برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه تشخیص سهام حبابی در بورس

اگر بخواهید برای شناسایی سهام ارزشمند در بورس اقدام کنید، باید قادر باشید سهام های حباب دار بازار بورس را نیز تشخیص دهید و از خرید آن اجتناب کنید که این موضوع مستلزم این است که با نحوه تشخیص سهام حبابی آشنا باشید. نحوه تشخیص سهام حبابی در بورس خیلی سخت نیست و باید نکته هایی را در این خصوص مد نظر قرار دهید که در این مطلب همه آن ها را به زبان ساده بیان کرده ایم. بعد از این که نحوه تشخیص سهام حبابی را یاد گرفتید، می توانید سهام هایی که ارزش ذاتی بالایی دارند را از سهام هایی که تحت تاثیر جو بازار افزایش قیمت داشته اند، تشخیص دهید و سهام های ارزشمند و بنیادی تر را خریداری کنید.

نحوه تشخیص سهام حبابی

حتی چنانچه فرد تازه کاری به حساب بیایید ولی به قصد سهامدارای نه سهام بازی و با قصد سرمایه گذاری طولانی مدت برای ورود به بورس اقدام کرده باشید، بهتر است به دنبال سهام های ارزشمند و بنیادی بروید و از سرمایه گذاری در سهام هایی که حباب قیمتی دارند، اجتناب فرمایید، لذا با اینکار شما در بلند مدت مطمئنا سود زیادی به دست خواهید آورد، بی آن که وارد هیجانات کوتاه مدتی و میان مدتی بازار سرمایه شوید. تنها یک چیز از یک فرد معمولی تریدری حرفه ای می سازد و آن هم آموزش و یادگیری پیوسته است، به منظور پی بردن به این که سهام یک شرکت با حباب قیمتی روبرو است یا خیر به بررسی و تحلیل دقیق وضعیت بنیادی شرکت ها احتیاج خواهید داشت.

پیش از این که به شیوخ تشخیص سهام حباب دار بپردازیم، قصد داریم به زبان ساده یاد بگیریم که حباب قیمتی و سهام حباب دار کدام است؟ در پاسخ می توان گفت که هرگاه قیمت یک دارایی یا یا یک کالا از ارزش واقعی آن بیشتر باشد، اصطلاحا گفته می شود که حباب قیمتی کل گرفته است و این بدین معنی است که برای کسب دارایی مورد نظر، باید پولی بیشتر از ارزش واقعی آن بپردازید. سهم حباب دار هم به سهامی که قیمت بازاری آن از ارزش واقعی آن بیشتر باشد، گفته می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به عنوان مثال این طور فرض کنید که قیمت یک سهم ۲۰۰ تومان و ارزش واقعی آن ۱۵۰ تومان باشد، در قیمت این سهم شاهد اختلاف ۵۰ تومانی بین قیمت و ارزش واقعی سهم هستیم و به این دلیل که قیمت معامله آن ۵۰ تومان بیشتر از ارزش واقعی آن است، اصطلاحا می گوییم قیمت با حباب همراه است و برای خرید و سرمایه گذاری یک سهم پر ریسک به حساب می آید.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که به منظور ورود به هر بازاری نیازمند دانش و اطلاعات آن بازار هستید. به دست آوردن سود از بازارهای مالی هم با کسب تجربه و دانش در زمینه آن بازار امکان پذیر خواهد شد، به همین خاطر تحت تاثیر جو روانی موجود در جامعه و یا اطرافیان، اقدامی انجام ندهید. هرچند امکان دارد حباب قیمت گرچه به شما سود برساند، ولی احتمال ورشکستی در آن بیشتر خواهد بود. لذا با شناخت کامل برای ورود به بازار سرمایه اقدام کنید، چرا که در اینصورت در کنار کاهش ریسک و مراقبت از سرمایه خود، این توانایی را دارید که بر روی کسب سود متمرکز شوید. در ادامه بیشتر در مورد نحوه تشخیص سهام حبابی در بازار سرمایه صحبت کرده ایم؛

چرا حباب قیمت ایجاد میشود؟

ایحاد حباب یکی از پیامدهای مستقیم سرمایه‌ گذاری است که از عوامل مهم تشکیل دهنده آن در بازار سرمایه ایران، می توان به سفته بازی در بازار سهام، اختلال و دست کاری در اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها، ناکارآمدی بازار و مواردی از این دست اشاره کرد. گفتنی است که علت اصلی تشکیل حباب، عدم وجود اطلاعات کامل است. عدم کنترل افراد بر احساسات خود باعث تشدید این فرآیند می شود و در واقع به آن دامن می‌ زند. تکثیر اخبار مثبت پی در پی، جو روانی مثبتی در بازار به وجود می آورد.

حتما بخوانید : حباب قیمتی در بورس به چه معناست و چه باید کرد؟


بنابراین با تداوم انتشار این اخبار، افراد با وجود این که از میزان ارزندگی سهام شرکت ها اطلاع دقیقی ندارند، به دلیل این تصور که نکند از بازار جا بمانند و اصطلاحا از قافله عقب بمانند، با تصور فروختن سهام با قیمت بالاتر برای خرید اقدام می کنند. یکی از اقتصاددانان مطرح در حوزه اقتصاد مالی و رفتاری علت اصلی این رفتارها را تقلید می داند! در حقیقت اشخاص با اطلاع از منفعت شخص مهمی در اقتصاد از طریق سفته بازی تلاش می کنند مثل او عمل کنند. سرانجام با ادامه این روند و صعود بی رویه ارزش سهام، حباب بزرگ تر شده و در ادامه با انتشار یک خبر منفی، قیمت به یکباره شکسته خواهد شد.

اقتصاد حبابی ایران چگونه است؟

در اقتصاد حبابی، قیمت‌ ها شدیدا ماهیت نوسانی دارد و بر اساس نظام عرضه و تقاضا و بدون توجه به ارزش ذاتی مشخص می شود. در شرایطی که قیمت‌ ها در حال افزایش است، سرمایه گذاران برای خرید هجوم می برند و در شرایط که قیمت‌ ها در حال کاهش است، سرمایه گذاران همان رفتار را انجام می دهند ولی این بار در صفوف فروش! شکل گیری حباب و در ادامه ترکیدن آن به سادگی همین دو بخش می باشد.

تشخیص حباب سهام

البته توجه داشته باشید که هر کاهش قیمتی معادل ترکیدن حباب نیست، ترکیدن حباب‌ ها، بسته به میزان، طول زمان و شدت متناسب با آن بازار است که معنی پیدا خواهد کرد، منظور این که کاهش ۲۰ درصد قیمت، امکان دارد در یک بازار ترکیدن حباب معنی داشته باشد و در جایی دیگر خیر و نمی‌ توان ماهیت حرکتی تمامی انواع دارایی را به یک صورت فرض کرد. نقدینگی را باید حائز اهمیت ترین دلیل شکل گرفتن حباب به حساب آورد، البته نقدینگی علتی است که خود معلول معیارهای کلان تر در اقتصاد است و بایستی به دنبال علت های کلان تر گشت. تقاضا جز با فراهم بودن نقدینگی به وجود نخواهد آمد.

شناسایی سهم های حباب دار در بورس

در راستای شناسایی سهام های حبابی در بازار بورس نکات مختلفی وجود دارد که ۳ مورد از مهم ترین و طلایی ترین آن ها به شرح زیر است؛

۱) درصد رشد در طی ۳ ماه، ۶ ماه و یا ۱ سال گذشته : در واقع هر چقدر درصد رشد یک سهم به نسبت بازار بیشتر باشد، احتمال حبابی بودن قیمت در آن سهم بیشتر می شود، بنابراین بهتر است رشد سهم در ۱ سال اخیر را حتما ارزیابی نمایید.

۲) بررسی ارزش بازار سهام شرکت : هر چقدر ارزش بازار سهام یک شرکت نسبت به وضعیت بنیادی و دارایی های آن بیشتر باشد، حباب قیمتی ایجاد شده بزرگتر خواهد بود.

۳) بررسی وضعیت بنیادی شرکت : تحت شرایطی که شرکت از وضعیت بنیادی (دارایی ها، بدهی ها، تولید و فروش، سود و زیان) مناسبی برخوردار نباشد و قیمت سهم آن با شرایط ضعیف بنیادی شرکت متناسب نباشد، حباب قیمتی ایجاد می شود. شرکتی که در هر دوره بر زیاندهی و بدهی هایش اضافه می شود و فروش مناسبی هم ندارد، ولی در مقابل قیمت سهام آن روز به روز رشد می کند، مطمئنا حباب قیمتی دارد و سرمایه گذاری در این سهم و یا به صورت کلی این سهم ها، می تواند ارزش دارایی افراد را حتی تا ۷۰ درصد کاهش دهد!

آیا می توان از حباب قیمت سود کسب کرد؟

فعالان بازار بورس از نظر سطح دانش بورسی با یک دیگر فرق می کنند. این میزان و تجربه افراد در بازار هرچه بیشتر باشد، می‌ توانند بر احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشد و خرید و فروش های به مراتب هوشمندانه تری انجام دهند. افراد از نظر ورود به حباب به سه گروه کلی تقسیم بندی می شوند. دو دسته از آن ها سود به دست آورده ولی بسیاری بدون کسب سود و در بیشتر اوقات با زیان خارج می شوند. این سه دسته به عنوان پیشگامان، پیروان و متاخرین شناخته می شوند که رفتار هر یک را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

حتما بخوانید : آیا بورس حباب دارد؟ رشد بورس تا کی ادامه پیدا میکند؟


هر وقت فرصت کسب سودی در بین عموم، بسیار مطرح شد، می توان گفت که سوددهی آن دیگر به اتمام رسیده است. مثل جو همگانی ورود به بورس برای کسب سود که دوامی نداشت و پس از مدتی ریزش بازار تمامی معادلات افراد را برهم زد و همه به سمت بازار ارزهای دیجیتال روانه شدند که اتفاقا آن بازار هم با افت شدیدی مواجه شد. در هر بازاری که فرصت کسب سود دیده می شود، همیشه عده‌ ای به عنوان پیشگامان وارد می‌ شوند. عده ای هم با داشتن اعتماد به این افراد از طریق مشاهده نتایج موفق سرمایه گذاری آن ها، برای ورود به بازار اقدام می کنند.

این افراد که پیرو پیشگامان محسوب می شوند، هم سود به دست خواهند آورد. در زمان کسب سود این دو گروه از بازار مابقی فعالین نیز در تردید ورود به بازار به سر می برند که همان جو همگانی ایجاد می شود و در نهایت دسته سوم نیز برای ورود به بازار اقدام می کنند و حباب به وجود می آید. پیشگامان با علم به ریزش بازار بعد از ورود این افراد، با سود از بازار خارج می شوند. جالب است بدانید که یکی از نشانه‌ های حباب در هر بازاری می‌ توان به مطرح گشتن سودآور بودن آن در بین عامه اشاره داشت. به منظور کسب سود از هر بازاری باید جزو دو دسته اول باشید وگرنه متضرر خواهید شد.

چرا نباید سهام حباب دار خریداری کنیم؟

سهامی که حباب دارد، در آغاز حرکت های اصلاحی و ریزشی بازار سریع تر از سایر سهام ها واکنش نشان می دهد، از همین روی سرمایه گذار با سرمایه گذاری بر روی این گونه سهم ها با ضرر بسیاری مواجه خواهند شد. همین طور از دلایل دیگری که به خرید سهام دار پیشنهاد نمی شود، این است که یکی از قابلیت های حباب قیمتی موقتی بودن آن است، بدین معنی که بعد از مدت کوتاهی حباب میترکد و قیمت دارایی به ارزش واقعی یا زیر ارزش واقعی خواهد رسید و این امر ضرر و زیان سنگین سهامداران را به همراه خواهد داشت.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

همواره در بورس بایستی ارزش ذاتی یک شرکت و سهم را مد نظر و مبنای تصمیم گیری خود قرار دهیم. با این قاعده می‌ توان به این نتیجه رسید که ارزش اضافی تر از حد یک کارخانه، حبابی است و هچنین ارزش ذاتی یک شرکت را می توان با این قاعده، شناسایی کرد. شرکت های سرمایه گذاری، سهم شرکت های تولیدی را خریداری می کنند و به این خاطر که بورس شفاف است، با محاسبات می‌ توان ارزش ذاتی آن شرکت ها را محاسبه کرد.

در این مورد باید سواد مالی اعم از علم حسابداری و مدیریتی داشته باشیم. در بحث بنیادی شرکت ها نیز می بایست ارزش ذاتی و ارزش خالص دارایی و فروش شرکت و سود و زیان شرکت و افزایش سرمایه را در نظر گرفت، بنابراین باید میزان فروش و نقدینگی شرکت را هم به حساب آورد. شرکت هایی که ارز دارند و در زمینه صادرات نیز فعالیت هایی دارند نیز سود های خوبی دارند.

در بازار سرمایه، دارایی مورد معامله سهام شرکت‌ هاست. شرکت‌ ها یک عملیات اصلی دارند که از محل آن فروش یا درآمد اصلی به همراه دارد، هزینه‌ های مربوط به این فروش یا همان بهای تمام شده محصول اصلی و دیگر هزینه‌ ها و درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی هم بایستی در نظر گرفته شوند. به صورت معمول برای دستیابی به ارزش ذاتی شرکت، نیاز است جریان نقدی در آن کاملا مورد پیگیری قرار گیرد که از کجا آمده و دقیقا به چه سمتی می رود، جریانات نقدی مثل خون در رگ‌ های یک شرکت جریان دارد که این جریان و تمام موانع سر راهش ارزیابی می‌ گردد تا برای چند سال آتی تخمین زده شود.

این نکته نیز جالب توجه است که ارزش از محل تنزیل جریانات نقدی آتی ایجاد می شود و این جریانات نقدی آینده می‌ تواند سود تقسیمی، جریانات نقدی شرکت یا جریانات نقدی مربوط به سهامداران باشد، همچنین روش‌ های دیگری چون مقایسه‌ ای و نسبی نیز در برآورد ارزش شرکت کمک کننده است. بسته به چرایی ارزش گذاری سهام و ماهیت شرکت، روش ارزش جایگزینی هم می‌ تواند کمک های شایانی داشته باشد، بنابراین برآورد ارزش یک شرکت به یک مدل سازی دقیق مالی و تسلط به چگونگی جریان یافتن این خون در رگ‌ های شرکت بستگی دارد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به بیان نحوه تشخیص سهام حبابی در بازار بورس پرداختیم 

اگر دوست دارید بدانید بهترین سهام برای خرید در بورس کدام است؟ این مطلب بهترین راهنمای شماست.

برای دوستانتان بفرستید: