Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
نحوه تغییر کارگزاری بورس - نحوه تغییر شرکت کارگزاری بورس - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه تغییر کارگزاری بورس | نحوه تغییر شرکت کارگزاری بورس

امکان دارد به هر دلیلی بخواهید کارگزاری خود را در بورس تغییر دهید و حتی سهام های خود را از کارگزاری y به کارگزاری x ببرید و برای این کار باید نحوه تغییر کارگزاری بورس را بلد باشید که بسیار آسان است. قطعی های مکرر کارگزاری، شلوغ بودن سیستم کارگزاری، عدم پشتیبانی مناسب کارگزاری از فرد، شلوغ شدن پرتفوی سهام فرد، کندی سیستم معاملات برای خرید و فروش، فضای کاربری نامناسب، سرویس دهی بی کیفیت کارگزاری و … میتوانند دلایل یک فرد برای تغییر کارگزاری بورس باشند. نحوه تغییر کارگزاری بورس ساده است و مهم ترین نکته این است که کارگزاری که قصد انتقال سهام به آن را دارید، از کارگزاری قبلی که داشتید، بهتر باشد وگرنه فرآیند تغییر کارگزاری در بورس برای شما موفقیت آمیز نخواهد بود. اگر به دنبال یک مطلب راهنمای ساده می گردید که نحوه تغییر کارگزاری بورس را به ساده ترین روش ممکن توضیح دهد، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.


نحوه تغییر کارگزاری بورس

کسانی که تصمیم به سرمایه گذاران در بازار بورس میگیرند باید در ابتدای امر برای دریافت کد سجام اقدام کنند و در ادامه به دلخواه خود در هر کدام از کارگزاری های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نام نمایند تا بتوانند برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بورس و فرابورس بپردازند. افراد قادر هستند پس از ثبت نام در یکی از کارگزاری ها، در صورت عدم رضایت از کارگزاری خود و امکاناتی که ارائه می دهد، برای تغییر کارگزار بورس خود اقدام کنند، ولی چگونه کارگزاری خود را عوض کنیم؟ در این مطلب آموزشی بنا داریم به بررسی نحوه تغییر کارگزاری در بورس و نحوه معامله سهام در کارگزاری جدید بپردازیم.

به صورت کلی تمامی سهامدارانی که در بورس و فرابورس فعالیت دارند، برای معامله سهام های خود باید در یکی از کارگزاری ها ثبت نام نمایند. در صورتی که بعد از ثبت نام و انجام معاملات، سهامدار به دلیل عدم رضایت از امکانات کارگزاری خود به دنبال تغییر کارگزاری باشد و یا تصمیم داشته باشد در کارگزاری دیگری هم ثبت نام کند تا اگر سیستم آنلاین کارگزاری قطع شد بتواند از طریق کارگزاری دیگر خود اقدام به خرید و فروش کند و یا در زمانی که قصد دارد به عنوان مثال با داشتن دو حساب مجزا در کارگزاری های مختلف، عرضه های اولیه را در یک حساب و دیگر سهام ها را در حساب دیگر مدیریت نماید، میتواند در کارگزاری دیگری ثبت نام کند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این نکته را در خاطر داشته باشید که برای تغییر کارگزاری و یا ثبت نام در دو یا چند کارگزاری دیگر، چنانچه پیش از این برای دریافت کد بورسی خود در سجام ثبت نام کردید، احتیاجی نیست مجددا در سامانه سجام ثبت نام کنید و تنها باید در کارگزاری جدید ثبت نام اولیه نمایید و در ادامه یا به صورت حضوری و یا به صورت غیرحضوری و در سایت کارگزاری مورد نظر، فرآیند احراز هویت خود را تکمیل و حساب خود را فعال نمایید.

از حائز اهمیت ترین امکانات ارائه شده به وسیله هر کارگزاری می توان به امکان خرید و فروش آنلاین، اطلاع رسانی به موقع، بسته های آموزشی و باشگاه مشتریان اشاره داشت، ولی شاید بتوان مهم ترین نکته در انتخاب یک کارگزاری را سرعت بروز رسانی قیمت سهام ها و همچنین راحتی کار با نرم افزارهای تحت وب و اپلیکیشن های موبایلی به حساب آورد. همین تفاوت در امکانات ارائه شده به وسیله کارگزاری ها به مشتریان آن ها، موجب شده تا بعضی از سهامداران به دنبال تغییر کارگزار بورس خود باشند، همچنین بسیاری از کاربران دلیل خود را برای تعویض کارگزاری، کندی و هنگ بودن سیستم کارگزاری اعلام کرده اند و به همین دلیل بوده که خواهان تغییر کامل کارگزاری خود بودند، از همین روی در ادامه این مطلب به بررسی نحوه تغییر کارگزار بورس و همچنین راهنمای کامل تغییر کارگزاری در قالب اقدامات بعد از تغییر کارگزار برای خرید فروش سهام در کارگزاری جدید خواهیم پرداخت.

دلایل تغییر کارگزار ناظر بورسی

  • پشتیبانی بهتر
  • قطعی های کمتر
  • تخفیف های متنوع
  • امکان گرفتن اعتبار
  • امتیازهای تشویقی
  • سامانه معاملاتی بهتر و سریعتر
  • نرم افزار همراه قدرتمند و مطمئن
  • امکان استفاده از حساب پشتیبان
  • در دسترس بودن شعبه های کارگزاری
  • برنامه های آموزشی کارگزار برای مشتریان

مراحل تغییر کارگزاری در بورس

سهامداران بعد از این که در کارگزاری جدید ثبت نام کردند، برای احراز هویت باید به کارگزاری جدید مراجعه نمایید. احراز هویت شما به کارگزاریتان بستگی دارد، ولی به صورت کلی احراز هویت در اکثریت کارگزاری ها به صورت مراجعه حضوری سهامدار و با در دست داشتن مدارک لازم از طریق یکی از دفاتر پیشخوان دولت انجام می شود. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان احراز هویت غیر حضوری کارگزاری ها به وجود آمده است و در طی تلاش های مسئولین احراز هویت غیر حضوری مشتریان برای سامانه سجام و با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی هم امکان پذیر شده است.

حتما برایتان جالب است : نحوه تغییر کارگزاری و انتقال پرتفوی سهام – راهنمایی کامل تغییر کارگزار ناظر در بورس

پس از مرحله احراز هویت در کارگزاری جدید، یک نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می شود تا با استفاده از آن بتوانید از سیستم آنلاین یا همان سیستم معاملات برخط استفاده کرده و با ورود به پنل کاربری خود از امکانات موجود در کارگزاری جدید استفاده نمایید. قبل از اینکه به ذکر مراحل تغییر کارگزار در بورس بپردازیم بهتر است توجه کنید که شما محدودیتی در تعداد کارگزارهایی که با آن ها کار می‌کنید، ندارید، لذا چنانچه از خدمات کارگزار خود رضایت ندارید، کافیست یک کارگزار دیگر که خدمات مناسبی دارد، بیابید و بعد از ثبت نام، دارایی‌ های خود را به این کارگزاری انتقال دهید.

مرحله اول؛ یک کارگزاری خوب پیدا کنید : برای این کار کافی است احتیاجاتی که دارید را لیست کنید و با استفاده از سایت کارگزاری‌ ها بررسی کنید که کدام کارگزاری این خدمات را ارائه می ‌دهد یا خدمات بیشتری دارد. برای دسترسی به لیست کارگزاری ‌ها می ‌توانید از سایت بورس تهران استفاده نمایید.

نحوه تغییر کارگزار ناظر بورس

مرحله دوم: در کارگزاری ثبت نام کنید : به منظور ثبت نام در کارگزاری‌ ها می ‌توانید هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری اقدام نمایید. امروزه بیشتر کارگزاری ‌ها در سایت خودشان امکان ثبت نام غیر حضوری را ایجاد کرده ‌اند تا شما بعد از ثبت اطلاعات در این بخش روش امضای قرارداد کارگزاری را انتخاب نمایید. برای امضای قرارداد تعداد زیادی از کارگزاری‌ ها با دفاتر پیشخوان قرارداد دارند تا شما بتوانید با مراجعه به نزدیک ترین دفتر ثبت نام خود را تکمیل کنید. البته بعضی از کارگزاری‌ ها امکاناتی مثل مراجعه نماینده به محل سکونت را هم دارند که در مورد این خدمات باید با کارگزاری هماهنگی های لازم را انجام دهید. بعد از تکمیل ثبت نام و امضای قرادادها اغلب ظرف کم تر از ۷ روز نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری برای شما ایمیل و پیامک خواهد شد.

مرحله سوم؛ انتقال پول و سهام به کارگزاری جدید یا همان تغییر کارگزار ناظر : در این مرحله شما باید پول و سهام خودتان را به کارگزاری جدید انتقال دهید. به منظور انتقال پول فقط یک روش وجود دارد و آن هم دریافت وجه از کارگزار فعلی و پرداخت آن به کارگزار جدید است، ولی برای انتقال سهام شما چند راه حل دارید. اولین روش فروش سهام و انتقال پول آن است که به جز در شرایط خاص اصلا توصیه نمی ‌شود. دومین روش هم تغییر کارگزار ناظر است که برای این کار باید به صورت زیر اقدام کنید؛

در گام نخست باید از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان یا مراجعه به دفاتر پیشخوان برگه گواهی سهام را تهیه کنید. پس از تهیه کردن برگه گواهی سهام برای ثبت درخواست تغییر کارگزار می ‌توانید به صورت حضوری به شعبه کارگزار جدید مراجعه کنید یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه معاملاتی درخواست تغییر کارگزار ناظر را ثبت کنید. تصویر زیر فرم تغییر کارگزار ناظر را برای یکی از سامانه‌ های مورد استفاده در کارگزاری‌ ها نشان می ‌دهد.

پس از ثبت درخواست و بارگذاری عکس گواهی سهام، اغلب طی ۲ روز کاری سهام شما به کارگزاری جدید انتقال داده خواهد شد. البته شما همچنین می توانید برای اینکه تغییر کارگزار ناظر سریع تر انجام شود، پیش از ثبت درخواست مقداری از سهام شرکت مورد نظر خودتان را در کارگزاری جدید خریداری کنید. توجه داشته باشید که برخی از کارگزاری ها برای این حالت گزینه ‌ای به عنوان “آخرین معامله نماد در این کارگزاری انجام شده است” را در اختیار کاربران قرار داده اند که می توانید از آن استفاده کنید.

حتما برایتان جالب است : بهترین کارگزاری بورسی کدام است؟

معمولا در این روش، تغییر کارگزار بعد از یک یا دو روز کاری انجام خواهد شد. در پایان مراحل بالا فرآیند تغییر کارگزاری به اتمام می رسد و می‌ توانید از خدمات کارگزار جدید خودتان بهره مند شوید. البته توجه داشته باشید که همچنان امکان استفاده از کارگزار سابق وجود دارد و کار کردن با چند کارگزار به صورت همزمان هیچ مشکلی ندارد، تنها باید در نظر داشته باشید که در هر نماد فقط از یک کارگزار استفاده کنید تا بعدها برای مدیریت و خرید و فروش سهام با مشکل خاصی روبرو نشوید.

نحوه تغییر کارگزاری بورس چگونه است؟

  • به منظور تغییر کارگزار ناظر در ابتدا گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد نماد بورسی سهام مورد نظر خود را جستجو نمایید.
  • در انتها نیز با کلیک برروی گزینه “آخرین معامله در این کارگزاری انجام شده” درخواست تغییر ناظر برای سهم مدنظر را ارسال نمایید.

نکته : توجه داشته باشید که تغییر ناظر تنها برای سهم هایی است که پیش از این به وسیله پنل کاربری کارگزاری قبلی خریداری شده است و برای خرید سهام جدید احتیاجی نیست درخواست تغییر کارگزار ناظر بدهید.

روش تغییر کارگزار ناظر بورس بصورت حضوری

تغییر کارگزار ناظر روش های گوناگونی دارد که به صورت زیر می باشد :

  1. برای تغییر کارگزار ناظر سهامدار قادر است تمام دارایی سهام خود در یک نماد معاملاتی را به فروش برساند و در ادامه حداقل برای ۱ روز معاملاتی دارایی سهام خود را در نماد مدنظر صفر نگه دارد تا در اولین معامله آن نماد در کارگزاری بعدی، کارگزار ناظر تغییر کند.
  2. سهامدار میتواند به کارگزارى مورد نظر خود به صورت حضوری مراجعه کند و فرم تغییر ناظر را برای تعیین یا تغییر کارگزار ناظر و ارائه برگه خرید سهم تکمیل و اقدام کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در این روش سهامدار سهم مدنظر را به فروش نرسانده باشد، حتما باید برگه خرید آن سهم را از کارگزاری مبدا یا سایت سپرده گزاری دریافت کند و به کارگزاری مقصد ارائه دهد.
  3. سهامدار میتواند به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی و یا دفاتر خدماتی پیشخوان دولت به صورت حضوری مراجعه کرده و با ارا‌ئه‌ اصل کارت ملی و شناسنامه و تکمیل و تحویل فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر را ارائه دهد.

تغییر کارگزاری بورس چقدر زمان می برد؟

به منظور تغییر کارگزاری در بورس شما مدت زمان زیادی را نیاز ندارید و به سرعت می توانید این کار را انجام دهید. شما مدت زمانی را صرف ثبت نام در کارگزاری جدید خواهید کرد که این کار در بیش ترین حالت ۲ روز کاری به طول خواهد انجامید. برای تغییر کارگزاری ناظر هم شما نهایتا یک یا دو روز زمان احتیاج خواهید داشت و در نتیجه خیلی آسان و سریع می توانید که همه کارهای تغییر کارگزاری ناظر را انجام دهید. در بیش ترین زمان ممکن شما ۳ تا ۴ روز را صرف تغییر کارگزاری خود خواهید کرد و می توانید به راحتی از مزیت های کارگزاری جدید در کنار کارگزاری های دیگری که دارید بهره مند شوید.

نکات مهم در خصوص نحوه تغییر کارگزاری بورس

  • می ‌توانید هم زمان در چند کارگزاری حساب فعال داشته باشید.
  • اگر شما کارگزاری خود را کاملا بهتر می دانید، می توانید همه سهم های خود را با تغییر کارگزاری ناظر به کارگزاری جدید منتقل کنید.
  • برای افتتاه حساب در کارگزاری های دیگر، احتیاجی نیست دوباره در سجام ثبت نام کنید یا احراز هویت شوید، ولی احزار هویت کارگزاری جدید الزامی است.
  • توجه داشته باشید که برای فروش سهمی که با استفاده از پنل کاربری کارگزاری قبلی خریداری کرده اید، در ابتدا باید درخواست تغییر کارگزار ناظر ارسال کنید.
  • هر کد بورسی برای هر کد ملی یکتاست و شما با همان کد بورسی قبلی میتوانید در کارگزاری جدید ثبت نام کنید. اصولا به یک کد ملی فقط یک کد بورسی اختصاص می‌ گیرد.
  • بعد از این که کارگزاری خود را عوض کردید، میتوانید از طریق آن کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام کنید یا حتی می توانید سهام هایی که در کارگزاری قبلی داشتید را معامله کنید.
  • برای تغییر کارگزاری خود شما باید به طور کلی دو کار انجام دهید. در قدم اول شما باید یک کارگزاری جدید پیدا کنید و در آن ثبت نام کنید و در قدم دوم باید تغییر کارگزاری ناظر را انجام دهید.

خلاصه مطلب و کلام آخر

سهامدار پس از تغییر کارگزاری، می تواند تمامی سهام هایی که پیش از این در سبد سهام خود داشت را در پنل کاربری کارگزاری جدید نیز مشاهده کند و حتی برای خرید سهام جدید و یا سهام هایی که از قبل داشته اقدام نماید، ولی برای فروش سهمی که با استفاده از پنل کاربری کارگزاری قبلی خریداری کرد است، ابتدا باید درخواست تغییر کارگزار ناظر دهد که نحوه ی تغییر کارگزاری در بورس را کامل توضیح دادیم.

برای هر سهامی که پیش از این در پنل کاربری کارگزاری قبلی به وسیله سهامدار خریداری شده است، نحوه تغییر کارگزار بورسی به این صورت است که، بعد از خرید سهم مورد نظر در کارگزاری جدید، ابتدا گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نموده و در ادامه نماد بورسی سهام مدنظر را سرچ کرده و با استفاده از گزینه “آخرین معامله در این کارگزاری انجام شده” درخواست تغییر ناظر برای سهم مد نظر داده شود.

به همان صورت که در بخش مراحل تغییر کارگزار ناظر بورس توضیح داده شد، تغییر ناظر سهم فقط برای سهم هایی لازم است که خرید آن ها قبلا به وسیله پنل کاربری کارگزاری قبلی انجام شده و برای خرید سهام جدید نیازی به درخواست تغییر کارگزار ناظر نیست. شایان ذکر است در صورتی که سهام شما افزایش سرمایه داشته باشد و یا به شما سهام حق تقدم تعلق گرفته باشد، اما در پرتفوی سهام شما نمایش داده نشود، می توانید از گزینه تغییر کارگزار ناظر نیز استفاده نمایید.

همانطور که در بخش نحوه تغییر کارگزار ناظر بورس دیدید، تغییر کارگزاری اصلا کار سختی نیست. اگر از کارگزاری خود ناراضی هستید، حتما همت کنید و کارکزاری خود را تغییر دهید. مطمعنا از این کار خود پشیمان نخواهید شد. علاوه بر این، کارگزاری قبلی خود را نیز حفظ خواهید کرد و در واقع همزمان در دو کارگزاری فعال هستید. این مسئله به شما کمک می کند که در روزهایی که امکان دارد یکی از آن ها با اخلال همراه باشد، در کارکزاری دیگر بتوانید کارهای مهم خود را مانند خرید عرضه اولیه سهام در بورس انجام دهید. به عبارتی ثبت نام در کارکزاری جدید در هر صورت کار مفیدی است، پس حتما نحوه ی تغییر کارگزاری بورس را بلد باشید.

در پایان امیدوارم از این مطلب آموزشی که در خصوص طریقه تغییر کارگزاری بورس بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

الان دیگر متوجه شده اید که روش تغییر کارگزار ناظر در بورس از چه قرار است، اما اگر هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص نحوه تغییر کارگزاری بورسی داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان ما در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشیمون کمک کنید.

همچنین اگر در زمینه نحوه تغییر شرکت کارگزاری بورس تجربه ای داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا بقیه هم استفاده کنند.

برای دوستانتان بفرستید: