برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روانشناسی بازار بورس | نکات طلایی روانشناختی معامله در بورس

روانشناسی بازار بورس از آن دسته از مواردی است که شاید اهمیت آن در خرید و فروش های ما در بورس بیشتر از تحلیل تکنیکال یا بنیادی نباشد ولی قطعا کم تر هم نیست! اما ما شاهد کم لطفی سرمایه گذاران و معامله گران نسبت به این موضوع مهم در بازارهای مالی هستیم. همواره بر مواردی مانند؛ تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال ، تابلوخوانی بورس و … تاکید زیادی بوده است و هر کسی با توجه به سطح دانش بورسی و تحلیل خود سعی در استفاده از این ابزار برای دستیابی به سود بیشتر کرده است، ولی روانشناسی بازار بورس آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست و چه بسا که تاثیرات آن بر سوددهی و شناخت بازار و حرکت های سهامداران بیشتر از موارد عنوان شده باشد، به همین دلیل در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم تا در خصوص روانشناسی بازار بورس صحبت کنیم تا شاید نسبت به این موضوع مهم هم دید مناسبی پیدا کنید.


روانشناسی بازار بورس

مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتار در شرایط مختلف، این فرآیندها در زمینه معاملات بازار موجب ایجاد احساسات، انگیزه ها و گاهی طمع و یا امیدواری می شوند، به عنوان مثال نگه داشتن یک سهم برای مدت زمان بسیار طولانی، در واقع بیانگر این است که فرد قصد دارد از بروز زیان اجتناب کند. در مورد معامله، می توان فردی را که مواجه با یک روند کاهشی که هنوز هم قیمت آن در حال پایین رفتن است را در نظر بگیریم.

جالب است بدانید که این فرد سهم خود را به خاطر تنفر از ضرر وزیان نگاه می دارد به این امید که این سهم به سمت بالا باز می گردد، زیان ضرر بیشتری متحمل خواهد شد. بعضا مفهوم اجتناب از زیان، موجب خواهد شد تا فرد همینکه می بیند مقدار کمی سود عایدش می شود، سهام خود را به فروش می رساند! حتی بعضی مواقع افراد رفتارهای غیر منطقی دیگری را نیز از خود بروز می دهند، به عنوان مثال موفقیت ها را به مهارت خود و شکست ها را به بدشانسی نسبت می دهند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


اینها تنها اندکی از موردهایی هستند که معامله گران به دلیل عدم برخورداری از مهارترهای روانشناختی مناسب از خود نشان می دهند و به زیان های بیشتری دامن می زنند. در واقع در بازار سرمایه گذاری و معاملات، کنترل احساسات و درک معنای واقعی و عمیق روانشناختی معاملات، تفاوت میان موفقیت و شکست خواهد بود. به همان صورت که بازار های مالی از جمله بازار بورس تهران می توانند موجب چند برابر کردن سرمایه و افزایش سود آوری باشند، به همان اندازه  نیز می تواند موجب از بین رفتن سرمایه و ضرر در مدتی کوتاه بشوند!

از همین روی روانشناسی بازار بورس و دیگر بازارهای مالی و شناخت رفتار سرمایه گذاران از عوامل اصلی موفقیت در این بازارها محسوب می شود. این که شما بتوانید در‌ کنار تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، تشخیص بدهید که چه زمانی مناسب ورود به بازار بورس یا سهم مورد نظرتان است؟ چه زمانی پول هوشمند به سمت سهم یا صنعتی خاص روانه می شود؟ تشخیص این مورد که چه زمانی پولها در بازار های موازی مانند طلا، ارز یا مسکن خارج و به سمت بازار بورس هدایت می شوند و امثال این موارد به روانشناسی بازار بورس مربوط خواهند شد. در ادامه چندین مورد از عوامل موثر در سرمایه گذاری موفق در بورس را خدمت شما عزیزان عنوان خواهیم کرد.


عوامل تاثیرگذار برای سرمایه گذاری در بورس

عدم ترس از جا ماندن از بازار بورس و سودهایشبسیار دیده شده است که اغلب افراد تازه وارد که با معاملات و روندهای صعودی و نزولی بورس آشنایی ندارند، در دام ترس از جا ماندگی از سودهای بازار می افتند! این مورد بدین معنی است که معمولا در روند های صعودی مثل سال های ۹۷، ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ که بیشتر سهام ها با رشد خوبی مواجه شدند، افراد تازه وارد با ملاحظه سودهای کلان شرکت ها به فکر این می افتند که سال هایی که در بورس نبوده اند را یکجا جبران کنند و با اطلاعات کم و بعضا سرمایه های سنگین خود وارد بازار بورس می شوند و اغلب سود که نمی کنند هیج و بازی بورس را کثیف می پندارند و با دلخوری و خاطره های بد از بازار بورس خارج می شوند، ولی این موضوع را در نظر نگرفته اند که بورس جایی است که با صبر و حوصله و استفاده از ابزار و اخبار مناسب، در بلند مدت میتوان سودهای کلانی به دست آورد.

تاثیر خبرهای خوب و بد در استراتژی معاملاتی افراداخبار منفی و مثبت سیاسی و اقتصادی زیادی هستند که همواره بر بازارهای مالی اثرات کم و زیادی دارند و بعضا میتوانند به نفع بازارهای مالی خاص یا همه آن ها باشند و یا به ضرر آن ها. حال نکته ای که وجود دارد این است که تاثیر این اخبار که اغلب تغییرات مقطعی در روند بازار ایجاد می کند و ماندگار نیست، چه جایگاهی در استراتژی معاملاتی ما دارد! فرض را بر این بگیرید که ما سهم فولاد را بررسی کردیم و متوجه شده ایم که از لحاظ قیمتی در کف قیمتی قرار دارد و وضعیت تکنیکالی و بنیادی بسیار مناسبی دارد و طرح های توسعه ای بسیاری در دست اقدام دارد و روند آتی آن را مثبت ارزیابی می کنیم ولی با یک خبر خاص که میتواند مربوط به سیاست و اقتصاد ایران، خاورمیانه و یا جهان باشد، بازار متحول شده و کلیت بازار روند نزولی به خود می گیرد، حال سوال اینجاست که شما سهام فولاد خود را خواهید فروخت؟

در روزهای نزولی با توجه به ایجاد صف های فروش سنگین، فروش سهم سخت است و با ثبت سفارش فروش شما تنها صف فروض را سنگین تر کرده اید و تاثیر روانی بدی را به عنوان یک سرمایه گذار به بازار می گذارید و به اتفاقات بد بازار دامن می زنید، در صورتی که میتوانید سهام خود را نگه دارید و از فرصت ایجاد شده استفاده نمایید و در کف های قیمتی بعدی به خرید بیشتر سهم فولاد بپردازید. باید در نظر داشته باشید که اخبار مثبت و منفی بسیاری وجود دارند ولی تاثیرات بیشتر آن ها زودگذر است و سهم و بازار خوب راه خود را مجددا در پیش خواهد گرفت و فروشندگان سهام های مناسب در وضعیت های نامناسب بازار، همیشه افراد ناراضی و طلبکار از بازار سرمایه هستند و هیچگاه سود مناسبی را کسب نخواهند کرد.

شناخت رفتار معامله گران و روانشناسی بازار بورسبه عنوان مثال معامله گران حرفه ای می دانند که معامله گران تازه وارد اغلب در شرایط کمی بحرانی، دست به اقدامات غیر منطقی خواهند زد و سهام های با ارزش خود را در صف فروش سنگین قرار داده و بعدها پشیمان خواهند شد و با توجه به این شناختی که دارند می توانند در روزهای هیجانی بازار با اطلاع و آگاهی که از آینده بازار دارند، سهام هایی که شاید فرصت خرید نمی دادند را در بهترین قیمت ها شکار کنند و سود خوبی از این طریق کسب نمایند. رفتارهای معامله گران اغلب میتواند مسیر بازار سرمایه را تعیین کند و اثر بسیاری در این زمینه داشته باشد و میتوان با کسب تجربه در بازار بورس و ملاحظه دقیق معاملات سهام های گوناگون، به این بینش رسید که چطور میتوان از رفتار سایر معامله گران بازار به نفع خود استفاده کرد و سود مناسبی را به دست آورد.

نداشتن تعصب بدون دلیل به یک سهم و یا یک صنعت خاصبعضا دیده ایم که بعضی از افراد روی سهام و یا گروه صنعتی خاصی تعصب دارند! این تعصب میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال کارمند شرکت ایران خودرو روی سهام این شرکت تعصب دارد و سعی دارد سهام این شرکت را در هیچ شرایطی به فروش نرساند و معتقد است که آینده آن عالی است و همواره برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی به حساب می آید و مثال های دیگری که میتوان در خصوص معامله گران در زمینه تعصب نسبت به سهامی خاص زد. این افراد معمولا نگاه مناسبی به تحلیل تکنیکال، وضعیت بنیادی سهم و تابلوی معاملاتی سهم ندارند و حاضرند تک سهم روی آن سهم سرمایه گذاری کنند و تصمیمی هم برای فروش در نقاط تکنیکالی که سقف قیمتی سهم را نشان می دهند، ندارند و همین امر موجب میشود تا نگاه منطقی و مناسبی به روند سهم و بازار نداشته باشند و فرصت های معاملاتی دیگر را که بعضا مناسب تر هم هست را نخواهند دید و مسیر پیشرفت برای این افراد مسیری پر پیچ و خم خواهد بود.

نقش نظم و انضباط در فرآیند معامله گری : در این زمینه باید این موضوع را در نظر داشت که فرد معامله گر باید در خود، نظم و انضباطی به وجود آورد که همانا داشتن اعتماد به نفس است و به این منظور فرد معامله گر برای اینکه موفق باشد لازم است همیشه در حال آموختن و یادگیری باشد و مهارت های تصمیم گیری را در خود پرورش دهد تا این که بعد از مدتی این ویژگی ها برایش درونی شود و بتواند تصمیمات درست را از نادرست تشخیص دهد. واقعیت این است که بسیاری از افراد تازه کار با کنترل نکردن احساسات خود بیشتر پول خود را در سال اول از دست می دهند و از بازار کناره می گیرند و این در حالی است که اگر با آموزش های صحیح و به جا کارشان را ادامه دهند، مسیر دستیابی به موفقیت و سود هموار تر خواهد بود.

تسلط به تحلیل تکنیکال و بنیادی و داشتن استراتژی معاملاتی : در کنار آگاهی در خصوص تحلیل تکنیکال و بنیادی، داشتن استراتژی معاملاتی تعریف شده هم یکی از عوامل مهم در سرمایه گذاری بورس است. در تاریخ بشریت افرادی که به جایگاه بالایی رسیده اند افرادی بوده اند که برای رسیدن به اهداف خود برنامه و استراتژی منظم داشته اند. ذهن و فکر انسان زمانی که دچار سردرگمی می شود بیشتر بر اساس هیجانات و احساسات رفتار می کند، ولی وقتی که از قبل برنامه ریزی شده باشدو مسیر راه برای آن مشخص شده باشد، منطقی عمل کرده و خروجی عملکرد آن همان چیزی می شود که انسان انتظار دارد.

بازارهای مالی و بورس ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و اتفاقا اهمیت این موضوع در این بازارها دوچندان است. معامله گری که پیش از خرید یک سهم و درگیر کردن سرمایه خود، آن را مورد تحلیل و بررسی همه جانبه قرار داده و مسیر را تا رسیدن به اهداف قیمتی، برای خود ترسیم کرده است هیچ وقت اسیر هیجانات و استرس نمی شود و در هر شرایطی از بازار، برای خود راهکاری دارد که بر اساس آن عمل می کند. برای معاملات خود هدف قیمتی و حد ضرر داشته باشید. در صورتی که این حدود بالا و پایین را از ابتدای کار برای خود تعیین نمایید، بسیار موفق‌ تر خواهید بود.

روانشناسی بازار بورس

مقابله با هیجانات ناشی از ترس و بازار : جالب است بدانید که تنها راه برخود با ترس و هیجانات مثبت و منفی بازار داشتن استراتژی معاملاتی است. اگر معامله گر قبل خرید یک سهم از همه جهات آن را بررسی کرده باشد و از همان ابتدا حد ضرر و حد سود و مسیر راه را برای خود ترسیم کرده باشد با یک روز منفی شدن سهم، هیچ گاه دچار رفتار هیجانی و فروختن سهم خود در ضرر نمی شود. بارها دیده شده است که افراد، سهامی را خریداری می کنند و وقتی می بینند چند درصد کم، افت قیمتی پیدا کرد، دست به فروش می زنند و دوباره سهم بعدی و به همین منوال ادامه می دهند. اینگونه معامله گران همان افرادی هستند که بعد از چند سال می بینند از سرمایه شان چیزی باقی نمانده است و با عدم رضایت از بازار خارج می شوند. تجربه نشان داده است که این افراد در سایر بازارهای مالی نیز موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد.

حفظ خونسردی در تمامی روزهای بازار با شرایط مختلفبرای شما هم اتفاق افتاده است که از خواب بیدار شوید و ببینید وضعیت بازار بحرانی است و شاخص کل فرضا ۷۰ هزار واحد افول کرده است و صف های فروض سنگین برای سهام های شما و دیگر سهام های بازار تشکیل شده است! خب حال شما چیکار می کنید؟ بسیار دیده شده است که افراد سهام های بعضا ارزشمند خود را در صف های فروش چند صد میلیونی و حتی میلیاردی برای فروش می گذارند، در صورتی که حجم معمالات سهم نشان می دهد که خریداری برای سهم در آن روز وجود ندارد و سهم شما به فروش نخواهد رفت، ولی باز هم شما سفارش فروش سهم را ارسال خواهید کرد!

این وضعیت در روز های مثبت بازار هم دیده می شود، شما سرمایه ای کوچک یا بزرگ دارید و با مشاهده صف های خرید کاذب و یا صف های خریدی که با توجه به هیجانات بازار برای سهم هایی که حباب قیمتی بسیاری دارند، تشکیل شده است، به صف خرید می پیوندید و در ادامه بازار که هیجانات خوابید و تعادل در سهم و بازار شکل گرفت، سهم حبابی صف خرید میلیونی خود را از دست خواهد داد و حتی به صف فروش خواهد رفت و شما هم با خرید سهم در حوالی صف خرید و صف فروش شدن سهم در همان روز، حداقل ۷ تا ۱۰ درصد را نصیب نوسانگیران سهم کرده اید و ارزش سرمایه خود را افزایش نداده اید که هیچ، برای اینکه خونسردی خود را حفظ نکرده اید، چندیدن درصد هم عقب افتاده اید و شما ماندید و سهمی که شاید تا چندین روز دیگر در بازار خریداری نداشته باشد.

تجربه فردی سرمایه گذار : بیشتر افراد موفق و حرفه ‌ای در بازار با کنترل ریسک به موفقیت دست پیدا کرده اند. کنترل ریسک بر خلاف گرایش و رفتار طبیعی ما است. کنترل ریسک، به کنترل درونی بسیار زیادی نیازمند است. نمونه ‌ای از این موضوع می ‌تواند این باشد که برخی افراد تنها با در نظر گرفتن سود احتمالی که خرید یک سهم امکان دارد به هر دلیل برایشان فراهم کند، بدون در نظر گرفتن ریسک ‌های مربوط به آن، از جمله وضعیت بنیادی به خرید سهم اقدام کنند. بیشتر نوسان‌ گیران موفق، میزان موفقیتی در حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد دارند. آنها موفق نیستند زیرا قیمت ‌ها را به خوبی پیش‌بینی می ‌کنند! آنها موفق هستند به این علت که حجم و تعداد معامله‌ های موفقشان بسیار بیشتر از معاملات ناموفقشان است.

این مورد هم به کنترل درونی زیادی نیازمند است. بیشتر سرمایه‌ گذاران محافظه کار موفق، بر خلاف جهت بازار حرکت می ‌کنند. در واقع آن ها همان کاری را انجام می‌ دهند که دیگران از انجام آن هراس دارند. آنها صبور هستند و دوست دارند همواره برای بهترین موقعیت ‌ها به اندازه کافی صبر کنند. این مورد هم نیاز به کنترل درونی قابل توجهی دارد. موفقیت در سرمایه ‌گذاری و معامله‌ گری بیش از هر عامل دیگر به کنترل درونی نیازمند است. در واقع این اولین قدم به سوی موفقیت در معاملات بورس است. افرادی که خود را وقف پرورش و رشد مناسب این کنترل می‌کنند، همان‌ هایی هستند که در نهایت بیشترین موفقیت‌ ها را کسب می کنند.

طمع نداشته باشید و طمع نداشته باشید : زمانی که معامله گری سهمی را خریداری کرده باشد و قیمت سهم با رشد قیمتی خوب مواجه می شود. با اینکه همه تحلیل ها نشان می دهد که موقع فروش سهم هست و جایی برای رشد بیشتر قیمتی نیست، ولی ذهن معامله گر بر اثر جو روانی مثبت افراطی که بازار بر سهم حاکم کرده است و حس اعتماد به نفس کاذبی که ناشی از تحلیل درست و خرید به موقع سهم در قیمتی مناسب، به او القا شده است، به معامله گر این پیام را می دهد که هنوز جای زیادی برای سود کردن بیشتر وجود دارد. اینجا هم راه مقابله با آن فقط تکیه بر تحلیل و همان مسیر راهی است که قبل از خرید سهم برای خود ترسیم کرده ایم. چنانچه معامله گر از پیش، هدف های قیمتی را تعیین کرده باشد وقتی سهم خریداری شده به آن قیمت ها رسید هیچ وقت در فروش آن دچار تردید و طمع بی جا نمی شود.

داشتن تفکر و دید مثبتمثبت فکر کنید. تصور کنید که معامله بعدی که الان در حال آغاز آن هستید، به بهترین معامله سال برایتان تبدیل خواهد شد، و این تنها آغاز راهی برای موفقیت‌ های بعدی خواهد بود. در نظر داشته باشید که تفکر مثبت را نباید با خیال های واهی راجب سهم های مختلف و بازار یکی کنید! به عنوان مثال سهمی ۱۵۰۰ درصد در طول یک سال سود داده است و از لحاظ بنیادی ۵۰ درصد از قیمت آن حباب است و ارزش ذاتی سهم به مراتب پایین تر است، حال شما به جوسازی و کد به کد حقوقی به حقیقی و مواردی از این دست ترغیب شده اید و این سهم را در سقف قیمتی خریداری کرده اید و امید دارید سهم روند صعودی که زمان زیادی است در حال طی کردن است را ادامه دهد و شما را هم منتفع سازد.

اما رفتار سهم به یکباره تغییر میابد و سهم به صف فروش سنگین می رود، حال شما تفکر مثبتی نباید در خصوص روند قیمتی این سهم متصور باشید و به امید این که روزی برسد که سهم متعادل شود و مجددا در مدار صعودی قرار بگیرد، سهم را نگهداری کنید و هر روز ضررتان بیشتر و سنگین تر شود. بیشتر موضوع تفکر و دید مثبت برای آن دسته از سهامدارانی است که تمامی جوانب رو سنجیده اند ولی روند کوتاه مدت سهم نشانی از صعود ندارد و سود مناسبی را کسب نکرده اند، این افراد بهتر است به ادامه روند معاملاتی سهم در روزها و ماه های آینده خوشبین باشند و سهام ارزشمند خود را نگهداری کنند و مطمئن باشید که این گونه افراد به سود خوبی دست پیدا خواهند کرد و این موضوع یکی از عوامل موثر در روانشناسی بازار بورس و بازارهای مالی دیگر به حساب می آید.


نکات مهم روانشناسی بازار بورس برای سرمایه گذاری موفق و سودده

  1. تجربیاتتان را یادداشت کنید، تا در آینده نیاز به تجربه دوباره آنها نداشته باشید.
  2. هیچگاه در شرکتی که در میزان کارآیی آن شرکت اطلاعاتی ندارید سرمایه گذاری نکنید.
  3. شما با خرید سهام یک شرکت، صاحب بخشی از آن خواهید شد، پس باید برای موفق شدن، تمام شرایط و جوانب شرکت را مطالعه و تحت نظر داشته باشید.
  4. در گام نخست روی استعداد خودتان سرمایه گذاری کنید؛ در واقع یعنی تا جایی که امکان دارد حوزه مهارت های خودتان را گسترش دهید و همواره بکوشید توانا ییهای خود را افزایش دهید.
  5. به تصمیمات سرمایه گذاری خود شک نکنید، البته که این کار خیلی آسان نیست، ولی برای موفق شدن باید شخص بر خود مسلط بوده و بتواند حرفهای دیگران را نادیده بگیرد و به تصمیم خود اعتماد کند، البته به شرط این که پیش از سرمایه گذاری اطلاعات کافی در مورد شرکت و تصمیماتش کسب کند.
  6. شکست را تجربه ای ارزشمند تلقی کنید، هر شخصی خودش نیز اشتباهات و شکست های زیادی را تجربه کرده و می کند و درس های زیادی از آن ها می آموزد و برای پیشرفت، به جای عقب نشینی باید تجربه حاصل از آن را پشتوانه مسیر آینده قرار دهیم و رو به جلو حرکت کنیم.
  7. در سرمایه گذاری صبور باشید، چنانچه شما سهامی را کم تر از ارزش واقعیش خریده اید؛ به سود می رسید و چنانچه در شرکتی که در حال رشد است سرمایه گذاری کرده اید، باید بیشتر صبور باشید و مطمئن باشید که با کمی صبر، سود بسیار بالایی به دست خواهید آورد.
  8. در سرمایه گذاری ها، زیاد از حد تنوع به خرج ندهید، برخلاف بعضی از سرمایه گذاران، که تنوع را در سرمایه گذاری مفید می پندارند، بسیاری از افراد این کار را درست نمی دانند و به عقیده آن ها، تنوع بخشی در سرمایه گذاری ها، کار اشتباهی است که بعضی از سرمایه گذاران مبتدی به آن دچار می شوند، به این دلیل که به نظر او سرمایه گذار نمی تواند به میزان لازم روی شرکت های مختلف تمرکز داشته باشد و همین مورد احتمال ضرر را بیشتر می کند.
  9. وارن بافت که سومین ثرتمند دنیاست می گوید؛ من به عنوان سرمایه دار با افراد با تجربه ملاقات می کنم و در پایان ملاقات، من دارای تجربه می شوم و او دارای سرمایه، بنابراین می توان گفت تجربه در کار سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت در این کار است و هر جا صحبت از سرمایه و سرمایه گذاری می شود، نام او به عنوان بزرگترین سرمایه گذاران دنیا خودنمایی می کند.
  10. چنانچه نتوانستید در عرض ۱۰ دقیقه متوجه شوید که شرکت دقیقا چه فعالیتی دارد، هرگز در آن شرکت سرمایه گذاری نکنید و پیش از سرمایه گذاری و تصمیم نهایی، حتما به میزان لازم تحقیق نمایید.
  11. از صحت اخباری که دریافت می کنید اطمینان یابید، در ابتدا باید بدانید که تیترهای مجلات خبری، همیشه درست نیستند و شما بایستی قادر باشید اخبار صحیح را از ناصحیح و کذب تشخیص دهید و در خاطر داشته باشید که نباید اهمیت این نکته را در بحث روانشناسی بازار بورس دست کم بگیرید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب تلاش داشتیم تا در خصوص روانشناسی بازار بورس نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید را عنوان کنیم و امیدواریم که تمامی مواردی که عنوان شده بود را درک کرده باشید و بتوانید استفاده درستی از آن ها در راستای افزایش سودآوری و بهبود ساختار عملکردی ذهن خود در بازار های مالی بکنید و استراتژی معاملاتی مناسبی چه از لحاظ عملکرید و اقدامات سرمایه گذاری و چه از نظر ذهنی داشته باشید تا بتوانید در هر بازاری چه سبز و چه قرمز، کار خودتان را انجام دهید و نگذارید که ترس، هیجان، طمع و مواردی از این دست روی معاملات شما و استراتژی معاملاتی شما تاثیر گذاشته و باعث ضرر و زیان شما شوند.

اگر هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش ارسال دیدگاه ها که در ادامه ملاحظه می کنید، برای ما بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: