برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

در سال ۹۹ کجا سرمایه گذاری کنیم؟

در ابتدای امر جالب است بدانید که در شرایط کنونی امروز و با توجه به تغییراتی که در سال اخیر در بازارهای گوناگون کشورمون ایجاد شده، شاید پر تکرار ترین سوالی که میان اکثریت جامعه دیده می‌ شود این است که « در سال ۹۹ کجا می بایست سرمایه گذاری کنیم؟ ». در ادامه این مقاله کابردی و جدید تلاش شده تا با مروری بر اتفاقاتی که در سال گذشته در بازارها افتاده به این پرسش جواب داد که در سال ۹۹ گزینه مناسب به منظور سرمایه گذاری چه بازاری و با چه میزان ریسکی می باشد؟ برای پاسخ به این سوالات سایت کد بورسی را همراهی کنید.

در ابتدا باید این طور بیان داشت که بازارهای سرمایه گذاری ایران در ۲ سال گذشته در نواسانات بسیاری به سر برده است که در حقیقت این نوسانات اغلب ناشی از کم شدن ارزش پول ملی به علت عدم قاطعیت های سیاسی، تحریم ها و سیاست گذاری های بعضا اشتباه اقتصادی بوده است. در حال حاضر و با گذشت حدودا ۲ سال از آن روز های نوسانی پرسشی که برای تعداد زیادی از افراد ایجاد می شود این خواهد بود که کدام بازار یا بازار های سرمایه گذاری در افق های آتی، بازدهی بهتری خواهد داشت؟ در حقیقت می توان این طور گفت که کدام بازار را می باست به منظور برای حفظ منابع مالی خود در مقابل تورم و افزایش دارایی ها انتخاب نماییم و در آن سرمایه گذاری کنیم؟ سوال آخر این که آیا رالی سال پیش در بازار های مالی  باز هم ادامه خواهد داشت؟

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

پیش از جواب دادن به این سوال ها می بایست به نکات و مواردی در ارتباط با بازدهی انتظاری اشاره داشت. ولی نکته که اینجا پیش میاید این است که اصلا بازده انتظاری چیست؟ باید خدمت شما عزیزان عرض کرد که در تعاریف مالی به میزان سودی که یک فرد انتظار دارد تا از سرمایه ­گذاری های خود اخذ نماید، بازده مورد انتظار اطلاق می گردد. در نظر داشته باشید که بازده مورد انتظار سرمایه گذاران وابسته به فاکتورهایی مانند نرخ تورم، نرخ سود بانکی، نرخ برابری ارزهای خارجی و سطح ریسک پذیری سرمایه گذار خواهد بود، به عنوان مثال وقتی که در کشوری تورم به اعدادی بیشتر از نرخ عادی خود برسد و یا نرخ سود بدون ریسک بیشتر از شرایط معمول گردد، بازدهی انتظاری اکثریت جامعه زیاد خواهد شد.

جالب است بدانید که در سال هایی ملتهب مانند سال ۹۷، تعداد زیادی از فاکتورهای یاد شده در اوج هیجانات خود بودند و در واقع تورم افسار گسیخته و نرخ های برابری نگران کننده دلار به ریال از جمله حائز اهمیت ترین آن ها به حساب می آمدند. شایان ذکر است که در شرایط آن روز ها که افق تورمی بالای ۵۰% بسیار محتمل و کم شدن سریع ارزش ریال حادث شده بود، بازده انتظاری تمامی سرمایه گذاری ها سر به فلک کشیده بود و همین نیز در بدتر شدن وضع مزید بر علت بود.

می توان عنوان کرد که افزایش های ۲ یا چندین برابری ارزش دارایی ها و سرمایه گذاری ها موجب شد تا کسب بازدهی ۱۰۰ درصدی و یا حتی اعداد بالا تر عادی و قابل دسترس به حساب آید. ولی نکته ای که خیلی کم به آن توجه شد، سود حاصل از تمامی سرمایه گذاری ها بود. شایان ذکر است که بازدهی های چند صد درصدی را می بایست منهای تورم موجود در سطح جامعه کرد تا بتوان تصویری واضح تر از سود و افزایش دارایی در نظر گرفت. باید در نظر می داشتیم که بضاعت بازار های مالی در آن زمان با یک یا چند فاکتور بیان شده در مطالب بالا تطبیق داده شده بود. در حقیقت می توان به این شکل مثال زد که، بیشتر افزایش قیمت ها در بازارهای مسکن، خودرو و حتی قسمتی از رشد بازار سرمایه متاثر از افزایش نرخ دلار و افزایش تورم بود.

در واقع این طور بگوییم که افرادی که پیش از التهابات اخیر ارزی دارایی هایی داشتند و یا به موقع تصمیم به سرمایه گذاری گرفته بودند و در این موج افزایش نرخ ها به جای وجه نقد و سپرده بانکی و یا دارایی های دیگری در دست داشتند، به صورت تمام و کمال از این وضعیت نفع برده اند و در واقع سود های کلانی کسب نموده اند، در این راستا ولی نباید این توهم را در سر پروش داد که کسب سود همیشه به همین سادگی ایجاد خواهد شد و ادامه دار هم خواهد بود. در نظر داشته باشید که این جمله را افرادی به صورت کامل درک خواهند کرد که در مهر ماه سال ۹۷ و تحت تاثیر روانی اتفاقات تابستان ۹۷ شروع به خرید دلار و طلا کرده اند و در ماه های بعد وقتی که با افت قیمت دلار و طلا مواجه رو به رو شدند می بایست  تصمیم بسیار دشواری را اتخاذ می کردند، بعضی با اندکی زیان و به سرعت از این سرمایه گذاری خارج گشتند و بعضی دیگر با نگهداری سرمایه های خریداری شده آن زمان خود و در این روزها و با گذشت ۱ سال، زیان قابل توجهی را متحمل شده اند و همچنان به صورت واضح و روشن نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند.

این موضوع را همیشه در ذهن خود داشته باشید که در واقع خدمات مدیریت سرمایه و استفاده از مشورت های متخصصین سرمایه گذاری در شرایط های سخت و دشوار این چنینی یکی از راهکارهای مناسب به جهت کمینه کردن زیان و افزایش میزان سود به حساب می آید.

حالا و در شرایط کنونی و با گذشتن سال پر هیاهوی ۹۷  که دامنه التهابات آن تا نیمه نخست امسال هم کشیده شد ،همچنان این پرسش وجود دارد که حالا می بایست چه تدبیری پیشه کرد؟ در حال حاضر که تب تند تورم و افزایش نرخ دلار خوابیده است و دیگر از آن خبری نیست، بازار مسکن به استناد تحلیل های بسیاری از افراد وارد فاز رکودی شده است و بازار سرمایه نیز بعد از رشد چشمگیر خود در نیمه نخست سال ۹۸  تا حدودی از هیجان دور شده، چه کاری باید انجام داد؟ آیا التهابات بازار های مالی در ۲ سال گذشته برای آخرین بار رخ داد و یا باز هم در قالب های دیگر و یا حتی در همان قالب ها و با همان شرایط اتفاق خواهد افتاد؟ در واقع باید گفت که بله همین طور است، این سیکل ها و دوره های شارپی و ورود د مکرر به دوره های رکود و رونق  بازارها به صورت دائم  در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

این نکته را در خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری در هر نوع دارایی بدون دانش لازم و کافی از روند های گذشته، ظرفیت حرکت آینده و میزان ارزندگی آن در کنار بی توجهی به میزان ریسک پذیری ما و ترکیب دارایی هایمان قادر است، دوباره نیز فرصت سوزی نماید. می توان گفت که در سال های آتی، سرمایه گذاری و مدیریت دارایی هاست که هنر به حساب می آید، در واقع این که قادر باشید برای خود بیشترین میزان سود را در کنار حفظ سود های گذشته به ارمغان بیاورید، این موضوع بدین خاطر است که بسیاری از دارایی ها به قیمت معامله می شوند و انتظار به این شکل است که  انتخاب فرصت های سرمایه گذاری بسیار متفاوت از ۲سال گذشته خواهد بود و کسب سود واقعی اندکی دشوار تر خواهد شد و در حقیقت احتیاج به صرف زمان بیشتر و مطالعه بیشتر و افزاش آگاهی و دانش در زمینه های بازار های مالی و انواع تحلیل ها خواهد داشت.

جالب است بدانید که امروزه روز و بعد از دوره افزایش حجومی قیمت ها که حدودا ۲ ساله بازار سرمایه، طلا، مسکن، دلار ، خودرو و دیگر بازار ها را در بر گرفته بود، بعضی بر این باورند که کسب سود در آینده امری نشدنی به شمار می رود و بهترین گزینه پارک سرمایه در سپرده های بانکی می باشد و یا همچنان مسر به ماندن در بعضی از بازار ها به امید کسب سود در آینده نزدیک یا دور هستند، به این دسته افراد باید این طور بیان کرد که با مدیریت صحیح و البته متعادل کردن بازدهی مورد انتظار با استطاعت و ظرفیت سود سازی بازار های مختلف و زمان بندی صحیح رسیدن به این بازدهی نه فقط می توان دارایی خود را از چاله تورم بیرون کشید، حتی کسب سود معقول و مناسب نیز دور از دسترس نخواهد بود.

در انتهای این مقاله باید گفت که با سخت و تخصصی تر شدن انواع تصمیمات سرمایه گذاری به ویژه در سال ۹۹، جواب پرسشی که در ابتدای مقاله عنوان شد این خواهد بود که بهترین روش می تواند این به حساب آید که اخذ این تصمیمات را به مدیران حرفه ای دارایی سپرده شود تا آن ها با آگاهی خود در سرمایه گذاری و تحلیل درست بازارها به کسب منفعت برای سرمایه گذاران مشغول شوند. این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که مقصود نهایی مدیریت دارایی، اخذ بازدهی خوب با ریسک معقول و بالاتر از تورم و در افق زمانی میان مدت و بلند مدت محسوب می شود، در حقیقت این که فقط از التهابات بازاری استفاده کنیم تا در شرایط نا مناسب و در کوتاه مدت منفعتی کسب نماییم به هیچ وجه ارتباطی با اصول اولیه سرمایه گذاری پایدار نخواهد داشت و تنها موج سواری بر شرایط موجود خواهند می شود. یادتان باشد که واگذاری تصمیم های سخت سرمایه گذاری به اشخاصی که دانش این کار را دارند قطعا زیرکانه ترین تصمیم افراد در طول مسیر زندگی مالی خود خواهد بود.

کجا سرمایه گذاری کنیم؟

نتیجه گیری:

با توجه به رشد حضور مردم در بازار بورس در آمدن نقدینگی به سمت این بازار پیش بینی میشود رشد بازار بورس در سال ۹۹ نیز ادامه داشته باشد.

دریافت کد بورسی و ثبت نام سجامسریع و رایگان

بازار مسکن احتمالاً با توجه به رشد شدید در سال گذشته و مالیات هایی که بر آن بسته شده است تغییر و تحول زیادی در سال ۹۹ نخواهد داشت اما این سال برای سازنده های مسکن جذاب است تا در ۲ سال بعد که سازه آنها به نتیجه میرسد احتمالاً سود خوبی خواهند کرد.

مطالعه کنید: دورنمای بازار مسکن؛ رکودی بیشتر از آنچه که وجود دارد!

بازار دلار نیز به خاطر خطراتی که دارد و رشد های شارپ چند سال گذشته نهایتاً به اندازه تورم (۲۰ الی ۳۰ درصد) بازدهی در سال ۹۹ به همراه خواهد داشت. که به طبع آن طلا و سکه نیز به احتمال فراوان همین میزان رشد را تجربه کند.

مطالعه کنید: پیش بینی قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۰

بازار رمز ارزها نیز میتواند امسال سال پر رونقی را داشته باشد. همان طور که در ۲ ماه نخست میلادی امسال بیت کوین رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

سرمایه گذاری در طلا با دریافت کد بورسیسریع و رایگان

راهنما: خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

 


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

پیشنهاد:
سوالات متداول بورسی

برای دوستانتان بفرستید: