برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تک سهم شدن در بورس | مزایا و معایب تک سهم بودن

احتمالا اصطلاح تک سهم در بورس تهران را به دفعات شنیده اید. تک سهم شدن به شرایطی می گویند که شما تنها سهام یک شرکت را بخرید، پس زمانی که فقط سهام یک شرکت در پرتفوی سهامی شما وجود داشته باشد، اصطلاحا شما تک سهم شده ‌اید. تک سهم شدن در بورس مزایا و معایب خاص خود را دارد و همه در بورس به دنبال تک سهم هایی که رشد نکرده اند هستند. حالا این که تک سهم شدن چیست و مزایا و معایب تک سهم بودن به چه صورت است را در ادامه این مطلب با عنوان تک سهم شدن در بورس خواهیم گفت. قطعا اگر بدانید شرایط تک سهم شدن در بورس از چه قرار است و خرید تک سهم در بورس چه فرصت ها و تهدیدهایی برای ما ایجاد می کند، فرصت های معاملاتی بسیار بهتری برای ما ایجاد خواهد شد.


تک سهم شدن در بورس

بزرگان بورس همواره به سهامداری بلندمدت و ایجاد سبد سهام متشکل از چند سهم توصیه دارند، در حقیقت تک سهم شدن در بورس ریسک سرمایه گذاری را برای سرمایه گذار افزایش می دهد و در صورتی که سهم درستی را انتخاب نکرده باشید یا این که خبری بد به صورت ناگهانی برای سهم منتشر شود، ریسک غیر منطقی تمامی سرمایه شما را تهدید می کند، لذا اغلب می گویند تک سهم بودن در بورس خوب نیست ولی شاید یکی از مزایای تک سهم بودن که موجب می شود عده زیادی به آن فکر کنند، این است که تک سهم شدن سبد موجب می شود تمرکز شما روی یک سهم افزایش یابد و بهتر بتوانید سهم مورد نظر را رصد کنید تا در زمان مناسب بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


پیش از این که به بررسی مزایا و معایب تک سهم شدن در بورس بپردازیم باید بررسی کنیم که تک سهم شدن در بورس یعنی چه. تک سهم شدن در بورس بدین معنی است که برای سرمایه گذاری در بورس فقط یک سهم را می خرید. در پاسخ به این سوال که تک سهم در بورس چیست باید گفت؛ به زبان ساده زمانی که در پرتفوی شما تنها سهام یک شرکت وجود داشته باشد، می گویند که شما تک سهم شده ‌اید. توصیه بسیاری از بزرگان بازار سرمایه تشکیل سبد سهام و انتخاب سهم های مستعد رشد از صنعت های مختلف و پیش روی بازار می باشد تا در صورتی که سهمی نتوانست آن طور که باید، پیش رود سهم های دیگر بتوانند ضررهای آن را جبران کرده و سودی هم به دست آورند.

البته نفراتی هم وجود دارند که خبرهای رانتی از یک سهم دارند و با خیال راحت تری اقدام به خرید آن سهم می کنند، ولی بازهم امکان دارد ریسک های غیر منتظره ای برای سهم به وجود آید. وقتی که شما فقط یک سهم را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید و تک سهم می شوید، در حقیقت سود شما تنها به سود و قیمت آن سهم وابسته خواهد بود، لذا نمی ‌توانید انتخاب سهام را با شانس و اقبال انجام دهید.


آیا تک سهم شدن در بورس خوب است؟

سهام، صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری و ETF ها تنها بخش کوچکی از انواع دارایی ‌ها و اوراق بهاداری هستند که می ‌توانید بخرید. در انتخاب از بین این گزینه‌ ها، به معیارهای زیادی باید توجه نمود. به عنوان مثال:

  • آیا زمان کافی برای پیگیری بازار و بررسی سرمایه‌ گذاری‌ خود را دارید؟
  • آیا شما می ‌توانید متحمل ریسک زیادی شوید و صرفا با خرید یک سهم، سرمایه ‌خود را در معرض نوسانات بیشتر قرار دهید؟
  • آیا قصد دارید به صورت فعالانه خرید و فروش کنید یا این که ترجیح می ‌دهید سرمایه ‌گذاری بلندمدت داشته باشید و تا مدت ‌ها سهام را سهامداری کنید؟

در صورتی که انتخاب شما خرید سهام است، تک سهم شدن این ویژگی را داراست که کل دارایی شما به قیمت آن سهم وابسته است، اما چنانچه چندین سهم در سبد داشته باشید، در صورت افت یک سهم، امکان دارد دیگر سهام موجود در سبد شما این زیان را پوشش دهد. تشکیل سبد سهام نیز اصول و قواعدی دارد. نمی ‌توانید انتخاب سهام را با شانس و اقبال انجام دهید. وزن هر سهم در سبد و صنایعی که انتخاب می ‌کنید حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشته باشید.


آیا همیشه باید سبد سهام تشکیل داد؟

سبد سهام تشکیل دهید به یک توصیه‌ کلیشه ‌ای تبدیل شده که مرتب به وسیله کارشناسان و برخی فعالان بازار تکرار می‌ شود. در شرایطی خاص، تشکیل سبد سهام عاقلانه نیست. به عنوان مثال یک نوسان‌ گیر که معاملات چند روزه انجام می ‌دهد، به تشکیل سبد سهام احتیاجی ندارد. نوسان‌ گیران را باید جز دسته معامله ‌گران دانست و نه سرمایه‌ گذار. سرمایه‌ گذار کسی است که برای مدتی طولانی یک دارایی را نگهداری می ‌کند تا از عایدی آن استفاده نماید و در بلندمدت رشد کند. معامله‌ گر به فکر بازدهی کوتاه ‌مدت و نوسان‌ گیری در بورس است. پس تفاوت این دو را از یاد نبرید. چنانچه سرمایه شما پایین است، تشکیل سبد سهام چندان معقولانه نیست.

حتما برایتان جالب است : استراتژی مدیریت سبد سهام و راهکار جادویی مدیریت پرتفوی

عمدتا سرمایه ‌های هنگفت نیاز بیشتری به تشکیل سبد سهام دارند، به خاطر این که در صورت تشکیل سبد سهام با سرمایه ‌های کوچک، سود چندانی نصیب سرمایه‌ گذار نمی‌ شود، به این دلیل که رشد و افت سهام موجود در سبد یکدیگر را خنثی می ‌کنند. بعضی از بزرگترین سرمایه‌ گذاران تاریخ مثل وارن بافت اعتقادی به سبد سهام ندارند. وارن بافت می ‌گویند تخم مرغ‌ های خود را در یک سبد بگذارید، اما به خوبی از آن سبد مراقبت کنید، لذا بعضا یک سهام آینده ‌دار انتخاب کرده و اصطلاحا “تک سهم” می ‌شوید. برای این کار باید ریسک کاهش شدید سرمایه‌ خود را نیز بپذیرید. چنانچه تحمل کاهش شدید سرمایه را ندارید، تک سهم نشوید.

اصطلاح تک سهم در بورس

مزایا و معایب تک سهم بودن

در این بخش مزایا و معایب تک سهم را از دو دیدگاه برای مزایای تک سهم بودن و یک دیدگاه برای معایب تک سهم بودن در بورس بررسی می کنیم؛

نظریه اول؛ هیج وقت همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید : بسیاری از بزرگان بازار سرمایه بر این باورند که نباید تک سهم شد و تمام سرمایه خود را روی یک سهم سرمایه گذاری کرد، به خاطر این که امکان دارد همه سرمایه خود را روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری نمایید و خیلی ناگهانی آن شرکت گزارش بدی ارائه دهد یا این که به علت عدم شفافیت مدتی سهم بسته شود و از رشدهای بازار عقب بمانید و حتی بعد از این مدت سهم با درصد منفی باز شود و متحمل ضرر بیش تری شوید.

نظریه دوم؛ همه تخم مرغ ها را داخل یک سبد بگذار و سبد تو داخل یه گاوصندوق : افرادی هم بر این باورند وقتی که یک سهم را با تحلیل و اطلاعات کافی انتخاب می کنید و میدانید که خبرهای خوبی هم پشت سهم هست تک سهم شدن منطقی است و در هنگام سود کردن همه سرمایه شما رشد میکند، ولی توجه داشته باشید همانطور که در روزهای مثبت تمامی سرمایه شما رشد می کند، در روزهای منفی هم تمام سرمایه شما ضرر می کند.

معایب تک سهم بودن : گاها سرمایه گذاران زمانی که سهمی را تحلیل می کنند و آینده خوبی را برای سهم متصور می شوند تصمیم به تک سهم شدن می گیرند و فکر می‌ کنند، چنانچه تنها همان یک سهم را خریداری کنند سود زیادی را دریافت خواهند کرد، ولی غافل از این که با اینکار ریسک زیادی سرمایه آنها را تهدید می کند. به این دلیل که ریسک های زیادی بازار سرمایه را تهدید میکند، به عنوان مثال احتمال خطا در تحلیل سهام وجود دارد و یا این که امکان دارد بنابر هر دلیل دیگری، آن شرکت از فعالیت باز بایستد. در این شرایط در صورتی که شما تک سهم باشید، تمام سرمایه شما با خطر جدی مواجه خواهید شد.


سبد سهام ریسک کمتری از تک سهم بودن دارد

سبد سهام یا پرتفوی سهام یا پورتفولیو ترکیبی مناسب از سهام یا دیگر دارایی ‌ها است، که یک سرمایه‌ گذار آن ‌ها را خریداری کرده‌ است. در حقیقت، سبد سهام یا همان پرتفوی به این موضوع اشاره می ‌کند که باید سرمایه خود را بین چندین دارایی مالی مختلف تقسیم کنید تا از این راه بتوانید ریسک سرمایه ‌گذاری خود را کاهش دهید. اصطلاحی در دنیا رایج است که می ‌گوید؛ هیچ‌ گاه تمام تخم‌ مرغ ‌هایت را در یک سبد نگذار. این اصلاح را می ‌توان در مورد سبد سهام استفاده کرد.

حتما برایتان جالب است : اصول سهامداری در بورس – اصول مهم در تشکیل سبد سهامی

اجازه بدهید با یک مثال ساده، مفهوم سبد سهام را برایتان روشن ‌تر کنیم. تصور کنید که شما ۲۰ میلیون تومان برای سرمایه ‌گذاری در بورس اختصاص می‌ دهید و آن را بین چهار سهم گوناگون تقسیم می ‌کنید. در این حالت شما یک سبد سرمایه ‌گذاری تشکیل داده ‌اید، ولی مهم ‌تر از مفهوم سبد سهام نکته ‌های پیرامونی آن است که برای یک سرمایه گذاری موفق باید آن ها را در نظر داشته باشید. اولین و حائز اهمیت ترین چیزی که باعث شده تا اصطلاح پرتفوی اهمیت بسیار زیادی پیدا کند، مفهومی به نام ریسک است. ریسک را می ‌توان خطر معنا کرد، ولی وقتی پای سرمایه شما در میان باشد، آن را این ‌صورت معنا می ‌کنید؛ خطر از دست رفتن سرمایه، از آنچه فکر می ‌کنید به شما نزدیک ‌تر است.

از آنجایی که در بازار بورس، اطمینان سپرده بانکی وجود ندارد، در نتیجه امکان دارد ارزش سرمایه شما به خاطر اشتباه در سرمایه ‌گذاری کاهش یابد. در نظر داشته باشید که در سپرده‌ های بانکی به صورت دستوری نرخی را تحت عنوان “سود سپرده” تعیین می ‌کنند و تمامی بانک‌ ها ناگزیر به پرداخت این سود سپرده هستند، ولی در بازار بورس، قیمت سهام فقط طبق عرضه و تقاضای سرمایه‌ گذاران شکل می ‌گیرد. دلیل این عرضه و تقاضا تحلیلی است که در پشت سهام‌ های گوناگون انجام می شود.

لذا چنانچه شما به درستی قوانین سرمایه ‌گذاری در بورس را رعایت نکنید آنگاه این موضوع می‌ تواند به خرید سهم در نقطه نامناسب منتهی شود. نتیجه چنین ماجرایی کاهش ارزش ریالی سرمایه شما خواهد بود که در واقع، ریسک به همین موضوع اشاره دارد، لذا وظیفه شما به عنوان یک سرمایه‌ گذار، خریداری سهامی است که بیشترین بازدهی را با کم ترین ریسک ممکن ارائه دهد. توجه کنید که در سرمایه‌ گذاری، همیشه بازدهی بیشتر با ریسک بیشتری همراه است، ولی می ‌توان با توجه به یک سری از نکته‌ ها ریسک سرمایه گذاری را مدیریت نمود.


ریسک های تک سهم شدن در بورس

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، تک سهم بودن به معنای پذیرش ریسک سود یا ضرر بالا است، حال باید بدانیم چه ریسکی؟ داستان از اینجا شروع می شود که بازار بورس شامل شرکت های سهامی عام از صنعت ها و قسمت های مختلف می باشد که حرف اول هر سهم بیانگر صنعت آن سهم است و به نوعی بعضی از سهم های بازار که در یک صنعت هستند حرکت به نسبت مشابهی را دارند و معامله گران و تحلیل گران بازار از این سیگنال ها استفاده می نمایند.

حتما برایتان جالب است : نسبت ریسک به ریوارد – منظور از نسبت ریسک به سود چیست؟

این طور فرض کنید با یک تصمیم گیری در مورد یک صنعت، یک تغییری در آینده سهم به وجود آید به عنوان مثال شرایطی ایجاد شود که باعث رشد سهام های بانکی شود، در این بین سهامداران بازار بورس از این اخبار و فرصت ها استفاده می کنند و بلافاصله تمام دارایی خود را روی این چند سهم به ویژه سرمایه گذاری می کنند و برای مدتی هم حتی از این سود ها استفاده می کنند، ولی کار وقتی خطرناک می شود که طی یک اتفاق غیر منتظره و به یکباره و طی یک تصمیم نابجا تغییری در تصمیم گذشته اتفاق بی افتد و تمامی اتفاقات و برنامه های گذشته تکذیب شود و حال معرفی می کنیم، این شما و این صف فروش بی خریدار! این جاست که شما باید ضرر های طولانی مدت و صف فروش ها و منفی های سهم را نظاره گر باشید و دست به دعا شوید تا شاید یک نفر پیدا شود تا بلکه سهم شما را خریداری کند، البته اگر بتوانید در زمان سرخطی زدن در بورس جایگاه خوبی بدست بیاورید و جزو افراد اول باشید.


خلاصه مطلب و کلام آخر

همان طور که دیدید در ابتدا به معنی تک سهم در بورس پرداختیم و به صورت خلاصه میتوان گفت؛ تک سهم بودن یعنی سرمایه گذاری تمام دارایی در یک سهم مشخص و عدم تشکیل سبدی متشکل از چندین سهم. دلیل اصلی این نوع سهامداری اعتماد بالا به رشد یک سهم می باشد، به نحوی که فرد سهامدار قانع می شود تا تمامی دارایی خود را روی یک سهم سرمایه گذاری کند و ریسک های اتفاقات بعدی را به جان بخرد و یا یک سود زیاد کند و یا هرچه که دارد پنبه شود و حتی پول اصلی خود را نیز از دست بدهد و با داشتن یک تجربه بد با بازار بورس خداحافظی کند.

تک سهم بودن می تواند در کنار اینکه سود بالایی بدهد و یک تجربه بی نظیر از فعالیت در بازار بورس باشد، شما را نصیب یک ضرر بزرگ و غیرقابل جبران نیز بکند که تا مدت ها فعالیت شما در بازار بورس را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بهترین راه ایجاد یک سبد خوب از سهم های خوب و مستعد رشد بازار می باشد که از صنعت های گوناگونی تشکیل شده اند و حتی درصورت ایجاد شرایطی بد برای بازار، شما از این خاطر خیال آسوده ای دارید که سهم های دیگر سبد شما این ضرر را جبران می کنند و باعث می شوند تا دارایی شما حفظ شود.

از طرفی ایجاد یک سبد از سهم های مختلف و صنعت های مختلف کار چندان درست و بجایی نیست و دلایل آن را هم می توان این چنین نام برد که شما با بالا بردن تعداد سهم های سبد خود مدیریت درست و بجای خود و سرعت عمل خود را از دست می دهید و به سختی می توان اخبار مربوط به تعداد سهم های زیاد را دنبال کرد.

در پایان امیدوارم از این مطلب آموزشی که در خصوص تک سهم شدن در بورس بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص معنی تک سهم در بورس و مزایا و معایب تک سهم شدن داشتید، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: