برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال – آموزش کامل و کاربردی تحلیل فیبوناچی

در تحلیل تکنیکال به حرکت در جهت روند را ایمپالس و حرکت در خلاف جهت روند را پولبک گفته می شود. سطوح فیبوناچی اصلاحی مناطقی را تعیین می کند که پولبک می ‌تواند بازگشت کند و در جهت روند قرار بگیرد، به همین خاطر این سطوح قادرند در تایید نقاط ورودی در جهت روند بسیار حائز اهمیت به حساب آیند. به همین خاطر است که فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را به یکی از بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری تعبیر می کنند. فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بسیار پرکاربرد است و برای تعیین روند احتمالی سهم ها بسیار کمک حال سرمایه گذاران و تحلیل گران بورسی و حتی فعالان بازارهای جهانی و ارزهای دیجیتال است. حال این که فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چه کاربردهای دیگری دارد و کجاها قادریم از سطوح اصلاحی و اعداد فیبوناچی استفاده کنیم را در ادامه این مقاله آموزشی برای شما به صورت کامل آموزش خواهیم داد.

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی در بازار بورس شامل خطوط حمایت و مقاومت (در مقاله اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس به این موضوع اشاره داشتیم) که قیمت سهم در بین این سطوح حرکت می کند. در استفاده از ابزار های فیبوناچی درصد ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند که بیشتر این درصد ها از نسبت درصد های بین اعداد فیبوناچی حاصل می شود، به غیر از چند عدد ابتدای سری اعداد فیبوناچی، هر کدام از اعداد دنباله، تقریبا ۱٫۶۱۸ برابر عدد پیش از خود می باشند و هر عدد ۰٫۶۱۸ برابر عدد پس از خود است. از طریق استفاده از فیبوناچی میتوان روند آتی قیمت یک سهم را پیش بینی کرد.

همانطور که احتمالا میدانید، دنباله فیبوناچی با ۰ و ۱ آغاز می شود و هر عدد مجموع دو عدد پیشین خود است. فیبوناتچی نه تنها در پیش بینی قیمت قابل استفاده است، بلکه در بازه های زمانی نیز وجود دارد و ترکیب کردن فیبوناچی های قیمتی و زمانی تحلیل های به مراتب قوی تر و دقیق تر را در اختیار ما قرار خواهد داد. سری فیبوناچی رشته ‌ای از اعداد است که در آن اعداد غیر از دو عدد اول با محاسبه‌ مجموع دو عدد پیشین حاصل می شود. در تصویر زیر می توانید این موضوع را در کنار فرمول محاسبه اعداد فیبوناچی ملاحظه کنید :

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

۳ دلیل استفاده از فیبوناچی در تحلیل تکنیکال 

  • یافتن سطوح حمایت و مقاومت
  • تعیین حد ضرر
  • پیدا کردن روند نزولی و صعودی قیمت

موارد استفاده فیبوناچی در بازار بورس

حالا که با مفهوم کلی اعداد فیبوناچی و موارد استفاده آن آشنا شدید، قصد داریم به اهمیتی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بپردازیم. در واقع شما عزیزان می توانید از سری فیبوناچی و نسبت ‌های آن در بازار بورس و به منظور پیش ‌بینی روند قیمتی سهم استفاده نمایید. شایان ذکر است که تحلیلگران بعد از بررسی نمودارهای قیمت سهام و روند آن ‌ها، به وجود ارتباط میان نسبت ‌های فیبوناچی و نمودارها پی بردند.

نسبت‌ های فیبوناچی را می ‌توان با نقاط حائز اهمیت در روندها مطابقت داد و به سطوح مقاومت و حمایت دسترسی پیدا کرد و در ادامه هم می توان به وسیله این سطوح، نقاط ورود و خروج به یک سهم را پیدا کرد و از آن ها برای شناسایی بهترین زمان خرید و یا فروش یک سهم استفاده کرد. البته این را هم در نظر داشته باشید که در طول زمان ابزارهای فیبوناچی بسیاری برای تحلیل نمودارها و نقاط بازگشت معرفی شده اند که بیانگر محدوده ‌های حمایت و مقاومت می باشند و با شیوه های مختلفی ترسیم می شوند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این سطوح بازگشتی، مثل حمایت و مقاومت‌ های پیشین که تنها قیمتی خاص را نقطه حساس می دانست، نیستند و قادرند در کنار قیمتی خاص، یک منحنی روی نمودار، خطی مورب یا زمان خاصی را به ‌عنوان نقاط حساس حمایت و مقاومت تعریف نمایند که واقعا بی نظیر و پرکاربرد است. فیبوناچی اصلاحی، فیبوناچی خارجی، فیبوناچی انبساطی، فیبوناچی پروژکشن، فیبوناچی اکسپنشن و … از مواردی به حساب می آید که از طریق آن ‌ها می ‌توان روند آتی قیمت سهم را پیش بینی کرد.

دلیل محبوبیت تحلیل فیبوناچی در معاملات

  • سطوح فیبوناچی نقاط مرجع ملموسی را ایجاد می کند، پس در صورت استفاده صحیح، از انتزاعی شدن موضوع جلوگیری خواهد کرد.
  • سطوح گسترش و اصلاحی فیبوناچی، سطوح نامرئی حمایت و مقاومت به شمار می روند.
  • سطوح فیبوناچی اعداد هندسی اند، پس سطوح گسترش و اصلاحی پس از رسم چشم ‌نواز به نظر خواهند آمد.

مهم ترین سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

  • ۱۶۱٫۸ درصد
  • ۶۱٫۸ درصد
  • ۳۸٫۲ درصد

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فرق بین سطوح گسترش و اصلاحی فیبوناچی

سطوح اصلاحی فیبوناچی، نشان دهنده سطوح  کمتر از ۱۰۰ درصد یک موج قیمتی اند و این در حالی است که سطوح گسترش، سطوح بالاتر از ۱۰۰ درصد را هم برای ما به نمایش در خواهند آورد. سطوح فیبوناچی تحت عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی قابلیت استفاده خواهند داشت، از این سطوح تحت عنوان ابزاری به منظور تعیین هدف قیمتی نیز می توان استفاده نمود.

شیوه استفاده از سطوح اصلاحی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

وقتی که سهامی روند قوی را در یک جهت داشته باشد، بر این باوریم که پولبک آن به میزان یکی از درصدهای سطوح اصلاحی فیبوناچی است (۷۶٫۴، ۶۱٫۸، ۳۸٫۲، و ۲۳٫۶). بعضی مدل ها ۵۰ درصد را نیز اعمال می کنند. برای مثال، چنانچه سهمی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان برسد، انتظار خواهد رفت که پولبک آن حدود ۲۳ تومان، ۳۸ تومان، ۵۰ تومان، ۶۲ سنت، یا ۷۶ تومان باشد.

جالب است بدانید که در اوایل یا اواخر روند ها، وقتی که قیمت هنوز در حال افزایش یا کاهش است، این احتمال وجود دارد که اصلاح‌ هایی با درصد بالاتر هم دیده شود. به عنوان مثال وقتی دو روند نزولی بین ۶۱٫۸ درصد و ۳۸٫۲ درصد وجود داشته باشد، این نمونه ‌ای از اصلاح فیبوناچی است. طبق این فرضیه، این شیوه و دنبال کردن این دنباله شرایطی معمول برای روند سهام به حساب می آید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چنانچه استراتژی معاملاتی روزانه شما سیگنالی برای فروش در آن منطقه قیمت در نظر می گیرد، سطح فیبوناچی به تایید این سیگنال کمک شایانی خواهد داشت. سطوح فیبوناچی همین طور سطوح قیمتی را در جاهایی که باید برای تشخیص فرصت‌ های معاملاتی کاملا هوشیار باشید، برای شما به تصویر خواهند کشید. گفتنی است که در واقع استفاده از ابزار اصلاح فیبوناچی یک فرایند ذهنی است و این امکان وجود دارد که دو فرد به شیوه ‌ای مختلف آن را تعبیر نمایند.

می توان گفت که چندین و چند نوسان قیمت در طول یک روز معاملاتی در دسترس است، پس تمامی افراد ۲ نقطه یکسان را به یکدیگر متصل نخواهند کرد. دو نقطه ‌ای که شما وصل می کنید، امکان دارد  آن ۲ نقطه ‌ای که دیگران متصل می ‌کنند، نباشد. به منظور جبران این موضوع، سطوح اصلاحی را روی تمام موج ‌های برجسته قیمت رسم نمایید و در ادامه ببینید کجای نمودار چندین خط فیبوناچی روی هم قرار می گیرد، امکان دارد این منطقه یک منطقه قیمتی با اهمیت محسوب شود.

نکات مهم در خصوص با فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

  • اصلاح فیبوناچی مناطق احتمالی هستند که باید برای پولبک‌ ها در نظر داشته باشید.
  • سطوح فیبوناچی، هرچند مهم به حساب می آید، ولی همیشه نقاط دقیق عطف بازار را نمایان نخواهند کرد.
  • اگر قیمت ۱۰۰ درصد موج قیمت قبلی را اصلاح کند، می توان گفت که دیگر فیبوناچی اعتباری نخواهد داشت.
  • اندیکاتور فیبوناچی ممکن است بتوانند سطح مناسب ورود به معامله را پیش بینی کند، ولی نقطه ورود مشخصی را تعیین نخواهد کرد.
  • اگر ابزار اصلاحی فیبوناچی را در حرکت ‌های قیمت بسیار کوچک مورد استفاده خود قرار دهید، این امکان وجود دارد که نتیجه مناسبی از این عمل دریافت نکنید، بخاطر این که در این صورت، سطوح قیمت به قدری به هم نزدیک خواهند بود که تقریبا هر سطح قیمتی با اهمیت به نظر خواهد آمد.
  • اگر در منطقه یک سطح فیبوناچی سیگنال معاملاتی می گیرید، قادرید آن ها را به عنوان یک تایید به حساب بیاورید. با سطوح اصلاحی فیبوناچی بازی کنید و آن ها را روی نمودارهای خود اعمال کنید. اگر از استفاده از اندیکاتور فیبوناچی عملکرد خوبی را مشاهده کردید و توانستید با آن کار کنید، از آن استفاده کنید.

خلاصه متن

اندیکاتور فیبوناچی یکی از پرطرفدارترین و قدیمی ترین ابزار های تحلیلی است که جزو اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس به حساب می آید و شامل؛ فیبوناچی اصلاحی ، فیبوناچی خارجی ، فیبوناچی انبساطی و فیبوناچی پروژكشن است. ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال با استفاده از نسبت طلایی ۱٫۶۱۸ که در همه سطوح فیبوناچی صدق می کند به کمک معامله گران می آید. در حقیقت به کمک اندیکاتور فیبوناچی قادرید برای شناسایی سقف و کف نمودارهای قیمت، ابتدا و انتهای موج ‌ها و پیش بینی نقاط ورود و خروج از سهم مانند دیگر ابزارهای تکنیکال مورد استفاده خود قرار دهید. انیدکاتور فیبوناچی یکی از  بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری در بورس است.

برای دوستانتان بفرستید: