برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاملات آتی چیست | همه چیز درباره معاملات فیوچرز

آیا میدانید معاملات آتی چیست و چطور میتوانید از آن برای کسب سود استفاده کنید؟ در پاسخ به اینکه معاملات آتی چیست باید گفت که قرداد آتی یا معاملات آتی، توافق نامه ای است قانونی، که دارای حد ومرز معین و برای خرید و فروش یک کالا، یک یا چند ابزار مالی، برای زمانی در آینده با قیمتی که در هنگام امضای قرداد، توافق شده است؛ کالاهای تحویلی قرداد آتی باید دارای استانداردهای کامل از نظر کیفیت و کمیت باشد و زمان تحویل آن هم دقیقا مشخص باشد، در حقیقت منظور از معاملات آتی، پوشانده ریسک سرمایه گذاری است که این ابزار در بورس کالا مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه بیشتری درباره معاملات فیوچرز یا همان معاملات آتی در بازارهای مختلف صحبت خواهیم کرد، پس همچنان با کد بورسی همراه باشید.

معاملات آتی چیست؟

در این معامله، یک دارایی مشخص که می تواند انواع کامودیتی ها، فلزات گرانبها، اذزهای دیجیتال و … باشد در یک زمان مشخص و با قیمت مشخص که مورد توافق دو طرف معامله است ایجاد می شود، با توجه به نوسانات بازار، در حال حاضر معاملات فیوچرز انتخابی عالی به حساب می آید.

تاریخچه شروع معاملات آتی

در سال ۱۸۴۸ در شیکاگو، تولید کنندگان گندم برای فروختن محصولات خود نیاز به بازاری داشتند تا بتوانند معاملات نقدی خود را انجام دهند یعنی گندم بدهند و پول بگیرند؛ به مرور کشاورزان و خریداران به نوعی تعهد، جهت دریافت وجه نقد در آینده گرفتند و بدین شکل زمینه معاملات آتی Futures پایه ریزی شد، مزیت این کار در این بود که کشاورز از قبل می دانست که وجه خود را دریافت می کند و خریدار هم از قیمت تعیین شده کالا رضایت داشت و این معامله برای هر دو سودمند بود و همین مسئاه سبب شد که این نوع قراردادها به سرعت رواج پیدا کند و شکل منطقی تری بگیرد.

حتما بخوانید : دریافت کد معاملاتی بورس کالا | چگونه کد بورس کالا بگیریم؟


این قردادها که در ابتدا به شکل بسیار ساده و محصولات کشاورزی بود کم کم تغییراتی پیدا کرد و تبدیل به ابزارهای حمایتی برای دیگر کالاها شد و زمینه ای ایجاد گردید که شکل قردادهای آتی منظم و قانونمند شود و به دنبال آن بورس CBOT در سال ۱۳۴۸ در آمریکا شکل گرفت. به طور کلی معاملات فیوچرز به ۲ منظور بین طرفین منعقد می شود که به شرح زیر است؛

۱) پوشش ریسک : با استفاده از معاملات فیوچرز، می توان از نوسانات بازار ایمن بود، اگر شخصی یا شرکتی برای انجام کارهایش به کالایی خاص در آینده نیاز داشته باشد ، می تواند با استفاده از این نوع معاملات، کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و در زمان مشخص شده، تحویل بگیرد، بنابراین شخص یا شرکت ، به جای نگرانی از تغییرات و نوسانات قیمت روی کالاهای مورد نظر، می تواند بر روی جنبه های دیگر پروژه خود تمرکز کند.

۲) سفته بازی : در سفته بازی، شخص یا شرکت نیازی به کالای خاص ندارد و سود او از بالا و پایین رفتن قیمت به دست می آید.

عبارات position long و position short در معاملات فیوچرز

در معاملات فیوچرز برای عمل خرید و فروش از دو عبارت position long برای موقعیت خرید و position short برای موقعیت فروش استفاده می شود؛

عبارت Long position : در حقیقت، long به معنای مالکیت است و در بورس به موقعیت فردی گفته می شود که اوراق بهادار، کالا، ارز و … را خریداری کرده و امیدوار است که قیمت آنها افزایش پیدا کند؛ در بازار آتی، به افرادی که برای خرید قرارداد آتی اقدام می کنند به گونه ای که متعهد شوند در تاریخ سررسید دارایی پایه را تحویل بگیرند اصطلاحا گفته می شوذ که موقعیت Long را اتخاذ کرده اند.

عبارت SHORT Position : به موقعیت افرادی که قرارداد فروش اوراق بهادار، ارز و امثال آن را منعقد کرده باشند اصطلاحا short گفته می شود، به صورت کلی می توان گفت: موقعیت short به موقعیت کسی گفته میشود که تعدادی قرارداد آتی به فروش رسانده و موقعیت خود را در بازار مسدود نکرده است.

جالب است بدانید که به صورت کلی معاملات در بازارهای مالی به دو صورت انجام می شود؛ اسپات و فیوچرز؛

اسپات : معاملات اسپات یا اسپات تریدینگ، هم زمان با پرداخت هزینه، کالای مورد نظر پرداخت می شود و اگر فردی معامله فروش داشته باشد باید لحظه ای که پول را دریافت میکند کالا را تحویل دهد، در اینگونه معاملات، تریدرها فقط از بالا رفتن قیمت، سود می کنند به این نوع معامله، یک طرفه هم گفته می شود زیرا فقط در صورتی که قیمت رشد کند سود حاصل میشود. در زمینه ارزهای دیجیتال، صرافی های داخلی فقط به شکل اسپات مارکت فعالیت می کنند.

فیوچرز : در معاملات فیوچرز، شما هم از بالا رفتن قیمت سود می کنید و هم از پایین آمدن قیمت، به عبارتی شما قادر به انجام معاملات دوطرفه هستید و همه چیز بستگی به دانش اقتصادی و قدرت تحلیل شما دارد؛ قراردادهای آتی را برای انواع کالاها می توان استفاده کرد اما به صورت کلی می توان معاملات فیوچرز را برای محصولات کشاورزی، فلزی، نفتی و یا در بازارهای سهام، ارز و ائراق قرضه به کار گرفت

چه پتلفرم هایی از معاملات آتی پشتیبانی میکنند؟

صرافی های داخلی از معاملات فیوچرز پشتیباتی نمی کنند ولی بازارهای سهام و صرافی های بین المللی پشتیبان این معاملات هستند که میتوان به بایننس، بکت، بیت مکس، بورس اختیار معامله شیکاگو و گروه صرافی شیکاگو مرکانتایل اشاره کرد.

ویژگی های معاملات فیوچرز 

این معاملات ویژگی خاص خود را دارند که آنها را از یکدیگر معاملات متمایز می کند، تعدادی از این خصوصیات عبارتند از:

  • مدیریت خطر یا ریسک : معاملات فیوچرز می توانند مانند حفاظی در مقابل ریسک های احتمالی استفاده شوند، این نوع معامله برای بعضی از معامله گران از جمله کشاورزان بسیار مطلوب است.
  • استفاده از اهرم : اهرم یا Leverage قابلیتی است که در قردادهای آتی به کار می رود.
  • استفاده از پوزیشن فروش : در این معاملات به کارگیری از پوزیشن short برای معامله فروش یا sell وجود دارد به طور مثال یک معامله گر پیش بینی می کند که کالایی با پایین آمدن قیمت مواجه است و یا به عبارتی ارزش یک دارایی رو به کاهش خواهد رفت او می تواند با استفاده از پوزیشن فروش قرداد آتی سود مناسبی را به دست بیاورد.
  • جذب نقدینگی : استفاده از معاملات فیوچرز می تواند راه حل مناسبی برای جذب کردن نقدینگی باشد، معاملات آـی می تواند سرمایه های سرگردان را در بازارهای مالی از جمله بازار بورس و بازرار ارز به کار گیرد.
  • دارایی های گوناگون : در بعضی مواقع امکان دارد که معامله واقعی بعضی از کالاها برای معامله گران سخت باشد که در چنین موقعیتی، بهترین کار استفاده از معاملات آتی خواهد بود.
  • مشخص کردن قیمت : گاهی اوقات در برخی از بازار های مالی که انجام معامله در آنها به صورت فیزیکی سخت است قیمت موضوع معامله با عقد قردادهای آتی معین می شود.

بایننس فیوچرز چیست؟

معاملات آتی ارزهای دیجیتال که در بایننس انجام می گیرد بایننس فیوچرز گفته می شود؛ بایننس فیوچرز از اوایل سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده است و پلتفرمی است که به معامله گران اجازه می دهد که از لوریج استفاده کنند و موقعیت های کوتاه و بلند را بگشایند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


تفاوت بایننس فیوچرز با اکسچنج بایننس در این است که در بایننس فیوچرز هیچیک از ارزها را در اختیار نداریم بنابراین می توانیم هر دو پوزیشن را را بگیریم.

چرا باید در بایننس فیوچرز معامله کنیم؟ 

  1. اولین دلیل، پیش فروش بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده است که این کار باعث می شود تا موقعیت های خود را مصون سازی کنید و جریان ریسک را بهتر مدیریت کنید.
  2. دومین دلیل، گشودن یک لوریج است که باعث می شود بدون داشتن سرمایه واقعی تجارت کنید.
  3. سومین دلیل، دیگر نیازی به نگه داشتن مقادیر زیادی بیت کوین در بورس نیست.

مزایای مارکت بایننس فیوچرز

کمترین هزینه خریدار در صنعت : هزینه خریدار هنگامی مطالبه می شود که شما سفارشی می دهید و بلافاصله معامله می شود چه جزئی و چه کامل، به طور سنتی این سفارشات به عنوان سفارشات بازار شناخته می شود و هزینه های خریدار گرانتر از هزینه های سازنده است، در فیوچرز معامله گران معمولا یکی از کمترین هزینه های خریدار را در صنعت دارند.

حتما بخوانید : بورس کالای ایران چیست | صفر تا صد بورس کالا


موتور تطبیق پایدار و سریع : موتور تطبیق بایننس فیوچرز دارای پایدارترین و سریعترین موتور تطبیق در صنعت را به شما ارئه می دهد و این پلتفرم، تلاش بسیار زیادی را برای ساخت یک موتور تطبیق پیشرو در صنعت انجام داده است؛ موتور تطبیق بایننس فیوچرز قادر است تا صد هزار سفارش در ثانیه با تاٌخیر ۵ مینی ثانیه را مدیریت کند.

تسویه پذیری کامل : معامله گران علاوه بر مزایای فنی این پلتفرم، تسویه پذیری کامل در بازارهای آن را ترجیح می دهند، زیرا که تسویه پذیری بازار برای معامله گران بسیار مهم است چون بر هزینه های معامله تاثیرگذار است. در واقع بایننس فیوچرز به معامله گران اجازه می دهد تا خیلی راحت و سریع بین بازارهای نقدی و معاملات آتی جا به جا شوند، بنابراین به دلیل تسویه پذیری کامل و آسان و راحتی جا به جایی سرمایه بین بازار نقدی و بایننی فیوچرز، کاربران می توانند بازدهی مطلوبی در هر دو بازار تجارت داشته باشند.

مزایای معاملات آتی

  • سرمایه گذاران می توانند با استفاده کردن از این نوع قرداد، قیمت یک دارایی اساسی را پیش بینی کنند.
  • شرکتها می توانند قیمت مواد اولیه یا کالاهایی را که می فروشند خرج کنند تا در برابر حرکات ناخواسته قیمت، محافظت شوند.
  • در معاملات فیوچرز در بعضی اوقات فقط نیاز به واریز بخشی از مبلغ قرداد است و لازم نیست همه مبلغ پرداخت شود.

معایب قراردادهای آتی

  • سرمایه گذاری در فیوچرز ممکن است از حرکت قیمت به سوی قیمت های مطلوب جلوگیری کند.
  • خطری که برای سرمایه گذاران وجود دارد اینست که به دلیل استفاده از اهرم های آتی، بیش از مبلغ، سرمایه اولیه را از دست بدهند.
  • در این نوع معامله، امکان دارد که میزان سود برای معامله گران تقویت شود، اما این احتمال نیز وجود دارد که زیان های زیادی به همراه داشته باشد.

اصطلاحات رایج در قرداد های آتی

دارایی پایه : در قردادهای آتی، دارایی یا کالایی که قرارداد بر روی آن انجام می گیرد را دارایی پایه می نامند که این دارایی ها معمولا محصولات کشاورزی، فلزات، فرآورده های نفتی، طلا، سهام و … است.

اندازه قرارداد : در این قردادها، اندازه هر قرارداد توسط بورس تعیین می شود و سرمایه گذاران می توانند مضربی از این مقدار را مورد معامله قرار دهند، به طور مثال اندازه قرارداد آتی زعفران بورس کالا، ۱۰ کیلوگرم است.

سررسید قرارداد : در قراردادهای آتی، برای هر دارایی، تاریخ سررسید مشخص و معین و استاندارد در نظر گرفته می شود و این قرارداد فقط در سررسیدهای تعیین شده انجام می شود.

موقعیت تعهد باز : موقعیتی که معامله گر هنوز موقعیت خود را نبسته است یا قرارداد را تسویه نکرده و یا تحویل دارایی و معاوضه فیزیکی صورت نگرفته است.

موقعیت خرید تعهد : شخصی که در بورس، قرارداد آتی را خریداری می کند، خود را متعهد به خرید دارایی پایه بر اساس یکسری ضوابط استاندارد بورس می نماید، به اصطلاح موقعیت خرید یا موقعیت تعهدی خرید اتخاذ می کند و در صورتیکه موقعیت خود را تا تاریخ سررسید نگه دارد باید دارایی پایه قرارداد را خریداری کند.

موقعیت تعدی فروش : شخصی که قرارداد آتی را می فروشد باید خود را متعهد به تحویل دادن دارایی پایه بر اساس ضوابط تعیین شده بورس، در تاریخ سررسید نماید و در صورتیکه این فرد موقعیت خود را تا زمان سررسید حفظ کند باید دارایی پایه را تحویل دهد.

معاملات آتی در بورس ایران

همانطور که می دانیم اولین معاملات قرارداد آتی در دنیا در بورس کالایی شکل گرفته است، در ایران نیز همانند کشورهای دیگر اولین معاملات قرارداد آتی در بورس کالای ایران، با راه اندازی قرارداد آتی بر روی شمش طلا ی یک اونسی (در تاریخ ۸۷/۴/۱) مورد پذیرش قرار گرفته بود از تاریخ ۸۷/۱۲/۳ آغاز شد و بعد از آن قراردادهای آتی بر روی سکه طلای بهار آزادی آغاز گردید و هم اکنون بازار آتی بر روی زعفران، زیره سبز و پسته معاملات خود را انجام می دهد.

مشخصات قراردادهای آتی

  • ماه قرارداد
  • اندازه قرارداد آتی
  • وجه تضمین اولیه
  • حداکثر حجم سفارش
  • اندازه کارمزدها و جرائم
  • اندازه نوسان قیمت روزانه
  • سقف مجاز موقعیت های باز
  • دوره معاملات و تاریخ سررسید
  • نوع دارایی پایه و استاندارد کالا
  • زمان تحویل و مهلت گواهی آمادگی تحویل

شرایط دریافت کد معاملاتی آتی و فرآیند انجام معاملات

برای فعالیت در این بازار، ابتدا لازم است افراد شرایط اولیه را داشته باشند و سپس اقدام به دریافت کد آتی نمایند، برای اخذ کد معاملاتی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مراجعه به دفاتر و شعبه های کارگزاری های مجاز.
  2. تحویل مدارک هویتی.
  3. امضا و تکمیل فرم های درخواست کد، اقرارنامه و معرفی اطلاعات حساب بانکی.
  4. ارائه مدارک تایید شده توسط کارگزاری به بورس کالا.
  5. بررسی دقیق مدارک توسط بورس کالا و در نهایت صدور کد معاملاتی.
  6. بعد از دریافت کد معاملاتی، مشتری می تواند با نام کاربری و رمز عبور صادر شده به سامانه معاملات آنلاین قراردادهای آتی دسترسی پیدا کند و معاملات خود را انجام دهد؛ ابتدا باید معامله گر تضمین اولیه را به حساب عملیاتی واریز کند و سپس سفارش خرید و فروش خود را ارائه دهد و موقعیت خرید یا فروش در بازار آتی را اتخاذ کند.

چگونگی محاسبه قیمت تحویل قرارداد های آتی

اگر چه خرید و فروش قراردادهای آتی با قیمت های تعیین شده از قبل صورت می گیرد اما طبق ضوابط و دستورالعمل بورس کالا، خریدار در روز سررسید باید کالایش را با قیمت تسویه همان روز تحویل بگیرد، یعنی اگر قیمت کالا تا روز سررسید افزایش پیدا کرده باشد، خریدار باید در روز تحویل، خریدش را با قیمت بالاتر از قیمت توافق شده انجام دهد.

خریدار بازار آتی، دارایی خود را به چه قیمتی تحویل می گیرد؟ 

در اصل، فلسفه شکل گیری قرارددهای آتی بدین شکل بوده که خریدار و فروشنده بتوانند کالایی را برای آینده با قیمت مشخص، معامله کنند، در حقیقت خریدار که نگران گران شدن و بالا رفتن قیمت کالا در آینده است و در حال حاضر امکان خرید آن کالا را ندارد، می تواند آن کالا را از طریق قرداد آتی با قیمت مشخص شده و بدون پرداخت کل ارزش آن کالا، خریداری کند.

منظور از معاملات فیوچرز چیست

از طرف دیگر فروشندگانی که نگران کاهش قیمت کالا در آینده هستند می توانند با اخذ موقعیت فروش، قیمت فروش خود را در قراردادهای آتی مشخص کنند و بدین شکل خریدار و فروشنده ریسک نوسانات قیمت را به حداقل برسانند ولی با این حال همانطور که اشاره شد در صورت افزایش قیمت کالا در سررسید، قیمت تحویل نیز افزایش پیدا می کند.

انواع قراردادهای آتی

اینگونه قراردادها به ۲ گروه اصلی طبقه بندی می شود که به شرح زیر می باشند؛

  1. قراردادهای آتی کالا، شامل محصولات کشاورزی، فلزات، مواد نفتی
  2. قراردادهای آتی مالی ابزارهایی مانند سهام، اوراق قرضه، ارز و …

سایر مشخصات قراردادهای آتی

  1. کارمزد و جرائم
  2. حد نوسان قیمت روزانه
  3. حداکثر حجم هر سفارش
  4. سقف مجاز موقعیت های باز
  5. تحویل و زمان مهلت گواهی آمادگی تحویل

بورس معامله قراردادهی آتی

البته در کشورهای مختلف جهان بورس های زیادی برای این نوع معامله وجود دارد که ۲ تا از بزرگترین بورسهای آتی که در آمریکا مشغول فعالیت هستند را می توان نام برد:

*بورس شیکاگو (CBOT)

*بورس تجاری شیکاگو (CME)

بورس های آتی در اروپا؛

*بورس قراردادهای آتی و اوراق اختیار معامله بین المللی لندن (LIFFOE)

*بورس یورکس (EUREX)

سایر بورسهای بزرگ؛ 

*بورس Futures Bolsa de Mercadoiasy

*بورس آتی مالی بین المللی در توکیو

*بورس بین المللی در سنگاپور

*بورس آتی در سیدنی

انواع قراردادها در آتی؛

*قراردادهای آتی یورو-دلاری

*قراردادهای آـی با نرخ بهره کوتاه مدت

*قراردادهای آتی با نرخ بهره میان مدت و بلند مدت در آمریکا

بیشتر معاملات آتی نرخ ارز، روی ارزهای زیر صورت میگیرد؛

*یورو

*ین ژاپن

*دلار کانادا

*فرانک سوییس

*دلار استرالیا

*پزو مکزیک

*پوند انگلیس

مزایای قردادهای آتی

استقبال سرمایه گذاران از بازار آتی سبب شد که مزایایی برای این بازار در نظر گرفته شود؛

  • کارمزد پایین
  • معافیت مالیاتی
  • امکان خرید و فروش نامحدود
  • واریز روزانه سود و زیان برای مشتریان
  • امکان برداشت یک روزه موجودی حساب
  • اختصاص سود بانکی به مبلغی که در حساب مشتری موجود است

انواع قراردادهای قابل معامله در بورس کالا

قرارداد نقدی : که در این نوع قرارداد،خریدار باید کل مبلغ قرارداد را به علاوه کارمزد کارگزاری به صورت نقد پرداخت کند و فروشنده هم می بایست حداکثر در سه روز کاری، کالای مورد معامله را به خریدار تحویل دهد.

قرداد سلف : در این نوع قرارداد، کل مبلغ در زمان انجام معامله توسط خریدار پرداخت می شود و فروشنده تعهد می دهد در تاریخ مشخص کالا را به خریدار تحویل دهد.

قرارداد نسیه : قراردادی است که کالا به صورت فوری به خریدار تحویل داده می شود و مبلغ آن در تاریخ سررسید، به فروشنده پرداخت می شود، این نوع قرارداد به نوعی ابزار تاٌمین مالی برای خریدار به شمار میرود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


قرداد آتی : در این نوع قرارداد، فروشنده متعهد می شود در زمان سررسید معین، مقدار معین و مشخصی از کالای مورد نظر را با قیمت مشخص بفروشد و در مقابل، طرف دیگر متعهد می شود همان کالا، با مشخصات تعیین شده را در زمان سررسید معین خریداری کند و برای اینکه هر دو طرف معامله، به تعهدات خود عمل کنند مبلغی را به عنوان وجه تضمین اولیه، نزد اتاق پایا قرار می دهند که باید متناسب با تغییرات قیمت آنی، این وجه را تعدیل نمایند.

قرارداد اختیار خرید : با توجه به این قرارداد، خریدار اختیار، با پرداخت وجهی حق پیدا می کند مقدار مشخصی از کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا با قیمت معین و تاریخ معین از فروشنده اختیار خریداری کند و فروشنده نیز متعهد میشود در صورت درخواست خریدار اختیار آن کالا را به قیمت مشخص به خریدار بفروشد.

قرارداد اختیار فروش : خریدار اختیار، با پرداخت مبلغی حق پیدا می کند مقدار معینی کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا را با قیمت معین و در تاریخ معین به فروشنده اختیار بفروشد و فروشنده اختیار هم متعهد می شود در صورت در خواست خریدار اختیار، آن مقدار کالا را به قیمت مشخص از وی خریداری کند.

حتما بخوانید : بهترین بازار سرمایه گذاری در حال حاضر کدام بازار است؟


قرداد سلف موازی با استاندارد : در این نوع قرارداد، وجه باید نقدی در مهلت تسویه و طبق مشخصات قرارداد پرداخت و کالا در سررسید تحویل شود و خریدار میتواند معادل کالای خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد با شرایطی به فروش برساند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این متن، به طور ساده به قرادادهای فیوچرز و چگونگی شکل گرفتن آن پرداختیم و جزئیات مربوط به قیمت تحویل قردادهای آتی را بررسی کردیم و گفتیم که قراردادهای آتی برای پوشش نوسانات قیمت به وجود آمده، اگر پیش بینی های خریداران و فروشندگان از آینده قیمت ها صحیح نباشد، ورود به بازار قردادهای آتی به زیان آنها تمام شود، اما اگر پیش بینی ها و تحلیل ها درست و اصولی باشد قراردادهای آتی به نفع دو طرف خواهد بود.

در بازارهای آتی، به دلیل ماهیت تعهدی قرارداد از خریدار و فروشنده مبلغی تحت عنوان تضمین وجه در حساب عملیاتی بلوکه می شود در حقیقت آنچه که ایجاد شبهه می کند قیمت تسویه روزانه است.

همان طور که در قولش را داده بودیم، بصورت کامل به این پرداختیم که معاملات آتی چیست و دقیقا چگونه کار می کند.

همچنین اگر دوست دارد بدانید بورس کالا چیست – نحوه خرید از بورس کالا نیز می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

در این مقاله گفتیم که منظور از معاملات آتی چیست ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در این خصوص داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا شخصا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: