برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام جایزه شپنا | سهام جایزه شپنا چیست و کی به پرتفو اضافه میشود؟

سهام جایزه شپنا اخیرا به سهم شپنا اضافه شد و امکان خرید و فروش آن در حال حاضر برای سهامدارای سهم شپنا فراهم شده است. سهام جایزه به سهامی گفته می شود که بعد از افزایش سرمایه به سهامدارانی که در مجمع افزایش سرمایه، سهامدار آن شرکت بودند، تعلق می گیرد و بعد مدت زمانی کوتاه به سهام های عادی فرد اضافه شده و جالب است بدانید که فرد نیاز نیست که هزینه اضافی بابت دریافت سهام جایزه به شرکت بپردازد و می تواند بعد از اضافه شدن سهام جایزه شپنا ، هم سهام خودش و هم سهام جایزه ای که به سهام اصلی اضافه شده است را خرید و فروش یا مدیریت نماید. اگر دوست دارید بدانید که سهام جایزه شپنا چقدر بود و چرا هنوز به پرتفوی شما اضافه نشده است و یا این که نیاز به اعمال تغییر کارگزار ناظر وجود دارد یا خیر، این مطلب برای شما نوشته شده است.

سهام جایزه شپنا

همانطور که میدانید، از بهترین انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی میتوان به افزایش سرمایه از محل سود انباشته اشاره داشت که به ارائه سهام جایزه منتهی می شود، ولی باید دید افزایش سرمایه از محل سود انباشته چگونه انجام می شود و چه شرکتی برای آن اقدام می کند. این روش با توجه به اینکه پس از افزایش سرمایه به سهامداران سهام جایزه تعلق می گیرد، از افزایش سرمایه های محبوب سهامداران محسوب می شود و شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا نیز اخیرا اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته کرده است و به سهامداران خود سهام جایزه داده است که قصد دارید در این مقاله، به بررسی افزایش سرمایه از محل سود انباشته شپنا بپردازیم و ببینیم تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام چگونه بوده است و قیمت سهم شپنا بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته چه تغییری کرده است و همچنین نحوه دریافت سهام جایزه شپنا را هم خواهیم گفت.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته از آن جایی که سهام شپنا (پالایشگاه نفت اصفهان) یکی از چهار نماد حاضر در صندوق پالایش یکم می باشد، روند قیمتی و موارد دیگر مربوط به آن، برای بسیاری از افرادی که حتی سهام شپنا را به صورت خاص در اختیار ندارند ولی برای خرید صندوق پالایش اقدام کرده اند نیز حائز اهمیت است و همان طور که می دانید، سودآوری شپنا، شبندر، شبریز و شتران هر کدام می تواند صندوق پالایش یکم را متحول کند و خالص ارزش دارایی های این صندوق بزرگ را افزایش داده و موجب سوددهی صندوق پالایش نیز شود و به همین دلیل از رفتارهای قیمتی سهم شپنا و افزایش سرمایه آن قطعا می تواند برای بسیاری از افراد مهم و سودساز باشد.

سهام جایزه شپنا چیست ؟

سهام جایزه به زبان ساده سهامی است که شرکت از سودهایی که در سالیان برای خود ذخیره کرده است، بین سهامداران فعلی خود تقسیم می کند و سرمایه ثبت شده خود را نیز افزایش داده و روند و ساختار مالی شرکت را بهبود می بخشد و همین طور موجب کاهش قیمت سهم و جذابیت قیمت برای سرمایه گذاران جدید خواهد شد که خود روند مثبتی از نقدینگی را به سمت شرکت روانه می کند. به این دلیل که سهامداران هیچ گونه پولی را برای دریافت این سهام ها پرداخت نمی کنند، به آن سهام جایزه می گویند و جالب است بدانید که بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس از نگاه سهامداران همین افزایش سرمایه از سود انباشته است و این نوع افزایش سرمایه می تواند برای مردم بسیار سودآور و جذاب باشد.

البته سهامداران باید توجه داشته باشند که پس از منتشر کردن سهام جایزه، قیمت سهام شرکت با توجه به تعداد سهام جایزه منتشر شده کاهش پیدا می کند، ولی با این وجود رقم و درصد سود هر سهم تغیری نمی کند پس سهامدار تعداد سهام هایش افزایش پیدا کرده است. خب در این صورت نرخ سود قابل تقسیم تغییر می کند، پس از گذشت چند روز قیمت سهم را افزایش می دهند و سهامداران با توجه به افزایش تعداد سهام خود منافع بیشتری را کسب خواهند کرد. سهامداران شپنا نیز بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته این شرکت در تاریخ ۱۵ مهر سال ۹۹، اگر ۱۰۰۰ سهم شپنا داشتند، ۴۹۰ سهم به عنوان سهام جایزه و با توجه به افزایش سرمایه ۴۹ درصدی شپنا دریافت خواهند کرد که این سود از تاریخ ۲۴ آذر ۹۹ امکان معامله را پیدا کرده است و به سهام قبلی سهامداران شپنا اضافه شده است.

افزایش سرمایه شپنا سال ۹۹

مطابق با قانون تجارت شرکت های سهامی وظیفه دارند درصدی از سود به دست آمده را به صورت سالیانه ذخیره نمایند. سود مذکور در صورت های مالی شرکت تحت عنوان سود انباشته ثبت می شود. وقتی که سود انباشته شرکت به میزان قابل توجهی برسد، شرکت این پول را به حساب سرمایه انتقال می دهد و با انتشار اوراق سهام جدید و افزایش سرمایه از محل سود انباشته، ارزش اسمی شرکت را افزایش و منابع مورد نیاز خود را تامین می نماید. در واقع با افزایش سرمایه از محل سود انباشته نقدینگی تازه ای به شرکت وارد نمی شود و به این دلیل که با افزایش سرمایه از این طریق سهامداران پولی بابت سهام جدید خود پرداخت نمی کنند و اکثریت سهامداران بر این باورند که افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است.


حتما بخوانید : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی – صفر تا صد افزایش سرمایه شرکتها


به صورت کلی به سهام جدیدی که از طریق افزایش سرمایه از محل سود انباشته به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه گفته می شود که طرفداران بسیاری دارد. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در تاریخ ۱۵ مهم ماه سال ۹۹ اقدام به افزایش سرمایه ۴۹ درصدی از محل سود انباشته کرد و سهام جایزه بین سهامداران خود توزیع کرد. البته جالب است بدانید که سهام جایزه شپنا اعمال نشده بود و سرانجام در تاریخ ۲۴ آذر ماه اعمال شد و در حال حاضر سهامدارانی که این سوال را داشتند که سهام جایزه شپنا به چه کسانی تعلق میگیرد و سهام جایزه شپنا کی قابل معامله میشود ، در حال حاضر آن دسته از افرادی که پیش از مجمع عمومی فوق ‌العاده این شرکت سهام آن را در اختیار داشتند و در افزایش سرمایه شرکت کرده بودند، می توانند این سهام جایزه را در سبد خود مشاهده و برای خرید و فروش یا مدیریت آن در پرتفوی سهام خوی اقدام نمایند.

میزان سهام جایزه شپنا

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۹A-۱۰۵ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۴ مطابق با تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۵  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌ مبلغ ۷۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۱۶۳۷۷۹۵۰ میلیون ریال، از محل اندوخته مبلغ ۸۶۲۲۰۵۰ میلیون ریال، در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۷ در مرجع ثبت شرکت ‌ها به ثبت رسیده و اجرایی شده است.

سهام جایزه شپنا چقدر است ؟

بعد از افزایش سرمایه شپنا از محل سود انباشته پرتفوی خیلی از دوستان دستخوش تغییر شده،و درصد سود و زیان عوض شده. اگر تعداد ۱۰۰ سهم از شپنا در سبدتان داشتید، ۴۹ درصد به تعداد آن اضافه شده است. اکنون دلیل این که مبلغ شپنا در پرتفوی شما بیشتر از روز پیش افزایش سرمایه می باشد، این است که قیمت هر سهم شپنا در حال حاضر اصلاح نشده است و با همان قیمت قبلی در پرتفو ثبت شده. این بدین معنی است که اگر ۱۰۰ سهم با قیمت ۲۵.۰۸۰ داشتین الان ۱۴۹ سهم با قیمت ۲۵.۰۸۰ محاسبه شده که روز بازگشایی این قیمت اصلاح شد.

محاسبه سهام جایزه شپنا

در تصویر بالا فرمول نحوه محاسبه قیمت جدید هر سهم شپنا بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته را نوشتیم که پس از اعمال ۴۹ درصد افزایش سرمایه شپنا از محل سود انباشته قیمت هر سهم ۱۶.۸۳۲ ریال خواهد بود و به این دلیل که تعداد سهام شما افزایش یافته است، پس این قیمت اصلا تغییری در ارزش روز سهم شما ندارد و ارزش آن دقیقا با روز قبل از افزایش سرمایه برابر خواهد بود. این را به صورت کلی در نظر داشته باشید که بعد از افزایش سرمایه شپنا از محل سود انباشته پرتفوی بسیاری از عزیزان دستخوش تغییر شده و درصد سود و زیان تغییر می کند و تا دوباره سهم به حال عادی معاملاتی خود باز گردد، درصد سود و زیان به صورت دقیق و واقعی نخواهد بود و از این بابت عزیزان و مخصوصا سهامداران تازه وارد به بورس اصلا نگران نباشند.

در افزایش سرمایه از محل سود انباشته به همان اندازه ای که به شما سهام جایزه تعلق می گیرد، از قیمت سهام های قبلی که داشتید، کم می شود تا میزان دارایی شما از سهام شرکت یکی بماند ولی قیمت کاهش می یابد و برای سرمایه گذاران جدید این کاهش قیمت بسیار جذاب است و معمولا پس از افزایش سرمایه از طریق سود انباشته شاهد افزایش تقاضا در سهم هستیم، بنابراین شکسته شدن قیمت­ ها بر جذابیت سهم می ‌­افزاید و افزایش سودی را برای سهم در دراز مدت خواهد داشت، همچنین باید در نظر داشت که سهام جایزه مشمول مالیات نیست و به سهامدارانی تعلق خواهد گرفت که در روز برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه، سهامدار شرکت باشند.


حتما بخوانید : بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟


پس اگر تا تاریخ ۱۵ مهر ماه سهام شپنا را در پرتفوی خود می داشتید، در حال حاضر مشمول دریافت سهام جایزه شپنا خواهید بود و باید تا به الآن سهام جایزه شپنا به سهام اصلی شما اضافه شده باشد و یا در صورتی که سهام خود در نماد شپنا را بعد از تاریخ ۱۵ مهر و اعمال افزایش سرمایه فروخته باشید، باز هم سهام جایزه با توجه به تعداد سهامی که داشتید و درصد افزایش سرمایه برای شما منظور خواهد شد و می توانید آن را به فروش برسانید، حتی اگر در حال حاضر سهامدار شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا نباشید.

چرا سهام جایزه شپنا اضافه نشده ؟!

نکته مهمی که بعد از افزایش سرمایه باید در نظر داشته باشید، این است که سرمایه‌ گذاران قادر به مشاهده سهام جدید در سبد دارایی خود نیستند. در اینجا باید توجه داشت که آیا هنوز آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفته است یا خیر؟ چنانچه هنوز قرار نگرفته، باید منتظر باشید تا از طرف شرکت این اطلاعیه صادر شود و سهام مذکور در مرجع ثبت شرکت‌ ها به ثبت برسد و قابلیت خرید و فروش پیدا کند. اما اگر آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال انتشار یافته است و شما عزیزان نمی توانید سهم مورد نظر را به فروش برسانید، کافی است با کارگزاری خود تماس بگیرید و درخواست تغییر ناظر این سهم تبدیل شده را کنید تا بعد از آن بتوانید سهم مذکور را بفروشید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی اوقات ممکن است اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه نیز اعلام شده باشد، اما در عمل کمی با تاخیر این اتفاق بیفتد که می‌ توان از طریق امور سهام شرکت پیگیری کرد. در خصوص با سهام شپنا هم به همین صورت بود و بعد از اعمال افزایش سرمایه در تاریخ ۱۵ مهر، دریافت سهام جایزه شپنا برای سهامداران به تاریخ ۲۴ آذر ماه موکول شد و از این تاریخ به بعد تمامی سهامداران شپنا می توانند نسبت به فروش سهام جایزه شپنا اقدام نمایند.

نحوه فروش سهام جایزه هم به این صورت است که سهام جایزه افزایش سرمایه شپنا به تعداد سهامی که از پیش در آن نماد داشتید اضافه می شود و به طور عادی می توانید تعداد سهام جدید که حاصل جمع تعداد سهام های قبل از افزایش سرمایه و سهام جایزه شماست را به قیمت روز به فروش برسانید. در نظر داشته باشید که به صورت کلی معمولا ۲ ماه پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفوی سهامداران به صورت رایگان و اتوماتیک اضافه می شود و پس از آن سهام جایزه نیز مثل سهام عادی قابل معامله خواهد بود.

تبدیل سهام جایزه به سهام عادی

نحوه تبدیل سهام جایزه به سهام عادی در پرتفو بدین صورت است که در صورتی که این افزایش سرمایه کمتر از ۱۰۰ درصد باشد، حدود دو هفته طول خواهد کشید تا در پرتفو قرار بگیرد و در صورتی که بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد، قرارگیری آن در سبد سهام بیش از ۲ ماه طول خواهد کشید. البته که این یک قانون کلی است و این مورد برای شرکت های مختلف در بازه های زمانی مختلف با توجه به شرایط بازار متفاوت خواهد بود. همان طور که دیدید، سهام جایزه شپنا از تاریخ اعمال افزایش سرمایه یعنی ۱۵ تا ۲۴ آذر قابلیت معامله نداشت و این یعنی کمی بیشتر از دو ماه سهامداران باید منتظر دریافت سهام جایزه شپنا و اضافه شدن سهام جایزه شپنا به پرتفوی خود می ماندند تا بتوانند سهام جایزه خود را به فروش برسانند. پس زمان اضافه شدن سهام جایزه شپنا به پرتفوی تاریخ ۲۴ آذر بود و از تاریخ اعمال افزایش سرمایه، دقیقا ۶۹ روز به طول انجامید.


نکات مهم در خصوص سهام جایزه
  • سهام جایزه بعد از تأئید ازطرف شرکت سپرده گذاری مرکزی به پرتفوی شما افزوده و قابل معامله خواهد شد و اصولا زمان مشخصی ندارد و ممکن است که حدود ۳ تا ۴ ماه طول بکشد و نیازی به پرداخت پول نست و در راستای پیگیری می توانید در قسمت سبد سهام بر روی چشم در کنار نماد کلیک و از جزئیات نماد از جمله قابل معامله بودن سهام جایزه مطلع شوید.
  • در افزایش سرمایه از محل سود انباشته با سهام جایزه پولی به شرکت وارد نمی ‌شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورت ‌های مالی شرکت رخ می‌ دهد و تعداد سهام نیز افزایش پیدا نخواهد کرد، ولی قیمت آن کاهش خواهید یافت و این کاهش قیمت بر جذابیت سهم اضافه خواهد کرد و در نتیجه افزایش تقاضای سهم را به دنبال خواهد داشت.
  • در نظر داشته باشید که اگر اصل سهم را بعد از افزایش سرمایه فروخته باشید، وقتی که سهام جایزه قابل معامله شود باید از طریق تغییر کارگزار ناظر اقدام کنید. در غیر این صورت سهام جایزه تا زمانی که به وسیله سپرده گذاری تائید و به تعدا دارایی شما اضافه نشده باشد، قابل معامله نیست.
  • بعضا دیده شده است که سهام جایزه شپنا در پرتفوی سرمایه گذاری افراد نیست، اما در پرتفوی لحظه ای دیده می شود و دلیل این موضوع هم این است که سهام جایزه هنوز امکان معامله پیدا نکرده است و از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی تایید نشده است و باید صبر کنید تا فرآیند اعمال سهام جایزه در پرتفوی سرمایه گذاری به اتمام برسد تا قادر به فروش سهم جایزه خود باشید.

امیدوارم از این مقاله که گفت سهم جایزه شپنا چیست و نحوه دریافت سهام جایزه شپنا به چه صورت است، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر از اضافه نشدن سهام جایزه شپنا و این که تعداد سهام جایزه شپنا چقدر است، اطلاع ندارید و سوالاتی در مورد سهام جایزه شپنا و دیگر سهام های بازار دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید و من قول می دم که با حوصله به همه جواب بدم.

هنوز سوالی دارید که پاسخ آن در متن نبود؟ (در کامنت ها بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: