن در یک بازه زمانی مشخص مورد محاسبه قرار می دهد و بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ نوسان دارد. چنانچه عدد مشخص شده در این اندیکاتور بیشتر از صفر باشد، بیانگر تغییرات سنگین قیمت دارد که در این هنگام باید رمزارز را به صورت کامل بررسی کرد.

این نکته را هم در خاطر داشته باشید که از این اندیکاتور برای نمودارهای کوتاه مدت استفاده می‌ شود، چرا که در این وضعیت، سیگنال‌ هایی بهتری دریافت خواهد شد. اگر دوست دارید با نحوه کار دقیق این اندیکاتور آشنا شوید، مطلب اندیکاتور cci – آموزش استفاده از اندیکاتور CCI برای شما نوشته شده است.

۷) اندیکاتور میانگین متحرک – moving average

اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اوریج، اندیکاتوری است که تغییرات قیمتی را به صورت اصلاح شده و با گرفتن میانگین قیمت آن در یک دوره زمانی تعیین شده به نمایش می گذارد. شما عزیزان می توانید با استفاده از این شاخص، روند قیمتی را به سادگی تشخیص دهید، چرا که این اندیکاتور از داده‌ های قیمتی در گذشته بهره می گیرد، یک شاخص پس‌ رو به حساب می آید. البته این اندیکاتور انواعی دارد که میانگین متحرک ساده و میاتگین متحرک نمایی، بیشترین کاربرد را در بین میانگین متحرک‌ ها دارند. میانگین متحرک ساده یا SMA یا MA، میانگین قیمت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌ دهد.

به عنوان مثال، میانگین متحرک ساده ۱۰ روزه یا SMA-10 میانگین قیمت را در ۱۰ روز گذشته محاسبه کرده و آن را نمایش می‌ دهد. از طرفی میانگین متحرک نمایی یا EMA، میانگین قیمت در یک دوره مشخص را با ضریب بیشتر روزهای اخیر مورد محاسبه قرار می دهد. به صورت کلی هر چقدر دوره زمانی این شاخص بیشتر شود، تغییرات اندیکاتور به نسبت قیمت، کندتر و با تاخیر بیشتر خواهد شد. برای مثال میانگین متحرک ۲۰۰ روزه به نسبت میانگین متحرک ۵۰ روزه، حرکت کندتری خواهد داشت. معامله گران از این اندیکاتور معمولا به عنوان ابزاری جهت تشخیص روند بازار بهره می گیرند.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری کدام است؟


به عنوان مثال وقتی که قیمت برای مدتی بالای میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در نوسان باشد، بیشتر معامله گران روند بازار را صعودی در نظر خواهند گرفت. کاربرد دیگر این اندیکاتور، استفاده از دو میانگین متحرک با دوره زمانی متفاوت و در نظر گرفتن تقاطع آن‌ ها به عنوان سیگنالی برای انجام معاملات است. مثلا هنگامی که میانگین متحرک ۱۰۰ روزه میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را به طرف پایین شکسته و به زیر آن حرکت کند، بهتر است از رمزارز مورد نظر خارج شویم و از طرفی خلاف این حرکت را می‌ تواند نشانه ای برای صعود قیمت ها در آینده باشد.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۷ مورد از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال را برای شما معرفی کردیم و هر یک را شرح دادیم. 

اگر به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه دارید، حمتا باید بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال را شناسایی و مورد استفاده قرار دهید که از این این مطلب برای آموزش رایگان این موضوع میتوانید استفاده کنید.

برای دوستانتان بفرستید: